لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مدیریت پیکربندی (CMDB) چیست؟

مدیریت پیکربندی (CMDB) چیست؟ | داناپرداز

با استفاده از CMDB می توان ریشه اصلی مشکلات کسب و کار را شناسایی نمود و همچنین امکان پیش بینی تاثیر تغییرات بر کسب و کار را فراهم کرد.

 

CMDB چیست؟

CMDB یا مدیریت پیکربندی، سیستم ضبط کننده ای است که اطلاعات مربوط به زیر ساخت ها و مدیریت خدمات را در قالب ورودی هایی به نام آیتم های پیکر بندی (CIs) ذخیره می کند.

سازمان ها و کسب وکارهای کنونی و آتی روز به روز بیشتر و بیشتر دیجیتالی می شوند و زیرساخت های فناوری اطلاعات در این تشکیلات با سرعت در حال رشد است. از آنجا که وابستگی به زیرساخت های فناوری اطلاعات همچنان رو به رشد است، مهم است که کنترل دقیقی بر روی این دارائی های IT داشته باشید و روابط و وابستگی های متقابل آنها را درک کنید.

اجرای این روند کار ساده ای نیست و غالبا به دلیل پیچیدگی، ناهماهنگی، نقص و داده های منسوخ کارایی خود را از دست می دهد بنابراین مهم است که فناوری اطلاعات بتواند داده های دقیقی را ارائه دهد، تا کسب و کار ها بتوانند تصمیمات درستی بگیرند.

این داده ها توسط فرآیندهای مهمی از قبیل رخداد، مشکل، تغییر، درخواست خدمات و مدیریت دارایی استفاده می شود. استفاده مناسب از داده های CMDB در فرآیندهای مدیریت خدمات به درک بهتر وضعیت محیط IT در یک سازمان کمک می کند. این به نوبه خود به کسب و کار کمک می کند تا با توجه به خدماتی که ارائه می دهد، تصمیم گیری صحیحی انجام دهد.

CMDB مرکز مدیریت پیکربندی را تشکیل می دهد. “مدیریت پیکربندی یک مدل منطقی از زیرساخت ها و خدمات موجود ایجاد می کند. این امر با شناسایی، کنترل، حفظ و تأیید نسخه های کلیه موارد موجود در پیکربندی (CI) اتفاق می افتد.” – با توجه به بهروش ITIL

برخی از اطلاعات مهم مربوط به CI که باید توسط CMDB حفظ شود عبارتند از CI Type، شناسه منحصر به فرد (CI (CI ID، وضعیت، اطلاعات پشتیبانی در صورت وجود، اطلاعات استفاده شده، داده های موقعیت مکانی، CI مرتبط با نوع ارتباط، سوابق تغییرات انجام شده در CI، تاریخچه خدمات در قالب رخدادها، درخواست ها، مشکلات، تغییرات و غیره.

 

چه چیزی را در CMDB خود ضبط و ذخیره کنید؟

آیتم های پیکربندی می توانند اطلاعات مرتبط زیادی با مدیریت پیکربندی داشته باشند. CMDB در پایان باید فقط آن اطلاعاتی را ذخیره کند که موجب ارائه خدمات مناسب به کسب و کارها می شوند. بقیه جزئیات مربوط به CI را می توان در یک پایگاه داده یا سیستم جداگانه ذخیره کرد.

قضاوت در مورد اینکه چه ویژگی ها و داده هایی باید در خارج از CMDB نگه داشته شوند بر اساس درک مناسب از کل ارائه خدمات است. ما همچنین می توانیم برای جمع آوری این داده های ترکیبی آن ها را با پایگاه داده های خارجی ادغام کنیم.

 

مراحل مختلف CMDB

قبل از شروع پروژه CMDB سوالات زیر را بپرسید:

  • چالش های موجود در زمینه مدیریت اطلاعات در مورد دارایی ها که با آن ها روبرو هستید چه مواردی هستند؟
  • چه کسی از CMDB استفاده خواهد کرد و گروه های کاربری چه انتظاراتی از CMDB دارند؟ زمانی که این چالش ها در یک لیست مرتب جمع آوری گردید می تواند مشخص شود که چه میزان از این چالش ها قابل حل هستند و برای حل آن ها چه مدت زمانی نیاز است؟
  • یک تیم مدیریت پیکربندی با اعضای تیم مدیریت زیرساخت، تیم مدیریت نرم افزار ITSM و صاحبان فرایندهای مختلف برای مدیریت رخداد، مدیریت تغییر و مدیریت مشکل را تشکیل دهید.
  • ایجاد فرآیند مدیریت پیکربندی با مدیر تغییر.
  • ابزار مناسب را برای پروژه CMDB خود انتخاب کنید.
  • همراه با تیم مدیریت پیکربندی و تیم مدیریت تغییر مجموعه ای از ویژگی ها و روابط مورد نیاز را به منظور ذخیره شدن برای هر نوع CI تعریف کنید. سپس فرایند استفاده از این مدیریت و استفاده از این داده ها را نیز تعریف کنید.
  • CMDB را با داده ها به روز کنید.
  • فرآیندهای تعریف شده در مرحله 3 را به تیمهای ذیربط ابلاغ کنید.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

استفاده از دیسکاوری شبکه برای افزایش دقت داده ها

پیگیری دستگاه های سخت افزاری در یک شبکه بدون داشتن ابزار مناسب می تواند دشوار باشد. طراحی توپولوژی دستگاه ها می تواند وقت گیر، مستعد خطا و عملی پرهزینه باشد.

ابزار دیسکاوری شبکه، اسکن یک شبکه را به طور خودکار انجام می دهد تا تمام دستگاه های موجود در آن شبکه خاص را کشف کند. این فرآیند باعث صرفه جویی در وقت می شود.

 

مدیریت دارایی IT چیست؟

مدیریت دارایی IT یا (ITAM) به فرایند نحوه مدیریت چرخه عمر دارایی ها اشاره دارد.

“ارائه یک حساب دقیق از هزینه های چرخه عمر دارایی های فناوری و خطراتی که برای به حداکثر رساندن ارزش تجاری استراتژی فناوری، معماری، بودجه، قرارداد و تصمیمات تخصیص منابع” وجود دارد تعریف دیگری از مدیریت دارایی های IT است.

در حالی که نقش CMDB شامل ذخیره کلیه اطلاعات ویژگی ها و متادیتاهای آیتم های سرویس (CI) است، ITAM فقط آیتم های (دارایی ها) را ردیابی می کند که بر ارزش هایی نظیر کسب و کار و مالی، قراردادها، موجودی، ضمانت نامه ها و غیره تأثیر می گذارد.

 

تفاوت بین مدیریت دارایی و مدیریت پیکربندی؟

بنابراین اکنون که هر دو مفهوم تعریف شده اند، چگونه می توانیم به بررسی رابطه بین آن ها بپردازیم؟ به بیان ساده تر، CMDB بعنوان بانک مرکزی سازمان IT برای CI هایی که کلیه ماژول های خدمات ITIL اطلاعات شان را از آن می گیرند، عمل می کند. مانند رخداد، مشکل، تغییر و غیره. مدیریت داراییIT یکی از مؤلفه های ITIL است که از داده های CMDB استفاده می کند، با این وجود، تمرکز آن فقط روی دارایی ها تنظیم شده است که دارای ارزش مالی هستند و نیاز به ردیابی در کل چرخه عمر دارایی IT دارند.

 

زیر سیستم CMDB نرم افزار دانا پُرو

زیر سیستم CMDB نرم افزار دانا پُرو، منطبق با ITIL به شما کمک می کند تا از مشخصات هر یک از CI ها و ارتباط آنها با یکدیگر اطلاع داشته باشید و در نتیجه به آسانی تاثیر تغییرات در زیر ساخت های IT را پیش بینی کنید. امکاناتی که زیر سیستم CMDB نرم افزار دانا پُرو در اختیار شما قرار می دهد به شرح زیر است:

  • پیش بینی تاثیر تغییرات بر کسب و کار
  • شناسایی و ایمپورت آسان CI ها
  • مشخص کردن ارتباط بین CI ها
  • یکپارچگی با سایر ماژول های ITIL
  • مشاهده CMDB به صورت دیاگرام

 

2 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت پیکربندی (CMDB) چیست؟»

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا