لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

10 بهروش که راجع به ITIL باید بدانید

10 بهروش که راجع به ITIL باید بدانید | داناپرداز

ITIL شامل مجموعه‌ای جامع از بهترین شیوه‌هاست که برای توسعه و اجرای مدیریت سرویس‌های IT بکار می‌رود.اگر نمیدانید که ITIL چیست ما در مطلب دیگری کاملا به آن پرداخته ایم.

این روزها اصطلاح ITIL را که در بسیاری از دوایر IT رد و بدل می‌شود، به احتمال زياد شنیده‌اید – اصطلاحی که بسیاری از مدیران IT هنوز واقعاً نمی‌دانند چیست. تام ماکال (Tom Mochal) فهرستی از نكات کلیدی تهيه کرده تا شما را با مفاهیم ITIL آشنا سازد. 5 سال پیش خارج از بریتانیا هیچ کس راجع به ITIL چیزی نشنیده بود. اکنون امکان ندارد یک مجله تجاری انتخاب کنید و در آن کسی از ITIL سخنی به میان نیاورده باشد. اما علیرغم تمام این همهمه‌ها، بسیاری از متخصصان IT همه چیز را راجع به ITIL کاملاً درک نمی‌کنند. بنابراین در ادامه نکات برجسته ITIL را برایتان شرح خواهم داد.

 

1- آشنایی با مفهوم ITIL

ITIL اختصار کلمات Information Technology Infrastructure Library به مفهوم کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات است و شامل مجموعه‌ای جامع از بهترین شیوه‌هاست که برای توسعه و اجرای مدیریت سرویس‌های IT مورد استفاده قرار می‌گیرند. ITIL مزایایی همچون افزایش برتری رقابتی از طریق کاهش هزینه، پیشرفت و مهارت؛ بهره وری تجاری بیشتر از طریق موثر کردن پردازش‌های IT؛ افزایش ارزش IT از طریق عملیات تجاری و IT و همترازی اهداف؛ و بهبود رضایت مشتریان و کاربران داخلی را ارائه می‌کند.

 

نکته 2 : سازمانی که از ITIL پشتیبانی می‌کند، در بریتانیا قرار دارد

رویکرد کلی ITIL از اواخر دهه 1980 در دسترس قرار گرفته و سال‌هاست که در اینترنت منتشر شده است. اما ITIL کاملاً در آمریکا ناشناخته بود تا زمانی که تعداد زيادی از شرکت‌های بزرگ و نشریات رسانه‌ای بدان توجه کردند. در حال حاضر بیش از 10000 سازمان در سرتاسر دنیا ITIL را برگزيده‌اند.

 

نکته 3 : ITIL شامل مجموعه‌ای از کتاب‌هاست که رهنمودها و توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند

برای انعکاس تحولات فناوری امروز برخی از مواد ITIL در حال به روز رسانی و تغییر ساختار هستند.

 

نکته 4 : برای کسب موفقیت، ITIL وجود یک ضامن اجرایی توانمند را الزامی می‌داند

پیاده سازی شیوه‌های ITIL پيشگامی در تغییر فرهنگ است. شاید افراد از اینکه مجبورند کارهایی را متفاوت با روال گذشته انجام دهند، شکایت کنند. در چنین شرایطی شما نیازمند ضامن توانمندی هستید که روند تغییر را به پیش براند. اگر چنین شخصی را در اختیار ندارید، برای پیاده سازی ITIL تلاش نکنید – در غیر این صورت موفقیت شما محدود خواهد بود.

 

نکته 5 : ITIL مدیریت پروژه نیست

تمركز ITIL بر اين نيست كه چیزی را ایجاد ‌کند بر خلاف کاری که پروژه‌ها انجام می‌دهند. در عوض روی ارائه سرویس‌های IT به شرکت تمرکز می‌کند.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

نکته 6 : با وجود محبوبیت ITIL، مطالب کمی راجع به آن در دسترس است

ITIL مجموعه‌ای از رویکردها و بهترین شیوه‌ها و مدلی برای ارائه سرویس‌های IT است. در واقع شامل برخی فرآیندها و الگوهاست ولی روش شناسی نیست و تمام جزئیات پیاده‌سازی را در بر ندارد. شرکت‌هایی که مایل به استفاده از ITIL هستند، می‌توانند دستورالعمل‌های کلی را دنبال کرده و سپس فرآیندهای دقیق‌تر و معقولی را برای سازمان خود توسعه دهند.

 

نکته 7 : ITIL یک ابزار نیست

شما می‌توانید بسیاری از جنبه‌های ITIL را با استفاده از ابزارهایی پیاده سازی کنید، اما ابزارهای خاصی مورد نیاز نیستند. اگر سازمان شما کوچک است، الگوها و صفحات گسترده ساده نیاز‌تان را مرتفع می‌سازند. چنانچه سازمانتان بزرگ است، باید ابزارهای نرم افزاری مناسبی را برای پیاده سازی ITIL بیابید.

 

نکته 8 : ITIL یک طرح همه- یا- هیچ چیز نیست

نظر به اینکه ITIL مجموعه‌ای از رویکردها در حوزه‌های مختلف است، هر شرکت می‌تواند تمام یا بخشی از مدل کلی آن را پیاده سازی کند. قانونی وجود ندارد که شما را ملزم به پیاده‌سازی مدل کلی ITIL کند.

 

نکته 9 : ITIL را می‌توانید طی مراحل مختلف پیاده کنید

همچنین قانونی وجود ندارد که طبق آن مجبور باشید کل مدل ITIL را یکباره پیاده سازی کنید. بسیاری از سازمان‌ها پیاده‌سازی ITIL را در مراحل مختلف طی یک دوره زمانی انجام می‌دهند.

 

نکته 10 : شما می‌توانید در زمینه ITIL گواهینامه دریافت کنید

گواهینامه ITIL دارای 3 سطح است:

  • پایه (Foundation). اخذ گواهینامه این سطح بدان معناست که اصطلاحات را می‌دانید و راجع به مدل ITIL از یک دانش ابتدايی برخوردارید.
  • كارورز (Practitioner). اخذ گواهینامه این سطح بدان معناست که مدل را تا حد لازم برای اجرای فرآیندهای خاص و صحیح ITIL در جای مناسب می‌شناسید.
  • مدیر (Manager). گواهینامه این سطح برای كارورزانی مفید است که وظایف مدیریتی سرویس ITIL را به عهده خواهند گرفت.

 

پیمایش به بالا