لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

تقسیم بندی رفتاری چیست و چگونه باعث ایجاد تعامل و وفاداری مشتری می شود؟

تقسیم بندی رفتاری چیست؟ | داناپرداز

تقسیم بندی مدت‌هاست که در هدف قرار دادن گروه‌های مختلف مصرف کننده نقش اساسی داشته است. توجه به اطلاعات دموگرافیک و موقعیتی روشی قدرتمند برای هدف قرار دادن بخش‌های مختلف مشتریان بر اساس نیازهای منحصر به فرد آن‌ها را در اختیار کسب و کارها قرار داده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به بقیه بخش بندی‌های بازار به صفحه بخش بندی بازار چیست مراجعه کنید. 

با ظهور فناوری‌های جدید، امروزه می‌توان مصرف کنندگان را در سطح عمیق‌تری در مقایسه با آنچه که در گذشته ممکن بود درک کرد. عادات و اقدامات مشتری اطلاعات زیادی را در مورد رفتار خرید آن‌ها در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد و داشتن یک درک کامل از این فاکتورها برای بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی حیاتی است.

در این مطلب، تقسیم بندی رفتاری را تعریف کرده و نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید از آن برای تقویت استراتژی‎های بازاریابی خودتان استفاده کنید. همچنین به شش نوع اصلی تقسیم ‌بندی رفتاری و نحوه استفاده از آن‌ها برای افزایش میزان تعامل مشتری خواهیم پرداخت.

 

تقسیم بندی رفتاری چیست؟

تقسیم بندی مشتریان به معنای تقسیم کردن مخاطبان به گروه‌هایی از افراد است که ویژگی‌های مشابهی با یکدیگر دارند. انجام این کار به تیم‎های فروش و بازاریابی کمک می‌کند، پیام‌های خود را بهینه سازی کنند تا برای مشتری احتمالی ملموس‌تر بوده و شانس تبدیل او به مشتری واقعی را افزایش دهند. 

چهار نوع اصلی تقسیم بندی مشتریان یا بازار وجود دارد:

  • جغرافیایی: این ساده‌ترین شکل تقسیم ‌بندی است و شامل گروه‌ بندی مشتریان بر اساس موقعیت مکانی آن‌ها است.
  • جمعیتی: این نوع تقسیم بندی شامل جداسازی مشتریان به گروه‌های مختلف بر اساس سن، جنسیت، میزان درآمد، قومیت، سطح تحصیلات و غیره است.
  • روان شناختی: مشابه تقسیم بندی جمعیتی، تقسیم بندی روانشناختی مشتریان را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، باورها و ارزش‌های آن‌ها گروه بندی می‌کند.
  • رفتاری: این فرآیند مشتریان را بر اساس رفتارشان به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند؛ از جمله تعامل آن‌ها با برند شما، عادات خرید و نحوه کمک به آن‌ها.

 

4 نوع تقسیم بندی مشتریان | داناپرداز

 

در حالی که داده‌‌های جمعیتی و جغرافیایی تقسیم ‌بندی اولیه بازار را ممکن می‌سازند، تنها قادرند یک نمای سطحی از پایگاه مشتریان‌تان به شما ارائه دهند. تجزیه و تحلیل داده‌های رفتاری بازاریابان و فروشندگان را قادر می‌سازد تا بینش عمیق‌تری کسب کرده و مشتریان خود را به گروه‌های مشخص‌تری تقسیم کنند.

برای مثال، تصور کنید که در حال اجرای یک کمپین بازاریابی رفتاری برای یک فروشگاه کمپینگ در فضای باز هستید. متوجه می‌شوید که فعال‌ترین مخاطبان کسب و کار جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله هستند. با بررسی داده‌های رفتاری، متوجه می‌شوید که چهار زیرگروه اصلی در این بخش وجود دارد: 

  1. مشتریانی که به دنبال کفش‌های پیاده روی هستند
  2. مشتریان علاقه مند به کمپینگ
  3. مشتریانی که هر هفته وسایل ماهیگیری خریداری می‌کنند
  4. مشتریانی که فقط در موقعیت‌های فروش ویژه از شما خرید می‌کنند

اکنون می‌توانید لیست‌های ایمیل هدفمند را بر اساس این بخش‌ها ایجاد کنید و به این ترتیب گروه‌های مختلف را جداگانه درگیر کرده و میزان شخصی سازی و تعامل را افزایش دهید.

 

چرا باید از تکنیک بازاریابی تقسیم بندی رفتاری استفاده کنید؟

استفاده از تاکتیک‌های اصلی تقسیم ‌بندی، راه قدرتمندی برای هدف‌ گیری مشتریان کلیدی است. تقسیم بندی رفتاری می‌تواند قدرت و کیفیت این تکنیک بازاریابی را افزایش داده و برای شما این امکان را فراهم کند تا مخاطبان‌تان را بر اساس اقدامات و رفتار و عادت آن‌ها تقسیم بندی و غربالگری کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا سرنخ‌هایی که بیشترین میزان مشارکت را دارند و احتمالاً به مشتری تبدیل خواهند شد، هدف قرار دهید.

در ادامه به برخی دیگر از مزایای تقسیم بندی رفتاری اشاره خواهیم کرد:

  • بینش‌ها و اطلاعات به روز و کلیدی را در اختیار بخش‌های مختلف کسب و کار قرار دهید. با گنجاندن تکنیک تقسیم بندی رفتاری در استراتژی بازاریابی خودتان، تیم های مختلف کسب و کار، مشتریان را در سطح عمیق‌تری درک خواهند کرد. دانستن اینکه چرا مشتریان شما از محصولات‌تان استفاده می‌کنند و زمانی که احتمال خرید کردن آن‌ها بیشتر است می‌تواند به فعالیت‌های بازاریابی، فروش، توسعه محصول، برنامه‌های انبارداری و موارد دیگر کمک کند.
  • مشتریان را در زمان مناسب هدف قرار دهید. برخی از مشتریان ممکن است فقط در زمان‌های خاصی فعال باشند یا محصولات شما را تنها در تعطیلات یا فروش‌های ویژه خریداری کنند. با تقسیم ‌بندی رفتاری، می‌توانید این مشتریان را زمانی هدف قرار دهید که به احتمال زیاد با محتوای بازاریابی شما درگیر خواهند شد.
  • پیام‌های ارسالی را بهینه کنید. محتوای خودتان را شخصی سازی کرده و اطلاعات مرتبط را با مشتری به اشتراک بگذارید. با بازگشت به مثال فروشگاه کمپینگ، می‌توانید مخاطبان خودتان را بر اساس علایق‌شان تقسیم بندی کنید، مانند والدین علاقه‌مند به خرید اقلام کمپینگ یا مشتریان مسن‌تری که تازه به ماهیگیری علاقه‌مند شده‌اند. سپس می‌توانید ترجیحات آن‌ها را در پیام‌های خودتان وارد کرده و به این ترتیب فرآیند جذب را بهینه سازی کنید و این افراد را بهتر مورد هدف قرار دهید.
  • تخصیص بهینه بودجه و منابع. منابع خودتان را به مشتریانی تخصیص دهید که تقریباً آماده خرید هستند و به این ترتیب بازده سرمایه گذاری (ROI) خودتان را افزایش دهید؛ به عنوان مقال مشتریانی که مرتباً در پست‌های شبکه‌های اجتماعی نظر می‌دهند. با هدف گذاری بهینه، می‌توانید بودجه خودتان را به شکل موثرتری خرج کنید.
  • افزایش وفاداری به برند. ارائه یک تجربه شخصی سازی شده به مشتریان کمک می‌کند تا احساس کنند که شما مایلید به علایق آن‌ها پاسخ دهید. تقسیم‌ بندی رفتاری می‌تواند به شما کمک کند ارزش طول عمر مشتری (CLV) را افزایش داده، میزان انحراف را کاهش دهید و در درازمدت درآمد بیشتری داشته باشید.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

6 نوع تقسیم بندی رفتاری

شش نوع اصلی تقسیم بندی رفتاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد یک پروفایل کامل از مشتری استفاده کنید.

 

1. تقسیم بندی بر اساس رفتار خرید

رفتار خرید یا رفتار خرید مصرف کننده به اقدامات مصرف کننده قبل از خرید محصول یا خدمات اشاره دارد. این شامل کاوش در موتورهای جستجو، کلیک بر روی تبلیغات یا باز کردن ایمیل‌های بازاریابی است.

بررسی رفتار خرید می‌تواند گروه‌هایی از مشتریان را که هنگام نزدیک شدن به تصمیم خرید به روش‌های مشابهی عمل می‌کنند، مشخص کند.

رفتار خرید شامل موارد زیر است:

  • نقش مشتری در فرآیند خرید
  • نحوه برخورد آن‌ها با تصمیم خرید
  • هر گونه مانعی برای خرید
  • مشوق‌هایی که ممکن است به آن‌ها پاسخ دهند

به عنوان مثال، سه مشتری زیر را تصور کنید:

  1. مشتری (الف) دوست دارد قبل از تصمیم گیری درباره محصول تحقیق کند.
  2. مشتری (ب) برای خرید محصولات مورد علاقه خود منتظر فروش ویژه است.
  3. مشتری (ج) محصولات را بر اساس فاکتور اثبات اجتماعی (social proof) انتخاب می‌کند.

 

هدف قرار دادن هر سه مشتری با پیام‌های یکسان می‌تواند باعث هدر رفتن منابع شود زیرا هر مشتری به محتوا و مشوق‌های متفاوت پاسخ می‌دهد.

اینجاست که تقسیم بندی به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید مشتری (الف) را با مطالب آموزنده‌ای هدف قرار دهید که به نقاط قوت محصول شما نسبت به رقبا اشاره میکنند (مانند ایمیل زیر) و یک کمپین جداگانه اجرا کنید که مشتری (ب) را از فروش‌های آتی مطلع خواهد کرد. همچنین می‌توانید مطالعات موردی را ارسال کنید یا روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه گذاری کنید تا بتوانید مشتری (ج) را هم جلب کنید.

 

یک مثال برای ایمیل آموزنده از Greenhouse:

ایمیل آموزنده از Greenhouse

در صورتی که یک مشتری متمرکز بر تحقیق به محصول شما علاقه نشان دهد، این نوع ایمیل می‌تواند اطلاعاتی را که این افراد برای تصمیم گیری خرید به آن‌ها نیاز دارند در اختیارشان قرار دهد.

دانستن اینکه مشتریان چگونه خرید می‌کنند به شما کمک می‌کند پیام خودتان را در هر کجا از مسیر خرید که قرار دارند به آن‌ها برسانید.

 

2. تقسیم بندی بر اساس مناسبت یا زمان

خرید بر اساس موقعیت زمانی است که مشتریان در موقعیت‌های خاص  تصمیم به خرید می‌گیرند.

این مناسبت‌ها و موقعیت‌ها می‌توانند شامل تعطیلات (مانند کریسمس)، رویدادهای فروش (مانند جمعه سیاه) و مناسبت‌های شخصی (مانند عروسی یا تولد) باشند. همچنین می‌توانند شامل خرید در زمان‌های معین توسط مشتری باشند، مانند قهوه در زمان ناهار یا فست ‌فود در شب جمعه.

ردیابی رفتار مبتنی بر زمان مشتری به یافتن الگوهای موجود کمک می‌کند و این امکان را به وجود می‌آورد که در ادامه فرآیند بازاریابی، افراد را با محتوای بازاریابی مرتبط مورد هدف قرار دهید. ایجاد این الگوها ممکن است کمی طول بکشد، اما پیش ‌بینی اقدامات مشتری به شما امکان می‌دهد آن‌ها را زودتر از موعد به فرصت‌های فروش گرم تبدیل کنید.

بسیاری از برندها از استراتژی ارسال مطالب متمرکز در تعطیلات استفاده می‌کنند. به این مثال از Pulp & Press نگاهی بیندازید:

ایمیل pulp and press

اگر مشتریانی دارید که به طور انحصاری در روز ولنتاین از شما خرید می‌‌کنند، مهم است که از قبل محتوایی را برای آن‌ها ارسال کنید تا برند شما در ذهن آن‌ها باقی بماند.

قابلیت‌های قدرتمند دیگری هم بر اساس توجه به رفتار مبتنی بر زمان وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که زیرمجموعه‌ای از مشتریان شما در جمعه شب‌ها پذیرای پیشنهادات شما هستند. به این ترتیب، اگر مشتری به تازگی محصولی را از شما خریداری کرده است، می توانید از این فرصت برای فروش بیشتر یک محصول مرتبط دیگر استفاده کنید.

برای استفاده حداکثری از خرید مناسبتی، از فرم‌های وب اشتراک، آهن ‌رباهای سرنخ (lead magnets) و نظرسنجی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی مشتری خود استفاده کنید.

 

3. تقسیم بندی مصرف مشتری

رفتار مصرف مشتری و وضعیت کاربر، مشتریان را بر اساس سطح تعامل آن‌ها با محصولات یا خدمات شما تعریف می‌کند. سه سطح اساسی استفاده یا مصرف وجود دارد:

  • کاربران کم مصرف (یا مشتریان گهگاه): این مشتریان گهگاهی از محصولات شما استفاده می‌کنند و در واقع به ندرت خرید می‌کنند.
  • کاربران متوسط (یا مشتریان نیمه ثابت): مشتریانی که نسبتاً به طور منظم از محصول شما استفاده می‌کنند و در طول چرخه عمر مشتری خود چندین خرید انجام می‌دهند.
  • کاربران ویژه (یا مشتریان ثابت): این کاربران بیشترین زمان را با محصول یا خدمات شما می‌گذرانند و بیشترین میزان خرید را هم انجام می‌دهند.

هر چه مشتری بیشتر به محصولات یا خدمات شما دسترسی داشته باشد، باید منابع و محتوای بازاریابی شخصی سازی شده‌تری را به سمت او هدایت کنید.

به خاطر داشته باشید که سطح استفاده همه چیز نیست. ممکن است مشتری داشته باشید که محصولات شما را به صورت روزانه خریداری می‌کند اما  در نهایت بسیار کمتر از سایر مشتریانی که فقط گاهی اوقات خریدهای بزرگ‌تری انجام می‌دهند، پول خرج می‌کند.

برای مثال، فرض کنید کافه‌ای دارید که منوی ویژه  برای خدمات کیترینگ را هم ارائه می‌دهد. ممکن است مشتریان زیادی داشته باشید که هر روز یک قهوه می‌خرند، اما مرکز کیترینگی که به طور مرتب یک خرید 1200 دلاری از شما انجام می‌دهد ممکن است در نهایت ارزش بیشتری برای کسب و کار به ارمغان بیاورد.

 

با بررسی نحوه استفاده مشتریان از محصول شما، مدت زمانی که صرف استفاده از آن می کنند و اینکه از کدام ویژگی‌های محصول بیشتر استفاده می‌کنند، می‌توانید  تلاش کنید تا مشتریان کم مصرف را به کاربران ثابت جدید تبدیل کرده و در عین حال کاربران ویژه‌ای که در حال حاضر در اختیار دارید را هم حفظ کنید.

 

4. تقسیم بندی بر اساس مزایای مورد نظر

تقسیم ‌بندی بر اساس مزایای مورد نیاز، مخاطبان هدف شما را بر اساس آنچه که از دریافت محصول یا خدمات شما به دنبال دستیابی به آن هستند تقسیم می‌کند. این تقسیم بندی می‌تواند خریدهای یکباره گران قیمت تا محصولات روزمره مانند خمیر دندان و غذا را شامل شود.

مشتریان محصول شما را به دلیل خاصی خریداری می‌کنند. آن‌ها انتظار دارند که ارزش مشخصی را از محصول دریافت کنند و هدف قرار دادن آن‌ها با یک پیشنهاد ارزشمند و مشخص می‌تواند آن‌ها را متقاعد کند که محصول شما را به جای محصول رقبای‌تان خریداری کنند.

در ادامه مثال تقسیم ‌بندی رفتاری یک فروشگاه در فضای باز، سه مشتری را تصور کنید که همگی معیارهای جمعیت ‌شناسی یکسانی دارند (20 تا 29 ساله هستند):

  1. اولی علاقه مند به کفش‌های پیاده روی برای زمین‌های ناهموار است
  2. دومی کفش‌های تریل دویدن می‌خواهد
  3. سومی برای سفرهای ماهیگیری به چکمه‌های ضد آب نیاز دارد

 

از دیدگاه جمعیت شناختی، این مشتریان با هم یکسان هستند. آن‌ها حتی محصولات بسیار مشابهی را هم می‌خواهند. با این حال، در مورد مزایا و ویژگی‌هایی که از محصولات شما انتظار دارند، دارای ایده‌های بسیار متفاوتی هستند.

پس از اینکه مشتریان‌تان را بر اساس مزایایی که به دنبال آن هستند گروه بندی کردید، می‌توانید پیام‌های ارسالی خودتان را بهینه کنید تا توجه آن‌ها را به این موضوع جلب کنید که چرا محصول شما از محصول رقیب بهتر است، سایر مشتریان چه احساسی نسبت به آن دارند و چگونه به طور منحصر به فرد برای مشتری سودآور خواهد بود.

این ایمیلی است که می‌توانید برای مشتری علاقه‌ مند به کفش‌‌های دویدن ارسال کنید:

ایمیل salomon

5. تقسیم بندی وفاداری مشتری

مشتریان را بر اساس وفاداری تقسیم بندی کنید تا مشتریان مکرر را هدف قرار داده و متوجه شوید که چه چیزی باعث می‌شود آن‌ها برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات شما مجددا مراجعه کنند.

در تقسیم بندی مبتنی بر وفاداری موارد زیر در نظر گرفته می شود:

  • تعداد / تکرار خریدهایی که انجام شده
  • سطح تعاملی که مشتری با محتوای بازاریابی شما دارد
  • میزان مشارکت و درگیر شدن مشتری در برنامه وفاداری

 

مشتریان وفادار در طول زمان بیشتر از مشتریان یکباره و گهگاه خرج می‌کنند، اما این همه ماجرا نیست. آن‌ها همچنین با ارجاعات دهان به دهان و ارائه بازخورد ارزشمندشان هم به کسب و کار شما کمک می‌کنند. 

به همین دلیل مهم است که وفادارترین مشتریان خودتان را تقسیم بندی کنید و آن‌ها را با محتوایی هدف قرار دهید که از شکار شدن آن‌ها توسط رقبا جلوگیری می‌کند.

این نوع تقسیم بندی بازاریابی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات مهمی در مورد مشتریان‌تان کشف کنید، اطلاعاتی از قبیل اینکه:

  • کدام یک از مشتریان شما احتمال بیشتری دارد که به برنامه وفاداری پاسخ دهد؟
  • چگونه می توانید مشتریان وفادار را جذب و حفظ کنید؟
  • کدام شاخص‌های کلیدی منجر به ایجاد وفاداری مشتری می‌شوند؟
  • کدام تجربیات مشتری آن‌ها را تشویق می‌کنند که وفادار شوند؟
  •  چگونه می‌توانید ارزش طول عمر آن‌ها را به حداکثر برسانید؟

 

پس از شناسایی مشتریانی که احتمالاً با برنامه وفاداری ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانید اطلاعات یا دلیلی برای ثبت نام برای آن‌ها ارسال کنید. به عنوان مثال:

ایمیل BOKKSU

این ایمیل برنامه وفاداری را معرفی می‌کند و مشتریان را تشویق می‌کند تا اطلاعات‌شان را به اشتراک بگذارند و برای دریافت جوایز رایگان ثبت نام کنند. همچنین آن‌ها را درگیر نگه می‌دارد و به شما امکان می‌دهد درباره آن‌ها بیشتر بدانید.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2023 بفروشید.

 

6. تقسیم بندی بر اساس مرحله خرید

مشتریان بسته به اینکه در چه مرحله‌ای از خرید هستند، با برند شما ارتباط متفاوتی برقرار می‌کنند.

مدل AIDA این مراحل را اینگونه مشخص می‌کند:

  • توجه: مشتری بالقوه از برند، محصول یا خدمات شما مطلع می‌شود.
  • علاقه: مشتری علاقه مند یا کنجکاو می‌شود.
  • میل: مشتری شروع به خواستن محصول یا خدمات شما می‌کند.
  • عمل:. مشتری آماده تصمیم گیری برای خرید و تبدیل شدن به خریدار است.

 

بسته به اینکه مشتری در کجای این سفر باشد، به مطالب و پیام‌های مختلف شما پاسخ خواهد داد. به عنوان مثال، در مرحله توجه، بهتر است شبکه گسترده‌ای برای جذب مشتریان در مقیاس وسیع ایجاد کنید (مانند کمپین‌های تبلیغاتی که جمعیت‌های بزرگ را هدف قرار می‌دهند).

همینطور که سرنخ‌ها به مرحله بعدی سفر مشتری می‌روند، پیام رسانی باید هدفمندتر و خاص‌تر شود. به عنوان مثال، اگر یک مشتری احتمالی در وب سایت شما ثبت نام کند و مدتی را در صفحه محصول خاصی در وب سایت شما صرف کند، می‌توانید اطلاعات مربوط به آن محصول را برای او ارسال کنید و به این ترتیب علاقه او را جلب کنید.

تقسیم بندی بر اساس مرحله خریدار همچنین به کشف مشتریانی کمک می‌کند که پیشرفتی نمی‌کنند و ممکن است بتوانید آن‌ها را با کمپین‌های بازاریابی ایمیلی مجدداً هدف قرار دهید (مانند زمانی که محصولات را در سبد خرید رها می‌کنند).

درک اینکه مشتری شما در کجای سفر خرید قرار دارد به شما امکان می‌دهد مطالب مرتبط و به موقع را تحویل دهید و منجر به تبدیل بیشتری شوید.

 

نحوه اعمال تقسیم بندی رفتاری برای افزایش تعامل

کشف برخی از الگوهای رفتاری مشتری، به ویژه در بخش‌های کم‌تر فعال، دشوار است. این امر به کارگیری تقسیم بندی رفتاری را به یک چالش تبدیل می‌کند. برای درک بهتر مشتری، لازم است او چندین بار با برند شما تعامل داشته باشند. برای کشف الگوها و بینش‌های عملی، باید تعاملات کلیدی مشتری را در طول زمان ثبت کرده و پیگیری کنید.

رفتار مشتری مقوله‌ای پیچیده است و اغلب مشتریان به روشی مستقیم و خطی در فرآیند خرید پیشرفت نمی‌کنند. با این حال، آنچه مشخص است این است که بررسی تنها یک تعامل برای درک نیازها یا عادات مشتری کافی نیست.

برای ایجاد درک کامل از رفتار آن‌ها، باید از داده‌های رفتاری مشتری در طول زمان و در نقاط تماس متعدد استفاده کنید.

راه ‌حل‌های نرم‌افزاری قدرتمند و اتوماسیون، مانند یک نرم افزار CRM توانمند، برای موفقیت این فرآیند بسیار ارزشمند هستند. این ابزارها قادرند به سرعت مشتریان شما را تقسیم بندی کرده، تعاملات را پیگیری کنند و بینش‌های خود را بر اساس اقدامات آن‌ها در زمان واقعی نشان دهند.

 

برای بهبود استراتژی کلی تقسیم ‌بندی رفتاری:

تعاملات و معیارهای مشخصی را برای ردیابی انتخاب کنید. ابتدا باید انتخاب کنید که کدام معیارهای تعامل برای برند و محصول شما مهم هستند. این می‌تواند شامل آنچه مشتری هنگام کشف محصول شما جستجو می‌کند و نحوه تعامل او با پیام‌های بازاریابی شما باشد (به عنوان مثال، ردیابی تعداد بازدیدکنندگان وب و صفحاتی که بیشتر روی آن‌ها کلیک می کنند).

بخش‌های کلیدی را بر اساس رفتارهای مشاهده شده شناسایی کنید. فعال‌ترین، وفادارترین و مشخص‌ترین بخش‌ها اغلب بیشترین ارزش را دارند. با این حال، ممکن است بخش‌های نادیده گرفته شده‌ای را نیز کشف کنید که می‌توانند برای تبدیل شدن به مشتریان جدید اولویت بندی شوند.

تغییرات استراتژیک را بر اساس بینش عمیق به دست آمده انجام دهید. همانطور که بینش‌های کلیدی را کشف می‌کنید، می‌توانید استراتژی‌های خودتان (مانند استراتژی ایمیل) را برای هر بخش تنظیم کنید و نیازها، خواسته‌ها و عادات مشتری را هدف قرار دهید. با گذشت زمان و ادامه تعامل مشتریان با کسب و کار شما، قادر خواهید بود یک شخصیت یا پرسونای 360 درجه برای هر بخش مشتری ایجاد کنید.

تعامل را دنبال کنید و به بهینه سازی ادامه دهید. با استفاده از ابزارهای CRM بازاریابی و فروش، می‌توانید نحوه پیشرفت هر مشتری را در سفر مشتری پیگیری کنید. پس از اینکه مشتری خرید را انجام داد، می‌توانید به پرورش او ادامه دهید تا میزان رضایت و نرخ حفظ مشتری را افزایش داده و در نهایت او را تشویق کنید تا طرفدار برند شما شود.

 

سخن پایانی

تقسیم بندی رفتاری روشی قدرتمند برای درک این است که چرا مشتری شما محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کند. این لایه بینش افزوده، تقسیم ‌بندی جغرافیایی و جمعیتی شما را تکمیل می‌‌کند و به شما کمک می‌‌کند تا راه‌‌های جدیدی را برای هدف‌یابی بیش از پیش مشتریان‌تان با بهره گیری از تلاش‌‌های بازاریابی کشف کنید.

به عبارت دیگر، هرچه مشتریان خودتان را بهتر درک کنید، بیشتر می‌توانید مطالب بازاریابی مناسب را در زمان مناسب برای مشتریان مناسب ارسال کنید.

 

سوالات متداول

 

  1. تقسیم بندی رفتاری چیست؟
    تقسیم بندی مشتریان به معنای تقسیم کردن مخاطبان به گروه‌هایی از افراد است که ویژگی‌های مشابهی با یکدیگر دارند. انجام این کار به تیم‎های فروش و بازاریابی کمک می‌کند، پیام‌های خود را بهینه سازی کنند تا برای مشتری احتمالی ملموس‌تر بوده و شانس تبدیل او به مشتری واقعی را افزایش دهند. 
  2. 6 نوع تقسیم بندی رفتاری چیست؟
    تقسیم بندی بر اساس رفتار خرید – تقسیم بندی بر اساس مناسبت یا زمان – تقسیم بندی مصرف مشتری – تقسیم بندی بر اساس مزایای مورد نظر – تقسیم بندی وفاداری مشتری – تقسیم بندی بر اساس مرحله خرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا