لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نرم افزار CRM ابری یا CRM محلی، کدام یک بهتر است؟

نرم افزار CRM ابری یا CRM محلی

نرم افزار CRM ابری چیست و برای کسب و کار شما نسخه ابری بهتره یا نسخه محلی؟ با توجه به چه اصولی می تونیم مناسب ترین نرم افزار CRM رو برای کسب و کارمون انتخاب کنیم؟

به نظر می رسه این روزها بسیاری از شرکت ها هنگام انتخاب نرم افزار CRM برای کسب و کارشون تو یه دو راهی بزرگ قرار می‌گیرند: بحث بر سر انتخاب بین نرم افزار سی آر ام ابری یا محلی هستش. استدلال های بسیاری وجود داره که از هر کدام پشتیبانی می‌کنه و محدود کردن این استدلال‌ها تنها به یک مزیت یا برتری امکان پذیر نیست. اما نگران نباشید. قصد داریم در این مقاله با جزئیات به توضیح در مورد CRM ابری و محلی به همراه تفاوت هایشان بپردازیم و لیستی از معایب و مزایای هر یک را بیان کنیم. دانستن این نکات بهتون کمک می‌کنه تا یه تصمیم آگاهانه تر بگیرید.

نرم افزار CRM ابری چیست؟

از زمانیکه پردازش ابری به طور رسمی در سال 1999 معرفی شدند، فناوری ابر دنیا را فرا گرفته است. با ارائه خدمات گوناگون مبتنی بر وب، آمازون رهبری ارائه خدمات ابری را بر عهده گرفت و چیزی نگذشت که بسیاری دیگر از کسب و کارها نیز همین کار را انجام دادند. ممکن است بپرسید، سرویس ابر دقیقا چیست؟ سرویس ابری به هر سرویسی اطلاق می‌شود که کاربر می‌تواند از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشد. در این حالت برنامه ها و سرورها به صورت محلی در دسترس کاربر نیستند و در واقع وظیفه تهیه آنها بر عهده ارائه دهنده خدمات است.

نرم افزار CRM ابری یه عبارت هست با نام های جایگزین فراوان. CRM مبتنی بر وب و CRM مبتنی بر ابر دو مورد از رایج ترین این نام ها هستن.اسمش رو هر چی که بگذارید، مبنای اصلی یکسانه: نرم افزار CRM ( نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ) شما تو فضای ابر قرار گرفته. به این معنا که به جای خرید نرم افزار و نصبش روی سرور محلی که نیاز به مجوز برای ذخیره داده های مشتری داره، از شرکت ارائه دهنده نرم افزار سی آر ام میخواهید که تمام اطلاعات نرم افزار شما رو از راه دور میزبانی کنه. در اینصورت کاربران به جای اینکه از یک برنامه یا همان اپلیکیشن دسکتاپ استفاده کنند میتونن از طریق اینترنت به نرم افزار CRM ابری دسترسی داشته باشن و داده ها رو روی هر وسیله ای از لپ تاپ گرفته تا آخرین مدل آیفون مشاهده کنن.

با پیچیده‌تر شدن مدیریت داده‌ های مشتریان ، بسیاری از کسب‌وکارها به راه‌حل‌های CRM مبتنی بر ابر روی میارن. در واقع، تا پایان سال 2020، ابر میزبان تقریباً 95 درصد از CRM ها شد، که یک تغییر اساسی از سال 2008 بود که در اون 88 درصد از CRM ها رو سرورهای محلی نگهداری میشدن.

 

نرم افزار ابری

 

نرم افزار CRM محلی چیست؟

نرم افزار های CRM محلی یا نصبی نوعی از نرم افزار CRM هستند که ارائه دهندگان نرم افزار آن را برای یک شرکت نصب و پیاده سازی می‌کنند. به این دلیل که برخی از کسب و کار ها ترجیح می‌دهند که یک شرکت ثالث داده های شان را اداره نکند. این امر به ویژه در مورد شرکت‌هایی مانند بانک‌ها و شرکت های بیمه که اطلاعات حساسی دارند صادق است.

راه اندازی نرم افزار CRM در محل، هزینه‌های اولیه زیادی را به همراه دارد. این هزینه ها شامل استخدام افراد جدید برای ساختن نرم افزار یا برون سپاری آن به یک ارائه دهنده نرم افزار سی ار ام است. خرید و نصب سخت افزارهای مورد نیاز نیز باعث افزایش هزینه ها می‌شود. علاوه بر این، ممکن است مجبور باشید هزینه های تعمیر و نگهداری و به روزرسانی را خودتان متحمل شوید.

نکته ای که باید هنگام ساخت نرم افزار CRM محلی به خاطر داشته باشید این است که شما باید یک سیستم مدیریت بحران ایجاد کنید. همچنین باید یک سیستم بکاپ بسازید که از مکان اصلی دور نگه داشته می‌شود. انجام این امر برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان در اثر حوادث یا بلایای طبیعی ضروری است.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

ملاحظات استقرار و پیاده سازی نرم افزار CRM ابری و محلی

پیاده سازی نرم افزار CRM احتمالا مهم ترین و تعیین کننده ترین فاکتور در فرآیند انتخاب بین نرم افزار CRM ابری یا محلی هست. بر کسی پوشیده نیست که انتخاب نرم افزار یک کار بزرگ و مهمه و دلیل خوبی هم برای این اهمیت وجود داره. این فرآیند زمان می بره، انتخاب نهایی برای شما هزینه داره و قابلیت های نرم افزار نقش مهمی در میزان بهره وری و سودآوری کسب و کار شما خواهند داشت.

نرم افزار CRM هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی از ارائه دهندگان نرم افزار CRM یک گزینه رایگان هم ارائه می دن که خبر خوبی برای کسب و کارهای کوچکیه که بودجه چندان بالایی ندارن. اما به قول معروف، هر چقدر که پول بدی آش می خوری. به این معنی که نسخه “رایگان” احتمالاً با محدودیت هایی در مورد ویژگی ها، پشتیبانی مشتری و موارد مشابه همراه خواهد بود. و از اونجایی که هدف از به کار گیری CRM مدیریت مناسب مشتریان شماست، راه حلی که انتخاب می کنید می تونه به افزایش سود شما کمک زیادی بکنه.

مهمه که انتخاب درستی داشته باشید، و بزرگ ترین سوالی که باید بهش پاسخ بدید اینه که آیا یک CRM محلی به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داره یا یک CRM ابری. هدف ما اینه که در این زمینه اطلاعات و راهنمایی های لازم رو به شما ارائه بدیم. در ادامه به برخی از مهم ترین سوالاتی که باید از خودتون بپرسید اشاره می کنیم:

 

– برای انتخاب بین نرم افزار CRM ابری یا محلی مشخص کنید به چه سطحی از دسترسی نیاز دارید؟

آیا همه اعضای تیم شما از نرم افزار به طور انحصاری تو دفتر استفاده می کنن یا به اطلاعات مشتریان شما همه جا نیاز خواهند داشت؟ نحوه دسترسی به یک پلتفرم سی آر ام جاییه که باید ارزیابی استقرار رو ازش شروع کنید. اینجاست که راه‌حل‌های CRM مبتنی بر وب واقعاً می‌درخشن. ذخیره کردن اطلاعات سی آر ام در فضای ابر به این معنیه که کارشناسان فروش شما و سایر کارمندان به اطلاعات دسترسی خواهند داشت؛ چه تو دفتر باشن، چه تو مغازه شیرینی فروشی تو خیابون یا منتظر پروازشون تو فرودگاه.

دسترسی در همه جا، دید کامل و قابلیت اشتراک‌گذاری: اینها نقاط قوت واقعی نرم افزار های CRM ابری هستن. کارشناسان فروش، مدیران اجرایی، بازاریابان و حتی شرکا یا مشتریان خارجی شما همگی می تونن با استفاده از هر دستگاهی، داده ها رو در زمان واقعی مشاهده کنن. برای کسب و کارهایی که کارشناسان فروش شون رو به ماموریت می فرستن یا کاربرانی که هر زمان ممکنه به اطلاعات مشتریان شون نیاز پیدا کنن، نرم افزار CRM مبتنی بر ابر انتخاب درستیه.

دسترسی به نرم افزار CRM محلی از همتای ابریش محدود تره. در بیشتر موارد، دسترسی شما به دفتری که سرورها اونجا قرار دارن محدود میشه. اگرچه این مسئله اینکه کجا و چه زمانی می تونید از سیستم استفاده کنید رو محدود می کنه، اما تقریباً به طور کل مشکلات اتصال رو هم برطرف می کنه. سیستم‌های CRM مبتنی بر ابر برای کار و دسترسی به اینترنت متکی هستن. اگه وای فای شما به طور ناگهانی از دسترس خارج بشه، حتی اگه تو دفتر کارتون باشید هم نمی تونید به داده هاتون دسترسی پیدا کنید.

اما در مورد نرم افزارهای CRM محلی، نزدیک بودن تنها نیاز اصلی برای دسترسی به داده‌های مشتری شماست. هیچ چیز به جز قطع برق نمی‌تونه توانایی شما برای کار و مشاهده داده های مورد نیازتون رو محدود یا متوقف کنه. اگه کاربران CRM شما فقط هنگام حضور در دفتر نیاز به مشاهده اطلاعات دارن، استقرار در محل ممکنه گزینه مناسب‌تری برای شما باشه.

 

– امکانات IT شما تا چه میزانه؟

بخش فناوری اطلاعات شما چقدر گستردست؟ بودجه شون چقدره؟ و در حال حاضر به کدوم منبع IT دسترسی دارید؟ قابلیت‌های بخش IT شما یکی دیگه از عوامل مهم تو انتخاب نرم افزار CRM ابری یا محلی خواهد بود.

 

امکانات IT شما تا چه میزانه؟

 

امکانات فناوری اطلاعات برای نرم افزار CRM ابری

برای کسب‌وکارهایی با بودجه IT پایین و منابع کم (عمدتاً کسب و کارهای کوچک)، CRM مبتنی بر ابر انتخاب مناسب تریه. چرا؟ چون فروشنده نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ابری رو میزبانی می‌کنه، بنابراین کارها با مداخله اندک یا بدون دخالت بخش فناوری اطلاعات پیش خواهند رفت. فروشنده مالک سرورهاست، به روز رسانی ها رو مدیریت می‌کنه و مسئولیت مدیریت کلی پلتفرم رو به عهده داره. اگه مشکلی پیش بیاد، لازم نیست خودتون سعی کنید برطرفش کنید – فقط کافیه با بخش خدمات مشتریان فروشنده تماس بگیرید. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ای می شه که می تونید به جای دیگه ای اختصاصش بدید.

امکانات فناوری اطلاعات برای نرم افزار CRM محلی

میزبانی یه نرم افزار CRM محلی نیاز به توجه زیادی در زمینه فناوری اطلاعات داره. وقتی نرم افزاری رو در محل نصب می کنید، اساساً تمام جنبه های مدیریت نرم افزار رو به عهده می گیرید. این به معنی اینه که بخش فناوری اطلاعات شما باید زمان و منابع زیادی رو برای پیاده سازی و مدیریت سیستم صرف کنه. به طور معمول، کسب و کارهای بزرگ، منابع مورد نیاز برای انجام این کار رو در اختیار دارن، بنابراین احتمال بیشتری داره که یک نرم افزار CRM محلی رو انتخاب کنن.

مدیریت فناوری اطلاعات CRM محلی با راه اندازی سرورها در طول اجرای اولیه شروع می شه.باید با بارگذاری داده ها، مراقبت از سرورها به صورت روزانه و حل مشکل در صورت از کار افتادن سیستم سر و کار داشته باشید. اگرچه فروشنده شما می تونه به کارکنان IT شما تو برخی از مسائل کمک کنه، اما در نهایت رفع اشکال و راه اندازی دوباره نرم افزار به تیم شما بستگی داره.

بکاپ گیری منظم از داده ها هم برای جلوگیری از از دست رفتن داده ها ضروریه. در صورت وقوع خرابی، تعویض تجهیزات با هزینه شرکت انجام خواهد شد. حتی یه مسئله ساده مثل ارتقاء به نسخه جدید نرم افزار هم می تونه هزینه قابل توجهی داشته باشه. بر اساس همه این اطلاعات، آیا گزینه نرم افزار CRM محلی صرفا اتلاف وقت و انرژیه؟ بستگی به موقعیت خاص شما داره. استفاده از CRM در محل دارای مزایایی هم هست.

اول از همه، شما کنترل بیشتری روی سفارشی سازی و پیکربندی دارید. نصب این سیستم توسط خود شما بهتون این قدرت رو می‌ده که در صورت نیاز، تغییرات جزئی برای تناسب بهتر با کسب‌وکارتون و فرآیندهایی که در حال حاضر اجرا می کنید در نظر بگیرید. کنترل بیشتر روی سفارشی‌سازی‌ها، ادغام رو آسان‌تر می‌کنه، که یک قابلیت قدرتمند برای همکاری بین بخش‌هاست.

بسیاری از راه‌حل‌های CRM مبتنی بر ابر هم با انواع دیگه نرم‌افزار، مانند نرم افزار های BI برای انجام تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، ادغام می‌شن. اما انتخاب نرم افزار CRM محلی به شما امکان ترکیب تقریباً با هر سیستمی که بخواید رو میده. شما صاحب سرورهایی هستید که نرم افزار CRM در اونها مستقر شده، بنابراین می تونید راحت تر دروازه هایی ایجاد کنید که به CRM شما اجازه می دن با سیستم های دیگه ارتباط برقرار کنه.

 

– مشخص کنید که چه میزان بودجه برای خرید و پیاده سازی نرم افزار CRM محلی یا ابری دارید؟

هنگام در نظر گرفتن هزینه، گاهی اوقات فقط به قیمت خود سیستم توجه میشه؛ خواه این هزینه یک باره، و به صورت هزینه اولیه دریافت بشه یا اشتراک ماهانه. اما ارزیابی هزینه یک نرم افزار سازمانی کمی پیچیده تر از این هاست. به عبارت دیگه، فراموش نکنید که هزینه های پنهان رو هم در نظر بگیرید: هزینه های اولیه مربوط به اجرا و هزینه های مستمر مربوط به تعمیر و نگهداری.

 

هزینه های مربوط به نرم افزار CRM ابری

به طور کلی، نرم افزار CRM مبتنی بر ابر از همون ابتدا ارزون تره. به طور معمول، تنها هزینه، هزینه اشتراکه. این مبلغ اغلب به تعداد کاربرانی که نیاز به دسترسی به سیستم دارن بستگی داره، اما برخی از فروشندگان سی آر ام ابری بدون توجه به تعداد کاربران، هزینه ثابتی دارن. این مدل قیمت‌گذاری تضمین می‌کنه که CRM‌های مبتنی بر ابر هزینه‌های اولیه پایینی دارن، و به همین دلیل برای مشاغل در هر اندازه ای مقرون به صرفه هستن. و هنگامی که یک کسب و کار کوچک هستید، مقرون به صرفه بودن اهمیت خیلی بالایی داره. به همین ترتیب، هزینه‌های اولیه چیزیه که سیستم‌های CRM محلی رو برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل به گزینه های غیرجذابی می کنه.

 

هزینه های مربوط به نرم افزار CRM محلی

راه اندازی CRM به صورت محلی می تونه هزینه بر باشه و شامل موارد زیر بشه:

  • هزینه خرید پرداختی به فروشنده
  • خرید و نصب سرور و سایر سخت افزارها
  • پرداخت هزینه به کارکنان IT برای انجام شدن کارها

هزینه های نگهداری مستمر رو هم فراموش نکنید. هزینه های پنهانی که بهشون اشاره کردیم رو یادتونه؟ تعمیر و نگهداری می‌تونه خیلی گرون‌ باشه. کار کردن سرورها و سایر سخت‌افزارها بدون اشکال، نیازمند توجه منظمه. و زمانی که مشکلاتی پیش میان، رفع اونها به زمان و هزینه نیاز داره.

البته علیرغم برخی از نقاط ضعف سیستم CRM داخلی از منظر هزینه، باز هم همه چیز سیاه و سفید نیست. برای خرید نرم‌افزار CRM محلی فقط یک بار هزینه می شه، برخلاف پرداخت‌های ماهانه مداوم برای نرم افزار CRM ابری. به همین دلیل استفاده طولانی مدت از نرم افزار CRM محلی می تونه TCO یا هزینه تمام شده مالکیت شما رو کاهش بده. علیرغم هزینه‌های کوتاه‌مدت پایین تر نرم افزار CRM ابری، پس از یک زمان معین، یک پلتفرم محلی می‌تونه به گزینه ارزان‌تری در مقایسه با نرم افزار CRM ابری تبدیل بشه.

به طور مشابه، کسب و کارهای بزرگ معمولاً متوجه خواهند شد که داشتن CRM محلی، به دلیل اندازه این کسب و کارها، براشون ارزان تره. کسب‌وکارهایی با صدها یا هزاران کاربر، در صورتی که از نرم‌افزار CRM مبتنی بر وب استفاده کنن، ممکنه با هزینه‌های ماهیانه بسیار سنگینی مواجه بشن که به هیچ وجه ارزش این انتخاب رو نداره.

کسب و کارهایی با این اندازه نیازی به پرداخت به ازای هر کاربر برای راه حل محلی ندارن. به همین دلیل پرداخت هزینه به صورت یکباره ممکنه گزینه ارزان تر و جذاب تری برای اونها باشه.

 

– نرم افزار های CRM ابری و محلی چطور امنیت داده ها رو مدیریت می کنند؟

چطور می‌تونید تضمین کنید که داده هاتون ایمن باقی می مونن؟

با توجه به نقض‌های امنیتی بزرگی که طی چند سال گذشته اتفاق افتاده، این سوال برای خیلی ها یک دغدغه بسیار مهمه. اگر به معیارهای ارائه شده تو بخش های قبلی نگاه کنید، متوجه میشید که یک کسب و کار معمولی مزایای بیشتری با انتخاب CRM مبتنی بر ابر دستگیرش میشه. اما وقتی نوبت به ایمنی داده‌ها می‌رسه، بهترین انتخاب شما چیه؟

در گذشته، وقتی صحبت از این میشد که کدوم گزینه محافظت از داده های قوی تری رو ارائه می ده، رقابت چندانی وجود نداشت. راه‌حل‌های محلی همتایان مبتنی بر وب خودشون رو به راحتی کنار می زدن. اما زمانه تغییر کرده و بسیاری از ارائه دهندگان نرم افزار سی آر ام ابری برای امنیت، اولویت بسیار بالایی در نظر می گیرن. اما الان اوضاع دقیقا چطوریه؟ متأسفانه بستگی داره که از چه کسی بپرسید.

 

به عنوان مثال، یک نظرسنجی از متخصصان فناوری اطلاعات نشون داد که تقریباً از هر سه تصمیم گیرنده تو شرکت‌ها، دو نفر میزان امنیت نرم افزار سی آر ام محلی رو بالاتر می‌دونن. اما گزارش سال 2018 توسط Cybersecurity Insiders نتایج پیچیده تری رو نشون داد:

  • نود درصد از کارشناسان امنیت سایبری هنوز نگرانی‌های متوسط ​​تا شدیدی در مورد امنیت ابر دارن.
  • تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان فکر می کنن که فضای ابری خطر بیشتری برای نقض امنیت داره.
  • از طرف دیگه، دورنمای SaaS اونقدرها هم بد نیست. تقریباً از هر 10 نفری که مورد بررسی قرار گرفتن، 6 نفر فکر می‌کنن که برنامه های ابری امنیت برابر یا بهتری نسبت به راه حل های محلی دارن.

اگه سوال تون اینه که بالاخره تکلیف چیه، نگران نباشید. در حالی که سؤالات پیرامون امنیت ابری زیاده، یک روند میون بقیه روندها برجسته است: مشکل از ابر نیست. مشکل کاربرها هستن. یک لحظه به این مسئله فکر کنید. علیرغم این تردیدها، مسائل امنیتی به صورت ذاتی بخشی از زیرساخت ابری نیستن. در واقع، قصور از سوی مشتری، 95 درصد از نقض‌های امنیتی رو تشکیل می‌ده. بله درست خوندید. این میزان خطای کاربر خیلی زیاده.

عوامل زیادی تو این امر نقش دارن. اما درک تفاوت‌های موجود بین امنیت فضای ابری و امنیت داخلی، اولین گام مهم برای کاهش عددیه که بهش اشاره شد. تا زمانی که درک کاملی از این که چرا هر دو راه حل برابر نیستن و چرا باید به مواردی مثل مسئولیت مشترک اهمیت داد، نداشته باشید، امنیت ابری می تونه حادثه ای باشه که منتظر وقوعه.

لذت بردن از یک محیط ابر ایمن ماموریت غیرممکن نیست – فقط به تعهد شما نیاز داره تا اطمینان حاصل کنید که اقدامات مناسب رو انجام می دید.

 

امنیت

 

– بدانید که به چه میزان انعطاف پذیری در نرم افزار CRM ابری یا محلی نیاز دارید؟

CRM های مبتنی بر وب و سیستم‌های محلی از نظر انعطاف‌پذیری تو یک سطح هستن. طبیعتاً راه‌ حل‌های CRM ابری مقیاس‌پذیری (Scalability) بهتری دارن، که به کسب‌وکارهای در حال رشد کمک می‌کنه تا با رشدی که نمی‌تونن پیش‌بینی کنن، سازگار بشن. با این حال، یک مسئله منفی، اتکای زیاد به فروشندگان برای پشتیبانی، نرم افزار و سخت افزاره.

مقیاس‌پذیری سیستم‌های محلی ممکنه سخت‌تر باشه، اما کسب‌وکار شما مالک سخت‌افزار و نرم‌افزاره و این به شما امکان کنترل راه‌حل رو می‌ده. همچنین ترکیب برنامه های کاربردی سفارشی با سیستم های میزبانی محلی آسون تره.

 

– استقرار راحت یا پیچیده؟

هیچ کس علاقه مند نیست استقرار سیستمی که می خواد ازش استفاده، پیچیده و دست و پا گیر باشه.

راه‌اندازی یک سیستم نباید معادل خوندن کتاب دوزخ دانته باشه. همه به دنبال یه راه اندازی آسون و بدون درد سر هستن. این چیزیه که شما به دنبالش هستید.

از اونجایی که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ابری به جای نصب در محل شما توسط ارائه دهنده نرم افزار میزبانی می شه، لازم نیست نگران ایجاد اختلال در زیرساخت های موجود خودتون برای استقرار باشید. بعد از اینکه راه حل رو انتخاب کردید، تنظیم و راه اندازیش زمان زیادی نمی بره. تنها کافیه چند تا فرآیند تجاری رو تنظیم کنید و برنامه و اطلاعات ورود به سیستم رو در اختیار کارمندان تون قرار بدید و تمام.

مسلماً، اگه بعد از استفاده از یک راه حل محلی، به سمت استفاده از یک راه حل CRM میزبانی شده برید، ممکنه کمی زمان ببره تا کارمندان تون به ظاهر و احساس جدید نرم افزار عادت کنن. و در هر صورت ممکنه آموزش لازم باشه. خوشبختانه، بسیاری از فروشندگان CRM مثل دانا پرداز منابع جامعی مانند پشتیبانی مشتریان، پایگاه دانش، دموی محصول و گزینه های آموزش الکترونیکی رو ارائه می دن.

در مقابل، یک CRM محلی پیچیده‌تره و به همه چیز نیاز داره، از سرورهای در محل گرفته تا کارکنان فناوری اطلاعات که قادر به نصب و نگهداری نرم‌افزارهای لازم هستن. اما همه شرکت‌ها، به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک، منابع لازم برای اجرای چنین استقراری رو در اختیار ندارن

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

چالش های CRM ابری

در سال 2008 فقط 13 درصد از راهکارهای CRM فروخته شده بر روی یک سرور ابری میزبانی می‌شدن. اما سهم CRM های ابری در سال 2017 به عدد قابل توجه 87 درصد رسید. این رشد عظیم نشون می‌‌ده که راهکارهای ابری به خوبی توسط کسب و کارها پذیرفته شده. در تحقیق دیگه ای که توسط موسسه گارتنر در سال 2020 انجام شد نشون داد که 80 درصد از راهکارهای CRM استفاده شده ابری هستن.

اما این رشد سریع و محبوبیت سی آر ام های ابری دلیلی برای بی عیب و نقص بودن اونها نیست. علاوه بر این، یک راهکار CRM ابری با تمام مزایا و ویژگی های خوبی که داره ممکنه برای بعضی از کسب و کارها یا صنایع خاص بهترین گزینه ممکن نباشه. به همین دلیل در این قسمت به چند مورد از چالش ها یا معایبی که معمولا در یک راهکار CRM ابری ممکنه با اونها مواجه بشین اشاره کردیم.

  • از اونجایی که داده ها در یک سرور دیگه نگهداری می‌شن، شما بر روی داده ها و سیستم های خود کنترل کاملی ندارین.
  • هر لحظه که اراده کنین نمی‌تونین سیستم رو ارتقاء بدین و اول باید با ارائه دهنده سرویس هماهنگ کنین.
  • وقتی سرورها در حال ارتقاء یا تعمیر هستن ممکنه خرابی یا عدم دسترسی اتفاق بیفته. این موارد تحت کنترل شما نیستن و ممکنه در وظایف شما اختلال ایجاد کنن.
  • ممکنه مجبور بشین برای انجام بعضی از کارها به پشتیبانی ارائه دهنده CRM مراجعه کنین. اگه پشتیبانی خوبی دریافت نکنین طبیعتا تجربه خوبی هم به دست نمیارین.

جدول مقایسه ابری و محلی

CRM ابری در برابر CRM محلی

هزینه

ابری: پرداخت به ازای استفاده، پرداخت به ازای کاربر، پرداخت ماهانه، پرداخت به ازای کانتکت و غیره. محلی: هزینه های اولیه برای خرید سخت افزار، نرم افزار، لایسنس ها، فضای استقرار سرور و غیره.

در بعضی موارد به سرمایه گذاری های اضافی هم نیاز هستش.

سفارشی سازی

ابری: به صورت عمومی در دسترس هستش و راحت می‌تونه سفارشی سازی بشه. محلی: به فروشنده نرم افزار بستگی داره و زمان توسعه قابلیت های سفارشی می‌تونه طولانی باشه.

یکپارچه سازی

ابری: به سازگاری API ارائه شده توسط فروشنده بستگی داره. محلی: به فروشنده بستگی داره و همچنین ممکنه به هزینه ها و نیروی انسانی اضافی نیاز داشته باشه.

کنترل

ابری: SaaS کنترل بر روی داده ها رو فراهم می‌کنه و تحت یک توافق قابل اعتماد نظارت می‌شه. محلی: کنترل کاملی رو روی سیستم ها و داده ها فراهم می‌کنه.

امنیت

ابری: امنیت استاندارد با قابلیت های امنیتی ابر. محلی: تامین امنیت به عهده خود شرکت هستش.

دسترسی

ابری: دسترسی در هر زمان و مکان از طریق اپلیکیشن یا مرورگرهای وب. محلی: دسترسی کنترل شده.

دسترسی موبایل

ابری: کاملا پشتیبانی می‌شه. محلی: به نرم افزار CRM و فروشنده اون بستگی داره.

قابلیت ارتقا

ابری: با هماهنگی با فروشنده می‌تونه انجام بشه. محلی: ارتقاهای سخت افزاری و نرم افزاری به عهده مشتری و ارتقاهای نرم افزار CRM به عهده فروشنده هستش.

 

 

حالا کدام نسخه را انتخاب کنیم؟

بسیاری از تولیدکنندگان نرم افزار CRM صرفا روی ارائه یک نسخه (ابری یا محلی) از نرم افزار تکیه می کنند. این در حالیه که در بسیاری از مواقع با توجه به برتری ها یا مزایای CRM ابری یا محلی می تونیم از هر دو شکل نرم افزار استفاده کنیم. به عنوان مثال، سازمان ها یا کسب و کارهایی که شعب و دفاتر متعددی در نقاط مختلف جغرافیایی دارند، می تونند برای دسترسی بیشتر و رعایت مسائل امنیتی، منابع اصلی شون رو با استفاده از نرم افزار CRM محلی مدیریت کنند و از مزایای نرم افزار مبتنی بر ابر، از جمله هزینه های زیرساخت پایین و امکان اتصال از هر نقطه با اینترنت هم تو شعب مختلف شون بهره مند شوند.

نرم افزار CRM دانا دقیقا چنین نرم افزاریه. به این معنی که می تونید هم از نسخه ابری نرم افزار بهره مند بشید و هم از نسخه محلی و یا اینکه با مقایسه نسخه های مختلف، نرم افزاری رو انتخاب کنید که بیشتر با نیازها، اهداف و شرایط کسب و کار شما سازگاری داره. اگه هنوزم تو انتخاب نسخه مناسب نرم افزار CRM مردد هستید، می تونید تفاوت های نسخه ابری و محلی نرم افزار CRM دانا رو بررسی کنید و با چابکی نسخه نرم افزار مناسب کسب و کارتان را انتخاب کنید.

 

تفاوت SAAS و On-premises

 

آینده نرم افزار های CRM: هدف گرفتن ابر

کسب‌وکارهایی که مزایای گسترده CRM ابری رو تشخیص می‌دن، مدل قدیمی استفاده از شبکه‌ای از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در محل برای ذخیره داده‌های مشتریان رو کنار می‌گذارن. CRM محلی همچنین در زمینه مقیاس پذیری هم ضعف ها و محدودیت هایی داره. گسترش مستلزم خرید سخت افزار بیشتره، و اگر نیازها کاهش پیدا کنه، همچنان باید همون مقدار سخت افزار رو حفظ کنید تا زمانی که تقاضا دوباره افزایش پیدا کنه.

امروزه سیستم‌های CRM محلی هنوز پا بر جا هستن، اما کسب و کار‌های بیشتر و بیشتری متوجه ارزش انتقال CRM به فضای ابری شدن.

دلیل عمده این مهاجرت چیه؟ مشتریان تجربیات شخصی سازی شده می خواهند. یک CRM که مبتنی بر ابر هست، دید کاملی رو از داده‌های مشتری ارائه می‌ده و ارائه تجربیات شخص سازی شده رو آسون‌تر می‌کنه. این منجر به داشتن مشتریان خوشحال و راضی می شه، و از اونجایی که رضایت مشتری به عنوان شاخص ترین معیار فروش رتبه بندی می شه، موفقیت کسب و کار شما بهش بستگی داره. با تکیه بیشتر کسب و کارها به راه‌حل‌های SaaS، سی آر ام ابری به سمت ارائه یکپارچگی بیشتر بین پلتفرم‌ها و برنامه‌ها برای ایجاد جریان‌های کاری ساده و ارائه فرصت‌های پیشرفته‌تر برای سفارشی‌سازی حرکت می‌کنه.

4 دیدگاه دربارهٔ «نرم افزار CRM ابری یا CRM محلی، کدام یک بهتر است؟»

  1. علی جوانمرد

    سلام خسته نباشید
    خیلی مطلب خوبی بود پس با این اوصاف برای شرکت ها نسخه ابری به صرفه تر و بهتر هستش درسته؟

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقت شما هم بخیر
      خواهش میکنم بله نسخه ابری برای شرکت های معمولی بهتر هستش

  2. مهدی غمخوار

    فکر میکنم CRM ابری در کل انتخاب بهتری نسبت به محلی هستش چون هم هزینش کمتره هم راحت تر و در دسترس تر هستش

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله در کل سی آر ام ابری برای شرکت های کوچیک و متوسط انتخاب بهتری هستش و میتونه بسیار کارآمدتر باشه براشون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا