لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی | داناپرداز

روانشناسی رنگ یکی از جالب ترین و جنجالی ترین جنبه های بازاریابی است.

متاسفانه عمق تحلیل های ارائه شده در این زمینه هیچ وقت کافی و رضایت بخش نبوده است. نظریه رنگ موضوعی پر از پیچیدگی و پر ظرافت است، اما روانشناسی رنگ در بازاریابی و برند سازی به طور معمول در اینفوگرافیک های پراکنده نشان داده می شود و به ندرت فراتر از آن می رود.

این مباحث سطحی ما را از تصمیم گیری هوشمندانه در مورد چگونگی استفاده از رنگ برای انتقال پیام مناسب با فعالیت‌های بازاریابی و برند سازی مان منحرف می کند.

 

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، بررسی چگونگی تأثیرگذاری رنگ ها بر ادراکات و رفتارهاست. در بازاریابی و برندسازی، روانشناسی رنگ بر چگونگی تأثیر گذاری رنگ ها و افزایش آگاهی از برند و متقاعد ساختن مصرف کنندگان آن محصول برای در نظر گرفتن آن برند ویژه متمرکز است.

این یک زمینه مطالعاتی مهم است که باید هنگام ایجاد راه اندازی کمپین های بازاریابی، ایجاد یک کسب و کار جدید یا بازاریابی مجدد یک محصول یا سرویس موجود، حتماً در نظر گرفته شود. محققان در مطالعه ای تحت عنوان “تأثیر رنگ بر بازاریابی”، متوجه شدند که حداکثر 90 ٪ از قضاوت های فوری درباره محصولات می توانند صرفاً بر اساس رنگ باشند.

 

مشکل روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ

تلاش های بی شماری برای طبقه بندی چگونگی واکنش مردم به رنگ های مختلف صورت گرفته است. اما حقیقت این است که احساسات ما در مورد رنگ ها بیشتر به تجربیات شخصی وابسته است و ترجمه کردن این احساسات به صورت یک الگوی جهانی کار چندان ساده ای نیست. تحقیقات نشان می دهد که سلایق شخصی، تجربیات، تفاوت های فرهنگی همگی بر نوع احساسات ما در مورد رنگ ها تاثیرگذار هستند.

بنابراین کلی گویی های مانند اینکه مثلاً رنگ زرد یا بنفش قادر به تحریک نوع خاصی از احساسات در همه افراد است بیشتر به فالگیری و کف بینی نزدیک است تا واقعیت.

به مثال های ملموس تر بپردازیم: اغلب مواقع گفته می شود که رنگ سبز تداعی گر حس آرامش است. اما واقعیت این است که گاهی اوقات از رنگ سبز برای افزایش آگاهی در مورد مسائل محیط زیست استفاده می شود و گاهی دیگر برای تبلیغ آدامس نعناع. برای بسیاری از ما هم رنگ سبز یادآور رنگ اسکناس است.

از رنگ قهوه‌ای معمولاً برای انتقال حس مقاوم و سرسخت بودن استفاده می شود؛ به عنوان مثال برای تبلیغ کیف و کفش چرم. اما از طرف دیگر همین رنگ می تواند تداعی گر احساس نرمی و لطافت باشد؛ به عنوان مثال در تبلیغات و بازاریابی برای شکلات.

روانشناسی رنگ در برندسازی | داناپرداز

 

پس قبل از هر چیز باید بپذیریم که پاسخ های مشخصی در مورد روانشناسی رنگ و استفاده از آن در بازاریابی و برندسازی وجود ندارد. نکته اصلی این است که باید به دنبال روش های عملی خاص خودتان برای تصمیم گیری در مورد رنگ باشید.

 

نحوه تصمیم گیری عملی در مورد رنگ در بازاریابی و برندسازی

همانطور که اشاره شد هیچ راهنمای یگانه و جهانی برای انتخاب رنگ برای برند شما وجود ندارد. واقعیت این است که پاسخ به سوال “چه رنگ هایی مناسب برند من هستند؟” همیشه این است: “بستگی دارد.”

ممکن است این پاسخ کمی ناامید کننده باشد، اما حقیقت است. به هر حال زمینه فعالیت شما در انتخاب رنگ مورد نظرتان برای برندسازی اهمیت دارد. به احساسات یا انتظاراتی که می خواهید برند شما در ذهن دیگران ایجاد کند فکر کنید. بعضی تحقیقات در مورد روانشناسی رنگ می تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند.

 

رنگ مناسب برای برند شما

در یک تحقیق در سال 2006، محققان دریافتند که رابطه بین برند ها و رنگ منوط به تناسب درک شده از رنگ مورد استفاده برای برند خاص است. به عبارت دیگر: آیا رنگ انتخاب شده با آنچه فروخته می شود متناسب است؟

تحقیقات نشان داده اند که پیش بینی واکنش مصرف کننده نسبت به تناسب رنگ و محصول یا سرویس ارائه شده، بسیار مهم تر از خود رنگ است.

بنابراین، هنگام بررسی رنگ ها برای بازاریابی و برند سازی، به دنبال جمع‌آوری بازخورد مشتریان باشید و از خود بپرسید: “آیا این رنگ برای آنچه می فروشم مناسب است؟”

 

رنگ مناسب شخصیت برند شما را نشان می دهد

رنگ ها بر نحوه دیدگاه مشتری نسبت به “شخصیت” برند تجاری شما تاثیر گذار هستند و در حالی که به طور مکرر گفته می شود که هر رنگ به طور مشخص تداعی گر احساسات بسیار خاص است، تقریباً همه مطالعات دانشگاهی در مورد رنگ ها و برندهای تجاری نشان می دهد که به جای تلاش برای هماهنگ شدن با گفته ها و تصورات کلیشه ای در مورد رنگ ها تنها لازم است دقت کنید که رنگی که انتخاب می کنید از شخصیت برند شما پشتیبانی کند.

 

رنگ مناسب برند شما را متفاوت می کند

مطالعات نشان داده اند که مغز ما برندهای قابل تشخیص را ترجیح می دهند و این باعث می شود رنگ هنگام ایجاد یک هویت تجاری یک عنصر مهم به شمار رود. پس یک تصمیم گیری موفق در انتخاب رنگ برای برند سازی در استراتژی فروش می تواند این باشد که رنگی را انتخاب کنید که شما را فوراً از رقبای تان جدا و متمایز می کند.

انتخاب رنگ مناسب می تواند به برند شما در برجسته بودن و به نظر آمدن کمک کند. اصل روانشناختی اثر جداسازی (Isolation Effect) نشان می دهد که همه ما آنچه را که متفاوت است به خاطر می آوریم.

 

رنگ مناسب دارای نام مناسب است

نام رنگ ها در زبان شما می تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد. تحقیقات نشان می دهد که که اگر شخصیت برند شما از سادگی و سهولت پشتیبانی می کند بهتر است نام رنگی که برای برند سازی استفاده می کنید هم ساده باشد. اگر به دنبال شخصیت سازی پیچیده برای برندتان هستید منطقی است که نام رنگی که برای برند سازی استفاده می‌کنید هم پیچیده و خاص باشد.

 

پیمایش به بالا