لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

راهنمای کامل گوگل ادز

لوگوی گوگل ادز

در این مقاله می‌تونین با اصطلاحات PPC، استراتژی‌ های بیدینگ و بهروش‌هایی برای ساخت تبلیغات موثر در گوگل ادز آشنا بشین. اگر قراره برای دسترسی به مخاطبین هدف بیشتر هزینه کنین، بهتره این هزینه رو در جای درستی انجام بدین.

Google Ads با روزانه 259 میلیون بازدیدکننده یکتا و 4.8 میلیارد تعامل روزانه، می‌تونه یکی از بهترین جاهایی باشه که می‌تونین تبلیغ کنین.

این سرویس تقریبا دو سال بعد از اینکه گوگل به عنوان محبوب ترین وب سایت جهان شناخته شد، در دسترس قرار گرفت. پلتفرم تبلیغاتی گوگل در اکتبر 2000 به عنوان گوگل ادوردز (Google Adwords) معرفی شد اما در نهایت در سال 2018 به گوگل ادز تغییر نام داد.

با توجه به محبوبیت گوگل و دسترسی به میلیون‌ها کاربر، شانس اینکه کسب و کار شما در یکی از تبلیغات گوگل دیده بشه و حتی کاربر بر روی اون کلیک کنه وجود داره. با این روش می‌تونین به مشترین بالقوه خودتون دسترسی پیدا کنین.

در این راهنما اطلاعات لازم برای شروع کار در گوگل ادز رو به دست میارین. سعی کردیم ویژگی‌های اختصاصی این پلتفرم رو بررسی کنیم و روش‌های بهینه سازی کمپین‌ها برای دستیابی به بهترین نتایج رو در دسترس شما قرار بدیم

بدون شک امروزه هر چقدر کمپین های شما به طور متمرکزتر و قوی تری ایجاد بشن، تعداد کلیک و در نتیجه شانس دسترسی به مشتریان جدید هم بالاتره. به همین دلیله که گوگل ادز یکی در حال حاضر یکی از محبوب ترین پلتفرم‌های تبلیغاتی در صنایع مختلف به حساب میاد.

 

google ads

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغات پولیه که در حوزه تبلیغات «پرداخت به ازای کلیک» یا PPC قرار می‌گیره. در این روش، تبلیغ دهنده (یعنی شما) به ازای هر کلیک یا بازدید (CPM) انجام شده برای یک تبلیغ، پول میدین.

گوگل ادز یک روش موثر برای هدایت ترافیک با کیفیت و مشتریان متناسب به سمت کسب و کار شما هستش. این افراد معمولا در گوگل محصول یا خدماتی مشابه رو جستجو می‌کنن. با به کارگیری تبلیغات گوگل ادز می‌تونین ترافیک وب سایتتون رو افزایش بدین، تماس های تلفنی بیشتری دریافت کنین و تعداد مراجعین فروشگاهتون رو افزایش بدین.

گوگل ادز به شما اجازه میده تا تبلیغات موثری رو ایجاد کنین و اونها رو در پلتفرم های دسکتاپ و موبایل به مخاطبین هدفتون نمایش بدین. این یعنی دقیقا همون زمانی که مشتری ایده آل شما در موتور جستجوی گوگل یا سرویس گوگل مپ به دنبال محصول یا خدماتی مشابه با موارد ارائه شده توسط شما می‌گرده، کسب و کار شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده میشه. اینطوری می‌تونین در زمان مناسب به مخاطبین هدفتون دسترسی پیدا کنین.

علاوه بر این، گوگل ادز به شما کمک می کنه تا تبلیغات رو آنالیز کنین و اونها رو بهبود بدین تا بتونین به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنین. یکی از ویژگی‌های جذاب گوگل ادز اینه که میتونین با توجه به ابعاد کسب و کار و منابع در دسترس، کمپین‌های مناسبی رو طراحی کنین.

ابزار گوگل ادز این امکان رو در اختیارتون قرار میده تا نمایش کمپین‌ها رو در هر لحظه‌ای که خواستین متوقف کنین. اینطوری می‌تونین مدیریت بهتری رو هزینه‌ها داشته باشین. اما آیا گوگل ادز واقعا موثره؟ برای جواب دادن به این سوال بهتره چندتا آمار رو در نظر بگیریم:

  • گوگل ادز نرخ کلیکی معادل 8 درصد داره.
  • تبلیغات نمایش داده شده تقریبا هر ماه 180 میلیون بار دیده میشن.
  • برای کاربرانی که به دنبال خرید هستن، 65 درصد از کلیک ها به تبلیغات پولی در گوگل اختصاص داره.
  • 43 درصد از مشتریان محصولاتی که در تبلیغات یوتیوب دیدن رو میخرن.

آیا گوگل ادز تاثیری دارد؟

بله، گوگل ادز تاثیر داره! با کمپین تبلیغاتی بهینه و جریان مناسبی از سرنخ‌ها، شما می‌تونین یک کمپین بازاریابی با نرخ ROI بالا رو ایجاد کنین.

چرا در گوگل تبلیغ کنیم؟

بدون شک گوگل محبوب ترین موتور جستجوی دنیاست که هر روز بیشتر از 5 میلیارد جستجو در اون انجام میشه. پلتفرم گوگل ادز هم تقریبا دو دهه هستش که سرویس دهی می‌کنه و جایگاه ویژه ای در حوزه تبلیغات پولی داره.

گوگل منبعیه که مردم سراسر جهان برای دریافت پاسخ خیلی از سوالاتشون از اون کمک میگیرن. اگر این سوالات در خصوص محصول یا خدمات باشه، معمولا با ترکیبی از نتایج ارگانیک و جستجوی پولی پاسخ داده میشه.

به گفته گوگل، تبلیغ دهنده‌ها به ازای هر 1 دلاری که در گوگل ادز هزینه می‌کنن تقریبا 8 دلار درآمد دارن. بنابراین مشخصه که چرا کسب و کارهای مختلف از این پلتفرم استفاده می‌کنن!

اما اگر بازم به دلیل بیشتری نیاز دارین، خوبه بدونین که همین الان خیلی از رقبای شما در حال استفاده از گوگل ادز هستن. صدها هزار شرکتی که از گوگل ادز برای تبلیغ کسب و کارشون استفاده می‌کنن، باعث میشن کسب نتیجه با جستجوی ارگانیک خیلی سخت بشه. در واقع تبلیغات گوگل ادز همیشه بالاتر از نتایج ارگانیک نمایش داده میشه. اگر از کانال PPC برای تبلیغ استفاده می‌کنین، گوگل ادز رو حتما در استراتژی تبلیغات پولی قرار بدین.

بهروش‌های Google Ads

اگر تلاش های قبلیتون برای تبلیغ در گوگل ادز با شکست مواجه شد ناامید نشین. همیشه برای عملکرد ضعیف کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل ادز دلایلی وجود داره. در این بخش قصد داریم به چند مورد از بهروش‌های رایج گوگل ادز اشاره کنیم.

 

بهروش‌های Google Ads

 

1- دوری از کلمات کلیدی جامع

برای موفقیت باید توجه ویژه‌ای به کلمات کلیدیتون داشته باشین. به همین دلیل باید تست و بهبود کلمات کلیدی یکی از اجزای همیشگی استراتژیتون باشه. اگر کلمات کلیدیتون خیلی جامع باشه، گوگل تبلیغاتتون رو به مخاطبین اشتباه نشون میده که این یعنی هزینه بیشتر و تعداد کلیک کمتر.

ببینین کدوم یکی از کلمات کلیدی تعداد کلیک بیشتری تولید می‌کنه و با اعمال تغییرات سعی کنین تبلیغاتتون فقط به مخاطبین هدف نمایش داده بشه. ممکنه همون اول به ترکیب مناسبی از کلمات کلیدی دست پیدا نکنین، اما فرآیند بهبود و تغییر کلمات رو باید ادامه بدین تا در نهایت به بهترین ترکیب برسین.

 

2- پرهیز از تبلیغات غیر مرتبط در Google Ads

اگر تبلیغات با علایق و هدف بازدیدکننده همخوانی نداشته باشه، تعداد کلیک مناسبی دریافت نمی‌کنین و در نتیجه هزینه‌های تبلیغاتتون جبران نمیشه. هدلاین (عنوان) و کپی استفاده شده در تبلیغات باید با کلمات کلیدی که در بیدینگ استفاده کردین یکسان یا مرتبط باشه. علاوه بر این، راهکاری که تبلیغاتتون داره معرفی می‌کنه باید بتونه نقاط رنج بازدیدکننده رو برطرف کنه.

این ترکیب می‌تونه نتایجی که به دنبالش هستین رو براتون فراهم کنه و ممکنه فقط با چند تغییر به این ترکیب دست پیدا کنین. شما همچنین می‌تونین در هر کمپین چند تبلیغ مختلف را ایجاد کنید. با استفاده از این رویکرد می‌تونین تست A/B رو مورد تبلیغات انجام بدین. علاوه بر این، گوگل ویژگی فوق‌ العاده Responsive Search Ads رو هم ارائه میده.

 

3- بهبود امتیاز کیفیت (QS)

امتیاز کیفیت شما در واقع توسط گوگل تعیین میشه. این امتیاز نشون میده که تبلیغ شما قراره چه رنکی رو دریافت کنه. هر چقدر رنک بالاتر باشه تبلیغ در جایگاه بهتری نمایش داده میشه. اگر امتیاز پایین باشه، تبلیغاتتون در معرض دید تعداد کمتری از کاربران قرار می‌گیره و در نتیجه شانس تبدیل پایین تری دارین.

گوگل فقط این امتیاز رو به شما اعلام می کنه، اما بهبود دادن اون دیگه به تلاش خودتون بستگی داره.

 

4- بهینه سازی صفحه لندینگ تبلیغ

تلاش‌های شما با بهبود تبلیغ نباید متوقف بشه و تجربه کاربری بعد از کلیک روی تبلیغ هم به همون اندازه مهمه.

بازدیدکننده بعد از کلیک روی تبلیغ قراره با چه چیزی روبرو بشه؟ آیا صفحه فرود یا لندینگ پیجتون برای تبدیل بهینه سازی شده؟ به عبارت دیگه آیا این صفحه از کلمات کلیدی یکسانی استفاده می‌کنه؟ آیا صفحه شما می‌تونه مشکل کاربر رو حل کنه یا به سوالاتش جواب بده؟ برای نرخ تبدیل خوب باید یک تجربه یکپارچه رو برای کاربر فراهم کنین.

مفاهیم ضروری گوگل ادز

  • AdRank (رنک تبلیغ)
  • Bidding (بیدینگ)
  • Campaign Type (نوع کمپین)
  • Click-Through Rate (نرخ کلیک)
  • Conversion Rate (نرخ تبدیل)
  • Keywords (کلمات کلیدی)
  • PPC (پرداخت به ازای کلیک)
  • Quality Score (امتیاز کیفیت)

اینها رایج‌ترین مفاهیمی هستن که به شما کمک می‌کنن تا تبلیغات گوگل ادز رو ایجاد، مدیریت و بهینه سازی کنین. بعضی از این مفاهیم کلی هستن و به حوزه PPC ارتباط دارن. به هر حال، آشنایی داشتن با این مفاهیم برای پیاده سازی کمپین تبلیغاتی موثر لازم هستش.

 

AdRank (رنک تبلیغ)

رنک تبلیغ جایگاه نمایش اون رو تعیین می‌کنه. هر چقدر رنک بالاتر باشه، تبلیغات شما بهتر در معرض نمایش قرار می‌گیره و در نتیجه شانس اینکه کاربری روی تبلیغ کلیک کنه بالاتر میره. رنک تبلیغ حاصل (حداکثر بید x امتیاز کیفیت) هستش.

 

Bidding (بیدینگ) در گوگل ادز

گوگل ادز بر مبنای یک سیستم بیدینگ یا مزایده طراحی شده و شما به عنوان تبلیغ دهنده باید حداکثر مقدار بید یا هزینه‌ای که تمایل دارین به ازای هر کلیک پرداخت کنین رو مشخص کنین. هر چقدر بیدتون بالاتر باشه، جایگاه نمایش تبلیغ هم بهتره. برای بیدینگ شما به سه گزینه CPC، CPM و CPE دسترسی دارین.

در CPC یا هزینه به ازای کلیک شما به ازای هر کلیک روی تبلیغتون مبلغی رو پرداخت می‌کنین. در CPM یا هزینه به ازای بازدید، به ازای هر 1000 بازدید تبلیغ مبلغی رو پرداخت می‌کنین. در نهایت گزینه CPE، امکان پرداخت به ازای تعامل رو در دسترس قرار میده. در این حالت، هر باری که کاربر عمل مورد نظر شما رو انجام میده، هزینه مشخصی رو پرداخت می‌کنین.

 

Click-Through Rate (نرخ کلیک)

نرخ کلیک یا CTR به طور خلاصه نشون میده لندینگ پیجتون چقدر موثر بوده و چند درصد از بازدیدکننده‌ها فرم مورد نظر رو پر و اطلاعاتشون رو ارسال کردن.

 

Keywords (کلمات کلیدی)

وقتی کاربر در کادر جستجوی گوگل، یک کوئری یا کلمه رو تایپ می‌کنه، گوگل لیستی از نتایج مرتبط با کلمه جستجو شده رو به کاربر نمایش میده. کلمات کلیدی می‌تونن کلمه یا جمله باشن. شما باید کلمات کلیدی رو طوری انتخاب کنین که تبلیغاتتون در ارتباط با همون کلمات نمایش داده بشه.

مثلا اگر کاربری «چطور آدامس چسبیده به کفش رو تمیز کنیم؟» رو جستجو می‌کنه، کلمات کلیدی هدفتون می‌تونه «آدامس روی کفش» و «تمیز کردن کفش» باشه.

کلمات کلیدی منفی، لیستی از کلمات کلیدی هستن که شما تمایلی به رنک گرفتن در اونها ندارین. گوگل تبلیغ شما رو برای اون کلمات کلیدی نمایش نمیده. در واقع این کلمات تا حدودی به حوزه شما مرتبط هستن اما دقیقا همون چیزی که می‌خواین نیستن.

 

PPC (پرداخت به ازای کلیک)

پرداخت به ازای کلیک یا PPC، نوعی تبلیغاته که در اون تبلیغ دهنده به ازای هر بار کلیک روی تبلیغ، هزینه ای رو پرداخت می‌کنه. PPC فقط به گوگل ادز اختصاص نداره و یکی از انواع رایج کمپین‌های پولی به حساب میاد. قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی گوگل ادزتون رو شروع کنین، بهتره راجع به این روش اطلاعات به دست بیارین.

 

Quality Score (امتیاز کیفیت)

امتیاز کیفیت معیاریه که کیفیت تبلیغتون رو با نرخ کلیک یا CTR، مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت لندینگ پیج و عملکرد قبلی شما در SERP نشون میده. امتیاز کیفیت در واقع فاکتوری برای تعیین AdRank به حساب میاد.

گوگل ادز چطور کار می‌کند؟

گوگل ادز تبلیغ رو به سرنخ‌ها یا مشتریان بالقوه ای که به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستن نمایش میده. تبلیغ دهنده روی عبارت جستجو یا کلمات کلیدی بید (قیمت پیشنهادی) ثبت می‌کنه و برنده اون بیدینگ یا مزایده بسته به نوع کمپین انتخابی، بالاترین جایگاه نمایش رو در صفحه جستجوی گوگل، ویدیوهای یوتیوب و وب سایت‌های مرتبط به دست میاره.

فاکتورهای زیادی روی توانایی شما برای ساخت تبلیغات موثر و کارآمد در گوگل ادز تاثیر میذارن. در ادامه این فاکتورها رو بررسی می‌کنیم و چندتا مثل از کمپین‌های گوگل ادز رو بهتون نشون میدیم.

 

1. بر اساس رنک تبلیغ و امتیاز کیفیت

AdRank جایگاه نمایش تبلیغ رو تعیین می‌کنه و امتیاز کیفیت یکی از دو (فاکتور دیگه مقدار بید هستش) فاکتوریه که AdRank رو مشخص می‌کنن. یادتون باشه امتیاز کیفیت بر اساس کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ محاسبه میشه و گوگل با تعداد کاربرانی که روی تبلیغ کلیک کردن یا CTR عدد مربوط به اون رو محاسبه می‌کنه.

نرخ کلیک یا CTR به این بستگی داره که تبلیغتون تا چه حد با هدف جستجو کننده هماهنگه. برای افزایش نرخ کلیک می‌تونین به سه بخش زیر دقت بیشتری داشته باشین:

  • مرتبط بودن کلمات کلیدی
  • تناسب کپی و CTA تبلیغ با نیت واقعی کاربر جستجو کننده
  • تجربه کاربری لندینگ پیج

برای طراحی یک کمپین گوگل ادز و حتی قبل از اینکه مقدار بید رو تعیین کنین، باید بیشترین توجه رو به امتیاز کیفیت داشته باشین. هر چقدر امتیاز کیفیت بالاتر باشه، هزینه‌های اجرای کمپین پایین تر و جایگاه نمایش تبلیغتون بهتر میشه.

 

2. براساس موقعیت مکانی Google Ads

وقتی برای اولین بار تبلیغ گوگل ادز رو میسازین، باید یک منطقه جغرافیایی رو برای نمایش تبلیغ انتخاب کنین. اگر یک مغازه فیزیکی دارین، میتونین مناطق اطراف مغازه رو انتخاب کنین. اگر یک فروشگاه آنلاین و محصولی فیزیکی دارین، منطقه انتخابی می‌تونه تمام بخش‌هایی که امکان ارسال دارین باشه.

اگر محصول یا خدماتتون در تمام نقاط دنیا قابل دسترس هست، هیچ محدودیتی ندارین. تنظیمات مربوط به موقعیت مکانی می‌تونه نقش مهمی در جایگاه نمایش تبلیغ داشته باشه. مثلا اگر یک باشگاه یوگا در سانفرانسیسکو دارین، وقتی کاربری از نیویورک عبارت «باشگاه یوگا» رو جستجو می‌کنه، تبلیغ شما رو نمی‌بینه.

در چنین شرایطی حتی مهم نیست AdRank شما چقدر باشه یا چه بیدی در نظر گرفتین. هدف گوگل اینه که مرتبط ترین نتایج رو به کاربر نشون بده.

 

3. کلمات کلیدی انتخاب شده

تحقیق کلمه کلیدی ترافیک ارگانیک رو افزایش میده و به اندازه تبلیغات پولی مهمه. کلمات کلیدی شما باید با نیت جستجو کننده بالاترین تناسب رو داشته باشه. گوگل کلمات کلیدی انتخاب شده برای تبلیغ رو با کوئری‌های جستجو شده مطابقت میده.

هر گروه تبلیغ که در کمپینتون ایجاد می‌کنین مجموعه ای کوچک (1 تا 5 کلمه کلیدی در حالت ایده آل) از کلمات کلیدی رو هدف می‌گیره. گوگل تبلیغ شما رو بر اساس این کلمات انتخابی نمایش میده.

 

ویژگی Match Types

ویژگی Match Types کمک می‌کنه تا تبلیغاتتون علاوه بر کاربرانی که دقیقا کلمات کلیدی شما رو جستجو کردن، برای کاربرانی که عبارات مشابه رو جستجو کردن هم نمایش داده بشه. به طور کلی این ویژگی 4 گزینه رو در دسترس قرار میده:

Broad Match تنظیمات پیش فرض گوگل ادز هستش که ترتیب استفاده از کلمات کلیدی رو در نظر نمی‌گیره. مثلا کلمه کلیدی «تی آر ایکس زنانه تهران» با «تی آر ایکس زنانه» یا «تی آر ایکس تهران» مطابقت پیدا می‌کنه.

Modified Broad Match به شما اجازه میده تا بعضی از کلمات کلیدی رو ثابت در نظر بگیرین. این کار با اضافه کردن علامت «+» قبل از کلمات امکان پذیره. مثلا وقتی عبارت «+تی آر ایکس زنانه در تهران» رو به گوگل معرفی می‌کنین، تبلیغ در کوئری‌های «تی آر ایکس»، «تی آر ایکس خوبه؟» یا «تی آر ایکس و تهران» هم نمایش داده میشه.

Phrase Match کوئری‌هایی که دقیقا ترتیب قرارگیری کلمات کلیدی رو رعایت می‌کنن رو در نظر می‌گیره. مثلا، «تی آر ایکس زنانه» با کوئری‌های «باشگاه تی آر ایکس زنانه» یا «باشگاه تی آر ایکس زنانه در تهران» مطابقت داره.

Exact Match دقیقا کلمات مشخص شده با همون ترتیبی که معین کردین رو ملاک قرار میده. مثلا اگر کلمه کلیدی رو «تی آر ایکس زنانه» انتخاب کرده باشین، کوئری‌های «تی آر ایکس های زنانه» یا «تی آر ایکس تهران» مطابقت پیدا نمی‌کنه.

اگر به تازگی شروع کردین و هنوز دقیقا نمی‌دونین پرسونای شما چه مواردی رو جستجو می‌کنه، بهتره از Broad Match به سمت سه گزینه دیگه حرکت کنین و ببینین کدوم کوئری‌ها بهترین نتایج رو به دنبال داره.

با این حال، از اونجایی که تبلیغ شما برای کوئری‌های مختلفی (حتی کوئری‌های غیر مرتبط) رنک می‌گیره، باید همیشه عملکرد تبلیغاتتون رو زیر نظر بگیرین و برای دریافت اطلاعات بیشتر، تنظیماتش رو تغییر بدین.

 

4. هدلاین و توضیحات در گوگل ادز

کپی تبلیغ می‌تونه همون چیزی باشه که باعث میشه کاربر روی تبلیغ رقیبتون کلیک کنه اما روی تبلیغ شما نه! خیلی مهمه که کپی تبلیغ با نیت اصلی جستجو کننده مطابقت داشته باشه، با کلمات کلیدی هدف همسو باشه و با یک راهکار شفاف، مشکل پرسوناهای هدف رو برطرف کنه.

برای اینکه دید بهتری داشته باشین، می‌تونیم با هم یک مثال رو بررسی کنیم:

 

راهنمای گوگل ادز Headline and Description

 

یک جستجو در مورد « نرم افزار CRM » نتیجه که در عکس می بینین رو به دنبال داشته. کپی مربوط به این تبلیغ دقیقه و سعی کرده تا تا پیامش رو برسونه و با مخطب هدفش ارتباط برقرار کنه.

سایت داناپرداز از کلمه کلیدی در هدلاین استفاده کرد و اینطوری با یک نگاه میتونیم متوجه بشیم این تبلیغ با جستجویی که انجام دادیم مطابقت داره. توضیحات به ما میگه چرا این سایت بهترین گزینه هست و نگرانی های پرسوناهای خودش، یعنی صاحبین کسب و کار رو رفع می‌کنه.

این نوع کپی برای شما کلیک میاره اما تبدیل زمانی اتفاق میفته که همین میزان دقت رو در کپی لندینگ پیجتون هم به کار ببرین.

 

5. اطلاعات جانبی تبلیغ Ad Extensions

اگر از گوگل ادز استفاده می‌کنین، به دو دلیل باید از Ad Extensions هم استفاده کنین؛ مجانیه و اطلاعات بیشتری رو به کاربر ارائه میده، تعامل با تبلیغتون رو افزایش میده. این اطلاعات جانبی در یکی از این 5 دسته بندی قرار می‌گیرن:

Sitelink Extensions باعث تمایز تبلیغ در صفحه میشه و با ارائه لینک‌های اضافی، دلایل بیشتری رو برای کلیک روی تبلیغ در اختیار کاربر قرار میده.

 

Ad Extensions | داناپرداز

 

Call Extensions امکان اضافه کردن شماره تماس در تبلیغ رو فراهم می‌کنه. اینطوری کاربر یک روش دیگه برای برقراری ارتباط با شما رو در اختیار داره. اگر یک تیم خدمات مشتری دارین که آماده تعامل با مخاطبین و تبدیل اونها به مشتریه، شماره تماستون رو حتما قرار بدین.

 

راهنمای گوگل ادز (Call Extensions)

 

Location Extensions اطلاعات مکانی و شماره تماس رو میسر می‌کنه. اینطوری گوگل میتونه یک نقشه رو به کاربر نمایش بده تا خیلی راحت تر شما رو پیدا کنن. این گزینه برای کسب و کارهایی که یک فروشگاه فیزیکی دارن خیلی کاربردیه

 

راهنمای گوگل ادز Location Extensions

 

Offer Extensions برای مواقعی که در یک پروموشن قرار دارین مناسبه. این نوع تبلیغ ها به خصوص اگر تخفیفات بهتری رو ارائه بدین، تمایل کاربر به کلیک کردن رو افزایش میده.

 

راهنمای گوگل ادز Offer Extensions

 

App Extensions لینکی برای دانلود یک اپلیکیشن رو در دسترس کاربران موبایل قرار میده. اینطوری کاربر بدون هیچ زحمت و جستجوی دیگه ای، به اپلیکیشن شما دسترسی پیدا می‌کنه.

 

راهنمای گوگل ادز App Extensions

ریتارگتینگ گوگل ادز

ریتارگتینگ یا ریمارکتینگ در گوگل ادز روشی برای تبلیغ محصول یا خدمات به کاربرانی هستش که قبلا با شما ارتباط برقرار کردن اما به مشتری تبدیل نشدن. ویژگی ردیابی کوکی تمام کاربران وب رو دنبال می‌کنه و تبلیغات شما رو برای این دسته از کاربران نمایش میده. با توجه به اینکه یک کاربر بالقوه برای تبدیل شدن به مشتری باید دست کم 7 بار تبلیغات شما رو ببینه، ریمارکتینگ می‌تونه یک راهکار موثر باشه.

چطور از گوگل ادز استفاده کنیم و تبلیغ بسازیم

از اونجایی که گوگل ادز مراحل رو به صورت گام به گام به شما نشون میده و راهنماییتون می‌کنه، ساخت تبلیغ پولی و انجام تنظیمات مربوط به آن در پلتفرم تبلیغاتی گوگل ساده و سریعه. وقتی وارد سایت گوگل ادز شدین روی دکمه «Start Now» کلیک کنید تا گام های لازم برای ایجاد یک تبلیغ جدید به شما نمایش داده بشه.

اگر کپی تبلیغ یا عکس‌های لازم رو در اختیار دارین، ساخت یک تبلیغ جدید کمتر از 10 دقیقه طول میکشه. در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که بتونین تبلیغاتتون رو راحت ردیابی کنین و از پیاده سازی بهینه اون مطمئن بشین.

 

1. لینک کردن به گوگل آنالیتیکس

احتمالا برای ردیابی ترافیک، تبدیل ها، اهداف و هر شاخص یکتای دیگه ای در وب سایتتون از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنین. شما میتونین اکانت آنالیتیکس خودتون رو به گوگل ادز متصل یا اصطلاحا لینک کنین. با لینک کردن این اکانت ها، ردیابی، آنالیز و گزارش گیری بین کانال‌ها و کمپین‌های مختلف به مراتب ساده تر میشه.

 

لینک کردن به گوگل آنالیتیکس

 

2. افزدن کدهای UTM

گوگل برای ردیابی تمام فعالیت‌های انجام شده در مورد یک لینک از کدهای UTM استفاده می‌کنه. احتمالا قبلا با این کدها برخورد کرده اید. کدهای یو تی ام در واقع بخشی از URL هستن که با علامت سوال «؟» متمایز شدن.

این کدها به شما میگن کدوم پیشنهاد یا تبلیغ به تبدیل منجر شده و اینطوری می‌تونین موثرترین مسیر کمپینتون رو رصد کنین. کدهای UTM کار بهینه سازی کمپین های گوگل ادز رو آسون می‌کنه. یک روش موثر اینه که کدهای UTM رو در سطح کمپین اضافه کنین.

اینطوری دیگه لازم نیست برای تک تک لینک ها به صورت دستی این کدها رو اضافه کنین. برای اضافه کردن دستی کدها می‌تونین از UTM Builder گوگل استفاده کنین.

 

افزدن کدهای UTM

 

3. تنظیم ردیابی تبدیل

ردیابی تبدیل به شما میگه دقیقا چه تعدادی مشتری یا سرنخ جدید از طریق کمپین‌ها به دست آوردین. تنظیم این بخش ضروری نیست اما بدون انجام این کار، محاسبه نرخ ROI تبلیغاتتون بر اساس حدس و گمان خواهد بود.

ردیابی تبدیل به شما اجازه میده فروش (یا سایر فعالیت‌ها) در وب سایتتون، تعداد دفعات نصب اپلیکیشن یا تماس‌های دریافتی از تبلیغات رو ردیابی کنین.

 

تنظیم ردیابی تبدیل

 

4- ادغام گوگل ادز با CRM

بهتره تمام اطلاعاتتون رو در یک جا نگهداری کنین تا ردیابی، آنالیز و گزارش گیری به مراتب آسون تری رو تجربه کنین. اگر از CRM برای ردیابی اطلاعات تماس و جریان‌های سرنخ استفاده می کنین، ادغام گوگل ادز با CRM میتونه توانایی ردیابی میزان موثر بودن کمپین‌ها رو در اختیارتون قرار بده.

 

ادغام گوگل ادز با CRM

استراتژی‌های بیدینگ در گوگل ادز

بعد از اینکه کمپین‌های تبلیغاتی رو تنظیم کردین و همه چیز قابل ردیابی شده، وقتشه که بیدینگ رو شروع کنین. یادتون باشه که توانایی شما برای رنک گرفتن در گوگل ادز به مقدار بیدتون بستگی داره. اگرچه مقدار بید طبیعتا به بودجه و هدفتون بستگی داره، اما چند استراتژی و تنظیمات برای بید وجود داره که قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی پولی خودتون باید با اونها آشنایی داشته باشین.

 

1. خودکار یا دستی

برای بیدینگ روی کلمات کلیدیتون به دو گزینه خودکار یا دستی دسترسی دارین. بیدینگ خودکار این اختیار رو به گوگل میده تا با توجه به بیدهای رقبای شما، یک بید مناسب رو انتخاب کنه. البته باز هم امکان تعیین سقف برای بودجه وجود داره و گوگل می‌تونه در همون محدوده بهترین مقدار رو انتخاب کنه.

در بیدینگ دستی این شما هستین که مقدار بید رو برای گروه های تبلیغ و کلمات کلیدی مشخص می‌کنین. اینطوری شانس اینو دارین که هزینه تبلیغاتی که عملکرد ضعیفی دارن رو کاهش بدین.

 

2. بیدینگ روی عبارات جستجوی برند شده

عبارات برند شده به مواردی گفته میشه که در اونها نام شرکتتون یا یک محصول خاص وجود داره. مثلا «CRM داناپرداز». در مورد بیدینگ روی این عبارات اختلاف نظر وجود داره؛ از یک سمت این عبارات می‌تونن با جستجوی ارگانیک ترافیک رو به سمت وب سایتتون هدایت کنن و بیدینگ روی اونها به نوعی اتلاف هزینه هست.

از سمت دیگه، بیدینگ روی این کلمات در گوگل ادز به شما کمک می‌کنه تا در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالاترین رنک رو داشته باشین. مثلا کاربری که به دنبال یک CRM هستش و تقریبا میدونه که میخواد CRM داناپرداز رو تهیه کنه، با دیدن تبلیغ «CRM داناپرداز» در بالای صفحه جستجو، خیلی سریع تر اون رو پیدا می کنه.

اینطوری لازم نیست صفحه نتایج جستجو رو اسکرول کنه یا به صفحات بعدی بره. دلیل دیگه ای که بیدینگ روی این عبارات رو منطقی می‌کنه اینه که اگر شما این کار رو انجام ندین احتمالا رقیبتون انجام میده. اینطوری خیلی راحت جایگاهی که در واقع به شما اختصاص داره در اختیار رقیبتون قرار میگیره.

 

3. هزینه به ازای جذب (CPA)

اگر هزینه کردن برای تبدیل کاربران بالقوه به سرنخ براتون مطلوب نیست، میتونین یک CPA رو تعیین کنین و فقط زمانی که یک کاربر به مشتری تبدیل میشه هزینه پرداخت کنین. اگرچه این استراتژی بیدینگ ممکنه هزینه بیشتری رو به شما تحمیل کنه، اما حداقل مطمئن هستین که یک مشتری جدید به دست آوردین.

 

4. کمپینتون رو شروع کنید

با توجه به اعتبار و دسترسی گوگل، پلتفرم گوگل ادز باید جزیی از استراتژی تبلیغات پولی شما باشه. با استفاده از نکاتی که در این مقاله گفته شده می‌تونین کمپینتون رو شروع کنین و در ادامه اون رو بهبود بدین.

تمام کمپین‌های ایجاد شده در گوگل ادز تا حدی تاثیر دارن و اینطور نیست که در ازای هزینه‌ای که انجام میدین هیچ نتیجه ای دریافت نکنین! اما نکته مهم اینه که گوگل ادز پتانسیل بالایی داره و برای بهره گیری از اون به تلاش بیشتری نیاز دارین. با بهینه سازی کمپینتون می‌تونین تعداد کلیک و تبدیل‌های خیلی خوبی رو تجربه کنین.

 

سوالات متداول


  • گوگل ادز چیست؟

    گوگل ادز یکی از محبوب ترین پلتفرم‌های تبلیغات پولی در دنیا هستش که تبلیغات مربوط به کسب و کارها رو به فرم‌های مختلف در سایت گوگل دات کام، یوتیوب و جاهای دیگه نمایش میده.


  • چرا گوگل ادز مهمه؟

    گوگل با موتور جستجوی فوق العاده و کانال‌های دیگه مثل یوتیوب، دسترسی خیلی خوبی به کاربران وب داره. تبلیغ در پلتفرم گوگل ادز این فرصت رو به شما میده تا محصول، خدمات یا کسب و کارتون رو در معرض دید صدها میلیون کاربر قرار بدین.


  • چطور از گوگل ادز به طور موثر استفاده کنیم؟

    بهتره قبل از ساخت کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز، با اصطلاحات تبلیغات کلیکی آشنا بشین. گوگل ادز استراتژی‌های مختلفی رو در اختیارتون قرار میده که می‌تونین با توجه به بودجه، نوع محصول و خدمات یا موقعیت مکانی مورد نظرتون، کمپین‌ها رو ایجاد کنین. در این مقاله نکات ضروری برای کاربر با این پلتفرم ارائه شده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا