لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

راهنمای جامع مشاغل بازاریابی

راهنمای مشاغل بازاریابی

در این مقاله می‌تونین هر چیزی که برای موفق شدن در مشاغل بازاریابی یا همون مارکتینگ لازم دارین رو پیدا کنین. اگه کسی از شما بپرسه «می دونی مارکتینگ چیه؟» احتمالا بهش می‌گین آره! اما اگه کسی ازتون بپرسه تعریف مارکتینگ چیه، ممکنه یک مقدار سردرگم بشین. این طبیعیه! مارکتینگ یا بازاریابی در نگاه اول مفهوم ساده‌ای به نظر میاد اما وقتی اون رو به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنین، پیچیده تر و پیچیده تر می‌شه.

کار روزانه یک بازاریاب چیه؟ فناوری چطور باعث گسترش مشاغل حوزه‌های بازاریابی شده؟ چطور می‌شه به یکی از حوزه های بازاریابی وارد شد و در اون موفقیت به دست آورد؟ چطور می‌شه بین حوزه‌های مختلف بازاریابی جا به جا شد؟

اول اجازه بدین بهتون بگیم که بازاریابی سرگرم کننده و جذابه، همچنین بازاریابی فوق العاده پویا هستش و حوزه‌های مختلفی که داره به افراد با استعدادهای متفاوت اجازه میده در سمَت شغلی خودشون بدرخشن. هر فردی که قدرت تحلیل و خلاقیت خوبی داشته باشه می‌تونه به حوزه بازاریابی وارد بشه. د

ر این مقاله می‌خواهیم خیلی شفاف بگیم بازاریاب‌ها چه کاری انجام میدن و شما چطور می‌تونین وارد این حوزه جذاب بشین و بدونید مشاغل بازاریابی که در اقتصاد امروز وجود دارند چه مواردی رو شامل می‌شن. بعد از اینکه مقاله رو مطالعه کردین می‌تونین مسیر شغلی روشنی برای ورود و پیشرفت در حوزه بازاریابی داشته باشین و اهدافتون رو مشخص کنین و همچنین میتونین به سوالات زیر پاسخ بدین.

  1.  برای بازاریاب شدن به چه چیزی نیاز دارین؟
  2. بازار مشاغل بازاریابی چطوره؟
  3. چطور میتونین یک شغل در حوزه بازاریابی داشته باشین؟
  4. منابع مفید برای مشاغل بازاریابی چیست؟

یک بازاریاب چه کاری انجام میده؟

بازاریاب‌ ها مسئولیت تبلیغ یک شرکت و محصولات یا خدماتی که به فروش می‌رسونه رو دارن برای مثال تبلیغ برای شرکتی که نرم افزار CRM ارائه می ده. افرادی که در حوزه مارکتینگ کار می‌کنن معمولا با کمک کمپین‌های تبلیغاتی درون گرا و بیرون گرا سعی می‌کنن سطح آگاهی برند رو افزایش بدن و با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی، مشتری‌ها رو متقاعد کنن تا یک محصول رو از شرکت مذکور خریداری کنن.

بر اساس تعریفی که در دیکشنری مریام-وبستر اومده، بازاریابی یعنی فرایند یا تکنیکی برای تبلیغ، فروش و توزیع یک محصول یا خدمات. اما در عمل، شغل بازاریابی خیلی پیچیده تر از اینه! فعالیت‌های روزمره یک بازاریاب معمولا به این بستگی داره که چه محصول یا خدماتی رو بازاریابی می‌کنه، چه مخاطبینی رو هدف گرفته و از چه پلتفرم‌هایی برای تبلیغ محصول یا خدمات استفاده می‌کنه.

سمَت‌های بازاریابی زیادی وجود داره و واقعا نمی‌شه یک تعریف جامع رو برای تمام اونها ارائه کرد. قبل از اینکه به سمَت‌های مختلفی که در حوزه بازاریابی وجود داره بپردازیم، اجازه بدین در مورد ابزارها و تحصیلاتی که برای بازاریاب شدن نیاز دارین، صحبت کنیم.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

برای بازاریاب شدن به چه چیزی نیاز دارین؟

برای هیچ حوزه شغلی یک مسیر واحد و کاملا مشخص تعریف نشده. بازاریابی حوزه‌ایه که افرادی با سوابق مختلف در اون فعالیت می‌کنن؛ از ژورنالیست‌ها گرفته تا روانشناس‌ها و غیره. سعی کردیم شفاف ترین مسیری که برای ورود به حوزه بازاریابی رو برای شما مشخص کنیم و در ادامه مقاله می‌تونین نحوه به دست آوردن یک شغل در حوزه مارکتینگ رو ببینین.

 

– تحصیلات لازم برای مشاغل بازاریابی

اگه قصد دارین بازاریابی رو خیلی جدی دنبال کنین و به شغل ثابت و تمام وقتتون تبدیل بشه، یک مدرک لیسانس در حوزه بازاریابی می‌تونه مفید باشه. چهار سال تحصیل در دانشگاه به شما سرنخ‌های خوبی میده که می‌تونین اونها رو دنبال کنین و دانش خودتون رو در حوزه بازاریابی افزایش بدین. بعضی از حوزه‌هایی که توصیه می‌شه در اونها دانش خودتون رو افزایش بدین شامل توانایی سخنرانی در جمع، مهارت حل مساله خلاق، لجستیک، فروش و تحلیل می‌شه. اگه بتونین در رشته‌های زیر مدرک دانشگاهی به دست بیارین، به شما کمک می‌کنه با شرایط بهتری به حوزه بازاریابی وارد بشین:

  • بازاریابی
  • مدیریت
  • کسب و کار
  • اقتصاد
  • روانشناسی
  • ارتباطات
  • روابط عمومی
  • روزنامه نگاری

این روزها دیگه مهم نیست در کجا زندگی می‌کنین و به چه مدارس یا دانشگاه‌هایی دسترسی دارین. اگه واقعا به این حوزه علاقه‌مند هستین تعداد زیادی دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری وجود داره که می‌تونن در خصوص بازاریابی دیدگاه خوبی بهتون بدن.

خیلی از بازاریاب‌هایی که الان در بازار کار مشغول هستن رشته MBA رو در دانشگاه خوندن. در مقطع ارشد، این رشته بیشتر بر روی حوزه‌های انسانی کسب و کار مثل مدیریت افراد، رفتار سازمانی و رهبری تمرکز می‌کنه. علاوه بر این، رفتار مشتری، تغییرات در بازار محلی و بین المللی و رشد ترندهای دیجیتال از دیگر مواردی هستش که در این رشته پرطرفدار مورد بررسی قرار می‌گیره.

کارآموزی و همکاری در مشاغل حوزه مارکتینگ

شاید تحصیلات دانشگاهی برای بعضی از افراد میسر نباشه یا اونقدری که باید مفید نبوده باشه. اما کارآموزی چون شما رو در شرایط واقعی قرار میده همیشه مفیده و می‌تونین خیلی سریع‌تر مهارت‌های لازم رو به دست بیارین. فرصت‌های کارآموزی در حوزه بازاریابی بسیار ارزشمند هستن چرا که با کمک اونها می‌تونین حوزه‌‌هایی که علاقه دارین رو شناسایی کنین.

آیا از بخش خلاقیت در بازاریابی خوشتان می‌آید یا بیشتر به قسمت اعداد و ارقام و تحلیل اونها تمایل دارین؟ آیا تبلیغ و فروش یک محصول براتون جذابه یا ترجیح می‌دین سطح آگاهی برند رو افزایش بدین؟ دپارتمان‌های بازاریابی از اجزای مختلفی تشکیل شده و کارآموزی و فرصت‌های همکاری مشابه به شما کمک می‌کنه تا سریع‌تر متوجه بشین به کدوم پروژه‌ها و رویکردها علاقه‌مند هستین.

در نهایت، کارآموزی برای اشتغال در بازار کار امروزی یک فرصت عالیه که می‌تونه اعتبار خوبی براتون به ارمغان بیاره. هر سال هزاران فارغ التحصیل در رشته مشابه شما به دنبال کار می‌گردند و مهارت‌های آنها صرفا در حد همان واحدهای پاس شده دانشگاهی است. اما با گذراندن دوره کارآموزی، مهارت‌هایی دارید که برای استخدام در شرکت‌ها شما را به گزینه به مراتب بهتری تبدیل می‌کند. علاوه بر این، بعضی از فرصت‌های کارآموزی این امکان رو به شما میدن تا بعد از اتمام دوره در همون شرکت استخدام بشین! خیلی از موسسات آموزشی خصوصی امکان کارآموزی و معرفی به بازار کار رو به دانشجوهای خودشون ارائه میدن.

اینطوری بعد از اینکه یک دوره تخصصی در حوزه بازاریابی رو گذروندین و جزو نفرات برتر بودین، می‌تونین این شانس رو داشته باشین که در یک شرکت معتبر به عنوان کارآموز یا حتی نیروی تمام وقت استخدام بشین. برای ورود به حوزه بازاریابی نیازی نیست حتما تحصیلات دانشگاهی مرتبط رو گذرونده باشین. کافیه از دوره‌های آموزشی تخصصی که امروزه خیلی از اونها به صورت آنلاین برگزار می‌شه، استفاده کنین.

مهارت‌ها و استعداد های لازم برای موفقیت در مارکتینگ

جراحان صبر و پایداری بالایی دارن، روانشناسان شنونده‌های فوق العاده ای هستن و سرآشپزها حافظه بسیار خوبی دارن. مثل هر شغل و تخصص دیگه‌ای، یک بازاریاب حرفه‌ای هم باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها رو داشته باشه. این مهارت‌ها می‌تونن ذاتی باشن و یا در طول زمان اونها رو به دست بیارین و تقویت کنین. در هر دو صورت، مهارت‌ها و استعدادهایی که در ادامه به اونها اشاره می‌کنیم برای اینکه در حوزه بازاریابی عملکرد خوبی داشته باشین، ضروری هستن:

 

مهارت‌ها و استعداد های لازم برای موفقیت در مارکتینگ

 

– خلاقیت در مشاغل بازاریابی

چه قصد نوشتن بیزینس پلن رو داشته باشین و چه بریف کمپین تبلیغاتی جدید شرکت، اینکه بتونین با خلاقیت ایده‌های خودتون رو به متن تبدیل کنین یکی از ضروری ترین مهارت‌هایی هسته که باید در حوزه بازاریابی داشته باشین. در دنیای امروز، جلب توجه مشتریان اصلا آسون نیست. بازاریاب‌ها دائما باید به دنبال روش‌های جدیدی برای جذب مخاطب باشن و اونها رو برای خرید محصول یا خدمات ترغیب کنن. بازاریاب‌های موفق افراد خلاقی هستن.

 

– داشتن توانایی حل مساله

وقتی دستگاه‌های DVR به بازار عرضه شدن و هیچ تبلیغات درست و حسابی هم برای اونها انجام نشده بود، خیلی از بازاریاب‌ها با این چالش مواجه شدن که چطور این محصولات رو به مشتری‌ها معرفی کنن. یا در مثالی دیگه، چالش زا بودنِ تشویق کاربرها به استفاده از دستگاه‌های موبایل و قابل حمل به جای دسکتاپ رو در نظر بگیرین.

این ترندها جزو مواردی بودن که تغییرات گسترده ای رو در بازار و محصولات و خدماتی که از اون به بعد به ما فروخته شدن، ایجاد کردن. این بازاریاب‌ها بودن که باعث شدن این جا به جایی‌ها در نحوه استفاده کاربرها از محصولات اتفاق بیفته. در واقع اگه توانایی حل مساله و قدرت اونها برای پیدا کردن راه حل‌های کارآمد نبود، شاید الان خیلی از محصولات هنوز در جامعه پذیرفته نشده بودن! بازاریاب‌ها موفق توانایی حل مساله بالایی دارن.

 

– اشتیاق برای اعداد

حتی بازاریاب‌هایی که ضعیف ترین نمرات رو در ریاضیات به دست آوردن، باز هم اشتیاق بالایی نسبت به اعداد و ارقام و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارن!

اگه اینطور نباشه چطور می‌تونن به مدیران شرکت ثابت کنن تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی اونها ثمربخش بوده؟! بازاریاب‌ها با انبوهی از تعاملات در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، ایکس (یوتیوب)، توییتر و غیره سر و کار دارن و دائما باید بازدهی کمپین‌ها و روش‌های استفاده شده رو به صورت عددی با همدیگه مقایسه کنن. در واقع بازاریاب‌ها با اعداد و ارقام زندگی می کنن و برای اینکه بتونن کارشون رو با ارزش نشون بدن، به مهارت‌های تحلیلی نیاز دارن.

 

– کنجکاوی

تغییرات در سرزمین بازاریابی همیشگی هستن و کسب و کارها ممکنه هر روز با فرصت‌های جدیدی برای معرفی محصولات مواجه بشن. اما بازاریاب‌ها اگه هر روز از خودشون این سوال رو نپرسن که «چی می شد اگه…» چطور می‌تونن این فرصت ها رو قبل از اینکه دیر بشه شناسایی کنن؟

بازاریاب‌های موفق همیشه کنجکاو هستن و در طول زندگیشون، تشنگی اونها برای یادگیری مطالب جدید کم نمی‌شه! حالا که با نیازمندی‌های مهم برای ورود به حوزه بازاریابی آشنا شدین، اجازه بدین به بازار کار بازاریاب‌ها نگاهی بیندازیم. تعداد افرادی که به دنبال ورود به این حوزه شغلی هستن چقدره و چه شرکت‌هایی معمولا به دنبال جذب بازاریاب هستن؟ آیا جایی برای رشد و نوآوری در این حوزه وجود داره؟

بازار کار مشاغل بازاریابی

براساس گزارش وب‌ سایت مانستر، انتظار میره از سال 2018 تا 2028 رشد 8 درصدی رو در مشاغل بازاریابی شاهد باشیم. این نرخ نسبت به هر شغل دیگه ای بالاتره و به نظر نمی‌رسه به این زودی روند کاهشی به خودش بگیره! بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی برای هر شرکتی ضروری هستن و فرقی نداره در چه صنعتی فعالیت می‌کنن. بدون شک هر سازمانی به دنیال اینه که سهم خودش از بازار رو حفظ کنه و اون رو افزایش بده.

به همین دلیل، مشاغل بازاریابی تقریبا در هر سازمانی مورد نیاز هستش و از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ چند ملیتی و سازمان‌های غیرانتفاعی، به متخصص‌های بازاریابی نیاز دارن. اما در بعضی از شهرها به دلیل اینکه جمعیت بیشتری ساکن هستش و یا شرکت های بیشتری فعالیت می‌کنن، فرصت های شغلی بیشتری برای بازاریاب‌ها وجود داره.

بازار کار امروز برای متخصصان بازاریابی بسیار گسترده و پررونق هستش. اما تا حالا از خودتون پرسیدین که فرصت‌های شغلی موجود برای یک بازاریاب چه موارد هستن؟ در ادامه چند حوزه و مسیر شغلی مهم در بازاریابی رو توضیح میدیم.

بازاریابی و مشاغل مختلف

هر دپارتمانی از بازاریابی دارای سمَت های شغلی، پروژه و اهداف متنوعی هستش. تفاوت بین این نقش ها می‌تونه خیلی جزئی یا گسترده باشه. همه چیز به شیوه انجام کار، محصول یا خدماتی که تبلیغ میشه و مخاطبین هدف بستگی داره.

مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال مثل موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، ایمیل و اپلیکیشن‌های موبایل اشاره می‌کنه. در 30 سال گذشته، پیدایش اینترنت، گوشی‌های هوشمند و ابر داده (Big Data) شیوه هایی که شرکت‌ها محصولات و خدماتشون رو بازاریابی و تبلیغ می‌کردن رو به طور کامل تغییر داده. در نتیجه ی این تغییرات گسترده، مشاغل بازاریابی جدیدی هم ایجاد شدن.

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • متخصص بازاریابی و موتور جستجو (SEM)
  • بازاریاب ایمیلی (Email Marketer)
  • بازاریاب رشد (Growth Marketer)
  • بازاریاب محتوا (Content Marketer)
  • طراح گرافیک (Graphic Designer)
  • بازاریاب شبکه اجتماعی (Social Media Marketer)
  • متخصص بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
  • بازاریابی محصول (Product Marketing)
  • بازاریابی برند (Brand Marketing)
  • بازاریابی رویداد (Event Marketing)
  • تحلیل گر بازاریابی (Marketing Analysis)

 

+ بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و متخصص بازاریابی موتور جستجو (SEM)

بهینه سازی موتور جستجو اساسا به بهینه سازی محتوای وب برای ایندکس یا ثبت شدن بهتر در موتورهای جستجو اشاره داره. بدین ترتیب مخاطب هدف به راحتی می‌تونه محتوای شما رو پیدا کنه. بازاریابی موتور جستجو در واقع همون فضای تبلیغاتی غیررایگان در موتورهای جستجو هستش که به وب سایت ها یا شرکت ها اجازه میده کسب و کار خودشون رو تبلیغ کنن. SEO و SEM ترندهای در حال تغییر آنها جزو بخش های تاثیرگذار در فرایند بازاریابی هستند که اکثر شرکت ها به دنبال جذب افراد متخصص در این دو حوزه هستن. مسئولیت یک متخصص SEO شامل بهبود رنک یا رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)، انجام تحقیق کلمه کلیدی، ارائه توصیه‌هایی برای بهبود سئو تکنیکال و طراحی ساختار سایت و در نهایت زیرنظر گرفتن عملکرد سایت و کلمه کلیدی انتخابی می‌شه. مسئولیت یک متخصص SEM شامل بهره گیری از موتورهای جستجو اصلی مثل گوگل و بینگ برای افزایش بازدیدهای وب سایت، نرخ تبدیل و کسب درآمد بیشتر از طریق تبلیغات پولی می‌شه. مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی که متخصصین SEO و SEM لازمه داشته باشن شامل تجربه تفسیر و استفاده از تحلیل‌ها، توانایی مدیریت و تخصصی بودجه بازاریابی، توانایی خواندن و استفاده از تحلیل‌های وب سایت و موتورهای جستجو، تخصص در گوگل ادوردز، گوگل آنالیتیکس و آشنایی با اخبار و ترندهای جدید حوزه موتورهای جستجو میشه. متخصصین SEO و SEM در خارج از کشور به ترتیب سالیانه بین 34 تا 64 هزار دلار و 36 تا 67 هزار دلار حقوق دریافت می کنن.

 

+ بازاریاب ایمیلی (Email Marketer)

ایمیل به عنوان یکی از روش های بازاریابی ممکنه کمی قدیمی به نظر برسه، اما هنوز هم تاثیر زیادی در جذب مخاطب داره. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ با استفاده از یک کانال و ایمیل های متنی و تبلیغات دیجیتالی، سعی می کنه به مشتریان فعلی و بالقوه دسترسی پیدا کنه. مسئولیت یک ایمیل مارکتر شامل آماده سازی ایمیل هایی جذاب با پتانسیل تعامل بالا، افزایش درآمد و فروش از طریق بازاریابی دیجیتال، ایجاد لیست های ایمیل و افزایش مشترکین خبرنامه و خواندن و تحلیل اطلاعات برای بهینه سازی تبلیغات و افزایش شانس باز کردن ایمیل‌ها از سوی کاربران میشه. تخصص در برنامه‌های بازاریابی ایمیلی و ردیابی کمپین‌های مبتنی بر اون، مهارت های ارتباطی و طراحی خلاقانه، آشنایی با HTML، تحلیل و تفسیر اطلاعات جزو مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی هستن که هر ایمیل مارکتری باید داشته باشه. میزان حقوق سالیانه یک ایمیل مارکتر بین 40 تا 69 هزار دلار است.

 

+ بازاریاب رشد (Growth Marketer)

بازاریابی رشد که اکثرا اون رو با عنوان هک رشد میشناسن، واژه نسبتا جدیدی هستش و به نوعی بازاریابی اشاره می‌کنه که تمام بخش‌های قیف بازاریابی (و نه فقط بخش هایی بالایی) رو هدف می‌گیره. بازاریابی رشد بر اساس این واقعیت به وجود اومده که نگهداری مشتری یکی از عوامل اصلی برای رشد کسب و کار هستش و به همین دلیل، هم به راضی نگه داشتن مشتری های فعلی اولویت میده و هم جذب مشتری‌های جدید. بازاریاب‌های رشد همزمان با چند رسانه و تیم همکاری می‌کنن. تیم های SEO و SEM، شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی یا PR و ایمیل از جمله این موارد هستن. محدوده فعالیت در حوزه هک رشد گسترده هستش و می تونه شامل تست های A/B برای بهینه سازی نرخ تبدیل در سراسر قیف بازاریابی، تولید محتوا و طراحی تجربه کاربری یا UX باشه. مهارت‌ها و صلاحیت هایی که این افراد نیاز دارن شامل نوآوری و ذهن خلاق، مهارت‌های حل مساله به صورت کمی و کیفی، آشنایی خوب با سیستم‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ و داشتن تجربه در تفسیر و استفاده از اطلاعات میشه. حقوق سالیانه یک بازاریاب هک رشد بین 46 تا 146 هزار دلار هستش.

 

+ بازاریاب محتوا (Content Marketer)

محتوایی مانند بلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، توضیحات محصول یا White Paper، مقالات آموزشی و راهنما، اجزای حیاتی و بسیار مهمی از یک استراتژی بازاریابی درون گرا هستن. بازاریاب‌های محتوا افرادی هستن که این محتواها رو تولید می‌کنن. بازاریابی محتوایی از طریق محتوای بلندمدت، وب سایت ها، بلاگ‌ها و حتی محتوای صوتی و تصویری، بازاریابی رو انجام میده. مسئولیت یک بازاریاب محتوا شامل مشخص و اجرا کردن استراتژی تولید محتوا و انتشار اون، ردیابی میزان تاثیرگذاری استراتژی محتوا و مدیریت تیمی از نویسندگان، طراحان و استراتژیست‌ها میشه. مهارت‌های قوی نویسندگی و ویراستاری، تخصص در تولید محتوا و ابزارهای مدیریتی، مدیریت پروژه و تجربه در افزایش مخاطبین آنلاین از جمله مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی هستن که بازاریاب های محتوا باید برخوردار باشن. بازاریاب های محتوا سالیانه بین 36 تا 81 دلار حقوق دریافت می‌کنند.

 

+ طراح گرافیک (Graphic Designer)

طراحی گرافیک یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی محتوا است که بر روی جذابیت‌های بصری وب و محتوای چاپی تمرکز دارد. طراحان گرافیک معمولا بر روی طراحی وب سایت، طراحی تبلیغات و هر گرافیک و تصویری مورد نیازِ کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی کار می‌کنن. مسئولیت‌های یک طراح گرافیک شامل طراحی انواع المان‌های بصری مورد استفاده در بازاریابی و کمپین‌ها می شود.

این المان‌ها می‌تواند در انواع فرم‌ها و به دو صورت چاپی یا دیجیتال آماده بشن. بعضی از طراحان گرافیک روی ساخت هویت بصری برند و نحوه ارتباط بصری شرکت با مشتریان کار می‌کنن. اینطوری شرکت‌ها می‌تونن پیام و شعار کلی خودشون رو به شکل بهتری ارائه بدن. مهارت‌ها و صلاحیت های لازم برای یک طراح گرافیک شامل تسلط در نرم افزارهای طراحی گرافیک مثل فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین، آشنایی با المان‌های طراحی، مهارت‌های ارتباط کلامی و تصویری عالی و تجربه طراحی هنرهای بصری با مضامین تبلیغاتی و بازاریابی می‌شه. حقوق سالیانه یک طراح گرافیک بین 33 تا 63 هزار دلار است.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

+ بازاریاب شبکه اجتماعی (Social Media Marketer)

بازاریابی شبکه اجتماعی یکی دیگه از مسیرهای جدید بازاریابی به حساب میاد که متخصصین و افراد خبره خودش رو نیاز داره. بازاریابی شبکه اجتماعی با بهره گیری از پلتفرم‌هایی مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام یک شرکت و محصولات و خدماتش رو تبلیغ می کنه و از اون مهم تر، با مخاطبین هدف به شکل جدید و بهتری تعامل برقرار می‌کنه. مدیریت حضور اجتماعی یک برند یا شرکت، نظارت روی نرخ تبدیل آنلاین، سامان دهی خدمات مشتری از طریق شبکه اجتماعی، تولید محتوا برای کانال های مختلف شبکه اجتماعی و به روز بودن نسبت به اخبار و ترندهای جدید شبکه اجتماعی از جمله مسئولیت های یک بازاریاب شبکه اجتماعی محسوب میشن. مهارت ها و صلاحیت هایی که یک بازاریاب شبکه اجتماعی لازمه داشته باشه شامل مهارت های ارتباطی کلامی و دیجیتالی عالی، رویکرد خلاقانه و نوآورانه نسبت به دیجیتال مارکتینگ، تخصص در کانال های شبکه اجتماعی و تجربه در روابط عمومی یا مدیریت برند عمومی میشه. حقوق سالیانه یک بازاریاب شبکه اجتماعی بین 35 تا 81 هزار دلار هستش.

 

+ متخصص بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

هدف اصلی بازاریابی محتوا اینه با استفاده از محتوا به کاربرها آموزش داده بشه، توجه اونها جلب بشه و در نهایت خوانندگان به مشتری تبدیل بشن. اما محتوا همیشه به خودی خود این کار رو انجام نمیده. اینجاست که متخصصین CRO وارد عمل می‌شن. متخصصین بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO بر روی بهینه سازی وب سایت‌ها، جریان کاربر و محتواهای پیشنهادی کار می‌کنن تا بالاترین نرخ تبدیل رو به دست بیارن. این تبدیل می‌تونه باعث فروش، حفظ سهمِ بازار و یا به دست آوردن یک مشترک جدید در سرویس خبرنامه بشه. مسئولیت‌های یک بازاریاب CRO می‌تونه شامل تولید محتوای اثربخش، اندازه گیری نحوه تعامل بازدیدکنندگان و خوانندگان با محتوای منتشر شده و استفاده از این اطلاعات برای بهبود عملکرد کلی بشه. یک متخصص بهینه سازی نرخ تبدیل باید در زمینه نظارت و تولید محتوای دیجیتال تجربه داشته باشه، توانایی انجام تست A/B و اندازه گیری میزان تاثیر محتوا رو داشته باشه. تسلط به پلتفرم های محتوایی آنلاین و ابزارهای تحلیلی مهارت های دیگه ای هستن که بهتره یک متخصص CRO از اونها بهره ببره. متخصصین CRO به طور متوسط سالیانه بین 32 تا 132 هزار دلاری حقوق دریافت می‌کنن.

 

+ بازاریابی محصول (Product Marketing)

بازاریابی محصول بر روی لحن و اینکه یک محصول یا خدمات شرکت چطور، کجا، چه زمانی و چرا باید تبلیغ بشه تمرکز داره. بازاریاب‌های محصول معمولا روی یک محصول یا سری محصول (لاین) تمرکز می‌کنن و به عنوان مبلغ و استراتژیست ارشد برای اون محصول شناخته می‌شن. مسئولیت‌های یک بازاریاب محصول شامل تعیین پیام کلی و موقعیت محصول، ترسیم نقشه سفر مشتری و همکاری با تولیدکننده های محصول، طراحان و سایر بازاریاب ها میشه. یک بازاریاب محصول برای اینکه در کار خودش موفق باشه بهتره این مهارت ها و صلاحیت ها رو داشته باشه؛ مهارت‌های ارتباطی کلامی و نوشتاری عالی، روحیه همکاری تیمی، تجربه تعیین استراتژی و تحلیل کمپین های بازاریابی و مهارت های هوش رقابتی. یک بازاریاب محصول سالیانه بین 58 تا 129 هزار دلار درآمد داره.

 

+ بازاریابی برند (Brand Marketing)

در اقتصاد دنیای امروز، برند یا نام تجاری یک شرکت در نحوه خرید مشتری ها نقش مهمی داره. در واقع، 59 درصد از خریداران ترجیح میدن محصولات یا خدمات مورد نظر خودشون رو از برندهایی که میشناسن تهیه کنن و 21 درصد محصولات رو فقط به این دلیل میخرن که یک برند خاص رو دوست دارن! این رفتار مشتری ها باعث شده تا به مرور زمان مسیرهای شغلی جدیدی در مدیریت برند و روابط عمومی ایجاد بشه.

مسئولیت های یک مدیر روابط عمومی (PR) یا بازاریاب برند شامل ایجاد و حفظ تصویر عمومی یک شرکت، همکاری با سایر تیم ها برای اطمینان از یکنواختی محتوا و پیام کلی برند و طراحی کمپین‌هایی برای بهبود آگاهی برند میشه. مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی که یک مدیر PR یا بازاریاب برند باید داشته باشه شامل مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و کلامی عالی، تجربه در مدیریت برند و بحران، تسلط به بازاریابی ایمیلی و شبکه اجتماعی و توانایی مدیریت پروژه ها و افراد میشه. مدیران روابط عمومی به طور متوسط سالیانه بین 44 تا 98 هزار دلار و بازاریاب های برند هم بین 49 تا 107 هزار دلار حقوق دریافت می‌کنن.

 

+ بازاریابی رویداد (Event Marketing)

رویدادهای برگزار شده تحت مدیریت شرکت یکی از روش‌های محبوب برای ایجاد تعامل با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه و سرگرم کردن اونها محسوب میشه. رویدادها باعث می‌شن تا جامعه مشتریان شما دور هم جمع بشن، مشتریانتون به وجد بیان و احساس ارزشمندی داشته باشن و نام تجاری شرکت چهره ای دوستانه ای به خودش بگیره. این روش مخصوصا برای بازاریاب های B2B خیلی مفیده. به همین دلیل، خیلی از شرکت‌های بزرگ به بازاریاب های رویداد نیاز دارن.

سازمان دهی و تبلیغ رویدادها، تولید پیام های برند، طراحی و سازمان دهی کمپین‌های بازاریابی، برقراری ارتباط با مخاطبین برند و مدیریت تیمی از بازاریاب‌ها از جمله مسئولیت‌هایی هستن که یک بازاریاب یا مدیر رویداد برعهده می‌گیره. مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک بازاریاب یا مدیر رویداد قوی نیاز دارین شامل مهارت‌های ارتباطی دیجیتال و نوشتاری عالی، تمایل به کار تحت فشار و دِدلاین‌های فشرده و مهارت‌های مذاکره و سازمانی در سطح بالا می‌شه. حقوق سالیانه یک بازاریاب رویداد به طور متوسط بین 37 تا 77 هزار دلار هستش.

 

+ تحلیل گر بازاریابی (Marketing Analysis)

در دنیای بازاریابی، اعداد پادشاه هستن! هیچ عامل دیگه ای اونقدر قدرت نداره که بتونه کمپین‌ها رو به جلو ببره، بودجه ها رو تغییر بده، نیروها رو استخدام یا اخرج کنه و یا سرمایه گذاران رو به سمت شرکت جذب کنه. تحلیل گر بازاریابی یک سمَت منحصر به فرد هستش. اگرچه اکثر شرکت‌های تحلیل گرهای داخلی رو استخدام می‌کنن، اما مشاورین و آژانس های جانبی یا ثالث هم وجود دارن که به کسب و کارها کمک می‌کنن داده های موجود رو تفسیر و از اونها استفاده کنن.

مهم نیست دانشمندان داده یا به طور خاص تحلیل گران بازاریابی، برای چه کسانی کار می‌کنن، هدف اصلی اونها خواندن و تفسیر داده های دیجیتالیه تا به این ترتیب بتونن به کسب و کارها و دپارتمان های فعال در حوزه مارکتینگ کمک کنن تصمیمات تجاری بهتری بگیرن. مسئولیت های یک تحلیل گر بازاریابی می تونه شامل استفاده از داده برای بهبود تاثیر کمپین، تخصیص بودجه ها، تعیین نحوه طراحی و بهینه سازی وب سایت، تعیین قیمت محصولات و خدمات و تعداد زیادی وظیفه ی دیگه باشه! تحلیل گرا همچنین فرصت‌ها و ابتکارات جدید رو شناسایی می‌کنن و اگه لازم باشه شاخص‌ها، بنچمارک‌ها و استانداردهای جدیدی رو برای اندازه گیری عملکرد شرکت در آینده توسعه میدن.

مهارت‌ها و صلاحیت هایی لازم برای تبدیل شدن به یک تحلیل گر بازاریابی موفق شامل توانایی مدیریت و تحلیل داده، تسلط به نرم افزارهایی مثل اکسل، SPSS و SAAS و همچنین آشنایی و تجربه کافی نسبت به ترندهای جدید در حوزه ابر داده (Big Data) میشه.

متوسط حقوق سالیانه یک تحلیل گر بازاریابی بین 40 تا 79 هزار دلار هستش. همون طور که دیدین واقعا محدودیتی در مشاغل بازاریابی وجود نداره و با توجه به مهارت‌ها و علاقه‌ای که دارین می‌تونین به حوزه‌های مختلفی وارد بشین. اما نکته مهم اینه که بازار کار مشاغل بازاریابی فوق العاده رقابتی هستش!

با توجه به سرعت تغییر ترندها و تغییرات همیشگی در رفتار مشتری‌ها، بازاریاب‌ها باید در حوزه خودشون سطح بالایی از مهارت‌ها رو ارائه بدن و برای پیشرفت اشتیاق خوبی داشته باشن. در ادامه به شما می‌‌گوییم چطور می توان یک شغل در حوزه بازاریابی رو پیدا کنید، درخواست بدین و در نهایت اون رو به دست بیارین.

چطور یک شغل در حوزه مشاغل بازاریابی به دست بیاریم؟

به دست آوردن یک شغل در حوزه بازاریابی ممکنه پیچیده باشه اما غیرممکن نیست! چند نکته وجود داره که با رعایت اونها هنگام درخواست استخدام می‌تونین بهترین نسخه از خودتون رو نشون بدین و شانس پذیرش رو بالا ببرین.

 

چطور یک شغل در حوزه مشاغل بازاریابی به دست بیاریم؟

 

– به دنبال چه حوزه کاری هستین

قبل از اینکه برای به دست آوردن یک شغل درخواست بدین، اول مشخص کنین واقعا چه نوع شغل بازاریابی رو می‌خواین. همون طوری که در بالا اشاره کردیم، فرصت‌های شغلی مختلفی در حوزه بازاریابی وجود داره و در این مقاله فقط به چند مورد از اونها اشاره شد! قبل از اینکه برای استخدام درخواست بدین، یک لطفی به خودتون (و احتمالا همکاران آینده تون) بکنین و با کمی شخصیت شناسی و مطالعه مجدد مشاغلی که در این مقاله معرفی شدن، ببینین نسبت به کدوم حوزه کشش بیشتری دارین.

ببینین کدوم بخش از بازاریابی بیشترین تاثیر رو روی زندگی روزمره شما میذاره و کدوم بخش‌ها برای شما فوق العاده جذابه. آیا به سمت بخش‌های خلاقانه بازاریابی کشش دارین و یا تحلیل اعداد و ارقام رو بیشتر دوست دارین؟ هر دو سمت نقش مهمی در بازاریابی ایفا می‌کنن اما مشاغلی که در اونها وجود داره با همدیگه متفاوت هستن.

از علایقی که دوست دارین در سمَت شغلی خودتون وجود داشته باشه یک لیست تهیه کنین. مثلا لیست زیر رو ببینین:

  • بهینه سازی موتور جستجو
  • متخصص بازاریابی و (SEO)
  • موتور جستجو (SEM)
  • بازاریاب ایمیلی (Email Marketer)
  • بازاریاب رشد (Growth Marketer)
  • بازاریاب محتوا (Content Marketer)
  • طراح گرافیک (Graphic Designer)
  • بازاریاب شبکه اجتماعی (Social Media Marketer)
  • متخصص بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
  • بازاریابی محصول (Product Marketing)
  • بازاریابی برند (Brand Marketing)
  • بازاریابی رویداد (Event Marketing)
  • تحلیل گر بازاریابی (Marketing Analysis)

مشخص کنین کدوم مشاغل بازاریابی نظرتون رو جلب می‌کنه. اینطوری خیلی راحت تر می‌تونین به دنبال فرصت‌های شغلی بگردین و با توجه به علایق و مهارت‌هایی که دارین، مناسب ترین سمَت‌های شغلی رو به دست بیارین.

 

– پیدا کردن مشاغل بازاریابی که با علایق شما همخوانی دارند

دیگه لازم نیست برای پیدا کردن شغل مورد علاقه تون هر روز روزنامه بخرین! به لطف وب سایت‌های کاریابی و کانال‌های مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام وجود داره، خیلی راحت می تونین شغل مورد نظرتون رو پیدا کنین. معمولا وب سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارن امکان فیلتر کردن اطلاعاتی مثل میزان حقوق، مکان شرکت، نوع همکاری (تمام وقت، کارآموزی، پاره وقت و …) و حوزه شغلی رو در دسترس کاربر قرار میدن.

اینطوری خیلی سریع می‌تونین دقیقا در همون محدوده ای که تعیین کردین جستجو برای شغل مناسب رو انجام بدین. با ورود به صفحه هر کدوم از آگهی‌های شغلی می‌تونین مهارت‌ها و انتظاراتی که از شما میره رو با جزئیات ببینین. علاوه بر این، در این صفحات می‌تونین فرصت‌های شغلی مشابه رو هم مشاهده کنین و حتی با حوزه‌های مختلفی که به کار شما ارتباط داره آشنا بشین.

روش دیگه اینه که مستقیما به وب سایت شرکتی که میشناسین یا به شما توصیه شما مراجعه کنین و فرم‌های استخدام رو به صورت کاملا آنلاین پر کنین. اگه تو شبکه اجتماعی لینکدین حساب کاربری دارین، می تونین از اونجا هم درخواست کار بدین و اگه فعال باشین و مهارت‌هاتون رو به خوبی مشخص کرده باشین، ممکنه از سمت شرکت‌های مختلف دعوت به کار بشین. برای جستجوی بهتر سعی کنین تا جایی که میشه یک دسته بندی شغلی رو به طور کامل بررسی کنین و از جستجوی واژه ای مثل «تولیدکننده محتوا» یا امثال اونها استفاده نکنین. هر شرکتی ممکنه در آگهی استخدامش از عبارت های متفاوتی استفاده کرده باشه و اینطوری شانس خودتون رو کم می‌کنین!

 

– مطالعه توضیحات مشاغل بازاریابی

در صفحه آگهی استخدام برای یک شغل می‌تونین تمامی مواردی که در خصوص اون شغل دوست دارین رو پیدا کنین. اینطوری خیلی راحت تر می‌تونین فرصت‌های شغلی رو با همدیگه مقایسه کنین و متناسب بودن نیازمندی‌های شغل با توانایی شما شانس استخدامتون رو بالاتر می‌بره.

 

– خودتون رو تبلیغ کنین!

خوبه بدونین که به عنوان یک بازاریاب باید اول بتونین خودتون رو تبلیغ کنین! در واقع گاهی اوقات این توانایی برای بعضی از شرکت‌ها حتی از رزومه کاری یا مهارت‌هایی که دارین هم مهم تره. در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی داشته باشین. اطلاعات حساب‌های کاربری لینکدین، اینستاگرام، توییتر یا هر شبکه اجتماعی دیگه ای که در اون حضور دارین رو بروزرسانی کنین. دقت کنین که این اطلاعات باید در تمام شبکه ها یکسان و یکنواخت باشن.

اسم خودتون رو گوگل کنین و مطمئن بشین تمام نتایجی که نمایش داده میشه مثبت و تاثیرگذار هستن. علاوه بر این، بسته به شغلی که قراره واردش بشین، ایجاد یک پورتفولیو و نمونه کاری از سوابق بازاریابی می‌تونه خیلی موثر باشه. مثلا اگه قراره در زمینه بازاریابی شبکه اجتماعی فعالیت کنین، چندتا از پست‌ها و استوری‌هایی که کار کردین رو به کارفرما نشون بدین. اگه قراره سمَت روابط عمومی رو به دست بیارین، از همین الان مشخص کنین قراره در جلسه مصاحبه چطور صحبت و چه مسیری رو دنبال کنین. اگه این نکات رو رعایت کنین این شانس رو دارین تا از رقبای خودتون پیشی بگیرین.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

منابع مفید برای مشاغل بازاریابی

برای اینکه به یک بازاریاب قوی تبدیل بشین لازم نیست همه چیز رو خودتون تجربه کنین! منابع زیادی وجود دارن که به شما کمک می‌کنن درک بهتری نسبت به اجزای مختلف مشاغل بازاریابی پیدا کنین و مهارت‌های خودتون رو بهبود بدین. در این بخش به چند مورد از معتبرترین منابع اشاره کردیم و مطالعه اونها در هر سطحی از بازاریابی که باشید، می تونه مفید باشه. بعضی از این منابع دوره‌های رایگان برگزار می‌کنن و در انتها از شما آزمون می‌‌گیرن. اگه بتونین این آزمون‌ها رو با موفقیت پاس کنین و گواهینامه ها رو دریافت کنین، رزومه کاریتون غنی تر میشه و شانس استخدامتون بالاتر می‌ره.

 

دوره ها و انجمن ها

  1. HubSpot’s free inbound marketing course and certification
  2. Hootsuite’s free social media training and paid certification course
  3. Google’s free Analytics Academy
  4. Udemy’s SEO training course by Moz
  5. ThinkGrowth.org on Medium
  6. GrowthHub
  7. GrowthHackers

سخن پایانی

بازاریابی یک دارای ارزشمند برای هر شرکتی هستش. به همین دلیل، رونقِ مشاغل بازاریابی به این زودی کم نمیشه اما این حوزه روز به روز داره رقابتی تر و پیچیده تر میشه و فقط افرادی به موفقیت می‌رسن که مهارت‌های خودشون رو ارتقا داده باشن. هجوم ترندهای دیجیتال و حوزه‌های مختلفی که وجود داره، شما دیگه نمی تونین بگین من یک بازاریاب هستیم! برای ورود به حوزه بازاریابی باید دقیقا مشخص کنین به کدوم حوزه میخواین وارد بشین و مهارت‌ها و صلاحیت‌های ضروری اون حوزه رو کسب یا تقویت کنین. خوشبختانه بازاریابی همچنان یکی از پویاترین و متنوع ترین زمینه‌های شغلی محسوب میشه. چه آدم خلاقی باشین و چه قدرت تحلیل بالایی داشته باشین، حوزه‌های مختلفی برای شما وجود داره.

سوالات متداول


  • مشاغل بازاریابی شامل چه حوزه هایی میشه؟

    بازاریابی خیلی گسترده هستش و حوزه‌های مختلفی مثل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی برند، بهینه سازی نرخ تبدیل و بسیاری دیگه رو شامل میشه.


  • برای ورود به شغل بازاریابی چه مهارت هایی لازمه؟

    حوزه‌های مختلفی وجود داره و برای موفقیت در هر کدوم به مهارت‌های متفاوتی نیاز دارین. اما به طور کلی مهارت حل مساله، خلاقیت، روحیه کار تیمی و توانایی تحلیل و تفسیر اعداد جزو نیازمندی‌هایی هستن که هر بازاریابی بهتره داشته باشه.


  • چطور مهارت های لازم رو به دست بیارم؟

    با تحصیل در رشته‌های مدیریت، MBA و هر رشته دیگه‌ای که با بازاریابی مرتب هستش مثل روانشناسی یا روزنامه نگاری می‌تونین دانش اولیه رو به دست بیارین. دوره‌های تخصصی آنلاین یا حضوری که موسسه های خصوصی برگزار می کنن قدم بعدی برای به دست آوردن مهارت‌های لازمه.


  • بازار کار مشاغل بازاریابی چطوره؟

    متنوع بودن حوزه‌های کاری در مشاغل بازاریابی باعث شده تا بازار کار خیلی خوبی داشته باشه. البته بهتره بدونین که این بازار کار جدیدا خیلی رقابتی شده و برای اینکه بتونین به سطوح بالا برسید، باید مهارت‌هاتون رو ارتقا بدین.


  • چطور در حوزه بازاریابی کار پیدا کنیم؟

    سایت‌های کاریابی، وب سایت رسمی شرکت‌ها و شبکه های اجتماعی مختلف مثل لینکدین، توییتر و تلگرام از جمله جاهایی هستن که خیلی راحت می تونین شغل مورد علاقه تون رو پیدا کنین.

4 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای جامع مشاغل بازاریابی»

    1. نمیدونستم که مشاغل بازاریابی میتونه انقدر متنوع باشه، اسم خیلیارو نشنیده بودم
      مرسی از محتواتون

  1. آنیل طرح

     سلام. مطلب خیلی مفید و آموزنده ای بود. به نظرم برای داشتن یه بازاریابی قوی، برندسازی خیلیییییی مهمه. از لوگو، بنر، کارت ویزیت، پوستر و تبلیغات گرفته تا وبسایت و … که باعث جذب و جلب اعتماد مشتری میشه

    1. امیر علی محمودی

      سلام خواهش میکنم ممنونم از شما بله درسته همه این موارد که فرمودید درست هستند و برندسازی برای مشاغل بازاریلابی خیلی مهم هستش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا