لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابیه که برای جذب، درگیر کردن و حفظ مخاطب از طریق ایجاد و به اشتراک گذاری مقالات، ویدیوها، پادکست ها و سایر رسانه های مرتبط استفاده میشه. این رویکرد تخصص رو ایجاد می کنه، آگاهی از برند رو ارتقا میده و باعث میشه وقتی زمان خرید محصول یا خدمات شما میرسه، کسب و کار شما در خاطر مشتری قرار داشته باشه.

یک استراتژی بازاریابی محتوا، برند شما رو به عنوان یک رهبر فکری معرفی می کنه و با ایجاد و توزیع محتوا به روش های مختلف، اعتماد مخاطبان شما رو افزایش میده. بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی درونگرا هستش که مشتریان رو جذب و وفاداری ایجاد می کنه و باعث میشه تا بازاریابی درونگرا در حفظ مشتری عملکرد بهتری داشته باشه.

 

تعریف بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا توسعه و توزیع محتوای مفید و مرتبط از طریق وبلاگ ها، خبرنامه ها، وایت پیپرها، پست های شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، ویدیوها و موارد مشابه برای مشتریان فعلی و بالقوه هستش. وقتی این محتوا به درستی تولید و توزیع بشه، تخصص رو منتقل می کنه و به وضوح نشون میده که یک شرکت برای افرادی که محصولاتش رو به اونها می فروشه، ارزش قائل هستش.

استفاده مداوم از بازاریابی محتوا باعث ایجاد و تقویت روابط با مشتریان احتمالی و فعلی شما میشه. وقتی که مخاطبان شرکت شما رو به عنوان شریکی که به موفقیت اونها علاقه منده و منبعی ارزشمند از مشاوره و راهنمایی به حساب بیارن، به احتمال زیاد وقتی که زمان خرید فرا برسه، شما رو انتخاب می کنن.

 

چرا بازاریابی محتوا مهمه؟

بازاریابی محتوا یک تاکتیکه که کارای اون ثابت شده. این روش بازاریابی همچنین مزیت رقابتی رو فراهم می کنه. اجازه بدین به چند آمار در مورد بازاریابی محتوا اشاره کنیم:

  • کسب و کارهایی که وبلاگ دارن، 67 درصد بیشتر از سایر شرکت ها سرنخ می گیرن
  • 72 درصد از بازاریابان B2B میگن بازاریابی محتوا میزان تعامل و تعداد سرنخ هایی که تولید می کنن رو افزایش میده
  • 88 درصد از مردم با ویدیوهای برند شده متقاعد میشن که یک محصول یا خدمات رو بخرن

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

بازاریابی محتوا چطور کار می کنه؟

کسب و کار شما برای جذب سرنخ ها میتونه از بازاریابی محتوا استفاده کنه؛ محصول یا خدمات شما رو بررسی کنه تا وقتی کسی در حال تحقیق در مورد خرید هستش با اونها آشنا بشه و در نهایت فروش رو ببنده.

برای استفاده موثر از بازاریابی محتوا، باید در هر مرحله از چرخه فروش؛ از آگاهی گرفته تا تصمیم به خرید، محتوای مناسب رو ارائه بدین. اگر این موضوع پیچیده به نظر می رسه، نگران نباشین؛ وقتی به این شیوه به محتوا نگاه کنین در واقع فرآیند آسون تری رو تجربه می کنین.

در اینجا نحوه استفاده شرکت ها از بازاریابی محتوا در هر مرحله از چرخه فروش برای تعامل و فروش توضیح داده شده.

 

مراحل بازاریابی محتوایی

 

مرحله آگاهی

در اولین مرحله از فرآیند فروش، محتوای شما باید روی دغدغه های اصلی مخاطبان تمرکز کنه. نوشتن در مورد نکات دردناک، چالش ها و سوالات اونها بهترین شانس رو برای درگیر شدن با اونها در اختیارتون قرار میده. محتوا در مرحله آگاهی باید آموزشی و راهنمایی کننده باشه. فروش خودتون رو برای مراحل بررسی و بسته شدن نگه دارین.

بهترین محتوا برای این مرحله شامل مقالات، پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، ویدیوها و خبرنامه ها هستش.

مثال ها:

  • یک رستوران پست بلاگی رو درباره نحوه برنامه ریزی یک منو برای یک مناسبت خاص منتشر می کنه.
  • یک شرکت تور دوچرخه سواری ویدیوی کوتاهی با موضوع «سه روش برای انتخاب تور دوچرخه سواری مناسب» تولید می کنه.
  • یک شرکت معماری کتاب الکترونیکی به نام «سوالاتی که قبل از استخدام معمار باید بپرسین» تولید می کنه.

برای اطلاعات بیشتر راجبه فرآیند فروش میتونین به صفحه راهنمای جامع فرآیند فروش ما مراجعه کنین.

 

مرحله بررسی

در مرحله بررسی، محتوا باید ترکیبی از اطلاعات مفید و بازاریابی رو ارائه بده. باید به خواننده آموزش بده که به دنبال چه ویژگی ها یا عملکردهایی باشه و چطور ویژگی های مختلف نیازهای اونها رو برطرف می کنه. البته، محتوای شما به سمت چیزی باشه که کسب و کار شما ارائه میده.

بهترین محتوا برای این مرحله شامل مطالعات موردی، مقالات راهنما، ویدیوهای راهنما و چک لیست یا کاربرگ ها هستش.

 

مثال ها:

  1. یک شرکت سیستم سیستم تلفن مبتنی بر فضای ابری چک لیستی با عنوان «8 راه برای بهبود خدمات مشتری تلفنی شما» ایجاد می کنه که ویژگی ها و عملکردهایی رو که ارائه خدمات عالی به مشتریان رو میسر می کنه، به صورت مفصل شرح میده.
  2. یک شرکت محوطه سازی در مورد «بزرگترین اشتباهاتی که اکثر مردم هنگام استخدام یک محوطه ساز مرتکب میشن» مطالعات موردی ایجاد می کنه.
  3. یک شرکت پذیرایی، مطالعات موردی رویدادهای موفق رو با تمرکز روی مزایایی که ارائه میدن، ایجاد می کنه؛ مثلا «چطور آلرژی های غذایی رو در رویداد بعدی خود برطرف کنیم» یا «چطور مطمئن بشین که کیترینگ شما از شیوه های پایدار استفاده می کنه».

 

مرحله معامله

وقتی که مشتری به خرید نزدیکه، بازاریابی محتوا نقش مهمی رو ایفا می کنه. در این مرحله، میتونین روی فروش تمرکز کنین؛ اما یادتون باشه که همیشه باید به دنبال این باشین که چرا بهترین انتخاب هستین نه اینکه خدمات یا محصولات شما چقدر عالی هستن.

پیام اصلی شما در اینجا باید تخصص، دانش و مزایای متمایز کننده چیزی که می فروشین باشه.

بهترین محتوا برای این مرحله: مطالعات موردی، محتوای تولید شده توسط کاربر، راهنمای خریدار، ویدیوی محصول، گزارش تحقیق

 

مثال ها:

  1. یک شرکت مشاوره با ایجاد یک گزارش تحقیقاتی ثابت می کنه کسب و کارهایی که در برنامه ریزی استراتژیک، ارزیابی های افراد خارجی و سایر خدمات شرکت می کنن؛ بسته به خدماتی که ارائه میدن، رشد بیشتری رو تجربه می کنن.
  2. یک آژانس طراحی ویدیوهای کوتاهی تولید می کنه که تنوع کار خودش رو در صنایع مختلف نشون میده تا تخصص متنوع خودش رو به خوبی معرفی کنه.
  3. یک مطب ارتودنسی بیماران رو تشویق می کنه تا در مورد تجهیزات پیشرفته و خدمات درجه یک خودش، توضیحاتی رو ارائه میده.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

چطور بازاریابی محتوا رو شروع کنیم؟

بازاریابی محتوا ممکنه خیلی طاقت فرسا به نظر برسه، اما لزومی نداره همیشه اینطور باشه.یک کمپین بازاریابی محتوای موفق باید قابل مدیریت و پایدار باشه. این مراحل رو برای شروع دنبال کنین:

 

1. مخاطبان خودتون رو شناسایی کنین

برای ایجاد محتوا برای یک خواننده خاص، باید ایده روشنی از اولویت ها، چالش ها و ترجیحات اونها داشته باشین. اگر از دپارتمان های مختلف خودتون، توضیحات مفصلی دارین، 1 یا 2 مورد رو برای نوشتن انتخاب کنین. در غیر این صورت، قبل از شروع، پروفایل های مخاطبین و مشتریان بالقوه خودتون رو ایجاد کنین.

 

2. فرمت های مناسب رو تعیین کنین

فرمت مناسب با مرحله ای از چرخه فروش که برای اون محتوا تولید می کنین، باید مطابقت داشته باشه. ملاحظات مهم دیگه ای که باید در نظر داشته باشین شامل اینه که چه فرمت هایی به بهترین وجه بهتون کمک می کنن ارزش رو نشون بدین. برای بعضی از کسب و کارها، این فرمت میتونه یک ویدیو باشه؛ برای بعضی دیگه یک چک لیست.

مخاطبان محتوای شما رو بر اساس کیفیت اون قضاوت می کنن و باید منبع مناسب داخلی یا خارجی رو برای تولید اون محتوا شناسایی کنین. صرف نظر از اینکه چه کسی محتوا رو تولید می کنه، یک ویراستار یا ناظر حرفه ای رو استخدام کنین تا قبل از منتشر شدن محتوا، همه چیز رو بررسی کنه.

 

3. نحوه توزیع رو تعیین کنین

آیا محتوا رو در سایت خودتون پست، برای کاربران ایمیل و یا برای یک رویداد چاپ می کنین؟ با مکانی که می دونین مخاطبان شما احتمالا حضور دارن شروع کنین و فرمت هایی رو انتخاب کنین که منطقی هستن. مثلا ارسال یک مقاله از طریق ایمیل منطقیه؛ یک چک لیست یا کاربرگ رو میشه در شبکه های اجتماعی پست کرد و راهنمای خریدار دنباله خوبی برای یک پیشنهاد فروش هستش.

 

4. یک برنامه زمانی پایدار انتخاب کنین

وقتی که می دونین خوانندگان هدف شما چه کسانی هستن و بهترین فرمت ها برای هر مرحله در چرخه فروش چیه؛ یک برنامه کوتاه مدت (3 تا 6 ماهه) ایجاد کنین. ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا که بیش از حد بلندپروازانه باشه ممکنه کارایی نداشته باشه.

برنامه ای که طراحی می کنین باید دارای عناصر محتوایی باشه که به طور واقع بینانه میتونین بر اساس بودجه و منابع خودتون بسازین. مدت زمانی رو که برای ایجاد هر قطعه از محتوا طول می کشه رو رصد کنین تا بتونین اون زمان رو در برنامه خودتون قرار بدین.

 

5. بهروش ها رو دنبال کنین

محتوای متقاعد کننده به صورت واضح نوشته شده و حاوی اصطلاحاتی نیست که فقط شما و همتایانتون اونها رو بلد هستن. همچنین این محتوا باید شامل مشاوره دقیق «چطور باید» باشه. یک محتوای کوتاه، مرتبط و کاربردی بهترین گزینه به حساب میاد.

 

6. سئو و بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا کمک می کنه تا افراد بالقوه خیلی راحت کسب و کار شما رو پیدا کنن. با این حال، می تونین با بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نتایج تلاش های خودتون رو بهبود بدین.

در اینجا چند بهروش وجود داره:

  • کلمات کلیدی پایه و اساس تلاش شما در سئو هستن. این کلمات و عبارات خیلی مهم، عباراتی هستن که مشتریان بالقوه زمانی که به دنبال یک شرکت، محصول یا خدمات هستن، در موتور جستجو وارد می کنن.
  • وقتی کلمات کلیدی مناسبی رو در محتوای خودتون قرار میدین، ترافیک بیشتری رو جذب می کنین.

بهترین کلمات کلیدی عبارتند از:

زبان ساده: زبانی که مخاطب شما برای توصیف نقاط درد و نیازهای خودش استفاده می کنه

مرتبط: کلمات کلیدی که با تخصص، محصولات و خدماتی که ارائه می کنین، مطابقت دارن

خاص: ترکیبی از تمرکز، تخصص صنعت، نقاط درد آینده و سایر جزئیات مرتبط

سئو به شکلی تکامل پیدا کرده که موفقیت جستجو تا حدی به این بستگی داره که محتوای شما تا چه اندازه به کلمه کلیدی استفاده شده نزدیک هستش. در واقع محتوا باید با کلمه کلیدی و موضوع انتخاب شده کاملا مرتبط باشه. موتورهای جستجو محتوای کپی رو بررسی و تعیین می کنن که آیا اون چیزی که سرفصل های محتوایی وعده میدن در متن هم وجود داره یا نه.

به دلیل اهمیتی که موتورهای جستجو برای کپی قائل هستن، استفاده از کلمات کلیدی در سراسر محتوای شما مهمه. از دستورالعمل های زیر استفاده کنین:

روی 1 تا 2 کلمه کلیدی تمرکز کنین. موقع نوشتن در مورد چیزی که برای مشتریان بالقوه شما مهمه از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) پرهیز کنین و فقط روی چند عبارت کلیدی تمرکز کنین.

از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنین: موضوع مقاله رو واضح و روشن بیان کنین.

از کلمات کلیدی در کل متن استفاده کنین: دقت کنین که کلمات کلیدی به صورت طبیعی در تمام قسمت های متن توزیع شده باشن.

حفظ ارتباط با موضوع: محتوای با کیفیت که توصیه های مرتبط با عنوان رو ارائه میده، بهترین عملکرد رو داره.

 

یکی دیگه از بازاریابی های موجود، بازاریابی شبکه ای هستش. برای اطلاعات بیشتر راجع به این نوع بازاریابی به صفحه “بازاریابی شبکه ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد” ما مراجعه کنین.

 

شبکه‌ های اجتماعی و بازاریابی محتوا

وقتی که محتوای خودتون رو آماده کردین، حالا وقتش رسیده که در مورد اون صحبت کنین. شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، لینکدین، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و غیره یک راه ساده و اثبات شده برای تبلیغ محتوای شما به حساب میان. شما یک پست می نویسین و به محتوای خودتون لینک میدین و بعدش کاربران درگیر محتوای جدیدتون میشن.

شما می تونین این کار رو از طریق 3 مرحله انجام بدین:

 

– روی کانال های با پتانسیل بالا تمرکز کنین

بهترین شبکه های اجتماعی برای شما مواردی هستن که مخاطبانتون به اونها مراجعه می کنن. کانال های بزرگ و محبوب و همین طور کانال های کوچک تر متمرکز بر صنعت رو در نظر بگیرین، چرا که احتمالا شما رو با مشتریان بالقوه مرتبط می کنن.

از مخاطبان خودتون بپرسین که چه کانال هایی رو ترجیح میدن و یک لیست قابل مدیریت رو بر اساس ترجیحات اونها ایجاد کنین.

 

– کپی خودتون رو متناسب با کانال در نظر بگیرین

هر کانال شبکه اجتماعی میزانی از حرفه ای بودن و سرگرم کنندگی، صدای پذیرفته شده و سایر جزئیات رو ارائه مید. قبل از نوشتن پست برای یک کانال، مدتی رو صرف بررسی پست ها کنین تا با جزئیات هر کانال آشنا بشین. بعدش، مقداری برندینگ رو به پست های خودتون اضافه کنین تا نشون دهنده روحیه و شخصیت شرکت شما باشه.

 

– روش خودتون رو آزمایش و اصلاح کنین

تلاش های نتیجه بخش برای پروموشن در شبکه های اجتماعی شامل آزمون و خطاست. برای ارزیابی کمیت و کیفیت پاسخ ها، اونها رو در کانال های مختلف رصد کنین. تعداد کم درگیری های با پتانسیل بالا ممکنه به معنی مناسب بودن کانال باشه و برعکس، تعداد زیادی کلیک که هرگز به مخاطب تبدیل نمیشن، نشون دهنده انتخاب اشتباه کانال هستش.

برای اینکه بتونین بازاریابی محتوایی رو به بهترین شکل ممکن اجرا کنید بهتون پیشنهاد میکنم راهنمای جامع بازاریابی محتوایی ما رو مطالعه کنید.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

 

سوالات متداول


  • بازاریابی محتوا چیست؟

    بازاریابی محتوا توسعه و توزیع محتوای مفید و مرتبط از طریق وبلاگ ها، خبرنامه ها، وایت پیپرها، پست های شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، ویدیوها و موارد مشابه برای مشتریان فعلی و بالقوه هستش. وقتی این محتوا به درستی تولید و توزیع بشه، تخصص رو منتقل می کنه و به وضوح نشون میده که یک شرکت برای افرادی که محصولاتش رو به اونها می فروشه، ارزش قائل هستش.


  • چرا بازاریابی محتوا مهمه؟

    کسب و کارهایی که وبلاگ دارن، 67 درصد بیشتر از سایر شرکت ها سرنخ می گیرن – 72 درصد از بازاریابان B2B میگن بازاریابی محتوا میزان تعامل و تعداد سرنخ هایی که تولید می کنن رو افزایش میده – 88 درصد از مردم با ویدیوهای برند شده متقاعد میشن که یک محصول یا خدمات رو بخرن

2 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟»

  1. فاطمه صالحی

    به نظرم مطالب خوب و کاربردی بود. نکات خوبی راجع به کانتنت مارکتینگ و اهمیتش در دنیای امروز ارائه داده. مخاطب رو با ابزارها و تکنیک های نوین در این حوزه آشنا کرده.
    متشکرم از نویسنده مطلب برای ارائه اطلاعات کاربردی. موفق باشین.

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتان کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا