لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت ها چیست و چه تاثیری بر برندینگ دارد؟

CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت ها چیست و چه تاثیری بر برندینگ دارد؟ | داناپرداز

تحقیقات نشان داده است که مشتریان ترجیح می دهند محصولات مورد نیاز خود را از شرکت های درگیر در مسئولیت‌ های اجتماعی تهیه کنند.

CSR یا همان مسئولیت اجتماعی سازمان ها و شرکت ها اطمینان حاصل می‌کند که شرکت ها تجارت خود را به گونه ای انجام می دهند که اخلاقی است. بدین معنا که به تاثیر اجتماعی، اقتصادی و محیطی فعالیت‌ها و همچنین حقوق بشر توجه می شود.

 

تاریخچه مفهوم مسئولیت اجتماعی CSR

تا سال 1960، افزایش سود، به عنوان هدف اصلی کسب و کارها تعریف شده بود. با این حال، در دهه 1970 و 1980، با توجه به فرایند جهانی شدن، توسعه فناوری اطلاعات، سطح بالای آموزش مردم، تقویت انجمن ها برای حمایت از حقوق بشر، گفتار حفاظت از محیط زیست و غیره، افزایش فشار روی شرکت ها برای انجام کسب و کار شان با توجه به رفاه جامعه و محیط زیست آغاز شد.

مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) در این زمان شروع به توسعه کرد. برای کارفرمایان، CSR در حال حاضر به عنوان یک راه مهم برای افزایش مزیت رقابتی، حفاظت و افزایش آگاهی از برند و ایجاد اعتماد در مشتریان و کارکنان به حساب می آید.

 

انواع مسئولیت های اجتماعی سازمان ها و شرکت ها

مسئولیت اجتماعی سازمانی معمولا در 4 زمینه زیر دسته بندی می شود:

 

انواع مسئولیت های اجتماعی سازمان ها و شرکت ها

 

1- CSR در محیط زیست

یکی از حوزه های اصلی مسئولیت اجتماعی سازمان ها در زمینه محیط زیست است. امروزه بسیاری از شرکت ها مکاتبات کاغذی را به حداقل رسانده اند و حتی الامکان درون سازمان برای پرینت یا کپی گرفتن از هر دو طرف کاغذ استفاده می کنند. بعضی شرکت ها در مکاتبات دیجیتال خود با مشتری از شعار هایی مانند “کاغذ کمتر، درخت بیشتر” استفاده می‌نمایند.

 

2- مسئولیت های اجتماعی سازمان ها در حوزه فعالیت‌ های انسان دوستانه

یکی دیگر از حوزه های فعالیت مسئولیت اجتماعی سازمانی، کمک های انسان دوستانه و بخشش به بنیادهای خیریه و عام المنفعه است.

 

3- برخورد مناسب با نیروی کار

شاخص دیگر برای سنجش پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی در سازمان ها، نحوه رفتار آنها با پرسنل شرکت شان است. مواردی مانند پرداخت به موقع حقوق و مزایا، ایجاد حس احترام و ارزشمندی، امنیت شغلی و غیره.

 

4- مسئولیت اجتماعی سازمان ها و اقدامات داوطلبانه

بسیاری از شرکت ها به عنوان بخشی از فعالیت های CSR خود، به خصوص در مواقع اضطراری و هنگام وقوع بلایای طبیعی، منابعشان را داوطلبانه در اختیار نیروهای امداد گر قرار می دهند. نمونه هایی از اینگونه اقدامات در زلزله یا سیل اخیر در ایران نیز مشاهده شده است.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR چیست؟

مسئولیت شرکت که به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) نیز شناخته می شود، در سال های اخیر به یک کلمه رایج تبدیل شده است. اما چرا CSR برای شرکت ها مهم است؟

 

اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR چیست؟

 

1. وفاداری مشتری را تشویق می کند

مردم به سازمان های خیریه کمک می کنند و رقم های کمک نیز معمولا بالاست. هزاره ها به خصوص در این زمینه فعال هستند. برای جذب مشتریان و حفظ وفاداری آنها، شرکت ها باید به آنچه مشتریان می دهند توجه کنند. اگر مشتری احساس کند ارزش های خود را با حمایت از یک کسب و کار خاص حفظ می کند، به احتمال زیاد به آن برند پایبند می ماند.

آنها هنگام خرید از کسب و کار احساس غرور می کنند و به احتمال زیاد آن را به آشنایان خود نیز توصیه می کنند. مشتریان وفادار بهترین بازاریاب هایی هستند که شرکت می تواند داشته باشد.

 

2. به کسب و کار مزیت رقابتی می دهد

مشتریان به نقش کسب و کار در مسائل اجتماعی اهمیت می دهند و به شرکت هایی که معتقدند با ارزش های آنها همسویی دارند، وفادار خواهند بود. این یعنی شرکت هایی که به این مشتریان رسیدگی می کنند نسبت به شرکت هایی که این کار را انجام نمی دهند، مزیت رقابتی دارند.

آنها ممکن است محصولات و خدمات مشابهی را ارائه دهند، اما این واقعیت که مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار می دهند، آنها را به گزینه جذاب تری تبدیل می کند. نشان دادن این تمایز برای اهداف بازاریابی ضروری است.

 

3. باعث شادی و رضایت بیشتر کارکنان می شود

تحقیقات نشان می دهد که کارمندان کسب و کارهایی که CSR را در اولویت قرار می دهند، شادی و رضایت مندی بیشتری دارند. 80 درصد از کارمندان گزارش می دهند که وقتی فکر می کنند کارشان تغییری در محیط اطراف ایجاد می کند، احساس هدفمندی بیشتری دارند. این احساس هدف برای وفاداری و فداکاری کارکنان ضروری است.

وقتی کارمندان از نظر روانی تامین شوند، کمتر در برابر خستگی و استرس آسیب پذیر هستند. آنها همچنین با احتمال بیشتری در شرکت می مانند.

 

4. کسب و کار را پایدارتر می کند

هنگامی که یک شرکت تصمیم می گیرد مسئولیت اجتماعی را در کانون توجه قرار دهد، باید نوآوری و خلاقیت بیشتری را به کار ببرد. این کسب و کار نمی تواند مانند هر کسب و کار معمولی دیگر باشد. پرورش نوآوری و خلاقیت یک شرکت را وارد می کند که مرتبط بماند و مطابق با خواسته های مشتریان حرکت کند.
امروزه و احتمالا در آینده ای نزدیک، مشتریان خواهان مسئولیت اجتماعی هستند. بنابراین، توانایی سازگاری با این خواسته مشتریان برای طول عمر و پایداری شرکت ها مهم است.

 

5. مشتریان مایل به پرداخت بیشتر هستند

مشئولیت اجتماعی شرکت از چند جهت برای کسب و کار عالی است. یکی از موارد این است که شرکت ها می توانند برای محصولات و خدمات خود هزینه بیشتری دریافت کنند. نظرسنجی موسسه نیلسن در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت نشان داد که بیشتر از نیمی از مشتریان مصاحبه شده در صورتی که شرکت متعهد به مسئولیت اجتماعی باشد، مایل به پرداخت بیشتر هستند.

 

6. سرمایه گذاران بیشتری را جذب می کند

سرمایه گذاران به پایداری کسب و کار، وفاداری مشتریان و رقابت پذیری اهمیت می دهند. همچنین افراد زیادی مشتاق حمایت از شرکت هایی هستند که برای بهتر کردن جهان تلاش می کنند.

شرکت هایی که به تغییرات اجتماعی متعهد هستند و حاضرند در این حوزه سرمایه گذاری کنند، برای سرمایه گذاران بسیار جذاب هستند. استفاده از CSR در استراتژی های شرکت یک راه موثر برای جذب سرمایه گذاران اجتماعی و همچنین کسانی است که به موفقیت مالی بلندمدت فکر می کنند.

 

7. مسئولیت اجتماعی کارمندان بیشتری را جذب می کند

نسل هایی که واقعا به عدالت اجتماعی و تغییرات اجتماعی اهمیت می دهند، اکثریت نیروی کار موجود در بازار را تشکیل خواهند داد. 66 درصد از افرادی که در نظرسنجی جهانی نیلسن در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت ها مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار داشتند که ترجیح می دهند برای شرکت هایی کار کنند که مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار می دهد.

به این ترتیب، با اولویت دادن به مسئولیت های اجتماعی، یک شرکت می تواند بهترین کارمندان را جذب و آنها را حفظ کند و در نهایت کسب و کار قوی تری داشته باشد.

 

8. مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند هزینه ها را کاهش دهد

کسب درآمد هدف اصلی هر کسب و کار معمولی است، اما مسئولیت اجتماعی به این معنی نیست که یک شرکت قرار است سود خود را قربانی کند. در واقع می توان هزینه ها را کاهش داد. برای مثال با استفاده از تجهیزات و فناوری های جدید می توان مصرف انرژی یا بهره وری کارمندان را افزایش داد و سالانه اعداد قابل توجهی را صرفه جویی کرد.

وقتی کاهش هزینه ها و محصولات با قیمت بالاتر با یکدیگر ترکیب می شود، شرکت ها می توانند با مسئولیت پذیری اجتماعی، سود بسیار خوبی را به دست بیاورند.

 

9. فرصت های جدیدی را باز می کند

بسیاری از بازارها هستند که هنوز به آنها ورود نشده است، زیرا تفکر تجاری سنتی آنها را سودآور نمی بیند. شرکت ها با بهره گیری از فعالیت های اجتماعی، می توانند درهای جدیدی را برای ورود به این بازارها باز کنند.

با در نظر گرفتن تاثیرگذاری اجتماعی و همین طور سود، شرکت ها می توانند به تعادل برسند خود را از رقبا متمایز کنند. مصرف کنندگان از اینکه یک شرکت به این فکر می کند که کجا می تواند کمک کند و فقط به دنبال سود خود نیست، بسیار خوشحال می شوند و از آن قدردانی می کنند.

 

10. جهان را به جای بهتری تبدیل می کند

کسب و کارها، به ویژه شرکت های بزرگ می توانند جامعه را به شیوه های مهمی تغییر دهند. آنها نفوذ زیادی دارند، بنابراین نه تنها می توانند آگاهی از مسائل را افزایش دهند، بلکه می توانند نقشی اساسی در پیشرفت داشته باشند.

پرداختن به موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی نمونه بارز جایی است که شرکت ها می توانند مسئولیت را برعهده بگیرند. با برعهده گرفتن مسئولیت تاثیرگذاری، شرکت ها می توانند به جهان کمک کنند تا به مکانی سالم تر و شادتر تبدیل شود

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

تاثیر مسئولیت اجتماعی سازمان ها بر برندینگ

شواهد تجربی قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کنندگان از برندهایی که با ارزش های خودشان یکسان هستند، خریداری می کنند. بنابراین، بسیار مهم است که سازمان ها هیچگاه تاثیر تلاش های مسئولیت اجتماعی خود را دست کم نگیرند.

بر ملا شدن شرایط بد کارگران نایک ثابت کرد که عدم توجه به مسئولیت اجتماعی سازمانی تا چه حد می تواند بر روی کسب و کار ها تاثیر منفی داشته باشد. مردم تمایل کمتری به خرید از چنین برندهایی نشان می دهند و به این ترتیب سود و فروش سازمان کاهش می یابد.

توجه به اصول مسئولیت اجتماعی سازمانی در پروسه برندینگ یک فلسفه ارزش محور است که به ساخت پایه های اصلی یک کسب و کار کمک می کند. امروزه مصرف کنندگان انتظار دارند سازمان ها برای کمک به تغییر جهان و ساختن جهانی بهتر تلاش کنند.

 

تاثیر CSR بر وفاداری مشتریان

افزایش وفاداری مشتری به ویژه در شرایط رقابتی یا بحران اقتصادی، هدف اساسی هر شرکت است. وفاداری مشتری یک هدف حیاتی برای بقا و رشد شرکت و همچنین یک مبنای مهم برای ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار محسوب می شود. تحقیقات نشان داده است که افزایش 5 درصدی در وفاداری مشتریان می تواند میزان سود دهی را 25 تا 85 درصد افزایش دهد. همچنین افزایش 2 درصدی در حفظ مشتری تقریبا با 10٪ کاهش هزینه ها برابر است.

تحقیقات نشان داده است که مشتریان ترجیح می دهند محصولات مورد نیاز خود را از شرکت های درگیر در مسئولیت‌های اجتماعی تهیه کنند. مشتریان به اینگونه کسب و کار ها اعتماد بیشتری دارند، بیشتر از آنها خرید می کنند و خرید از آنها را به سایرین هم پیشنهاد می کنند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که رابطه مثبتی بین تعهد به مسئولیت اجتماعی سازمانی و وفاداری مشتریان وجود دارد. مشتریان از مشارکت شرکت ها در حوادث انسانی، برنامه های صرفه جویی در مصرف انرژی، حمایت از رویدادهای محلی و غیره قدردانی می کنند. اینگونه فعالیت ها می توانند باعث ایجاد وفاداری بیشتر در مشتری شوند.

 

تاثیر توجه به CSR بر افزایش درآمد شرکت

شرکت هایی که از استراتژی های CSR استفاده می کنند، توانسته اند فروش را از طریق وفاداری به برند افزایش دهند و برندینگ موفقی داشته باشند. در بعضی از موارد، حتی ممکن است مشتریان با پرداخت مبلغ بیشتر برای دریافت یک محصول یا خدمات مشکلی نداشته باشند، چون می دانند که ارزشهای شرکتی که از آن خرید می کنند با ارزشهای درونی آنها یکسان است.

از آنجاییکه افزایش کارایی و صرفه جویی از پایه ها و اصول CSR به حساب می آیند، بسیاری از شرکت ها با تعهد به مسئولیت های اجتماعی توانسته اند هزینه های اجرایی خود را کاهش دهند. همچنین کاهش جابجابی نیروی کار منجر به کاهش هزینه هایی شده است که معمولا صرف استخدام و آموزش نیروهای جدید می شود.

 

گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت ها

یک گزارش CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت) گزارش دوره ای (معمولا سالانه) می باشد که توسط شرکت ها برای مخابره و ارزیابی اقدامات و فعالیت های انجام شده در جهت مسئولیت های اجتماعی ارائه می گردد. بنابراین، این گزارش سندی است كه تمام اطلاعات مربوط به اقدامات انجام شده توسط شركت ها را در ارتباط با سهم خود در اصول توسعه پایدار، جمع آوری و ارائه می كند.

 

چرا گزارش مسئولیت اجتماعی CSR مهم است؟ مزایای آن چیست؟

تهیه و نشر گزارش های CSR، هم از جنبه درون سازمانی و هم از دیدگاه برون سازمانی حائز اهمیت است.

 

– دلایل درون سازمانی

گزارش های CSR مهم هستند، زیرا به شرکت ها اجازه می دهند تاثیر فعالیت های خود را بر محیط زیست، جامعه و اقتصاد بررسی کنند. از طریق اطلاعات دقیق و معنی دار در گزارش CSR، شرکت ها فرصتی برای بهبود عملیات و کاهش هزینه های خود پیدا می کنند. نه تنها به این دلیل که آنها توانایی بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی را پیدا می کنند، بلکه همچنین قادر خواهند بود به بررسی چرخه های زائد و کنار گذاشتن آنها و نوآوری در محصول یا فرصت های اقتصادی بپردازند.

جمع آوری این اطلاعات نیازمند تلاش مشترک بخش های مختلف سازمان است. به این ترتیب همه کارکنان متوجه می شوند که شرکت روی فرایندهای CSR و توسعه پایدار متمرکز است. ثابت شده است که این دانش به افزایش بهره وری کارکنان و کاهش نرخ جابجایی آنها منجر می شود.

 

– دلایل برون سازمانی تدوین گزارش ها

گزارش CSR می تواند به شرکت ها کمک کند تا با اشخاص همسو و همفکر ارتباط برقرار کنند، ارتباطی که برای شرکت سودآور باشد. همچنین سهامداران با مشاهده برنامه های مسئولیت اجتماعی و سود آوری شرکت می توانند تصویر دقیق تری از آینده شرکت داشته باشند. سهامداران آگاه می شوند که شرکت به عنوان مثال در زمینه به حداقل رساندن اثرات منفی یک خطر زیست محیطی کمک می کند و یا فقط به رشد سود فکر می کند.

به این ترتیب، مصرف کنندگان می توانند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند از برندهایی استفاده کنند که به تولید ملی اهمیت می دهند یا خیر؛ آیا تمایل دارند در کسب و کاری سرمایه گذاری کنند که به توسعه پایدار اهمیت می دهد یا خیر. رسانه ها نیز گزارش های CSR و عواقب و نتایج آنها را به شیوه های مختلف هدف قرار می دهند و این‌گونه اخبار را به سرعت انتشار می دهند.

 

قبل از آشنایی با امکانات CRM های موجود، خریدت رو قطعی نکن!

 

استفاده از نرم افزار CRM برای اجرای کمپین های مسئولیت اجتماعی سازمان ها CSR

بسیاری از شرکت ها برای مدیریت ریسک شرکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی و ارتباط آن با مشتریان یا سهامداران از یک نرم افزار CRM استفاده می کنند.

شرکت های دیگر نیز مدیریت ارتباط با مشتری و CSR، امتیاز دهی به مشتریان و جابجایی آنها در پایپ لاین فروش در نرم افزار CRM را با توجه به تاثیر احساسی فعالیت های CSR به کار می گیرند. همچنین به منظور اجرای بدون نقص کمپین های متنوع مسئولیت های اجتماعی با توجه به نیاز همسو شدن با ارگان های مختلف از جمله بنیاد های خیریه و ذخیره مدارک در مراحل مختلف، استفاده از یک نرم افزار CRM ضروری است.

سوالات متداول

  1. CSR چیست ؟
    CSR یا همان مسئولیت اجتماعی سازمان ها و شرکت ها اطمینان حاصل می‌کند که شرکت ها تجارت خود را به گونه ای انجام می دهند که اخلاقی است. بدین معنا که به تاثیر اجتماعی، اقتصادی و محیطی فعالیت‌ها و همچنین حقوق بشر توجه می شود.
  2. CSR مخفف چیست ؟
    CSR مخفف واژگان Corporate Social Responsibility می باشد و به معنی مسئولیت اجتماعی است.

2 دیدگاه دربارهٔ «CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت ها چیست و چه تاثیری بر برندینگ دارد؟»

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      1. تعیین خط مشی و استراتژی CSR
      2. نظارت بر عملکرد CSR
      3. تخصیص منابع
      4. ایجاد فرهنگ CSR
      5. پاسخگویی
      ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا