لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

5 گام موثر برای ایجاد مدیریت پیکربندی در ITIL

5 گام موثر برای ایجاد مدیریت پیکربندی در ITIL | داناپرداز

برای پیگیری بخش های مختلف یک محیط IT، از پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) استفاده می شود. به‌طور کلی CMDBها برای مدل‌سازی تغییرات بالقوه در IT، شناسایی محل وقوع مشکلات در درون محیط IT و ایجاد شفافیت سیستم یک شرکت در مورد مسائل قانونی یا حسابرسی مناسب هستند.

CMDB همانند نقشه ای بزرگ از یک محیط IT است و در هنگام ساخت یک پایگاه داده، موضوعات زیادی مطرح هستند که باید به آنها رسیدگی شود.

 

نکات مورد توجه در مدیریت پیکر بندی

یک CMDB باید دقیق و به روز باشد زیرا در واقع CMDB فرایندی است که نیاز به توسعه و پیشرفت دارد نه پروژه ای که در یک مرحله ساخته می شود و برای همیشه به همان شکل مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از CMDB تمام افراد خواهند دانست که چه کسی مسئول انجام چه کاری و در چه زمانی است.

از آنجا که می بایست از CMDB نگهداری شود، در ابتدای کار، برنامه ای را برای نگهداری از آن آماده کنید و به خاطر داشته باشید که همه امور مربوط به نگهداری به‌صورت دستی انجام نمی شوند.

 

گام اول CMDB

با تیم خود جلسه ای تشکیل داده و بررسی کنید که CMDB چه چیزهایی را بررسی خواهد کرد، چه کسی از پایگاه داده استفاده خواهد کرد و چطور. مشخص کردن اهداف CMDB پیش از ساخت آن، روش مطلوبی برای شروع تصمیم گیری در این رابطه است. انجام این کار مشخص می کند که چه مسائلی مورد توجه خواهند بود.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

گام دوم CMDB

ارزیابی کنید که چه ابزارهایی برای مدیریت CMDB خود دارید. برخی از امور مربوط به نگهداری به‌صورت خودکار انجام می شوند بنابراین، تصمیم گیری نمایید که بهتر است از چه ابزارهایی استفاده نموده و دنبال چه ابزارهایی باشید که تا به حال نداشته اید.

 

گام سوم CMDB

محتوای CMDB خود را به شکل آیتم های پیکربندی (CI) بسازید و ارتباط بین CIها را تعریف کنید. باید منابع داده قابل اعتمادی وجود داشته باشند که بتوان اطلاعات را از آنها جمع آوری نمود. اما با تمرکز بر آنچه که حقیقتا مورد نیاز است و عدم جمع آوری اطلاعات اضافی، از گردآوری داده های بیش از حد در CMDB جلوگیری نمایید.

گام سوم ارتباط بین CIها را تعریف کنید | داناپرداز

گام چهارم CMDB

CIهای خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها کاملا مشخص هستند و می توان آنها را به CMDB اضافه نمود. پایگاه داده را با CIها پرکنید و از فرایندهای خودکار استفاده نمایید تا اطلاعات را تامین و هماهنگ سازی نمایید. تغییرات در CMDB باید تنها توسط پرسنل اجرایی مجاز صورت گیرد و لازم است برخی از تغییرات به‌صورت دستی انجام پذیرد.

 

گام پنجم CMDB

یک ارزیابی اولیه انجام دهید و متعاقبا ارزیابی های بیشتری طراحی کنید تا اطمینان حاصل کنید که CMDB دقیق و به روز باقی می ماند. این ارزیابی های منظم برای نگهداری از هر CMDB ضروری بوده و لازم است در درون شرکت انجام گیرد.

CMDB ها می توانند در سازمان‌دهی داده های مربوط به یک محیط IT، مخصوصا یک محیط بزرگ بسیار مفید باشند. بررسی یک CMDB می تواند به شما نشان دهد که کدام سرور دچار اختلال شده و چه فرایندهایی به واسطه آن مختل می شوند. همچنین می تواند به پیدا کردن نقاطی از یک سیستم IT که پیوسته مشکل زا هستند کمک کند. از این طریق می توان متوجه شد که ایجاد یک تغییر، چه تاثیری روی سیستم IT خواهد داشت و همچنین امکان ارزیابی سیستم های IT از سوی ممیزهای بیرون سازمان به منظور اطمینان از اجرای قوانین و مقررات مرتبط فراهم می شود. هر چه برای پیاده سازی و نگهداری از CMDB هزینه بیشتری کنید، این سیستم مزایای بیشتری برای شما خواهد داشت. با تعریف، ساختار بندی، پیاده سازی و نگهداری مشخص و پیوسته از تمام بخش های CMDB، تمام فواید آن قابل تحقق خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا