لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نرم افزار CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی چه کاربردی دارد؟

نرم افزار CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی چه کاربردی دارد؟ | داناپرداز

با سرمایه گذاری دولت ها در بهبود علم پزشکی، اجرای فناوری های جدیدی مانند نرم افزار CRM برای کلینیک های پزشکی، مراکز درمانی و بهبود کیفیت کلی خدمات پزشکی در حال رشد است.

نرم افزار CRM یک راه حل مناسب است که می تواند به بیمارستان ها برای غلبه بر مشکلات، جذب بیماران جدید و افزایش رضایت بیماران فعلی از روند درمان کمک کند. مثالهای مختلفی از نرم افزار CRM برای بازاریابی مراکز درمانی و کلینیک ها وجود دارد که بر روی وظایف مختلف تمرکز دارند که به شرح زیر است:

  • یکپارچه سازی اطلاعات پرونده های پزشکی الکترونیکی
  • اتوماسیون فرایندهای داخلی
  • تسهیل مراحل صدور صورت حساب و فرایند پذیرش بیماران

انواع نرم افزار CRM کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی

نرم افزار CRM برای تعامل با بیماران: جذب و نگهداری بیماران و مشتریانی که با تصمیم خود به مراکز درمانی مراجعه کرده اند را تسهیل می کند که شامل فعالیت های شخصی سازی شده مانند ارسال یادآوری، کارت نظرسنجی یا تبریک تولد است.

نرم افزار CRM برای تعامل با سازمان ها: به جذب بیماران جدید از طریق ارجاع مشتریان قبلی کمک می کند. که اکثرا دندانپزشکان خصوصی، روانشناسان و … استفاده می کنند. بنابراین، کلینیک ها از CRM مراکز درمانی برای برقراری و حفظ ارتباط با سایر مراکز درمانی استفاده می کنند و بیماران را به یکدیگر ارجاع می دهند.

نرم افزار CRM می تواند فناوری های مختلفی داشته باشد مانند:

  • نرم افزار CRM محلی
  • نرم افزار CRM ابری
  • نرم افزار CRM مبتنی بر موبایل
  • سیستم های پیش بینی کننده (برای تجزیه و تحلیل نیاز های آینده مشتریان)
  • CRM مشارکتی (برای به اشتراک گذاری داده ها بین بخش های مختلف کلینیک)

نرم افزار CRM برای کلینیک های پزشکی

در واقع، CRM برای مراکز درمانی یا به عبارت ساده تر HRM یک سیستم ضروری برای بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و سایر تجهیزات پزشکی مدرن است که مشتریان و بیماران منبع درآمد آن ها هستند. کلینیک های خصوصی که توسط دولت ها تأمین می شوند، احتمالا محصولات مدیریتی را پیاده سازی نمی کنند، زیرا آنها روی درآمد متمرکز نیستند. از این رو، بیمارستانهای خصوصی به HRM علاقه زیادی دارند.

تفاوت بین CRM پزشکی و CRM عمومی

در مقایسه با سیستمهای سنتی مدیریت، نرم افزار CRM در بیمارستان ها برای تامین همه نیازهای بیماران و کارمندان مناسب تر است. سفارشی سازی CRM عمومی برای اینکه قابلیت پردازش سوابق پزشکی و تعاملات با بیماران را دارا باشد بسیار پر هزینه و گران می باشد. بنابراین، CRMبرای کلینیک ها باید دارای ویژگی های مرتبط با علم پزشکی باشد.

ساختار نرم افزار سی آر ام کلینیک ها و مراکز درمانی

نرم افزار CRM مراکز درمانی برای ساختارهای منحصر به فرد کلینیک ها تهیه شده است. گفته می شود، پزشکان مختلف با امکانات و شرایط مختلفی کار می کنند، بنابراین نرم افزار CRM در کلینیک های پزشکی باید این مورد را پوشش دهد. CRM عمومی فقط از یک کسب و کار که تعدادی پرسنل و کارمند دارد، پشتیبانی می کند.

نرم افزار های طراحی شده برای علم پزشکی به طور خودکار اطلاعات را از آزمایشگاه ها، بیماران، پزشکان جمع آوری می کنند تا از وارد کردن دستی داده ها اجتناب کنند.

قوانین

CRM با قانون HIPAA سازگار است، بنابراین ارائه دهندگان و بیماران می توانند مطمئن باشند که امنیت اطلاعات شان به خوبی تامین می شود.

همچنین با امکان شخصی سازی کردن نرم افزار های CRM مراکز درمانی برای مشتریان و بیماران می توان خدمات منحصر به فردی به آن ها ارائه داد.

مزایای نرم افزار CRM برای کلینیک های پزشکی

به طور کلی همه نرم افزارهای CRM بر 3 نکته اساسی متمرکز هستند:

  • پیشنهادات شخصی سازی شده
  • خودکار سازی فرایند ها
  • قابلیت ادغام با سایر سرویس ها مانند خدمات تلفنی، کاتالوگ ها و …
  • بنابراین یک نرم افزار CRM برای مراکز درمانی و کلینیک های پزشکی دارای مزایای زیر است:

۱. تسهیل جذب مشتریان و بیماران

احتمالا با دردسرهای داده های تکراری و مفقود شدن سوابق پزشکی آشنایی دارید. HRM کل فرآیند جذب، درمان و مراقبت های بعدی و دوره درمان را خودکار و تسهیل می کند. نرم افزار CRM کلینیک های پزشکی، داده ها و نسخه های حساس را ثبت و ذخیره می کند، فعالیت های درون بیمارستان را ردیابی می کند و خطاهای بالقوه یا سوء ارتباطات را کاهش می دهد. بنابراین، خدمات پزشکی و درمانی با کیفیت بالاتری ارائه می گردد.

علاوه بر این، فراهم کردن نرم افزار CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی امری بسیار حیاتی و مهم است. تیم های اورژانس با در دست داشتن سوابق پزشکی افرادی که بیماری خاصی دارند و یا داروهای ویژه ای استفاده می کنند به طور موثری می توانند به یاری این بیماران بشتابند.

 

۲. بهبود تجربه مشتری در نرم افزار CRM پزشکی

گاهی اوقات مشتریان به دلیل اینکه از فرایند درمان و بیماری خود اطلاعات دقیق تری ندارند ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشند. بیماران از طریق نرم افزار سی آر ام پزشکی می توانند سوابق خود را به راحتی بررسی کرده و مراحل بعدی درمان خود را بدانند.

علاوه بر این امکانات، پزشکان می توانند تعاملات خود با بیماران را از طریق کنترل وضعیت بدنی تا نتایج آزمایشات حفظ کنند و به دلیل اینکه آزمایشات آزمایشگاهی 70٪ از تصمیمات نهایی درمانی را تحت تأثیر قرار داده و 80٪ سوابق پزشکی را تحت پوشش قرار می دهند نرم افزار CRM پزشکی می تواند تاثیر مثبتی بر روند درمان بیماران و فرایند تشخیص و معالجه توسط پزشکان داشته باشد و به این ترتیب تجربه مشتری را بهبود بخشد.

 

۳. فرآیند ساده تر صدور صورتحساب

بیمارستان ها و کلینیک های بزرگ ساختارهای پیچیده ای هستند که از بخش های زیادی تشکیل شده اند. در کنار بخش های مربوط به درمان، دفاتر اداری نیز وجود دارند که مسئولیت صدور صورتحساب را بر عهده دارند. بدیهی است، ارتباط مداوم بخش درمانی با بخش حسابداری به طور همزمان دشوار است، برای مثال بیمه های منقضی شده می تواند باعث بروز هرج و مرج شود.

در این حالت، نرم افزار CRM برای کلینیک های پزشکی فوق العاده است زیرا آنها کارمندان را از بسیاری از فرآیندهای دستی خلاص می کنند. نرم افزار CRM پزشکی، اطلاعات صورتحساب بیمار، اطلاعات مربوط به بیمه، تراکنش های مالی بیمار را ثبت می کند. نرم افزارهای CRM مراکز درمانی هرگونه تغییر در حساب کاربری بیماران را ثبت می کنند، بنابراین پزشکان می توانند بر روی فعالیت های درمانی خود متمرکز شوند.

 

ویژگی های مهم یک نرم افزار CRM پزشکی

یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری پزشکی باید شامل 5 ویژگی و عملکرد اصلی باشد. که این عملکرد ها عبارتند از:

  • سوابق الکترونیکی: هسته اصلی هر نرم افزار پزشکی و مراکز درمانی آمارها و اطلاعات شخصی بیمار، داروها و زمان بندی ویزیت آن ها است. همچنین این سوابق و اطلاعات باید برای پزشکان و بیماران قابل درک و در دسترس باشد.
  • تحلیل و بررسی: برای بهبود کسب و کارها، گزارش ها و داشبوردهایی را که شامل آمارهای جهانی هستند در نظر بگیرید. آنها مشابه پرونده پزشکی هستند اما بیشتر بر روی گروه هایی از بیماران تمرکز می کنند نه یک فرد.
  • ارسال ایمیل و یا تماس به صورت مستقیم: ارسال نامه های الکترونیکی خوش آمد گویی، یادآوری ها، اعلان ها – همه این موارد در برقراری تعامل و حفظ بیماران کمک می کند.
  • یکپارچه سازی یا وارد کردن داده ها: اگر کسب و کار شما نوپا و جدید نیست، احتمالا مجبور باشید فرایند یکپارچه سازی CRM را پیش ببرید یا داده ها را از سیستم مورد استفاده قبلی به نرم افزار CRM پزشکی انتقال دهید. هر یک از این دو فرایند باید بسیار ساده و سریع انجام گیرد تا در طی دوره انتقال از خسارت اطلاعاتی یا ضررهای پولی جلوگیری شود.
  • پشتیبانی بیماران و مشتریان از طریق چندین پلتفرم: بهتر است امکان استفاده از پلتفرم های مختلف برای بیماران و کارمندان فراهم شود تا توانایی بررسی داده ها یا تغییر سوابق از طریق دستگاه های مختلف مانند pc، تبلت، تلفن و … را داشته باشند.

چند نکته در مورد بازاریابی کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی

با توجه به نکات بازاریابی زیر با افزایش درآمد و سود کلینیک ها و مراکز درمانی مواجه خواهید شد:

 

تعامل بیشتر پزشکان با انجمن های محلی

از آنجایی که ارائه خدمات پزشکی و درمانی به گونه ای کسب و کار محلی محسوب می شود، یک پزشک با حضور در انجمن ها و رویداد های محلی می تواند کلینیک پزشکی خود را تبلیغ نموده و مشتریان جدیدی پیدا کند.

همچنین پزشکان می توانند با ارائه تخفیف های مناسبتی یا خیریه برای بیماران خاص، محبوبیت خود را بین مردم آن شهر افزایش داده و خود به خود مشتریان جدید نیز پیدا کند.

 

استراتژی WOM در کلینیک های پزشکی

تعداد زیادی از بیماران جدید معمولا دکترها و کلینیک های پزشکی را از طریق تبلیغات دهان به دهان (WOM) و بر اساس توصیه های بیماران قبلی پیدا می کنند. جلب و افزایش رضایت بیماران قبلی می تواند نقش بسیار زیادی در بهبود رضایت بیماران جدید ایفا کند.

مردم معمولا پزشکانی که قدرت تشخیص و کیفیت کاری خوبی داشته باشند به آشنایان و دوستان خود معرفی می کنند و دکترها با تاکید بر رضایت بیماران می توانند مشتریان جدید برای خود پیدا نمایند.

 

حضور مستمر در شبکه های اجتماعی

پزشکان باید در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و …) برای تعامل با فالوورهای خود و تبلیغ نامحسوس مرکز پزشکی و یا کلینیک خود حضور فعال داشته باشند. دکترها باید ارتباطی مداوم با بیماران و مشتریان خود در شبکه های اجتماعی داشته باشند و از این طریق بتوانند اعتماد مشتریان بالقوه را نیز جلب کنند.

 

پیمایش به بالا