لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

راهنمای کامل ایمیل مارکتینگ

راهنمای کامل ایمیل مارکتینگ

اولین بار در سال 1978 ایمیل مارکتینگ انجام شد و تونست فروشی به ارزش 13 میلیون دلار رو برای ارسال کننده ایمیل به ارمغان بیاره. با گذشت زمان ایمیل مارکتینگ به یکی از پرکاربردترین کانال‌های بازاریابی تبدیل شد. شاید ایمیل مثل کانال‌های ارتباطی جدیدتر مثل پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر زرق و برق نباشه، اما با استفاده از اون می‌تونین گروهی از مخاطبین رو ایجاد و اونها رو برای خرید محصولات یا خدماتتون ترغیب کنید.

ایمیل مارکتینگ نمرده! این یکی از معدود کانال‌های ارتباطیه که با اون می‌‎تونین ارتباطی مناسب رو با انسان‌ها ایجاد کنین و کسب و کارتون رو زنده نگه دارین

ایمیل مارکتینگ، اسپم یا یادداشت شخصی از یک همکار قدیمی نیست! در واقع ایمیل مارکتینگ چیزی بین این دوتاست. اگه به صورت مناسبی از این کانال ارتباطی استفاده کنین، ایمیل مارکتینگ به یک ابزار ساخت روابط با مشتری و افزایش سودآوری تبدیل میشه. باید از روابط فعلیتون با اعضای خبرنامه یا لیست ایمیل استفاده کنین و با ارائه محتوایی مرتبط و ارزشمند، اونها در رسیدن به اهدافشون کمک کنین. بله، ایمیل مارکتینگ در مورد شما یا شرکتتون نیست، همه چیز پیرامون مشتری اتفاق میفته!

اگر این قانون طلایی رو به خاطر بسپرید، اعضای خبرنامه نه تنها ایمیل‌هاتون رو می‌خونن بلکه هر سری منتظر ایمیل‌های جدید از سمت شما هستن. اگر نیروی انسانی، زمان کافی و سرمایه مناسب برای ایجاد ارتباط چهره به چهره با تک تک مشتریانتون رو در اختیار ندارین، احتمالا ایمیل بهترین دوست شما برای بازاریابی به حساب میاد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چطور کار می کنه؟

ایمیل مارکتینگ فرآیند هدف گیری مخاطبین و مشتریان از طریق کانال ارتباطی ایمیل هستش. این روش با ارائه اطلاعات ارزشمند به مشتریان و اعضای لیست ایمیل، به شما کمک می‌کنه نرخ تبدیل و در نتیجه درآمد رو بالا ببرین. اما اجازه بدین ببینیم چه زمانی باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنین و چه مزایایی داره که اون رو به یک روش بازاریابی ارزشمند تبدیل کرده.

 

چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم

روش‌های مختلفی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ وجود داره که چند مورد از رایج ترین اونها رو اینجا گفتیم:

  • ساخت روابط: ایجاد ارتباط از طریق تعامل شخصی سازی شده.
  • افزایش آگاهی برند: نام شرکت و خدماتتون رو همیشه در ذهن مشتری بالقوه حفظ کنین.
  • تبلیغ محتوا: با استفاده از ایمیل محتوای بلاگ مرتبط یا سایر اطلاعات کمکی رو با مشتری بالقوه تون به اشتراک بذارین.
  • تولید سرنخ: اعضای خبرنامه رو تشویق کنین اطلاعات شخصیشون رو در ازای محتوای ارزشمندتون ارائه بدن.
  • بازاریابی محصولات: محصولات یا خدماتتون رو تبلیغ کنین.
  • تقویت سرنخ ها: مشتریانتون رو با محتوای عالی خوشحال و اونها رو در رسیدن به اهدافشون کمک کنین.

مزایای ایمیل مارکتینگ

تقریبا 3.8 میلیارد کاربر ایمیل در سراسر دنیا وجود داره و اگر دنبال روشی برای دسترسی به مشتریانتون هستین، ایمیل یکی از بهترین گزینه هاست. به طور متوسط، ایمیل به ازای هر دلار هزینه، 38 دلار درآمدزایی داره که این یعنی 3800 درصد بازگشت سرمایه! محصولات یا خدمات خریداری شده دو سوم مشتریان مستقیما به ایمیل مارکتینگ ارتباط داره. فقط 20 درصد از سرنخ هایی که مستقیما به بخش فروش معرفی میشن با کیفیت هستن، این یعنی باید این سرنخ ها رو با ایمیل و محتوای عالی، تقویت کنین.

برای جذب مشتریان جدید، ایمیل تقریبا 40 برابر بهتر از عملکرد تجمیعی فیسبوک و توییتره. شاید بهترین دلیل برای استفاده از ایمیل مارکتینگ اینه که شما صاحب این کانال ارتباطی هستین. اگر قوانین و مقررات سرویس های ارائه دهنده ایمیل و ایمیل مارکتینگ رو کنار بذاریم، عامل دیگه ای وجود نداره که بتونه روی دسترسی شما به اعضای لیست ایمیل تاثیر بذاره.

اصول اولیه موفقیت در ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

آمار استفاده از ایمیل مارکتینگ در هر صنعت

قوانین ایمیل مارکتینگ بر اساس صنعت و مخاطب شما میتونه تغییر کنه. در زیر میتونین بعضی از ترندهای ایمیل مارکتینگ برای صنعت B2B، B2C، ای کامرس و املاک رو ببینین.

 

آمار ایمیل مارکتینگ برای صنعت B2B

  • عملکرد ایمیل هایی که کاربر رو به یک اقدام تشویق می کنن، 3 برابر بهتر از ایمیل های تقویت کننده و کمپین های چکه ای هستش.
  • 86 درصد از افراد حرفه ای، ایمیل رو به عنوان کانال ارتباطی دلخواهشون انتخاب می کنن.
  • 60 درصد از مارکترها معتقدن ایمیل مارکتینگ میتونه ROI مثبتی رو تولید کنه.
  • نرخ کلیک در ایمیل های ارسالی برای صنعت B2B تا 47 درصد بالاتر از صنعت B2C هستش.
  • استفاده از ایموجی در قسمت موضوع 56 درصد نرخ باز شدن ایمیل برندها رو افزایش میده.

 

آمار ایمیل مارکتینگ برای صنعت B2C

  • 78 درصد از اعضای لیست به دلیل زیاد بودن ایمیل های ارسالی، اشتراکشون رو لغو می کنن.
  • بیش از 90 درصد از کاربران روزانه ایمیلشون رو چک می کنن.
  • اعضای لیست ایمیل 3 برابر بیشتر از بقیه محتواهای مختلف رو در شبکه اجتماعی به اشتراک میذارن.

 

آمار ایمیل مارکتینگ برای صنعت Ecommerce

  • 86 درصد از افراد تمایل دارن حداقل ماهی یکبار از برندهایی که دنبال می‌کنن، ایمیل تبلیغاتی دریافت کنن.
  • ایمیل‌های تقسیم بندی شده 58 درصد از درآمد شرکت رو ایجاد می‌کنن.

 

آمار ایمیل مارکتینگ برای صنعت املاک

  • اکثریت (53 درصد) از شرکت های فعال در حوزه املاک اعضای لیست ایمیل رو از طریق وب سایتشون به دست میارن.
  • کسب و کارهایی که بلاگ دارن، 2 برابر ترافیک بیشتری رو از ایمیل های ارسالی دریافت می‌کنن.
  • 40 درصد از شرکت‌های املاک از تقسیم بندی لیست ایمیل یا سِگمِنتیشن استفاده می‌کنن.

شروع کار با ایمیل مارکتینگ

قبل از اینکه مزایای متعدد ایمیل مارکتینگ شما رو سردرگم کنه، بهتره اول ببینیم چطور میشه یک کمپین ایمیل مارکتینگ قوی رو ایجاد کرد. در ادامه گام های لازم برای ایجاد یک استراتژی ایمیل مارکتینگ کارآمد و موفق رو میتونین ببینین.

 

ایجاد یک استراتژی ایمیل مارکتینگ

هر کدوم از مشتریان شما روزانه 121 ایمیل دریافت می‌کنه. این یعنی اگر از یک استراتژی مناسب استفاده نکنین، ایمیل شما هم در بین شلوغی اینباکس مشتری یا پوشه اسپم گم میشه! شما می‌تونین با ایجاد یک استراتژی کارآمد، ایمیل‌هایی رو ارسال کنین که کاربران واقعا به باز کردن و خوندن اونها علاقه داشته باشن. برای این کار فقط کافیه برنامه داشته باشین. با استفاده از 6 گامی که در ادامه معرفی شده می‌تونین از پتانسیل ایمیل مارکتینگ بهره ببرین.

 

ایجاد یک استراتژی ایمیل مارکتینگ

 

1. مشخص کردن مخاطب

یک ایمیل موثر ایمیلیه که متناسب باشه. مانند هر چیز دیگه ای در مارکتینگ، باید به پرسونای خریدارتون توجه کنین و ببینین واقعا چه چیزی میخوان. کمپین ایمیلتون رو باید متناسب با نیاز مخاطبین خودتون طراحی کنین.

 

2. تعیین اهداف

قبل از اینکه اهداف کمپین رو مشخص کنین، بررسی و تحقیق لازم رو انجام بدین. ببینین بازدهی ایمیل مارکتینگ در صنعت شما به طور میانگین چه وضعیتی داره و از اون برای ارزیابی اهدافتون استفاده کنین.

 

3. ایجاد روشی برای ثبت نام

شما به آدرس های ایمیل بیشتری نیاز دارین. برای اینکه یک لیست ایمیل خوب داشته باشید باید از روش های مختلفی رو دسترس مشتریان بالقوه تون قرار بدین تا آدرس ایمیلشون رو در اختیارتون قرار بدن.

البته دلیلی نداره اگه لیست ایمیلتون در حال حاضر خیلی کوچیکه، کمپین ایمیل مارکتینگتون رو شروع نکنین! بهتره بدونین هر عضو در لیست ایمیلتون ارزش زیادی داره و به مرور زمان و گسترش این لیست، به یک منبع بالقوه برای تولید درآمد دسترسی پیدا می کنین.

 

4. انتخاب نوع کمپین ایمیل

کمپین های ایمیل متنوع هستن و انتخاب بین اونها گاهی میتونه سخت باشه. آیا خبرنامه هفتگی دارین؟ آیا باید محتوای معرفی محصول جدید رو ارسال کنین؟ کدوم یکی از پست های بلاگ ارزش اشتراک گذاری دارن؟ این سوالات باید توسط مارکتر پاسخ داده بشن. برای شروع میتونین لیستی از متناسب ترین انواع کمپین ایمیل رو آماده و بعد از بین اونها گزینه های بهتر رو انتخاب کنین.

 

5. ایجاد زمان بندی

فاصله زمانی بین ایمیل های ارسالی رو مشخص کنین. از قبل مخاطب رو مطلع کنین تا بدونه قراره چه محتوای برای اون ارسال بشه. در نهایت با ارسال منظم و زمان بندی شده ایمیل ها میتونین اعتماد ایجاد کنین و برندتون رو در ذهنشون نگه دارین.

 

6. اندازه گیری نتایج

به عنوان یک مارکتر باید همه چیز رو اندازه گیری و ارزیابی کنین. با رصد کردن دقیق شاخص ها میتونین تغییرات کوچکی رو در ایمیل ها ایجاد کنین و نتایج قابل توجهی رو به دست بیارین. ما داریم از یک KPI دقیق صحبت می کنیم که همه چیز رو به صورت جزئی بررسی می کنه. حالا که با این 6 گام کاربردی برای ایجاد یک استراتژی ایمیل مارکتینگ آشنا شدین، اجازه بدین ببینیم برای ساخت یک لیست ایمیل چه کاری میشه انجام داد.

چطور یک لیست ایمیل بسازید؟

روشهای خلاقانه زیادی وجود داره که با استفاده از اونها می‌تونین یک لیست ایمیل بسازین. ساخت لیست ایمیل معمولا شامل دو المان هستش که باید کاملا منسجم کار کنن تا شاهد افزایش تعداد اعضاء باشین؛ آهنرباهای سرنخ و فرم‌های ثبت نام.

 

1) استفاده از آهنرباهای سرنخ

آهنربای سرنخ همون چیزیه که مشتری بالقوه رو به سمت لیست ایمیلتون جذب می‌کنه. این آهنربا معمولا به صورت یک پیشنهاد مجانی اما ارزشمند استفاده میشه. اما برای این کار با یک چالش مواجه هستین؛ افرادی محافظه کاری که تمایل ندارن اطلاعات شخصیشون رو در اختیار شما قرار بدن! برای جذب این افراد باید ارزش پیشنهادی که به اونها میدین خیلی بالا باشه. آهنربای سرنخ باید مرتبط و مفید باشه و زندگی کاربر رو آسون تر کنه. در زیر می‌تونین چند نمونه از آهنرباهای سرنخ رو ببینین:

  • کتاب الکترونیکی
  • وایت پیپر
  • اینفوگرافیک
  • گزارش یا تحقیق
  • چک لیست
  • قالب آماده
  • وبینار یا کورس
  • ابزار

اگر منابع کمی در اختیارتون هست می‌تونین از محتواهایی که دارین آهنرباهای سرنخ تولید کنین.

 

چطور یک آهنربای سرنخ عالی بسازید؟

یادتون باشه آهنربای سرنخ شما باید به مشتریان بالقوه مرتبط باشه. در اینجا می‌تونین چند نکته مهم برای ساخت یک آهنربای سرنخ رو ببینین.

 

چطور یک آهنربای سرنخ عالی بسازید؟

 

– ارائه راهکار یا پیشنهاد قابل اجرا

اطلاعات کاربردی رو ارائه بدین که به حل مشکل کاربر کمک کنه و یک روش واقعی برای دریافت راهکار رو ایجاد کنین.

 

– تسهیل استفاده از محتوا

آهنرباهای سرنخ باید در فرمت‌های دیجیتالی ارائه بشن. این فرمت می‌تونه فایل PDF، ویدیو، صفحه وب یا غیره باشه. مطمئن بشین کاربر به راحتی امکان استفاده از این فرمت‌ها رو داشته باشه.

 

– در نظر گرفتن محتوای آینده

هیچ چیزی بدتر از این نیست که کاربر با یک پیشنهاد عالی ثبت نام کنه و بعدش با محتوای نامناسب آزار ببینه! باید مطمئن بشین محتوایی که در آینده ارائه میدین اونقدر خوبه که رابطه شما و مشتری رو تقویت کنه.

 

– استفاده از آهنربای سرنخ به عنوان المان کمکی

طبیعتا هدفتون از گسترش لیست ایمیل اینه که در نهایت کاربرها محصولات یا خدماتتون رو بخرن. با ارائه یک پیشنهاد ارزشمند اما مجانی به اونها نشون میدین که چقدر براتون ارزش دارن. این موضوع می‌تونه مخاطب رو به خرید محصول یا خدمات در آینده ترغیب کنه.

 

– ارائه پیشنهاداتی متناسب با مرحله سفر خریدار

هر سرنخ جدیدی میتونه در یک مرحله متفاوت از سفر خریدار باشه و مسئولیت شما اینه که بدونین در کدوم مرحله قرار داره. لیستتون رو بر این اساس تقسیم بندی کنین و برای گروه‌های مختلف پیشنهادات مرتبط رو ارائه بدین.

 

2) ایجاد فرم‌های ثبت نام ترغیب کننده

فرم ثبت نام همون جاییه که مشتری بالقوه شما قراره اطلاعاتش رو در اختیارتون قرار بده. در واقع این فرم دروازه ای بین سرنخ‌های آینده و شماست که امکان ارائه محتوای ارزشمندتون رو میسر می‌کنه. در این بخش می‌تونین نکاتی رو برای ایجاد فرم‌های ثبت نام ترغیب کننده و موثر ببینین.

 

چطور فرم های ترغیب کننده بسازیم؟

 

+ طراحی جذاب با هدرهای جالب توجه

فرم شما باید دارای برند و از سایر قسمت های صفحه متمایز باشه. اینطوری کاربرها ترغیب میشن ثبت نام کنن.

 

+ کپی مرتبط با پیشنهاد

هدف شما اینه که اطلاعات کاربر رو به دست بیارین اما قرار نیست اونها رو فریب بدین! هر اطلاعاتی که در فرم شما وجود داره باید با پیشنهاد ارائه شده متناسب باشه.

 

+ حفظ سادگی

این فرم می‌تونه اولین فرصت شما برای تعامل با مشتری بالقوه باشه. بنابراین نباید اونها رو با فرم های طولانی و فیلدهای متعدد بترسونین. فقط اطلاعات ضروری مثل نام و آدرس ایمیل رو درخواست کنین.

 

+ ارسال تاییدیه ثبت نام

شاید از نظر شما ارسال یک ایمیل تاییدیه ثبت نام برای کاربر یک کار اضافی به نظر برسه. اما خوبه بدونین مطالعات نشون دادن نرخ باز شدن ایمیل تاییدیه 2.7 برابر بیشتر از ایمیل خوش آمدگویی هستش.

 

+ جریان کاری مناسب

باید مطمئن بشین تجربه کاربری در سطح خوبی قرار داشته باشه. از کارکرد صحیح فرم ثبت نام و کیفیت پیشنهاد ارائه شده مطمئن بشین. این اولین تاثیر شما روی سرنخ جدیدتونه و باید مثبت و حرفه ای باشه.

در ادامه می‌تونین چند مورد از بهروش های ایمیل مارکتینگ که رایج هستن رو ببینین.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

چطور ایمیل های بازاریابی رو ارسال کنین؟

  • انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ
  • استفاده از نکات ایمیل مارکتینگ
  • پبه کارگیری تکنیک تقسیم بندی لیست
  • شخصی سازی ایمیل مارکتینگ
  • خودکارسازی ایمیل مارکتینگ
  • استفاده از قالب های آماده

اگر همه چیز خوب پیش رفته باشه، شما الان باید به یک لیست ایمیل مناسب دسترسی داشته باشین. اما برای اینکه ایمیل های ارسالیتون مستقیم در پوشه اسپم یا از اون بدتر، لیست بلاک شده ها قرار نگیره، چند نکته دیگه هم باقی مونده.

در این قسمت میتونین چند نکته فوق العاده مهم که قبل از ارسال ایمیل باید به اونها توجه کنین رو ببینین.

 

انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ

یک ارائه دهنده سرویس ایمیل مارکتینگ یا ESP منبعی عالی برای اینه که وضعیت ایمیل مارکتینگتون رو بهبود بدین. سرویس ایمیل مارکتینگ باید به شما اجازه بده ایمیل های کارآمد، شخصی سازی شده و بهینه ای رو بسازین که بدون نیاز به طراح یا متخصص آی تی، حرفه ای و جذاب به نظر بیان.

ویژگی های مختلفی وجود داره که به شما کمک می کنه بهترین کمپین های ایمیل مارکتینگ رو بسازین و به اهدافتون برسین. علاوه بر این، باید میزان موفقیت ایمیل مارکتینگتون رو ارزیابی کنین و اطلاعات مهمش رو با تیم خودتون به اشتراک بذارین.

 

استفاده از نکات ایمیل مارکتینگ

اگر تا الان به فرمتینگ یا موضوع ایمیل ارسالیتون دقت نمی کردید، خوبه بدونین که ایمیل مارکتینگ نیازمند توجه زیادیه. هر چیزی از زمان ارسال گرفته تا دستگاه هایی که کاربر در اونها ایمیل رو باز می کنه حائز اهمیته.

هدف شما اینه که ایمیل های ارسالی سرنخ های بیشتری رو تولید کنن. بدین منظور باید به نکات زیادی توجه داشته باشین. اجازه بدین اجزای اصلی یک ایمیل مارکتینگ موفق رو بررسی کنیم:

  • محتوا: محتوای قسمت اصلی ایمیل باید با لحن برندتون متناسب و فقط پیرامون یک موضوع باشه.
  • تصاویر: تصاویری رو انتخاب کنین که برای تمام دستگاه ها بهینه باشن و جذاب و مرتبط به نظر برسن.
  • CTA: دکمه اقدام به عمل باید با پیشنهاد ارائه شده مرتبط و از سایر قسمت های ایمیل متمایز باشه.
  • زمان: بر اساس نتایج مطالعه ای که بر روی نرخ پاسخگویی به 20 میلیون ایمیل صورت گرفته، ساعت 11 صبح روز سه شنبه بهترین زمان و روزی هستش که میتونین ایمیل هاتون رو ارسال کنین.
  • رسپانسیو بودن: 55 درصد از ایمیل ها در دستگاه های موبایل باز میشن. ایمیل شما باید برای تمام دستگاه ها بهینه باشه.
  • شخصی سازی: محتوای هر ایمیل رو طوری بنویسین که انگار قراره برای یکی از دوستانتون ارسال بشه. ایمیل ها باید لحنی آشنا و شخصی داشته باشن.
  • عنوان ایمیل: از عناوین شفاف، مرتبط و ترغیب کننده استفاده کنین که با محتوای ایمیل همخوانی داشته باشه.

 

به کارگیری تکنیک تقسیم بندی لیست

سگمنتیشن لیست ایمیلتون رو به چند دسته مختلف تقسیم می کنه. هر دسته شامل مخاطبینی با شخصیت، علاقه مندی و ترجیحات مشابه هستش. یادتون نره که اعضای لیستتون انسان هستن و باید تعامل مناسب و سازنده ای رو با اونها داشته باشین.

سگمنتیشن از اونجایی مهمه که بدون استفاده از اون احتمال ارسال ایمیلی با محتوای اشتباه برای کاربر اشتباه و از دست دادن اعضاء همیشه وجود داره.

 

چرا باید لیست ایمیل رو تقسیم بندی کنین؟

هر کاربری که برای دریافت ایمیل های شما ثبت نام کرده ممکنه در سطح متفاوتی از آمادگی برای تبدیل شدن به یک مشتری قرار داشته باشه. اگر برای کاربری که هنوز نمیدونین چطور قراره مشکلش رو حل کنین، کد تخفیف بفرستین احتمالا اون رو از دست میدین. دلیلش اینه که شما مرحله ای که در اون باید اعتماد و رابطه مثبت رو شکل میدادین رو نادیده گرفتین.

هر ایمیلی که ارسال می کنین باید به بهبود ارتباط شما با مخاطب منتهی بشه. به همین دلیل باید از گزینه های کلی و مناسب همه دوری کنید. هر چقدر تقسیم بندی لیست بیشتر باشه، امکان افزایش حس اعتماد در سرنخ ها و تبدیل اونها به مشتری بالاتر میره.

شاید همین کافی باشه که بگیم ایمیل های تقسیم بندی شده 58 درصد از کل درآمد شرکت ها رو به خودشون اختصاص دادن!

 

نحوه تقسیم بندی لیست های ایمیل

اولین گام برای سگمنتیشن اینه که آهنرباهای سرنخ و فرم های ثبت نام جداگانه ای رو برای هر مرحله از سفر خریدار طراحی کنین.اینطوری مخاطبین شما به صورت خودکار به لیست های جداگانه ای تقسیم میشن.

اما علاوه بر این، پلتفرم های ایمیل مارکتینگ با استفاده از اطلاعات و رفتار مخاطب امکان تقسیم بندی لیست ایمیل رو در اختیارتون قرار میدن. در ادامه میتونین چند روش برای تقسیم بندی لیست های ایمیل رو ببینین:

  • موقعیت جغرافیایی
  • مرحله چرخه عمر
  • مرحله آگاهی، ملاحظات و تصمیم گیری
  • صنعت
  • تعامل قبلی با برند شما
  • زبان
  • جایگاه شغلی

در واقعیت شما میتونین لیست های ایمیل رو به دلخواه خودتون تقسیم بندی کنین. اما مهم اینه که هنگام ارسال ایمیل ها تا حد امکان شخصی سازی محتوا رو در نظر بگیرین.

 

شخصی سازی ایمیل مارکتینگ

بر اساس آمار، ایمیل های شخصی سازی شده 26 درصد نرخ باز شدن و 14 درصد نرخ کلیک بالاتری نسبت به ایمیل های معمولی دارن. با جمع آوری اطلاعات ارزشمند کاربران از طریق نرم افزار CRM دانا و استفاده از امکانات این نرم افزار، همه چیز برای شخصی سازی ایمیل ها فراهم هستش.

در ادامه میتونین چند روش برای شخصی سازی ایمیل ها رو ببینین:

  • افزودن نام کاربر یا متن احوال پرسی در عنوان ایمیل
  • ارائه اطلاعات متناسب با موقعیت مکانی (در صورت امکان)
  • ارسال محتوای متناسب با مرحله چرخه عمر سرنخ
  • ارسال ایمیل هایی که به تعامل قبلی سرنخ با برند شما مرتبط باشه
  • نوشتن درباره رویدادهای مرتبط یا شخصی مثل تعطیلات یا تولد
  • قرار دادن یک امضای شخصی (نه امضای شرکت) در پایان متن ایمیل
  • استفاده از دکمه اقدام به عمل مرتبط با پیشنهاد ارائه شده

 

استفاده از قالب های آماده

قالب های ایمیل مارکتینگ یکی دیگه از منابعی هستن که میتونن به شما کمک کنن. اگر طراحی بلد نیستین یا توانایی کدنویسی صفحات سفارشی رو ندارین، این قالب ها میتونن وقت و هزینه قابل توجهی رو صرفه جویی کنن.

نکته مهم اینه که قالبی رو استفاده کنین که معتبره و کارایی اون اثبات شده. ارائه دهنده های معتبر سرویس ایمیل مارکتینگ معمولا هزاران قالب رو تست می کنن و با کیفیت ترین قالب ها رو در دسترس مشتریانشون قرار میدن.

 

تحلیل ایمیل مارکتینگ

با تحلیل عملکرد ایمیل مارکتینگتون میتونین تصمیمات بهتری بگیرین که در نهایت به افزایش درآمد کسب و کار، ارتباط بهتر و هماهنگ تر با اعضا و مشتریان و هماهنگی بیشتر با سایر قسمت های شرکت منجر میشه. در این بخش میتونین بهترین روش ها برای تحلیل میزان موثر بودن کمپین های ایمیل مارکتینگ رو مشاهده کنین.

 

نحوه تحلیل ایمیل مارکتینگ

 

1. تست A/B ایمیل های بازاریابی

هیچ دو لیست ایمیلی با همدیگه یکسان نیستن. بعضی از مخاطبین شخصی سازی رو ترجیح میدن و بعضی دیگه اون رو اسپم حساب می کنن. بعضی از مخاطبین دکمه های CTA درخشان و فانتزی رو ترجیح میدن و بعضی دیگه طراحی مینیمال و ساده تر. بدون تست متغیرها هیچوقت نمیتونین بفهمین مخاطبین لیست ایمیلتون دقیقا از کدوم دسته هستن.

اینجاست که تست A/B به کارتون میاد. تست A/B یا تست دو قسمتی، روش کارآمدیه که میتونین ببینین کدوم نوع از ایمیل ها بهترین عملکرد رو داره. کافیه نتایج تست A رو با تست B مقایسه کنین. اینجا فرآیند تست A/B ایمیل ها رو به صورت گام به گام ارائه کردیم:

  • هر بار یک متغیر رو برای تست انتخاب کنین؛ عنوان ایمیل، CTA، تصاویر و غیره
  • دو نسخه از ایمیل رو بسازین؛ یکی با متغیر و یکی بدون اون
  • اجازه بدین هر دو نسخه ایمیل برای بازه زمانی مشخص به صورت همزمان ارسال بشن
  • نتایج رو تحلیل و نسخه بهتر رو انتخاب کنین.
  • متغیر جدیدی رو تست و فرآیند رو تکرار کنین

اکثر ارائه دهنده‌های سرویس ایمیل از قابلیت تست A/B بهره می‌ برن. با استفاده از این قابلیت‌ها می‌تونین نتایج رو خیلی راحت مقایسه کنین.

 

2. تعیین KPI

وقتی میخواین میزان موثر بودن کمپین ایمیل مارکتینگتون رو ارزیابی کنین، 4 شاخص اصلی وجود داره که باید به اونها توجه کنین:

  • میزان تحویل: نرخی که ایمیل ها به اینباکس مخاطب رسیدن رو اندازه گیری می کنه.
  • نرخ باز شدن: درصد کاربرانی که ایمیل شما رو در اینباکس باز می کنن اندازه گیری می کنه.
  • نرخ کلیک: درصد کاربرانی که روی CTA کلیک کردن رو اندازه می‌ گیره.
  • لغو اشتراک: تعداد کاربرانی که درخواست لغو اشتراک رو داشتن مشخص می کنه.

 

3. تنظیم المان های مختلف برای بهبود نتایج

عوامل مختلفی روی KPI شما تاثیر میذارن و با کمی آزمون و خطا باید ببینین با تغییر کدوم بخش ها میتونین عملکرد ایمیل مارکتینگتون رو بهتر کنین. اگه از نتایج به دست اومده خوشحال نیستین، میتونین دستکاری متغیرهای زیر رو امتحان کنین.

 

– میزان تحویل

  • برای جلوگیری از اسپم شدن مطمئن بشین از بهروش های پیروی می کنین.
  • اعضای غیرفعال رو از لیست ایمیلتون حذف کنین.
  • ایمیل آدرس هایی که نرخ پرش بالایی دارن رو از لیستتون حذف کنین.

 

– نرخ باز شدن

  • با کلمات بازی کنین تا عناوین جذابی رو ایجاد کنین.
  • روز و ساعت ارسال ایمیل ها رو تغییر بدین و نتایج رو مقایسه کنین.

 

– نرخ کلیک

  • مطمئن بشین پیشنهاد شما برای این گروه از اعضاء ارزشمنده.
  • در کپی بازنگری کنین و مطمئن بشین درخواست شما از کاربر شفاف باشه.
  • از CTA متفاوتی استفاده کنین؛ مثلا المان گرافیکی به جای متن یا فونت هایی با وزن بیشتر.

 

– لغو اشتراک

  • جدا شدن بعضی از اعضاء که تمایلی به دریافت ایمیل هاتون نداشتن رو به فال نیک بگیرین.
  • ببینین ایمیل های ارسال شده با ارزش ها و چهارچوب برند شما هماهنگ بودن یا نه.
  • مطمئن بشین همون پیشنهادی که وعده داده بودین به کاربر ارائه شده باشه.
  • مطمئن بشین ایمیل هاتون قبل از اینکه به دنبال بیش فروشی باشه، برای مخاطب ارزش ایجاد کنه.

 

4. استفاده از قالب گزارش دهی ایمیل مارکتینگ

اگه نتونید نتایج رو به صورت منظم و یکپارچه گزارش بدین، اطلاعاتتون به درد نمیخوره. گزارش ایمیل مارکتینگ یک صفحه گسترده هستش که در اون میتونین نتایج رو بر اساس KPI تحلیل کنین و تصمیم بگیرین.

برای سازماندهی گزارش ها میتونین به گام های زیر توجه کنین:

 

+ شاخص ها

  • تعداد کل ایمیل های ارسال شده
  • تعداد ایمیل های تحویل شده
  • نرخ تحویل
  • نرخ پرش
  • نرخ باز شدن
  • نرخ کلیک
  • نرخ لغو اشتراک
  • اطلاعات

 

+ عنوان ایمیل

  • طول محتوای اصلی ایمیل
  • پیشنهاد
  • CTA (متن یا گرافیک)
  • تقسیم بندی لیست

 

+ سوالاتی که باید بپرسید

  • نرخ تحویلتون در مقایسه با دوره های قبلی بالاتر بوده؟
  • نرخ کلیکتون در مقایسه با نرخ باز شدن چطوره؟
  • آیا اشتراک های لغو شده روند ثابت و معناداری داره؟
  • آیا بعضی از عناوین ایمیل عملکرد بهتری داشتن؟
  • آیا طول محتوای ایمیل نرخ کلیک متفاوتی رو ارائه میده؟
  • آیا استایل متفاوت CTA عملکرد بهتری داشته؟
  • آیا پیشنهاد ارائه شده با گروه انتخابی متناسب بوده؟

 

قبل از آشنایی با امکانات CRM های موجود، خریدت رو قطعی نکن!

ایمیل مارکتینگ را شروع کنید

اگرچه برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی قوانین زیادی وجود داره، اما مهمترین نکته اینه که با مخاطبینتون تعاملی انسانی داشته باشین. اگه این قانون طلایی رو هنگام طراحی پاسخ های خودکار، آهنربای سرنخ و عنوان ایمیل رعایت کنین، نتایج خیلی خوبی به دست میارین.

سوالات متداول


  • ایمیل مارکتینگ چیه؟

    ایمیل پس از گذشت سال‌ها، هنوز هم یکی از بهترین کانال‌های ارتباطی بین برند و مخاطبینش هستش. ایمیل مارکتینگ ابزاریه که با اون میشه ایمیل‌های تبلیغاتی رو به گروه‌های هدف مشخص ارسال و ارتباط قوی تر و ارزشمندتری رو ایجاد کرد.


  • چرا باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

    ایمیل مارکتینگ یک دروازه هستش که به شما کمک می‌کنه به مزایایی مثل افزایش آگاهی برند، تولید سرنخ‌های جدید، بازاریابی کم هزینه و موثر محصولات و خدمات و تقویت سرنخ‌ها دسترسی پیدا کنین.


  • ایمیل مارکتینگ با چه روشی انجام میشه؟

    روش‌های ایمیل مارکتینگ با توجه به مخاطب هدف و صنعتی که در اون فعال هستین متفاوته. به طور کلی باید یک استراتژی کمپین ایمیل مارکتینگ و با توجه به مخاطب و منابعی که در دسترستون هست، پیشنهاد ارزشمندی رو ارائه بدین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا