لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

پنج راهکار جهت سهولت در امور مدیریت IT

پنج راهکار جهت سهولت در امور مدیریت IT | داناپرداز

در این مقاله به بررسی نکات و ترفندهایی جهت ایجاد دیدی وسیع و همه جانبه در خصوص مدیریت واحد IT خواهیم پرداخت.

مدیر فناوری اطلاعات بودن در هر سازمان کاریست دشوار، به خصوص زمانی که شما در یک بخش تنها باشید و کسی دیگر برای کمک به شما وجود نداشته باشد؛ انجام امور IT بدون حمایت و پشتیبانی می‌تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از افراد در این موقعیت قرار دارند یا این موقعیت را تجربه کرده‌اند.

هنگامی که شما در یک بخش فناوری اطلاعات سازمان به تنهایی مشغول به کار هستید، به ابزار، نکات و ترفندهایی نیاز دارید تا شما را در راستای افزایش تاًثیر و کارایی تا حد ممکن یاری رساند. در ادامه به تشریح پنج نکته که می‌تواند باعث سهولت مدیریت امور واحد فناوری اطلاعات شود، خواهیم پرداخت.

 

بررسی‌های سلامت سیستم به طور روزانه

این بررسی‌ها و پویش‌ها می‌تواند بر روی سیستم‌های متفاوتی به طور منظم برنامه ریزی گردد تا دیدی وسیع و همه جانبه را از چگونگی اجرای یک سیستم به شما ارائه دهند. ضمناً این پویش‌ها می‌توانند در صورتی که هر چیزی به گونه‌ای صحیح عمل نکند یا اجرای آن به حد و آستانه تعریف شده نزدیک شود به شما اطلاع رسانی کند. دریافت یک گزارش بررسی روزانه می‌تواند بخشی از روال و برنامه روزمره مدیران IT باشد و به آنها اطلاعاتی مفید از وضعیت‌‌های موجود در ابتدای هر روز ارائه دهد.

 

مانیتورینگ زمان واقعی

علاوه بر بررسی‌های روزانه، مانیتورینگ شبکه زمان واقعی (Real-Time) می‌تواند به شما اطلاعات وضعیت‌های فوری را بر روی شبکه، ابزارهای امنیتی، کیفیت خدمات (Qos) و سطوح میزان استفاده از پهنای باند را ارائه دهد. این اطلاعات می‌تواند بسیار با اهمیت باشد، به خصوص زمانی که شما رویداد بزرگ برنامه‌ ریزی شده‌ای پیش رو داشته باشید، مثل راه‌اندازی محصولی جدید، نمایشگاهی تجاری، وبینار یا رویداد خبری بزرگی که ممکن است تعداد زیادی از افراد را به سمت وب سایت و یا شبکه شما سوق دهد.

 

قوانین امنیتی تعریف شده و مشخص

داشتن قانون و خط مشی مشخص و تعریف شده‌ که بتوانید با هر کس دیگری در سازمان آن را به اشتراک بگذارید، در جلوگیری از بسیاری از مسائل به شما کمک خواهد کرد. زمانی که هر کسی با توجه به امنیت فناوری اطلاعات موجود در سازمان در خصوص اینکه “قوانین چه هستند؟” اطلاع داشته باشد، مدیریت این مقوله بسیار آسان‌تر خواهد بود. این امر اجرای قوانین را سهولت بخشیده و به شما به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مسائل گنگ و نا مشخص، یاری خواهد رساند.

 

نکته‌ای در خصوص افرادی که به سازمان محلق شده یا سازمان را ترک می‌کنند

در کنار قوانین امنیتی، میبایست اطلاع‌رسانی در خصوص هر کدام از کارمندانی که قرار است به سازمان ملحق شده یا سازمان را ترک ‌کنند، از قبل انجام شود. این امر در خصوص “افرادی که به سازمان ملحق می‌شوند” شما را قادر خواهد ساخت تا سیستم‌ها و ابزار IT را به گونه‌ای پیشرفته‌ راه‌اندازی کنید. بنابراین آنها می‌توانند به شبکه و سایر منابع IT با استفاده از گواهی امنیتی معتبری دسترسی داشته باشند. در خصوص ” افرادی که سازمان را ترک می‌کنند” نیز می‌توان پس از ترک کارمندان از سازمان، دسترسی‌ آنها را به شبکه و منابع IT بلافاصله مسدود کرد. این امری ضروری است که از هرگونه نقض امنیتی یا به اشتراک‌گذاری غیر قانونی اطلاعات مهم سازمان توسط یک کارمند سابق، جلوگیری به عمل آید.

 

سیستم‌های مبتنی بر SaaS

مزیت‌های بسیاری را می‌توان از سیستم‌های مبتنی بر نرم‌افزار به عنوان سرویس (Software as a Service-based Systems) بر‌شمرد و استفاده از آنها در سازمان‌های موجود در سراسر دنیا به شکل گسترده‌ای ادامه یافته است. SaaS انجام عملیات نگهداری و مانیتورینگ را سهولت می‌بخشد، چرا که بسیاری از آنها به صورت پویا توسط فراهم کننده (Provider) در زمان واقعی (Real Time) انجام می‌شود. در این صورت دیگر نباید نگران سرورها، سوییچ‌ها یا روترهایی که از آخرین نسخه از سیستم عامل، نرم افزار یا Patchهای امنیتی استفاده می‌کنند باشید.

همچنین، فراهم کننده SaaS از طریق Redundancy به حفظ سیستم‌های در حال اجرا کمک می‌کند (بازیابی سیستم از خطا اغلب از سمت فراهم‌کننده‌ی سرویس انجام می‌شود، بنابراین نگرانی کمتری در خصوص سیستم‌های درون سازمان شما وجود خواهد داشت. نگرانی اصلی شما می‌تواند نگهداری ارتباط WAN با فضای ابری باشد، بنابراین شما می‌توانید به منابع بر پایه SaaS دسترسی داشته باشید و این امر از طریق چندین مکان (یا از راه دور) قابل انجام است. در هر صورت، مدیریت IT در یک سازمان مزایا و چالش‌های خاص خود را داراست. اما با برنامه ریزی پیشرفته و کمک گرفتن از برخی ابزارهای مفید و بهره‌گیری از بهترین روش‌ها، می‌توانید حفاظت شبکه و سیستم‌ها را از یکپارچگی تضمین کنید و زمان خود را برای پروژه‌‌های استراتژیکی سازمان به طور قابل ملاحظه‌ای، آزاد کنید.

 

پیمایش به بالا