لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

ویژگی ها و کاربردهای GSM

ویژگی ها و کاربردهای GSM

GSM یک مودم ارتباطات سیار است. در واقع عبارت GSM مخفف سیستم جهانی ارتباطات سیار (GSM) است.

ایده GSM در آزمایشگاه های بل در سال 1970 شکل گرفت. GSM یکی از گسترده ترین و پرکاربردترین سیستم های ارتباطات سیار در جهان است. GSM یک فناوری تلفن همراه باز و دیجیتالی است که برای انتقال صدا از طریق تلفن همراه و ارائه خدمات مبتنی بر داده استفاده می شود و در باندهای فرکانسی MHz850، 900MHz، 1800MHz و MHz1900 کار می کند.

 

تقسیم زمان دسترسی چندگانه

تکنیک TDMA بر اختصاص فواصل زمانی مختلف به هر کاربر در یک فرکانس یکسان متکی است. این تکنیک به راحتی می تواند با انتقال داده و ارتباط صوتی سازگار شود و می تواند با سرعت 64 کیلو بایت تا 120 مگابایت در ثانیه داده ها را انتقال دهد.

 

ویژگی های ماژول GSM

  • بهبود طیف بهره وری
  • رومینگ بین المللی
  • سازگاری با شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه (ISDN)
  • پشتیبانی از خدمات جدید
  • مدیریت دفترچه تلفن سیم کارت
  • شماره گیری ثابت (FDN)
  • ساعت زمان واقعی با مدیریت زنگ
  • گفتار با کیفیت بالا
  • استفاده از رمز گذاری برای ایمن تر کردن تماس های تلفنی
  • سرویس پیام کوتاه (SMS)

استراتژی های امنیتی استاندارد شده برای سیستم GSM آن را به امن ترین استاندارد ارتباطی قابل دسترس در حال حاضر تبدیل می کند. اگرچه محرمانه بودن تماس و اطلاعات مشترک GSM فقط در کانال رادیویی قابل تامین است، اما این یک قدم بزرگ برای دستیابی به امنیت سرتاسری است.

استراتژی های امنیتی

 

مودم GSM

مودم GSM وسیله ای است که هم می تواند یک تلفن همراه باشد و هم یک دستگاه مودم که می تواند برای برقراری ارتباط رایانه یا هر پردازنده دیگر از طریق شبکه مورد استفاده قرار گیرد. یک مودم GSM به یک سیم کارت نیاز دارد تا در یک محدوده شبکه به اشتراک گذاشته شده به وسیله اپراتور شبکه کار کند. مودم GSM می تواند از طریق اتصال سریال، USB یا بلوتوث به رایانه متصل شود.

یک مودم GSM همچنین می تواند یک تلفن همراه استاندارد GSM با نرم افزار درایور و کابل مناسب برای اتصال به درگاه سریال یا پورت USB در رایانه شما باشد. مودم GSM معمولاً نسبت به تلفن همراه GSM ارجحیت دارد. مودم GSM دارای برنامه های گسترده ای در زمینه پایانه های معاملات، مدیریت زنجیره تأمین، برنامه های امنیتی، ایستگاه های هواشناسی و ورود به سیستم داده ها از راه دور به حالت GPRS دارد.

 

دستگاه هوشمند GSM برای اتوماسیون و امنیت

این روزها پایانه موبایل GSM کاربرد بسیار بالایی پیدا کرده است. دقیقاً مانند کیف پول، کلید یا ساعت، پایانه موبایل GSM یک کانال ارتباطی را در اختیار ما قرار می دهد که ما را قادر به ارتباط با بقیه جهان می کند. توانایی در دسترس بودن یا تماس با هر کسی در هر زمانی یک قابلیت بسیار جذاب است.

ارسال و دریافت پیام کوتاه از طریق GSM برای دسترسی همه جانبه به وسایل و کنترل تردد در اتاق سرور مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم قادر است از طریق شماره تلفن همراه و پیام کوتاه کاربر را از آخرین وضعیت اتاق سرور و تجهیزات آن و گزارش های سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی آگاه کند. جنبه دوم استفاده از مودم gsm ارسال هشدار امنیتی است که در هنگام تشخیص نفوذ، یا هشدارهای سنسورهای شرایط محیطی با ارسال پیامک کاربر را از وقوع اشکال مطلع می کند.

GSM امکان برقراری ارتباط در هر نقطه، در هر زمان و با هر كس را فراهم می كند. معماری کاربردی GSM با استفاده از اصول شبکه هوشمند و ایده خلاقانه آن، حرکتی است در جهت ایجاد یک سیستم ارتباطی شخصی واقعی که استانداردسازی کافی برای اطمینان از سازگاری با منابع مختلف را نیز دارد.

 

کاربرد مودم GSM در مانیتورینگ شرایط محیطی چیست؟

نظارت بر شرایط محیطی، کاربرد وسیعی در زندگی روزمره دارد. در عصر مدرن توجه به شرایط مکان هایی مانند اتاق های سرور، اتاق های بیمارستان، انبارها و گلخانه ها با استفاده از سنسورهای شرایط محیطی می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند. اما هنوز هم شخص برای مطلع شدن از شرایط محیطی، باید حتما به محل مراجعه کند. اما با توسعه شبکه GSM، می توانید سنسور شرایط محیطی را به راحتی با شبکه GSM مرتبط کنید، به گونه ای که برای مشاهده اطلاعات دیگر نیازی به حضور در نزدیکی سنسور نداشته باشید. با استفاده از تکنولوژی GSM شما می توانید تلفن همراه خود را برداشته و با ارسال پیام متنی، درخواستی را به سنسور خود ارسال کنید و بلافاصله شرایط محیطی مکان را از راه دور دریافت کنید!

مزیت استفاده از این روش این است که شما به عنوان گیرنده یا دریافت کننده به هیچ نوع دستگاه “خاصی” احتیاج ندارید. به عنوان مثال برای مشاهده دما از راه دور می توانید از هر تلفن همراهی استفاده کنید.

مزیت دیگر این است که محدودیتی از بابت محدوده ندارید. شما می توانید در هر مکانی از جهان که باشید (البته به شرط داشتن پوشش تلفن همراه!)، از اتاق سرور خود درخواست داده کنید. به این ترتیب حتی اگر در محلی قرار داشته باشید که به شبکه دسترسی ندارید همچنان می توانید با استفاده از مودم GSM داده های مربوط به مانیتورینگ شرایط محیطی را مشاهده کنید. این مودم ها با برق کار می کنند اما در مناطقی که دسترسی به برق وجود ندارد، می توان مودم GSM را با باتری نیز مورد استفاده قرار داد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا