لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

چطور کسب و کار ها می توانند در زمان بحران رشد کنند؟

چطور کسب و کار ها می توانند در زمان بحران رشد کنند؟ | داناپرداز

هر چقدر کسب و کارتون قوی‌تر باشه طبیعتا در برابر مشکلات و خطرات ناگهانی و پیش بینی نشده مقاومت بالاتری رو از خودش نشون میده. اما خوبه بدونید که تقویت کسب و کار فقط به مدیریت مسائل مالی محدود نمیشه.

در واقع شما باید برای حفظ و توسعه پایگاه مشتریانتون، بازاریابی کسب و کار به شکل مقرون به صرفه، بالا نگه داشتن روحیه کارمندان و بهبود بهروش‌های کسب و کار، استراتژی‌های کارآمدی رو در نظر داشته باشین. شما همچنین باید از فرصت‌های شبکه سازی و متحد شدن با سایر کسب و کارها استفاده کنین تا شانس مواجه شدن با خطرات رو به حداقل برسونین.

برای تقویت کسب و کارتون در زمان بحران اقتصادی، میتونین استراتژی های ارائه شده در این مقاله رو در نظر بگیرین.

استراتژی‌های تقویت و رشد کسب و کار در زمان بحران

اولویت با مشتریان است

خدمات مشتریان یعنی اینکه بدانید مشتریانتان در هر زمان به چه چیزی نیاز دارند و آن را به ساده ترین شکل ممکن فراهم کنید. اگر کسب و کارتون خدمات مشتری با کیفیتی رو ارائه بده احتمالا مشتریان فعلیتون رو حفظ می‌کنین. اینطوری میتونین شانس توسعه پایگاه مشتریانتون رو داشته باشین. این موضوع حتی می‌تونه باعث بشه کسب و کارتون به سمت بازارها یا محصولات و خدمات جدیدی تغییر مسیر بده. برای اولویت دادن به مشتری در زمان بحران اقتصادی به موارد زیر توجه کنین:

  • اجرا برنامه‌های وفاداری مشتریان
  • تطبیق محصولات یا خدمات با نیازهای فعلی مشتریان
  • ایجاد تنوع برای به حداقل رسوندن آسیب احتمالی از دست دادن تعداد قابل توجهی از مشتریان

در زمان بحران اقتصادی، خیلی مهمه که با استفاده از روش‌هایی، خدمات پس از فروش خوبی رو برای حفظ مشتریان فعلیتون ارائه بدین تا رشد کسب و کار در بحزران رو شاهد باشین.

استراتژی‌های بازاریابی مناسب برای رشد کسب و کار در زمان بحران

با بررسی مجدد استراتژی‌های مارکتینگ خودتون میتونین به ایده‌های جدیدی دست پیدا کنین که باعث افزایش فروش بشه و یا در هزینه‌های بازاریابی صرفه جویی کنه. شما باید روی مزایای رقابتی خودتون تمرکز کنین و در واقع نسبت به رقباتون متمایز به نظر برسین. خیلی مهمه که بتونین استراتژی‌های موثری رو توسعه بدین تا کارایی بازاریابیتون رو افزایش بده.

بازاریابی کسب و کارتون می‌تونه خیلی پر هزینه باشه و به خصوص در دوران بحران اقتصادی باید از تمام ابزارهای رایگانی که برای بازاریابی وجود داره استفاده کنین. این ابزارها شامل شبکه اجتماعی و تبلیغات دهان به دهان میشه که میتونه منجر به رشد کسب و کار شما در بحران بشه.

مدیریت نیروها

مطمئن بشین برنامه ریزی های منابع انسانی به روز و دقیق باشه. با استفاده از برنامه ریزی می‌تونین هزینه‌های لازم برای مدیریت کارکنان چقدره و اینطوری می‌تونین هزینه دقیق محصولات و خدمات رو ارزیابی کنین. سعی کنین با برقراری ارتباط موثرتر با نیروها، روحیه اونها رو بالا ببرین و ترجیحا کارکنانتون رو در تصمیم گیری‌ها و یافتن راهکارها کمک بگیرین. در دوران بحران اقتصادی ممکنه لازم بشه زمان کار نیروهاتون رو تغییر و حتی کاهش بدین.

اگر در شرایط اضطراری مجبور به تعدیل نیرو شدین، مطمئن بشین که این کار مطابق با قوانین انجام بشه. همچنین می‌تونین برای نیروهاتون دوره های آموزشی ویژه‌ای رو برگزار کنین تا بتونن مسئولیت‌های بیشتری رو بر عهده بگیرن.

شبکه سازی

شبکه سازی میتونه به شما کمک کنه بفهمین کسب و کارهای دیگه چطور دارن دوران بحران رو میگذرونن. همچنین ممکنه فرصت ها، مشتریان، کارمندان، تامین کنندگان و شرکای تجاری جدیدی رو از این طریق پیدا کنین. با سایر کسب و کارها اتحاد تشکیل بدین. مثلا می‌تونین خدمات و تخفیفات مکمل رو ارائه بدین.

توسعه روش‌های نوآورانه جهت رشد کسب و کار در زمان بحران

توسعه روش‌های نوآورانه می‌تونه به شما کمک کنه تا با تغییرات بازار تطبیق پیدا کنین و از رقبای خودتون پیشی بگیرین. بخشی از این فرآیند شامل بررسی تکنولوژی‌هایی برای بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزودن مزایای رقابتی به کسب و کارتون میشه. مثلا با راه اندازی یک سیستم مدیریت مشتری یا فعالیت به صورت آنلاین می‌تونین نتایج بهتری رو شاهد باشین و باعث رشد کسب و کار در بحران میشه.

جستجو برای کمک

با یک مشاور مالی یا هر نوع مشاور حوزه کسب و کار صحبت کنین تا به شما کمک کنن در دوران بحران اقتصادی عملکرد بهتری داشته باشین.

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

3 روش کارآمد برای زنده ماندن و رشد کسب و کار ها دربحران پاندمی کرونا

  • چابکی سازمان برای حیات یک کسب و کار ضروری هستش.
  • دیجیتالی شدن نباید به عنوان یک راهکار برای رفع مشکل در نظر گرفته بشه، در واقع دیجیتالی شدن باید بستری باشه برای تغییر خلاقانه مدل کسب و کار تا عملکرد بهتری رو شاهد باشین.
  • همکاری مشترک با کسب و کار های دیگه به شما این فرصت رو میده رشد بیشتری داشته باشین.

پاندمی کووید- 19 اگرچه در درجه اول یک بحران سلامتی در سطح جهان است، اما پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای رو به دنبال داشته است. حتی با اینکه بعضی از کسب و کارها کم کم دارن فعالیتشون رو از سر میگیرن، اما اقداماتی مثل قرنطینه‌های بلندمدت و فاصله گذاری اجتماعی با ایجاد شوکی کم سابقه در معادله عرضه و تقاضا، باعث رکود جهانی شده است.

محدودیت‌های کرونایی باعث تعطیل یا نیمه تعطیل شدن بسیاری از کارخانه‌ها شده که تاثیر مستقیمی در توانایی تولید گذاشته. به همین دلیل خیلی از صنایع حتی 60 درصد کمتر از توان اصلیشون در دوران قبل از کرونا، تولید می‌کنن که شوک سنگینی رو به عرضه وارد می‌کنه.

کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت بسیاری از اقلام از جمله اقلام بهداشتی، کاهش چشمگیر مراجعه مردم به رستوران‌ها و مسافرت، باعث میشه تا توانایی مردم برای خرید کالاها و خدمات با قیمت تعیین شده کاهش پیدا کنه. از طرف دیگه، خیلی از مردم درآمدشون رو از دست دادن یا شاهد کاهش قابل توجه اون بودن که تقاضا برای خرید خانه، ماشین، لوازم خانگی و سایر اقلام رو کاهش میده.

بر اساس پیش بینی‌ها، پاندمی کرونا اقتصاد جهانی رو به بدترین رکود خود از زمان جنگ جهانی دوم وارد می‌کنه. بسیاری از اقتصادها شاهد کاهش چشمگیر تولید سرانه هستن که از سال 1870 تا الان بی‌سابقه بوده.

3 روش کارآمد برای زنده ماندن و رشد کسب و کارها در پاندمی کرونا

رشد کسب و کار در زمان بحران. قسمت سایه دار، پیش بینی ها رو نشون میده. تجارت میانگینی از حجم واردات و صادرات هستش.

این بحران اقتصادی از یک سو اقتصادهای زیادی رو متوقف کرده و از سوی دیگه، فرصتی منحصر به فرد رو برای بهره گیری از این چالش ها فراهم می کنه تا کسب و کارها تغییرات گسترده و معناداری رو در فرآیندهای خودشون اعمال کنن.

در دوران بحران و پرفشار، ناسازگاری‌ها و ناکارآمدی سیستم‌های مختلف بیش از پیش مشخص میشه و کسب و کارها میتونن از این فرصت طلایی برای رفع اونها بهره ببرن. در ادامه می‌تونین 3 روشی که کسب و کارها از اونها برای عبور از دوران بحران و شکل دهی آینده بهتر استفاده کردن آشنا بشین.

3 راهکار نتیجه بخش که کسب و کار ها برای عبور از بحران استفاده کرده اند

1. ترکیب سرعت و پایداری برای رشد کسب و کار در زمان بحران

چابکی سازمان توانایی یک شرکت برای ایجاد تغییرات سریع و تطبیق پیدا کردن نسبت به تغییرات سریع بازار هستش. چابکی دارای دو پارامتر خیلی مهم تحت عنوان سرعت و پایداریه. پارامتر سرعت به توانایی کسب و کارها در ارائه واکنش مناسب و مطابق شدن با تغییرات ناگهانی اشاره می‌‌کنه. بدین منظور کسب و کار باید در سیستم فکری و اقدامات خودش نوآوری و پویایی خوبی داشته باشه.

اما برای اینکه موفقیت استمرار داشته باشه و کسب و کار بتونه عملیات‌های خودش رو مقیاس بده، باید المان‌های اصلی و هسته تشکیل داده بشن. به همین دلیل پارامتر پایداری از اهمیت زیادی برخورداره.

چابکی سازمان اکنون یک محور اصلی برای حیات کسب و کارها به حساب میاد. بر اساس مطالعه‌ای جدید، کووید-19 چندین کسب و کار رو مجبور کرد تا به صورت چابک تغییراتی رو اعمال کنن که تا قبل از این بی‌سابقه بود. مثلا شرکت LUG که دفتر اصلی اون در کشور لهستانه و بیش از 30 سال در صنعت نورپردازی تجربه داره، در دوران پاندمی سری جدیدی از محصولات روشنایی مبتنی بر فناوری UV رو تولید کرد تا خاصیت ضدعفونی کنندگی رو ارائه بده.

با استفاده از دانش و مهارت‌های قبلی به عنوان هسته اصلی، شرکت LUG خیلی سریع تولید این محصولات و فروش اونها به بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، فروشگاه‌ها و چندین مرکز دیگر رو شروع کرد و همه رشد کسب و کار در بحران رو شاهد بودن.

2. تبدیل دیجیتالی شدن به یک مزیت و فرصت برای رشد کسب و کار در بحران

82 درصد از مدیرانی که در یک نظرسنجی در سال 2015 شرکت کردن به دیجیتالی شدن برای تغییر روش تامین و مدیریت نیروی کار اشاره داشتن. اما از این بین فقط 23 درصد برای دیجیتالی شدن استراتژی‌های مناسبی رو طراحی و اجرا کردن.

اما با پاندمی کرونا، دیجیتالی شدن در بسیاری از کسب و کارها در سطحی بی نظیر مورد توجه قرار گرفت. داده ها نشون میدن که فقط در عرض 8 هفته، به اندازه 5 سال در زمینه پذیرش دیجیتالی شدن کسب و کارها از سوی مصرف کننده و مدیران کسب و کار پیشرفت داشته ایم!

شیوع این بیماری منجر به تغییرات ساختاری زیادی شده است. از جمله میشه به ترجیح مشتریان برای برقراری ارتباط به صورت دیجیتال و تدوین مدل‌های کاری مختلف به صورت از راه دور برای کارمندان اشاره کرد. نکته قابل توجه اینه که خیلی از این تغییرات حتی پس از پایان پاندمی کرونا هم باقی می‌مونن.

2. تبدیل دیجیتالی شدن به یک مزیت و فرصت برای رشد در بحران

قبل از آشنایی با امکانات CRM های موجود، خریدت رو قطعی نکن!

چالش اصلی پاندمی کرونا برای کسب و کارها نه تنها حفظ بهره وری از طریق عملیات دیجیتالی شده هستش، بلکه تمرکز مجدد روی فرصت های جدید ناشی از دیجیتالی شدنه که هم برای کار و هم نیروهاشون ایجاد شده. در واقع این یک تغییر فرهنگیه که خیلی از کسب و کارها با اون مواجه شدن.

تغییری که در اون دیجیتالی شدن به جای اینکه یک راه حل قابل قبول برای حل مشکل به حساب بیاد، در واقع عاملیه که به تغییرات خلاقانه در مدل کسب و کار سرعت می بخشه و نتایج بهتری رو برای مدیران کسب و کار به ارمغان میاره.

شرکت VdA در پرتقال و شرکت Puravankara Limited در هند دو شرکت کاملا متفاوت هستند که داستان موفقیت مشابهی دارند.

VdA یک موسسه حقوقی با بیش از 40 سابقه است که در حوزه های مختلف حقوقی تخصص داره. اما در دوران پاندمی کرونا، این شرکت نیز مثل خیلی از شرکت های دیگر مجبور شد شرایط کاریش رو تغییر بده. این شرکت بیش از 400 نفر از نیروهاش رو دورکار کرد و اینطوری موفق شد از نیروهاش در سراسر دنیا استفاده کنه. این دیجیتالی شدن به VdA کمک کرد تا به مشتریان بیشتری هم دست پیدا کنه.

Puravankara Limited یکی از بزرگترین شرکت های ساخت و ساز در کشور هند هستش که تقریبا 100 درصد فعالیتش به صورت حضوری بود. اما با دیجیتالی شدن، این شرکت موفق شد با کمک پلتفرم های آنلاین، به فرصت های جدیدی دسترسی پیدا کنه و از طریق دورکاری، بهره وری نیروهاش رو در پاندمی افزایش بده. تمامی تعاملات، بازدیدها و جلسات به صورت آنلاین برگزار شدن و همین موضوع باعث شد فعالیت Puravankara Limited نه تنها کم نشه بلکه تقریبا در شدیدترین و بحرانی ترین وضعیت دوران پاندمی، عملکرد خیلی خوبی رو ارائه بده.

3) هدایت تغییر سیستماتیک در سراسر شرکت

پاندمی کرونا یکبار دیگه نشون داد مردم یک جامعه چقدر به هم مرتبط هستن. علیرغم چالش ها، پاندمی نیاز به همکاری چندجانبه و انعطاف پذیری سیستمی رو آشکار کرد. برای پیاده سازی موفقیت آمیز این مولفه ها، باید بین سهامداران و همکاران مختلف حس اعتماد ایجاد شود.

کسب و کارها به طور فزاینده ای این موضوع رو درک می کنن. چه بین بازیگران مختلف در زنجیره تامین باشه چه بین کارمندان یک سازمان، این حس اعتماد باید بین طرفین به وجود بیاد. همکاری سیستم هم برای کسب و کارهای که به دنبال ظرفیت بیشتر برای فعالیت هستن، ضروری به حساب میاد.

شرکت حمل و نقل هند، ارائه دهنده خدمات لجستیکی در هند، یکی از قهرمانان جدید است که برای شناسایی و توسعه این موضوع می توان از آن الهام گرفت. در صنعتی که هنوز با بارنامه ها و رسیدهای کاغذی مدیریت میشه، این شرکت روی اهداف مشترکش با تعدادی از بازیگران مهم این صنعت تمرکز کرد. با برقراری تماس های مختلف این شرکت تونست بین سهامداران اعتماد ایجاد کنه و از دیجیتالی شدن برای بهینه سازی فرآیندهای زنجیره تامین خودش استفاده کرد.

گام بعدی در عبور از بحران کووید 

پاندمی کرونا رو به پایان است و بعضی از اقتصادها به آرامی در حال رونق گرفتن هستن. اما در این چند ماهی که گذشت، کسب و کارهای زیادی به ناکارآمدی عملیات های خودشون پی بردن. با اینکه پیش بینی آینده خیلی سخته، اما این چند ماه فرصت خوبی رو برای رشد و بهبود بیشتر در اختیار کسب و کارها قرار داد.

کسب و کارها باید واقعیت جدید رو قبول کنن و روی چابکی، دیجیتالی شدن و همکاری چندجانبه متمرکز بشن. سه جزئی که در این مقاله به آنها اشاره شد با یکدیگر مرتبط هستن و برای پیاده سازی آنها به استراتژی های متمرکز و کارآمدی نیاز دارین. بدین منظور باید المان های مختلفی از جمله محلی سازی تولید، توسعه یا تغییر مهارت نیروی کار برای اقتصاد دیجیتالی شده و در نظر گرفتن همکاری های نوین در جوامع مختلف رو در نظر بگیرین.

5 استراتژی کمک به برای کمک به کسب و کارهای کوچک در زمان بحران

رکود اقتصادی برای هر کسب و کاری ترسناکه، اما این موضوع به خصوص برای کسب و کارهای کوچک نگران کننده تره. این کسب و کارها معمولا اندوخته مالی خیلی کمی دارن و حتی با بحران های کوچک هم چالش های بزرگی رو تجربه می کنن.

بعضی از کارشناسان میگن یک رکود اقتصادی در پیش هستش و به اعتقاد برخی دیگه، همین حالا در حال تجربه یک بحران اقتصادی هستیم. به هر حال، شما باید با تدوین یک استراتژی کارآمد، کسب و کارتان رو از این دوران سالم بیرون بیارین. هر چقدر بحران اقتصادی عمیق تر بشه، کار شما برای هدایت کسب و کار و انجام اقدامات موثر نیز سخت تر میشه.

اما نگران نباشید، کارهایی وجود دارن که با انجام اونها میتونین از این شرایط سخت به شکل ایمن تری عبور کنین. در ادامه به 3 روشی که به کسب و کارهای کوچک برای عبور از بحران اقتصادی کمک می کنه اشاره می کنیم.

1) تمرکز روی شایستگی های اصلی

کسب و کار مشتری شما معمولا در یک بخش خیلی خوبه. این بخش اکثر اوقات محصول یا خدمات اصلی اونها هستش که در دوران بحران هم میتونه بهشون کمک کنه. درسته گاهی اوقات با سرمایه گذاری در مسیرهای جدید میتونین به سودهای خیلی خوبی دست پیدا کنین و ریسک های بزرگ نتایج بزرگی رو به همراه میاره، اما دوران بحران زمان انجام این ریسک ها نیست!

در عوض، کسب و کارها بهتره روی محصولات یا خدماتی که میدونن بهترین عملکرد رو دارن متمرکز بشن. علاوه بر این، به هیچ عنوان نباید بودجه خودتون رو برای پشتیبانی از محصولات یا خدمات ضعیف اختصاص بدین. تمرکز باید روی تبلیغ بهترین محصولات و خدمات به مشتریان قدیمی، فعلی و البته بالقوه باشه.

اگر امکانش بود میتونین روش هایی رو برای ایجاد جریان های درآمدی مختلف از تبلیغ محصولات و خدمات اصلی پیدا کنین. جریان های درآمدی مختلف میتونه در زمان لازم انعطاف پذیری خوبی را در اختیار کسب و کارتون قرار بده.

کسب و کارها همچنین میتونن با معرفی نسخه های VIP و اقتصادی خدماتشون، جریان درآمدی مختلفی داشته باشن. ممکنه بخواین یک گزینه عضویت رو در اختیار مشتریانتون قرار بدین و به افرادی که از ویژگی تمدید خودکار استفاده کردن، مزایای بیشتری بدین.

2) برای رشد کسب و کار در زمان بحران بازاریابی رو متوقف نکنین

خیلی مهمه که کسب و کارها در دوران بحران هر کاری که از دستشون بر میاد انجام بدن تا در ذهن مشتریانشون حضور مستمری داشته باشن. رکود اقتصاد برای همه استرس زا هستش. این استرس زیاد ممکنه باعث بشه محصولات یا خدمات یک مشتری به سادگی فراموش بشه یا در بین گزینه های رقیب گم بشه.

برای خیلی از کسب و کارها، بهره گیری از فضای آنلاین میتونه موثر باشه. وب سایت یکی اجزای اصلی دسترسی راحت به مشتریان و همچنین هسته اصلی بسیاری از فعالیت های بازارایابی و استراتژی های برندینگ محسوب میشه.

بنابراین، کسب و کارها باید بودجه لازم برای بازاریابی و حضور مستمر در فضای آنلاین رو اختصاص بدن تا اینطوری در معرض دید مشتریانشون قرار بگیرن. میتونین ایده های زیر رو در نظر بگیرین:

  • ارسال منظم ایمیل های مفید با محتوای خوب به مشتریان فعلی
  • پیگیری مشتریان بالقوه
  • بررسی مشتریان قبلی که مدت زیادی با شما تماس نگرفتن و ارائه پیشنهادات مشوق برای خرید
  • بهره گیری از تبلیغات ریتارگتینگ برای بازگردانی مشتریان بالقوه
  • انتشار مداوم پست در شبکه اجتماعی و برگزاری رویدادهای فروش ویژه

هر روشی رو که برای دسترسی به مخاطبینتون به کار می برین، باید زمان رو در نظر بگیرین. باید مزایای واقعی که در چنین شرایطی (شیوع کرونا) قراره به اونها ارائه بشه رو ذکر کنین. پیامتون باید مرتبط و متناسب با هویت برندتون باشه. به هر حال مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه نباید شما رو فراموش کنن. همچنین نباید به فروش اصرار داشته باشین.

چطور میتونم بودجه مارکتینگمو افزایش بدم؟ وقتی زمان خیلی محدوده، باید بتونین از هر ریالی که هزینه می کنین بیشترین ارزش رو به دست بیارین. و برای مدیریت کمپین های بازاریابی و ارتباط با مشتریانتون میتونین از نرم افزار CRM برای کسب و کار های کوچک استفاده کنین.

3) محافظت از جریان پولی برای رشد کسب و کار در زمان بحران

بحران اقتصادی حاشیه سود رو کمتر و کمتر می کنه که در نتیجه جریان پولی کسب و کارتون رو به خطر میندازه. اگر جریان پولی متوقف بشه، عملا کسب و کارتون به نقطه پایان خودش رسیده، بنابراین برای زنده ماندن کسب و کار در دوران رکود، استفاده از روش هایی برای حفظ جریان پولی ضروری هستش.

در اینجا به چند گزینه اشاره می کنیم:

هر گونه هزینه اضافی رو متوقف کنین. تمام مخارج باید هدفمند باشن. آیا سرویس، حق اشتراک یا منابعی وجود داره که کسب و کارتون بدون اونها هم بتونه به فعالیتش ادامه بده؟ اگر اینطوره پس اونها رو حذف کنین. هزینه های ضروری مثل مارکتینگ رو مشخص کنین و برای آیتم هایی که در لیستتون قرار دارن همیشه اول گزینه های مقرون به صرفه رو بررسی کنین.

با تامین کنندگان و سرمایه گذاران خودتون دوباره مذاکره کنین تا بعضی از بندهای قرارداد رو مطابق با وضعیت بحرانی فعلی تغییر بدین. به هر حال خیلی از فروشنده ها و سرمایه گذارها ترجیح میدن با کمی تغییر کسب و کار شما رو حفظ کنن.

محافظت از جریان پولی برای رشد کسب و کار در زمان بحران | داناپرداز

اگر در شرایط اساسی قراردادتون نمیتونین تغییری ایجاد کنین میتونین گزینه ها و شرایط پرداخت متنوع تری رو درخواست کنین. حتی میتونین از اونها تقاضای تخفیف داشته باشین. به هر حال این شانس شماست و تا درخواستتان را مطرح نکنید نمیتونید از واکنش اونها باخبر بشین.

برای دریافت کمک های مالی و وام های مخصوص کسب و کارهای کوچک اقدام کنین. دریافت کمک های مالی در زمان مناسب میتونه در دوران بحران کسب وکارتون رو نجات بده. همچنین بهتره وضعیت جریان پولی رو به دقت تحت کنترل داشته باشین.

4) سرمایه گذاری روی مشتریان فعلی برای رشد کسب و کار در زمان بحران

بدون شک جذب مشتریان جدید پرهزینه تر از حفظ مشتریان فعلی هستش. این موضوع حتی در بهترین شرایط بازار و اقتصاد هم صدق می کنه. اما در دوره رکود اقتصادی که مردم حساسیت بیشتری روی هزینه های خودشون دارن، جذب مشتری جدید به مراتب دشوارتره. بنابراین، روی مشتریانی که فعلا در دسترستون قرار داره سرمایه گذاری کنین.

حالا وقتشه که ارتباطی واقعی و عمیق رو با مشتریانتون بسازین. به اونها نشون بدین که حمایتشون می کنین و تجربه مشتری فوق العاده خوبی رو براشون فراهم کنین. بهشون احترام بذارین و با اقدامات معنادار، از اینکه از شما حمایت می کنن تشکر کنین. روابطی که با مشتریانتون می سازین و با کمک اونها از دوران بحران عبور می کنین، معمولا به وفاداری بیشتر مشتریان منجر میشه.

تیم پشتیبانی از مشتریتون باید به خوبی به مشکلات و دغدغه های مشتریانتون گوش بدن و رفع اونها رو در اولویت اصلی قرار بدن. از طرفی، مشتریان قدیمی شما یک روز مشتری فعال شما بودن و دوران رکود اقتصادی بهترین زمان برای برقراری ارتباط با اونهاست.

برای برقراری ارتباط با مشتریان قبلی روش های زیادی وجود داره که با استفاده از اونها میتونین این دسته از مشتریان رو به خرید مجدد محصول یا خدماتتون ترغیب کنین.

5) واگذاری و خودکارسازی

در زمان بحران، رهبران کسب و کار باید سکان هدایت رو در دست بگیرن. اونها باید در مورد تعدیل نیرو، تصمیمات سخت و برنامه ریزی استراتژیک تصمیم گیری کنین تا آینده بهتری رو برای کسب و کار رقم بزنن. انجام این وظایف سطح بالا و ضروری فقط در صورتی ممکنه که وظایف کم اهمیت یا حتی با اهمیت متوسط رو در شرایط بحرانی در اولویت های آخر قرار بدین.

باید ببینین کدام وظایف رو میشه به کارکنان دیگه واگذار کرد. همچنین راهکارهای خودکارسازی مقرون به صرفه مانند استفاده از نرم افزار CRM باید در نظر گرفته بشن تا وظایف تکراری با کیفیت و زمان بهتری انجام بشن. بهتره وظایفی که انجامشون به زمان زیادی نیاز داره یا سود مالی خاصی رو عاید کسب و کار نمی کنه رو به افراد دیگه واگذار کنین تا بر اساس اولویت تعیین شده انجام بشن.

به عنوان یک رهبر، زمان یکی از مهمترین منابع کسب و کارتونه که باید مطمئن بشین به مهمترین و حیاتی ترین وظایف اختصاص پیدا کنه.

تسلیم نشین

مدیریت یک کسب و کار کوچک در دوران بحران اقتصادی بدون شک چالش برانگیزه، اما رکود اقتصادی لزوما به معنی پایان نیست. کسب و کار کوچک شما برای عبور از این دوران و تطابق با شرایط جدید به چابکی و انعطاف پذیری بیشتری نیاز داره.

 

سوالات متداول


  • بحران اقتصادی ناشی از کرونا چه تاثیری روی کسب و کارها داشت؟

    شرایط چالش برانگیزی که با پاندمی کرونا ایجاد شد خیلی از کسب و کارها رو مجبور کرد فرآیندها و عملیات‌های خودشون رو اصلاح کنن. پاندمی کرونا یک رکود اقتصادی بزرگ رو به دنبال داره که فقط کسب و کارهای تطبیق پیدا کرده از اون سالم بیرون میان.


  • کسب و کارها برای عبور از دوران بحران چه اقداماتی باید انجام بدن؟

    کسب و کارها باید نگاهی دقیق به عملیات‌ها و فرآیندهای خودشون داشته باشن تا در صورت نیاز با شرایط جدید مطابق بشن. باید روی محصولات و خدمات متناسب با دوره بحران تمرکز بشه و ارتباطات با مشتریان قبلی و فعلی به شکلی عمیق و معنادار حفظ بشه.


  • آیا کسب و کارها واقعا می‌تونن در دوران بحران رشد کنن؟

    جواب مثبته؛ کسب و کارها معمولا در این دوران چالش‌هایی رو تجربه می‌کنن که با تصمیم گیری‌های حساس و مهم خیلی از روندها و ناکارآمدی ها اصلاح میشه و پس از اتمام بحران، نتایج قابل توجهی رو شاهد هستن.

4 دیدگاه دربارهٔ «چطور کسب و کار ها می توانند در زمان بحران رشد کنند؟»

  1. سلام
    من این مطالب را در بهمن 1400 در سایت خوب دانا پرداز مطالعه کردم و برایم مفید بود .
    در صورت امکان از ویدئو های کوتاه و تصاویر هم استفاده کنید /
    با تشکر

    1. نیلوفر سلطان محمدی

      سلام، متشکریم که نظر خودتونو در راستای بهبود مطالب داناپرداز با ما به اشتراک گذاشتید، حتما پیشنهاد خوب شما لحاظ میشه.
      خوشحالیم که این محتوا براتون مفید بود.

  2. علی مهدی زاده

    به موضوعات خوبی اشاره کرده بودین عالی بود یک سوال دوره بیزینس کوچینگ دارید؟

    1. نیلوفر سلطان محمدی

      خوشحالیم که این محتوا براتون مفید بوده، خیر، ما دوره بیزینس کوچینگ برگزار نمیکنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا