لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

تحقیقات بازار چیست و چطور آن را انجام می دهیم؟

تحقیقات بازار چیست؟

شکی نیست که مصرف کنندگان امروزی قدرت زیادی دارن. اونها می‌تونن محصول یا خدمات شما رو بررسی کنن و کاملا مستقل تصمیم به خرید بگیرن. علاوه بر این، به جای صحبت با یکی از نمایندگان فروش شما، اونها بیشتر از افرادی که در شبکه های اجتماعی یا سایت های نقد و بررسی در مورد محصولات نظر می‌دن اطلاعات لازم رو کسب می‌کنن.

با در نظر گرفتن این موضوع، آیا استراتژی بازاریابی خودتون رو برای تکمیل روش تحقیق و خرید مشتریان امروزی تطبیق دادین؟ برای انجام این کار اول باید نسبت به اینکه خریداران شما چه کسانی هستن، بازار خاص شما چیه و چه چیزی رو تصمیمات خرید و رفتار مخاطبان هدف شما تاثیر می‌گذاره، درک عمیقی داشته باشین.

 

تحقیقات بازار چیه؟

 

تحقیقات بازار

 

تحقیقات بازار فرآیند جمع آوری اطلاعات در مورد بازار و مشتریان هدف شماست که با هدف موفقیت یک محصول جدید، کمک به تیم برای تکرار تولید یا عرضه محصول فعلی یا درک برند برای اطمینان از اینکه تیم شما به طور موثر ارزش برند رو به مخاطبان منتقل می‌کنه انجام می‌شه.

تحقیقات بازار می‌تونه به سوالات مختلفی در مورد وضعیت یک صنعت پاسخ بده. اما قرار نیست به این مفهوم به عنوان یک گوی پیشگو نگاه کنیم که بازاریابان بتونن برای کسب بینش نسبت به مشتریان کاملا به اون تکیه کنن. محققان بازار چندین حوزه از بازار رو بررسی می‌کنن و ممکنه هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشه تا تصویری نسبتا واضح از چشم انداز کسب و کار رو به دست بیارن.

با این حال، تحقیقات بازار یکی از کارهایی هستش که می‌تونه به شما کمک کنه خریداران خودتون رو بهتر بشناسین و ارزشی رو به اونها ارائه بدین که در حال حاضر هیچ کسب و کار دیگه ای به اونها ارائه نمی‌ده. مطمئنا می‌تونین بر اساس تجربه خودتون در صنعت و مشتریان فعلی قضاوت درستی داشته باشین.

اما یادتون باشه که تحقیقات بازار مزایایی فراتر از این استراتژی ها رو ارائه می‌ده. در واقع دو نکته ای که باید در نظر داشته باشین اینه که رقبای شما هم قطعا از افراد با تجربه در صنعت بهره می‌برن و احتمالا به یک پایگاه مشتری قوی دسترسی دارن.

این احتمال وجود داره که منابع فوری شما از خیلی جهات با منابع فوری رقبایی که دارین برابر باشه. در این شرایط وقتی یک حجم نمونه بزرگتر رو برای دریافت پاسخ بررسی می‌کنین، می‌تونین به مزیت بهتری دست پیدا کنین.

نکته دوم اینه که مشتریان فعلی شما نگرش کلی بازار رو نشون نمی‌دن. اونها فقط نشون دهنده نگرش بخشی از بازار هستن که قبلا به سمت برند شما جذب شده.

بازار خدمات تحقیقات بازار به سرعت در حال رشد هستش که علاقه کسب و کارها به تحقیقات بازار رو نشون می‌ده. انتظار می‌ره ارزش این بازار از حدود 75 میلیارد دلار در سال 2021 به 90.79 میلیارد در دلار در سال 2025 افزایش پیدا کنه.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

چه زمانی باید تحقیقات بازار رو انجام بدیم؟

تحقیقات بازار می‌تونه زمان و منابعی رو به خودش اختصاص بده. به همین دلیل، وقتی که مطالعات تحقیقات خودتون رو انجام می‌دین بهتره استراتژیک عمل کنین. در ادامه می‌تونین با چهار شرایطی که لازمه تحقیقات بازار رو انجام بدین آشنا بشین.

 

چه زمانی باید تحقیقات بازار رو انجام بدیم؟

 

– قبل از راه اندازی یک کسب و کار یا سرمایه گذاری جدید

تحقیقات اولیه بازار به شما کمک می‌کنه محصولات رقیب، ساختارهای قیمت گذاری و تلاش های بازاریابی رقبای خودتون رو کشف کنید.

 

– قبل از ورود به بازارهای جدید

درک مشتریان بالقوه خودتون در بازارهای جدید اهمیت خیلی زیادی داره. تغییرات اقتصادی، روندهای نوظهور و ارزش های فرهنگی از مکانی به مکان دیگه می‌تونه متفاوت باشه. تحقیقات بازار به شما کمک می‌کنه تا از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنین.

 

– قبل از توسعه یا عرضه محصولات و خدمات جدید

وقتی شرکتتون رشد می‌کنه، احتمالا محصولات یا خدمات جدیدی رو هم به بازار عرضه می‌کنین. قبل از هر حرکت بزرگی باید شرایط بازار رو درک کنین.

 

– پس از هر کدوم از موارد بالا

بعد از راه اندازی یک کسب و کار جدید، ورود به بازارهای جدید یا عرضه محصولات یا خدمات جدید، تحقیقات بعدی رو انجام بدین. این کار به شما کمک می‌کنه تا مشخص کنین چه چیزی عملکرد خوبی داره و چه چیزهایی نیاز به بهبود دارن.

علاوه بر موقعیت هایی که در بالا به اونها اشاره کردیم، همیشه باید به روندها و پیشرفت هایی که در صنعت یا بازار شما اتفاق میفته هم دقت داشته باشین. بازارها و مشتریان همیشه در حال تغییر هستن، به همین دلیل خیلی مهمه که از این موارد مطلع باشین.

 

چرا تحقیقات بازار اهمیت داره؟

تحقیقات بازار این امکان رو به شما می‌ده تا خریدار خودتون رو در همون جایی که حضور داره ملاقات کنین. همون طور که میزان شلوغی و سردرگمی دنیای ما (چه دیجیتال و چه آنالوگ) بیشتر می‌شه، کسب و کارها باید بیشتر تلاش کنن تا توجه مخاطبانشون رو به دست بیارن.

با درک مشکلات، نقاط رنج و راه حل های موردنظر خریدار، می‌تونین محصول یا خدمات خودتون رو طوری بسازین که به صورت طبیعی برای اونها جذاب باشه. وقتی که آماده گسترش کسب و کارتون شدین، می‌تونین از تحقیقات بازار هم برای کمک به ایجاد استراتژی توسعه بازار استفاده کنین.

تحقیقات بازار همچنین بینشی رو در مورد طیف وسیعی از چیزهای تاثیرگذار روی سود شما ارائه می‌ده. در زیر می‌تونین با بعضی از این موارد آشنا بشین:

  • مخاطبان هدف و مشتریان فعلی شما تحقیقات محصول یا خدمات خودشون رو در چه جاهایی انجام می‌دن؟
  • مخاطبان هدف شما به کدوم یکی از رقبای شما برای دریافت اطلاعات، بررسی گزینه‌ ها یا خرید توجه می‌کنن؟
  • چه چیزی در صنعت و نگاه خریداران شما در حال حاضر ترند شناخته می‌شه؟
  • چه کسانی بازار شما رو تشکیل می‌دن و چه چالش‌ هایی دارن؟
  • چه چیزی روی خرید و تبدیل در بین مخاطبان هدف شما تاثیر می‌گذاره؟
  • نگرش مصرف کننده در مورد یک موضوع خاص، رنج، محصول یا برند چیه؟
  • آیا برای ابتکارات تجاری که در اونها سرمایه گذاری می‌کنین واقعا تقاضایی وجود داره؟
  • نیازهای مشتری که به اونها توجهی نشده یا برآورده نشده که می‌تونه به فرصت فروش تبدیل بشه چی هستش؟
  • در مورد قیمت گذاری برای یک محصول یا خدمات خاص چه نگرشی وجود داره؟

در نهایت تحقیقات بازار این امکان رو به شما می‌ده تا اطلاعاتی رو از حجم نمونه بزرگتری از مخاطبان هدف خودتون به دست بیارین. اینطوری می‌تونین سوگیری ها و فرضیات رو حذف کنین و به نگرش واقعی مصرف کننده های خودتون دسترسی داشته باشین. در نتیجه، با داشتن یک تصویر بزرگتر، می‌تونین تصمیمات تجاری بهتری بگیرین.

 

انواع روش های تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به طور کلی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شه که در زیرمجموعه هر کدوم از این دو دسته، انواع مختلفی از روش ها برای انجام تحقیقات بازار قرار داره. تعیین اینکه کدوم یکی از این دو دسته رو برای انجام تحقیقات بازار انتخاب کنیم اهمیت خیلی زیادی نداره اما بعضی از بازاریابان تمایل دارن این دو دسته رو متفاوت نشون بدن.

بنابراین، برای اینکه شناخت بهتری نسبت به این دو دسته از تحقیقات بازار برسیم، در ادامه اونها رو با هم مقایسه کردیم.

 

تحقیقات بازار اولیه در برابر ثانویه

تحقیقات بازار می‌تونه گسترده تر بشه و ماهیت اون کیفی یا کمی باشه. بنابراین، بسته به چیزهایی که قراره در مورد صنعت خودتون یاد بگیرین و شیوه مطالعاتی که انتخاب می‌کنین، تحقیقات بازار متفاوتی رو انجام می‌دین.

تحقیقات کیفی به افکار عمومی مربوط می‌شه و به بررسی احساس مصرف کنندگان یک بازار در مورد محصولات موجود در اون بازار می‌پردازه. تحقیقات کمی با داده ها سر و کار داره و به دنبال روندهای مرتبط در اطلاعات جمع آوری شده از رکوردهای عمومی هستش.

دو نوع اصلی از تحقیقات بازار وجود داره که کسب و کار شما می‌تونه برای جمع آوری اطلاعات عملی در مورد محصولات خودش از اونها استفاده کنه. در ادامه با این دو نوع یعنی تحقیقات بازار اولیه و تحقیقات بازار ثانویه بیشتر آشنا می‌شیم.

 

برای اطلاعات بیشتر راجع به تحقیقات کمی و کیفی و مقایسه آنها به صفحه “مقایسه تحقیق کمی و کیفی” ما سر بزنید.

 

تحقیقات اولیه چیه؟

در تحقیقات اولیه، اطلاعات دست اول در مورد بازار و مشتریانی که در اون بازار حضور دارن رو جستجو می‌کنیم. موقع بخش بندی بازار و ایجاد شخصیت خریدار این اطلاعات خیلی می‌تونه مفید باشه. تحقیقات اولیه بازار معمولا در یکی از دو دسته «تحقیقات اکتشافی» و «تحقیقات خاص» قرار می‌گیره.

 

– تحقیقات اولیه اکتشافی

این نوع تحقیقات اولیه بازار کمتر به روندهای قابل اندازه گیری مشتری توجه داره و بیشتر در مورد مشکلات بالقوه ای هستش که مقابله با اونها به عنوان یک تیم ارزش داشته باشه. معمولا به عنوان اولین قدم قبل از انجام هر تحقیقات خاص انجام می‌شه و ممکنه شامل مصاحبه های باز یا نظرسنجی با تعداد کمی از افراد باشه.

 

برای اینکه بتونین فرم های نظرسنجی استاندارد و عالی درست کنین پیشنهاد میکنیم به صفحه “راهنمای جامع ایجاد فرم نظرسنجی” ما مراجعه کنید.

 

– تحقیقات اولیه خاص

تحقیقات بازار اولیه خاص معمولا در ادامه تحقیقات اکتشافی اتفاق میفته و برای بررسی مسائل یا فرصت هایی که کسب و کار قبلا به اهمیت اونها پی برده انجام می‌شه. در تحقیقات خاص، کسب و کار می‌تونه بخش کوچک تر یا دقیق تری از مخاطبان خودش رو در نظر بگیره و سوالاتی رو با هدف حل یک مشکل احتمالی از اونها بپرسه.

 

تحقیقات ثانویه چیه؟

تحقیقات ثانویه تمام داده ها و رکوردهای عمومی هستش که برای نتیجه گیری از اونها در اختیار دارین. مثلا گزارش های روند، آمار بازار، محتوای صنعت و داده های فروش که در حال حاضر در مورد کسب و کارتون در اختیار دارین از جمله رکوردهای عمومی و داده هایی هستش که در تحقیقات ثانویه استفاده می‌شه.

تحقیقات ثانویه به طور ویژه ای برای تجزیه و تحلیل رقبای شما مفید هستش. تحقیقات بازار ثانویه موارد زیر رو شامل می‌شه:

 

انواع تحقیقات ثانویه

 

+ منابع عمومی

این منابع اولین و در دسترس ترین لایه مطالب شماست که موقع انجام تحقیقات بازار ثانویه در اختیار دارین. معمولا پیدا کردن و بررسی این منابع رایگان هستش که مزیت بزرگی برای کسب و کار محسوب می‌شه. آمارهای دولتی یکی از رایج ترین انواع منابع عمومی هستش که کارآفرینان از اون استفاده می‌کنن.

 

+ منابع تجاری

این منابع معمولا به شکل گزارش های بازار در دسترس قرار می‌گیرن که شامل بینش صنعت هستش که توسط موسسات تحقیقاتی مانند گارتنر یا فارستر جمع آوری می‌شه. از اونجایی که این اطلاعات قابلیت حمل و توزیع بالایی داره، معمولا برای دانلود به دست آوردن اونها باید هزینه کنین.

 

+ منابع داخلی

منابع داخلی برای انجام تحقیقات بازار اهمیت زیادی دارن، چون این منابع همون اطلاعاتی هستن که سازمان شما در حال حاضر در اختیار داره. میانگین درآمد هر فروش، نرخ حفظ مشتری و سایر داده های تاریخی در مورد سلامت اکانت های قدیمی و جدید، همگی می‌تونن به شما کمک کنن تا اون چیزی که خریداران شما ممکنه در حال حاضر نیاز داشته باشن رو شناسایی کنین.

حالا که با دسته بندی های کلی تحقیقات بازار آشنا شدین، می‌تونین جزئی تر به این مفهوم نگاه کنیم و انواع مختلفی از تحقیقات بازار که ممکنه یک کسب و کار انتخاب کنه رو بررسی کنیم.

 

+ مصاحبه

مصاحبه ها امکان گفتگوهای رو در رو (حضوری و مجازی) رو فراهم می‌کنه تا بتونین مکالمه و جریان گفتگوی طبیعی داشته باشین و در حین انجام این کار، زبان بدن مصاحبه شونده رو زیر نظر داشته باشین.

مصاحبه شوندگان شما می‌تونن به سوالاتی در مورد خودشون می‌پرسین جواب بدن تا در طراحی پرسونای خریدار به شما کمک کنن. این پرسوناهای خریدار سن مشتری ایده آل، تعداد اعضای خانواده، بودجه، عنوان شغلی، چالش هایی که در محل کار با اونها مواجه هستن و سایر موارد در خصوص سبک زندگی خریداران رو توصیف می‌کنن.

با در اختیار داشتن پروفایل خریدار، می‌تونین کل استراتژی بازاریابی خودتون رو ایجاد کنین. این استراتژی از ویژگی هایی که به محصول خودتون اضافه می‌کنین تا محتوایی که باید در وب سایت منتشر بشه رو شامل می‌شه.

 

+ گروه های کانونی

گروه های کانونی یا Focus Groups تعداد انگشت شماری از افراد با دقت انتخاب شده رو در اختیار شما قرار می‌دن که می‌تونن محصول شما رو آزمایش کنن، نسخه دمو رو مشاهده کنن، بازخورد ارائه بدن و یا به سوالات خاصی جواب بدن.

این نوع تحقیقات بازار می‌تونه ایده هایی رو برای تمایز محصول یا ویژگی های محصول شما ارائه بده که اون رو در بازار منحصر به فرد می‌کنه. توصیه می‌کنیم از گروه کانونی خودتون سوالاتی رو در مورد خدماتتون (یا نمونه هایی که در اختیارشون می‌گذارین) بپرسین و در نهایت از بازخورد گروه برای بهبود این خدمات استفاده کنین.

 

+ تحقیقات استفاده از محصول یا خدمت

تحقیقات استفاده از محصول یا خدمات، در مورد چگونگی یا چرایی استفاده مخاطبان از محصول یا خدمات شما و ویژگی های خاصی که دارن بینش ارزشمندی رو در اختیارتان قرار می‌ده. این نوع تحقیقات بازار همچنین به درک بهتر قابلیت استفاده محصول یا خدمات توسط مخاطبان هدفتون در شرایط واقعی کمک می‌کنه.

 

+ تحقیقات مبتنی بر مشاهده

تحقیقات مبتنی بر مشاهده این امکان رو به شما می‌ده تا روش هایی که مخاطبان هدف شما از محصول یا خدماتتون استفاده می‌کنن رو شناسایی کنین. همچنین ببینین چه چیزی از نظر UX یا تجربه کاربری واقعا خوب عمل می‌کنه، مخاطبان با چه موانعی برخورد می‌کنن و چه جنبه هایی از محصولات یا خدمات شما می‌تونه برای استفاده مخاطبان تسهیل بشه.

 

+ تحقیقات پرسونای خریدار

تحقیقات پرسونای خریدار نگاهی واقع بینانه رو به شما ارائه می‌ده تا متوجه بشین چه کسانی مخاطبان هدف شما رو تشکیل می‌دن، چه چالش هایی دارن، چرا محصولات یا خدمات شما رو می‌خوان، چه چیزی از کسب و کارت و برند شما نیاز دارن و سایر موارد.

 

+ تحقیقات بخش بندی بازار

تحقیقات بخش بندی بازار این امکان رو به شما می‌ده که مخاطبان هدف خودتون رو بر اساس ویژگی های خاص و تعیین کننده به گروه ها یا بخش های مختلفی دسته بندی کنین. از این طریق می‌تونین راه های موثری رو برای برآورده کردن نیازهای اونها، درک نقاط رنج و انتظارات اونها، اطلاعاتی در مورد اهدافی که دارن و سایر موارد شناسایی کنین.

 

+ تحقیقات قیمت گذاری

تحقیقات قیمت گذاری به شما کمک می‌کنه تا ببینین محصولات یا خدمات مشابه در بازار شما با چه قیمتی به فروش می‌رسن، مخاطبان هدفتون برای این نوع محصولات یا خدمات چه قیمتی رو انتظار دارن. این اطلاعات به شما کمک می‌کنه تا قیمت منصفانه‌ ای رو برای محصولات و خدماتتون در نظر بگیرین که مخاطب هدف شما هم تمایل به پرداخت داشته باشه. به این ترتیب می‌تونین یک استراتژی قیمت گذاری موثرتر رو تعریف کنین.

 

+ تجزیه و تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل های رقابتی به این دلیل که درک عمیقی از رقابت در بازار و صنعت شما ارائه می‌دن ارزشمند هستن. شما می‌تونین در مورد محصولاتی که در صنعت شما عملکرد خوبی دارن، محصولات مشابهی که مخاطبان هدفتون در حال حاضر به دنبال اونها هستن، نحوه باقی موندن در رقابت یا پیشی گرفتن از رقبا و روش های متمایز شدن نسبت به رقبا، اطلاعات خوبی رو به دست بیارین.

 

+ تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری

تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری مشتری به شما نشون می‌ده که چطور می‌تونین مشتریان فعلی رو برای معاملات بیشتر برگردونین و چه چیزی اونها رو برای انجام این کار تشویق می‌کنه. این تحقیق به شما کمک می‌کنه تا موثرترین راه ها (مثل برنامه های وفاداری، پاداش ها و خدمات مشتری قابل توجه) رو برای افزایش رضایت و خشنودی در بین مشتریان خودتون کشف کنین.

اگر از نرم افزار CRM استفاده می‌کنین، می‌تونین نظرسنجی های خودکار بازخورد مشتریان رو برای تسهیل این فرآیند در نظر بگیرین.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

+ تحقیقات آگاهی از برند

تحقیقات آگاهی از برند به شما کمک می‌کنه تا متوجه بشین مخاطبان هدف شما چه چیزهایی رو راجع به برند شما می‌دونن و چقدر برند شما رو می‌شناسن. این اطلاعات در واقع به نوعی احساسی که مخاطبانتون موقع فکر کردن به برند شما دارن رو آشکار می‌کنه.

 

+ تحقیقات کمپین

تحقیقات کمپین مستلزم بررسی کمپین هیا قبلی و تجزیه و تحلیل موفقیت اونها در بین مخاطبان هدف و مشتریان فعلی هستش. این کار به آزمایش و سپس یک بررسی عمیق در برداشت مخاطبان شما و ارتباطی که با کمپین برقرار کردن نیاز داره. اینطوری می‌تونین عناصر مفید و کارآمد رو برای کمپین های آینده خودتون در نظر بگیرین و جنبه هایی که برای اونها اهمیت داره رو تقویت کنین.

 

چطور تحقیقات بازار رو انجام بدیم؟

دانستن اینکه در موقعیت های مختلفی که در حین تحقیق به وجود میان چه کاری باید انجام داد، باعث صرفه جویی در وقت محقق و کاهش مشکلات او می‌شه. شرکت های موفق امروزی از نرم افزار قدرتمند نظرسنجی تحقیقات بازار استفاده می‌کنن که به اون کمک می‌کنه تحقیقات جامعی رو تحت یک پلتفرم یکپارچه انجام بدن و بینش های عملی رو خیلی سریع تر و با مشکلات کمتری به دست بیارن.

در ادامه به مراحلی که برای انجام یک تحقیقات بازار اصولی و کارآمد نیاز هست اشاره می‌کنیم که می‌تونین در تحقیقات بعدی خودتون به اونها توجه داشته باشین.

 

چطور تحقیقات بازار رو انجام بدیم؟

 

مرحله اول: مشکل رو تعریف کنین

داشتن یک موضوع کاملا مشخص برای تحقیقات، در هنگام طرح سوال به محققان کمک می‌کنه. این سوالات باید برای حل مشکلات هدایت بشن و باید با پروژه مطابقت داشته باشن. مطمئن بشین که سوالات به طور واضحی نوشته باشن و پاسخ دهندگان هم اونها رو به راحتی درک می‌کنن. محققان می‌تونن با یک گروه کوچک تست بازاریابی رو انجام بدن تا ببینن آیا سوالات قابل درک هستن یا نه و آیا برای به دست آوردن نتایج آگاهی بخش کافی هستن یا نه.

اهداف تحقیق باید به روشی دقیق نوشته بشه و شرح مختصری از اطلاعات مورد نیاز و روشی که از طریق اون قراره اطلاعات به دست بیاد رو شامل بشه. اونها باید برای این سوال که «چرا ما تحقیق می‌کنیم؟» یک جواب مشخص داشته باشن.

 

مرحله دوم: نمونه رو تعریف کنین

برای انجام هر تحقیقی از جمله تحقیقات بازار، محققان به نمونه ای معرف نیاز دارن که بشه اون رو با استفاده از یکی از تکنیک های متعدد نمونه برداری جمع آوری کرد. نمونه معرف تعداد کمی از افراد هستش که تا حد امکان، به شکلی دقیق منعکس کننده گروه بزرگتری از یک جامعه باشه. در این زمینه نکاتی وجود داره که خوبه در نظر داشته باشین:

یک سازمان نمی‌تونه منابع خودش رو در جمع آوری اطلاعات از جمعیت اشتباه هدر بده. مهم اینه که جامعه، ویژگی هایی رو که برای محققان مهمه و نیاز به بررسی داره رو شامل بشه.

یادتون باشه که بازاریابان همیشه مستعد سوگیری در نمونه هستن چون همیشه افرادی هستن که به دلیل مشغله کاری به نظرسنجی جواب نمی‌دن یا به صورت ناقص جواب می‌دن. بنابراین، محققان ممکنه داده های مورد نیازشون رو به دست نیارن.

معمولا هر چقدر حجم نمونه بزرگتر باشه، احتمال اینکه به شکل دقیق تری نشون دهنده یک جامعه باشه بیشتر می‌شه. یک نمونه بزرگ که نشون دهنده ویژگی های یک جامعه هستن، این اطمینان رو به محققان می‌ده که افراد مورد نیاز اونها در نمونه حضور دارن و احتمالا سوگیری رو کاهش می‌ده. بنابراین، اگه محققان می‌خوان از عدم دقت در نظرسنجی های ما جلوگیری کنن باید از نمونه های متازنی که معرف جامعه هستش استفاده کنن.

عملا همه بررسی هایی که به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرن، بر اساس نمونه گیری علمی و مبتنی بر تئوری های آماری و احتمالات هستش.

برای به دست آوردن نمونه ای که نماینده یک جامعه بزرگ تر باشه، دو راه وجود داره:

  1. نمونه گیری احتمالی: در نمونه گیری احتمالی، انتخاب نمونه به صورت تصادفی انجام می‌شه که تضمین می‌کنه احتمال سوگیری انتخابی و قرارگیری در گروه نمونه برای هر کدوم از اعضای جامعه برابر هستش. محققان باید مطمئن بشن که در مورد جامعه ای که از اون نمونه گیری می‌کنن و اکثریت رو به عنوان معرف اون جامعه بررسی می‌کنن، اطلاعات به روز شده ای رو در اختیار دارن.
  2. نمونه گیری غیراحتمالی: در این نوع نمونه گیری، انواع مختلفی از افراد برای به دست آوردن نمونه متوازن تری به عنوان معرف یک جامعه انتخاب می‌شن. دونستن ویژگی های دموگرافی گروه انتخاب شده بدون شک می‌تونه دامنه ویژگی های نمونه دلخواه رو محدود کنه. همچنین متغیرهایی مثل جنسیت، سن، مکان سکونت و غیره که برای محققان جذابیت داره با دونستن دموگرافی نمونه های انتخابی قابل تعریف هستش.

محققان با دونستن این معیارها می‌تونن قبل از به دست آوردن اطلاعات، برای ایجاد نمونه ای کارآمد که معرف جامعه باشه، کنترل خوبی داشته باشن.

وقتی نمونه ای معرف و نماینده یک جامعه نباشه، ممکنه حاشیه خطا وجود داشته باشه. اگه محققان بخوان نمونه ای معرف شامل 100 کارمند داشته باشن، باید تعداد مشابهی از جنسیت زن و مرد رو انتخاب کنن.

حجم نمونه هم اهمیت زیادی داره اما تضمین کننده دقت تحقیقات نیست. مهم تر از حجم نمونه، معرف جامعه بودن به چارچوب نمونه گیری مربوط می‌شه. این یعنی لیستی که افراد قراره از اون انتخاب بشن، مثلا لیست افراد شرکت کننده در یک نظرسنجی بیشتر از تعداد افرادی که انتخاب می‌کنین اهمیت داره.

 

مرحله سوم: جمع آوری داده ها رو انجام بدین

اول باید یک ابزار جمع آوری داده ها رو ایجاد کنین. جواب ندادن به نظرسنجی یا ناقص جواب دادن به اون باعث ایجاد خطا در تحقیقات می‌شه. جمع آوری درست داده ها از این امر جلوگیری می‌کنه.

 

مرحله چهارم: نتایج رو تجزیه و تحلیل کنین

هر کدوم از نکات فرآیند تحقیقات بازار به همدیگه مرتبط هستن. اگه همه موارد فوق به خوبی اجرا بشن، اما تحلیل دقیقی از نتایج وجود نداشته باشه، در نهایت تصمیمات اتخاذ شده هم مناسب نیستن. تجزیه و تحلیل دقیق تمام بخش ها در به دست آوردن یک راه حل موثر هستش. تجزیه و تحلیل داده ها در یک گزارش جمع آوری می‌شه، که باید به طور واضح نوشته بشه تا بتونین بر اساس اون تصمیمات موثری اتخاذ کنین.

تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج با هدف پیدا کردن معنای گسترده تری برای داده های جمع آوری شده انجام می‌شه. در واقع تمام مراحل قبلی برای رسیدن به این هدف توسعه پیدا کردن.

محققان چطور می‌تونن نتایج به دست اومده رو اندازه گیری کنن؟ سن، جنسیت، شغل و تعداد افراد مصاحبه شده تنها داده های کمی هستش که به دست میاد، چون بقیه داده ها به احساسات و تجربیاتی مربوط می‌شه که توسط طرفین به ما منتقل شده. به این منظور، ابزاری به نام نقشه همدلی وجود داره که ما رو مجبور می‌کنه خودمون رو به جای مشتریانمون قرار بدیم. با این کار می‌تونیم ویژگی هایی رو شناسایی کنیم که به ما اجازه می‌ده محصولات یا خدمات خودمون رو به شکل بهتری با نیازها و علایق اونها مطابقت بدیم.

وقتی که تحقیقات بازار به دقت برنامه ریزی و فرضیه ها به اندازه کافی تعریف شده باشه و از روش گردآوری مشخص شده ای استفاده کنیم، معمولا تفسیر به راحتی و با موفقیت انجام می‌شه.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

مرحله پنجم: گزارش تحقیق رو تهیه کنین

محققان موقع ارائه نتایج باید روی این موضوع تمرکز کنن که با استفاده از این گزارش تحقیقات قراره به چه چیزی دست پیدا کنن؟ همچنین در حین پاسخ به این سوال نباید تصور کنن که ساختار نظرسنجی بهترین روش برای انجام تحلیل هستش. یکی از اشتباهات بزرگی که خیلی از محققان مرتکب می‌شن اینه که گزارش ها رو به ترتیب سوالاتی که پرسیده شده ارائه می‌دن و پتانسیل داستان سرایی رو نمی‌بینن.

برای تهیه گزارش های خوب، بهترین تحلیلگران توصیه های زیر رو ارائه می‌دن:

  • برای ارائه نتایج از سبک هرم معکوس پیروی کنین
  • اول به سوالات اساسی کسب و کار که باعث انجام تحقیقات شده جواب بدین
  • به جای جمع آوری شواهد، با نتیجه گیری شروع کنین و یافته های اساسی و مهم تر رو ارائه بدین
  • بعد از این، محققان می‌تونن جزئیات رو در اختیار خوانندگانی که وقت و علاقه کافی دارن ارائه بدن

 

مرحله ششم: تصمیم گیری کنین

یک سازمان یا یک محقق هیچ وقت نباید بپرسه که «چرا تحقیقات بازار رو انجام می‌ده؟». در واقع اونها فقط باید این کار رو انجام بدن!

تحقیقات بازار به محققان کمک می‌کنه تا طیف گسترده ای از اطلاعات رو به دست بیارن. این اطلاعات مفید می‌تونه قصد خرید مصرف کننده یا بازخوردی در مورد رشد بازار هدف رو ارائه بده. اونها همچنین می‌تونن اطلاعات ارزشمندی رو کشف کنن که به تخمین قیمت محصول یا خدمات به اونها کمک می‌کنه. اینطوری می‌تونن برای قیمت گذاری یک نقطه تعادلی رو پیدا کنن که هم نفع خودشون و هم به نفع مصرف کنندگان باشه.

در نهایت پس از انجام هر پنج مرحله بالا، وقتش رسیده که تصمیم گیری کنین و سپس اقدامات لازم را مشخص و اجرا کنین.

سوالات متداول


  • تحقیقات بازار چیه؟

    در تحقیقات بازار ما به دنبال جمع آوری اطلاعات مهم در خصوص خریدار و مشتریان بالقوه خودمون هستیم. با داشتن این اطلاعات می‌تونیم محصول یا خدماتمون رو بهبود بدیم، به شکل بهتری به مخاطب هدفمون ارائه بدیم و رضایت اونها در استفاده از محصول یا خدمات رو افزایش بدیم.


  • چرا تحقیقات بازار اهمیت داره؟

    در تحقیقات بازار به دنبال کشف عادت‌های خریدار، محصولات یا خدمات رقیب، وضعیت یک حوزه یا صنعت و پرسونای خریدار هستیم. به همین دلیل نتایج این تحقیقات می‌تونه روی قیمت گذاری، نرخ تبدیل و در نهایت درآمد خالص کسب و کار تاثیر مستقیم داشته باشه.


  • تحقیقات بازار چطور انجام میشه؟

    اولین قدم برای تحقیقات بازار ایجاد پرسونای خریداره و بعدش باید گروهی از پرسونا یا پرسوناها رو برای تعامل انتخاب کنین و سوالاتی که از قبل آماده شدن رو از اونها بپرسین. بعدش باید شرایط صنعت و رقبای مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه محصول یا محتوا رو شناسایی کنین. در نهایت با جمع بندی اطلاعات بدست اومده اقدامات لازم انجام میشه.

2 دیدگاه دربارهٔ «تحقیقات بازار چیست و چطور آن را انجام می دهیم؟»

  1. سلام خیلی ممنونم بابت مقاله خوبتون خیلی عالی تحقیقات بازرو توضیح دادین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا