لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

3 نکته کليدی و مهم در اجرای ITSM

3 نکته کليدی و مهم در اجرای ITSM | داناپرداز

پیاده‌سازی به روش‌های ITSM مستلزم ملاحظات ویژه‌ای بوده و در رابطه با اجرای آن‌ها نکاتی وجود دارد که در این مطلب آورده شده و مطالعه آن‌ها برای کسانی که پیاده سازی ITSM را انجام می‌دهند، ضروری است.

 

3 نکته کلیدی در اجرای ITSM

پیاده سازی بهروش‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (IT Service Management) مستلزم ملاحظات ویژه ای است که عدم توجه به آن‌ها ممکن است منجر به شکست شود.

یان کلیتون، مولف بلاگ “Service Management 101″، استاندارد ITIL را داروی نیروزای مدیریت سرویس یا به عبارت دیگر، یک «راه حل سریع» می‌نامد. با اینکه ITIL در جایگاه یک راه‌‌حل قرار داده شده اما در واقع تنها یکی از ابزارهای متعددی است که در اختیار ما می‌باشد. واقعیت این است که هیچ راه حل سریع یا قرص سحرآمیزی برای اجرای ITSM وجود ندارد. مدیریت سرویس IT زمان و انضباط می‌طلبد.

سه نکته در رابطه با ITSM وجود دارد (البته نکات بیشتری نیز وجود دارند، اما بیائید با همین 3 نکته شروع کنیم):

 

1. توانایی‌‌های خود را مد نظر قرار دهید و فراتر از آن‌ها نروید

توجه داشته باشید که مدیریت سرویس، علم موشک نیست و نسبتاً ساده است. اما “ساده” را با “آسان” اشتباه نگیرید. پس برای تعریف فرآیندهای خود باید زمان صرف کنید سپس آن‌ها را در یک ابزار پیاده کرده و به عنوان محصول عرضه کنید. اما به خاطر داشته باشید که بیشتر همیشه به معنی بهتر نیست. فرایند‌هایی که اتخاذ می‌کنید باید با اندازه و ساز و کار سازمان شما همخوانی داشته باشد.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

2. طراحی فرآیندها از اتخاذ روش‌های ITIL به زمان بیشتری نیاز دارد

چارچوب ITIL می‌تواند مشخص کند کدام فرایندها با دقت بالا انجام گیرند. بهروش‌هایی مانند ITIL عاری از هر نوع الزام سازمانی یا تکنولوژی خاص هستند. شما باید بهترین شیوه را اتخاذ کنید و آن را با سیاست‌های شرکت خود وفق دهید. جزئیات زیادی وجود دارند که باید بر آن‌ها نظارت داشته باشید:

  • از کدام ابزارهای مدیریت سرویس استفاده می‌کنید؟
  • این ابزارها چگونه باید پیکربندی شوند (مشخصات کاربردی)؟
  • در سازمان شما چه گردش کارهایی وجود دارد و باید تعریف شوند؟
  • خط مشی‌ها و سیاست‌های سازمان شما چیست؟
  • مدیریت کدام سرویس‌ها را به عهده دارید و مسئولیت آن با چه کسی است؟

و به همین ترتیب این لیست ادامه می‌یابد. ITIL ممکن است به شما بگوید چه کاری انجام دهید، اما روش انجام آن، بستگی به خودتان دارد.

البته بدیهی است که به کارگیری نرم افزارهای جامع مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM Software) نقشی حیاتی در موفقیت کسب و کار شما ایفا می‌کند. نرم افزارهایی از این دست مانند نرم افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات دانا پُرو، فرایند‌های استاندارد را به شما معرفی کرده و امکان مدیریت و نظارت یکپارچه بر چرخه خدمات را میسر می سازند.

 

3. افراد را درگیر کنید!

سازمان شما بدون شک نیاز به بهبود روش‌های ارائه خدمات فناوری اطلاعات خود به مشتریان دارد و وجود یک رویکرد مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) رسیدن به این هدف را میسر می‌سازد. با این حال مشکلی که وجود دارد این است که در پروژه‌های ITSM با پیاده‌سازی چارچوب ITIL شما با چالش تغییر فرهنگ سازمانی در به کاربردن این چارچوب مواجه خواهید شد و باید بدانید چگونه مدیران ارشد را در مورد ارزش حاصل از سرمایه‌گذاری پول، تلاش و زمان مورد نیاز برای استقرار ITIL در سازمان توجیه نمایید. اولین گام در موفقیت این پروژه این است که شما اذهان مدیران و تمامی افراد درگیر در پروژه را معطوف به خود کرده و به آن‌ها این اطمینان را بدهید که این پروژه چه ارزشی برای آن‌ها می‌آفریند؛ سپس آموزش‌های لازم را در این خصوص ارائه دهید.

مد نظر قرار دادن این 3 نکته می‌تواند شما را در مسیری مناسب جهت اتخاذ شیوه درست مدیریت سرویس IT قرار دهد.

اگر می‌خواهید برای سازمان و کسب و کار خود ارزش آفرینی نمایید، پیشنهاد ما به شما، استفاده از نرم افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات دانا پُرو می‌باشد.

پیمایش به بالا