لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مدیریت موجودی در سال 2024

مدیریت موجودی در سال 2021 | داناپرداز

مدیریت موجودی در طول روند تکامل خود، تغییرات زیادی داشته است. بازار نرم افزار های مدیریت موجودی در حال رونق است و شرکت های بیشتری به جای ادامه دادن به مدیریت موجودی با ابزارهای سنتی و غیرقابل اعتماد، به استفاده از نرم افزارهای مدیریت موجودی روی آورده اند. پیش بینی می شود اختصاص اعتبارات در این زمینه تا پایان سال 2021 به 4 تریلیون دلار برسد. کسب و کارها برای به حد اکثر رساندن بازده خود در این زمینه روی تکنیک های مدرن برای مدیریت موجودی سرمایه گذاری می کنند.

می توان گفت که این روند نوسازی در آغاز راه است. طبق تحقیقات انجام شده انتظار می رود که بازار نرم افزار موجودی و نرم افزار مدیریت خدمات IT به روند افزایشی خود ادامه دهد و نرم افزارهای مبتنی بر ابر 35 درصد از این بازار را در اختیار داشته باشند.

در کنار سرمایه گذاری روی نرم افزار موجودی، شرکت ها به طور مداوم به دنبال راه هایی برای ساده سازی و بهبود عملیات مدیریت انبارداری خود هستند. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • استفاده از AMR یا روبات های متحرک و هوشمند
  • استفاده از 3PL‌ و مدیریت موجودی توزیع شده برای دسترسی به مناطق جغرافیایی گسترده تر
  • پیاده سازی فناوری هوش مصنوعی، IoT و blockchain برای ایجاد یک ساختار اطلاعاتی هوشمند و منسجم

اجازه دهید کمی بیشتر روی این فن آوری ها تمرکز کنیم.

 

استفاده از AGV و AMR در انبارها

مشتریان انتظار دارند که مرسوله های خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند. در پاسخ، شرکت ها به دنبال راه هایی برای خودکارسازی روند انجام سفارش و کاهش زمان برداشت و تحویل هستند. یکی از تکنیک های پیشگام برای مدرنیزه کردن عملیات انبارداری استفاده از وسایل نقلیه هدایت خودکار (AGV) و ربات های متحرک (AMR) است. فن آوری AGV مدتی است که مورد استفاده قرار گرفته است و به سازمان هایی که انبار های بزرگ دارند در جمع آوری آیتم ها از پالت ها و عرشه ها کمک می کند. AMR یک نسخه پیشرفته تر AGV است که رفتار هوشمند دارد و لزوما بر پایه تعریف مسیر ثابت در انبار حرکت نمی کند. AMR ها مجهز به سنسور و دوربین هستند، بنابراین به محض اینکه نقشه انبار به سیستم آنها وارد شود، می توانند بدون اینکه به یک اپراتور انسانی وابسته باشند، به شکل مستقل حرکت و مسیریابی کنند.

هدف اصلی این ربات ها کاهش زمان جا به جایی آیتم ها در انبارهاست. به این ترتیب سرعت انجام سفارشات بالاتر می رود و می توان از نیروی انسانی برای انجام سایر وظایف مهم در مدیریت موجودی های انبار استفاد کرد. استفاده از روبات های AMR برای کسب و کارها به دلیل عدم نیاز به سرمایه گذاری اضافی در زیرساخت بسیار آسان است. برای هدایت حرکت ربات نیازی به تنظیمات یا استفاده از آهنربا نیست، زیرا ربات ها به سنسور مجهز شده اند. پیش بینی می شود تا سال 2025 بیش از 50،000 انبار برای مدیریت موجودی نزدیک به 4 میلیون روبات نصب کنند.

 

مدیریت موجودی توزیع شده

فروشندگان متوجه شده اند که توزیع کالاها در انبارهای مختلف باعث تسریع در تحویل کالا می شود و این الگو برای بازار تجارت الکترونیکی امروز با تقاضای بالا مناسب تر است. رضایت مشتری به زمان تحویل دقیق و سریع وابسته است. 63% خریداران آنلاین انتظار تحویل حداکثر سه روزه سفارشات خود را دارند، به این ترتیب شرکت ها نیاز دارند تا از روش های جدید برای دسترسی هر چه سریع تر به مشتریان خود استفاده کنند. استفاده از الگوی مدیریت موجودی توزیع شده در این زمینه می تواند نتایج شگقت انگیزی را به همراه داشته باشد و همچنین با ارسال کالا از نزدیک ترین انبار به محل مشتری هزینه های حمل و نقل نیز کاهش پیدا می کنند.

با استفاده از روش موجودی توزیع شده، مدیر تدارکات می تواند مناطقی را که بیشتر سفارشات از آنجا هدایت می شوند، پیدا کرده و مراکز توزیع بیشتری را در آن مناطق مستقر کند.

 

هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء ( IoT)

استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء مدت هاست که در حوزه فناوری رواج دارد. با ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء می توان قدم های موثری برای همگام سازی داده های تولید شده توسط سیستم های مختلف، تجزیه و تحلیل آن ها و استخراج بینش های قابل استفاده برداشت. اما استفاده از این دو فناوری در مدیریت موجودی انبارها جایگاه ویژه ای دارد.

 

هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء ( IoT) | داناپرداز

 

با استفاده از IoT، داده های تولید شده توسط AMR ها، اسکنرها و حتی ساعت های هوشمند کارمندان، می توانند در یک بانک اطلاعاتی مشترک جمع آوری شوند. سپس مدیران IT می توانند به راحتی به این داده ها دسترسی پیدا کرده و آن ها را بررسی کنند. سنسورهای تعبیه شده در رک ها به صورت لحظه ای اخبار مربوط به آیتم ها را انتقال می دهند و در صورت وجود یک نقص یا مشکل، به سرعت به مدیران هشدار می دهند. همچنین با استفاده از IoT می توان فعالیت AMR ها را نیز به صورت لحظه ای پیگیری کرد.

بعد از این که داده ها جمع آوری شدند، هوش مصنوعی با ترکیب اطلاعات و دادن بینش های با ارزش برای بهینه سازی فرایند های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

زنجیره بلوکی (blockchain) و مدیریت موجودی

استفاده از blockchain یکی از روند های رو به رشد در دنیای امروز است. از زمان ظهور این مفهوم تا به امروز، بسیاری از شرکت ها و صنایع از فناوری زنجیره بلوکی استفاده کرده اند و بسیاری دیگر نیز مایل به استفاده از آن هستند. پیش بینی می شود صنعت زنجیره تأمین به زودی شاهد تزریق گسترده فناوری blockchain باشد.

زنجیره بلوکی دقیقا چیست؟ به عبارت ساده، منظور از blockchain بلوک های اطلاعاتی هستند که در یک بانک اطلاعاتی به صورت زنجیر وار ذخیره شده اند. این فناوری یک دفترچه اطلاعات عمومی را ایجاد می کند که توسط افرادی که بر اساس یک پروتکل مشترک دارای دسترسی هستند، قابل استفاده می باشد. مزیت این فرایند این است که افرادی که نیاز به دسترسی به داده های یکدیگر دارند بدون نیاز به یک شخص ثالث برای ممیزی اطلاعات، می توانند داده ها را مشاهده و بررسی کنند. این امکان برای بالا بردن سرعت و دقت در صنعت زنجیره تأمین و مدیریت موجودی انبارها بسیار مفید است.

روند مدیریت موجودی بسیار زمانبر است و بسیاری از کاربران و واسطه ها را درگیر می کند. این واسطه ها ممکن است شرکت تامین کننده، شرکت های باربری، شرکت های تابعه، شرکا و غیره باشند.

وجود این واسطه ها در دسترسی به اطلاعات، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. این مساله باعث می شود برنامه ریزی ها عقب بیفتند و به فرایند تولید لطمه وارد شود. با استفاده از زنجیره بلوکی، تولید کنندگان و واسطه ها می توانند به یکدیگر متصل شده و به داده های یکدیگر دسترسی پیدا کنند.

اگر یک سازنده سیمان بخواهد محموله قابل توجهی از مواد اولیه را تهیه کند، می تواند به دفترچه حاوی اطلاعات روند فروش و توزیع دسترسی داشته باشد. با استفاده از این اطلاعات آنها می توانند میزان خرید خود را به شکلی تنظیم کنند که موجودی انبار آنها ناکافی یا بیش از حد نباشد. این اتفاق هزینه های حمل که به طور معمول بین 20 تا 30 درصد از کل هزینه های موجودی است را کاهش می دهد.

 

افزایش استفاده از 3PL یا تدارکات شخص تالث

پیشتر در مورد روند رو به رشد استفاده از موجودی توزیع شده صحبت کردیم. یکی از مباحث مطرح در زمینه انبارداری توزیع شده، لجستیک شخص ثالث یا 3PL است. در این حالت، فعالیت انبارداری و توزیع به یک شخص یا ارگان ثالث برون سپاری می شود. یک کسب و کار می تواند انتخاب کند که تنها عملیات ذخیره سازی را برون سپاری کند یا شخص ثالثی داشته باشد تا تمامی مراحل تدارکات، از جمله بسته بندی و حمل و نقل را تحت پوشش قرار دهد. استفاده از 3PL به شرکت های کوچک و متوسط امکان می دهد تا بدون تحمل هزینه های توسعه زیرساخت ها، به گروه بیشتری از مشتریان دسترسی داشته باشند.

پیش بینی می شود که در سال 2021 بازار 3PL تا 15% رشد داشته باشد. با توسعه فن آوری های مدرن مانند IoT و AI، مشاغل می توانند حتی اگر جدا از هم قرار گرفته باشند، ارتباط و پیوستگی با یکدیگر را حفظ کنند. این اتفاق به کارآفرینان انگیزه خواهد داد تا به دنبال ارائه دهندگان 3PL و گسترش نفوذ و دسترسی کسب و کارشان باشند.

 

کلام آخر

مشاغل الگوهای مدیریت موجودی خود را به طرز چشمگیری تغییر داده اند و توجه به مدیریت انبار به شکل بهینه یک فرایند رو به رشد است. در این زمینه، استفاده از یک نرم افزار مدیریت انبار نقطه آغاز کار است. شرکت ها اکنون به طور مداوم به دنبال راه های بیشتر برای افزایش ارتباط، شفافیت و قابلیت پیش بینی در تجارت خود هستند. فن آوری های مدرن مانند AI ،IoT و blockchain شرکت های تابعه و نمایندگان را در یک محیط مجازی منسجم گرد هم می آورد، هزینه ها را کاهش می دهد و ارائه خدمات مشتری با کیفیت تر را تضمین می کند.

ظهور شیوه های توزیع موجودی و ادغام 3PL، از کسب و کارها در برابر افزایش هزینه حمل موجودی در انبارها و واحدهای مختلف محافظت می کند. شرکت های کوچک و متوسط که پیش از این قادر به مدیریت انبار در مکان های مختلف نبودند می توانند با استفاده از امکان مدیریت انبار و فناوری های نو ظهور، فعالیت خود را در سطح ملی و بین المللی گسترش دهند.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت موجودی در سال 2024»

  1. سامان میرزایی

    با عرض سلام و خسته نباشید ممنونم بابت مطلب خوبتون راجع به مدیریت موجودی
    بسیار کاربردی بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا