لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

سنسورهای IoT پایش شرایط محیطی و اینترنت اشیاء

سنسورهای IoT پایش شرایط محیطی و اینترنت اشیاء | داناپرداز

سنسورهای IoT یکی از مهم‌ترین مباحث تکنولوژی امروز است. برخی از محققان بازار تخمین می زنند که در حال حاضر بیش از 20 میلیارد دستگاه متصل در جهان وجود دارد.

 

آشنایی با سنسورهای IoT

تلفن های هوشمند و بسیاری از دستگاه های دیگر وجود دارند که همه از سنسورها یا حسگرها استفاده می کنند. امروزه، سنسورها نقش مهمی در زندگی روزمره ما و تکنولوژی IoT بازی می کنند. سنسورهای IoT وضعیت سلامتی ما (مانند ضربان قلب)، کیفیت هوا و امنیت خانه و محل کار را کنترل می کنند و به طور گسترده در اینترنت اشیاء صنعتی (IoT) برای نظارت بر فرایندها مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلایل، مهم است بدانیم که سنسورهای IoT چگونه کار می کنند و چگونه می توانیم از آنها برای دستیابی به اطلاعات استفاده کنیم.

انواع مختلفی از برنامه ها برای جمع آوری داده ها از محیط به انواع مختلفی از حسگرها نیاز دارند. در اکوسیستم اینترنت اشیاء ( IoT )، دو چیز بسیار مهم است: اینترنت و دستگاه های فیزیکی مانند سنسور.

آشنایی با سنسورهای IoT | داناپرداز

 

هدف اصلی سنسورها جمع آوری داده ها از محیط اطراف است. سنسورها یا “اشیاء” سیستم IoT بخش پیشتاز تکنولوژی IoT را تشکیل می دهند. سنسورهای IoT به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم پس از تبدیل و پردازش سیگنال ها به شبکه های IoT متصل می شوند.

 

موارد استفاده سنسور IoT

سنسورهای هوشمند یا IoT سه هدف کلی را پوشش می دهند. اول، به فرآیندهای موجود و جریان کار، شناسایی آیتم ها، مکان یابی آنها و تعیین شرایط محیطی شان، دقت و وسعت بیشتری می بخشند. به عنوان مثال، سنسورهای هوشمند در محیط های صنعتی IoT می توانند دما و رطوبت را ردیابی کنند، می توانند داده ها را برای بایگانی و مدیریت کیفیت ثبت کنند و همچنین به عنوان محرک برای آلارم یا مدیریت فرآیند در محل هایی مانند اتاق سرور یا گلخانه ها مورد استفاده قرار بگیرند.

دوم، سنسورهای IoT برای بهبود فرایندها یا کیفیت محصولات می توانند در محصولات تعبیه شوند. در فرایند تولید، سنسورها می توانند عملیات را کنترل و نظارت کرده و بهبود بخشند. محصولات هوشمند در صورت تعبیه در دستگاه ها می توانند فرصت های جدید درآمدی ایجاد کنند.

سوم، سنسورهای IoT امکان کاهش هزینه ها با پایش شرایط محیطی را فراهم می کنند. هزینه استفاده از سنسورهای فیزیکی همانند هزینه های برنامه های نرم افزاری سنسور IoT و هزینه های اتصال و استقرار به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

 

آینده سنسورهای هوشمند

تحقیقات Forrester پیش بینی می کند که محصولات ساخته شده بر پایه سنسور IoT، ردیابی و رهگیری هوشمند، با نرخ رشد سالانه 24٪ سریع‌ترین نرخ رشد استفاده را خواهند داشت .اما برنامه ها در اینجا متوقف نمی شوند.

سنسورهای IoT به طور فزاینده ای در نقطه تولید در محصول ساخته می شوند. تجهیزات صنعتی، قطارها، هواپیماها و ساختمان ها به طور روز افزون با صدها یا حتی هزاران سنسور از قبل متصل شده تولید می شوند. با این حال، سنسورهای اینترنت اشیاء فقط به محصولات جدید محدود نمی شوند.

در بازارهایی مانند تولید صنعتی، که ماشین‌ها ممکن است طول عمر مشخصی در طول دهه ها داشته باشند، در زمینه مقاوم سازی سنسورها برای حفاظت از تجهیزات قدیمی نیز بازار خوبی وجود دارد. کاهش هزینه استفاده از سنسور به همراه شیوع فزاینده زیرساخت هایی که می توانند از جریان داده IoT پشتیبانی کنند، منجر به تاسیس شرکت هایی خواهد شد که تعداد بیشتری سنسور را به کار می گیرند.

همه گیر شدن استفاده از اینترنت 5G، کار با تعداد زیادی از سنسورها را آسان‌تر می کند و تاخیر در ارسال و دریافت داده ها دیگر باعث اختلال در فرایند ها نخواهد شد.

از آنجا که تجزیه و تحلیل های بیشتر، از جمله استفاده از یادگیری ماشین (machine Learning) و هوش مصنوعی، در محل جمع آوری داده ها اجرا می شود، سازمان ها، با استفاده از سنسورهای IoT و نرم افزارهای مانیتورینگ قادر خواهند بود سریع‌تر و موثرتر داده ها را آنالیز کرده و تصمیم گیری کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا