لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

11 مهارت ضروری مدیر IT موفق

مهارت ضروری مدیر IT موفق | داناپرداز

ویژگی های مدیر فناوری اطلاعات مانند بسیاری از متخصصان دیگر که از آن ها خواسته می شود تا ترکیبی از مهارتهای رهبری، تجاری و فناوری را برای پیشبرد کسب و کارهای دیجیتال داشته باشند، در حال تغییر است.

معمولاً درک چالش های فناوری و داشتن افرادی در تیم برای رسیدگی به آنها برای یک مدیر تجاری قوی از یادگیری مهارت های غیر فنی مانند استراتژی و مدیریت برای یک مدیر فنی آسان تر است.

دانستن اینکه شرکت های متخصص در هنگام استخدام مدیر IT به دنبال چه چیزهایی هستند، می تواند مفید باشد. در واقع با تجزیه و تحلیل می توان پی برد که کدام مهارت های مدیریت خدمات IT در آگهی های جذب و استخدام بیشترین متقاضی را داشته اند.

امروزه بسیاری از مشاغل به سمت دیجیتال شدن در حال حرکت هستند. در نتیجه مدیران وظیفه دارند استراتژی ها و ابتکارات لازم را برای اجرای موفقیت آمیز تحولات دیجیتالی در سازمان هایشان فراهم کنند. ویژگی های مدیر فناوری اطلاعات (IT) ترکیبی از مهارت های مدیریتی، کسب و کاری و فناوری است.

در ادامه مهارت های مورد نیاز برای یک مدیر IT تشریح می شود.

 

مهارت های مورد نیاز برای مدیر فناوری اطلاعات ( IT )

 

۱. توانایی مدیریت پروژه

متخصصان مدیریت پروژه نقش مهمی در کمک به سازمان ها برای رسیدن به اهداف استراتژیک ایفا می کنند. یک مدیر فناوری اطلاعات با مهارت های مدیریت پروژه می تواند به تیم IT خود در برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر پروژه کمک کند.

 

۲. آشنایی با اصول Agile

برای بهبود مستمر چرخه های توسعه، مشاغل به طور فزاینده ای به سمت مدیریت پروژه Agile روی می آورند. یک مدیر IT که با Agile آشنا است می تواند به سازمان کمک کند تا هرچه بیشتر با مشتریان همکاری داشته و پروژه ای مناسب را برای تأمین نیازهای خود و همچنین تسریع در عملکرد و تحویل محصول ایجاد کند.

 

۳. مهارت بودجه بندی مدیر فناوری اطلاعات

توانایی بودجه بندی IT به شکل مناسب یکی از ویژگی های یک مدیر فناوری اطلاعات موفق است.

 

۴. توانایی استخدام نیروی جدید کارامد

مدیر فناوری اطلاعات ممکن است مسئولیت ایجاد یک تیم فنی را داشته باشد. بنا براین داشتن مهارت های لازم برای جذب نیروی کار مناسب یکی دیگر از ویژگی های یک مدیر IT موفق است.

 

۵. هوش کسب و کار مدیر IT

از آنجا که شرکت های بیشتری در حال جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها هستند، مهارت های مدیر فناوری اطلاعات در زمینه هوش کسب و کار، به او اجازه می دهد تا به شرکت خود کمک کند تا بینش های مفید و عملی داشته باشد.

 

هوش کسب و کار مدیر IT | داناپرداز

۶. توانایی آنالیز داده های پایگاه داده مدیر فناوری اطلاعات

شرکت ها معمولا داده های زیادی را جمع آوری می کنند و داشتن توانایی درک و آنالیز پایگاه داده به مدیر فناوری اطلاعات کمک می کند که معماری پایگاه داده را برای ذخیره و دسترسی مناسب به این اطلاعات درک کند.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

۷. امکان برقراری ارتباطات مناسب

فناوری کسب و کار با تمام قسمت های سازمان در ارتباط بوده و مدیر فناوری اطلاعات بر تمام ابزارهای دیجیتالی شرکت نظارت دارد. بنابراین تصمیمات او تأثیر مستقیمی بر هر بخش خواهد داشت. در نتیجه یکی از مهم ترین مهارت های مدیریت IT برقراری ارتباط مسئولانه با سایر واحد هاست.

 

۸. دانش به روز مدیر در مورد فناوری اطلاعات

مدیران فناوری اطلاعات باید از آخرین تحولات فناوری کسب و کار و ابزارهای دیجیتالی آگاه باشند.

 

۹. توانایی ترجمه اصطلاحات فنی IT توسط مدیر به زبان ساده

این یکی از مهم ترین ویژگی های مدیر فناوری اطلاعات (IT) برای برقراری ارتباط بین بخش های مختلف است. مدیران فناوری اطلاعات، مسئولیت کلیه ابزارهای دیجیتالی و فناوری کسب و کار را دارند و باید قادر باشند جوانب فنی ابزارهای مختلف را درک کرده و برای سایر تصمیم گیرندگان به زبان ساده توضیح دهند.

 

۱۰. توانایی مدیریت بحران و تغییر

تغییر و استفاده از فناوری های جدید در یک سازمان معمولا یک فرآیند استرس زا است و اغلب واحد های مختلف در طول این فرایند فشار زیادی را متحمل می شوند. یکی از خصوصیات مدیر IT این است که باید بداند چگونه می تواند نگرانی های همه طرف های درگیر را به شکلی کارآمدتر مدیریت کند.

 

۱۱. درک فرهنگ سازمانی توسط مدیر فناوری اطلاعات ( IT )

انجام دادن کارها به شکل معمول همیشه تنها به این دلیل که شرکت شما همیشه این کار را انجام داده است، توجیه مناسبی نیست. باید منتقدانه بیاندیشید و برای سوالات سخت آماده باشید. هر تصمیمی که شما به عنوان مدیر فناوری اطلاعات می گیرید، بر کل سازمان تاثیر گذار خواهد بود.

برای درک محیطی که در آن کار می کنید زمان صرف کنید؛ با مدیران سازمان خود گفتگو های منظم داشته باشید و تلاش کنید تا با آنها محیطی مشترک از ارزش ها و اعتقادات و چشم اندازها را ایجاد کنید.

 

سوالات متداول


  • مدیر فناوری اطلاعات به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

    یک مدیر فناوری اطلاعات (IT) به مهارت‌های مختلفی از جمله توانایی مدیریت پروژه، آشنایی با اصول Agile، استخدام نیروی جدید و کارآمد و غیره که در مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا