لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

سازگاری ITIL 4 با Agile ،Lean و DevOps

سازگاری ITIL 4 با Agile ،Lean و DevOps | داناپرداز

ITIL 4 که در ابتدای سال 2019 راه اندازی شد، با ورژن قبلی خود یعنی ITIL V3 تفاوت های زیادی داشت. به نظر می رسید دیدگاه ITIL V3 به این شکل بود که ITIL را راه حلی کامل می دانست که سایر راه حل های موجود در زمینه مدیریت فناوری اطلاعات را در بر می گرفت. در مقابل، به نظر می رسد ITIL 4 موضع خود را به عنوان یك چارچوب در بین سایر چارچوب های موجود اعلام می کند و در واقع به جای اینکه خود را بر سایر رویکرد ها و چارچوب ها مسلط بداند، ترجیح می دهد در کنار آنها کار کند. این نگرش به ITIL 4 اجازه می دهد تا به جای تکرار مکررات، به چارچوب های دیگر هم توجه کند. برای نشان دادن نحوه سازگاری ITIL 4  با سایر ایده ها به چند مورد اشاره می کنیم تا ارتباط و همبستگی ITIL 4 با این چارچوب ها مشخص شود.

 

تغییر نگرش در ITIL 4 و سازگاری آن با Agile ،Lean و DevOps

ITIL 4 از مفاهیم روش های دیگر مانند Agile، Lean و DevOps استفاده می کند. تغییر ITIL 4 تا حد زیادی یک تغییر در نگرش است و از لحاظ محتوا ITIL تقریبا همیشه با اصولDevOps همخوانی داشته است. به نمونه زیر توجه کنید:

“افراد می توانند در طول فرایند انتقال سرویس (Service Transition) از فعالیت های اجرایی به سمت فعالیت های پشتیبانی طراحی و توسعه حرکت کنند. به همین ترتیب ممکن است پس از طراحی و توسعه خدمات جدید به فعالیت های پشتیبانی اجرایی و پیاده سازی آنها بپردازند.”
این جملات از محتوای ITIL V3 نوشته شده در سال 2007 استخراج شده است. در آن زمان چیزی به نام DevOps وجود خارجی نداشت.

در واقع این تغییر نگرش و نه محتوا در ITIL 4 است که باعث شده طرفداران Lean و DevOps به سمت آن کشیده شوند.

 

تغییر اصطلاحات در ITIL 4 و سازگاری با agile

برخی از تعاریف قبلی در ITIL 4 تغییر پیدا کرده و با Agile همخوانی بیشتری پیدا کرده اند.

رخداد و مشکل

تعریف سنتی ITIL از رخداد، توجهی به بالقوه یا بالفعل بودن تاثیر آن ندارد. این در حالی است که تمرکز سایر چارچوب‌ها با استفاده از کلمه رخداد بیشتر در مورد موضوعاتی است که بلافاصله بر کاربران تأثیر می گذارد. به این ترتیب از کلمه مشکل برای تعریف اتفاقات مخرب بالقوه که احتمال وقوع آنها به علت باگ نرم افزار وجود دارد و باید در فرایند مدیریت مشکل مورد توجه قرار بگیرند استفاده می شود.

سازگاری ITIL 4 با Agile | داناپرداز

اصطلاح استقرار و انتشار در ITIL 4 و سازگاری آن با DevOps

DevOps، برای این دو اصطلاح تعاریف و استفاده جداگانه ای در نظر گرفته است، به ویژه در ترکیب با کلمه “مستمر” – از ادغام مستمر تا استقرار مستمر و انتشار مستمر. در حالیکه در نسخه های قبلی ITIL تمایزی بین این دو مفهوم در نظر گرفته نشده بود، در ITIL 4 تفاوت و مرزهای این مفاهیم کاملا مشخص شده است. در واقع در ITIL 4 از این مفاهیم با توجه به تعریف آنها در DevOps استفاده شده است. استقرار به ایجاد یک نرم افزار یا خدمات اشاره می کند در حالیکه از کلمه انتشار زمانی استفاده می شود که نرم افزارها یا خدمات برای استفاده در دسترس قرار می گیرند.

 

قرارگیری مفهوم ارزش در ITIL 4 و سازگاری آن با تفکر Lean

بزرگ‌ترین تغییر در ITIL 4 و موردی که تفکر Lean به شدت تحت تأثیر قرار داده است، قرار گرفتن مفهوم ارزش در بطن و مرکز خدمات است. البته تمرکز بر اهمیت “ارزش” در نسخه های قبلی ITIL به هیچ وجه کم نیست، اما ITIL 4 در این زمینه فراتر از سایر نسخه های ITIL حرکت می کند.

محور اصلی ITIL 4 سیستم ارزش سرویس (SVS) و قلب آن زنجیره ارزش خدمات است؛ مفهومی که برای افرادی که با Lean آشنایی دارند کاملا شناخته شده است. جریان های ارزش، ابزار انتخابی ITIL 4 برای فعالیت های مستند سازی هستند. یکی از مهم ترین مزایای ساختار ITIL 4 برای SVS و زنجیره های ارزش و جریان این است که نشان می دهد که فعالیت ها – همه 34 تای آنها – ابزاری هستند که می توانند در جریان ارزش استفاده شده و بکار روند. انجام این کار، به جلوگیری از پیشرفت تفکر خاموش کمک می کند. در گذشته به اشتباه تصور می شد کهITIL بخش های مختلف از جمله طراحی خدمات، انتقال و عملیات را به شکل مجزا از هم در نظر می گرفته. با خواندن ITIL 4 می شویم که هدف ITIL به هیچ وجه جداسازی بخش های مختلف نیست.

برای موفقیت در تفکر DevOps و Agile ، اندازه گیری ها باید در سطحی بالاتر از آنچه که اغلب در فرایندهای ITSM وجود دارد انجام شود: اندازه گیری و پاداش فردی یکی از قوی ترین نیروها برای جداسازی ایجاد رقابت درونی است، در حالی که DevOps بر ستون های شفافیت، همکاری و سازگاری استوار است. مهم تر از همه، یک اخلاق تیمی وجود دارد که همه افراد را ملزم به مشارکت کرده و همه را در ارزش نهایی ایجاد شده سهیم می داند . ITIL 4 از این امر با عنوان “ایجاد ارزش” یاد می کند و این یک مفهوم اساسی برای موفقیت در همکاری گسترده است.

ITIL V3 وظیفه تولید کنندگان را ایجاد ارزش برای مشتریان می داند. این مفهوم در دل خود جدایی تولید کنندگان و مشتریان را پرورش می دهد. در حالیکه در ITIL 4 با اشاره به اینکه فرآیند ایجاد ارزش به همه پاداش می دهد، همکاری تقویت می شود و تیم ها با اهداف مشترک در کنار هم فعالیت می کنند.

 

کلام آخر

تغییرات به وجود آمده در ITIL 4 نباید این باور را ایجاد کند که ITIL به یک تابع از چارچوب های دیگر تبدیل شده است. در حقیقت، تلفیق محتوای چارچوب های مختلف سال هاست که در فضای IT به کار گرفته شده است. به عنوان مثال از کسانی که در یک دوره DevOps شرکت می کنند، انتظار می رود که با مفاهیم کلی ITSM و Agile آشنا باشند. در واقع همه می دانند که نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست. آنچه ITIL انجام داده است در واقع استفاده از سایر چارچوب ها برای تکمیل نگرش است و این باعث سازگار شدن ITIL با سایر چارچوب های موجود در زمینه ITSM شده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا