لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

آخرین ورژن ITIL شامل چه مباحثی است؟

آخرین ورژن ITIL شامل چه مباحثی است؟ | داناپرداز

ITIL از ITIL 3 به ITIL 4 ارتقاء یافته است. طبیعتا این اتفاق سوالاتی را در ذهن ما ایجاد می کند: در آخرین ورژن ITIL چه تفاوتی هایی وجود دارد؟ آیا این یک تغییر جزئی است یا یک بازسازی کلی؟

 

آخرین ورژن ITIL در برابر ITIL v3 – تغییر کلی یا جزئی؟

در حالی که آخرین ورژن ITIL بیشتر چیزهایی که افراد در ITIL V3 به آن علاقه داشتند را حفظ کرده است؛ این تغییر یک تجدید نظر مهم با تفکرات هوشمندانه، بازآرایی مجدد و استفاده بهینه از رویکرد قبلی است. در این مورد در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد، اما ابتدا بهتر است که رویکرد، نگرش و ساختار این نسخه را بررسی کنیم: آخرین ورژن ITIL طبیعتی کاملاً متفاوت دارد که از چند وجه قابل مشاهده است.

 

سازگاری بیشتر در آخرین ورژن ITIL

ITIL V3 با توجه به دامنه و کاربردش نگرشی کاملا جسورانه دارد. البته این اشکال نیست: V3 با معرفی چرخه عمر خدمات، با تحت پوشش قرار دادن تمام بخش های مختلف عمر یک سرویس، از آغاز تا پایان، از تقاضا یا ایجاد فرصت تا خاتمه و انصراف از دریافت خدمات، تلاش حساب شده ای برای توسعه کاربرد ITSM انجام داد. این یک واکنش نسبتاً مناسب با توجه به اکوسیستم موجود در سال 2006 بود، اما اکنون شرایط تفاوت کرده است. آخرین ورژن ITIL به خوبی متوجه این مسئله شده است و به جای تلاش برای ارائه چارچوبی که رویکردهای دیگری را نیز در بر بگیرد، چارچوب های دیگر را به هم به صورت پیوسته، پشتیبانی و تکمیل می کند. با توجه به ایجاد تغییر در برخی تعاریف و ساختارها، برخی از ایده های کلیدی در آخرین ورژن ITIL با توجه به سایر بهروش ها و نه فقط ITIL ارائه شده اند.

آخرین ورژن ITIL آنچه را که قبلاً مورد استفاده قرار می گرفت تکرار یا نقض نمی کند، در عوض مانند Devops ارتباط آنها را با فضای ITSM نشان می دهد. نتیجه نهایی مجموعه ای از توصیه های حمایتی و سازنده است که در شرایط فعلی و با چارچوب های چندگانه که در یک سرویس پیچیده تر یکپارچه شده اند، بسیار بهتر عمل می کند.

 

بازگشت به پایه ها در آخرین ورژن (ITIL)

Axelos تشخیص داده است که افراد علاقه دارند فعالیت ها را از ابتدا شروع کنند. به عنوان مثال طرفداران Agile با یک محصول قابل دوام که دارای حد اقل ها است شروع می کنند – چیزی که قابل استفاده است و در کوتاه مدت ایجاد ارزش می کند. آخرین ورژن ITIL این تمایل را با بازگشت به مبانی اصلی (چارچوب های مربوط به بهروش ها) نشان داده است. اولین کتاب ترکیبی از اطلاعات پایه و نا منظم بود و نشان دهنده این بود که باید منتظر نسخه های بعدی ماند. در آخرین ورژن ITIL این مبانی به صورت تنظیم شده فراهم گردیده و راهنمایی های دقیق تر و پیشرفته تر، سازگار تر و مفیدتری ارائه شده اند.

 

تلفیق بهترین ها در آخرین ورژن

آخرین ورژن ITIL دقیقاً مانند یک شرکت اتومبیل سازی که ویژگی های موفق را از یک مدل به نسخه های جدید منتقل می کند، ایده های موفق را از طیف گسترده ای از چارچوب های موجود ITIL گرد هم آورده است. نکته قابل توجه این است که چگونه اصول راهنمای ITIL با توجه به تجربیات عملی، تنظیم شده و شکل گرفته اند تا شالوده اصلی آن ایجاد شود. به این ترتیب ایده هایی که همیشه خوب بوده اند برای مخاطبان بیشتری به ارمغان آورده شده است.

 

تغییرات و نوآوری ها در آخرین ورژن (ITIL)

اما تغییرات آخرین ورژن ITIL تنها به بازنگری ها محدود نمی شود. نو آوری ها و موارد اضافه شده ای هم وجود دارند که باعث می شود این ورژن در فضای بهروش های IT بهتر جایگاه خود را پیدا کند. قابل توجه ترین موارد این نوآوری ها توجه مجدد به فرآیند ها و کاربردها به عنوان فعالیت ها و افزودن جریان ارزش و سیستم ارزش خدمات است. این تغییرات تا حدی مهم هستند که می توان در بلاگ های متفاوت به آنها پرداخت و قطعا این اتفاق به مرور زمان خواهد افتاد، اما در ادامه به معرفی مهم ترین موارد این تغییرات و نوآوری ها خواهیم پرداخت.

 

تغییرات و نوآوری ها در آخرین ورژن (ITIL) | داناپرداز

همکاری در ایجاد ارزش

قابل توجه ترین تغییر در آخرین ورژن ITIL ناپدید شدن چرخه عمر خدمات است. درعوض، سیستم ارزش خدمات معرفی می شود که یک تصویر انعطاف پذیر از مفاهیم مؤلفه موجود و مورد نیاز برای ارائه ITSM به صورت کارآمد است. برخلاف چرخه عمر سرویس، هیچ مسیر ثابت و مشخصی وجود ندارد، بلکه یک دید گاه ارائه می شود که از طریق آن سازمان ها می توانند با ذینفعان خود همکاری کنند تا برای مشتریان خود ارزش ایجاد کنند. این مفاهیم در زمینه ITSM برای بسیاری افراد جدید هستند و احتمالاً چالش برانگیزترین بخش مطالب و امتحانات جدید خواهند بود – اما با کمی تلاش می توان درک و شناخت سودمندی از آنها ارائه داد.

ITIL 4 اظهار می کند كه ارزش فقط توسط یك مجموعه ایجاد نشده و از مجموعه ای به مجموعه دیگر منتقل می شود. اگر می خواهید موفق شوید، باید در تمامی مراحل ارزش برای ذینفعان قابل مشاهده باشید. این بدین معنی است که ارزش توسط همه ایجاد شده است. همه افراد درگیر باید در ایجاد ارزش سهم داشته باشند.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

تناسب با دنیای DevOps

همانطور که در بالا ذکر شد، آخرین ورژن ITIL به دنبال ایجاد لحن ثابت با محیط اطراف خود است و مهم‌ترین این محیط ها، رویکردهای فوق العاده محبوب DevOps و Agile هستند. برخی از این موارد نیاز به تعدیل توسط افراد باتجربه ITIL دارند، به خصوص برای بسیاری از افراد ITSM که از مفاهیم DevOps و Agile آگاهی دارند. در ادامه به چند مورد خاص اشاره می کنیم:

 

رخدادها و مشکلات

در آخرین ورژن ITIL یک رخداد، اتفاقی است که در واقع کاربر را تحت تأثیر قرار می دهد و کیفیت خدمات دریافتی را خدشه دار می کند. مسئله ای که امکان تأثیرگذاری بر یک سرویس را دارد، اما هنوز بالفعل نشده است یک مشکل است – چیزی که باید مورد بررسی قرار گیرد و پیش از آسیب رساندن به سیستم از آن جلوگیری شود. این تعریف از رخداد نه تنها تعریف رخداد را با تعاریف ارائه شده در چارچوب های دیگر هماهنگ تر می کند، بلکه معنی آن را به معنی کلمه در زبان انگلیسی هم نزدیک تر می کند.

 

استقرار و انتشار

این اصطلاحات که به صورت ترکیبی و طی یک فرآیند واحد (انتشار و استقرار) در ITIL V3 ارائه شده بود، با دقت بیشتری در آخرین ورژن ITIL تعریف شده است. این مفاهیم طی سال های اخیر از هم جدا شده اند و این ورژن بازتاب این موضوع است.

 

فعالیت ها

در آزمون ITIL V3 همیشه سوالی در مورد درک تفاوت بین فرآیند و عملکرد طراحی می شد. اکنون در آخرین ورژن ITIL عملکرد و فرایند تحت یک اصطلاح واحد – “فعالیت” – استفاده شده اند. به این ترتیب پیچیدگی که بدون علت مشخصی ایجاد شده بود، از بین رفت و حالا می توان از کلمه فرایند برای مواردی که واقعا شکل فرایند را دارند استفاده نمود.

 

خلاصه

در مورد آخرین ورژن ITIL چیزهای بیشتری باید نوشت: به عنوان جدیدترین ورژن سری های ITIL، به عنوان چارچوبی که با دیگر چارچوب ها ادغام می شود و به عنوان مجموعه جدیدی از ایده ها برای کسانی که تازه با ITIL آشنا می شوند. آخرین ورژن ITIL بسیار فراگیر تر شده و با جهان مدرن و رویکردهای متنوعش سازگاری پیدا کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا