لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بخش بندی بازار چیست؟ + انواع، مثال و مزایا

بخش بندی بازار چیست؟ | داناپرداز

در این مقاله، ما یاد می‌گیریم که بخش‌ بندی بازار چیه و چطور این امکان رو به شما میده تا تلاش‌های بازاریابی خودتون رو به ‌درستی به سمت مخاطبان مناسب هدایت کنین تا در نهایت موفقیت کسب ‌و کارتون تضمین بشه.
قبل از اینکه بررسی عمیق‌تری داشته باشیم، مفهوم تقسیم ‌بندی بازار و مزایای این روش که به شما کمک می کنه مخاطبان هدفتون رو بشناسید، تعریف می‌ کنیم.

 

بخش ‌بندی یا تقسیم بندی بازار چیست؟

بخش بندی بازار یک اصطلاح بازاریابیه که به جمع آوری خریداران احتمالی در گروه‌ها یا بخش‌هایی با نیازهای مشترک اشاره داره؛ گروه‌هایی که به یک اقدام بازاریابی، واکنش مشابهی نشون میدن.
تقسیم بندی بازار به شرکت‌ها اجازه میده تا دسته‌های مختلفی از مصرف کننده‌ها رو هدف بگیرن؛ این مشتریان ارزش کامل محصولات و خدمات خاص رو متفاوت از یکدیگر درک میکنن.
با درک بخش‌های بازار خودتون میتونین از این هدف گذاری در محصول، فروش و استراتژی‌های بازاریابی استفاده کنین. بخش‌های بازار، شما رو از نحوه ایجاد پیشنهادات محصول برای قسمت‌های مختلف مثل مردان در برابر زنان یا درآمد بالا در برابر درآمد کم، مطلع می‌کنن که در نهایت میتونه چرخه‌های توسعه محصول رو تقویت کنه.

  • درک بخش بندی بازار
  • شرکت‌ها برای شناسایی قسمت‌های مختلف بازار به طور کلی میتونن از سه معیار استفاده کنن:
  • همگنی یا نیازهای مشترک در یک بخش
  • تمایز یا منحصر به فرد بودن از گروه‌های دیگر
  • واکنش یا واکنشی مشابه به بازار

مثلا یک شرکت تولید کفش ورزشی ممکنه بخش‌هایی از بازار رو برای بازیکنان بسکتبال و دوندگان مسافت طولانی در نظر بگیره. بسکتبالیست‌ها و دوندگان مسافت طولانی به عنوان گروه های مجزا، واکنش خیلی متفاوتی به تبلیغات دارن. درک این بخش‌های مختلف بازار، شرکت کفش‌های ورزشی رو قادر می‌سازه تا برند خودش رو به طور مناسبی بازاریابی کنه.
بخش بندی بازار، به عنوان بخشی از تحقیقات بازار به دنبال شناسایی گروه‌های هدف در مصرف کنندگان هستش تا محصولات و برندسازی به گونه‌ای طراحی بشن تا برای این گروه‌ها جذاب باشن.
هدف از بخش بندی بازار به حداقل رسوندن ریسک با تعیین اینکه کدوم محصولات بهترین شانس رو برای به دست آوردن سهمی از بازار هدف دارن؛ و تعیین بهترین راه برای ارائه محصولات به بازار هستش. این کار به شرکت اجازه میده تا با تمرکز منابع محدود روی تلاش هایی که بهترین بازگشت سرمایه (ROI) رو ایجاد می کنه، کارایی کلی خودش رو افزایش بده.

واقعیت:
بخش بندی بازار به شرکت اجازه میده تا با تمرکز منابع محدود روی تلاش‌هایی که بهترین بازگشت سرمایه (ROI) رو ایجاد می کنه، کارایی کلی خودش رو افزایش بده.

 

انواع بخش بندی بازار

به طور کلی چهار نوع اصلی تقسیم بندی بازار وجود داره، اما یک نوع میتونه به دو بخش فردی و سازمانی هم تقسیم بشه. بنابراین، در زیر پنج نوع رایج بخش بندی بازار رو میتونین ببینین.
انواع بخش بندی بازار | داناپرداز

 

بخش بندی جمعیتی (دموگرافی)

تقسیم بندی جمعیتی یکی از روش های ساده و رایج بخش بندی بازار هستش. در این روش بازار بر اساس پارامترهای جمعیت شناسی مثل سن، درآمد، جنسیت، نژاد، تحصیلات یا شغل تقسیم بندی میشه. این استراتژی بخش بندی بازار فرض می کنه که افراد با پارامترهای جمعیت شناسی مشابه نیازهای مشابهی هم دارن.
مثال: استراتژی بخش بندی بازار برای یک کنسول بازی ویدیویی جدید ممکنه نشون بده که اکثر کاربران مردان جوان با درآمدی مشخص هستن.

 

تقسیم بندی فیرموگرافی

بخش بندی فیرموگرافی همون مفهوم تقسیم بندی جمعیت شناسی هستش؛ اما این استراتژی به جای تجزیه و تحلیل افراد روی سازمان تمرکز داره. در واقع در این استراتژی، تعداد کارکنان، تعداد مشتریان، تعداد دفاتر یا درآمد سالیانه یک شرکت اهمیت پیدا می‌کنه.
مثال: یک ارائه دهنده نرم افزار شرکتی ممکنه پیشنهادات جامع‌تر و با قابلیت شخصی سازی بیشتری رو به یک شرکت چندملیتی ارائه بده؛ در حالی که برای شرکت‌های کوچک‌تر، پیشنهاداتی با قیمت ثابت و محصولی ساده تر رو در نظر بگیره.

 

بخشی بندی جغرافیایی

بخش بندی جغرافیایی از نظر فنی زیرمجموعه ای از تقسیم بندی جمعیتی هستش. این رویکرد مشتریان رو بر اساس موقعیت فیزیکی گروه بندی می‌کنه؛ با این فرض که افراد در یک منطقه جغرافیایی معین ممکنه نیازهای مشابهی داشته باشن. این استراتژی برای شرکت‌های بزرگ‌تری که به دنبال گسترش شعب، دفاتر یا حضور در مکان‌های معین هستن مفید به حساب میاد.
مثال: یک خرده فروش لباس ممکنه در بخش هایی از کشور مبدا یا کشورهای دیگر، لباس‌های رنگارنگ و پر زرق و برق‌تری رو به بازار ارائه بده.

 

تقسیم بندی رفتاری

بخش بندی رفتاری به طور قابل توجهی به داده‌های بازار، اقدامات مصرف کننده و الگوهای تصمیم گیری مشتریان متکی هستن. این رویکر مصرف کننده‌ها رو بر اساس نحوه تعامل قبلی با بازارها و محصولات گروه بندی می‌کنه.
در این رویکرد، فرض بر اینه که نحوه خرج کردن پول توسط مصرف کننده‌ها احتمالا نشون دهنده محصولاتیه که میتونن در آینده بخرن؛ اگرچه نحوه خرج کردن میتونه در طول زمان یا در واکنش به رویدادهای جهانی تغییر کنه.
مثال: افرادی که بیش از 10 پرواز در سال انجام میدن یا افرادی که فرزندان خودشون رو چندین بار در هفته به تمرینات ورزشی میبرن.

 

بخش بندی روان شناختی

دشوارترین رویکرد بخش بندی بازار در اغلب مواقع بخش بندی روان شناختیه که تلاش می کنه مصرف کننده‌ها رو بر اساس سبک زندگی، شخصیت، نظرات و علایقشون طبقه بندی کنه. دستیابی به این رویکرد از اونجایی میتونه سخت‌تر باشه که این صفات ممکنه به راحتی تغییر کنه و به علاوه، ممکنه داده‌های عینی به راحتی در دسترس نباشن.
با این حال، این رویکرد این پتانسیل رو داره تا قوی ترین نتایج بخش بندی بازار رو به همراه داشته باشه؛ چرا که افراد رو بر اساس محرک‌های درونی گروه بندی می‌کنه که مراتب مهم‌تر از عوامل بیرونیه.
مثال: یک شرکت پوشاک تناسب اندام مکنه افراد رو بر اساس علاقه اونها به بازی یا تماشای انواع ورزش‌ها مورد هدف قرار بده.

واقعیت:
نمونه‌های دیگری از انواع بخش بندی هم وجود دارن که البته چندان مورد توجه نیستن؛ حجم (یعنی مصرف کننده چقدر هزینه می‌کنه)، میزان استفاده (یعنی مشتری چقدر وفاداره) یا سایر ویژگی‌های مشتری (یعنی مشتری چقدر نوآور یا ریسک پذیره).

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

چطور بخش بندی رو شروع کنیم

برای شروع تقسیم بندی، 5 مرحله اصلی وجود داره که در ادامه اونها رو بررسی می‌کنیم.

  1. بازارتون رو تعریف کنین: آیا به محصولات و خدمات شما نیاز است؟ بازار بزرگه یا کوچک؟ برند شما در بازار فعلی در چه جایگاهی قرار داره؟
  2. بازارتون رو بخش بندی کنین: تصمیم بگیرین کدوم یکی از پنج معیار (دموگرافی/فرموگرافی، روان شناختی، جغرافیایی یا رفتاری) قراره برای بخش بندی بازار شما استفاده بشه. نیازی نیست فقط از یکی استفاده کنید؛ در واقع، اکثر برندها استفاده ترکیبی از اونها رو ترجیح میدن. بنابراین، سعی کنین همه رو آزمایش و بهترین گزینه‌ها رو پیدا کنین.
  3. بازارتون رو درک کنین: با انجام نظرسنجی‌های تحقیقاتی مقدماتی، گروه های متمرکز، نظرسنجی‌ها و غیره میتونین این کار رو انجام بدین. سوالاتی بپرسین که مربوط به بخش‌های انتخابی باشن و ترکیبی از سوالات کمی (کادرهای قابل علامت گذاری/انتخاب) و کیفی (دارای فضای کافی برای پاسخ‌های متنی) رو به کار ببرین.
  4. بخش های مشتری خودتون رو ایجاد کنین: پاسخ‌های تحقیق خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین تا مشخص بشه کدوم قسمت‌های مشتری با برند شما مرتبط هستن.
  5. استراتژی بازاریابی خودتون رو آزمایش کنین: وقتی که پاسخ‌های خودتون رو تفسیر کردین، نتایج رو با استفاده از ردیابی تبدیل‌ها آزمایش و میزان موثر بودن اونها رو بررسی کنین؛ و به آزمایش ادامه بدین. اگر جذب ناامید کننده بود، مجددا بخش‌ها یا روش‌های تحقیق خودتون رو بررسی کنین.

 

مزایای بخش بندی بازار

برای پیاده سازی تقسیم بندی بازاریابی به منابع و تلاش مناسب نیاز دارین. اما در عوض، کمپین‌های بخش بندی بازاریابی موفق میتونه سودآوری و سلامت بلندمدت یک شرکت رو افزایش بده. تقسیم بندی بازار مزایای مختلفی داره که در ادامه به چند مورد از اونها اشاره کردیم.

مزایای تقسیم بندی بازار | داناپرداز

افزایش بهره وری منابع. بخش بندی بازار به مدیریت اجازه میده تا روی جمعیت شناسی یا مشتریان خاصی تمرکز کنه. به جای تلاش برای تبلیغ محصولات به کل بازار، بخش بندی بازاریابی یک رویکرد متمرکز و دقیق رو امکان پذیر می کنه؛ این رویکرد در اغلب مواقع نسبت به رویکرد دسترسی گسترده، هزینه کمتری داره.
تصویر برند قوی‌تر. تقسیم بندی بازاریابی، مدیریت رو وادار می‌کنه تا شیوه‌هایی رو برای درک شدن توسط گروه خاصی از مردم در پیش بگیره. وقتی که بخش بازار مشخص شد، مدیریت باید در نظر بگیره که چه پیامی رو ارائه بده.
از اونجا که این پیام به مخاطبان هدف هدایت میشه، نام تجاری و پیام رسانی یک شرکت به احتمال زیاد با قصد و برنامه ریزی قبلی انجام میشه. این موضوع ممکنه به صورت غیرمستقیم روی ایجاد تجربیات بهتر مشتری تاثیر بگذاره.
پتانسیل بیش‌تر برای وفاداری به برند. بخش بندی بازاریابی فرصت ایجاد روابط بلندمدت با یک شرکت رو برای مصرف کننده‌ها افزایش میده. ممکنه شانس به کارگیری رویکردهای مستقیم‌تر و شخصی‌تر بازاریابی با مشتریان فراهم بشه و حس مشارکت، اجتماع و احساس تعلق رو تقویت کنه. به علاوه، بخش بندی بازار این احتمال که شما مشتری مناسبی رو که متناسب با خط محصول و دموگرافی شما باشه رو پیدا کنین افزایش میده.
تمایز قوی‌تر در بازار. تقسیم بندی بازار این فرصت رو به شرکت میده تا پیام دقیقی رو که به بازار و رقبا منتقل می‌کنه رو به شکل بهتری مشخص کنه. این کار همچنین میتونه به ایجاد تمایز محصول از طریق برقراری ارتباط به طوری که تفاوت شرکت رو با سایر رقبایش نشون بده کمک کنه. به جای به کارگیری رویکرد گسترده در بازاریابی، با مدیریت میتونین یک تصویر خاص ایجاد کنین که به احتمال زیاد به یادماندنی‌تر و خاص‌تر است.
تبلیغات دیجیتال هدفمندتر. بخش بندی بازاریابی شرکت رو قادر می سازه تا استراتژی‌های تبلیغاتی هدفمند بهتری رو اجرا کنه. این مورد برنامه‌های بازاریابی که تلاش‌ها رو به سمت سنین، مکان‌ها یا عادت‌های خاص از طریق رسانه‌های اجتماعی هدایت می‌کنه رو شامل میشه.

 

استراتژی بخش بندی بازار

چرا باید بخش بندی بازار رو به عنوان یک استراتژی در نظر بگیریم؟ استراتژی یک برنامه ریزی مشخص است که شما رو به شیوه‌ای موثر و مفید از نقطه A به نقطه B هدایت می‌کنه. تقسیم بندی بازار هم تقریبا به همین شکل هستش؛ چرا که در مواقعی لازمه تا بخش‌های بازار خودتون رو مجددا بررسی کنین. بعضی از این شرایط رو میتونین در ادامه مقاله ببینین.

استراتژی بخش بندی بازار | داناپرداز

در زمان تغییرات سریع، یک مثال عالی اینه که چطور همه گیری بیماری کرونا خیلی از کسب و کارها رو مجبور کرد تا در نحوه فروش خودشون به مشتریان تجدیدنظر کنن. کسب و کارهایی که فروشگاه‌های فیزیکی داشتن به سفارش آنلاین توجه کردن؛ در حالی که صاحبان رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر سرویس میدادن.
اگر مشتریان شما تغییر کنن، پس بخش بندی بازارتون هم باید تغییر کنه تا نیاز مشتریان جدیدتون و انتظاری که از شما دارن رو به وضوح درک کنین.
بخش‌های بازار میتونن سال به سال تغییر کنن، چرا که مشتریان تحت تاثیر عوامل خارجی قرار می‌گیرن که میتونه رفتار و پاسخ اونها رو دستخوش تغییر کنه.
مثلا، بلایای طبیعی ناشی از گرم شدن کره زمین ممکنه روی تصمیم خانواده‌ای برای زندگی در منطقه‌ای که مستعد وقوع حوادث مشابه هستش تاثیر بگذاره. در مقایسی بزرگ‌تر، اگر قسمت مشتری هدف شما از یکی از مناطق فروشتون فاصله بگیره، ممکنه بخواهید تمرکز مجدد فعالیت‌های فروشتون رو در مناطق پرجمعیت‌تر مدنظر قرار بدین.
به صورت دوره‌ای در طول سال: اگر بازار خودتون رو بررسی کردین و بخش‌هایی از بازار رو در بهار ایجاد کردین، این امکان وجود داره که همون قسمت‌های بازار در زمان‌های متفاوتی از سال ویژگی‌های متفاوتی داشته باشن.
مثلا، تعطیلات آخر سال یا اول بهار ممکنه روی تصمیمات خانواده‌ها تاثیر زیادی بگذاره. این تعطیلات بر عادات خرید بخش‌های بازار، نحوه رفتار اونها (معمولا در این بازه زمانی بیشتر خرج می کنن) و همچنین مسافرت‌هایی که انجام میدن تاثیر میگذاره. دونستن این اطلاعات میتونه به شما در پیش بینی و آمادگی بهتر برای این دوره کمک می‌کنه.
وقتی که به روزرسانی استراتژی بخش بندی بازارتون رو در نظر میگیرین این سه نکته رو مدنظر قرار بدین:
تغییرات رو قبول کنین: ببینین بین یک دوره زمانی تا دوره زمانی دیگر چه اتفاقاتی افتاده و چه عواملی باعث این تغییرات شده است. با درک دلایل متفاوت بودن بازارتون، میتونین در مورد اینکه آیا میخواهید رویکرد خودتون رو تغییر بدین یا حفظ کنین، تصمیمات کلیدی بگیرین.
برای شروع برنامه ریزی منتظر نباشین: کسب و کارها همیشه در حال تطبیق با ترندهای بلندمدت هستن؛ بنابراین، تحقیقات تقسیم بندی بازار به روز، شما رو در جایگاه مناسبی قرار میده تا به صورت فعال با این تغییرات مقابله کنین. وقتی قسمت‌های بازار خودتون رو دارین، فکر خوبیه که عوارض یا خطرات بلندمدت مربوط به هر بخش رو هم در نظر بگیرین و در صورت بروز مشکل، زمانی رو برای بحث در مورد حل مشکل اختصاص بدین.
از چه به چرا برسید: چرا اون نیروهای محرک به وجود اومدن؟ چرا بازار هدف شما دارای خطراتی هستش؟ با درک جنبه‌های مختلف بازارهای هدف میتونین میزان موفقیتتون رو افزایش بدین. جمع آوری داده‌های داخلی برای درک بهتر و تکنیک‌های مدل سازی پیشرفته بینش شما رو در مورد این «چرا»ها گسترش میده. بدین ترتیب، شما میتونین بخش بندی بازار رو به صورت هوشمند، قابل پیش بینی و علمی تعیین کنین.

 

نمونه‌های مورد استفاده از تقسیم بندی بازار

کجا میتونین از بخش بندی بازار در کسب و کارتون استفاده کنین؟ ما چند سناریو مورد استفاده رو جمع آوری کردیم تا ببینین چطور میشه این کار رو در چندین بخش و فعالیت ایجاد کرد:

مثال‌هایی از تقسیم بندی بازار | داناپرداز

 

ارزیابی بازار و فرصت

وقتی کسب و کار شما میخواد وارد بازار جدیدی بشه یا به دنبال فرصت‌های رشد باشه، تقسیم بندی بازار میتونه کمک کنه تا پتانسیل فروش رو بیشتر درک کنین. این موضوع میتونه با همسو کردن یافته‌های شما با گروه‌های مخاطب هدف، به تجزیه تحقیقاتتون به بخش‌های کوچک‌تر کمک کنه.
مثلا وقتی تهدیدها و فرصت‌ها رو در یک بازار جدید شناسایی کردین، میتونین دانش بخش مشتری خودتون رو در اطلاعات به کار ببرین تا متوجه بشین مشتریان هدف چطور به ایده‌ها، محصولات یا خدمات جدید پاسخ میدن.

 

بخش بندی و هدف گذاری

با تقسیم کردن کل بازارتون به بخش‌های مختلف مشتری، در واقع اونها رو با معیارهای مشخصی مثل جمعیت شناسی، نیازها، اولویت‌ها، علایق مشترک یا ترجیحات رفتاری تعریف کردین. با استفاده از این اطلاعات میتونین محصولات و خدماتتون رو به سمت این بخش‌های بازار هدف قرار بدین، پیام‌های بازاریابی و تضمین‌هایی ایجاد کنین که با معیارهای بخش همخوانی داشته باشه.

 

مشتری نیاز به تحقیق داره

وقتی اطلاعات زیادی در مورد مشتریانتون داشته باشین، میتونین بفهمین که در چه بخش‌هایی کسب و کارتون به خوبی با اونها ارتباط برقرار می‌کنه و کجا امکان پیشرفت وجود داره.
بخش بندی بازار میتونه به تحقیقات نیازهای مشتری (که به عنوان تحقیق عادت ها و شیوه ها هم شناخته میشه) برای ارائه اطلاعات در مورد نیازها، ترجیحات و استفاده مشتری از محصول و خدمات کمک کنه. با این کار میتونین شکاف‌هایی رو در پیشنهادات خودتون شناسایی و درک کنین که میتونه برای توسعه یا پیگیری برنامه ریزی بشه.
*** یکی از ابزارهایی که به ارتباط بهتر کسب و کارتان با مشتری کمک بسیار زیادی می‌کنه، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این ابزار، وارد صفحه نرم افزار CRM دانا شوید.***

 

توسعه محصول

اگر محصول یا خدماتی که توسعه دادین مشکل مخاطب هدف شما رو حل نکنه یا مفید نباشه، اون محصول در فروش با مشکل مواجه میشه. وقتی بدونین که هر کدوم از قسمت‌های بازار شما به چه چیزهایی اهمیت میدن و زندگی خودشون رو چطور میگذرونن، راحت‌تر میتونین بفهمین چه محصولاتی زندگی اونها رو بهبود میده.

 

بهینه سازی کمپین

تیم‌های بازاریابی و محتوا برای داشتن اطلاعات دقیق در مورد هر بخش ارزش قائل هستن، چرا که این امر به اونها اجازه میده تا کمپین‌ها و استراتژی‌های خودشون رو در مقیاس شخصی سازی کنن. این کار ممکنه به تغییراتی در پیام رسانی منجر بشه که در نتیجه ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کنه و تاثیر مثبتی روی نتایج کمپین میگذاره.
اگر کمپین‌ها با فراخوان‌های قوی برای اقدام ترکیب بشن، کمپین‌های بازاریابی به ابزار قدرتمندی تبدیل میشن که بخش‌های بازار هدفتون رو به سمت کانال‌های فروش هدایت می کنن.

 

اطمینان از بخش های موثر

بعد از اینکه بخش‌های مختلف خودتون رو تعیین کردین، باید مطمئن بشین که مفید هستن. یک تحلیل تقسیم بندی خوب باید تست‌های زیر رو با موفقیت پشت سر بگذاره:

  • قابل اندازه گیری: قابل اندازه گیری به این معنیه که متغیرهای تقسیم بندی شما به طور مستقیم با خرید یک محصول مرتبط هستن. شما باید بتونین محاسبه کنین یا تخمین بزنین که بخش شما چقدر برای محصول شما هزینه می‌کنه. مثلا یکی از بخش‌های شما ممکنه اونهایی باشن که احتمال خریدشون در مدتی که تبلیغات می‌کنین یا حراج دارین بیشتر باشه.
  • قابل دسترس: درک مشتریان و دسترسی به اونها دو چیز متفاوت هستش. ویژگی‌ها و رفتار بخش‌های شما باید به شما کمک کنه بهترین راه برای برآورده کردن اونها رو شناسایی کنین. مثلا ممکنه متوجه بشین که یک بخش کلیدی در برابر فناوری مقاومه و از طریق روزنامه یا رادیو به تبلیغات فروشگاهتون دسترسی داره. این در حالیه که بخش دیگری به بهترین وجه در دسترس قرار داره. در اپلیکیشن موبایلتون ممکنه یکی از بخش‌ها به بازنشستگان مردی اختصاص داشته باشه که کمتر از اپلیکیشن و ایمیل استفاده می‌کنن اما به تبلیغات چاپی واکنش بهتری نشون میدن.
  • قابل توجه: هر بخش بازار باید توانایی خرید داشته باشه. مثلا اگر شما یک خرده فروش سطح بالا هستین، بازدیدکننده‌های فروشگاهتون ممکنه قصد خرید کالاهای شما رو داشته باشن اما در واقع توان مالی لازم رو ندارن. مطمئن بشین که یک بخش مشخص شده صرفا به محصولاتتون علاقه مند نباشن و امکان خرید هم برای اونها میسر باشه.
    در این مثال، بازار شما ممکنه شامل علاقه مندان به محیط زیست باشه که مایل به پرداخت حق بیمه برای محصولات سازگار با محیط زیست هستن، بازنشستگانی با زندگی بدون دغدغه که میتونن هزینه کالاهای شما رو پرداخت کنن و البته کارآفرینان موفقی که میخوان ثروت خودشون رو به رخ بکشن.
  • قابل اقدام: بخش بازار باید در مرحله عرضه به بازار، پاسخ متفاوتی رو ارائه بده. این یعنی هر کدوم از بخش‌های شما باید متفاوت و منحصر به فرد باشه. مثلا فرض کنیم بخش بندی شما نشون میده افرادی که حیوانات خانگی خودشون رو دوست دارند و افرادی که به محیط زیست اهمیت میدن عادت‌های خرید یکسانی دارن. در این صورت به جای داشتن دو بخش مجزا، باید هر دو را در قالب یک بخش گروه بندی کنین.
  • بخش بندی بازار یک علم کاملا دقیق نیست. با گذراندن این فرآیند، ممکنه متوجه بشین که بخش بندی بر اساس رفتارها بخش های قابل اقدامی رو در اختیارتون قرار نمیده، اما در نهایت رفتار این کار رو می کنه. شما باید یافته‌های خودتون رو تکرار کنین تا مطمئن بشین چیزی که بیشترین تناسب رو با نیاز سازمان‌های بازاریابی، فروش و محصول داره رو پیدا کردین.

 

اشتباه‌های رایج در تقسیم بندی بازار

ما به کارهایی که باید انجام بشه اشاره کردیم؛ بنابراین، در اینجا سه مورد از مواردی که نباید انجام بشه رو میگیم:

اشتباه‌های رایج در تقسیم بندی بازار | داناپرداز

از کوچک یا تخصصی کردن بخش های خودتون اجتناب کنین: بخش های کوچک ممکنه قابل اندازه گیری یا دقیق نباشن و بیشتر باعث حواس پرتی هستن تا گسترش بینش.
بی توجهی به پول: استراتژی شما ممکنه بخش بزرگی رو شناسایی کرده باشه اما فقط در صورتی که اون بخش قدرت خرید محصولتون رو داشته باشه میتونین به بازگشت سرمایه امیدوار باشین.
انطعاف پذیر نباشین: مشتریان و شرایط تغییر می‌کنن، بنابراین اجازه ندین بخش‌های شما بیش از حد ریشه دار بشن؛ آماده باشین که در صورت نیاز اونها رو تکامل بدین.

 

سخن پایانی

همونطور که در مقاله خواندید، تقسیم بندی بازار یکی از بهترین و مهم‌ترین کارهایی هستش که هر کسب و کاری برای موفقیت بیشترش باید انجام بده.
در اصل شما با این کار می‌تونید بهره وری منابعتون رو افزایش بدید، برندتون را جا افتاده‌تر کنید، تبلیغاتتون را هدفمندتر کنید و تمایز خوبی را برای کسب و کارتون در بازار ایجاد کنید.
پس اگر تا الان این کار را انجام نداده بودید پیشنهاد می‌کنیم از امروز شروع کنید. موفقیت در انتظار شماست.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

سوالات متداول


  • بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟

    بخش بندی بازار یک اصطلاح بازاریابیه که به جمع آوری خریداران احتمالی در گروه‌ها یا بخش‌هایی با نیازهای مشترک اشاره داره؛ گروه‌هایی که به یک اقدام بازاریابی، واکنش مشابهی نشون میدن.


  • انواع تقسیم بندی بازار چیست؟

    1.بخش بندی جمعیتی 2.تقسیم بندی جغرافیایی 3.بخش بندی رفتاری 4.تقسیم بندی روان شناختی 5.بخش بندی فیرموگرافی


  • مزایای تقسیم بندی بازار چیست؟

    1.افزایش بهره وری منابع 2.تصویر برند قوی‌تر 3.پتانسیل بیش‌تر برای وفاداری به برند 4.تمایز قوی‌تر در بازار 5.تبلیغات دیجیتال هدفمندتر

20 دیدگاه دربارهٔ «بخش بندی بازار چیست؟ + انواع، مثال و مزایا»

  1. شادی شمس

    با سلام
    خیلی مقاله خوبی بود و به سادگی تقسیم بندی بازار رو توضیح دادین
    ممنونم ازتون

  2. آریا اسلامی

    سلام و عرض ادب
    من مقاله شما در مورد بخش بندی بازار و مزایای آن را مطالعه کردم
    به خوبی نقش آن در بازاریابی را توضیح دادین خیلی ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      خیلی هم عالی خواهش میکنم
      امیدوارم تونسته باشیم کمکتان کرده باشیم

  3. سلام
    میخواستم بدونم بخش بندی بازار مزایای دیگری هم دارد به جز اینهایی که بیان کردین؟

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله قطعا مزایای بیشتری هم دارد
      بخش بندی بازار به شناختن مشتریانتون کمک میکنه و شما هرچه بیشتر مشتریانتان را بشناسید و بخش بندی کنید میتونید خیلی کارهای مختلفی برای بالا بردن فروشتان انجام دهید

  4. محمدرضا صالح نیا

    با عرض سلام
    بسیار مطلب مفید و خوبی نوشتین ممنونم
    خیلی خوب بخش بندی بازار و توضیح دادین

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم بله تقسیم بندی بازار بسیار کاربردی هستش ما سعی کردیم بهترین مطلب رو براتون آماده کنیم که بتونین به خوبی بازارتون رو بخش بندی کنین

  5. داشتن یه استراتژی بخش بندی بازار مناسب میتونه شمارو از رقیب هایتان متمایز کنه و بهترین فروش رو داشته باشین

  6. امیرحسین شاملو

    این بخش بندی بازار خیلی به درد شروع کسب و کار میخوره و حتما باید برای شروع کسب و کار بتونی بازار و مشتریان بالقوه تون رو تقسیم بندی کنین تا بتونین فروش خوبی رو تجربه کنین

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      بله درست میفرمایید – چه برای شروع کسب و کار و چه پیشرفت دادن یک کسب و کار بخش بندی بسیار مهمه

  7. amirhossein asgari

    آیا بخش بندی بازارو میشه برای افرادی که یک مشکل خاص مثل بیماری یا معلول بودن یک ناحیه از بدن در نظر گرفت یا فقط به رفتار مربوط میشه؟

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله میشه، فقط به رفتار مربوط نمیشه یکی از مولفه هاش رفتار هستش شما مقاله را کامل بخوانید حتما متوجه خواهید شد
      ممنونم از اینکه نظرتون را ثبت کردین

  8. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    تقسیم بندی بازار جزو اصول اولیه بازاریابیه چون باید بدونین مشتریانتون کین و کجان چه کاری انجام میدن مثل پرسونای خریدار

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله شما درست میفرمایید همینطوره ممنونم از ثبت نظرتون

  9. مهدی محمدیان

    مقاله شما درباره تقسیم بندی بازار و نحوه استفاده از آن برای بهبود فروش و بازاریابی، بسیار عالی و کاربردی بود. روش‌هایی که در این مقاله معرفی شدن، به من کمک کردند تا بازار هدف خودم رو به دقت شناسایی کنم و استراتژی‌های مطلوبتری رو برای بازاریابی و فروش کالاهای خود پیاده کنم. بسیار سپاسگزارم برای ارائه این مقاله کاربردی و آموزنده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا