لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

ویژگی های مانیتورینگ شبکه پیش از تهیه محصول

ویژگی های مانیتورینگ شبکه پیش از تهیه محصول | داناپرداز

ویژگی های مانیتورینگ شبکه که پیش از تهیه محصول بررسی گردند کدامند؟ داناپرداز در این مقاله به بررسی این موارد می پردازد.

سیستم‌های مانیتورینگ شبکه اغلب از اولین ابزارهایی هستند که مدیران شبکه در زمان ایجاد اختلال در شبکه و برنامه‌ها به آن تکیه می‌کنند. در زمانی که هنگام ایجاد هر گونه اختلال، سرزنش‌ها متوجه شخصی خاص می‌شود، با استفاده از سیستم مانیتورینگ دسترس پذیری شبکه می‌توان موارد و دلایل بروز اختلال را به اثبات رساند. در حقیقت، با وجود یک سیستم کارآمد و کاربردی در محل، این سرزنش‌ها هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد. با وجود عملیات‌های اعلام هشدار و مشخص کردن خطای رخ داده، ابزار مانیتورینگ دسترس پذیری می‌تواند به تیم شبکه اجازه دهد تا موضع‌گیری فعالانه‌ای نسبت به مشکلات شبکه‌ای موجود اتخاذ نماید.

شرکت‌های ارائه دهنده نرم افزار مانیتورینگ دسترس پذیری شبکه، ابزارهای متنوعی را به شما عرضه می‌کنند. از فناوری متن باز که در وسعت و عمکلرد محدودیت دارد، تا محصولات شرکت‌های بزرگ مثل شرکت‌های IBM و HP. هنگامی که قصد خرید یک سیستم مانیتورینگ دارید، تیم تهیه محصول می‌بایست لیست نیازمندی‌های شرکت را برای ویژگی های مانیتورینگ شبکه برای تعدادی از محصولاتی که در حال حاضر در دسترس هستند، تهیه نماید.

هنگام جمع آوری درخواست طرح پیشنهادی (Request For Proposal-RFP: ابزاری است که یک سازمان جهت استخراج پیشنهادات از ارائه دهندگان خدمات برای راهکارهای مطلوب IT به کار می‌گیرد. RFP مشخص می‌کند که مشتری به دنبال چیست و در پی آن شاخص‌های ارزیابی مناسب را برای بررسی پیشنهادات ارائه می‌دهد) از ارائه دهنده‌گان سیستم‌های مانیتورینگ شبکه، چند مورد ضروری جهت بررسی وجود خواهد داشت: راحتی در استقرار، قابلیت استفاده، سازگاری با زیرساخت موجود، ویژگی‌ های مقیاس‌پذیری و یکپارچگی با مجموعه ابزارهای مدیریت IT در حجم گسترده‌تر.

مهم ترین ویژگی های مانیتورینگ شبکه

مدل استقرار

هنگام بررسی اینکه چگونه یک سیستم مانیتورینگ استقرار می‌یابد، اولین نکته بررسی مدل‌های ارائه لایسنس سیستم مانیتورینگ می‌باشد. شرکت‌های ارائه دهنده سیستم مانیتورینگ شبکه در رویکردهای ارائه لایسنس خود متنوع هستند. برخی از آنها برای انواع مختلف قابلیت‌های مانیتورینگ لایسنس‌های جداگانه‌ای ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر بر این اساسند که چه تعداد دستگاه یا چه تعداد شاخص منطقی و یا اینترفیس در یک سازمان یا شرکت نیاز به مانیتورینگ دارد. در این مورد به دقت بررسی کنید تا تعیین کنید که هزینه مالی سیستم مورد نظر شما چقدر است و این سیستم در نگهداری به چه میزان از پیچیدگی برخوردار است.

ویژگی دیگر که می‌بایست بررسی گردد، مدل استقراری است که شرکت ارائه دهنده سیستم مانیتورینگ شبکه در حال حاضر به کار می‌گیرد. تیم تهیه محصول باید تعیین کند که آیا شرکت ارائه دهنده سیستم مانیتورینگ، دستورالعمل‌های مناسب برای تنظیم پیکربندی سیستم خود را ارائه می‌دهد؟ علاوه بر آن برخی سیستم‌های مانیتورینگ در قالب یک بسته‌ی نرم‌افزاری مستقل استقرار می‌یابند، در حالی که برخی دیگر به نصب‌ ابزارهای جداگانه و سرورهای جداگانه برای هر محتوا مثل دیتابیس، موتور Polling، موتور تجزیه و تحلیل و کنسول front-end احتیاج دارند. ارائه دهندگانی که یک استقرار با اجزای چندگانه را ارائه می‌دهند، به طور معمول این کار را برای حداکثر مقیاس‌پذیری و انعطاف پذیری برای مشتریان خود فراهم می‌کنند، اما این رویکرد به پیچیدگی استقرار محصول می‌افزاید که شاید برای هر شرکت و یا سازمانی مقبول واقع نشود.

 

راحتی در استفاده

تیم تهیه محصول درصورتی که نیازمندی موجود برای سیستم مانیتورینگ دسترس‌پذیری شبکه را در نظر گیرد، می‌تواند انتخاب سیستم مانیتورینگی پربازده و کارآمد را تضمین نماید. اما این مورد همواره و در همه حال صادق نخواهد بود. تحقیقات انجام شده توسط محققان مدیریت سازمانی، حاکی از فراگیری Shelfware در شرکت‌‌هاست (Shelfware به نرم افزارهایی گفته می‌شود که یک شرکت به دلیل یک نیاز یا تقاضای خاصی خریداری می‌کند، اما هیچگاه از آن استفاده نمی‌کند. از این رو گویی همیشه در قفسه قرار خواهند گرفت).

واسط کاربری مناسب و ساده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ های نرم افزار مانیتورینگ شبکه است. آیا چارت‌ها و گراف‌های ارائه شده در سیستم، دیدی منطقی را برای یک ادمین ایجاد می‌کنند؟ آیا دستورات (Commands) به اندازه کافی قابل درک هستند؟ سیستم چه مقدار آموزش لازم خواهد داشت؟ در این زمینه، ارزیابی اثبات مفهوم یا Proof Of Concept که به سبب آن کارکنان مدیریت شبکه با سیستم تعامل خواهند داشت، موجب حصول اطمینان از پذیرش نرم‌افزار و در پی آن تأمین ارزش برای شرکت خواهد شد.

 

سازگاری با زیرساخت شبکه‌ای موجود

بسیاری از سازمان‌ها در یک محیط زیرساختی با چندین شرکت‌ ارائه دهنده خدمات فعالیت دارند. برای مثال، شرکت فروشنده سوییچ و یا شرکتی که دستگاه و خدمات روترهای edge را ارائه می‌دهد. شرکتی دیگر ممکن است زیرساخت بی‌سیم را فراهم آورد. هنگام ارزیابی سیستم‌های مانیتورینگ دسترس پذیری شبکه، تیم شبکه نیاز دارد تا مشخص کند کدام شرکت ارائه دهنده و کدام پلتفورم از ابزارهای موردنیاز پشتیبانی می‌کنند.

این ارزیابی ممکن است فراتر از زیرساخت شبکه گسترش یابد. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، سرورها و ذخیره ساز‌های خود را نیز با این سیستم‌ها مانیتور می‌کنند. هنگام بررسی اینکه یک سیستم مدیریتی کدام برندها و کدام دستگاه‌ها را می‌تواند مانیتور کند، تیم تهیه محصول می‌بایست انواع فناوری‌هایی را که درنظر دارد مدیریت کند بررسی نماید. این بررسی‌‌ها می‌تواند فناوری‌های مجازی‌سازی و سرویس‌های ابری را شامل شود.

 

مقیاس‌پذیری سیستم

سیستم‌های مانیتورینگ دسترس پذیری شبکه در خصوص اندازه و وسعت شبکه‌ای که می‌توانند مانیتور کنند بسیار متنوع هستند. ممکن است چند سیستم‌ مانیتورینگ بتوانند صدها دستگاه را مانیتور کند، در حالی که برخی دیگر قادر به مانیتور کردن ده‌ها هزار دستگاه باشند. علاوه بر این، در مواردی برخی سیستم‌ها تنها یک محل را مانیتور می‌کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند تمام سازمان را پوشش دهند. تعیین اندازه و سطح توزیع حداکثر که یک سیستم مانیتورینگ شبکه می‌تواند پشتیبانی کند از اهمیت بالایی برخوردار است و مهمتر از آن این است که سیستم مانیتورینگ چگونه این مقیاس‌پذیری را پیاده‌سازی کرده است. سیستمی ممکن است شبکه‌ توزیع شده وسیعی را با هزاران دستگاه با استفاده از یک سرور مانیتور کند. در حالی که سایر شرکت‌ها ممکن است چندین سرور را در سراسر سازمان استفاده کرده و آنها را با استفاده از یک کنسول front-end به یکدیگر مرتبط سازند. لازم به ذکر است این تغییرات بر پیچیدگی و قابلیت استفاده از سیستم تاثیرگذار خواهد بود.

 

ویژگی های مانیتورینگ شبکه، قابلیت همکاری

سیستم مانیتورینگ شبکه، جزئی از یک سیستم وسیع مدیریت IT می‌باشد. تیم تهیه محصول می‌بایست ارزیابی کند که آیا شرکت به یکپارچگی با سایر محصولات مدیریتی نیاز خواهد داشت یا خیر. برای مثال، تیم مهندسی شبکه ممکن است از سیستم مانیتورینگ دسترس پذیری جهت مانیتور و مدیریت شبکه استفاده کند، در حالی که تیم عملیات شبکه (NOC) ممکن است از یک سیستم گارانتی خدمات سطح بالا استفاده نماید (SA-Service Assurance: رویه یا مجموعه‌ای از رویه‌هاست که برای بهینه سازی و افزایش کارایی در نظر گرفته می‌شود و راهنمایی‌های مدیریتی در ارتباطات شبکه‌ای، خدمات رسانه‌ای و برنامه‌های کاربردی سطح کاربر فراهم می‌کند). یکپارچه‌سازی میان این دو تیم، روحیه همکاری و تیمی را تشویق خواهد کرد و کیفیت خدمات و پشتیبانی را ارتقا خواهد داد.

سایر ویژگی های مانیتورینگ شبکه ، شامل مواردی مثل مدیریت عملکردی شبکه، تجزیه و تحلیل لاگ‌ها، مدیریت عملکردی برنامه‌های کاربردی، مدیریت تغییر و پیکربندی شبکه و قابلیت‌های گزارش‌گیری می‌باشد. بسیاری از ارائه دهندگان مانیتورینگ شبکه، مجموعه‌ای وسیع از ابزارهای مدیریتی IT را با میزان یکپارچگی متنوعی برای آنها پیشنهاد می‌دهند.

 

نتیجه‌گیری

ویژگی های مانیتورینگ شبکه که در بالا ذکر شد، می‌بایست به گونه‌ای ارزیابی شوند که RFP موردنظر، بر پایه یک سیستم مانیتورینگ مطابق با نیازمندی‌های سازمان طراحی شده باشد. در تهیه محصول مانیتورینگ، حجم وسیعی از تنوع وجود دارد و ارائه دهندگان سیستم مانیتورینگ معمولا بیش از آن چیزی که بتوانند به شما ارائه دهند، به شما قول می‌دهند.

برای تیم مانیتورینگ شناخت کامل نیازمندی‌ها برای سیستم مانیتورینگ و قراردادن این نیازمندی‌ها در قالب قابلیت‌های محصول مورد ارزیابی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. تیم تهیه محصول می‌بایست برای تمامی سوال‌ها جواب ارائه داده و پیش از ایجاد تعهدات در قبال هر محصول، گزینه‌های موجود در ارزیابی محصول را به طور کامل تست و ارزیابی کند.

 

پیمایش به بالا