لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نرم افزار مدیریت سوئیچ های شبکه

نرم افزار مدیریت سوئیچ های شبکه | داناپرداز

برای اتصال دستگاه های شبکه به یکدیگر و انتقال اطلاعات از تجهیزاتی مانند سوئیچ و روتر استفاده می شود. در واقع سوئیچ بسته های دریافتی را از مبدا به مقصد ارسال می کند. برای اطمینان از عملکرد سوئیچ ها باید از نرم افزار های مانیتورینگ سوئیچ شبکه استفاده کنیم. در ادامه مطلب، ابتدا به صورت خلاصه، سوئیچ و عملکرد آن را معرفی می کنیم و سپس به بررسی روش های مدیریت سوئیچ شبکه و به صورت خاص مانیتورینگ سوئیچ شبکه می پردازیم. 

 

سوئیچ  شبکه چیست؟

سوئیچ ها بلوک های اصلی سازنده یک شبکه هستند. از آنها برای اتصال چندین دستگاه (مانند نقاط دسترسی وایرلس، سرورها، رایانه ها و چاپگرها) در یک شبکه، معمولاً در دانشگاه یا هر ساختمان دیگری استفاده می شود. سوئیچ ها به دستگاه های متصل اجازه می دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

 

معرفی انواع سوئیچ شبکه 

به طور کلی سوئیچ های شبکه به دو دسته تقسیم می شوند

  • سوئیچ های مدیریتی
  • سوئیچ های غیر مدیریتی

سوئیچ های غیر مدیریتی 

سوئیچ شبکه غیر مدیریتی به هیچ پیکربندی نیاز ندارد. به سادگی آن را به برق وصل می کنید و آماده استفاده است. سوئیچ های غیرمدیریتی معمولاً برای ایجاد اتصالات پایه، اغلب در شبکه های داخلی یا در مناطقی که پورت بسیار کمی مورد نیاز است، استفاده می شوند. به عنوان مثال میز کار شما یا اتاق کنفرانس. 

سوئیچ های غیر مدیریتی در دو نوع سوئیچ های LAN و سوئیچ های PoE به بازار عرضه شده اند. تفاوت این دو سوئیچ در نحوه ارسال اطلاعات است. 

 

سوئیچ مدیریتی 

سوئیچ های مدیریتی ویژگی های بیشتری ارائه می دهند و می توانند به شما در ایجاد امنیت بیشتر کمک کنند. انعطاف پذیرتر از سوئیچ های غیرمدیریتی هستند زیرا می توانند پیکربندی شده و متناسب با شبکه کار کنند. با سوئیچ های مدیریت شده، کنترل بیشتری دارید، این بدان معناست که می توانید از شبکه خود بهتر محافظت کرده و کیفیت خدمات را برای کاربران شبکه بهبود بخشید.

وقتی از مانیتورینگ سوئیچ شبکه صحبت می کنیم، منظور ما مانیتورینگ سوئیچ هایی است که از پروتکل های مدیریت شبکه مانند SNMP پشتیبانی می کنند. 

 

تفاوت هاب و سوییچ شبکه 

هاب و سوئیچ هر دو تجهیزات شبکه ای هستند که در لایه 2 کار می کنند و وظیفه آن ها انتقال جریان های داده ای است. با این تفاوت که هاب صرفا بسته ها را در شبکه منتشر می کند، در حالی که سوئیچ به آدرس مقصد بسته نگاه کرده و هر بسته را تنها به گره مقصد ارسال می کند. البته توجه داشته باشید که مسیریابی در سوئیچ توسط آدرس فیزیکی یا همان Mac Address انجام می شود و در نتیجه برای ارسال اطلاعات در اینترنت و به طور کلی شبکه های غیر محلی نمی توانیم از سوئیچ استفاده کنیم. نرم افزار مانیتورینگ شبکه هم برای مانیتورینگ تجیهزات شبکه داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. 

هاب شبکه یک نقطه اتصال مرکزی برای دستگاه های موجود در شبکه محلی (LAN) است. در یک شبکه مبتنی بر هاب، در میزان پهنای باند قابل اشتراک گذاری توسط کاربران محدودیت وجود دارد. وقتی دستگاه های بیشتری به هاب شبکه اضافه می شوند، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا داده ها به مقصد مورد نظر خود برسند. از سوئیچ می توان برای مدیریت محدودیت های رایج در هاب های شبکه استفاده کرد. یک شبکه بزرگ ممکن است شامل سوئیچ های متعددی باشد که گروه های مختلف سیستم رایانه ای را به هم متصل می کند. این سوئیچ ها معمولاً به روتر متصل می شوند که به دستگاه ها امکان اتصال به اینترنت را می دهد.

 

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

ابزاری ضروری برای تیم IT سازمان

 

مانیتورینگ یا نظارت بر سوئیچ شبکه چیست؟ 

تعریف عملی مانیتورینگ شبکه بین مدیران و متخصصان فناوری اطلاعات متفاوت است، زیرا می توان از طریق روش های مختلف مانیتورینگ سوئیچ را انجام داد. اما به طور کلی، دو مولفه اصلی نظارت وجود دارد. اول، باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه هایی که قصد مانیتورینگ آنها را دارید فعال هستند و پارامترهای عملیاتی آنها مناسب است. دوم، ممکن است بخواهید ترافیکی را که توسط این دستگاه ها مدیریت می شود را کنترل کنید، که یک روش مفید برای مانیتورینگ عملکرد و کارایی عملیاتی است.

ترافیک شبکه اغلب با ترافیک جاده مقایسه می شود. در این تشبیه، مدارهای شبکه بزرگراه ها هستند و اتومبیل ها داده های در حال انتقال هستند. در حالی که ترافیک اتومبیل برای چشم انسان قابل مشاهده است و ازدحام به راحتی دیده می شود، دستیابی به دید گسترده در مورد شبکه می تواند چالش برانگیز باشد. ترافیک شبکه نامرئی است، بنابراین مشاهده و مانیتورینگ آن پیچیده است.

برخی از نرم افزارهای مدیریت سوئیچ را می توان برای سنجش دستگاه ها و دستیابی به قابلیت مشاهده در معیارهای عملیاتی استفاده کرد. با این کار می توانید دقیقاً آنچه در شبکه شما اتفاق می افتد را ببینید. این امر در هنگام شناسایی علت اصلی مسائل و طرح راه حل های مناسب می تواند بسیار ارزشمند باشد.

 

انواع نرم افزار مدیریت سوئیچ های شبکه 

طیف وسیعی از نرم افزار مدیریت سوئیچ شبکه و نرم افزار نظارت بر سوئیچ در دسترس است. برخی از ابزارها نسبت به سایر ابزارها امکانات بیشتری دارند، در حالی که برخی دیگر بر معیارهای خاص تمرکز دارند. به عنوان مثال، مانیتورهای استفاده از پهنای باند، از اساسی ترین ابزارهای نظارت بر سوئیچ شبکه هستند. این مانیتورها پارامترهای عملیاتی سوئیچ های شبکه مانند بارهای حافظه و CPU را می خوانند و میزان انتقال داده ها از طریق رابط هر دستگاه را اندازه گیری می کنند.

یکی دیگر از ابزارهای نظارتی، آنالیز جریان است. این نوع ابزار کنترل و نظارت بر سوئیچ شبکه می تواند بینش عمیق تری نسبت به داده های منتقل شده توسط شبکه شما ایجاد کند. آنها می توانند میزان انتقال ترافیک، نوع ترافیک و مکان رفت و آمد ترافیک را نشان دهند. قبل از توضیح تفاوت بین مانیتورینگ کمی و کیفی، در ادامه یک تعریف کوتاه از پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) آورده شده است.

 

معرفی اصول SNMP در مدیریت سوئیچ های شبکه  

پروتکل مدیریت شبکه ساده که معمولاً با نام SNMP شناخته می شود، برای نظارت از راه دور بر تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. درک اصول SNMP مهم است، زیرا نقشی اساسی در فرآیندهای نظارت و مدیریت شبکه ایفا می کند.

سوئیچ های شبکه مجهز به SNMP پارامترهای مختلفی را برای نظارت در دسترس قرار می دهند. برخی از این پارامترها قابل اصلاح هستند، در حالی که برخی دیگر “فقط برای خواندن” هستند. این بدان معنی است که نمی توان آنها را اصلاح کرد و فقط می توانند برای اهداف نظارتی استفاده شوند. به عنوان مثال، SNMP میزان استفاده از حافظه و پردازنده را در دسترس قرار می دهد.

نظارت بر استفاده از پهنای باند پیچیده تر است. دو شمارنده که “bytes in” و “bytes out” نامیده می شوند، معمولاً با توجه به بازه های زمانی کنترل می شوند. یک ابزار استاندارد برای استفاده از پهنای باند شبکه، هر دستگاه را در فواصل پنج دقیقه ای سنجش می کند. سپس مقدار مقادیر اولیه از جدیدترین مقدار متقابل کم می شود و این تعداد بایت های منتقل شده در طی پنج دقیقه را نشان می دهد. سپس این عدد در هشت ضرب می شود تا تعداد بیت ها بدست آید. سرانجام، این مقدار بر 300 تقسیم می شود و مقدار پهنای باند را در بیت در ثانیه نشان می دهد.

 

مانیتورینگ کمی سوئیچ های شبکه

بسیاری از ابزارهای مدیریت و نظارت بر شبکه برای خوانش دستگاه ها به SNMP متکی هستند. SNMP معیارهای عملیاتی را می خواند و میزان عبور ترافیک از رابط های آنها را کنترل می کند. سپس می توان از این داده ها برای ایجاد گراف ها و نمودارهایی استفاده کرد که نشانگر تغییر پارامترهای نظارت شده در طول زمان هستند.

ابزارهای نظارتی از این دست معمولاً به شما این امکان را می دهند تا نمودار را برای دیدن یک دوره خاص خرد کنید. به عنوان مثال، می توانید بخشی از نمودار را مشاهده کنید که بینشی از میزان متوسط بازدید در یک بازه زمانی 10 دقیقه ای را به شما ارائه می دهد. یا برای مشاهده یک دوره طولانی تر (یعنی یک ماه یا یک سال) می توانید بزرگنمایی کنید. میانگین های روزانه و هفتگی نیز ارائه می شوند.

 

شبکه و سرورهای خود را زیر نظر بگیرید
و بلادرنگ از رخداد ها آگاه شوید.

 

مانیتورینگ کیفی

اگر دانستن میزان ترافیک شبکه برای شما کافی نیست و شما به قابلیت های نظارت پیشرفته تری نیاز دارید، ممکن است به یک ابزار تجزیه و تحلیل جریان نیاز داشته باشید. یک ابزار تجزیه و تحلیل جریان به نرم افزار داخلی سیستم عامل تجهیزات شبکه متکی است. از این نرم افزار داخلی برای ارسال اطلاعات در مورد استفاده از شبکه، مانند top talkers، استفاده از شبکه توسط پروتکل، استفاده از شبکه توسط اپلیکیشن، استفاده از شبکه توسط آدرس مبدا یا مقصد و موارد دیگر استفاده می شود. یک ابزار تجزیه و تحلیل جریان می تواند به شما کمک کند تا بینش عمیق تری نسبت به شبکه خود داشته باشید.

 

سوالات متداول

  1. سوئیچ شبکه چیست؟
    سوئیچ ها بلوک های اصلی سازنده یک شبکه هستند. از آنها برای اتصال چندین دستگاه (مانند نقاط دسترسی وایرلس، سرورها، رایانه ها و چاپگرها) در یک شبکه، معمولاً در دانشگاه یا هر ساختمان دیگری استفاده می شود.
  2. تفاوت هاب و سوییچ شبکه چیست؟
    هاب و سوئیچ هر دو تجهیزات شبکه ای هستند که در لایه 2 کار می کنند و وظیفه آن ها انتقال جریان های داده ای است. با این تفاوت که هاب صرفا بسته ها را در شبکه منتشر می کند، در حالی که سوئیچ به آدرس مقصد بسته نگاه کرده و هر بسته را تنها به گره مقصد ارسال می کند.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «نرم افزار مدیریت سوئیچ های شبکه»

  1. سلام و خسته نباشید
    خیلی ممنونم بابت مطلب خوبتون راجع به نرم افزار مدیریت سوییچ شبکه بسیار کاربردی و مفید بود

    1. امیر علی محمودی

      سلام شما هم خسته نباشید
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتان کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا