لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

9 روش برتر برای سهولت در مانیتورینگ شبکه

9 روش برتر برای سهولت در مانیتورینگ شبکه | داناپرداز

در این سند به بررسی 9 روش برتر جهت سهولت در مانیتورینگ شبکه که می‌توانند مدیریت شبکه را ساده کرده و شما را به یک ستاره‌ی راک شبکه تبدیل کنند، می‌پردازیم.

خواه سازمانتان دارای شبکه‌ای موروثی با دستگاهها و سیاست‌های قدیمی و از مد افتاده، و خواه دارای شبکه‌ای به سرعت در حال رشد با جدیدترین فن آوری‌های شبکه باشد، شبکه شما همين است که هست و وظیفه‌تان به عنوان عضوی از تیم مدیریت شبکه، اغلب اوقات سر پا و فعال نگاه داشتن آن بدون ایجاد وقفه در سرویس‌های وابسته به شبکه شرکت است. بدون شک در بازار ابزارهای مانیتورینگ شبکه – راه حل‌های سازمانی گران قیمت، نرم افزارهای فرعی، و ابزارهای منبع باز – وجود دارند که به کمک آنها می‌توانيد از قبل راجع به اختلالات شبکه هشدار داده و در مورد سلامت زیرساخت IT خود گزارش تهیه کنید. اما برای شما به عنوان مدیر شبکه شیوه‌های بهتر دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها برای كارآمد ساختن فرآیندهای روزانه مانیتورینگ شبکه و همچنین اجرای موفق نرم افزار مانیتورینگ شبکه استفاده کنید. حال اجازه دهید به بررسی شیوه‌های برتری بپردازیم که می‌توانند مدیریت شبکه را ساده کرده و شما را به یک ستاره راک شبکه تبدیل کنند.

 

1- خط مبنای عملکرد شبکه را تعیین کنید

خط مبنای عملکرد شبکه، مجموعه‌ای از معیارهاست که شرایط کاری استاندارد یا عادی زیرساخت شبکه را تعریف می‌کند. تعیین خط مبنا در مانیتورینگ عملکرد شبکه هنگامی حیاتی است که آستانه‌های اعلام هشدار برای عملکرد تنظیم می‌شوند. برای اینکه بتوانید سطوح اعلام هشدار درستی را برای عملکرد شبکه خود تنظیم کنید، باید تست‌های خط مبنای شبکه را انجام دهید تا بفهمید شرایط کاری استاندارد برای دستگاهها و سخت افزار شبکه شما چیست. شما همچنین بايد در‌یابید که کجا قطعی اتصال شبکه بستگی به افزایش بار شبکه دارد.

اهداف کلیدی خط مبنای عملکرد یک شبکه عبارتند از:

  • تعیین وضعیت فعلی دستگاههای شبکه
  • مقایسه وضعیت فعلی با سطوح استاندارد عملکرد
  • تنظیم آستانه‌های هشدار هنگامی که وضعیت شبکه از آنها فراتر می‌رود.

با انجام این کار، تنظیم شرایط هشدار دهی در سیستم مدیریت شبکه (NMS) آسانتر می‌شود. بدین ترتیب آنها می‌توانند بر عملکرد شبکه نظارت کرده و اگر عملکرد دستگاه از خط مبنا منحرف شد، هشدارهای لازم را ارسال کنند. خط مبنا همچنین به شما کمک می‌کند که چه زمانی، کجا، و چگونه بودجه IT خود را صرف ارتقاء شبکه کنید.

در نرم افزار مانیتورینگ شبکه و دیتا سنتر بینا می توانید برای هر یک از شاخص های مورد نظر خود شرایط اختلال تعیین کنید، در این صورت بینا پس از شناسایی شرایط غیر نرمال با ارسال انواع اخطار شما را از موضوع با خبر خواهد ساخت.

برای شروع، یک تست پایه را بر روی دستگاههای شبکه (روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، و غیره) برای استاندارد کردن پارامترهای زیر در تمام نقاط شبکه خود انجام دهید.

  • ترافیک روی لینک‌های backbone شبکه‌
  • ترافیک روی لینک‌ها و دستگاههای WAN
  • ترافیک ورودی و خروجی سیستم‌های مهم
  • ترافیک سیستم‌های پشتیبان و دستگاههای ذخیره سازی
  • ترافیک روی خطوط پشتیبان اینترنت
  • ترافیک اتصالات بی سیم

2- فهرست موجودی دستگاههای شبکه را مدیریت کنید

مدیریت فهرست موجودی شبکه یک عامل کلیدی برای تضمین مانیتورینگ موثر شبکه است. شما باید فهرست موجودی دستگاههای شبکه، پورت‌ها، و اینترفیس‌های تحت استفاده برای اتصالات شبکه، سخت افزار شبکه (لینک‌ها، کنترل کننده‌های شبکه، منبع تغذیه، و غیره)، سرورها و ماشین های مجازی، را تهیه و نگهداری کنید. اما چرا انجام این کار لازم است؟ زیرا این عناصر باید توسط شما برای مانیتورینگ عملکرد شبکه نظارت شوند. حفظ یک پایگاه داده مناسب از دارایی‌ها به شما کمک می‌کند که تعداد تجهیزات IT استفاده شده و استفاده نشده ، وضعیت تخصیص و کاربرد آدرس IP دستگاهها را پیگیری کنید.

بهترین راه برای شروع ساخت فهرست موجودی شبکه به ترتیب زیر است:

  • ابتدا تمام دستگاههایی که نیاز به نظارت دارند را شناسایی کنید.
  • سپس آنها را به عنوان نود به نرم افزار مانیتورینگ بینا اضافه کنید.
  • دستگاهها را بر اساس سازنده ، مکان، دیتا سنتر و غیره آنها گروه بندی کنید.
  • تغییرات پیکربندی، مکان و آدرس IP و غیره دستگاهها را پیگیری و به روز کنید.

هنگامی که تمام دستگاههای خود را شناسایی کردید و پایگاه داده دارایی‌ها شبکه را تشکیل دادید، چیدن دستگاهها بر روی نقشه شبکه و ایجاد ارتباط برای نمایش توپولوژی شبکه مفید خواهد بود. این امر به شما در یافتن مکان دستگاهها با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی کمک خواهد کرد. نگاشت شبکه همچنین به ارائه تصویری از موجودی شبکه شما در سرتاسر توپولوژی شبکه كمك می‌كند. برای دستیابی به حداکثر رویت پذیری شبکه، می‌توانید نحوه ساخت و میزان تداخل نقشه‌های شبکه خود را سفارشی کنید. شناخت شبکه و نگاشت توپولوژی شبکه فرایندهای ضروری برای نگهداری آسان و مستقیم فهرست دارایی‌های شبکه با هدف مانیتورینگ پیشرفته عملکرد و دسترس پذیری شبکه است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مصور سازی شبکه به صفحه معرفی مدیریت دیاگرام شبکه در نرم افزار بینا مراجعه کنید.

 

3- برای مانیتورینگ دستگاههای سفارشی شبکه، پایگاه داده MIB خود را بروز کنید

به طور معمول، نرم افزار مانیتورینگ شبکه یک پایگاه داده MIB SNMP حجيم در اختیارتان می‌گذارد تا آمارهای بی شمار از عملکرد دستگاههای شبکه متعلق به تولید کنندگان مختلف را جمع آوری کنید. اگر شما دستگاهی دارید که توسط پایگاه داده MIB فروشنده پشتیبانی نمی‌شود، می‌توانید آن را به صورت دستی با OID‌های خاص دستگاهی که می‌خواهید با استفاده از SNMP آماری را برای مانیتورینگ عملکرد شبکه جمع آوری نمایید، به روز رسانی کنید.

برخی از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه ویژگی custom MIB poller را در اختیارتان می‌گذارند تا به کمک آن یک OID سفارشی و یا یک MIB جدید از تقریبا هر دستگاه شبکه را به پایگاه دادهMIB اصلی اضافه کنید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد دامنه مانیتورینگ دستگاههای غیر متعارف و بومی پشتیبانی نشده را گسترش داده و آمارهایی در رابطه با موارد ذیل جمع آوری کنید:

  • ترافیک اینترفیس
  • دمای CPU
  • وضعیت باطری UPS

بروز نگه داشتن پایگاه داده MIB برای پشتیبانی از آمار گیری SNMP از دستگاههای پشتیبانی نشده به نرم افزار مانیتورینگ شبکه شما کمک خواهد کرد که قابلیت مانیتورینگ خود را برای در بر گرفتن تقریباً هر دستگاه شبکه با ویژگی پروتکل SNMP گسترش دهد.

سیستم بینا به صورت پیش فرض دارای مجموعه کاملی از الگوهای مانیتورینگ برای پشتیبانی از محصولات شرکت های تولید کننده تجهیزات شبکه است، علاوه بر الگوهای پیش فرض شما می توانید به آسانی برای محصولات جدید خود الگو تعریف کنید، برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به صفحه الگوهای مانیتورینگ داینامیک مراجه کنید.

 

4- SNMP را روی دستگاههای شبکه پیکربندی کنید

اگر شما از SNMP برای واكشی معیارهای عملکرد دستگاههای شبکه خود استفاده می‌کنید، پس باید SNMP را روی آنها پیکربندی کنید، زیرا بدون آن NMS شما قادر نخواهد بود از داده‌ها آمارگیری کند. به عنوان مثال، اگر نیاز به فعال کردن SNMP برای یک روتر و یا سوئیچ سیسکو دارید، می‌توانید به آن دستگاه با استفاده از Telnet وارد شده، به حالت پیکربندی رفته و یک رشته اشتراكی فقط-خواندنی را برای فعال کردن SNMP اضافه کنید. رشته‌های اشتراكی SNMP شبیه کلمات عبور برای فعال کردن مانیتورینگ روی دستگاههای شبکه هستند.

گام 1: با Telnetبه روتر سیسکو وارد شوید.

گام 2: کلمه عبور enable را مقابل پیام وارد کنید تا به حالت enable بروید.

گام 3: پیکربندی در حال اجرا را نمایش داده و در آن اطلاعات SNMP را جستجو کنید.

گام 4: به حالت پیکربندی بروید.

گام 5: از فرمان زیر برای فعال کردن SNMP فقط- خواندنی (RO) استفاده کنید.

بسته به اینکه چه نوع آمارگیری SNMP – SNMP v1، SNMP v2c یا SNMP v3 – را مايليد انجام دهید، تنظیمات SNMP مربوطه را روی دستگاههای مورد نظر فعال کرده و آنهایی را که برای آمارگیری نمی‌خواهید، غیر فعال کنید.

 

5- سیاست‌های بهینه مانیتورینگ شبکه را تعریف کنید

هر سازمان باید دارای یک سیاست مانیتورینگ شبکه معين باشد تا امکان یا عدم امکان فعالیت‌های مانیتورینگ شبکه را بر مبنای انطباق سازمانی فراهم کند. تیم مدیریت شبکه باید حوزه فعالیت مانیتورینگ شبکه را برای تعریف موارد زیر طرح ریزی کند:

  • کدام دستگاهها و تجهیزات IT نظارت می‌شوند
  • چه داده‌‌هایی جمع آوری می‌شوند
  • هدف از جمع آوری داده‌های دسترس پذیری و عملکرد شبکه چیست
  • چه کسی به این داده‌ها دسترسی دارد
  • کجا این داده‌ها ذخیره و محافظت می‌شوند
  • چگونه این داده‌ها می‌توانند برای انطباق، ممیزی و تهیه گزارش استفاده شوند

سیاست‌‌های مانیتورینگ شبکه، گسترش و اجرای NMS را آسان کرده و این اطمینان را ایجاد می‌کند که دستورالعمل‌های معينی برای انجام فعالیت‌های مانیتورینگ شبکه وجود دارند.

 

شبکه و سرورهای خود را زیر نظر بگیرید
و بلادرنگ از رخداد ها آگاه شوید.

 

6- تعیین کنید چه کسی هشدارهای شبکه را دریافت خواهد کرد

بسته به آستانه‌های تعیین شده برای خط مبنای شبکه، سیستم مدیریت شبکه شما هشدارهایی را برای مسائل مربوط به عملکرد شبکه، از کار افتادگی، خرابی‌ها، خطاها و غیره ارسال خواهد کرد. در این صورت لازم است یک الگوریتم مسیردهی هشدار برای تعریف کسی که این هشدار را دریافت خواهد کرد (مدیر IT، مدیر شبکه، مهندس شبکه، یا گروهی از متخصصان IT، و غیره) تعیین کنید و اینکه چگونه این هشدار باید بر اساس دشواری یا راه حل سطوح سرويس به سطح بالاتر ارجاع داده شود. گزینه دوم ادغام NMS با بخش پشتیبانی IT است که در این صورت هشدارهای شبکه به طور خودکار به درخواست‌های رفع مشکل در بخش مذکور تبدیل می‌شوند.

بینا می تواند به روش های مختلفی اخطار ارسال کند، برای اطلاعات بیشتر به صفحه پروفایل های اخطار در وب سایت دانا پرداز مراجعه کنید.

 

7- برای توسعه آتی شبکه آماده شوید

.شبکه شما قرار نیست همیشه ثابت باقی بماند بلکه هر روز بر اساس نیازهای شرکت و فن‌آوری تکامل می‌یابد. بنابراین قبل از استقرار یک سیستم مدیریت شبکه که عامل مهمی در تجزیه و تحلیل پیش بینی رشد شبکه است، اجازه دهید دستگاهها و اینترفیس‌های بیشتری بعد از اضافه شدن به شبکه و قبل از گرفتن مجوز نظارت شوند.

 

8- برای غلبه بر خرابی و دسترس پذیری بالای NMSبرنامه ریزی کنید

در مواقعی همچون خرابی بی سابقه سخت افزار سرور، قطع برق یا عملیات ارتقاء زمانبندی یا برنامه ریزی نشده این امکان وجود دارد که NMS در دسترس نباشد و شبکه شما بدون نظارت رها شود. بنابراین از قبل به فکر باشید و شبکه خود را به گونه‌ای آماده کنید که دارای گزینه‌های غلبه بر خرابی NMS باشد تا هیچگاه عملیات مانیتورینگ شبکه دچار وقفه نشود. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که برای خرابی مستمر شبکه، دسترس پذیری، و مانیتورینگ عملکرد NMSشما همیشه فعال و در حال اجراست.

 

9- مانیتورینگ شبکه را با سایر محصولات مدیریت IT یکپارچه سازید

اگر شما به ساده‌ترین و سریع‌ترین روش به داده‌های مانیتورینگ شبکه دسترسی داشته باشيد، آنگاه می‌توانید در عیب یابی شبکه کارآمد‌تر شوید. برای مدیریت کل زیرساخت IT خود ممکن است محصولات مختلفی را برای مانیتورینگ سرور و برنامه‌های کاربردی، مدیریت پیکربندی شبکه، مدیریت مجازی سازی، و غیره به کار گرفته باشید. حال اگر بتوانید تمامی این محصولات را همراه با نرم افزار مانیتورینگ شبکه بر روی یک کنسول واحد یکپارچه کنید، آنگاه به مزیت داشتن نمای تک پنجره شیشه‌ای جهت نظارت بر چشم انداز IT خود دست خواهید یافت.

 

مزایای کلیدی استفاده از NMS یکپارچه با دیگر ماژول‌های مدیریت IT

  • صرفه جویی قابل توجه در وقت با پرهیز از سوئیچینگ بین کنسول‌های مختلف مدیریت
  • عدم نیاز به آموزش و تعلیم نیروی کار IT خود جهت استفاده از پلت فرم‌های مختلف مانیتورینگ
  • ورود تنها یک کاربر به چندین ابزار موجب صرفه جویی در زمان و تلاش شما می‌شود

بخش‌های بحث شده فوق برخی از بهترین روش‌هایی هستند که هر سازمان اجرا کننده نرم افزار مانیتورینگ شبکه باید در حالت ایده‌آل دنبال روی آن باشد. با انجام این کار، قادر خواهید بود بهترین مزایا را از پیاده سازی NMS خود کسب کنید و همچنین کنترل شبکه خود را با بازده بیشتر به دست آورید و در عین حال مسائل مربوط به عملکرد را پشت سر بگذارید. این مراحل را به محض اجرای نرم افزار مانیتورینگ شبکه برای دسترس پذیری و مانیتورینگ عیوب و عملکرد دستگاهها و سخت افزار شبکه خود تمرین کنید.

 

درباره نرم افزار بینا

نرم افزار بینا شناسایی، تشخیص، و حل و فصل سریع مسائل مربوط به عملکرد را قبل از این که قطعی به وجود آید، آسان می‌کند. بینا ابزاری مقرون به صرفه با کاربردی آسان است که با ارائه نماها و داشبوردهای بلادرنگ شما را قادر می‌سازد که به صورت بصری عملکرد شبکه را در یک چشم به هم زدن پیگیری و نظارت کنید. به علاوه، با استفاده از نقشه‌های پویای توپولوژی شبکه و تشخيص خودکار شبکه‌، می‌توانید شبکه خود را بدون دردسر متحول کنید. در واقع شما ظرف کمتر از یک ساعت می‌توانید شبکه خود را شناسايی، ترسیم و نظارت کنید.

 

ویژگی‌های برجسته بینا:

  • تسهیل عملیات شناسایی، تشخیص و حل و فصل مسائل شبکه قبل از قطعی
  • پیگیری زمان پاسخ، دسترس پذیری و همچنین آپ تایم روترها، سوئیچ‌ها، و سایر دستگاههای با قابلیت SNMP
  • نمایش آمار عملکرد به صورت بلادرنگ به وسیله نقشه‌های پویا و قابل تغییر شبکه
  • در اختیار گذاشتن داشبوردها، هشدارها، گزارش‌ها و راهنمایی کارشناسی راجع به آنچه که باید مانیتور شوند و چگونگی انجام این کار
  • شناسايی خودکار دستگاههای شبکه با قابلیت SNMP و معمولاً استقرار آنها در کمتر از یک ساعت

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا