لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مشکلات شبکه ای که بهتر است از وقوع آنها جلوگیری شود

مشکلات شبکه ای بهتر است از وقوع آنها جلوگیری شود | داناپرداز

در این مقاله به بررسی مشکلات شبکه ای که بروز آنها می‌ تواند خسارت هایی را همراه داشته باشد می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌ توان از وقوع آنها جلوگیری کرد.

بسیاری از مشکلات شبکه‌ ای رایج در شرکت‌ها و سازمان‌ها را می‌توان با ترکیبی از راهکارهای مانیتورینگ پیش بینی شده و استراتژی‌هایی بازیابی (Recovery) رفع کرد. در ادامه به 12 مورد از مشکلات رایج که عدم توجه به آنها می‌تواند راهبران سیستم‌ها و سازمان‌ها را با مشکل مواجه کند خواهیم پرداخت و راهکاری در جهت رفع این مشکلات مطرح خواهیم نمود.

بررسی مشکلت شبکه ای رایج

مانیتورینگ سخت افزارها

قدم اول در جلوگیری از مشکلات شبکه‌ ای رایج، مانیتورینگ مطلوب سخت افزارها می‌باشد. مجموعه‌ای گسترده از ابزارها و منابع، از راه حل‌های جامع گرفته تا ابزارهای خاص و سیستم‌های ارسال هشدار جهت مانیتورینگ شبکه‌‌ها و سیستم‌های متصل به آنها وجود دارد. استفاده مناسب از مانیتورینگ سخت‌افزارها می‌تواند پیش از وقوع هرگونه خرابی، در جهت رفع مشکلات بوجود آمده شما را یاری کند.

مانیتورینگ دمای داخلی سرورها، دمای پردازشگر (CPU) و سایر شاخص‌های حرارتی از اهمیت بالایی برخوردار است. خطای خواندن و یا نوشتن در درایوها، خطاهای حافظه و حتی افزایش استفاده از پهنای باند می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سخت افزاری باشند. ابزارهای اعلام هشدار جهت برقراری ارتباط با ادمین‌ها به هنگام قرار گرفتن شاخصی از دستگاه یا سیستم‌ موردنظر خارج از بازده تعریف شده می‌بایست تنظیم گردد. انجام عکس العملی سریع هنگام مواجهه با اختلالات بوجود آمده می‌تواند مشکلات پیش رو مثل از کار افتادن دستگاه‌ها را برطرف نماید.

 

هشدارها و بازه مجاز عملکردی را برای سیستم‌ها تعریف نمایید

در برابر حوادثی که ممکن است برای سیستم‌هایی با اهمیت بالا اتفاق بیفتد، روش‌های اعلام هشدار بکار گیرید. مانیتور کردن شاخص‌های عملکردی سیستم‌عامل در اغلب موارد می‌تواند حوادث قریب الوقوع مثل پر شدن ظرفیت درایوها، افزایش دمای سرورها و غیره را شناسایی کند. برای نمونه، اگر عملیات صفحه‌بندی (Paging) به صورت مکرر توسط سیستم عامل انجام شود، نشانه‌ی کمبود حافظه داخلی یا وجود خطاهای حافظه فیزیکی است. مانیتور کردن این منابع می‌تواند نشانه‌ای از اعلام هشدار پیشرفته برای مشکلات سخت افزاری به صورت بالقوه باشد. شناسایی این ناهنجاری‌ها و پیدا کردن ریشه‌ی مشکلات پیش از وقوع آنها، بهترین راهکار برای جلوگیری از مشکلات شبکه‌ ای رایج می‌باشد.

یک شبکه مناسب و کارآمد شبکه‌ ای است که سریع باشد. سرورها بدون داشتن منابع کافی، کند عمل کرده و باعث کاهش بازده شبکه خواهند شد. اعلام هشدار به هنگام خارج شدن منابع از بازه عملکردی مشخص شده، فرصتی را برای شما فراهم می‌آورد تا پیش از بروز اختلال در شبکه از وقوع آن جلوگیری کنید. برای مثال اگر هشداری تحت عنوان پر شدن 80% درصد از ظرفیت منابع ذخیره‌سازی به شما اعلام شود، شما فرصت کافی خواهید داشت تا به یک راه‌حل بهینه فکر کنید. حال آنکه که در بسیاری از مواقع به دلیل عدم وجود سیستم هشداردهی، ادمین‌ها مجبور می‌شوند به صورت عجولانه یا فایل‌هایی را دسته‌جمعی پاک کنند یا فضای ذخیره‌سازی را گسترش دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از فشار ناشی از نارضایتی کاربران خلاص شوند.

 

نگهداری منظم دیتابیس

مانیتورینگ دیتابیس‌ها را فراموش نکنید. کارایی پایین دیتابیس می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سخت‌افزاری، برنامه‌های کاربردی نامناسب مورد استفاده و یا حتی خرابی در دیتابیس باشد. تغییرات در کارایی دیتابیس می‌بایست هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از راهکارهای رفع مشکل در کنار استراتژی‌های منظم جهت نگهداری دیتابیس در کاهش مشکلات دیتابیس در شبکه بسیار موثر خواهد بود (برای آشنایی بیشتر به صفحه‌ی مانیتورینگ دیتابیس‌ها مراجعه کنید).

 

کنترل جریان برق دستگاه‌ها

حتی در صورتی که تمامی سیستم‌ها، همانگونه که می‌بایست، در حال اجرا باشند، مشکلات در خارج از محیط شبکه‌ای نیز می‌توانند رخ دهند. مشکلات برقی دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در دیتاسنتر از رایج‌ترین مشکلات شبکه‌ ای به شمار می‌رود. سیستم‌های کامپیوتری نسبت به نارسایی‌هایی مانند افت لحظه‌ای ولتاژ، ولتاژهای لحظه‌ای بالا، نویز و تاثیرات فرکانس رادیویی و تغییرات فرکانس در منبع تغذیه خود حساس هستند و این مشکلات به سرعت می‌تواند منجر به ریبوت کردن سرورها و اختلال در ذخیری‌سازی داده‌ها شود. اطمینان حاصل کنید که سیستم‌های حیاتی شما به صورت بی وقفه از یک منبع ذخیره برق همراه با باطری پشتیبان استفاده می‌کند که از آنها در برابر تغییرات جریان‌های مختلف برق محافظت می‌کند. برای اینکار می‌توانید مانیتورینگ UPSها را در دستور کار خود قرار دهید.

 

مراقب دمای دیتاسنتر باشید

دمای اتاق سرور یکی دیگر از مشکلات رایج در اتاق سرورها می‌باشد. متوقف شدن دستگاه‌های تهویه هوا، دریچه‌های مسدود شده یا چیدمان نامناسب دستگاه‌ها و رک‌ها همگی مواردی هستند که می‌توانند مانع خنک شدن مناسب دیتاسنتر شوند و دما را از بازه عملکردی مناسب خود خارج کنند. اطمینان حاصل کنید که نه تنها دمای اتاق سرور را اندازه‌گیری می‌کنید، بلکه سیستم مانیتورینگ را بگونه‌ای تنظیم کرده‌اید که در صورت مواجه با دمای نامطلوب اخطاری برای شما ارسال شود. این باعث می‌شود که کارشناسان در هر لحظه متوجه وضعیت دمای دیتاسنتر باشد و در سریعترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام نمایند.

به خاطر داشته باشید مانیتورینگ رطوبت و نشتی آب نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. با وجود رطوبت و آب در محیط دیتاسنتر نه تنها ممکن است ایرادهای الکتریکی رخ دهند، بلکه خوردگی (زنگ زدگی) در قطعات نیز طی گذشت زمان، دور از انتظار نخواهد بود. زیرا افزایش بیش از حد رطوبت موجب میعان نم موجود در هوا به صورت قطرات مایع می‌شود که خود باعث ایجاد خوردگی و یا اتصال الکتریکی بین مدارات الکترونیکی می‌گردد.

 

حواستان به تجهیزات خارج از سایت (Off-Site) باشد

خارج از سایت یا خارج از دید بودن تجهیزات، دلیلی مناسبی برای عدم رسیدگی به آنها نیست. مانیتورینگ سرورهای مجازی، چه در فضای ابری عمومی و چه در خصوصی، به اندازه‌ی سایر سیستم‌ها، حیاتی می‌باشند. اطمینان حاصل کنید مانیتورها و سیستم‌های اعلام هشدار برای سیستم‌های خارج از سایت مشابه سیستم‌های داخل سایت (On-Site) تنظیم شده باشند و اطمینان حاصل کنید که تجهیزات و اتصالات خارج از سایت و اتصالات شبکه پشتیبان (Redundant) به صورت مداوم مانیتور شوند.

 

مدیریت تغییر مطلوب

راهکاری دیگر جهت جلوگیری از مشکلات شبکه‌ ای رایج، بکارگیری مدیریت تغییر (Change Management) نامحسوس است. مدیریت تغییر می‌تواند در جلوگیری از مشکلاتی که منشاً آن به افراد برمی‌گردد و نه به قطعی یا خرابی در شبکه بسیار حائز اهمیت باشد. تا به حال از خود پرسیده‌اید که یک تغییر به ظاهر ساده به چه میزان موجب downtime خواهد شد؟ اگر این سوال را تا به حال از خود نپرسیده‌اید، پس شما هیچ رویکرد مدیریت تغییری را تا به حال اتخاذ نکرده‌اید. یک به روز رسانی فایل پیکربندی، یک لاگین اسکریپت جدید، یک روتر تغییر یافته، یک محیط جدید و سایر تغییرات کافی هستند تا بخشی از کل شبکه را تحت تاثیر قرار دهند. تست، ارزیابی و پیاده‌سازی مناسب هر تغییر در شبکه جهت جلوگیری از مشکلات شبکه‌ ای حیاتی می‌باشد.

 

آیا وب سایت شما برای اولین بار تجربه کاربری خوب و موثری ایجاد می‌کند؟

برخی سیستم‌ها در شبکه نیازمند توجهی خاص‌تر هستند. وب سایت‌ها منابع حیاتی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. جهت اطمینان از Up بودن وب سایت، مانیتوری که زمان پاسخ (و نه تنها محتوای برگشتی) را تست کند نیاز می‌باشد. اطمینان حاصل کنید که مانیتور وب سایت شما از طریق اینترنت آنلاین بودن سایت شما را بررسی می‌کند. در غیر اینصورت مسیریابی داخلی ممکن است گزارش گمراه‌کننده‌ای را به شما ارائه دهد. به خاطر داشته باشید، Up بودن وب‌سایت صرفاً کفایت نمی‌کند. یک وب سایت می‌بایست برای نگهداری مشتریانش به اندازه کافی عملیاتی (Functional) و Responsive باشد. مانیتوری که تعریف می‌کنید باید سرعت بارگذاری صفحات را بسنجد و هشدارهای لازم را در صورت مشاهده‌ی ترافیک غیرعادی ارسال کند.

 

صدا و تصویرم را داری؟

در شرکت هایی با ارتباطات تلفنی VoIP یا Voice over IP یا سیستم های کنفرانسی، نیاز به توجه کافی داریم تا همه چیز به گونه‌ای مناسب پیش رود. مشکلات کیفیت صدا و مشکلات پخش ویدئو برای کاربران بسیار آزار دهنده می‌باشد و در برخی موارد ممکن است به طور کامل به کسب و کار شما لطمه وارد کند. چنین وقفه‌ها و قطعی‌هایی اغلب نتیجه تاخیر یا از دست دادن بسته‌های انتقالی است. جهت جلوگیری از این مشکلات شبکه را مانیتور کنید و مطمئن شوید که استراتژی مناسبی در هنگام وقوع این رخدادها جهت رفع مشکل در دست دارید.

 

مراقب آدم بدها باشید

جلوگیری از مشکلات شبکه‌ ای شامل جلوگیری از اعمال مخرب نیز می‌شود. هیچ گاه یک تغییر ناگهانی در سطح سرویس‌ها را نادیده نگیرید. تغییرات ناگهانی در بار پردازنده‌های CPU می‌تواند نمایانگر حملات احتمالی باشد. همچنین انفجار ناگهانی ترافیک شبکه یا افزایش تعداد تلاش برای ورود به سیستم نیز می‌تواند نمایانگر حملات احتمالی باشد. میزان استفاده از دیسک می‌تواند نشانه‌ای از وجود شخصی در داخل یا خارج از شبکه باشد که تلاش به کپی کردن (یا بدتر از آن حذف کردن) حجم وسیعی از داده‌های سازمان یا شرکت کرده است. گاهی اوقات این علائم شبکه‌ ای به شما کمک خواهند کرد که وقوع حملات را تشخیص دهید حتی پیش از آنکه نرم افزار مانیتورینگ یا نرم افزار آنتی ویروس حملاتی را تشخیص دهند..

 

استفاده از عملیات‌های بازیابی

علی‌رغم بهترین تلاش‌ها برای جلوگیری از مشکلات رایج شبکه‌ ای، مشکلاتی وجود دارند که در هر صورت رخ می‌دهند. اهمیتی ندارد که مانیتورینگ شما چقدر وسیع و اطلاع رسانی آن به چه میزان مطلوب است، دیر یا زود مشکلاتی رخ می‌دهند. داشتن یک برنامه کارآمد و سیستمهایی جهت بازیابی، زمان Downtime را به حداقل خواهد رساند. یک ترفند مفید، خودکارسازی عملیات Reboot کردن پردازش‌ها است. هنگامی که برخی سرویس‌های سرور‌ها اصطلاحاً “هنگ” می‌کنند و یا Fail می‌شوند، عملیات Reboot تنها کاری است که در جهت رفع مشکل می‌بایست صورت پذیرد. در صورت منتظر ماندن برای اعلام اختلال ایجاد شده و دست به کار شدن ادمین شبکه برای Reboot کردن دستگاه، دقایق گران‌بهایی را از دست خواهید داد. با ایجاد یک پروسه‌ی خودکار که به واسطه‌ی آن سیستم‌هایی که برای مدتی Down هستند ریبوت می‌شوند، می‌توانید مشکلات شبکه‌ ای را قبل از آنکه به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند حل کنید.

هنگامی که برخلاف تمام تلاش‌های انجام شده سیستمی دچار اختلال می‌شود، بکاپ‌ها می‌توانند نقشی حیاتی را ایفا کنند. بکاپ‌گیری یکی از راه های مطمئن جهت حفاظت از اطلاعاتی می‌باشد که ممکن است در اثر مشکلاتی چون فعالیت‌های هکرها و نفوذگران، اشتباهات سیستماتیک و خطاهای انسانی، بروز رسانی ناموفق نرم افزاری، بدافزارها و ویروس‌ها و غیره بوجود آید.

 

بدانید که باید چه کنید و آن را به خوبی انجام دهید!

پیش بینی مشکلات رایج در شبکه کلیدی‌ترین و مهمترین راهکار برای جلوگیری از مشکلاتی است که ممکن است در شبکه رخ دهد. بررسی کنید که چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد و برای رفع آنها و جلوگیری از بروز آنها چه باید کرد و این درحالی است که تنها دسترس‌پذیری شبکه هدف نهایی نیست. یک شبکه مطلوب که می‌تواند با جلوگیری از مشکلات رایج شبکه‌ ای به حداکثر بازدهی خود برسد، نیاز به مانیتورینگ مناسب و سیستم اعلام هشداری سریع و به موقع دارد. در واقع تنها در این صورت است که شبکه شما حداکثر ثبات و قابلیت اطمینان را دارا خواهد بود.

 

سیستم مانیتورینگ بینا چیست؟

بینا نرم‌افزاری پیشرفته و جامع برای مانیتورینگ کلیه اجزاء موجود بر روی شبکه و دیتا سنتر می‌باشد. این سیستم دارای انواعی از مانیتورها برای نظارت سرورها، تجهیزات شبکه، لینک‌های ارتباطی، پایگاه‌های داده، برنامه‌های کاربردی، شرایط محیطی، ترافیک شبکه و سایر سرویس‌های شبکه می‌باشد. بینا به صورت یکپارچه بر وضعیت عملکرد اجزاء نظارت کرده و در صورت ردیابی هر گونه اختلال و یا کاهش کیفیت سرویس‌ها، با ارسال انواع اخطار مسئولان شبکه را از موضوع با خبر می‌سازد. گزارش‌های بینا تصویری واضح از کیفیت سرویس‌های فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد.

ماژول مانیتورینگ شرایط محیطی بینا با پشتیبانی از انواع سنسورهای تحت شبکه به صورت کاملا یکپارچه بر شرایط محیطی نظارت کرده و درصورت بروز شرایط محیطی نا مناسب با ارسال انواع اخطار از جمله پیام کوتاه، ایمیل و آژیر اخطار افراد مسئول را از وجود مشکل آگاه می‌سازد.

برای آشنایی بیشتر با محصول مانیتورینگ بینا لطفا به صفحه نرم افزار مانیتورینگ شبکه مراجعه نمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا