لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مقایسه تحقیق کمی و تحقیق کیفی

مقایسه تحقیق کمی و تحقیق کیفی | داناپرداز

تحقیق کمی و کیفی از جمله روش‌های مکملی هستند که می‌توان از آنها برای بدست آوردن نتایجی جامع و دقیق از نظرسنجی استفاده نمود. در این مقاله با این دو روش آشنا خواهید شد.

تحقیق کیفی چیست؟

تحقیقات کیفی با کلمات بیان می شوند و از آنها برای درک مفاهیم، افکار یا تجربیات استفاده می شود. این نوع تحقیق شما را قادر می سازد بینش عمیقی درباره موضوعاتی که به خوبی درک نشده اند، ایجاد کنید.

روش های کیفی متداول شامل مصاحبه با سوالات باز، توصیف مشاهدات و بررسی محتوای موجود در مورد مفاهیم و نظریه هاست.

طراحی حرفه ای سوالات نظرسنجی می تواند به شما در انجام یک تحقیق کیفی معتبر کمک کند. برای آشنایی بیشتر، راهنمای جامع ایجاد فرم نظر سنجی را مطالعه نمایید.

ویژگی های اصلی تحقیقات کیفی

  • درک درست از وقایع تنها با توجه به بستری که در آن اتفاق می افتند امکان پذیر است. بنابراین، یک محقق کیفی خود را در این بستر و در محیط طبیعی وارد می کند. زمینه ها و بستر تحقیق ساختگی نیست و کاملا طبیعی و واقعی است. هیچ چیز از پیش تعریف شده و مسلم فرض نمی شود.
  • محققان کیفی می خواهند افرادی که مورد مطالعه قرار می گیرند، خودشان صحبت کنند و دیدگاه های خود را با استفاده از کلمات و یا هر ابزار دیگری ارائه دهند. بنابراین، تحقیق کیفی فرایندی تعاملی است که در آن افراد مورد مطالعه با پژوهشگر در مورد جزئیات تجربه خود صحبت می کنند .
  • روش مطالعه در روند تحقیق تکامل یافته و با پیشرفت آن می تواند تنظیم شده یا تغییر کند.
  • برای یک محقق کیفی، واقعیت واحدی وجود ندارد، واقعیت با توجه به آنچه مشاهده کننده به وجود می آید.
  • نظریه، داده محور است و به عنوان بخشی از فرایند تحقیق شمرده می شود و همزمان با جمع آوری داده ها تکامل می یابد.

محدودیت های تحقیق کیفی

  • به دلیل زمان و هزینه های بالا، به طور کلی تحقیقات کیفی روی جامعه آماری محدودی اجرا می شود.
  • مسئله اعتبار یا قابلیت اطمینان کافی، یک انتقاد عمده است که به تحقیقات کیفی وارد می شود. به دلیل ماهیت ذهنی داده های کیفی و منشأ آن در متن های مجزا، استفاده از استانداردهای متعارف اعتبارسنجی  در مورد آنها دشوار است. به عنوان مثال، به دلیل نقش محوری محقق در تولید داده ها، امکان تکرار مطالعات کیفی وجود ندارد. همچنین، زمینه ها، موقعیت ها، رویدادها، شرایط و فعل و انفعالات به هیچ وجه قابل تکرار نیستند و نمی توان در زمینه گسترده تری از آنچه مورد مطالعه قرار گرفته است با اطمینان از تعمیم استفاده کرد.
  • مدت زمان لازم برای جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و تفسیر طولانی است. تجزیه و تحلیل داده های کیفی دشوار است و برای تفسیر داده های کیفی دانش تخصصی در یک زمینه خاص و دقت بسیار بالا مورد نیاز است. یک مثال بارز در این زمینه، مطالعه و تحقیق برای پیدا کردن علائم اختلالات روانی است.

نقاط قوت تحقیق کیفی

  • به دلیل دخالت مستقیم، محقق دیدگاه عمیقی نسبت به زمینه مورد تحقیق پیدا می کند. این موضوع به محقق امکان می دهد تا مسائل، ظرافت ها و پیچیدگی هایی را پیدا کند که معمولاً در تحقیقات کاملا علمی مورد توجه قرار نمی گیرند.
  • توصیفات کیفی می توانند نقش مهمی در مشخص کردن روابط احتمالی، علل، تاثیرات و فرآیندهای پویا داشته باشند.
  • تجزیه و تحلیل کیفی امکان ایجاد ابهامات / تناقض در داده ها را می دهد، که در واقع بازتاب واقعیت اجتماع است
  • تحقیق کیفی از سبک توصیفی، روایی استفاده می کند. این نوع تحقیق ممکن است به عنوان مثال برای یک پزشک بسیار مفید باشد زیرا  به این ترتیب می تواند برای کسب نوعی دانش که از هیچ راه دیگری قابل دسترسی نیست به گزارش های کیفی مراجعه کند و بدین ترتیب بینش جدیدی کسب کند.

مقایسه تحقیق کیفی و کمی | داناپرداز

با نرم افزار پشتیبانی مشتریان دانا دسک، مشتریان خود را به طرفداران کسب و کارتان تبدیل کنید

تحقیق کمی چیست؟

تحقیقات کمی با تعداد و نمودار بیان می شوند و برای آزمایش یا تأیید نظریه ها و فرضیات استفاده می شوند. از این نوع تحقیق می توان برای اثبات حقایق قابل تعمیم در مورد یک موضوع استفاده کرد.

روش های کمی متداول شامل آزمایشات، مشاهدات ثبت شده به صورت عدد و بررسی با سوالات بسته است.

آزمایشات به طور معمول با اندازه گیری سر و کار دارند و داده های کمی ارائه می دهند. با این حال، سایر روشهای تحقیق، مانند مشاهدات کنترل شده و پرسشنامه هم می توانند اطلاعات آماری و کمی تولید کنند.

به عنوان مثال، یک مقیاس رتبه بندی یا سوالات بسته در یک پرسشنامه می‌تواند داده های کمی تولید کند زیرا این داده ها، یا داده های عددی هستند و یا می توان آنها را در گروه‌های مشخص قرارداد (به عنوان مثال، پاسخ “بله”، “نه”).

ویژگی های اصلی تحقیقات کمی

  • محققان کمی با انجام مطالعات خود در آزمایشگاه سعی در کنترل متغیرهای اضافی دارند.
  • هدف این تحقیق عینیت (یعنی بدون تعصب بودن) است.
  • طرح مطالعه قبل از شروع تعیین می شود.
  • از نظر محقق کمی، واقعیت عینی است و به طور مستقل وجود دارد و توسط هر کسی قابل مشاهده است.
  • تحقیقات برای آزمایش یک نظریه و در نهایت پشتیبانی یا رد آن استفاده می شوند.

محدودیت های تحقیقات کمی

  • زمینه: آزمایشات کمی در محیط های طبیعی انجام نمی شود. علاوه بر این، آنها به شرکت کنندگان اجازه نمی دهند درباره پاسخ های خود یا اینکه سوالات برای آنها چه معنایی دارند توضیح دهند
  • تخصص محقق: دانش ضعیف در مورد استفاده از تجزیه و تحلیل آماری ممکن است بر تجزیه و تحلیل و تفسیر تاثیر منفی بگذارد
  • تنوع مقدار داده: برای تجزیه و تحلیل دقیق تر، اندازه های بزرگ نمونه مورد نیاز است. مطالعات کمی در مقیاس کوچک ممکن است به دلیل کم بودن داده ها از اعتبار کمتری برخوردار باشند این امر همچنین بر توانایی تعمیم دادن مطالعه به جمعیت های وسیع تر تأثیر می گذارد.

نقاط قوت تحقیقات کمی

  • عینیت علمی: داده های کمی را می توان با تجزیه و تحلیل آماری تفسیر کرد و از آنجا که آمار مبتنی بر اصول ریاضیات است؛ رویکرد کمی از نظر علمی، عینی و منطقی تلقی می‌شود
  • برای آزمایش و تأیید نظریه های از پیش ساخته شده مفید است.
  • تجزیه و تحلیل سریع: نرم افزارهای پیشرفته بسیاری از نیازها برای تجزیه و تحلیل طولانی مدت داده ها، به ویژه با حجم زیادی از اطلاعات را برطرف می‌کنند. برای نمونه گزارش ساز دانا می‌تواند اطلاعات کمی را به صورت گزارش و آمارهای تحلیلی در اختیار شما قرار دهد.
  • تکرار: داده های کمی مبتنی بر مقادیر اندازه گیری شده بوده و می‌توانند توسط دیگران بررسی شوند؛ زیرا ابهامات تفسیر در داده های عددی وارد نمی شوند.
  • فرضیه ها نیز به دلیل استفاده از تحلیل آماری قابل آزمایش هستند

*** قبل از اینکه بریم سراغ تفاوت‌های بین تحقیق کمی و تحقیق کیفی، به شما پیشنهاد می‌کنم حتما از صفحه نرم افزار CRM ما هم دیدن کنید. ***

تفاوت بین تحقیق کمی و تحقیق کیفی

تحقیق کمی برای جمع‌آوری داده‌های واقعی و درست طراحی شده است. داده‌ها‌ی کمی از نوع، ساختار یافته و آماری هستند و برای بدست آوردن یک نتیجه‌ی کلی از تحقیق، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، تحقیق کیفی به جمع‌آوری اطلاعاتی می‌پردازد که بیشتر برای توصیف یک موضوع به آنها نیاز است. نظرسنجی کیفی به میزان کمتری ساختاریافته بوده و بیشتر به دنبال بررسی عمیق موضوعات در دسترس برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد نگرش، طرز تفکر و انگیزه‌ی افراد است. با این حال اگرچه این نوع نظرسنجی یک درک عمیق از پرسش‌های تحقیق ایجاد می‌کند، اما به همان نسبت تحلیل نتایج را نیز دشوارتر خواهد کرد.

زمانبندی تحقیق کیفی و کمی | داناپرداز

انتخاب زمان مناسب برای انجام تحقیقات کمی و کیفی

داده‌ی کمی یک تصویر کلی از نتایج نظرسنجی برای شما ترسیم می‌کند که می توانید به صورت مستقیم در نرم افزار Help Desk خود برای ارائه هرچه بهتر خدمات پشتیبانی از آنها استفاده کنید. داده‌ی کیفی نیز به بیان جزئیات و نیز افکار و نظرات مردم در نتایج نظرسنجی می‌پردازد. اکنون باید بدانید که چگونه از هر روش در یک پروژه‌ی تحقیقاتی استفاده می‌شود.

فرمول‌بندی فرضیه‌ها:

تحقیق کیفی به شما کمک می‌کند که اطلاعات دقیق و جزئی را پیرامون یک موضوع جمع‌آوری کنید. شما می‌توانید با کشف مشکلات و فرصت هایی که مردم در مورد آن فکر می‌کنند، از این روش برای شروع تحقیق خود استفاده کنید. ایده‌ها و نظرات مردم می‌توانند همان فرضیه‌های تحقیق کیفی در نظر گرفته شوند.

اثبات فرضیه‌ها:

تحقیق کمی، اعدادی که برای تحلیل آماری جهت اثبات فرضیه‌ها به آنها نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد (به عنوان نمونه برای اثبات فرضیه‌ی “آیا مشکلاتی که مردم عنوان کرده‌اند، واقعیت دارد یا تنها یک دیدگاه شخصی است؟” به یک تحلیل آماری بر مبانی داده‌های تحقیق کمی نیاز داریم). حقایق بدست آمده از این تحقیق، به شما کمک می‌کند تا بر اساس مشاهدات عینی خود تصمیم‌گیری نمایید.

یافتن پاسخ‌های کلی:

تحقیقات کمی معمولاً تعداد پاسخ‌دهندگان بیشتری نسبت به تحقیقات کیفی دارند، زیرا طراحی یک نظرسنجی با سوالات چندگزینه‌ای به مراتب ساده‌تر از انجام تحقیقات کیفی (مانند مصاحبه‌هایی که در آن در مورد نظرات، دیدگاه‌ها و باورهای مردم سوال می‌شود) می‌باشد. بنابراین، تحقیقات کمی بطور قطع به شما کمک می‌کند تا پاسخ تعداد زیادی از پرسش‌ها را پیدا کنید. برای مثال پرسش‌هایی همچون: آیا مردم شما را به رقبایتان ترجیح می‌دهند؟ کدامیک از خدمات شرکت شما اهمیت بیشتری دارد؟ یا کدام تبلیغات برای مردم جذاب‌تر است؟

کمتر از دو دقیقه تا  افزایش 50 درصدی رضایت مشتریان فاصله دارید!

گنجاندن ویژگی‌های فردی در تحقیق کمی و کیفی:

تحقیقات کیفی در آخرین مرحله‌ی پروژه نیز می‌تواند به شما کمک کند. پاسخ‌های بدست‌آمده از پرسش‌های تشریحی می‌تواند اطلاعات فردی اشخاص را نیز به داده‌های آماری موجود در نتایج تحقیق اضافه کند. مشتریان با پاسخ دادن به پرسش‌های تشریحی، به نوعی شرکت شما را به زبان خود توصیف کرده و پرده از حقایق پنهان کسب و کار شما برمی‌دارند. این حقایق از داده‌های کیفی استخراج می‌شوند.

گنجاندن ویژگی‌های فردی در تحقیق کمی و کیفی | داناپرداز

چگونه تحقیقات کمی و کیفی را با یکدیگر سازگار کنیم؟

روش‌های تحقیق ذکر شده، نه تنها با یکدیگر هیچ‌گونه تداخلی نداشته بلکه اگر همزمان با یکدیگر انجام شوند نتایج بهتری خواهند داشت. در دنیای کلان‌داده‌ها مجموعه‌ای ارزشمند از آمار و ارقام وجود دارند که می‌توانند پایه‌ی محکمی برای تصمیم‌گیری‌های شما باشند. اما این آمار و ارقام به تنهایی کافی نبوده و مادامی که با اطلاعات واقعی بدست آمده از مردم همراه نباشند، بی‌معنا هستند. بر همین اساس در ادامه به نحوه‌ی انجام دو روش ذکر شده با یکدیگر می‌پردازیم.

تحقیقات کیفی اغلب در زمان‌هایی که به دنبال یافتن فرصت‌ها و مشکلات جدید برای انجام بهتر تحقیقات بعدی هستید، به عنوان نقطه‌ی شروع کار تحقیقاتی شما در نظر گرفته می‌شوند. داده‌های کمی نیز یک معیار سنجش برای تاًیید و درک بهتر فرصت‌ها و مشکلات کشف شده ارائه می‌دهند.

برای مثال فرض کنید که شما یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی نرم افزارهای خدمات فناوری اطلاعات هستید و قصد دارید سمیناری در خصوص معرفی نرم افزارهای Help Desk خود جهت گرفتن بازخورد از شرکت‌کنندگان برگزار کنید. در این حالت شما ممکن است بتوانید مواردی از قبیل تعداد شرکت‌کنندگان، رضایت کلی آنها، کیفیت صدای بلندگو، ارزش اطلاعات داده شده و غیره را از قبل با انجام تحقیقات کمی مورد سنجش قرار دهید. تمام این سوالات را می‌توان بصورت بسته (closed-ended) و با یک روش قابل سنجش ارائه نمود. اما این امکان نیز وجود دارد که شما بخواهید یک سری سوالات باز (open-ended) یا به عبارتی سوالات مورد نیاز برای انجام تحقیق کیفی جهت فهمیدن دیدگاه‌ شرکت‌ کنندگان در مورد سمینار تعیین کنید. در این شرایط شما می‌توانید از سوالاتی مانند موارد زیر استفاده نمایید:

کدام بخش از سمینار برای شما جذاب‌تر بود؟

ما چگونه می‌توانیم تجربه‌ی شما را بهبود بخشیم؟

آیا بازخوردی در مورد سمینار وجود دارد که فکر می‌کنید ما باید از آن آگاه باشیم؟

اگر شما موارد مشترکی در پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به سوالات پیدا کنید، در آن صورت می‌توانید تصمیم‌گیری کنید که آیا در خصوص این موارد بیشتر تحقیق کنید، یا تغییراتی در سمینار بعدی خود اعمال کنید. همچنین می‌بایست چند نمونه سوال کمی در خصوص این موارد، به سوالاتی که پس از سمینار بعدی می‌خواهید برگزار کنید، اضافه نمایید.

نحوه‌ی بدست آوردن داده‌های کیفی

روش‌های زیادی برای انجام تحقیقات کیفی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آنها اطلاعات دقیق و با ارزشی در مورد موضوع مورد علاقه‌ی خود بدست آورید. این روش‌ها عبارتند از:

نحوه‌ی بدست آوردن داده‌های کیفی | داناپرداز

مصاحبه: گفتگوهای رو-در-رو که در آن عمیقا به موضوعات مشخص شده پرداخته می‌شود.

مطالعه‌ی موردی: مجموعه‌ای از گزارش‌های بدست آمده از مصاحبه‌ها.

نظرات کارشناسان: اطلاعات با کیفیت از منابع آگاه و معتبر.

گفتگوی گروهی متمرکز: گفتگوهای حضوری یا آنلاین با گروه‌های کوچکی از مردم جهت اطلاع از دیدگاه آنها در مورد محصول یا موضوع مورد نظر.

سوالات باز در نظرسنجی: قرار دادن یک کادر متنی در نظرسنجی که به پاسخ دهندگان این امکان را می‌دهد تا نظرات و افکار خود را پیرامون موضوع مورد نظر، آزادانه بیان کنند.

تحقیق مشاهده‌ای: مشاهده‌ی مردم در حین زندگی روزمره برای درک اینکه چگونه آنها با یک محصول تعامل دارند.

با این حال، روش‌های تحقیقاتی open-ended همیشه دقیق‌ترین نتیجه را در مورد سوالات مهم و کلیدی به ارمغان نمی‌آورند و تحلیل نتایج نیز در آنها به دلیل آنکه مردم در پاسخ خود از لغات و عبارات مختلفی برای بیان دیدگاه خود استفاده می‌کنند، دشوار خواهد بود. پاسخ‌دهندگان حتی اگر فضایی برای تبادل پاسخ‌های خود داشته باشند نیز از صحبت درباره‌ی موارد مشابه خودداری خواهند کرد. در برخی موارد بهتر است سوالات کاملا کمی باشند.

علت جمع‌آوری داده‌های کمی

داده‌های کیفی به دلیل ابهاماتی که در آنها وجود دارد ممکن است ریسک بالایی داشته باشند. برای جلوگیری از سردرگمی پاسخ‌دهندگان، بهتر است از آوردن سوالاتی مانند” نظر شما در مورد سرویس اینترنت ما چیست؟” اجتناب کرده و بجای آن از سوالات بسته‌ی کمی مانند نمونه‌‌ی زیر استفاده کنید.

سرویس اینترنت قابل اطمینان است:

همیشه
اکثر مواقع
نیمی از اوقات
گاهی اوقات
هیچ موقع

سوالات کیفی زمان بیشتری برای پاسخ دادن نیاز دارند. پاسخ‌دهندگان نظرسنجی معمولاً نسبت به سوالاتی که از آنها پرسیده می‌شود و نیاز به نوشتن پاسخ‌های طولانی برای بیان دقیق دیدگاه خود است، صبر کافی نخواهند داشت. اما در مقابل آن، پاسخگویی به سوالات کمی و انتخاب یک گزینه از گزینه‌های ارائه‌شده برای آنها سریعتر و بهتر خواهد بود. استفاده از سوالات کمی در نظرسنجی برای شما این فرصت را فراهم می‌آورد تا بتوانید تعداد سوالات بیشتری در نظرسنجی درج کرده و بواسطه‌ی آنها پاسخ‌های بیشتری نیز دریافت نمایید.

سوالات کمی بیشتر قابل سنجش هستند. حتی پاسخ‌های کلمه‌ای که به سوالات کمی داده می‌شود، می‌تواند به شاخص‌های عددی تخصیص پیدا کرده و در نهایت به نمودار و گراف تبدیل شوند و این بیانگر این است که کیفیت کلی داده‌ها بهتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که داده‌های دقیق، شما را در گرفتن تصمیم‌های هرچه بهتر یاری خواهند کرد.

اکنون که با تعریف داده‌ی کمی و کیفی و نیز تفاوت بین آنها آشنا شدید، بهتر می‌توانید دو روش ذکر شده را در کنار یکدیگر استفاده کنید.

 

سوالات متداول


  • روش تحقیق کمی و کیفی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

    تحقیق کمی برای جمع‌آوری داده‌های واقعی و درست طراحی شده است. داده‌ها‌ی کمی از نوع، ساختار یافته و آماری هستند و برای بدست آوردن یک نتیجه‌ی کلی از تحقیق، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، تحقیق کیفی به جمع‌آوری اطلاعاتی می‌پردازد که بیشتر برای توصیف یک موضوع به آنها نیاز است.


  • چگونه تحقیق کمی و کیفی را با هم سازگار کنیم؟

    روش‌های تحقیق ذکر شده، نه تنها با یکدیگر هیچ‌گونه تداخلی نداشته بلکه اگر همزمان با یکدیگر انجام شوند نتایج بهتری خواهند داشت. در دنیای کلان‌داده‌ها مجموعه‌ای ارزشمند از آمار و ارقام وجود دارند که می‌توانند پایه‌ی محکمی برای تصمیم‌گیری‌های شما باشند …..

4 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه تحقیق کمی و تحقیق کیفی»

  1. سعید شاهینی

    تحقیق کیفی خیلی میتونه کمک کننده باشه برای بدست اوردن اطلاعات کسب و کار
    با تشکر از شما بابت مطلب خوبتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم
      ممنون از ثبت نظرتون

  2. سلام و عرض ادب
    ببخشید بررسی رابطه در پایان نامه جزء مطالعات کمی است؟ بررسی تاثیرها جزء کیفی هاست؟

    1. امیر علی محمودی

      با سلام و احترام
      بله، بررسی رابطه در پایان نامه به طور کلی جزو مطالعات کمی محسوب می شود. در این نوع مطالعات، هدف محقق بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین دو یا چند متغیر است. برای این منظور، از روش های آماری مختلفی مانند ضریب همبستگی، رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده می شود.
      بررسی تاثیرها می تواند هم در مطالعات کمی و هم در مطالعات کیفی انجام شود. در مطالعات کمی، هدف از بررسی تاثیرها، تعیین میزان تاثیر یک متغیر بر متغیر دیگر است. برای این منظور، از روش های آماری مختلفی مانند رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا