لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

سرویس و نگهداری پیشگیرانه ( PM ) | دلایل مهم به کارگیری سرویس

سرویس و نگهداری پیشگیرانه ( PM ) | داناپرداز

بکارگیری سرویس و نگهداری پیشگیرانه به تشخیص اختلالات قبل از بحران و ازکارافتادگی شبکه کمک می‌کند.
در این سند 3 دلیل اصلی استفاده از سرویس و نگهداری پیشگیرانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شبکه‌ی سازمان شما ممکن است در کسری از ثانیه و بدون هیچ هشدار قبلی دچار اختلال شده و اجزای آن، مانند سرورها، کامپیوترها، نرم‌افزارها، تجهیزات شبکه و غیره از کار بیافتند که طبیعتاً عملکرد سازمان شما را مختل خواهد کرد.

در برخی موارد ممکن است که بتوان به موقع هشدارهایی را تشخیص و در نتیجه از مختل شدن شبکه جلوگیری کرد. خواه این اختلال بر اثر فعالیت یک ویرویس یا هکر باشد، خواه یک نرم‌افزار پشتیبانی نشده یا هر دلیل غیرعمد دیگری، رخدادهای نامطلوب هر زمانی ممکن است به وقوع بپیوندند.

 

اگر نمیدانید سرویس نگهداری پیشگیرانه چیست، حتما به صفحه “سرویس و نگهداری پیشگیرانه (PM) چیست؟” ما مراجعه کنید.

 

دلایل اصلی استفاده از سیستم سرویس و نگهداری پیشگیرانه

در زیر به سه دلیل اصلی استفاده از سیستم سرویس و نگهداری پیشگیرانه که به شما کمک می‌کند تا اختلالات را قبل از ایجاد بحران و از کار افتادگی شبکه تشخیص دهید می‌پردازیم:

 

1. هزینه بر بودن از کار افتادن شبکه یکی از دلایل استفاده از سیستم سرویس و نگهداری پیشگیرانه

میزان درآمد سازمان شما به ازای هر ساعت چقدر است که در صورت وقوع از کار افتادگی شبکه از دست خواهید داد؟

در سال گذشته، تجارت‌های موجود در آمریکای شمالی حدود 70.6 میلیون نفر ساعت متضرر شدند که دلیل اصلی آن بر اساس آمار منتشر شده از کار افتادگی شبکه اعلام شده است. به طور میانگین، این معادل با 400 ساعت به ازای هر کمپانی است. در نظر داشته باشید که این میزان هزینه تنها مربوط به هزینه‌ی نیروی انسانی می‌باشد. به محض آنکه هزینه‌های از دست رفتن فرصت‌های بالقوه، هزینه‌ی خدمات مشتری، هزینه‌ی مخرب کاهش اعتبار، هزینه‌ی اختلال زنجیره تامین و دیگر اثرات منفی دیگر در نظر گرفته شود، این مقدار هزینه‌ی از دست رفته به صورت نمایی افزایش خواهد یافت.

به ازای هر ساعت قطعی که در شبکه سازمان شما رخ می‌دهد، شما متحمل هزینه خواهید شد. اما، هزینه‌ی جلوگیری از وقوع از کار افتادگی به مراتب کمتر از رفع مشکل و اختلالاتی که قالبا زمان رفع آن طولانی‌تر است می‌باشد.

 

2. داده‌های سازمان اغلب بسیار حساس هستند

همان‌گونه که تکنولوژی رشد و توسعه می‌یابد، به همان اندازه احتمال وقوع اتفاقات ناخوشایند در خصوص اصلی‌ترین جزء آن، یعنی داده، نیز بیشتر می‌شود. تصور کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر داده‌های سازمان شما، دست‌خوش تغییر شوند، دزدیده شوند و یا به طور کامل از دست بروند. برای اکثر سازمان‌ها، این موضوع نه تنها پیامد‌های مالی دارد، بلکه مشکلات حقوقی و قانونی بسیاری نیز برای آن سازمان ایجاد خواهد کرد. پس حساس بودن داده های سازمان یکی از دلایل مهم استفاده از سیستم سرویس و نگهداری پیشگیرانه است

بخشی از فرایند سرویس و نگهداری پیشگیرانه (Preventive Maintenance) شامل تست‌گیری دوره‌ای از بکاپ‌ها به منظور اطمینان از صحت و امنیت داده‌ها، و همچنین اطمینان از وجود بکاپ‌هایی در خارج و داخل سازمان به منظور افزایش قابلیت اطمینان می‌باشد. علاوه بر آن، فرایند سرویس و نگهداری به شما کمک خواهد کرد تا آسیب‌پذیری‌های امنیتی را زمانی که رخ می‌دهند کشف و رفع کنید، نه زمانی که از آنها به منظور حمله به سازمان شما استفاده می‌شود.

 

3. شبکه شما ممکن است نقطه خرابی بحرانی داشته باشد

نقطه خرابی (Point of failure)، قسمت یا جزئی از شبکه است که در اثر خرابی آن، قسمت قابل توجه‌ای از شبکه به طور کامل دچار خرابی یا از کار افتادگی می‌شود. شبکه شما ممکن است شامل چندین نقطه‌ی خرابی باشد که از دید سازمان و واحد فناوری اطلاعات پنهان مانده باشد. فرایند سرویس و نگهداری پیشگیرانه می‌تواند شما را در تشخیص لینک‌ها و تجهزیات ضعیف کمک کرده و آنها را مورد بازرسی دوره‌ای قرار داده تا قبل از وقوع خرابی سراسری شما را از وجود آنها باخبر سازد.

این بخش عمدتاً شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بازرسی سلامت سیستم: که در آن فایل‌ها و فرایندهای قدیمی و استفاده نشده بررسی شده، منابع غیرضروری آزاد شده و با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه بهره‌وری شبکه با تشخیصو خطا‌ها و اتخاذ عکس‌العمل‌های مناسب بالا می‌برد.
  • بازرسی امنیت سیستم: که به صورت مداوم سیستم‌های شما را برای یافتن رفتارهای مخرب، آسیب‌پذیری‌های امنیتی، نرم‌افزارهای مخرب، پورت‌های باز و محافظت نشده، فایروال‌های درست پیکربندی نشده، تلاش‌های نفوذ و به طور کلی هر نوع ریسک امنیتی مانیتور می‌کند.
  • بازرسی سخت‌افزاری: که تجهیزات فیزیکی سازمان، مانند کامپیوترها، سرورها، تجهیزات شبکه و ذخیره‌سازی و غیره، را بازرسی می‌کند و از به‌روز بودن آنها و عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل می‌کند. این در حالی است که این زیرسیستم‌های مانیتورینگ تجهیزات شبکه امکان پیش‌بینی زمان مناسب تعویض یا به‌روز رسانی تجهیزات را بر اساس بودجه‌بندی مشخص شده به شما می‌دهد.

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا استفاده از سرویس و نگهداری پیشگیرانه نه تنها یک امر هوشمندانه است، بلکه یک ضرورت است. در این مقاله به سه مورد از مهم‌ترین دلایل استفاده از سیستم سرویس و نگهداری پیشگیرانه پرداختیم و آنها را به اختصار شرح دادیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا