لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

راهنمای طراحی کمپین های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش موثر

راهنمای طراحی کمپین های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش موثر | داناپرداز

برای حفظ و جلب رضایت مشتری کمپین های مختلفی در یک کسب و کار باید در نظر گرفته شود مانند کمپین های تبلیغاتی بازاریابی و فروش. اصول و طراحی این کمپین ها در این مقاله به تفصیل شرح داده شده است.

 

کمپین بازاریابی چیست؟

کمپین بازاریابی یک سری اقدامات سازمان یافته و برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به اهدف بازاریابی یک کسب و کار ایجاد شده است. این هدف بازاریابی می تواند ارتباط محصول جدید یا موجود با مخاطب هدف، بهبود برندینگ، مشخص کردن جایگاه یا جایگاه یابی برند یا به دست آوردن مشتری های جدید برای افزایش درآمد سازمان باشد.

کمپین های بازاریابی لزوما توسط تیم بازاریابی داخلی طراحی نمی شود بلکه می تواند توسط شخص ثالث (مشاوران بازاریابی) نیز ایجاد شود. کمپین های بازاریابی باید حاوی یک پیشنهاد خاص بوده و برای انتشار از کانال های مختلف به شکل بهینه استفاده کند.

 

طراحی انواع کمپین های بازاریابی

کمپین های بازاریابی انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:

 

کمپین های دیجیتال مارکتینگ

با ظهور اینترنت، کمپین های بازاریابی معمولا به کمپین های بازاریابی دیجیتال و کمپین های بازاریابی غیر دیجیتال یا همان کمپین های بازاریابی سنتی تقسیم می شوند. اگرچه فعالیتهای (SEO ،SEM ،PPC ،SMM و …) درگیر در یک کمپین بازاریابی دیجیتال با فعالیت های درگیر در کمپین های بازاریابی سنتی متفاوت است، ولی این امر مفهوم و هدف یک کمپین بازاریابی را تغییر نمی دهد.

کمپین های بازاریابی دیجیتال تنها دامنه کمپین های بازاریابی را افزایش می دهد به صورتی که شرکت اکنون می تواند از یک رویکرد جامع برای بازاریابی پیشنهادات خود استفاده کنند.

 

کمپین بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی زمانی است که شخصی محتوای ویدیویی یا تصویری ایجاد می کند که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند. این محتوا به حدی به اشتراک گذاشته می شود که مانند آتش سوزی پخش می شود یا ویروسی می شود. وقتی یک کمپین بازاریابی ویروسی می شود، فروش، تعامل و آگاهی از برند یک شرکت می تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد.

 

کمپین های بازاریابی یکپارچه

یک کمپین بازاریابی یکپارچه، به منظور تبلیغ پیام مداوم برای مخاطب خاص، کانال های مختلفی از جمله محتوا، ایمیل، تبلیغات محیطی و شبکه های اجتماعی را ترکیب می کند. هدف اصلی اکثر کمپین های یکپارچه تبدیل بازدیدکننده به مشتری است. کسب و کارها با هم متفاوت هستند و کمپین های یکپارچه نیز ممکن است شامل یک استراتژی فروش باشد. یک کمپین یکپارچه می تواند با به کار بردن تنها یک کانال تبلیغاتی واحد برای مخاطبان محدود موفق تر باشد.

 

کمپین بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا همان content marketing یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که با هدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم برای جذب و حفظ مخاطب کاملا مشخص و در نهایت هدایت اقدامات مشتری سودآور متمرکز می شود.

شما به جای اینکه محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید، محتوای واقعی و مفیدی را در اختیار مشتری احتمالی و مشتری فعلی خود قرار می دهید تا به آنها در حل مشکلات شان کمک کنید.

در کمپین های بازاریابی محتوایی، هدف تولید و انتشار محتوای با کیفیت و مرتبط با محصولات شرکت در وبسایت خود و بازنشر آن ها در وبلاگ ها و وبسایت های معتبر دیگر است. در این زمینه نقش روابط عمومی و انتشار اخبار مرتبط در وبسایت های خبری مهم نیز اهمیت پیدا می کند.

 

کمپین های مسئولیت اجتماعی یا CSR

تحقیقات نشان داده است که ترجیح مشتریان در انتخاب برند ها، شرکت های درگیر در مسئولیت های اجتماعی هستند. کمپین CSR، اطمینان حاصل می‌کند که شرکت ها تجارت خود را بر مبنای صداقت و راستگویی نسبت به مشتریان پیش می برند. در این کمپین به تاثیر اجتماعی، اقتصادی و محیطی فعالیت‌ها و همچنین حقوق بشر توجه ویژه ای می شود. برای کارفرمایان، CSR در حال حاضر به عنوان یک راه مهم برای افزایش مزیت رقابتی، حفاظت و بهبود آگاهی از برند و ایجاد اعتماد در مشتریان و کارکنان به حساب می آید.

 

مؤلفه های کمپین بازاریابی

کمپین بازاریابی یک سری اقدامات / عملیات است که برای دستیابی به یک هدف خاص، به کار برده می شوند. یک کمپین بازاریابی با تمام مولفه های زیر طراحی می شود.

هدف: این مولفه هدف نهایی فرایند بازاریابی است. هدف یک کمپین بازاریابی می تواند برندینگ محصولات یا خدمات، استراتژی برند سازی مجدد و یا افزایش درآمد باشد.

بازار هدف: بازار هدف یک بخش مرتبط با مشتری خاص و به خوبی تعریف شده در بازار سرویس شرکت است که کسب و کار برای فروش محصولات خود این دسته از افراد را هدف قرار داده و تلاش های بازاریابی خود را به طور مستقیم به سمت آن هدایت می کند.

پیشنهاد: این همان چیزی است که شرکت باید به مخاطبان هدف ارائه دهد. کمپین بازاریابی برای ارتباط دادن این پیشنهاد به مخاطبان هدف ساخته شده است.

پیام: پیام شامل پیامهای کلامی و غیر کلامی است که شرکت از آن برای ارتباط دادن پیشنهاد به مخاطب هدف استفاده می کند.

واسطه: این شامل کلیه محصولات، بسته بندی، ارتباطات، نحوه توزیع و تبلیغات (دیجیتالی و سنتی) می باشد که توسط شرکت برای برقراری ارتباط با پیام استفاده می شود.

کنترل: کاربرد این مولفه نحوه کنترل شرکت برای جلوگیری از تحریف پیام پس از راه اندازی کمپین است.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

کمپین فروش چیست؟

کمپین فروش بخشی از استراتژی بازاریابی است که با مخاطبان مورد نظر ارتباط برقرار می کند و به معنای جلب توجه آنها به خرید محصول یا خدمات شما است. طراحی کمپین های فروش، صرف نظر از نتیجه نهایی، همیشه قبل از اجرای آن انجام می شود. این ارائه کتبی شامل دستورالعمل هایی برای طراحی کمپین فروش است.

 

مراحل طراحی کمپین فروش

طراحی کمپین فروش شامل مراحل زیر می شود:

 

توسعه مولفه های بازاریابی

اگر برقراری تماس سرد با مشتریان احتمالی برایتان خوشایند نیست، باید مستندات بازاریابی تهیه کنید تا این تماس را برای شما و مخاطبتان آسان سازد. به عنوان مثال، اگر کسب و کار كوچكی در زمینه بیمه دارید، متنی آماده کنید که در مورد کسب و کار، تجربه یا آموزش و خدمات شما توضیح می دهد. همچنین باید شامل اطلاعاتی باشد که شما را منحصر به فرد می کند، مانند تخصص در برنامه های بیمه درمانی کسب و کارهای کوچک.

 

یافتن مشتریان احتمالی

هنگامی که مستندات بازاریابی خود را تهیه کردید، شما نیاز به یافتن افرادی دارید که آنرا برای کسانی ارسال کنند که ممکن است به محصولات یا خدمات شما علاقه مند باشند. برای مثال با استفاده از نماینده بیمه درمانی مشاغل کوچک، می توانید تلاشهای پیش بینی شده خود را به مشاغل کوچک در منطقه خود هدایت کنید. اگر عضو اتاق بازرگانی هستید، ممکن است به لیست مشاغل کوچک دسترسی داشته باشید.

 

ارسال مستندات بازاریابی

قدم بعدی ارسال مستندات بازاریابی به مشتری احتمالیتان است. میتوایند از ایمیل استفاده کنید تا مشتری احتمالی در صورت علاقه به آنها پاسخ دهند. همچنین می توانید در نامه خود اشاره کنید که از تماس تلفنی برای پیگیری استفاده خواهید کرد.

می توانید از مشتریانتان بخواهید در صورت تمایل این مستندات بازاریابی را از طریق پیام رسان های رایج مانند واتساپ و تلگرام برای آن ها ارسال کنید.

 

تنظیم قرار ملاقات در کمپین فروش

بعد از ارسال ایمیل، باید پیگیری های لازم را برای تنظیم قرارهای ملاقات انجام دهید. به محض دریافت پاسخ از افرادی که برای آن ها ایمیل ارسال کرده بودید با آن ها تماس بگیرید. با مشتریان احتمالی که بعد از 10 روز پاسخ نداده اند، تماس بگیرید تا بپرسید آیا ایمیل شما را دریافت کرده اند یا خیر. آنها به احتمال زیاد می گویند نه، اما حداقل شما یک قدم در برقراری ارتباط با آن ها پیش قدم بوده اید. اگر امکان پاسخگویی متقابل مشتری را فراهم نمی کنید، سه یا چهار روز پس از ارسال ایمیل، با مشتریان احتمالی تماس بگیرید. هدف از این تماس صرفا تنظیم قرار ملاقات است، نه اشاره به جزئیات بیشتر در مورد کاری که انجام می دهید.

 

حفظ تعامل با مشتریان

حتی اگر در تعیین قرار ملاقات ناموفق باشید، سؤال کنید که آیا می توانید پس از شش ماه مجددا تماس تلفنی برقرار کنید یا خیر. شرایط می تواند تغییر کند، بنابراین اگر ارتباط خود را حفظ کنید یک مشتری احتمالی بی علاقه کنونی می تواند در آینده به مشتری تبدیل شود.

 

تفاوت بین کمپین فروش و بازاریابی چیست؟

طراحی کمپین بازاریابی منجر به اطلاع رسانی و جذب سرنخ ها و مشتریان احتمالی به شرکت، محصول یا خدمات شما می شود. از طرف دیگر طراحی کمپین های فروش مستقیما با مشتریان احتمالی برای افزایش ارزش محصولات و خدمات شرکت برای تبدیل مشتری احتمالی به مشتری به کار می رود.

 

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی یک استراتژی ویژه می باشد که برای دستیابی به نتایج و افزایش آگاهی از برند، فروش و ارتباطات در یک بازار خاص از طریق رسانه های مختلف انجام می شود. همه این ها از طریق تبلیغات انجام می گیرد.

بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند طراحی کمپین تبلیغاتی موفق به سادگی ایجاد تبلیغات است. با این حال، این تفکر اشتباه است. برای اینکه تبلیغات بهترین نتیجه را کسب کند، بسیار مهم است که از همان ابتدا به خوبی سازماندهی شود.

اگر در حال راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی هستید که به طور خاص برای کسب و کارتان طراحی شده است، توصیه می کنیم با متخصص این حوزه مشورت نمایید. آژانس های تبلیغاتی آنلاین که به طور خاص بر روی بازاریابی اینترنتی فعالیت می کنند، بهترین گزینه هستند.

 

نقش نرم افزار CRM در طراحی کمپین های تبلیغاتی ، فروش و بازاریابی

با استفاده از نرم افزار CRM به سهولت و آسانی می توان کمپین های فروش و بازاریابی مناسب هر کسب و کار را طراحی کرد زیرا اطلاعات جامعی از مشتریان را ثبت می کند و با دارا بودن امکاناتی مانند پایپ لاین فروش، داشبورد، هدف گذاری، پیش بینی فروش و یکپارچگی با سایر نرم افزارها کمک به طراحی کمپین جامع تبلیغاتی ، بازارایابی و فروش می نماید. در طراحی کمپین های تبلیغاتی ، بازاریابی و فروش به اطلاعات دقیق و یکپارچه ای نیاز داریم که نرم افزار CRM نقش پررنگی را در دستیابی به این مهم، ایفا می کند.

 

سوالات متداول

  1. کمپین بازاریابی چیست؟
    کمپین بازاریابی یک سری اقدامات سازمان یافته و برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به اهدف بازاریابی یک کسب و کار ایجاد شده است. این هدف بازاریابی می تواند ارتباط محصول جدید یا موجود با مخاطب هدف، بهبود برندینگ، مشخص کردن جایگاه یا جایگاه یابی برند یا به دست آوردن مشتری های جدید برای افزایش درآمد سازمان باشد.
  2. کمپین فروش چیست؟
    کمپین فروش بخشی از استراتژی بازاریابی است که با مخاطبان مورد نظر ارتباط برقرار می کند و به معنای جلب توجه آنها به خرید محصول یا خدمات شما است. طراحی کمپین های فروش، صرف نظر از نتیجه نهایی، همیشه قبل از اجرای آن انجام می شود. این ارائه کتبی شامل دستورالعمل هایی برای طراحی کمپین فروش است.

6 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای طراحی کمپین های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش موثر»

  1. ضمن تشکر از مقالتون درباره کمپین فروش و بازاریابی باید گفت که برنامه ریزی برای این کمپین ها برای کسب و کارها ضروری هستش

    1. امیر علی محمودی

      سلام خانم حسنی
      خواهش میکنم بله واقعا کمپین فروش و بازاریابی خیلی مهم هستند برای کسب و کار

  2. زهرا محمدیان

    سلام
    چجوری می‌تونیم پیش‌بینی کنیم که یک کمپین فروش موفق میشه؟

    1. امیر علی محمودی

      پیش‌بینی موفقیت یک کمپین فروش می‌تواند با تحلیل بازار و رقبا، ارزیابی نیازهای مشتریان، و انجام تست‌ها و ارزیابی‌های پیشین مشابه انجام شود.

  3. نگار احمدی

    سلام
    چگونه می‌توان کانال‌های تبلیغاتی مناسب برای کمپین فروش انتخاب کرد؟

    1. امیر علی محمودی

      انتخاب کانال‌های تبلیغاتی باید بر اساس مخاطبان مشتری، نوع محصول یا خدمات، بودجه، و هدف‌های کمپین صورت گیرد. کانال‌های معمول شامل تبلیغات آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون، چاپ، و رادیو می‌باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا