لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مبانی مدیریت سرور برای سال 2024

مبانی مدیریت سرور برای سال 2021 | داناپرداز

مدیریت سرور به طور خلاصه به معنای مدیریت نرم افزار، امنیت و بکاپ است. در ادامه به جزئیات مدیریت سرور به شکل موثر می پردازیم.

شرکت ها برای اکثر عملکردهای IT خود، یعنی ذخیره سازی فایل، وب هاستینگ، ایمیل و اپلیکیشن، به سرورها وابسته هستند. در این شرایط، بسیاری از مشاغل با استفاده از سرورها در مراکز داده وسیع به سرویس های ابری تغییر مکان داده اند، اما تعداد قابل توجهی همچنان به حفظ سرورهای داخلی یا استفاده از یک محیط ترکیبی ادامه می دهند. برای جلوگیری از خرابی، نقض امنیت و ناکارآمدی، سازمان هایی که سرورها را اداره می کنند باید با اصول مدیریت سرور آشنایی داشته باشند.

 

مدیریت سرور چیست؟

مدیریت سرور فرآیند نظارت و نگهداری از سرورها است، به صورتی که آنها با حداکثر عملکرد فعال باشند. این فرآیند شامل مدیریت سخت افزار، نرم افزار، امنیت و بکاپ است. هدف مدیریت سرور به حداقل رساندن و حذف یا کاهش خرابی، ایجاد یک محیط امن و اطمینان از اینکه سرورها همچنان در حال تحقق بخشیدن به نیازهای سازمان هستند، می باشد. برای موفقیت در مدیریت سرور ها افراد باید با طیف گسترده ای از موضوعات فناوری اطلاعات آشنا باشند و ابزارهای نرم افزاری مناسب را در اختیار داشته باشند.

شایان ذکر است که مجازی سازی، روند مهمی در مدیریت سرور های امروزی است. یک سرور فیزیکی سنتی یک سرور واحد است که بر روی یک دستگاه واحد کار می کند، در حالی که یک سرور مجازی اجازه می دهد تا چندین سرور روی یک سخت افزار فعال باشند. سرورهای مجازی – که به عنوان ماشین های مجازی نیز شناخته می شوند – باعث می شوند تا کارایی بیشتر با سخت افزار کمتر حاصل شود. مدیریت سرور های مجازی می تواند کمی پیچیده تر از سرورهای فیزیکی باشد، اما اصول مدیریت یکسانی برای هر دو وجود دارد.

 

مولفه های مدیریت سرور

بکاپ گیری

امنیت

مدیریت نرم افزار

مدیریت سخت افزار

به طور منظم از اطلاعات بکاپ گیری کرده و یک برنامه ریکاوری داشته باشید

اقدامات امنیتی مانند آنتی ویروس، فایروال، کنترل دسترسی و رمز گذاری داده ها را اجرایی کنید

از به روز بودن نرم افزار ها و سیستم های عامل به صورت منظم اطمینان حاصل کنید

اجزای سخت افزاری اصلی از CPU ها تا RAM ها را برای اطمینان از عملکرد مناسب سرور کنترل کنید

 

مبانی مدیریت سرور شامل مدیریت سخت افزار، مدیریت نرم افزار، امنیت و بکاپ گیری است. چند ابزار مانیتورینگ سرور در بازار وجود دارد که مدیریت سرور را تسهیل می کند. تنها نرم افزار داخلی موجود در این زمینه نرم افزار بینا است که توسط شرکت دانا پرداز نوشته و تولید شده است. موارد زیر برخی از مولفه های مدیریت سرور هستند که استراتژی IT یا راه حل نرم افزاری شما باید به آنها بپردازد:

 

1. مدیریت سخت افزار

واحد پردازش مرکزی CPU

CPU مغز سرور است و تمامی محاسبات مورد نیاز برای اجرای برنامه ها را انجام می دهد. برای جلوگیری از استفاده بیش از حد، CPU ها باید دائماً کنترل شود. اگر یک CPU در حالت 100٪ استفاده برای مدت زمان طولانی در حال اجرا باشد، بیش از حد سنگین می شود. به این ترتیب ظرفیت اضافی برای کاربران برای انجام فعالیت های دیگر وجود ندارد و این باعث می شود همه چیز به کندی انجام شود. برای مقابله با استفاده بیش از حد از یک پردازنده، به احتمال زیاد نیاز است که تراشه را به روز کنید، CPU های دیگری اضافه کنید یا برنامه های غیر ضروری را که منابع سیستم را درگیر می کنند متوقف کنید. یک گزینه پیچیده تر تنظیم عملکرد سایر عناصر سیستم است تا فشار کمتری روی CPU وارد شود.

 

حافظه RAM

RAM حافظه کاری سرور است. این ذخیره سازی موقت بسیار سریع تر از هارد دیسک های دائمی کار می کند. با توجه به این مزیت سرعت، برنامه هایی که از RAM اجرا می شوند بهتر عمل می کنند. هرچه RAM شما بیشتر باشد، عملکرد سیستم بهتر است. برای مدیریت سرور باید نسبت به استفاده از رم توجه ویژه داشت و هنگام نزدیک شدن به ظرفیت نهایی، تعداد بیشتری را اضافه کرد.

 

هارد دیسک

هارد دیسک یا هارد درایو ذخیره ساز دائمی سرور است. این جایی است که برنامه ها و داده ها حتی هنگام خاموش شدن دستگاه نیز ذخیره می شوند. هنگامی که یک هارد دیسک به حداکثر ظرفیت نزدیک شود، می تواند عملکرد را تضعیف کند. برای مدیریت سرور باید فضای ذخیره سازی هارد دیسک را ردیابی کرده و در صورت پر شدن، درایوهای جدید اضافه شده یا داده های اضافی حذف شوند و یا تصمیم به سرمایه گذاری روی یک راه حل ذخیره سازی ابری گرفته شود.

 

فن

فن های خنک کننده CPU یک عنصر مهم در یک سرور فیزیکی هستند. آنها هوای بیرون را خنک می کنند و هوای گرم را که توسط CPU گرم می شود خارج می کنند. اگر یک فن از کار بیفتد، سرور می تواند بیش از حد گرم شود و این باعث به وجود آمدن آسیب دائمی می شود. برای جلوگیری از افزایش دما، حتماً سرعت فن را رصد کنید.

 

دمای CPU

سرورها گرمای زیادی تولید می کنند. خوشبختانه، آنها با دماسنج همراه هستند تا دما را در حد طبیعی نگه دارند. اگر دمای CPU خیلی زیاد شد، فوراً سرور را خاموش کنید و مشکل را ارزیابی کنید.

محیط عملیاتی برای مدیریت سرور | داناپرداز

محیط عملیاتی

برای مدیریت سرور همچنین باید به محیط عملیاتی سخت افزار توجه شود. برای کارایی و قابلیت اطمینان بالا، یک اتاق سرور باید در دما و رطوبت مناسب نگه داری شود. برای این منظور استفاده از سنسورهای شرایط محیطی یک ضرورت است.

هنگام انتخاب سخت افزار سرور، مشخصات مورد نیاز خود را با دقت انتخاب کنید. بهتر است برای ذخیره سازی و پردازش فضای کافی در نظر گرفته شود تا فضای سرور با رشد و توسعه کسب و کار همگام باشد. با این وجود، انتخاب اجزایی که بسیار فراتر از نیازهای فعلی شما باشد، منجر به هدر رفتن هزینه ها و مصرف انرژی خواهد شد.

 

2. مدیریت نرم افزار

درست مانند سخت افزار، برای مدیریت سرور کارآمد، نرم افزار نیز نیاز به نظارت و نگهداری منظم دارد. اطمینان حاصل کنید که وابستگی های موجود در زیرساخت های خود را درک کرده اید تا بتوانید مشکلات عملکرد را بهتر پیدا کرده و برطرف کنید. به یاد داشته باشید که نرم افزارهای موجود و سیستم های عامل باید به طور مرتب برای حفظ عملکرد و امنیت به روز رسانی شوند، زیرا عملکرد ضعیف می تواند سایر قسمت های سیستم را نیز با مشکل مواجه کند. سیستم های مانیتورینگ سرور این به روز رسانی ها را ردیابی و یادآوری می کنند، بنابراین می توانید از آنها کمک بگیرید. همچنین پاک کردن نرم افزارهای قدیمی که دیگر استفاده نمی شوند، ایده خوبی است.

 

3.امنیت

مدیران سرور، مسئول حفظ یک شبکه امن هستند. نرم افزار آنتی ویروس مناسب باید نصب و به روز رسانی شود. فایروال ها را در محل خود قرار دهید تا از ترافیک غیر مجاز جلوگیری کنید. از یک خط مشی رمز عبور یا یک نرم افزار کنترل دسترسی استفاده کنید که فقط رمزهای عبور ایمن را امکان پذیر می کند و برای مدیریت سرور موثر نیاز است که کاربران مرتباً آنها را تغییر دهند. حتماً ذخیره داده های حساس و اتصالات شبکه خارجی را رمزگذاری کنید.

 

4.بکاپ گیری

مسئولیت نهایی در مدیریت سرور بکاپ گیری منظم است. از دست دادن داده های مهم می تواند یک فاجعه برای یک شرکت باشد. خوشبختانه چندین راه حل پشتیبانی قوی در بازار وجود دارد، از جمله گزینه های ابری و هارد دیسک. منبع تغذیه سرور باید دارای نسخه بکاپ نیز باشد، بنابراین داده ها به سادگی و به دلیل قطع برق از بین نمی روند. توجه داشته باشید که ابزارهایی وجود دارند که به شما امکان می دهند بکاپ ها و بازیابی های سریع انجام دهید و به راحتی وضعیت بکاپ گیری را کنترل کنید تا از نابود شدن داده ها جلوگیری شود.

 

چه ابزارهایی به مدیریت سرور کمک می کنند؟

کسب و کارهایی که سرور دارند باید تصمیم بگیرند که آیا می توانند مدیریت سرورها را در داخل انجام دهند یا نیاز است با یک شرکت مدیریت سرور قرارداد ببندند. اگر شرکت شما از پرسنل کافی برخوردار است، مدیریت سرورهای شخصی شما از مزیت کنترل کامل برخوردار است. البته این بسیار مهم است که اعضای تیمی که سرورها را مدیریت می کنند ابزارهای نرم افزاری مناسبی در اختیار داشته باشند. ابزارهای مدیریت سرور برای مدیران سیستم وجود دارد، که به ویژگی هایی مانند گزارش های خودکار و هشدارهای پیشگیرانه مجهز هستند تا همچنان سلامت سرور در حد اعلا باقی بماند. برخی از ابزارها به راحتی عملکرد را ردیابی می کنند، در حالی که برخی دیگر توانایی های پیشرفته تری دارند که جریان کاری را ساده تر می کنند و حتی یک رویکرد پیشگیرانه تر را نیز ممکن می کنند.

برای کسب و کار خود، به دنبال نرم افزار مانیتورینگ سروری باشید که سیستم عامل و معماری فناوری اطلاعات موجود در آن را نظارت کند و اطمینان حاصل کنید که این سیستم به شما امکان می دهد علل اصلی مشکلات سرور را با قابلیت های تحلیلی کشف کنید. اما خوشبختانه نرم افزار مدیریت سرور راه طولانی را برای تکامل طی کرده است و برخی از راه حل های موجود در بازار امروز می توانند همه این موارد را در یک بسته به شما ارائه دهند.

سوالات متداول

  1. مدیریت سرور چیست؟
    مدیریت سرور فرآیند نظارت و نگهداری از سرورها است، به صورتی که آنها با حداکثر عملکرد فعال باشند. این فرآیند شامل مدیریت سخت افزار، نرم افزار، امنیت و بکاپ است.
  2. چه ابزارهایی به مدیریت سرور کمک می کنند؟
    کسب و کارهایی که سرور دارند باید تصمیم بگیرند که آیا می توانند مدیریت سرورها را در داخل انجام دهند یا نیاز است با یک شرکت مدیریت سرور قرارداد ببندند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا