لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بهترین راهکارهای سرمایش و تهویه اتاق سرور

بهترین راهکارهای سرمایش و تهویه اتاق سرور

داده ها مانند خون در شریان های حیاتی کسب و کارهای امروزی هستند و اتاق سرور قلبی است که بقای این جریان را حفظ می کند. اتاق های سرور به تهویه اتاق سرور قوی نیاز دارند و اگر این شرایط برآورده نشود، می توانند به سرعت گرم شوند.

این می تواند ضرر و زیان بزرگی در بهره‌وری کسب و کار شما ایجاد کند و در بدترین حالت، گرما باعث آسیب دیدن یا از بین رفتن تجهیزات و داده‌های ارزشمند شما خواهد شد. با رعایت بهترین روشها برای خنک کردن اتاق سرور می توانید از وقوع بسیاری از این خطرات جلوگیری کنید.

 

الزامات تهویه اتاق سرور

اتاق های سرور دارای سخت افزارهای حساسی هستند که در صورت قرار گرفتن در معرض دمای شدید، به راحتی آسیب می بینند. سرورها گرمای قابل توجهی تولید می کنند که می تواند به اجزای داخلی آنها آسیب برساند و به همین دلیل باید توسط جریان ثابت هوای خنک تغذیه شوند. اتاق سرور شما باید از قبل برای حذف این گرما طوری طراحی شود تا شرایط مناسب را برای حفظ تجهیزات شما ایجاد کند. اگر نتوانید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید، ممکن است کسب و کار خود را در معرض خطرات بسیار جدی از جمله خرابی تجهیزات و حتی آتش سوزی قرار دهید.

در ادامه معیارهایی برای کاهش خطر گرمای بیش از حد در اتاق سرور شما پیشنهاد می شود. توصیه می شود یک اتاق بدون پنجره با سقفی انتخاب کنید که حداقل 270 سانتیمتر ارتفاع داشته باشد تا فضای کافی برای اضافه کردن سرورهای اضافی نیز در آینده وجود داشته باشد.

برای به حداکثر رساندن قابلیت های سیستم خنک کننده خود، پیشنهاد می شود سرورهای خود را به صورت یک در میان در راهروهای گرم-سرد قرار دهید، به طوری که هر یک از راهرو ها برای تغذیه سرورها با هوای سرد یا از بین بردن هوای گرم ایجاد شده توسط آنها اختصاص داده می شود. همچنین باید قابلیت نصب خنک کننده های اضافی را برای اتاق سرور خود حفظ کنید و نباید فقط به خنک کننده های موجود در ساختمان تان اکتفا کنید.

بهتر است در طراحی و انتخاب اتاق سرور خود فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • تعداد رک ها و کابینیت های مورد نظر برای نصب
  • نحوه خنک کردن اتاق و سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی
  • عایق بودن اتاق سرور و عدم نزدیکی به منبع گرما
  • تعداد نفراتی که در اتاق سرور کار خواهند کرد
  • اقدامات کنترل آتش برای اتاق سرور
  • نوع روشنایی که قصد استفاده از آن را دارید و مقدار گرمایی که این روشنایی ایجاد می کند

بهروش های تهویه دیتا سنتر

سؤالاتی وجود دارد که ممکن است در مورد تهویه مراکز داده از خود بپرسید.

بهروش های تهویه دیتا سنتر

 

آیا سرمایش اتاق سرور بدون تهویه هوا امکان پذیر است؟

برخی از صاحبان کسب و کار، برای اتاق سرور خود سیستم تهویه دیتا سنتر اختصاصی نصب نمی کنند زیرا اجاره نامه آنها اجازه این کار را نمی دهد یا به این دلیل که بودجه کافی برای این کار را ندارند. اگر هنگام طراحی اتاق سرور به اصول تهویه مراکز داده توجه شده باشد و سرورهای زیادی در آن قرار نگیرد، شاید بتوان بدون استفاده از تهویه هوا، با استفاده از پنکه یک اتاق سرور را خنک نگه داشت. با این حال، شما باید حداقل یک سنسور دما برای اتاق نصب کنید تا در صورت گرم شدن اتاق سرور، این اتفاق را به شما اطلاع دهد.

 

اندازه های مورد نیاز برای سیستم های تهویه اتاق سرور چیست؟

باید هنگام طراحی سیستم تهویه اتاق سرور خود، میزانBTU (واحد حرارت) که اتاق سرور شما تولید می کند را محاسبه کنید تا مطمئن شوید که این سیستم تهویه اتاق سرور برای نیازهای شما کافی است. منابع گرمای عمده بالقوه متعددی برای اتاق های سرور وجود دارند مانند تجهیزات، روشنایی، پنجره ها و حتی کارگرانی که باید در اتاق ها خدمات رسانی کنند. شما می توانید این محاسبات را خودتان انجام دهید، یا می توانید از ماشین حساب های آماده که در اینترنت موجود است استفاده کنید تا تخمین دقیق تری داشته باشید. هنگامی که بار گرمای هر یک از این عوامل را محاسبه کنید، سیستم خنک کننده مناسب خود را پیدا خواهید کرد.

برای محاسبه BTU که اتاق سرور شما ایجاد می کند، ابتدا مساحت اتاق را محاسبه کرده و آن را در 337 ضرب کنید. برای هر کارمندی که انتظار دارید در اتاق سرور شما کار کند، 400 BTU اضافه کنید. برای تعیین میزان BTU که از روشنایی شما ساطع می شود، میزان وات روشنایی خود را در 4.25 و میزان وات تجهیزات تان را در 3.5 ضرب کنید.

 

بهترین دما برای اتاق سرور چیست؟

هیچ درجه حرارت مطلوب خاصی برای اتاق سرور وجود ندارد، اما پیشنهاد مهندسان گرمایش، سرمایش دیتا سنتر و تهویه مراکز داده دمای بین 25 تا 27 درجه سانتیگراد است. همچنین می توانید با استفاده از سنسورهای رطوبت، رطوبت نسبی را در اتاق سرور خود بین 40 تا 50 درصد حفظ کنید. سرورهای شما در دمای کمی پایین تر و بالاتر هم به خوبی کار کرده و مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

 

دلیل استفاده از دریچه های خروجی هوا در اتاق سرور چیست؟

دریچه های خروجی می توانند با استفاده از فیزیک طبیعی جریان هوا به نفع شما، هوای گرم را از اتاق سرور شما به بیرون منتقل کنند. با پمپ هوای سرد به داخل اتاق سرور، هوای گرم اتاق سرور از طریق سرمایش مراکز داده به بالا می رود. استفاده از دریچه های خروجی برای سرمایش اتاق سرور گزینه کم هزینه ای است که تنها نیاز به موقعیت یابی صحیح برای قرار گیری درست نسبت به محل رک های سرور شما و گاهی اوقات نصب مجرای جدید برای امکان بهتر مکش هوا دارد. دریچه های خروجی همچنین می توانند برای امنیت اتاق سرور نیز گزینه مناسبی باشند، زیرا با استفاده از آنها به باز کردن درب های اتاق سرور برای تعدیل دما نیازی نخواهید داشت.

 

دلایل بالا رفتن حرارت در اتاق سرور

اگر اتاق سرور شما دائما بیش از حد گرم می شود، دلیل آن می تواند موارد زیر باشد:

  • رک های سرور زیادی به هم نزدیک هستند یا در راهروهای گرم -سرد مرتب نشده اند.
  • فاصله بین قفسه های سرور باعث به دام انداختن هوای گرم می شود. برای جلوگیری از این امر نصب پنل های خالی می تواند ایده خوبی باشد.
  • رطوبت محیط خیلی زیاد یا خیلی کم است.
  • کابل های شما جمع شده و به هم گره خورده اند. آن ها را طوری سازمان بدهید تا گرمای کمتری به دام بیندازند.
  • اشیاء غیر ضروری که در اتاق سرور خود ذخیره کرده اید را حذف کنید تا گرما از بین برود.
  • اگر اتاق سرور شما پس از بررسی این موارد هنوز داغ می شود، ممکن است به AC پرتابل نیاز داشته باشید.

تجهیزات سرور می توانند هنگام کار در دماهای بالاتر کاملاً انعطاف پذیر باشند، اما در صورت عدم دقت، ممکن است به سرعت خراب شوند. این مسئله می تواند باعث وقوع یک فاجعه در کسب و کار شما شده که هزینه های بسیار بیشتری نسبت به نصب سیستم خنک کننده و سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی برای شما در پی دارد. اتاق سرور شما احتمالاً یکی از مهمترین سرمایه گذاری های شماست و شاید لازم باشد برای پایش شرایط محیطی و خنک نگه داشتن آن با متخصصان این زمینه مشورت کنید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین راهکارهای سرمایش و تهویه اتاق سرور»

  1. یک اتاق سرور داریم 20 متر مربع با یک ردیف رک که از جلو به وسیله کولر گازی خنک می شود. ولی رک اینترنت دو عدد پنل دارد که هوای گرم رابه پشت می دمد. جهت سردی پشت دستگاه چه راهکاری هست.
    و بالای هر رک فن وجود دارند که خراب می باشند.

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      طبق توضیحات شما سرمایش اتاق سرورتون از طریق کولر گازی انجام میشه ولی سیستم تهویه اتاق سرور جهت خارج کردن هوای گرم به درستی عمل نمیکنه و نیاز به تغییر یا تعمیر دارد
      این نظر کارشناسی نشده است و برای بررسی تخصصی تر میتوانید از کارشناسان فنی استاندارد سازی اتاق سرور کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا