لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مهم ترین نکات طراحی اتاق سرور در سال 2024

مهم ترین نکات طراحی اتاق سرور

هدف از استانداردهای مرکز داده و اتاق سرور توصیف حداقل شرایط لازم برای طراحی اتاق سرور، نصب، ایمن سازی، نظارت، نگهداری و محافظت از مرکز داده یا دیتاسنتر است.

 

استانداردهای طراحی اتاق سرور

پیروی از این استانداردها به شما اطمینان می دهد که منابع محاسباتی حساس در محیطی محافظت می شوند که هم از آنها در حین کار عادی و هم در صورت خرابی برق، آتش سوزی، سیل و سایر شرایط اضطراری محافظت می شود.

 

نقش انتخاب محل مناسب در طراحی سرور روم

برای انتخاب یک محل مناسب برای یک اتاق کامپیوتر / سرور، درک صحیح از زیرساخت های نصب شده و محیط فیزیکی دیتاسنتر، بسیار مهم است. موارد زیر به طور معمول برای انتخاب محل مناسب برای استقرار مراکز داده در نظر گرفته می شوند:

  • اتاق سرور باید به دور از دیوارهای بیرونی ساختمان قرار داشته باشد تا از جذب گرمای ناشی از پنجره ها و سطوح دیواره بیرونی جلوگیری شود.
  • در صورت عدم امکان دوری از پنجره های بیرونی، باید از پنجره های دوجداره یا سه جداره و سایه دار استفاده شود تا از ورود مستقیم نور خورشید به اتاق کامپیوتر جلوگیری شود.
  • طبیعتا باید فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات وجود داشته باشد.
  • سیستم توزیع هوا و تهویه باید هوا را به صورت یکنواخت در اتاق سرور پخش کند.
  • اتاق سرور باید از انبار های کالاهای خطرناک، شوک مکانیکی، لرزش بیش از حد و مناطق با خطر آتش سوزی و آبگرفتگی بالا دور باشد.
  • برای از بین بردن تأثیر تداخل الکترومغناطیسی، اتاق سرور باید دور از اتاق ژنراتور، اتاق آسانسور یا در بعضی موارد اتاق های کنترل رادار یا ارتباط از راه دور قرار گیرد.
  • باید دسترسی توسط پرسنل عمومی به اتاق سرور در حداقل میزان ممکن باشد.

اهمیت دیوارها / پارتیشن ها در طراحی سرور روم

در اتاق سرور، دیوارها / پارتیشن های محیطی باید از کف تا سقف کشیده شوند. دیوارها / پارتیشن ها باید تا 2 ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت داشته باشند.

 

پارتیشن های داخلی

پارتیشن های داخل اتاق سرور می توانند تا ارتفاع سر ساخته شوند. لازم است ملاحظاتی برای گردش کافی هوا در نظر گرفته شود. برای پارتیشن های داخل اتاق کامپیوتر، پارتیشن های نیمه لعاب دار توصیه می شود، همچنین پارتیشن های دو جداره می توانند برای کاهش نویز در نظر گرفته شوند.

 

سطح خارجی دیوار

دیوارهای داخلی باید به آرامی با نقاشی امولسیون یا کاغذ دیواری وینیل روکش شوند. استفاده از رنگ روشن می تواند باعث افزایش روشنایی اتاق کامپیوتر شود، ضمن اینکه حتما لازم است از رنگ ضد آتش استفاده شود.

 

کاربرد کف کاذب در طراحی مراکز داده

توصیه می شود از کف کاذب در اتاق کامپیوتر استفاده شود. مزایای استفاده از آن عبارتند از:

  • به عنوان یک سکو برای توزیع هوای مطبوع عمل می کند.
  • فضایی را برای جایگذاری کابل ها فراهم می کند.
  • نصب تجهیزات را ساده تر کرده و باعث ایجاد انعطاف در تغییرات بعدی یا گسترش تجهیزات می شود.
  • از کابل های اتصال، شاخه ها و اتصالات برق محافظت می کند.
  • از قرار گرفتن کابل ها در محل تردد جلوگیری می کند.
  • محیط اتاق سرور تمیز تر و مرتب تر به نظر می رسد.

کف کاذب در طراحی اتاق سرور از پنل های کف ویژه و قابل تعویض ساخته شده است. کف کاذب باید منظم، مسطح و قوی باشد تا در برابر همه بارهایی که روی آن قرار می گیرند تحمل داشته باشد. اگر پنل ها ضعیف باشند، ممکن است برای تحمل اضافی بار به پشتیبانی نیاز داشته باشند. همیشه باید به الزامات بارگذاری تجهیزات کامپیوتری توجه شود. پنل های کف باید از مواد غیر قابل احتراق و عاری از گرد و غبار ساخته شوند. مواد پوشاننده کف لازم است ضد الکتریسیته ساکن، عایق حرارتی و عاری از سایش و لکه باشند.

قطع کننده اتصال کابل و شبکه های هوای قابل تنظیم به ترتیب به منظور قطع و اتصال کابل تجهیزات کامپیوتری و انتقال هوا در پنل های کف تعبیه شده لازم هستند. قطع کننده ها توسط وینیل سیاه در لبه ها محافظت شده و توسط لاستیک پوشانده می شوند. شبکه های هوا باید دارای لبه ها و گوشه های صاف باشند و بر روی سطح پنل های کف نصب شوند.

 

دیتا سنتر

کاربرد سقف کاذب در طراحی دیتاسنتر

سقف کاذب باعث مرتب دیده شدن و زیبایی طراحی اتاق سرور می شود. سقف کاذب همچنین به عنوان یک فضا برای سنسورهای دود و تجهیزات روشنایی و غیره استفاده می شود. بهتر است صفحه سقف برای دسترسی آسان به تاسیسات و تجهیزات قرار گرفته در فضای خالی سقف، قابلیت باز و بسته شدن آسان داشته باشد. صفحات باید غیر قابل احتراق و ضد گرد و غبار باشند. سقف کاذب باید دارای ساختار ضد آب، ضد گرد و غبار و همچنین عایق گرما باشد.

 

پنجره ها و درب ها

برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و ایجاد امنیت بهتر و محافظت در برابر آب و هوا، بهتر است تمام پنجره های اتاق سرور حذف شوند.

 

درب ورودی اصلی اتاق سرور

درب فلزی دوجداره با عرض ۱۵۰ سانتیمتر که دارای درجه ضد آتش ۲ ساعته و لولای پیچ و مهره ایمن است، توصیه می شود. یک قفل هوا که از ۲ مجموعه درب های بازشوی خروجی و بسته شونده خودکار تشکیل شده، مانع از بین رفتن هوای مناسب شده و هجوم گرد و غبار را کاهش می دهد. استفاده از سیستم کنترل تردد هوشمند در طراحی اتاق سرور برای حفظ امنیت ضروری است.

 

نورپردازی عادی در سرور روم

روشنایی باید در اتاق سرور به صورت یکنواخت توزیع شود. برای جلوگیری از به وجود آمدن مناطق سایه دار ناشی از تجهیزات بلند، کابینت یا قفسه، لازم است در طراحی اتاق سرور توزیع نور چراغ ها با توجه به چیدمان کف و تجهیزات مختلف انجام شود. نورپردازی هایی که به صورت مقطعی توسط سوئیچ ها کنترل می شوند، می بایست در هنگام عدم نیاز خاموش باشند.

 

روشنایی اضطراری در دیتاسنتر

روشنایی داخل اتاق کامپیوتر باید به منبع تغذیه برق متصل شود اما 50٪ از آن باید توسط باتری پشتیبانی شود. روشنایی های پشتیبانی شده توسط باتری ممکن است در قسمت کنسول، قسمت های اصلی کنترل پنل و معابر منتهی به ورودی اصلی و خروج اضطراری واقع شوند.

 

داکت ها

برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی در کابل های سیگنال، توصیه می شود کابل های برق و سیگنال را در داکت های جداگانه قرار دهید. اگر عبور کابل ها از یکدیگر اجتناب ناپذیر است، باید حتما از زاویه صحیح عبور کنند.

 

نکات مهم در طراحی سرور روم

در ادامه به بررسی نکات مهم در طراحی سرور روم می پردازیم:

مشخصات اتاق سرور

  • دیوارهای اتاق، سقف و درب ها باید از سایر مناطق جدا باشند.
  • روکش ضد الکتریسیته ساکن روی کاشی های کف یا وینیل ورقه ای توصیه می شود.
  • اتاق سرور نباید دارای پنجره باشد.

تجهیزات ضروری سرور روم

  • حداکثر چگالی الکتریکی تجهیزات در یک اتاق سرور نباید از ۳۰۰ وات در هر فوت مربع فراتر رود.
  • استفاده از سنسور ولتاژ در طراحی اتاق سرور ضروری است.
  • قفسه های کامپیوتر باید دارای مهاربندی لرزه ای و سطح کف مناسب باشند.
  • اتاق باید دارای حداقل یک عدد تلفن باشد.

پیشگیری از آتش سوزی اتاق سرور

  • اتاق باید از یک سیستم مهار کننده آتش برخوردار باشد.
  • اگر سیستم های کابل کشی و خنک کننده در فضای بالای سقف یا زیر کف به صورت ترکیبی با هم قرار گیرند، باید اتاق دارای درجه آتش باشد.
  • استفاده از سنسور دود برای جلوگیری از آتش سوزی در طراحی دیتاسنتر ضروری است.

دامنه دما و رطوبت نسبی سرور روم

محدوده عملکرد دما و رطوبت نسبی برای تجهیزات رایانه معمولا به ترتیب 3± 20 درجه سانتیگراد و 10٪± 50٪ با حداکثر سرعت تغییرات در 3 درجه سانتیگراد و 6٪ در ساعت است. برای حفظ و پایش دما و رطوبت در بازه مناسب استفاده از سنسور دما و سنسور رطوبت در طراحی دیتاسنتر ضروری است.

جلوگیری از نشت آب در اتاق سرور

  • مهار بتن در امتداد محیط اتاق کامپیوتر و اتاق برق مورد نیاز است. تمام لوله کشی های غیر ضروری باید از اتاق کامپیوتر حذف شوند.
  • از اتصالات ضد آب جهت اتصالات برق در زیر کف استفاده می شود.
  • کلیه داکت ها باید ضد آب بوده و قادر به متوقف کردن آب هدایت شده باشند.
  • تمام تجهیزات زیر کف باید از تخلیه کف فاصله داشته باشد.
  • عایق ضد آب برای سطوح داخلی دیوار، سقف بتونی و کف سازه مورد نیاز است.
  • استفاده از سنسور نشتی آب در درز کف با پنل به همراه هشدار شنیداری در طراحی اتاق سرور لازم است. اگر سیستم از نوع تشخیص خطی نباشد، نمودار شبیه ساز که نشان دهنده موقعیت های سنسور نشتی آب هستند ضروری است.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «مهم ترین نکات طراحی اتاق سرور در سال 2024»

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدوارم که کمکتون کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا