لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

فواید عایق سازی اتاق سرور چیست؟

فواید عایق سازی اتاق سرور چیست؟

امروزه عایق سازی اتاق سرور دیگر یک انتخاب نیست، بلکه از الزامات است. عایق سازی دیتاسنتر نه تنها در سیستم سرمایش اتاق سرور مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه برای کنترل رطوبت، صرفه جویی در مصرف انرژی و تمیز نگه داشتن اتاق سرور نیز ضروری است.

 

کنترل رطوبت در اتاق سرور

لوله های حامل آب سرد یا ماده سرد کننده باید همیشه عایق بندی شوند تا از ایجاد رطوبت روی لوله جلوگیری شود. آب به صورت بالقوه مخرب تجهیزات رایانه ای است به گونه ای که حتی ممکن است استفاده از سیستم های آبپاش اطفاء حریق در برخی از مراکز داده گران قیمت ممنوع باشد.

 

جلوگیری از اتلاف انرژی در دیتا سنتر

عایق سازی لوله کشی آب سرد در مراکز داده به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار پر اهمیت است. امروزه زیرساخت های فناوری اطلاعات، از جمله مراکز داده، حدود 10٪ از کل برق تولید شده در سراسر جهان را مصرف می کنند. از آنجا که مراکز داده 24 ساعت شبانه روز و 365 روز در سال فعالیت می کنند، حتی میزان اندکی صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

 

دور نگه داشتن گرد و غبار

گرد و غبار به خصوص در طولانی مدت می تواند عملکرد تجهیزات اتاق سرور را مختل کند. عایق بندی می تواند تا حد زیادی باعث شود تا گرد و غبار از تجهیزات دیتاسنتر دور بماند.

 

سرد نگه داشتن اتاق سرور با عایق سازی

سرورها مقادیر زیادی گرما تولید می کنند و خنک نگه داشتن آنها امری ضروری است و به سیستم های برودتی قدرتمند نیاز دارد. مراکز داده قلب تپنده عصر دیجیتال هستند. این تجهیزات فوق العاده چالشهای زیادی برای مهندسان سرمایش و تهویه ایجاد می کنند. شاید بزرگترین چالش مشاوران سرمایش مرکز داده، چگونگی خارج کردن حرارت ایجاد شده توسط تجهیزات از اتاق سرور باشد. با توجه به اهمیت بالای پایش شرایط در اتاق سرور، استفاده از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی برای پایش عوامل مختلف از جمله دما و میزان رطوبت اتاق سرور می تواند از هزینه های کلان برای تعمیر تجهیزات جلوگیری کند.

 

روش انتقال گرما به خارج از اتاق سرور

روشهای زیادی برای خنک کردن سرورها در مراکز داده وجود دارد – بعضی از این روشها مانند غوطه وری کامل در مایعات خنک کننده ممکن است کمی عجیب به نظر برسند. با این حال، اکثر مراکز داده، از تکنولوژی سرمایش هوشمند برای خنک کردن هوای اتاق سرور استفاده می کنند. روند کار به این شکل است که دستگاه سرمایش هوای سرد را وارد یک راهرو بین قفسه ها می کنند. این هوای سرد سپس از میان رک های تجهیزات به راهروی کناری کشیده می شود و در این فرایند گرمای تولید شده توسط تجهیزات را به خود جذب می کند. این هوای گرم در نهایت مجددا به دستگاه سرمایش بازگردانده می شود. بسیاری از این دستگاه ها برای از بین بردن این گرما از لوله های آب سرد بهره می برند و برخی دیگر از مایع سرد کننده استفاده می کنند. آنچه در تمام این سیستم ها مشترک است، لزوم لوله کشی برای دفع گرما است. نکته مهم این است که این لوله ها باید همیشه عایق بندی شوند تا از بازگشت گرمای اضافی به اتاق سرور جلوگیری شود. همچنین دمای این لوله ها کمتر از دمای محیط است، که حتما باعث میعان می شود و برای جلوگیری از نفوذ آن به اتاق سرور و افزایش رطوبت حتما باید از عایق بندی مناسب استفاده شود..

 

روش استفاده از duct برای سرمایش مراکز داده

همه مراکز داده گرما را به خارج از اتاق هدایت نمی کنند – برخی از آنها برای تنظیم دمای دیتاسنتر از یک شبکه duct استفاده می کنند. همانند روش استفاده از لوله های آب سرد و دفع گرمای اتاق سرور، این شبکه duct نیز باید برای صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از ایجاد بخار، عایق بندی شود. عایق بندی این شبکه ها چالش های خاص خود را دارد و هوای موجود در duct نباید آلاینده ها را به اتاق سرور وارد کند.

روش استفاده از duct برای سرمایش مراکز داده

 

راهنمای عایق سازی اتاق سرور

در ادامه اطلاعاتی وجود دارند که می توانند برای عایق سازی دیتاسنتر به شما کمک کنند.

کانتینر های استفاده شده در مراکز داده باید عایق بندی شده و به طور کامل روکش شوند تا امکان نصب بدون نگرانی از دمای خارجی، میزان رطوبت، بخار آب، بارندگی، آلودگی هوا، گرد و غبار یا آتش سوزی فراهم شود.

کانتینر های عایق سازی مرکز داده باید از داخل با صفحات فولادی کامپوزیت عایق بندی شده پوشانده شده باشند. انجام این کار در دستیابی به یک محیط مرکز داده پایدار، با ایجاد مقاومت در برابر افزایش دما به‌واسطه گرمای ایجاد شده در اتاق سرور و تابش مستقیم و غیرمستقیم خورشید کمک می کند.

مواد عایق بندی باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  • مقاومت در برابر گرما – مواد عایق سازی دیتاسنتر باید در برابر دما مقاومتی برابر یا بیشتر از R34 را فراهم کند.
  • محافظت در برابر آتش – مواد عایق سازی اتاق سرور برای محافظت از فناوری اطلاعات و تجهیزات زیرساختی مرکز داده از آتش سوزی خارجی باید 120 دقیقه یا بیشتر در برابر آتش سوزی مقاومت داشته باشد.
  • مقاومت در برابر RFI / EMI – مواد عایق سازی اتاق سرور باید برای جلوگیری از آثار مخرب بر روی تجهیزات IT، در برابر اختلالات رادیویی (RFI) و اختلالات مغناطیسی (EMI) مقاومت داشته باشد.
  • ضد آب بودن – مواد عایق سازی مرکز داده استفاده شده در اتاق سرور باید حتما در برابر آب، رطوبت و زنگ‌زدگی مقاوم باشد.
  • غیر قابل احتراق بودن –  مواد عایق سازی دیتاسنتر باید مطابق سطح تعیین شده توسط استاندارد ISO 1182 غیر قابل احتراق باشند.
  • عایق صوتی – مواد عایق سازی مرکز داده باید حداقل تا 31 دسی بل در محدوده بین 100 هرتز و 4 کیلو هرتز برای جلوگیری از تداخل نویز خارجی در کارهای داخلی قابلیت عایق صوتی فراهم کند.
  • عدم نفوذ آب – مواد و کانتینر های استفاده شده در عایق سازی اتاق سرور باید در برابر نفوذ یا خروج آب کاملا مقاوم باشند.

درست است که رعایت اصول عایق سازی اتاق سرور می تواند تا حد زیادی در کنترل دما و رطوبت دیتا سنتر موثر باشد، اما حتی بهترین نوع عایق بندی هم نیاز مند پایش است. با استفاده از انواع سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی می توانید قبل از اینکه تجهیزات گران قیمت دیتا سنتر یه دلیل وجود شرایط نا مساعد محیطی دچار نقص شوند، متوجه ایرادهای موجود در سیستم عایق بندی شده و به سرعت آنها را رفع کنید.

انواع سنسورهای کنترل شرایط محیطی عبارتند از:

  • سنسور حرکت: برای ثبت ورود و خروج و دسترسی به اتاق سرور به کار می رود
  • سنسور دما: برای پایش دمای اتاق سرور به کار می رود
  • سنسور رطوبت: برای نگه داشتن میزان رطوبت در حد مناسب به کار می رود
  • سنسور دود: برای تشخیص دود و آتش سوزی در اتاق سرور به کار می رود
  • سنسور ولتاژ: برای پایش ولتاژ جریان الکتریکی به کار می رود
  • سنسور نشتی آب: برای تشخیص نشتی آب در محیط اتاق سرور به کار می رود

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا