لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

اتاق سرور یا دیتاسنتر؟ کدامیک برای کسب و کار شما مناسبتر است؟

اتاق سرور یا دیتاسنتر؟ | داناپرداز

آیا داشتن یک اتاق سرور که مختص کسب و کار خودتان باشد بهتر است و یا قرار دادن سرورها در یک دیتاسنتر بزرگ؟ مزایا و معایب هر یک از این روش ها کدامند؟

تا چند سال پیش، سرورهای داده های شرکت های بزرگ همگی در محل شرکت نگه داری می شدند. هر کسب و کاری که به سرور احتیاج داشت، اساساً لازم بود که خودش برای راه حل های زیرساختی، سخت افزاری و تعمیر و نگهداری سرمایه گذاری کند و برای نگه داری سرورها یکی از اتاق های شرکت را انتخاب کند. اما کم کم به لطف نوآوری در تکنولوژی ابر و دسترسی روز افزون به اتصالات فیبر نوری پر سرعت، گزینه های دیگری نیز ایجاد شدند.

مدیران کسب و کاری که به دنبال رها شدن از مسئولیت های مربوط به تهیه سرور و حفظ و نگه داری آن هستند، اکنون می توانند به جای آن به یک مرکز داده از راه دور متکی باشند. در عين حال، همين تحولات باعث شده است تا نگه داری و محافظت از سرورهای محلی هم ساده تر شود. بنابراین کدام مدل برای کسب و کار شما مناسب است؟ چگونه باید تصمیم بگیرید که کدام برای شما بهتر است؟ یک سرویس مرکز داده یا یک اتاق سرور اختصاصی؟

البته هر کسب و کاری نیازهای متفاوتی دارد و آنچه برای یک شرکت به بهترین شکل عمل می کند لزوماً بهترین راه حل برای شرکت دیگر نیست. اجازه دهید مزایا و معایب هر دو رویکرد را در نظر بگیریم تا بتوانید جوانب مثبت و منفی را برای تعیین بهترین حالت برای کسب و کار خودتان ارزیابی کنید.

 

مزایای اتاق های سرور محلی

به طور خلاصه می توان گفت که مزیت اصلی داشتن یک اتاق سرور محلی این است که متعلق به خود شما است. درست است که در این حالت تمام مسئولیت بر عهده شماست، اما در عوض، شما می توانید از تمام مزایایی که تنها شرکت شما می تواند کنترل کند، بهره مند شوید.

شما تنها مدیر تأسیسات خود خواهید بود و می توانید سیستم مورد نظر خود را طبق شرایط دلخواه خود تغییر دهید تا بتوانید نیازهای مختلف، از جمله گسترش یا افزایش مقیاس کسب و کار خود را برآورده کنید. این نوع شخصی سازی انعطاف پذیر در صورتی مفید است که سیستم شما بسیار پیچیده، بزرگ، یا شامل کاربردهای متنوع باشد.

می توانید برای اطمینان کامل در مورد امنیت اتاق سرورتان، از سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی استفاده کنید و به این ترتیب عوامل تاثیر گذار مانند دما، رطوبت، ولتاژ، نشتی آب و غیره را پایش کنید و تحت کنترل خودتان قرار دهید. در نهایت می توانید این اطلاعات را با استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه ذخیره و آنالیز کنید و در هر کجا که هستید به آنها دسترسی داشته باشید.

همچنین می توانید امنیت اطلاعات خود را مدیریت کنید – که مجدداً به شما کمک می کند تا سیستم خود را به گونه ای کنترل کنید که هیچ شخص دیگری نمی تواند برای شما انجام دهد. می توانید از سیستم های کنترل تردد پیشرفته استفاده کنید و رفت و آمد افراد به اتاق سرور را از طریق مانیتورینگ اتاق سرور کنترل کرده و از ورود افراد متفرقه جلوگیری کنید.

 

معایب اتاق سرورهای محلی

نقاط ضعف نگهداری از اتاق سرور شخصی شما تنها به حجم کاری بالای مورد نیاز برای حفظ و نگه داری آن خلاصه نمی شود. ممکن است شما بخواهید که تیم IT شما روی ابتکاراتی که مستقیما به کسب و کار شما مربوط می شود تمرکز کند، اما هنگامی که از آنها خواسته می شود برای حفظ سلامتی قفسه های سرور و زیرساخت های فیزیکی آن هم وقت صرف کنند، توجه آنها ناچارا تقسیم می شود.

وقتی داده های شما در یک مکان فیزیکی ذخیره می شوند، تهیه نسخه پشتیبانی اثر بخشی کمتری خواهد داشت. در صورت وقوع سرقت، آتش سوزی، سیل یا هر فاجعه دیگر، ممکن است همه چیز را بدون داشتن منبعی برای بازیابی از دست بدهید.

علاوه بر این، نگه داشتن شبکه به صورت محلی، گسترش کسب و کارتان به مکان های جدید را دشوار می کند. وقتی شعبه های جدیدی افتتاح می کنید، به جای اتصال هر دو محل به تأسیساتی که برای شبکه های خارج از محل ساخته شده است، باید به فکر مرتبط کردن هر شعبه جدید به طور جداگانه به دفتر مرکزی باشید.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

ابزاری ضروری برای تیم IT سازمان

مزایای استفاده از دیتاسنتر

به خصوص اگر کسب و کار كوچكی را اداره می كنید یا تازه كار خود را راه اندازی كرده اید، ممكن است نگه داشتن سرورهای تان در یک دیتاسنتر ایده خوبی باشد، جایی كه قدرت خرید ترکیبی همه شرکت هایی که از خدمات مشابه استفاده می کنند، به پایین آمدن هزینه های شما کمک می کند.

مسئولیت های نگهداری با شما نیست و به احتمال زیاد خاموش بودن شبکه را تجربه نخواهید کرد؛ زیرا مراکز داده دارای سیستم های پشتیبان و بکاپ برای دسترسی به شبکه، برق و آب و هوا هستند. بسیاری حتی ژنراتورهای پشتیبان خود را نیز دارند، این بدان معناست که حتی در صورت قطع برق محلی، آنها بدون هیچ تلاش اضافی از طرف شما همچنان در حال کار خواهند بود.

بسته به ماهیت مرکز داده، ممکن است شما توانایی تعیین زمان بررسی برنامه ریزی شده تجهیزات خود را داشته و قادر به انتخاب نوع سخت افزار مورد استفاده برای قفسه های سرورتان هم باشید.

 

معایب استفاده از مراکز داده

اگرچه بار مالی مربوط به زیرساخت ها و نگهداری برای یک سرور محلی می تواند قابل توجه باشد، اما هزینه های “مستقیم” شما برای انتقال به یک مرکز داده نیز می تواند به طرز شگفت آوری زیاد باشد.

حتی اگر مرکز داده همه منابع مورد نیاز را تأمین کند، شما به احتمال زیاد مجبورید هزینه های اولیه اشتراک و تنظیمات را بپردازید. توجه داشته باشید که با گذشت زمان، این هزینه ها ممکن است ناچیز به نظر برسند، به ویژه در مقایسه با هزینه های جاری قفسه سرور داخلی.

هنگامی که سرور خود را از محل کار خود حذف کنید، درجه خاصی از پتانسیل نظارت و کنترل در محل را از دست خواهید داد. اگر کاملاً قفسه سرور خود را برون سپاری کنید، در پایان به طور کامل به مرکز داده برای نگهداری، امنیت و بروزرسانی وابسته می شوید. این ممکن است به نفع شما باشد، اما بسیاری ترجیح می دهند کمتر به اشخاص ثالث وابسته باشند.

 

اتخاذ بهترین تصمیم برای شما

هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از مرکز داده یا انتخاب اتاق سرور خودتان، باید به عوامل بسیاری توجه کنید که ممکن است بسیاری از آنها سلیقه ای باشند. به هر حال عوامل زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد و تصمیم گیری می تواند سخت باشد.

بنابراین بهترین راه برای تصمیم گیری این است که با یک متخصص مشورت کنید تا بتواند در تعیین اینکه با توجه به کسب و کار شما کفه ترازو به سمت کدام یک از این مزایا و معایب سنگینی می کند، به شما کمک کند. مراجعه به یک مشاور با تجربه و آگاه برای کمک به روند فعالیت شما می تواند یک مزیت مهم باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا