لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مانیتورینگ SSH، WMI، Telnet، SNMP

مانیتورینگ SSH، WMI، Telnet، SNMP | داناپرداز

نرم افزارهای مدیریت شبکه از فناوری های متنوعی برای کشف، نگاشت، مدیریت و نظارت بر سلامت و عملکرد شبکه استفاده کرده و همچنین در صورت بروز شرایط هشدار دهنده، خرابی و تنگناها، هشدارها و اعلانات خاصی ارائه می دهند. برخی از فن آوری های متداول مدیریت شبکه عبارتند از SNMP ،WMI ،Telnet و تکنیک ها و پروتکل های مانیتورینگ SSH.

 

پروتکل ساده مدیریت شبکه (SNMP)

پروتکل SNMP، یک پروتکل مبتنی بر IP لایه 7 است که از تبادل اطلاعات بین نرم افزار مدیر (نصب شده در ابزار مدیریت شبکه) و یک نرم افزار عامل (که توسط سازندگان سخت افزار در دستگاه ها تعبیه شده است) استفاده می کند. اطلاعات دستگاه محور به عنوان تعاریفی در پایگاه های اطلاعات مدیریت (MIBs) ذخیره می شوند و هر تعریف توسط شناسه منحصر به فرد شی (OID) مشخص می شود. مدیر ابتدا با مطالعه پاسخ های SNMP که به صورت یک پاسخ به سوالات ارسال می شوند، دستگاه ها را شناسایی و مکان یابی می کند. سپس دستگاه را در فواصل منظم سرشماری می کند و در هر ترنزکشن یک / چند اندازه گیری MIB را بدست می آورد. با این داده ها، نرم افزار مدیر می تواند بطور متمرکز سلامت و عملکرد دستگاه را کنترل کند. SNMP همچنین در صورت نزدیک شدن به آستانه ها / خرابی ها می تواند هشدارها و اعلان ها را به راه بیاندازد.

پروتکل ساده مدیریت شبکه (SNMP) | داناپرداز

ابزار مدیریت ویندوز (WMI)

WMI پیاده سازی مایکروسافتی مدیریت شرکت های مبتنی بر وب (WBEM) و فناوری های مدیریت مدل رابط عمومی (CIM) برای محیط های توزیع شده است. WMI یک رابط سیستم عاملی را ارائه می دهد که اطلاعات اعلان و مربوط به دستگاه را از مشتریانی که مجهز به WMI هستند دریافت می کند. اطلاعات مدیریتی جمع آوری شده شامل جزئیات مربوط به سیستم عامل، اطلاعات سخت افزاری / نرم افزاری، وضعیت و ویژگی های سیستم محلی / راه دور، تنظیمات و جزئیات امنیتی، اطلاعات مربوط به فرآیندها و خدمات می باشد. سپس اطلاعات به نرم افزار مدیریت شبکه (NMS) منتقل می شود و از این طریق NMS را قادر می سازد تا سلامت، عملکرد و در دسترس بودن شبکه را کنترل کند. WMI یک پروتکل اختصاصی مایکروسافت است و برای نظارت بر سیستم های مبتنی بر ویندوز و برنامه های مبتنی بر آن استفاده می شود. با این وجود، می تواند با SNMP و سایر پروتکل های مدیریتی نیز کار کند.

 

Secure Shell

SSH پروتکل دیگری برای مدیریت شبکه است که در درجه اول در محیط های یونیکس و لینوکس مورد استفاده قرار می گیرد – SSH انتخاب برتر برای محصولات لینوکس، یونیکس و اپل است. SSH همان طور که از نام آن پیداست، یک تونل رمزگذاری شده ایمن برای تبادل اطلاعات بین نرم افزار مدیریت شبکه و دستگاه ها ایجاد می کند. مدیران لازم است برای تأیید اعتبار، نام کاربری، رمز عبور و ترکیب شماره پورت را ارائه دهند.

 

Telnet

Telnet یک پروتکل شبکه است که از یک مدل مشتری-سرور پشتیبانی می کند و از کانال TCP برای برقراری ارتباطات دو طرفه بین دو دستگاه شبکه استفاده می کند. به عنوان یکی از قدیمی ترین پروتکل های ارتباطی، Telnet اغلب به دلیل عدم امنیت مورد انتقاد قرار گرفته است. Telnet ارتباطات را رمزگذاری نمی کند- بسیاری از پیاده سازی ها برای تأیید اعتبار، فاقد ترکیب نام کاربری و رمزعبور هستند. غالبا SSH که ایمن تر است، جایگزین Telnet می شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا