لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بهترین نرم افزارهای آنالیز شبکه

بهترین نرم افزارهای آنالیز شبکه | داناپرداز

شما به عنوان مدیر شبکه باید همواره شبکه تحت مدیریت خود را آنالیز کنید تا بتوانید در اختلالات و مشکلات احتمالی شبکه را بلافاصله پس از ایجاد پیدا کنید و بتوانید کارایی و قابلیت اطمینان شبکه خود را تضمین کنید. برای این کار به نرم افزارهای آنالیز شبکه نیاز دارید. اما سوال اینجاست که بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه چیست؟ در این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین ابزارهای آنالیز شبکه می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بررسی می‌کنیم.  

سرپرستان شبکه اغلب از نرم افزارهای  تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه برای کمک به آنالیز ترافیک شبکه استفاده می‌کنند. با این حال، تعیین اینکه کدام یک از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه برای شرکت شما مناسب است، دشوار است. این راهنما لیستی از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه و یک نمای کلی از هر یک از ویژگی‌های اصلی آنها را ارائه می‌دهد.

منظور از آنالیز شبکه چیست؟

آنالیز شبکه، فرآیند رهگیری، ضبط و تحلیل الگوهای ارتباطی ترافیک شبکه با هدف شناسایی و پاسخگویی به تهدیدات امنیتی است. در واقع در آنالیز شبکه ما به طور مداوم ترافیک شبکه را بررسی می‌کنیم تا مورد غیر عادی در شبکه رخداد به سرعت آن را شناسایی کنیم.

همچنین ممکن است برای شناسایی مسائل مربوط به عملکرد نیز از تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه استفاده شود. افزایش ناگهانی ترافیک در لینک‌های شبکه طبیعتا می تواند موجب کاهش سرعت انتقال بسته‌ها و در نهایت افت عملکرد شبکه شود. 

نرم افزارهای آنالیز شبکه چگونه به مدیریت شبکه کمک می‌کنند؟ 

نرم افزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه ابزارهایی هستند که برای بهبود و ساده سازی فرایند تحلیل ترافیک شبکه طراحی شده اند.

 ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه به شناسایی برنامه ها و پروتکل های موجود در شبکه، شناسایی مشکلات پهنای باند (در سطح کاربر، برنامه و دستگاه)، نظارت بر ترافیک شبکه مشتری به سرور و عیب یابی مشکلات عملکرد شبکه و برنامه کمک می‌کنند.

مجرمان اینترنتی به طور مداوم تاکتیک‌های خود را تغییر می دهند تا شناخته نشوند. آنها اغلب با استفاده از ابزارهای معتبری که قبلاً در محیط شبکه مستقر شده اند، از اعتبار مجاز استفاده می‌کنند و شناسایی تهدیدات امنیتی مهم را برای مشاغل دشوار می‌کنند. ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه برای مقابله با نوآوری‌های مستمر جرایم اینترنتی طراحی شده اند. آنها با ارائه روشی واقع بینانه برای خنثی کردن تلاش‌های حتی خلاق ترین هکرها، به دستیابی به این هدف کمک می‌کنند.

علاوه بر این، دستیابی به یک دید مستمر و جامع از شبکه‌های در حال رشد، به یک چالش بزرگ برای مشاغل تبدیل شده است. خوشبختانه، ابزارهای آنالیز ترافیک شبکه می‌توانند به عنوان منابع قابل اعتماد اطلاعات عمل کرده و به مشاغل کمک کنند آنچه را در شبکه‌های خود دارند شناسایی کنند. این نرم افزارها بینشی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند که دست یابی به آن از مسیرهای دیگر تقریبا غیر ممکن است.

یک ابزار آنالیز شبکه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک نرم افزار آنالیز شبکه باید به مدیر شبکه کمک کند تا بتواند ترافیک شبکه را به خوبی مدیریت کرده و مشکلات احتمالی شبکه را در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص دهد. برای این منظور این ابزارها باید امکانات و قابلیت های مشخصی را در اختیار شما قرار دهند. در ادامه به معرفی تعدادی از مهمترین امکاناتی که یک نرم افزار آنالیز شبکه باید داشته باشد می‌پردازیم.

دید جامع 

نرم افزار آنالیز ترافیک شبکه باید دید جامعی از شبکه تحت پوشش را در اختیار شما قرار دهد. این ابزار باید تمام بسته‌هایی که در شبکه‌های سنتی به سبک TCP/IP، ترافیک خروجی و درون بارهای ابری، عبور ترافیک شبکه مجازی از یک سوئیچ مجازی (vSwitch)، موارد محاسبات بدون سرور و تماس های API به نرم افزار به عنوان برنامه‌های سرویس (SaaS) را پوشش دهد.

برای آشنایی با امکانات نرم افزار مانیتورینگ بینا
ما در یک جلسه دموی کوتاه حضوری و یا ریموتی بینا رو به شما معرفی می کنیم.

شناسایی گره و ارتباطات آنها در شبکه 

یک ابزار آنالیز شبکه به شما امکان می‌دهد تمام موجودیت‌های شبکه، از جمله کاربران، دستگاه‌ها، مقصد، برنامه‌ها و موارد دیگر را ردیابی و شناسایی کنید. در حالت ایده آل، ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه‌ای که انتخاب می‌کنید از قابلیت ماشین لرنینگ و تجزیه و تحلیل برخوردار است؛ این به شما کمک می‌کند رفتارها و روابط بین موجودیت‌ها را کشف کرده و به هم مرتبط کنید. 

تجزیه و تحلیل ترافیک رمزگذاری شده 

بیش از 70٪ از ترافیک وب رمزگذاری شده است و مدیران شبکه باید قادر باشند بدون رمزگشایی این بسته‌ها، تهدیدات را شناسایی کنند. یک نرم افزار آنالیز شبکه مناسب، با بررسی ترافیک عبوری از هر لینک و بررسی منبع ترافیک به سادگی می‌تواند، ترافیک‌های مشکوک را شناسایی کرده و امنیت شبکه را حفظ کند.

یک تحلیلگر ترافیک شبکه قابل اعتماد باید بتواند با تجزیه و تحلیل بار کامل بدون مشاهده محتویات، متخصصان امنیتی را قادر به کشف خطرات و تهدیدات شبکه کند. این از حریم خصوصی و یکپارچگی داده ها محافظت می‌کند.

شناسایی و ایجاد الگوی ترافیک برای موجودیت‌ها 

با پیشرفت‌های تکنولوژی، سرویس‌های بسیاری از شبکه‌ها برای انتقال داده استفاده می‌کنند. هر کدام از این سرویس ها الگوی ترافیکی خاص خود را دارند. برای مثال سرویس‌های وب ترافیک کمی ایجاد می‌کنند اما به طور مداوم در حال انتقال داده هستند در صورتی که سرویس ویدئو کنفرانس ممکن است در ساعت مشخصی از روز ترافیکی روی شبکه ایجاد کند اما در آن بازه حجم بالایی از بسته را در شبکه منتقل کند. 

یک نرم افزار آنالیز ترافیک شبکه پیشرفته، برای هر کدام از سرویس ها الگوی ترافیکی مشخصی ایجاد می‌کند و رفتار هر کدام از سرویس‌ها را با توجه به الگوی رفتاری خاص خودش آنالیز می‌کند. به عنوان مثال، آنچه ممکن است برای یک ایستگاه کاری طبیعی تلقی شود، برای تلفن IP، دوربین یا سرور طبیعی نخواهد بود.

بهترین نرم افزارهای آنالیز شبکه 

ابزارهای زیر همگی می توانند مناسب باشند، اما به احتمال زیاد برخی از آنها بیشتر از سایرین با نیازهای فردی شما سازگار هستند. برای هر یک از این ابزارها، ویژگی‌ها و مزایای اصلی را برای کمک به شما در انتخاب ابزار مناسب برای شرکتتان در نظر گرفته ایم.

SolarWinds NetFlow Traffic Analyzer (NTA) 

SolarWinds NTA ابزاری است که برای کمک به شما در انجام تحلیل عمیق ترافیک شبکه با سهولت و دقت بالا طراحی شده است. این نرم افزار تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه، در فهرست بهترین تجزیه و تحلیلگران ترافیک شبکه در رتبه نخست قرار دارد، زیرا بسیار جامع است و استفاده از آن نیز آسان است.

با استفاده از NTA می‌توانید گزارش ها و هشدارهای قابل تنظیم ایجاد کنید تا به شما کمک کند مشکلات را به محض بروز شناسایی کنید. NTA به منظور گزارش در مورد داده‌های فعلی و تاریخی ترافیک شبکه ساخته شده است – از جمله داده‌های CBQoS و داده‌های جریان – بنابراین شما می‌توانید روند استفاده از حداکثر پهنای باند را شناسایی کرده و سیاست‌ها را برای مدیریت بهتر تنظیم کنید. این ابزار همچنین به شما امکان می‌دهد هشدارها را طوری تنظیم کنید که فورا در مورد رفتار غیر معمول ترافیک شبکه، مانند زمانی که استفاده از پهنای باند از آستانه‌های تعیین شده شما بیشتر می‌شود، آگاه شوید.

در یک شبکه بزرگ و شلوغ با چندین برنامه کاربردی که پهنای باند مصرف می‌کنند، مهم است که بتوانید برنامه‌هایی که بیشترین استفاده از پهنای باند را دارند تشخیص دهید. NTA به شما کمک می‌کند تا با مشخص کردن نقاط و برنامه هایی که باعث ایجاد ترافیک سنگین در شبکه و ایجاد گلوگاه می‌شوند، به این مهم دست پیدا کنید.

NTA همچنین گزینه‌های سفارشی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما امکان می‌دهد ترافیک شبکه و برنامه های ورودی از IP منبع، پورت های تعیین شده، IP های مقصد، پروتکل‌ها یا برنامه‌ها را ردیابی کنید. این به جامع بودن ارائه ابزار کمک می‌کند. 

NTA از اتوماسیون استفاده می‌کند تا کارهای وقت گیر و دشوار را ساده کند. این ابزار به طور خودکار داده‌های ترافیک را جمع آوری و مرتبط می‌کند و به شما بینشی از الگوهای ترافیک شبکه ارائه می‌دهد. NTA می‌تواند داده های جریان را از چندین vendor از جمله موارد زیر جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند:

NTA می‌تواند ترافیک شبکه را از طریق گروه‌های آدرس IP که با هم تداخل دارند، تجزیه و تحلیل کند، که به شما امکان می‌دهد گروه‌های آدرس IP خود را ایجاد کنید و ترافیک شبکه را به روشی که برای شما مناسب است تجسم کنید. این امر باعث می‌شود تا داشبورد و  UI NTA به راحتی قابل استفاده و پیمایش باشد. رابط مبتنی بر وب ابزار، ترافیک شبکه را به روشی کاربر پسند و بصری ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا با یک رابط بصری به دلیل اصلی مشکلات پهنای باند پی ببرید. NTA همچنین دارای گراف‌ها و نمودارهای کدگذاری شده با رنگ است که به شما کمک می‌کند تا سریعاً متوجه شوید حداکثر پهنای باند کجا استفاده می‌شود.

شبکه و سرورهای خود را زیر نظر بگیرید
و بلادرنگ از رخداد ها آگاه شوید.

ManageEngine OpManager Plus 

ManageEngine OpManager Plus یک ابزار نظارت بر زیرساخت فناوری اطلاعات همه کاره است و طیف گسترده ای از قابلیت های نظارت، از جمله نظارت بر سلامت دستگاه شبکه و تجزیه و تحلیل جریان ترافیک را ارائه می‌دهد.

OpManager Plus با برنامه ریزی اسکن‌های منظم و ایجاد نقشه توپولوژی و موجودی دستگاه، فورا در مورد شبکه به شما اطلاع می‌دهد. این به شما یک نمای کلی از شبکه می‌دهد، بنابراین می‌توانید ترافیک موجود در هر پیوند یا انتها به انتهای بین دو گره شبکه را آزمایش کنید. هر زمان که تغییراتی را در شبکه خود ایجاد کنید – مانند افزودن، جابجایی یا حذف تجهیزات – نقشه توپولوژی و موجودی به طور خودکار به روز رسانی می‌شود. نقشه وضعیت هر دستگاه و بار هر پیوند را نشان می‌دهد و به شما یک دید سریع در مورد سلامت شبکه ارائه می‌دهد.

این ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه همچنین دارای یک سیستم ضبط جریان ترافیک است که می‌تواند از طریق AppFlow، IPFIX، J-Flow، NetStream، NetFlow و sFlow با دستگاه‌های شبکه ارتباط برقرار کند. OpManager Plus معیارهای ترافیک شبکه در زمان واقعی را بر روی یک داشبورد پویا نمایش می‌دهد و بسته‌های ضبط شده توسط سیستم برای تجزیه و تحلیل در پرونده‌ها ذخیره می‌شوند.

OpManager Plus به شما امکان می‌دهد هشدارهای آستانه را پیکربندی کنید تا در صورت اتمام منابع به شما اطلاع رسانی شود. این هشدارها می‌توانند از طریق پیام کوتاه یا ایمیل برای شما ارسال شوند، بنابراین شما همیشه در جریان اتفاقات هستید، حتی وقتی داشبورد OpManager Plus را مشاهده نمی‌کنید.

همچنین OpManager Plus به شما امکان می‌دهد منابع ترافیک را با استفاده از رابط، آدرس IP یا برنامه مورد جستجو قرار دهید. برای دستیابی به این هدف از NBAR استفاده می‌شود که مخفف Network based Application Recognition است و مکانیزمی است که توسط برخی روترها و سوئیچ‌های سیسکو برای شناسایی جریان داده با بازرسی برخی از بسته‌های ارسالی استفاده می‌شود. این نرم افزار تجزیه و تحلیل جریان شبکه همچنین شامل امکان پیش بینی برای کمک به برنامه ریزی ظرفیت است.

SolarWinds Network Performance Monitor (NPM) 

NPM یکی دیگر از برنامه‌های SolarWinds است که ابزارهای قابل توجه تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه را ارائه می‌دهد که شامل تحلیلگر بسته‌های شبکه است که داده‌ها را در زمان واقعی به اطلاعات کلیدی شبکه تبدیل می‌کند.

آنالیز کننده بسته‌های شبکه NPM تاخیر مسیر شبکه – یا زمان پاسخ بین مشتری و سرور – را اندازه گیری می‌کند تا بی نظمی‌ها یا گلوگاه‌ها را شناسایی کند. این داده‌ها در سطح بسته، مرتبط ترین معیارها، از جمله مکان مشخص شبکه، میزان ترافیک، تعداد ترافیک و زمان پاسخگویی شبکه و برنامه را به مدیران شبکه ارائه می‌دهند. این امر باعث می‌شود قبل از تأثیر بیشتر بر اتصال کاربر نهایی، بتوان علل اصلی را ریشه یابی و مشکلات را برطرف کرد.

NetFort LANGuardian

NetFort یک نرم افزار بازرسی عمیق بسته‌ها برای نظارت، تجزیه و تحلیل و گزارش در مورد فعالیت‌های زیرساختی، از جمله کاربران، برنامه‌ها و شبکه‌ها است. NetFort یک نرم افزار منفعل تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه است و هیچ تاثیری بر عملکرد شبکه ندارد. LANGuardian محتوای بسته‌های ترافیکی و هدرها را بررسی می‌کند و اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی را در مورد برنامه و وضعیت ترافیک شبکه ارائه می‌دهد.

استفاده از NetFort سریع و آسان است و به شما امکان می‌دهد تمام ترافیک شبکه را ضبط کرده و قابلیت مشاهده فوری را در ترافیک شبکه فراهم کنید. این ابزار شامل صدها نمودار، گراف و گزارش از پیش ساخته شده است که همه آنها قابل تنظیم هستند.

چگونه یک نرم افزار آنالیز شبکه مناسب انتخاب کنیم؟  

تا اینجا تعدادی از شناخته شده‌ترین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه را معرفی کردیم اما برای انتخاب بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه باید نیازهای سازمان خود را در نظر بگیرید و با توجه به اندازه شبکه و نیازهای خود بهترین نرم افزار برای مدیریت و آنالیز شبکه را پیدا کنید. برای آشنایی بیشتر با مانیتورینگ شبکه، توصیه میکنیم مطلب “مانیتورینگ شبکه:  همه آنچه باید بدانید ” را بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا