لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

راهنمای جامع نوشتن برنامه فروش

راهنمای جامع نوشتن برنامه فروش | داناپرداز

طراحی برنامه فروش، یک عملکرد کلیدی در فرآیند مدیریت فروش است. برای افزایش فروش یک کسب و کار اصول و تکنیک های برنامه ریزی فروش باید مورد توجه قرار بگیرند که در ادامه مطلب، به تفصیل شرح داده شده است بهمراه دانلود نمونه فایل برنامه فروش که بصورت pdf قرار داده شده است.

 

برنامه ریزی فروش چیست؟

فرایند برنامه ریزی فروش روشی مؤثر است که شامل پیش بینی فروش، مدیریت درخواست، تعیین اهداف فروش مبتنی بر سود و مراحل اجرای مکتوب یک برنامه ریزی افزایش فروش است. برنامه ریزی فروش و بازاریابی، فرایند سازماندهی فعالیت هایی هستند که برای دستیابی به اهداف کسب و کار الزامی است. برنامه فروش شامل یک سند استراتژیک است که اهداف کسب و کار و منابع مختلف را شناسایی و تعیین می کند.

 

عکس برنامه فروش

 

اهمیت برنامه ریزی فروش

  • مجموعه ای از اهداف فروش را برای کسب و کار خود تعریف کنید.
  • استراتژی های فروشی را انتخاب کنید که متناسب با بازار هدف شما باشد.
  • تاکتیک های فروش را برای تیم فروش خود مشخص کنید.
  • تیم فروش خود را فعال و پر انگیزه کرده و بر روی فعالیت های تیم متمرکز باشید.
  • مراحل دستیابی به اهداف تیم فروش را تعیین و بودجه لازم را مشخص کنید.
  • اهداف فروش خود را به طور دوره ای مرور کنید و رویکردهای خود را برای فروش بهبود ببخشید.

 

چرا داشتن برنامه  فروش به افزایش فروش منجر ‌می‌شود؟

با داشتن برنامه فروش، شما و مشتریان و در حالت کلی تما‌می‌ افرادی که به نوعی در فرایند خرید مشارکت دارند از انجام درست و به موقع فرایند معامله اطمینان پیدا خواهند کرد. همچنین هرچه کاری بزرگ‌تر باشد احتمال اشتباه انجام دادن آن نیز بیشتر ‌می‌شود. با کمک برنامه فروش فرایند فروش به اجزای کوچک‌تر و قابل کنترل‌تری تبدیل ‌می‌شود. در نتیجه امکان رخداد خطا در آن نیز به حداقل خواهد رسید و فرایند فروش به بهترین شکل مدیریت خواهد شد.

برخی مواقع معرفی کالا‌های جدید و یا فروش کالا‌های همیشگی یک مجموعه برای برخی از افراد به چالشی بزرگ تبدیل ‌می‌شود. تا این حد که گروهی از افراد ترجیح ‌می‌دهند که چنین اقدام بزرگی را انجام ندهند. اما با داشتن برنامه فروش ابزاری جهت مدیریت این شرایط در اختیار فروشندگان قرار خواهد گرفت.

برنامه فروش به منزله چشم اندازی از سرمایه گذاری به شمار ‌می‌رود. با داشتن این چشم انداز افراد تمایل بیشتری برای حرکت رو به جلو دارند و از انفعال دست بر‌می‌دارند. فروشندگان ‌می‌توانند با کمک برنامه فروش محصول خود را به بهترین شکل عرضه کنند و فعالیت فروش را سرعت ببخشند. این کار به افزایش فروش مجموعه منجر خواهد شد.

از طرف دیگر، با داشتن برنامه‌ فروش نقاط ضعف موجود در فرایند فروش به خوبی شناسایی خواهند شد. با شناسایی نقطه ضعف‌ها ‌می‌توان جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام کرد. این سیکل که به صورت تکرار شونده انجام ‌می‌شود باعث بهبود مستمر برنامه  فروش ‌می‌شود. در نتیجه با داشتن برنامه فروش بهبود یافته ‌می‌توان از افزایش فروش لذت برد.

نکته قابل توجه در این مورد اهداف و چشم انداز‌هایی است که هر مجموعه برای خود در نظر گرفته است. لازم است تا در کنار بهبود ویژگی‌های کالا، افزایش ارزش و کاربری برنامه فروش مجموعه را نیز در نظر گرفت. لازم است تا ضعف‌های برنامه فروش شناخته شود و با افراد کارشناس در خصوص برطرف کردن آن‌ها مشورت شود.

 

در چه زمانی لازم است تا به طراحی برنامه فروش پرداخته شود؟

هر زمانی که مجموعه شما به تعریف فرایند فروش ‌می‌پردازد لازم است تا برنامه فروش متناسب با آن را نیز طراحی کند. این برنامه باید شامل تما‌می‌ اقلا‌می‌ باشد که برای فروش در نظر گرفته‌اید و از طرف دیگر، دامنه فعالیت‌های لازم جهت فروش را نیز بیان کند. برای طراحی برنامه  فروش طرح سوال آیا قبلا مشتریان من این محصول را خریداری کرده‌اند به شما کمک زیادی خواهد کرد.

این سوال به شما بسیار کمک خواهد کرد. در صورتی که جواب آن خیر باشد لازم است تا برنامه فروش ما نحوه‌ خرید را بیان کند. برنامه فروش باید شامل نحوه انجام دادن خرید باشد. از طرف دیگر، لازم است تا مشتریان را متقاعد کنید که محصول شما بهترین گزینه جهت پاسخگویی به نیاز آن‌ها است. معرفی چندین پروژه مشابه به مشتریان معمولا به افزایش فروش مجموعه منجر خواهد شد.

در حالتی که مشتری شما از قبل با مجموعه  شما آشنا باشد دیگر نیازی به طراحی برنامه  فروش به صورت مفصل نیست. در این حالت مشتریان شما را ‌می‌شناسند و ‌می‌دانند که جهت خرید لازم است با چه افرادی مشارکت کنند. از طرف دیگر، آن‌ها با روند معامله نیز آشنا هستند. نکته قابل توجه در این خصوص آن است که مشتریان شما به تخصصتان نیاز دارند و این همان نکته مهمی است که لازم است در طراحی برنامه  فروش در نظر گرفته شود.

در مواقعی که در چرخه  فروش به مشکل خوردید ‌می‌توانید نتیجه بگیرید که لازم است برنامه  فروش شما بهبود پیدا کند. در برخی از موارد شما با مشتریانی صحبت ‌می‌کنید که به محصول شما نیاز دارند اما به دلایلی از خرید محصول اجتناب ‌می‌کنند و یا فرایند خرید را طولانی و زمانبر ‌می‌کنند. در اینجا لازم است تا به برنامه فروش نگاه دوباره انداخت و نقاط ضعف موجود در آن را برطرف کرد. به این ترتیب از اتلاف وقت جلوگیری ‌می‌شود.

 

مراحل برنامه ریزی فروش

فرایند برنامه ریزی فروش شامل 10 مرحله اصلی است، که به شرح زیر می باشد:

 

مراحل برنامه ریزی فروش

 

۱. مشخص کردن هدف و چشم انداز کسب و کار

برنامه ریزی تیم فروش خود را با در نظر داشتن اهداف و چشم انداز کسب و کار خود شروع کنید. تاریخچه مختصری از کسب و کار خود بنویسید، با در نظر گرفتن این هدف کلی، در مراحل بعدی و طراحی جزئیات برنامه فروش از مسیر منحرف نخواهید شد.

 

۲. تیم فروش خود را تعیین کنید

ساختار تیم فروش خود را مشخص کنید و سپس توضیح دهید که چه کسانی در تیم فروش شما حضور دارند و نقش آنها چیست. شاید شما مسئولیت مدیریت 5 کارشناس فروش را بر عهده دارید یا با متخصصان فروش حرفه ای همکاری می کنید.

اگر قصد ایجاد تغییر و افزودن تعداد کارمندان، ارتقاء شغلی و یا زمان بندی شروع فعالیت آن ها را دارید، همه این موارد را در برنامه فروش درج کنید.

 

۳. آشنایی با بازار هدف کسب و کارتان

صرف نظر از اینکه اولین یا پانزدهمین تدوین برنامه فروش را برای کسب و کار خود انجام می دهید، شما باید با اطلاعات دموگرافیک بازار هدف خود آشنایی داشته باشید. بهترین مشتری های شما چگونه هستند؟ آیا همه آنها یک کسب و کار یکسان دارند؟ اندازه سازمان آن ها مشابه است؟ مشکلات و چالش های یکسانی دارند؟

در نظر داشته باشید که ممکن است محصولات و خدمات مختلف خریداران مختلفی داشته باشد.

این بخش از برنامه فروش شما می تواند با گذشت زمان به طرز چشمگیری با تحولات در راه حل و استراتژی های کسب و کار شما و یافتن بازار مناسب تغییر کند. در مراحل ابتدایی کسب و کار، هنگامی که محصول شما جدید و همچنین قیمت های محصولات و خدمات پایین تر بود، فروش موفقی را به استارتاپ ها داشته اید. اکنون که محصول و خدمات از ثبات بیشتری برخوردار هستند و قیمتشان نیز بالاتر است، احتمالا بازارهای میانی برای کسب و کار شما مناسبتر می باشند. به همین دلیل مهم است که به طور مداوم بازار هدف خود را مرور و به روز کنید.

 

۴. توصیف ابزار، نرم افزارها و منابع

همچنین باید توصیفی از منابع خود داشته باشید. قصد استفاده از کدام نرم افزار را دارید؟ آیا بودجه ای برای ایجاد کمپین های فروش و بازاریابی در نظر گرفته اید؟ آیا برنامه ای برای استفاده از نرم افزار سی آر ام دارید؟

در این مرحله از طراحی برنامه ریزی فروش محصول، مشخص می کنید که کارشناسان فروش شما از چه ابزارهایی می توانند برای موفقیت در فعالیت های خود استفاده کنند. (به عنوان مثال، آموزش، مستند سازی، ابزارهای فعال سازی فروش و غیره).

 

۵. موقعیت یابی کسب و کار و شناسایی رقبا

یکی از مراحل مهم و اساسی در طراحی برنامه فروش، شناسایی رقیبان می باشد. مقایسه ای از محصولات خود با محصولات شرکت رقیب را فراهم کنید و نقاط قوت آن ها را مشخص کنید و برعکس. همچنین مشخص کنید قیمت گذاری خدمات و محصولات آن ها در مقابل محصولات شما چگونه است.

همچنین باید در مورد ترند های بازار آشنایی کامل داشته باشید. اگر یک کسب و کار SaaS، هستید، باید توجه داشته باشید که محبوبیت نرم افزارهای تخصصی افزایش می یابد. اگر خدمات تبلیغاتی ارائه می دهید در نظر داشته باشید که تبلیغات برنامه نویسی موبایل فعالیتی رو به رشد است. سعی کنید پیش بینی کنید که چگونه این تغییرات بر کسب و کار شما تأثیر می گذارند.

دانلود رایگان

الگوی استراتژی فروش


همین حالا رایگان دانلود کنید

دانلود الگوی استراتژی فروش

۶. استراتژی بازاریابی

در این بخش که برنامه ریزی استراتژیک فروش نیز نامیده می شود، قیمت گذاری و پروموشن هایی که برای محصولات و یا خدمات خود در نظر گرفته اید را مشخص کنید. چه اقدامات کلیدی برای افزایش آگاهی از برند مشتریان و تولید سرنخ انجام می دهید؟ تاثیر این عوامل را در برنامه ریزی افزایش فروش خود اعمال کنید.

در اینجا یک نسخه شبیه سازی شده وجود دارد:

  • محصول 1: افزایش قیمت از 500 هزار تومان به 600 هزار تومان در 2 خرداد (کاهش 2٪ در فروش ماهانه)
  • محصول ۲: در صورت ارجاع دادن یک مشتری جدید به شرکت از ۱ تا ۲۰ تیر، به روز رسانی رایگان به نسخه جدیدتر (۲۰٪ افزایش در فروش ماهانه)
  • محصول ۳: کاهش قیمت از ۲ میلیون تومان به ۱.۸۵ میلیون تومان در اول شهریور (۱۵٪ افزایش در فروش ماهانه)
  • محصول ۴: بدون تغییر

 

۷. استراتژی تبدیل مشتریان احتمالی

تیم فروش شما سرنخ هایی را که توسط استراتژی بازاریابی ایجاد می شوند، چگونه ارزیابی می کنند؟ معیارها و شرایط لازم برای مشتریان احتمالی خود تعیین کنید تا اگر واجد شرایط بودند کارشناسان فروش با آن ها تماس بگیرند.

و مشخص کنید که تیم شما برای خاتمه فروش موفقتر باید از چه روشهای فروش درونگرا و برونگرایی استفاده نماید.

 

۸. برنامه عملیاتی برای دستیابی به اهداف

پس از مشخص کردن هدف و برنامه فروش، راه و روش های دستیابی به این اهداف نیز مهم هستند.

در اینجا چند مثال برای طراحی برنامه فروش ریفرال (ارجاعی) وجود دارند:

هدف: در این سه ماه نرخ  همکاری در فروش را تا ۳۰٪ افزایش دهید.

  • کارگاه آموزشی تکنیک های ارجاع را برگزار کنید.
  • مسابقه فروش برای فروش ارجاعی را برگزار کنید.
  • کمیسیون فروش ارجاعی را تا ۵٪ افزایش دهید.

هدف: ۲۰ شرکت جدید را به مشتریان خود اضافه کنید.

  • ۱۰۰ مشتری احتمالی را مشخص کنید و کارشناسان فروش مناسب را جهت تبدیل این مشتریان احتمالی تعیین کنید.
  • دو رویداد در سطح اجرایی برگزار کنید.
  • برای تیم فروشی که سه شرکت جدید را به مشتریان فعلی اضافه کند، پاداشی در نظر بگیرید.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

۹. اهداف

بیشتر اهداف فروش مبتنی بر درآمد است. به عنوان مثال، شما ممکن است هدف درآمد کل سالانه را ۹۰۰ میلیون تومان تعیین کنید.

به صورت جایگزین، می توانید یک هدف فروش مبتنی بر تعداد فروش تعیین کنید. این هدف می تواند جذب ۱۰۰ مشتری جدید یا ۴۵۰ عدد خاتمه فروش باشد. اطمینان حاصل کنید که اهدافی که تعیین کرده اید، واقع بینانه است، در غیر این صورت کل برنامه فروش شما بیهوده خواهد بود.

در قیمت محصول خود، کل بازار قابل دستیابی، نفوذ در بازار و منابع (شامل مبلغ فروش و بودجه بازاریابی) خود را لحاظ کنید.

هدف شما همچنین باید به اهداف استراتژیک کسب و کار شما نزدیک باشد. برای دادن ایده به شما، اگر شرکت سعی در گرفتن سهم بیشتری در بازار دارد، هدف شما ممکن است “جذب ۲۰ سازمان بزرگ باشد نه فروش X عدد محصول به کسب و کارهای جدید “(زیرا دومی شما را تشویق می کند که به جای تمرکز در نوع صحیح مشتریان فقط به دنبال معامله باشید).

البته، شما احتمالا بیش از یک هدف خواهید داشت. مهمترین ها را مشخص کنید، سپس بقیه را اولویت بندی نمایید.

اگر شما چند منطقه تحت پوشش دارید، برای هر یک از این مناطق اهداف اختصاصی تعیین کنید.این امر باعث می شود عملکرد هر یک از این بخش ها را ارزیابی نماید.

جدول زمانی خود را نیز تنظیم کنید. داشتن معیارهای منظم به شما اطمینان می دهد که در مسیر رسیدن به اهداف خود، پیش رو هستید یا نیاز به تلاش بیشتر دارید.

فرض کنید هدف فروش شما برای سه ماهه اول سال فروش به میزان ۳۰۰ میلیون تومان است. بر اساس عملکرد سال گذشته، می دانید که فروش فروردین و اردیبهشت کمتر از اسفند است.

با توجه به این موضوع، جدول زمانی شما این است:

  • اسفند: ۲۰۰ میلیون تومان
  • فروردین: ۳۰ میلیون تومان
  • اردیبهشت: ۷۰ میلیون تومان

همچنین می توانید کارشناسان فروش مد نظر خود را نیز مشخص کنید. به عنوان مثال، شاید هدف فروش تعیین شده برای خانم مقدم ۲۰ میلیون تومان است و در مقابل هدف فروش تعیین شده برای آقای رازدان، ۱۰ میلیون تومان می باشد. در یک تیم کوچکتر، این روند به کارشناسان فروش کمک می کند تا نسبت به توانایی و پتانسیل خود فعالیت های خود را پیش ببرند و رقابت منفی بین آن ها ایجاد نشود.

 

۱۰. بودجه

هزینه های مربوط به دستیابی به اهداف فروشتان را شرح دهید. که معمولا شامل موارد زیر است:

  • پرداخت (حقوق و دستمزد)
  • آموزش فروش
  • ابزار و منابع فروش
  • کمپین های بازاریابی و فروش
  • فعالیتهای تیمی
  • هزینه های ماموریت
  • غذا

 

چگونه ‌می‌ توان یک برنامه فروش کاربردی ایجاد کرد؟

طراحی یک برنامه فروش خوب و کاربردی کاری پیچیده و بسیار اساسی به شمار ‌می‌رود. در ادامه برخی از سوالاتی که به طراحی یک برنامه فروش کاربردی و جامع کمک ‌می‌کنند آورده شده است.

 

سوالات مرتبط با هدف مجموعه در راستای افزایش فروش

در این بخش برخی از سوالاتی که مرتبط با اهداف مجموعه شما است بررسی می‌شود. در صورتی که تعریف روشن و مشخصی از اهداف مجموعه در دست باشد می‌توان فرایند فروش را بهبود بخشید.

 

  • اهداف شما چه هستند؟

افرادی که هدف ندارند نمی‌توانند از مجموعه  خود انتظار افزایش فروش داشته باشند. وظیفه شما به عنوان نماینده فروش این است که چشم انداز‌های روشن و بزرگی را برای مجموعه  خود تعریف کنید. در این صورت است که هر روز بر تعداد مشتریان شما افزوده خواهد شد. اگر اهداف فروش خود را به صورت صریح مشخص کرده باشید می‌توانید از روش های افزایش فروش استفاده کرده و هرچه سریعتر به نتیجه دلخواه خود برسید.

 

  • دلیل شما برای مشتریان چیست؟

معمولا افراد به دلایل منطقی خرید نمی‌‌کنند. بلکه آن‌ها به دلایل احساسی به انجام خرید یک محصول اقدام ‌می‌کنند. محصول شما وسیله‌ای منطقی برای رسیدن به هدف است، اما این هدف معمولا تحت تاثیر احساسات است. مشتری شما تصویری از آینده در ذهن دارد و محصول شما ‌می‌‌تواند به آن‌ها در رسیدن به آنجا کمک کند. ایجاد یک چشم انداز برای صحبت در مورد آن آینده به آن‌ها کمک ‌می‌کند تا درک کنند که چرا باید برای راه حل شما وقت و پول سرمایه گذاری کنند.

 

  • با پیروی از این طرح خرید چه تغییراتی در عملکرد مجموعه شما ایجاد خواهد شد؟

با کمک این سوال ‌می‌توان به چشم انداز‌های روشنی برای آینده دست پیدا کرد. اگر کالای خود را به مشتریان بفروشم و آن‌ها با موفقیت از آن استفاده کنند، چه تغییرات اساسی در تجارت مجموعه من لازم است ایجاد شود؟ آیا لازم است که به تعداد نیرو‌های مجموعه اضافه شود؟ آیا لازم است تا به صورت منظم جلسات آموزشی برگزار شود؟ آیا در نحوه  تخصیص بودجه لازم است تا تغییراتی اعمال شود؟

نکته قابل توجه جهت طراحی برنامه فروش این است که تما‌می‌ این سوالات باید پاسخ داده شوند. پس اگر شما بتوانید به این سوال‌ها به طور دقیق و دست یافتنی پاسخ دهید افزایش فروش را در آینده کاری خود تجربه خواهید کرد.

 

سوالات مرتبط با فرآیند

این سوالات به بهبود هرچه بیشتر فرایند فروش شما کمک خواهد کرد. فرایند فروش مناسب نقش پررنگی در افزایش فروش ایفا می‌کند. تلاش کنید تا تمامی سوالات زیر را منطبق با چشم اندازها و اهداف مجموعه و به روشنی پاسخ دهید. داشتن فرایند فروش عملی از اصلی‌ترین ارکان افزایش فروش به حساب می‌رود.

 

  • چه کسی مسئول فروش است؟

جواب این سوال به این مسئله بستگی دارد که خریداران شما را چه افرادی تشکیل ‌می‌دهند. از طرف دیگر، دامنه فروش مجموعه نیز تاثیر گذار خواهد بود. در برخی از موارد، با افزایش فروش لازم است تا فردی را به سمت مدیریت فروش جهت اجرای فرایند فروش منصوب کرد.

یکی از وظایف مسئول فروش شناسایی شرکت‌ها و مجموعه‌های رقیب است. در صورتی که برخی از مشتریان شما از محصولات شما به سمت محصولات دیگری تمایل پیدا کنند، لازم است تا شما شرکت رقیب را شناسایی کنید و مزایای رقابتی آن‌ها را به مجموعه خود اضافه کنید. این کار به بهبود عملکرد مجموعه شما و در نتیجه افزایش فروش منجر خواهد شد.

 

  • بزرگ‌ترین چالش‌های شما در فروش چیست؟

پیشنهاد ‌می‌شود که در اسرع وقت سد معبر‌های فروش را شناسایی کنید. با کمک این روش شما قادر خواهید بود ضعف‌های فروش خود را برطرف کنید و تما‌می‌ کار‌های لازم جهت بهبود فرایند فروش و در نتیجه افزایش فروش محصولات خود را انجام دهید.

 

  • چه دلایلی باعث ‌می‌شوند که مشتریان شما این خرید را کامل انجام ندهند؟

با کمک این سوال شما ‌می‌توانید برنامه ثانویه‌ای برای خود تهیه کنید. از مشتریان خود سوال کنید که چه چیزی باعث ‌می‌شود آن‌ها از مجموعه شما خرید نکنند. با این کار شما ضعف‌های موجود در خدمات ارائه شده خود را شناسایی خواهید کرد. همچنین نظر کاربران به شما کمک ‌می‌کند تا برنامه خود را بهبود بخشید و برای افزایش فروش وارد بازار رقابت با سایرین شوید.

 

  • هدف شخصی مشتریان شما چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که هر فردی باید از مشتریان خود بپرسد این است که هدف آن‌ها از خرید چیست. با دانستن این سوال شما ‌می‌توانید عامل‌های انگیزیشی معامله را پررنگ‌تر نشان دهید. با این کار شما ‌می‌توانید مشتریان خود را مطمئن کنید که این معامله به نفع آن‌ها است و به خواسته‌های آن‌ها پاسخ ‌می‌دهد. هرچه فرایند فروش طولانی باشد و فرد خریدار به پایان چرخه خرید نزدیک ‌می‌شود احتمال خسته شدن او بیشتر ‌می‌شود. با دانستن نکات انگیزشی ‌می‌توانید او را متقاعد کنید تا پایان فرایند فروش شما را همراهی کند.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

اقدامات لازم پس از طراحی یک برنامه فروش

بعد از اینکه برنامه فروشی برای مجموعه خود تهیه کردید، لازم است تا چهار مرحله زیر را انجام دهید:

  • از مشتریان احتمالی خود بخواهید که برنامه تهیه شده را بررسی کنند. لازم است تا جهت دریافت نظرات مشتریان برنامه فروش خود را به آن‌ها ارائه دهید و از آن‌ها بپرسید که چگونه ‌می‌توانید به آن‌ها در خرید کمک کنید. به بیان دیگر، فرایند خرید را برای آن‌ها آسان و دلپذیر کنید.
  • نظرات تما‌می‌ ذینفعان این طرح فروش را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که منافع و ارزش‌های تما‌می‌ افراد حفظ خواهد شد.
  • به سوالات افراد پاسخ دهید. تما‌می‌ ضعف‌هایی که از نظر افراد به این برنامه  فروش وارد است را بررسی کنید و سعی کنید به بهترین نحو به آن‌ها پاسخ دهید.
  • فرآیند فروش را با پرسیدن سوالاتی مانند سوالات زیر تعریف کنید:

1- خریدار واقعی شما کیست؟

2- آیا فرایند خرید شامل امضای قرارداد و سایر امور حقوقی ‌می‌شود؟

3- آیا نیاز به اطلاعات مازاد وجود دارد تا در اختیار مشتریان قرار بگیرد؟

4- نحوه قیمت گذاری به چه صورت است و در طی زمان چگونه تغییر خواهد کرد؟

5- در صورت نیاز به اسناد یا بررسی‌های اضافی، این مراحل چه مدت طول ‌می‌کشد؟

یک برنامه  فروش موفق باعث ‌می‌شود که فرایند فروش شما به ساده‌ترین شکل و با سرعت بالایی انجام شود. برنامه فروش چشم انداز‌های مجموعه شما را پوشش ‌می‌دهد. با پاسخ دادن به سوالات بالا ‌می‌توانید روند فروش خود را در حساس‌ترین نقطه تقویت کنید و در آینده از میزان افزایش فروش مجموعه خود لذت ببرید. برای پیاده سازی تک تک تکنیک‌هایی که در بالا ذکر کردیم شما به ابزار قدرتمند فروش یعنی نرم افزار مدیریت ارتباط مشتری نیاز دارید. این نرم افزار از مراحل اولیه فروش یعنی ارزیابی سرنخ‌ها تا بررسی فروش‌های موفق و ارائه گزارش های فروش دوره‌ای کارایی دارد و فرآیند فروش شما را چابک، بهینه و موثر می‌کند.

 

شرح شغلی مدیر برنامه ریزی فروش

مدیر برنامه ریزی فروش با ارائه جهت کلی برای بخش فروش یک شرکت، موقعیت رهبری را تحقق می بخشد و از او انتظار می رود در مدت زمان معینی عملکرد بخش فروش را تا درصد مشخصی بهبود بخشد. این مدیران برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت فروش را برای تیم مشخص می کنند و به اجرای این برنامه ها کمک می کنند و سپس چارچوب های هدف را برای سنجش دقیق این فرایندها ایجاد می کنند. آنها همچنین بر عملکرد کل دپارتمان نظارت کرده و گزارش هایی را برای تعیین اینکه آیا برنامه ها برآورده شده یا باید اصلاح شوند، ارائه می دهند.

براساس عملکرد کلی تیم، مدیران برنامه ریزی فروش ممکن است اصول برنامه ریزی فروش خود را تغییر دهند و یا راه هایی برای افزایش کارایی و کیفیت بیاندیشند. آنها باید نقاط قوت و ضعف بخش خود را تجزیه و تحلیل کنند تا زمینه هایی را برای بهبود شناسایی کنند. آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که همه ابزارهای مناسب در دسترس تیم فروش قرار دارند و پیش بینی های عملکرد آینده را با بررسی عملکرد فعلی و روندهای موجود در بازار که ممکن است بر عملکرد تیم فروش تأثیر بگذارد، انجام دهند.

مدیر برنامه ریزی فروش ممکن است بطور مستقیم با مشتریان به ویژه مشتری های سطح بالا همکاری کنند، بنابراین مهارت های ارائه خدمات به مشتری و مهارت های قوی در بازاریابی/ فروش برای موفقیت ضروری است. برای استخدام مدیر برنامه ریزی فروش حداقل تحصیلات لازم مدرک لیسانس و تجربه کافی در زمینه فروش می باشد. همچنین داشتن مهارت مدیریت نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وظایف مدیر برنامه ریزی فروش

  • مدیریت و تسهیل همکاری بین دپارتمان ها و بخش های مختلف
  • ارزیابی عملکرد برنامه فروش
  • توسعه و تجزیه وتحلیل راه اندازی تبلیغاتی و تجاری

یکی از اولین قدم ها در مدیریت صحیح فروش، تعیین سطح انتظار شرکت و شفاف سازی آن برای همه اعضاء تیم است. در نرم افزار CRM می توانید اهداف فروش را به صورت فصلی و یا ماهانه مشخص کنید و فرایند برنامه ریزی فروش خود را به صورت کارآمد پیش ببرید و میزان فروش تیم خود را متحول کنید.

 

نکات برنامه فروش موفق

برای اینکه یک برنامه فروش بی خطر و کارآمد را ایجاد کنید، رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم می تواند مفید باشد.

 

+ تجزیه و تحلیل رقابتی ایجاد کنید

تحقیق کنید که رقبای نزدیک شما از چه استراتژی ها و تاکتیک های فروشی استفاده می کنند. چه کاری را خوب انجام می دهند؟ چه کاری را خوب انجام نمی دهند؟ دانستن کارهایی که آنها به خوبی انجام می دهند به شما کمک می کنه تا برنامه فروش شما به موفقیت نهایت منجر شود.

 

+ برنامه های فروشتان را تغییر دهید

ابتدا یک برنامه فروش پایه ایجاد کنید که اهداف، استراتژی ها و تاکتیک های سطح بالا را شامل می شود. سپس در مورد شاخص های کلیدی عملکرد و معیارهای هر دپارتمان، چه فروش برونگرا و چه توسعه کسب و کار، عمیق تر شوید.

 

+ روندهای صنعت را تجزیه و تحلیل کنید

روندها و داده های صنعت به راحتی می توانند به تقویت رویکرد فروش شما کمک کنند. به عنوان مثال، اگر برنامه فروش خود را به یکی از ذینفعان ارائه می کنید، از روندها و آمارهای فعلی استفاده کنید تا به این ترتیب نشان دهید که استراتژی های فروش شما نیز در عمل کارآمد خواهند بود.

 

+ از تیم بازاریابی خود استفاده کنید

زمانی که برنامه فروش خود را ایجاد می کنید، باید نظرات بخش بازاریابی را برای همسو کردن تلاش ها و اهداف خود دریافت کنید. شما باید پیام های بازاریابی را هم در برنامه فروش و هم در ارائه های خود به کار ببرید.

 

+ با تیم فروش خود بحث کنید

به خاطر داشته باشید که با کارشناسان فروش خود تماس بگیرید تا چالش هایی را که ممکن است با آنها روبرو شوند و اینکه چه چیزی کار می کند و یا کار نمی کند متوجه شوید. شما باید برنامه فروش را به صورت فصلی و براساس بازخورد دریافتی از تیم فروش خود به روز کنید.

 

نمونه برنامه ریزی فروش

بسته به اینکه چگونه می خواهید برنامه فروشتان را ساختاردهی کنید، این امکان را دارید تا انواع مختلفی از برنامه های فروش استراتژیک را برای شرکت خود ایجاد کنید. در این بخش به چند نمونه از برنامه های فروش اشاره می کنیم.

 

پروفایل مشتری

پروفایل مشتری، در واقع مشتری ایده آل شما رو برای خدمات یا محصولاتی که ارائه می کنید مشخص می کند. این پروفایل معمولا صنعت، پیشینه، ویژگی ها و عوامل تصمیم گیری مخاطبان را شامل می شود.

ایجاد پروفایل مشتری به محدود کردن مشتری هدف که تیم فروشتان باید روی آن تمرکز کند کمک می کند و در عین حال سرنخ های غیرمولد را حذف می کند.

 

راهنمای خریدار

راهنمای خرید یک برگه اطلاعاتی است که خدمات یا محصولات شرکت شما، از جمله مزایا و ویژگی ها را توضیح می دهد. این سند هم برای تیم فروش شما مفید است و هم برای یک مشتری بالقوه که قبل از خرید به اطلاعات بیشتری در مورد محصول نیاز دارد.

 

برنامه فروش 30، 60 و 90 روزه

این برنامه براساس بازه های زمانی سازماندهی شده است. این برنامه طرح کلی از اهداف، استراتژی و مراحل عملی در دوره های 30 روزه را شامل می شود. برای یک کارشناس فروش جدید، این مدل برنامه ریزی فروش بسیار مفید است؛ کارشناس فروش می تواند پیشرفت خود را در طی 90 روز اول حضور در این جایگاه شغلی یا میزان دستیابی به تارگت ها در یک دوره 90 روزه را ارزیابی کند.

این نوع برنامه فروش برای کسب و کارهایی در دوره های گسترش یا رشد نیز ایده آل است. برنامه فروش دوره ای همچنین تلاش شما در فرآیندهای آنبوردینگ را به حداقل می رساند.

 

برنامه توسعه بازار

برنامه توسعه بازار، معیارهای هدف و فهرست اقدامات را هنگام حرکت به یک منطقه یا بازار جدید روشن می کند. این مدل برنامه فروش معمولا با یک بازار هدف که در یک منطقه جغرافیایی جدید قرار دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

در این برنامه پروفایلی از مشتریان هدف، هزینه های توزیع اکانت و حتی تفاوت منطقه زمانی بین کارشناسان فروشتان درج می شود.

 

برنامه همسویی بازاریابی

ایجاد یک برنامه فروش همسویی بازاریابی در صورتی مفید است که سازمان شما هنوز دپارتمان فروش و بازاریابی شما را هماهنگ نکرده باشد. هدف از این برنامه فروش، نهایی کردن پرسونای مشتری هدف شما و همسو کردن آنها با پیام های فروش و بازاریابی شماست.

 

برنامه محصول/خدمات جدید

اگر سازمان شما در حال راه اندازی یک سرویس یا محصول جدید است، بهتر است برای ردیابی درآمد و سایر معیارهای رشد از زمان ارائه محصول یا خدمات، یک برنامه فروش را ایجاد کنید. این برنامه باید استراتژی فروش، تحلیل های رقابتی و جایگاه یابی فروش خدمات یا محصول را شامل شود.

 

سوالات متداول


  • برنامه ریزی فروش چیست؟

    فرایند برنامه ریزی فروش روشی مؤثر است که شامل پیش بینی فروش، مدیریت درخواست، تعیین اهداف فروش مبتنی بر سود و مراحل اجرای مکتوب یک برنامه ریزی افزایش فروش است. برنامه ریزی فروش و بازاریابی، فرایند سازماندهی فعالیت هایی هستند که برای دستیابی به اهداف کسب و کار الزامی است. برنامه فروش شامل یک سند استراتژیک است که اهداف کسب و کار و منابع مختلف را شناسایی و تعیین می کند.


  • برنامه ریزی فروش چه اهمیتی دارد؟

    مجموعه ای از اهداف فروش را برای کسب و کار خود تعریف کنید.
    استراتژی های فروشی را انتخاب کنید که متناسب با بازار هدف شما باشد.
    تاکتیک های فروش را برای تیم فروش خود مشخص کنید.
    تیم فروش خود را فعال و پر انگیزه کرده و بر روی فعالیت های تیم متمرکز باشید …..


  • چرا داشتن برنامه فروش به افزایش فروش منجر ‌می‌شود؟

    با داشتن برنامه فروش، شما و مشتریان و در حالت کلی تما‌می‌ افرادی که به نوعی در فرایند خرید مشارکت دارند از انجام درست و به موقع فرایند معامله اطمینان پیدا خواهند کرد. همچنین هرچه کاری بزرگ‌تر باشد احتمال اشتباه انجام دادن آن نیز بیشتر ‌می‌شود. با کمک برنامه فروش فرایند فروش به اجزای کوچک‌تر و قابل کنترل‌تری تبدیل ‌می‌شود. در نتیجه امکان رخداد خطا در آن نیز به حداقل خواهد رسید و فرایند فروش به بهترین شکل مدیریت خواهد شد …..

6 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای جامع نوشتن برنامه فروش»

  1. امیرحسین اکبری

    داشتن یک برنامه فروش برای کسب و کار خیلی حیاتیه و میتونه بسیار به رشدش کمک کنه

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      بله درست میفرمایید شما خیلی برای سازمان حیاتیه برنامه فروش

  2. زهرا صالحی

    خسته نباشید
    داشتن برنامه فروش خیلی به رشد فروش و کسب و کار کمک میکنه ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر شما هم خسته نباشید
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتان کرده باشیم

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      داشتن برنامه فروش مزایای زیر رو در اختیارتون قرار میده:
      1. بهبود وضوح و جهت گیری برای تیم فروش
      2. افزایش احتمال دستیابی به اهداف فروش
      3. تخصیص منابع به طور موثرتر
      4. کاهش ریسک
      5. بهبود ارتباط با مشتریان
      و ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا