لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

استفاده از SNMP برای نظارت بر سرور ها

استفاده از SNMP برای نظارت بر سرور ها | داناپرداز

پروتکل SNMP، یک پروتکل مبتنی بر IP و پرکاربردترین فناوری پایش شبکه است. بیشتر سازندگان سخت افزارهایی مانند سنسورهای پایش شرایط محیطی دستگاه هایی ارائه می دهند که قابلیت SNMP داشته باشند.تا بتوانند از پروتکل SNMP برای نظارت بر سرور ها استفاده کنند

 

پایگاه اطلاعات مدیریت (MIB)

در هسته فناوری SNMP پایگاه اطلاعات مدیریت (MIB) قرار دارد. MIB سازه هایی شبیه به پایگاه داده در هر دستگاه است که شامل اطلاعات مربوط به دستگاه می شود. این اطلاعات به صورت متغیرهای مختلف ذخیره می شوند – برای مثال، یک MIB روتر شامل اطلاعات مربوط به ارسال و انتقال اطلاعات در شبکه است. یک MIB سوئیچ شامل spanning tree، VLAN و اطلاعات مربوط به bridge است. MIB سرور ممکن است حاوی اطلاعات مربوط به CPU، استفاده از حافظه، مکان، زمان و غیره باشد. هر شیء در MIB توسط یک شناسه منحصر به فرد یا OID مشخص می شود.

 

SNMP چگونه کار می کند

SNMP با تبادل اطلاعات بین master agent و managed objects کار می کند. با استفاده از نمایش داده های SNMP و با مطالعه پاسخ های ارسال شده، master agent ابتدا دستگاه ها را شناسایی و مکان یابی می کند. سپس به صورت دوره ای دستگاه ها را سرشماری می کند و اطلاعات مربوط به آنها را بدست می آورد. سپس ابزار مانیتورینگ شبکه این اطلاعات را برای نظارت بر عملکرد و سلامت دستگاه ها ضبط و تجزیه و تحلیل می کند. علاوه بر این، SNMP امکان تنظیمات دستگاه از راه دور از طریق دستورات کنترل SNMP را نیز فراهم می کند. همچنین با تنظیم SNMP trap می توان بسته های داده ای را با رسیدن به یک آستانه تعریف شده به master agent ارسال کرد. انجام این کار همچنین آلارم های هشداری را در ابزار مدیریت شبکه ایجاد می کند که می تواند برای ارسال اعلان های ایمیل / پیام کوتاه تنظیم شود.

پروتکل SNMP نه تنها قادر است عناصر شبکه مانند روترها و سوییچ ها را به طور جامع کنترل کند بلکه پروتکل SNMP می تواند برای نظارت بر سرور های شبکه نیز مورد استفاده قرار گیرد. جزئیاتی مانند توضیحات سخت افزار سرور، موقعیت مکانی، آدرس IP، فضای دیسک موجود و بروزرسانی سرور از طریق SNMP قابل کنترل است. علاوه بر این، جزئیات نرم افزار مانند نسخه، برنامه نصب شده، خدمات WINS ، DHCP، IIS و غیره همه به صورت مقادیر MIB در دسترس هستند. SNMP همچنین می تواند فضاهای دیسک، استفاده از منابع (حافظه یا CPU)، کاربران محلی، اشتراک و حجم دیسک را نیز کنترل کند. علاوه بر سرورهای فیزیکی، سرورهای مجازی نیز از SNMP بهره می برند. برای مثال سرورهای VMware ESX ، حاوی یک عامل SNMP تعبیه شده هستند که به نرم افزارها اجازه می دهد تا درخواست سرشماری را انجام دهند و trap تنظیم کنند.

پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) یک پروتکل بسیار کارآمد و  محبوب برای مدیریت شبکه ها و دستگاه های تحت ویندوز است. SNMP  برای نظارت بر زیرساخت های شبکه طراحی شده است و قابلیت شناسایی شبکه و قابلیت مشاهده شبکه را برای هر وسیله دارای قابلیت SNMP فراهم می کند همچنین برای حل مشکلات SNMP راه حل های متعددی وجود دارد.

شبکه و سرورهای خود را زیر نظر بگیرید
و بلادرنگ از رخداد ها آگاه شوید.

سرورهای ویندوز مایکروسافت نرم افزار عامل SNMP را ارائه می دهند که با نرم افزار مدیریت شخص ثالث SNMP برای نظارت بر وضعیت دستگاه ها و برنامه های مدیریت شده کار می کند. البته قبل از اینکه بتوانید با استفاده از SNMP داده ها را جمع آوری کنید، باید Microsoft SNMP Agent را روی خود دستگاه نصب کرده و فعال کنید.

SNMP در حال حاضر بهترین گزینه برای حرفه ای ها در مدیریت شبکه محسوب می شود و در نتیجه در بسیاری از دستگاه های سخت افزاری و بسته های نرم افزاری مدیریت شبکه بطور گسترده پشتیبانی و نمایش داده می شود. SNMP به گونه ای طراحی شده است که بتواند در تعداد زیادی از دستگاه های شبکه مستقر شود، حداقل تأثیر و الزامات حمل و نقلی را بر روی گره های مدیریت شده داشته باشد و در صورت عدم موفقیت سایر برنامه های شبکه همچنان به کار خود ادامه دهد.

SNMP برای جمع آوری اطلاعات از دستگاه های شبکه مانند سرورها، ایستگاه های کاری، پرینترها، هاب ها، سوئیچ ها و روترها در شبکه پروتکل اینترنت (IP) استفاده می شود. SNMP همچنین برای پیکربندی کلیه دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که اشاره شد یک مؤلفه مهم SNMP داده های پایگاه اطلاعات مدیریت (MIB) است. داده های MIB در کلیه دستگاه های دارای SNMP در یک فایل متنی موجود است و توسط SNMP به فرمی قابل استفاده توسط نرم افزار مدیریت شبکه تبدیل می شود.

مدیریت شبکه های بزرگ با صدها یا هزاران رایانه شخصی و گره، بدون نظارت کارمندان برای کنترل هر رایانه دشوار است. SNMP که به طور گسترده در شبکه های محلی (LAN) مورد استفاده قرار می گیرد، به شما امکان می دهد گره های شبکه را از یک هاست مدیریت واحد کنترل کنید. به این شما می توانید بسیاری از دستگاه های شبکه و همچنین سرویس هایی مانند DHCP و WINS را رصد کنید.

این واقعیت که SNMP بسیار پرطرفدار است به معنای وجود ابزارهای مختلف نرم افزاری برای مدیریت شبکه های همخوان با SNMP و مدیریت داده های پیچیده است.

برای استفاده کارآمد از SNMP | داناپرداز

برای استفاده کارآمد از SNMP به منظور حفظ، پیکربندی و نظارت بر کلیه دستگاه های شبکه، باید  SNMP را با یک ابزار نرم افزار مدیریت شبکه هماهنگ کرد. کلیه اطلاعات و پیکربندی های شبکه SNMP می تواند حجم قابل توجهی از اطلاعات را به خود اختصاص دهد و استفاده از یک نرم افزار مدیریت شبکه کارآمدترین روش برای انجام اینگونه وظایف مدیریتی است.

 

سوالات متداول

 

  1. پایگاه اطلاعات مدیریت (MIB) چیست؟
    در هسته فناوری SNMP پایگاه اطلاعات مدیریت (MIB) قرار دارد. MIB سازه هایی شبیه به پایگاه داده در هر دستگاه است که شامل اطلاعات مربوط به دستگاه می شود.
  2. SNMP چگونه کار می کند؟
    SNMP با تبادل اطلاعات بین master agent و managed objects کار می کند. با استفاده از نمایش داده های SNMP و با مطالعه پاسخ های ارسال شده، master agent ابتدا دستگاه ها را شناسایی و مکان یابی می کند. سپس به صورت دوره ای دستگاه ها را سرشماری می کند و اطلاعات مربوط به آنها را بدست می آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا