لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نحوه مانیتورینگ لینک های WAN

نحوه مانیتورینگ لینک های WAN | داناپرداز

در این سند نحوه‌ی مانیتورینگ لینک‌های WAN سازمان به طور صحیح و با استفاده از نرم‌افزار مانیتورینگ بینا توضیح داده می‌شود.

بیشتر سازمان ها و شرکت ها دارای شبکه های وسیعی هستند که در ساختمان ها و شعب مختلف در سطح شهر و یا در سطح کشور گسترده شده اند.

به طور معمول سرور ها و نرم افزارهای کاربردی سازمان در دفتر مرکزی مستقر هستند و افرادی که در سایر ساختمان ها مشغول به کار هستند از طریق لینک های WAN به این سرویس ها دسترسی پیدا می کنند. پس بدیهی است بروز هر گونه اختلال در لینک های ارتباطی موجب قطع شدن سرویس های متعددی مانند نرم افزار های کاربردی، سیستم های اتوماسیون اداری، سرویس ایمیل، دسترسی به اینترنت و تلفن های VoIP می گردد و عملکرد سازمان دچار وقفه می شود. به طور قطع اگر از نرم افزار های مانیتورینگ شبکه استفاده نشود، مدیران و کارشناسان IT می بایست منتظر تماس کاربران و یا مدیران سازمان باشند تا از بروز اختلال در ارتباطات شبکه مطلع شوند.

در این مقاله نحوه مانیتورینگ لینک های WAN سازمان به طور صحیح و با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ بینا توضیح داده می شود.

 

لینک WAN چیست ؟

منظور از لینک WAN یک ارتباط شبکه ای بین دو دستگاه Router است که یکی در دفتر مرکزی و دیگری در ساختمان دیگری است (به طور عمومی اینطور است).لینک WAN می تواند به روش های متعددی برقرار شود، برای مثال خطوط MPLS, VSAT, VPN, Radio Links. نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا امکان مانیتورینگ لینک های WAN را به طور کاملا حرفه ای و آسان مهیا می سازد.

 

منظور از Latency چیست ؟

در شبکه های کامپیوتری منظور از Latency عبارت است از زمانی که طول می کشد یک Packet از یک نقطه به نقطه دیگری ارسال و پاسخ آن به نقطه اول بازگردد. به طور معمول Latency و Round-Trip-Time یک معنی را می دهند. (به غیر از VoIP که در آن Latency به صورت یک طرفه محاسبه می گردد به عبارتی RTT / 2 ). در ادامه نحوه مانیتورینگ Latency در نرم افزار مانیتورینگ بینا معرفی می گردد.

 

اگر Latency زیاد باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟

خیلی ساده می توان گفت در این صورت بسیاری از نرم افزار های کاربردی و سرویس ها دچار وقفه و یا کاهش کیفیت می شوند. برای مثال اگر میزان Latency از 150ms بیشتر شود کیفیت تماس های VoIP دچار اشکال می شوند و صدا با وقفه شنیده می شود. همچنین دسترسی به نرم افزار های کاربردی مانند سیستم های مالی، اتوماسیون اداری، برنامه های تحت وب دچار قطعی شده و کاربران پیغام های Time Out متعددی خواهند دید.

برای مثال میزان Latency قابل قبول برخی سرویس ها به این ترتیب است:

سرویس

مقدار Latency

مقدار Jitter

مقدار Packet Lost

WEB

200-1000

NA

1-5

VoIP

50-100

40-80

0-1

SAP

100-300

NA

1-3

FTP

NA

NA

1-10

E-Mail

NA

NA

1-10

 

منظور ازPacket lost چیست ؟

زمانی که یک Packet ارسال شده روی شبکه نمی تواند با موفقیت به مقصد خود برسد Packet lost اتفاق می افتد. که این موضوع موجب کاهش سطح کیفیت سرویس ها و ایجاد اختلال در ارتباطات می گردد. به طور معمول این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک Router بار اضافی (Overload) دارد و مقدور به پردازش Packet های جدید نیست. نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا امکان نظارت بر Packet Lost های اتفاق افتاده را فراهم می سازد.

 

مانیتورینگ دسترس پذیری و کیفیت لینک های WAN در بینا

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا با استفاده از روش Ping و پروتکل ICMP پارامترهای مهم لینک های WAN را مانیتور کرده و در صورت شناسایی اختلال در لینک ها به صورت بلادرنگ با ارسال انواع اخطار ها (مانند SMS, E-mail, Popup) مسئولان و کارشناسان شبکه را از موضوع با خبر می سازد. در بینا می توانید برای هر یک از مانیتور ها محدوده مورد قبول Latency و Packet lost را تعریف نمایید.

1

مشاهده لینک هایی که بیشتری Latency را دارند

در داشبورد های بینا به آسانی لینک هایی که دارای بیشترین Latency هستند قابل مشاهده می باشد.

2

گزارش تحلیلی کیفیت لینک های WAN

درگزارش زمان پاسخ Ping نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا، تصویری واضح از کیفیت ارتباطات WAN نمایش داده می شود.

پاسخ Ping

گزارش نموداری سرعت (Latency) لینک های WAN

در نرم افزار بینا شما می توانید سرعت پاسخ و یا به عبارتی (Latency) ارتباطات WAN را در قالب نمودار مشاهده کنید و تغییرات آن را زیر نظر بگیرید.

 

گزارش نموداری سرعت (Latency) لینک های WAN

مشاهده شبکه WAN در قالب دیاگرام شبکه

مدیران IT و راهبران و یا کارشناسان شبکه می توانند وضعیت ارتباطات WAN را در قالب دیاگرام و به صورت زنده در سیستم مانیتورینگ بینا مشاهده کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا