لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

همکاری در فروش یا Affiliate Marketing چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

کارآفرینان باهوشی که صاحب کسب و کارهای پررونق و موفق هستن خیلی خوب می‌دونن که برای رشد کسب و کارشون همیشه کارهایی هست که می‌تونن انجام بدن. مثلا یکی از کارهایی که کسب و کار رو به مرحله جدیدی وارد می‌کنه پیدا کردن یک جریان درآمدی جایگزینه.

البته منظورمان این نیست که یک کسب و کار دوم راه اندازی بشه، بلکه راهی برای تکامل و رشد بیشتر کسب و کار فعلی پیدا بشه تا به مشتریان و فالوورهای خودتون ارزش بیشتری رو ارائه بدین. همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ می‌تونه یک جریان درآمدی خیلی جذاب رو برای کسب و کارتون به همراه بیاره. در این راهنمای کامل می‌تونین همکاری در فروش رو به شکل بهتری درک کنین و از نکات و ترفندهای بازاریابی آنلاین ارائه شده برای رشد کسب و کارتون بهره ببرید.

همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟

معنای همکاری در فروش

همکاری در فروش یا Affiliate Marketing فرایندی هستش که در اون تبلیغ کنندگان یا همکاران فروش، محصول یا خدماتی که توسط یک خرده فروشی دیگه ارائه می‌شه رو تبلیغ یا معرفی می‌کنن. همکار فروش یا بازاریاب در ازای ارائه یک نتیجه خاص (مثل بازدید از صفحه محصول یا خدمات و یا فروش اونها) پاداشی رو از خرده فروش دریافت می‌کنه.

معمولا این افراد به ازای هر فروش پاداشی رو دریافت می‌کنن، اما بعضی از برنامه های همکاری در فروش وجود دارن که بابت سرنخ ها، کاربران نسخه آزمایشی، کلیک های روی سایت یا دانلود یک اپلیکیشن پاداش می‌دن.

شبکه همکاری به وب سایتی گفته می‌شه که کریتورها یا اینفلوئنسرها می‌تونن محصولات یا خدمات مختلف اون رو در قالب برنامه های همکاری در فروش متفاوت تبلیغ کنن. پیوستن به برنامه های همکاری در فروش معمولا رایگان هستش.

فرض کنیم وب‌ سایت X لینکی رو در اختیار بازاریاب قرار می‌ده تا در سایت شخصی، وبلاگ یا شبکه اجتماعی خودش قرار بده. بعد از این، در صورتی که شرایط زیر برقرار باشه، بازاریاب می‌تونه با فروش محصول پورسانت یا پاداش دریافت کنه:

  • مشتری روی لینک همکاری در فروش منحصر به فرد بازاریاب کلیک می‌کنه.
  • مشتری در فروشگاه X اقدام به خرید می‌کنه.
  • فروشگاه X تراکنش رو ثبت می‌کنه.
  • خرید توسط فروشگاه X تایید می‌شه.
  • بازاریاب پورسانت خودش رو دریافت می‌کنه.

نرخ پورسانت برای همکاری در فروش به شرکت و محصول یا خدمات اون بستگی داره. معمولا این پورسانت از 5 درصد برای محصولات گرون قیمت شروع می‌شه و تا 50 درصد برای محصولات عمومی و ارزون بالا می‌ره. همچنین بعضی از برنامه های همکاری در فروش به جای پورسانت درصدی، نرخ ثابتی رو برای هر فروش در نظر می‌گیرن.

با اجرای درست استراتژی همکاری در فروش، این کار می‌تونه به یک کسب و کار آنلاین سودآور تبدیل بشه که درآمد جانبی و غیرفعالی رو برای کریتورها، اینفلوئنسرها و یا افرادی که به کسب درآمد آنلاین علاقه مند هستن فراهم می‌کنه.

 

 

مزایای همکاری در فروش

تعداد کسب و کارهایی که با مزایای استراتژی همکاری در فروش آشنا می‌شن روز به روز بیشتر می‌شه. همکاری با بازاریابان روشی کم هزینه برای تبلیغ وب سایت و محصولات شما به مخاطبان گسترده تر هستش. همچنین با این کار مطمئن می‌شین که این تبلیغات با سایر تلاش های بازاریابی شما سازگاری داره و در رسیدن به بهترین نتایج به شما کمک می‌کنه.

در ادامه با چند مورد از مزایای که استراتژی همکاری در فروش برای کسب و کارها فراهم می‌کنه آشنا می‌شیم.

 

مزایای همکاری در فروش

 

+ ارائه ROI بالا

16 درصد از تمام سفارشات آنلاین رو می‌شه به صنعت همکاری در فروش مرتبط دونست. اینها فروش هایی هستن که حداقل هزینه های بازاریابی رو شامل می‌شن. همچنین، پرداخت مبتنی بر عملکرد بازاریاب هستش، بنابراین، شما برای تلاش یا زمان، پولی رو به بازاریاب پرداخت نمی‌کنین.

بازاریاب محصول یا راه حل شما رو تبلیغ می‌کنه و برای هر مشتری بالقوه ای که به سایت یا فروشگاه شما میاره، پورسانتی رو دریافت می‌کنه. در این مفهوم، بازاریاب با انگیزه کسب نتایج بالاتر فعالیت می‌کنه و شما هزینه های خودتون رو پایین نگه می‌دارین.

 

+ دسترسی گسترده تر به مخاطبان هدف

از اونجایی که شما بازاریاب ها رو به صورت دستی انتخاب می‌کنین، می‌تونین مطمئن بشین که اونها به مخاطبانی دسترسی دارن که با مخاطب هدف شما مطابق هستن. بنابراین، از مزایای استفاده از مخاطبان فعلی بازاریاب (اینفلوئنسرها یا کریتورها) که از طریق تبلیغات دهان به دهان جذب شدن، بهره مند می‌شین. پست های بازاریاب در شبکه اجتماعی یا وب سایت شخصی می‌تونه در معرض دید هزاران یا حتی میلیون ها نفر قرار بگیره که احتمالا به محصولات شما علاقه مند می‌شن.

همچنین می‌تونین صفحه محصول یا لندینگ پیج خاصی رو طراحی کنین که با لینک به اشتراک گذاشته شده با بازاریاب در دسترس بازدیدکنندگان قرار بگیره و اینطوری بر اساس علایق خاص، جایگاه نیچ تری رو هدف بگیرین. بنابراین، بازاریاب ها این توانایی رو دارن تا خیلی سریع آگاهی از برند رو در بین مخاطبان مرتبط افزایش بدن.

 

+ مقرون به صرفه در صورت اجرای درست

یکی از جذاب ترین مزایای برنامه های همکاری در فروش، هزینه راه اندازی کم اونها هستش که در عین حال می‌تونن به نتایج قابل توجهی منجر بشن. وقتی که برنامه های همکاری در فروش راه اندازی می‌شن، هماهنگ نگه داشتن اونها با بهروش های همکاری در فروش به هزینه زیادی نیاز نداره و برای اکثر کسب و کارها به عنوان یک روش مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شه.

اگه از نرم افزار همکاری در فروش استفاده می‌کنین، فقط هزینه نرم افزار و پورسانت بازاریابان رو پرداخت می‌کنین. این در حالی هستش که اساس بازاریابان برای کسب و کار شما تبلیغ می‌کنن و محتواهای جذاب و رایگان رو تولید می‌کنن. همکاری در فروش معمولا نسبت به روش های تبلیغاتی سنتی مثل PPC هزینه کمتری داره.

 

+ انعطاف پذیری بالا

وقتی که یک برنامه همکاری در فروش رو ایجاد کرده باشین، افزایش یا کاهش تلاش های شما ساده تر می‌شه. افزودن بازاریابان بیشتر یا تمرکز روی یک سری از بازاریابان می‌تونه به شما کمک کنه تا کسب و کار خودتون رو بدون نیاز به سرمایه گذاری های قابل توجه توسعه بدین.

علاوه بر تغییر تعداد بازاریابان خودتون، می‌تونین ساختار پورسانت و پاداش رو هم در صورت نیاز تغییر بدین. اینطوری می‌تونین شرایطی رقابتی و جذاب برای بازاریابان خودتون ایجاد کنین و در عین حال کسب و کارتون رو به شیوه ای مقرون به صرفه اداره کنین.

شما همچنین می‌تونین به بازاریابان خودتون کوپن های تخفیف ویژه ای بدین تا اونها برای کمک به افزایش فروش شما (و البته پورسانت خودشون) با مخاطبانشون به اشتراک بگذارن.

 

– ریسک پایین

مزیت اصلی مدل های پرداخت مبتنی بر نتایج، به حداقل رسوندن ریسک هستش. وقتی مسئولیت تبلیغ محصول یا خدمات رو بر عهده بازاریاب قرار می‌دین، بخشی از ریسک های خودتون رو هم کاهش می‌دین. کمپین های بازاریابی ممکنه پر هزینه باشن و هیچ تضمینی وجود نداره که بازدهی مورد انتظار شما رو ایجاد کنن. در دنیای کسب و کار، سرمایه گذاری کمتر یعنی ریسک کمتر.

با استراتژی همکاری در فروش، پول خودتون رو در معرض خطر قرار نمی‌دین، بلکه اون رو تا زمانی که نتایج واقعی رو از سمت بازاریاب مشاهده کنین نگه می‌دارین. وقتی که یک برنامه همکاری در فروش رو اجرا می‌کنین، با تعیین قوانینی می‌تونین از برند، شهرت، کپی رایت و غیره محفاظت کنین. همچنین اگه قراره با شرکت ها یا شبکه های وابسته ارتباط برقرار کنین، اول می‌تونین راجع به مناسب بودن اونها تحقیقات لازم رو انجام بدین.

 

– کمک به افزایش نرخ تبدیل

برای 40 درصد از بازرگانان آمریکایی، برنامه های همکاری در فروش بهترین کانال جذب مشتری به حساب میاد. این درصد قابل توجهی هستش و نشون می‌ده که همکاری در فروش به طور کلی نسبت به سایر اشکال بازاریابی دیجیتال، نرخ تبدیل بالاتری رو ایجاد می‌کنه.

دلیل دیگه اینه که فروشندگان داده های عملکردی مربوط به بازاریابان خودشون رو از نزدیک نظارت می‌کنن. این امر باعث می‌شه تا بین بازاریابان رقابت خوبی ایجاد بشه و طبیعتا فروشنده ترجیح می‌ده تا با بازاریابانی با عملکرد بالا همکاری داشته باشه. نظارت بر داده ها به فروشندگان کمک می‌کنه تا تشخیص بدن کدوم بازاریاب بالاترین کیفیت ترافیک رو وارد می‌کنه و بالاترین نرخ تبدیل رو داره.

 

– فروش از طریق اعتماد

مشابه برنامه بازاریابی ارجاعی، بازاریاب های فروش نیز بر اساس اعتمادی که از قبل در مخاطبان و طرفداران خودشون ایجاد کردن، به عنوان یک مرجع معتبر برای توصیه محصول در نظر گرفته می‌شن. بنابراین، فالوورهای این افراد به احتمال زیاد محصول توصیه شده رو می‌خرن و به نظرات و بررسی های اونها در مورد محصولات یا خدمات یک فروشنده اعتماد می‌کنن.

توصیه های بازاریاب در جلب اعتماد مخاطبان خیلی موثرتر از تبلیغات و سایر پیام های مستقیم از سمت کسب و کار عمل می‌کنه. ضریب اعتماد بازاریاب ها و دسترسی گسترده به مخاطبان، این امکان رو به شما می‌ده تا با اجرای استراتژی همکاری در فروش تلاش های تبلیغاتی خودتون رو نسبتا سریع تر مقیاس دهی کنین.

 

– شناخت و آگاهی بیشتر از برند

مصرف کنندگان دوست دارند از برندهای که می‌شناسن خرید کنن و بیشتر مردم قبل از اینکه آماده خرید بشن باید چند بار محصول رو ببینن. همکاری در فروش کمک می‌کنه تا برند و محصول شما در مقابل دید افراد بیشتری قرار بگیره. کار با بازاریابان در این برنامه ها تضمین می‌کنه که برند شما در ذهن مخاطبان مناسب باقی می‌مونه. در برخی از صنایع، بازاریابان کسانی هستند که برند رو می‌سازن.

برای مثال نرم‌ افزارهای خاص، میزبانی وب یا ساخت وب سایت رو در نظر بگیرین. وقتی محتوایی رو جستجو می‌کنین که به شما در انتخاب محصول کمک کنه، گوگل تقریبا به طور انحصاری محتوای بازاریابان همکاری در فروش رو از طریق وبلاگ ها و بررسی ها نمایش می‌ده.

اکثر وب سایت ها در مورد ابزارهای مشابه صحبت می‌کنن. بنابراین، سایت های نرم افزاری که با بازاریابان همکاری نمی‌کنن احتمالا در نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی برتر و با رقابت شدید ظاهر نمی‌شن.

 

– ارائه مزیت رقابتی

با ترکیب تمام مزایایی که در این مقاله به اونها اشاره کردیم می‌تونین یک مزیت رقابتی قابل توجه رو به دست بیارین. در عین حال، هزینه های شما کاهش پیدا کرده و بازده بیشتری رو به دست میارین، بازاریابی شما همزمان هم گسترده تر شده و هم متمرکزتر و در نهایت برند شما به خوبی شناخته می‌شه.

حالا تنها چیزی که نیاز دارین اینه که بازاریابان خودتون رو با دقت انتخاب و عملکرد اونها رو ردیابی کنین.

یک همکار فروش (affiliate marketer) کیست؟

یک همکار فروش یا بازاریاب فردی مستقله که محصولات و خدمات برندهای دیگه رو در ازای دریافت پورسانت تبلیغ می‌کنه. در واقع هر کسی می‌تونه یک بازاریاب همکاری در فروش باشه و هر باری که به هدف تعیین شده برسه، پول دریافت کنه.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2023 بفروشید.

همکاری در فروش چطور کار می کند؟

وقتی یک نفر (یا همکار فروش) محصول یا خدماتی رو در بلاگ، شبکه اجتماعی، پادکست یا وب سایت خودش معرفی یا تبلیغ می‌کنه، در واقع داره از همکاری در فروش بهره می بره. همکار فروش هر زمان که یک فروش موفق رو ثبت کنه، میتونه پورسانت مشخصی رو دریافت کنه.

به طور خلاصه:

  • شما یک تبلیغات یا لینک برای یک محصول یا فروشگاه رو در وب سایت، بلاگ و شبکه اجتماعیتون نمایش میدین.
  • یک مشتری روی لینک اختصاصی شما کلیک می‌کنه.
  • مشتری در فروشگاه مورد نظر محصول یا محصولاتی رو می‌خره.
  • شبکه همکاری در فروش تراکنش انجام شده رو ثبت می‌کنه.
  • خرید توسط فروشگاه تایید میشه.
  • شما پورسانت تعیین شده رو دریافت می‌کنین.

نرخ پورسانت بسته به شرکت و محصول متفاوت هستش. در بدترین حالت این نرخ حدودا 5 درصده و می‌تونه تا 50 درصد افزایش پیدا کنه. بعضی از سیستم‌های همکاری در فروش به جای درصد، به ازای هر فروش یک مبلغ ثابت رو پرداخت می‌کنن.

آیا همکاری در فروش ارزشش را دارد؟

بدون شک همکاری در فروش ارزشش رو داره و محبوبیت اون رو به افزایش هستش. در واقع بر اساس آمار، صنعت همکاری در فروش در سال 2022 به ارزش 8.2 میلیارد دلاری میرسه که نسبت به 5.4 میلیارد در سال 2017 یک رشد چشمگیر محسوب میشه. همکاری در فروش یک روش بسیار کم هزینه و خیلی وقت ها کاملا رایگانه که می‌تونین از اون کسب درآمد کنین. علاوه بر رشد این صنعت که نشونه خوبی برای موفقیت اون به حساب میاد، کارآفرینان برای ارائه همکاری در فروش دلایل دیگه ای رو هم مدنظر قرار میدن.

 

آیا همکاری در فروش ارزشش را دارد؟

 

1. اجرای آسان

شما فقط مسئولیت بخش دیجیتال مارکتینگ تولید و فروش یک محصول رو برعهده می‌گیرین. بنابراین نیازی نیست درگیر وظایف سخت تر و پیچیده تری مثل توسعه، پشتیبانی یا تامین محصولات بشین.

 

2. ریسک پایین

از اونجایی که برای عضویت در برنامه‌های همکاری در فروش نیازی به هزینه نیست، می‌تونین از این مزیت درآمدزایی استفاده کنین و عملا از نظر سرمایه گذاری هیچ ریسکی رو متقبل نشین. همکاری در فروش همچنین می‌تونه به عنوان یک جریان درآمدی غیرفعال در نظر گرفته بشه و تنها کاری که باید بکنین سرمایه گذاری زمان برای ایجاد ترافیک بیشتره.

 

3. مقیاس پذیری آسان

affiliate marketing به شما این امکان رو میده تا با گذشت زمان محصولات رو به تعداد بیشتری از مخاطبینتون ارائه بدین و برای مدیریت سفارشات نیازی به استخدام نیرو یا هزینه‌های اضافی نداشته باشین. اینطوری یک درآمد جانبی با رشد قابل توجه دارین.

البته بهتره از همون اول بدونین که همکاری در فروش موفق بر اساس اعتماد شکل می‌گیره. تعداد بیشماری محصول و خدمات وجود داره که می‌تونین اونها رو به مخاطبین خودتون معرفی کنین اما بهتره فقط اونهایی که خودتون استفاده کردین یا راجع بهشون کاملا مطلع هستین رو تبلیغ کنین.

 

4. درآمد جانبی

در مشاغل عادی شما برای دریافت پول باید کاری رو انجام بدین، اما در همکاری در فروش شما حتی در خواب هم پول به دست میارین. اگر برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی زمان مناسبی رو اختصاص بدین، تعداد مشتریانی که محصولات یا خدمات شما رو میخرن طی روزها و هفته‌‌های آتی بیشتر و بیشتر میشه.

در واقع شما مدت‌ها بعد از اینکه کارتون برای راه اندازی کمپین تموم شده، کسب درآمد دارین. حتی نیازی نیست جلوی کامپیوترتون بنشینید و مهارت‌های بازاریابی شما یک جریان درآمدی با ثبات رو ایجاد می‌کنه.

 

5. کار کردن از خانه

وقتی از منابع مختلفی مثل جستجوی ارگانیک، رفرال‌های شبکه اجتماعی و رفرال‌های سایر وب سایت‌ها که در مورد شما حرف می‌زنند، ترافیک جذب می‌کنین، دیگه محدود و وابسته به یک کانال نیستین و در نتیجه ریسک کمتری و متقبل می‌شین.

 

6. مقرون به صرفه

برای شروع همکاری در فروش یا همون همکاری در فروش به هیچ هزینه ای نیاز ندارین و کارها خیلی ساده و سر راست هستن. بنابراین خیلی راحت و بدون دردسر می‌تونین کسب درآمد خودتون رو شروع کنین.

 

7. راحت و انعطاف پذیر

از اونجایی که فعالیت شما به صورت فریلنسری هستش، برای هدف گذاری و تعیین مسیر کاملا مستقل هستین. شما می‌تونین محصولاتی که تمایل دارین رو انتخاب کنین و حتی مدت زمان فعالیت در هر روز رو هم به دلخواه خودتون مشخص کنین. این میزان از راحتی به شما اجازه میده تا حجم کاری رو با توجه به شرایط تعیین کنین.

می‌تونین همزمان روی چندین محصول کار کنین یا صرفا یک کمپین رو راه اندازی کنین. در این شرایط دیگه خبری از محدودیت‌ها و مقررات شرکت‌ها نیست.

 

8. پاداش‌های عملکردی

در یک شغل معمولی شما حتی اگر هفته ای 80 ساعت کار کنین باز هم همون حقوق تعیین شده رو دریافت می کنین. اما در همکاری در فروش بسته به عملکردتون کسب درآمد می‌کنین. در واقع هر چقدر محتواها و کمپین های قوی تری رو برای تبلیغات محصول یا خدمات ایجاد کنین، درآمدتون می‌تونه بیشتر و بیشتر باشه.

چطور همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

شروع همکاری در فروش و موفق شدن در اون درست مثل راه اندازی یک کسب و کار کوچیک، نیازمند تعهد و نظمه. با استفاده از این راهنمای گام به گام می‌تونین کسب و کار همکاری در فروش خودتون رو شروع کنین.

 

چطور همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

 

– انتخاب پلتفرم و روش

اولین قدم برای شروع اینه که پلتفرمتی که قراره در اون مخاطبین رو جذب کنین مشخص بشه. هر بازاریاب پورسانتی رویکرد و پلتفرم متفاوتی داره. ایده های زیادی برای همکاری در فروش وجود دارن که میتونین با توجه به روش انجام کار، یکی از اونها رو انتخاب کنین:

 

– موضوعات نیچ و سایت‌های نقد و بررسی

سایت‌هایی هستن که محصولات رو برای مخاطبین خاصشون بررسی می‌کنن و یا چند محصول در یک دسته بندی رو با همدیگه مقایسه می‌کنن. این روش به تولید محتوای مرتبط با حوزه کاری و انتشار منظم محتوا نیاز داره.

 

– محتوای دیجیتال

تولیدکنندگان محتوای دیجیتال از جمله بلاگرها، یوتیوبرها یا اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی محتوای نیچی رو تولید می‌کنن که با نیاز مخاطبینشون همخوانی داره. اونها معمولا محصولاتی که خودشون استفاده می‌کنن رو به مخاطبینشون معرفی می‌کنن. اینطوری احتمال اعتمادسازی و خرید محصولات توسط مخاطبین بیشتر میشه.

 

– دوره‌ها، رویدادها و کارگاه‌ها

اگر در حوزه آموزش فعال هستین می‌تونین با سایر مدرسین یا موسسات برای برگزاری رویدادهای آموزشیتون همکاری کنین. فرقی نداره از کدوم روش استفاده می‌کنین، معتبر بودن و جذب مخاطب جزو حیاتی ترین المان های همکاری در فروش به حساب میان. اگر مخاطبینتون شما رو معتبر به حساب نیارن، احتمالا فرصت فروش آنچنانی نصیبتان نخواهد شد.

برای انتخاب یک پلتفرم و روش این دو سوال رو از خودتون بپرسید:

  • از کدوم پلتفرم‌ها بیشتر از بقیه استفاده می‌کنین؟
  • با کدوم پلتفرم‌ها راحت‌تر هستین؟

پلتفرمی که با اون آشنایی خیلی خوبی دارین و اصطلاحا از کار کردن با اون راحت هستین، به شما این امکان رو میده تا محتواهای بسیار با کیفیتی رو ارائه بدین. این طوری میتونین مخاطبینتون رو بیشتر درگیر کنین و در نتیجه فروش بالاتری داشته باشین.

 

قبل از آشنایی با امکانات CRM های موجود، خریدت رو قطعی نکن!

نحوه انتخاب نیچ برای همکاری در فروش

برای انتخاب یک نیچ، بهتره به سراغ موضوعاتی برین که بهش علاقه مندین و اطلاعات خوبی راجع به اون دارین. اینطوری می‌تونین اعتبار بیشتری به دست بیارین و به عنوان یک منبع اطلاعات قابل اعتماد شناخته بشین.

مثلا شما یک بلاگ راجع به سگ‌ها رو راه اندازی کردین و به یک نژاد خاص علاقه زیادی دارین. در این بلاگ میتونین به بقیه افرادی که سگی با نژاد مشابه دارن کمک کنین. در این بلاگ میتونین به صورت روزانه مطالبی رو منتشر کنین و از بازدیدکننده ها بخواهید در خبرنامه ثبت نام کنند و مطالب رو به اشتراک بگذارن.

خیلی مهمه که مخاطبتون رو بشناسید و بدونین چرا اونها شما رو انتخاب کردن. به خاطر داشته باشین که برای این پست ها قرار نیست حقوقی دریافت کنین! اما در عوض اگر مخاطبینتون رو به خوبی بشناسین می‌تونین محصولات و خدماتی که به اونها کمک می‌کنه رو معرفی کنین و اینطوری از کسب و کارهای مختلف پورسانت بگیرین.

انتخاب اولین برنامه افیلیت مارکتینگ

هنگام انتخاب یک برنامه affiliate marketing باید ببینین آیا محصولاتی که ارائه میده برای مخاطبین شما و حوزه ای که فعالیت می‌کنین مناسب هستش یا نه. مثلا یک فود بلاگر نمی‌تونه محصولات آرایشی و زیبایی رو تبلیغ کنه. محصولات مختلف مثل ظروف پخت و پز، ظروف سرو، مواد اولیه یا حتی لوازم جانبی مثل پیشبند و کلاه انتخاب‌های منطقی‌تری هستن.

همچنین محصولاتی که انتخاب می‌کنین باید با پلتفرم انتخابی شما متناسب باشه. مثلا دکوراسیون خونه یا پوشاک برای پلتفرم‌های عکس محوری مثل اینستاگرام انتخاب خیلی خوبی هستن. اما اگر قراره محصولات پیچیده تری مثل نرم افزار CRM رو تبلیغ کنین احتمالا پلتفرم‌هایی مثل بلاگ یا یوتیوب نرخ تبدیل بالاتری رو برای شما به ارمغان میاره.

چطور بدون وب سایت همکاری در فروش رو شروع کنین؟

خبر خوب اینه که حتی بدون داشتن یک وب سایت می‌تونین کسب و کار همکاری در فروش خودتون رو شروع کنین. در واقع خیلی از کارآفرینان موفق روش‌هایی رو در اختیارتون قرار میدن که این امکان میسر باشه. اگر در شبکه اجتماعی، لیست ایمیل یا هر جای دیگه ای، تعداد قابل توجهی مخاطب دارین، احتمالا می‌تونین از اونها برای تبلیغات محصولات و کسب درآمد بهره ببرید.

البته اگر قصد دارین کسب و کارتون در آینده پیشرفت کنه، بهتره یک پلتفرم با موندگاری بالا مثل وب سایت یا یک شبکه اجتماعی قدرتمند رو انتخاب کنین.

 

چطور بدون وب سایت همکاری در فروش رو شروع کنین؟

 

+ تبلیغ محصولات

همونطوری که گفتیم، درآمدی که از همکاری در فروش به دست میارین می‌تونه یک جریان درآمدی غیرفعال خیلی خوب باشه. برای اینکه در این زمینه موفق بشین باید محتوا و بررسی‌های با کیفیتی رو به مخاطبینتون ارائه بدین. باید محصول رو از نگاه خودتون بررسی کنین و تجربیاتتون رو در بلاگ، شبکه اجتماعی یا رسانه‌‌های ویدیویی به اشتراک بگذارین. می‌تونین از مخاطبین خودتون درخواست کنین اگر نظری راجع به این محصول دارن با شما به اشتراک بگذارن. هر چقدر جو صمیمانه و قابل اعتمادتری رو ایجاد کنین مردم برای خرید محصولات و خدمات معرفی شده توسط شما تمایل بیشتری دارن. اعتماد مردم به شما، عامل بسیار مهمیه که می‌تونه موفقیت شما رو تضمین کنه. اگر سطح اعتماد بین شما و مخاطبینتون بالا باشه، محصولاتی که به اونها پیشنهاد میدین معمولا پذیرفته میشن و اینطوری می‌تونین محصولات گرون قیمت رو هم بفروشید.

 

+ گفتگو با تولیدکننده یا فروشنده محصول

یک راه دیگر اینه که با افرادی که از محصول یا خدمات استفاده کردن یا حتی اون رو تولید می‌کنن و می‌فروشن گفتگو کنین. اینطوری بررسی‌های شما عمق بیشتری پیدا می‌کنه و روایت گری بهتری داره.

 

+ محتوای آموزشی با محوریت محصول

افراد معمولا در گوگل عبارت‌های مختلفی مثل «چطور اتاق خونه رو دکور کنم؟» یا «چطور مشکل نرم افزار کامپیوتر یا گوشی موبایلمو درست کنم؟» و امثال اینها رو جستجو می‌کنن. اگر بتونین با انتشار محتواهای کاربردی به این چالش‌ها جواب مناسبی بدین و البته محصول یا خدمات مرتبطی که می‌تونه مشکل کاربر رو برطرف کنه رو معرفی کنین، شانستون برای دریافت پورسانت خیلی بالا میره.

اینطوری بدون اینکه به مخاطبینتون اصرار کرده باشین، ارزشمندی محصول یا خدمات رو نشون میدین و اکثر اونها از این موضوع استقبال می‌کنن.

 

+ شناسایی عبارت‌های جستجوی مرتبط

اگر قصد دارین محصولات رو از طریق بلاگ پست تبلیغ کنین باید کلمات کلیدی که ممکنه کاربر با استفاده از اونها بلاگ شما رو پیدا کنه رو شناسایی کنین. برای این کار می‌تونین از ابزارهایی مثل گوگل ادز کیورد پلنر استفاده کنین.

 

+ مسیرتان را مشخص کنید

بسته به محصول یا خدماتی که قراره تبلیغ کنین بهتره بدونین که تا چه اندازه باید برای محتوای آموزشی یا راهنما باید وقت بگذارید. مثلا شما می‌تونین موقع استفاده از یک محصول یا خدمات مثل نرم افزار از خودتون یا صفحه کامپیوترتون فیلم بگیرین و مزایای اون محصول یا خدمات رو به صورت عملی و صادقانه نشون بدین.

آنباکسینگ یا جعبه گشایی هم یکی از کارهاییه که محبوبیت زیادی داره و می‌تونین با این روش ها مخاطبین رو برای خرید محصول یا خدمات ترغیب کنین.

 

+ تعیین استراتژی توزیع

بعد از اینکه محتوای آموزشی رو آماده کردین، اون رو در وب سایت یا پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارین. اگر یک لیست ایمیل دارین می‌تونین یک کمپین بازاریابی ایمیلی راه اندازی کنین. بهتره یک هاب همکاری در فروش در وب سایتتون داشته باشین که در اون یک صفحه مخصوص منابع وجود داشته باشه. در این صفحه می‌تونین تمام ابزارها و محصولاتی که شخصا استفاده می‌کنین رو به صورت لیست در معرض دید کاربران قرار بدین.

 

+ یک امتیاز ویژه ارائه بدهید

گاهی اوقات بازاریاب‌ها با ارائه امتیازات ویژه برای خریداران محصول اونها رو ترغیب می‌کنن. مثلا شما می‌تونین یک کتاب الکترونیکی رو به خریداران محصول هدیه بدین. اینطوری خریدار معامله شیرین تری رو تجربه می‌کنه. اگر این امتیاز ویژه یا هدیه محصول یا خدماتی باشه که در حالت عادی باید جداگانه خریداری بشه، تاثیرش چشمگیره.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

بازاریاب‌های پورسانتی یا affiliate marketer ها چطور درآمد دارند؟

همکاری در فروش برای اون دسته از افرادیه که تمایل دارن به صورت آنلاین درآمد خودشون رو افزایش بدن یک راه سریع و تقریبا رایگان به حساب میاد. اما یک بازاریاب پس از هدایت مصرف کننده به سمت فروشنده، چطور کسب درآمد می‌کنه؟

جواب به این سوال می‌تونه کمی پیچیده باشه. همیشه نیازی نیست مصرف کننده محصول یا خدماتی رو بخره تا پورسانت دریافت کنه. در واقع بسته به برنامه همکاری در فروش ممکنه عملکرد بازاریاب به شیوه‌های مختلفی ارزیابی بشه. این شیوه‌ها معمولا شامل موارد زیر میشه:

 

1. پرداخت به ازای فروش

این شیوه در اکثر برنامه‌های همکاری در فروش به کار گرفته می‌شود. در این روش بازاریاب با فروش هر محصول، درصدی از قیمت محصول را به عنوان پورسانت دریافت می‌کنه.

 

2. پرداخت به ازای سرنخ

این سیستم کمی پیچیده تره و بر اساس نرخ تبدیل سرنخ‌ها به بازاریاب پول پرداخت می‌کنه. بازاریاب باید مصرف کننده رو به بازدید از وب سایت فروشنده یا انجام اقدامات مشخص شده ترغیب کنه. این اقدامات می‌تونه شامل پر کردن فرم تماس، ثبت نام برای نسخه آزمایشی یک محصول، ثبت نام در خبرنامه یا دانلود نرم افزار و فایل‌های مشخص باشه.

 

3. پرداخت به ازای کلیک

در این برنامه بازاریاب باید با استفاده از پلتفرم خودش، مصرف کننده‌ها رو به سمت وب سایت فروشنده هدایت کنه. این یعنی بازاریاب باید مصرف کننده رو به اندازه ای ترغیب کنه تا به وب سایت فروشنده مراجعه کنه. بازاریاب سپس به ازای ترافیکی که برای وب سایت ایجاد کرده پول دریافت می‌کنه.

شما میتونید نحوه حساب کردن پورسانت و هر اطلاعاتی که لازمه در مورد پورسانت فروش بدونید رو در محتوای دیگه ما بخونید.

بهترین سیستم های همکاری در فروش در ایران

سیستم همکاری در فروش بیشتر از یک دهه در ایران فعال هستن و اگرچه در گذشته اکثرا محصولات نه چندان با کیفیتی را ارائه می‌کردن اما در حال حاضر افرادی که به بازاریابی در این حوزه علاقه مند هستن به گزینه های جذاب تری دسترسی دارن.

 

– سیستم همکاری در فروش افیلیو

دیجی کالا به عنوان بزرگترین خرده فروشی آنلاین ایران، در سال 96 از سیستم همکاری در فروش خود تحت عنوان افیلیو رونمایی کرد. وب مستران عضو این سیستم بیش از 140 هزار نفر هستش و در بین فروشندگان کالا و همین طور کاربران مستقل دارای وب سایت یا کانال در رسانه های اجتماعی محبوبیت زیادی دارد.

از نظر تنوع محصول می‌شه افیلیو رو سیستم همکاری در فروش Amazon Associates مقایسه کرد. سطح پورسانت دریافتی در افیلیو ثابت نیست و بر اساس سطوح برنزی، نقره ای و طلایی تعیین می‌شه. کار کردن با این سیستم راحته و فقط کافیه لینک همکاری رو در سایت یا شبکه اجتماعی قرار بدین.

همچنین اگه قراره یک سایت جدید رو برای همکاری در فروش دیجی کالا راه اندازی کنین، تمام نکات و آموزش های لازم برای انجام این کار توسط دیجی کالا ارائه شده که برای کاربران مبتدی خیلی عالیه.

 

– همکاری در فروش میهن استور

میهن استور یکی دیگه از سیستم های قدیمی همکاری در فروش ایرانی هستش که از سال 91 کار خودش رو شروع کرد. این سیستم امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی با قالب دلخواه یا قرار دادن لینک همکاری در سایت و شبکه های اجتماعی دلخواه بازاریاب رو فراهم می‌کنه. میهن استور همچنین دارای مجموعه ای از بنرهای طراحی شده هستش که بازاریاب ها می‌تونن از اونها برای ترغیب بازدیدکنندگان استفاده کنن.

از مزایای میهن استور می‌شه به تسویه حساب سریع و استفاده آسون اشاره کرد. همچنین اکثر محصولات ارائه شده در این سیستم قیمت مناسبی دارن که می‌تونه برای مخاطبان هدف بعضی از سایت ها مناسب باشه.

 

– همکاری در فروش دایان

دایان افیلیت یکی دیگه از سیستم های همکاری در فروش بزرگ و نسبتا قدیمی در ایران هستش. با معرفی کالاهای ارائه شده در دایان می‌تونین پورسانت مناسبی دریافت کنین. دایان امکان ایجاد فروشگاه اینترنتی با قالب دلخواه رو فراهم کرده تا تمام کاربران با کمترین میزان دانش فنی و سرمایه امکان کسب درآمد رو داشته باشن.

از ویژگی های متمایز و جذاب دایان می‌شه به آموزش ها و پشتیبانی قوی اون از بازاریاب ها اشاره کرد. علاوه بر این تنوع محصولات و کاربردی بودن اونها در دایان خیلی خوبه و در کنار تسویه حساب به موقع و شفاف باعث می‌شه تا برای وبمستران یا افرادی که در شبکه اجتماعی فعال هستن یک گزینه کسب درآمد خوب به حساب بیاد.

 

– سیستم همکاری در فروش سبز گستر

سبز گستر به عنوان یکی از بهترین سیستم های افیلیت مارکتینگ در ایران شناخته می‌شه که محصولات متنوعی داره. در این سیستم بازاریاب می‌تونه به راحتی فروشگاه خودش رو بدون هیچ هزینه ای راه اندازی کنه و به معرفی و تبلیغ محصولات این سیستم بپردازه. در حال حاضر بیشتر از 6 هزار بازاریاب در این سیستم فعالیت می‌کنن.

پرداخت پورسانت در سبز گستر بر اساس عملکرد و میزان فعالیت بازاریابان انجام می‌شه و در صورت عملکرد مثبت می‌تونه به صورت افزایش رشد کنه. سبز گستر از گارانتی بازگشت محصول خوبی برخوردار هستش که باعث می‌شه احتمال خرید افزایش پیدا کنه.

بهترین سیستم های همکاری در فروش خارجی

برای بازاریابان عضو سیستم های همکاری در فروش، هیچ چیزی مهم تر و چالش برانگیزتر از عملکرد وجود نداره. اما رسیدن به این عملکرد به معنی اینه که اول یک پلتفرم و برنامه همکاری در فروش مناسب پیدا کنن که با اهداف و نیچ های خودشون همسو باشه.

دونستن اینکه کدوم پلتفرم همکاری در فروش رو انتخاب کنین ممکنه دشوار باشه. در اینجا به چند مورد از بهترین سیستم های همکاری در فروش خارجی اشاره می‌کنیم که می‌تونین اونها رو در نظر بگیرین.

 

– سیستم Amazon Associates

این سیستم یکی از اولین سیستم های همکاری در فروش بود که در سال 1996 توسط یک خرده فروش آنلاین معرفی شد. برنامه همکاری در فروش آمازون یکی از قدیمی ترین برنامه ها در این صنعت هستش که بر اساس آمارهای غیررسمی در حدود 58.5 درصد از بازاریابان در اون عضو هستن.

Amazon Associates همچنین گستردگی زیادی داره و تمام محصولاتی که در خرده فروشی آمازون ارائه می‌شه رو در دسترس بازاریابان قرار می‌ده. بنابراین محدودیتی برای فعالیت بازاریابان وجود نداره و می‌تونن با فروش محصولات جذاب آمازون به سود مناسبی دست پیدا کنن. همون طور که می‌دونین در آمازون همه چیز از کتاب های قدیمی گرفته تا شاخ گاو پیدا می‌شه و برای هر دسته از محصولات هم مخاطبان خاصی وجود داره.

برنامه همکاری در فروش آمازون به دلیل استفاده آسون و سیستم راحت ساخت لینک های بازاریابی یکی از بهترین گزینه هایی هستش که بازاریابان مبتدی می‌تونن در نظر بگیرن.

 

– همکاری در فروش Etsy

برنامه همکاری در فروش Etsy به نوعی ترکیبی محسوب می‌شه. دلیلش اینه که محصولات فروخته شده از طریق این پلتفرم توسط صنعتگران مستقل، فروشندگان اشیای قدیمی و هنرمندان ساخته می‌شن. بنابراین، اتسی یک شبکه همکاری در فروش برای تاجران مستقل به حساب میاد.

کاری که Etsy تونسته انجام بده اینه که به پلتفرم پیشرو در جایگاه خودش تبدیل بشه که هیچ کس دیگه ای نتونه به اون نزدیک بشه. اونها فقط در چند سال تونستن از یک کسب و کار ابتدایی به یک شرکت سهامی عام تبدیل بشن.

نکته مهم بعدی در مورد اتسی، تعداد قابل توجه افرادی هستش که یا در حال فروش محصولات دست ساز و صنایع دستی خودشون در این پلتفرم هستن یا قبلا از اتسی محصولاتی رو خریداری کردن. بنابراین پتانسیل این سیستم همکاری در فروش بالاست.

می‌تونین از طریق برنامه همکاری در فروش اتسی محصولات خاصی رو در این پلتفرم پیدا کنین و با بررسی اونها و به اشتراک گذاری لینک محصول، کسب درآمد کنین. کمیسیون استاندارد اتسی در حال حاضر حدود 4 درصد هستش.

 

– سیستم همکاری در فروش MaxBounty

MaxBounty یک شبکه کانادایی هستش که از روزهای اولیه معرفی مدل بازاریابی همکاری در فروش یا به طور دقیق سال 2004 وجود داره. با اینکه اکثر شبکه های همکاری در فروش دیگه روی مجموعه ای از محصولات و خدمات تمرکز دارن، MaxBounty روی کاری که به بهترین شکل انجام می‌ده، یعنی پیشنهادات CPA تمرکز کرده.

وقتی بازاریابان اقدام خاصی مثل نصب یک نرم افزار یا تکمیل فرم رو انجام می‌دن پول دریافت می‌کنن. پیشنهادات معمولی CPA معمولا سودآورتر از پیشنهادات CPS یا نرخ ثابت هستن. MaxBounty حدود 2000 کمپین رو برگزار کردن که از موضوعات محبوبی مثل دوستیابی آنلاین، رژیم گرفتن و غیره رو شامل می‌شه.

 

– سیستم ClickBank

ClickBank با داشتن 100 هزار بازاریاب و تبلیغ کننده در شبکه و دسترسی به میلیون ها نفر در سراسر جهان، در بین علاقه مندان به سیستم های همکاری در فروش یک انتخاب محبوب به حساب میاد. علاوه بر این، ClickBank پورسانت های خیلی خوبی (تا 75 درصد) رو ارائه می‌ده و به دلیل پرداخت قابل اعتماد و منظم خودش شناخته می‌شه.

در این سیستم می‌تونین محصولات زیادی رو پیدا کنین که فروش بالایی دارن و این یعنی یک منبع درآمد عالی برای شما. همچنین گزینه هایی برای بیش فروشی محصولات در دسترس بازاریابان قرار داره.

 

– سیستم MaxWeb

بیشتر از 25 هزار بازاریاب در حال حاضر در سیستم MaxWeb که به عنوان قوی ترین سیستم همکاری در فروش CPA در جهان شناخته می‌شه کسب درآمد می‌کنن. با شبکه گسترده ای از VSL های با تبدیل بالا، بازاریابان MaxWeb می‌تونن از طیف گسترده ای از بخش ها و نیچ های سودآور بهره ببرن.

نرخ های کمیسیون در MaxWeb سخاوتمندانه هستش و پرداخت های به موقع یک جریان درآمی قابل اعتماد و باارزش رو فراهم می‌کنه. یک سیستم ردیابی و گزارش پیشرفته در این سیستم به بازاریابان اجازه می‌ده تا عملکرد کمپین رو با جزئیات بیشتری تحت نظر داشته باشن و برای کسب حداکثر سود، کمپین رو بهینه کنن. همچنین از نظر پشتیبانی و راهنمایی بازاریابان، MaxWeb یکی از سیستم های قوی در جهان به حساب میاد.

سوالات متداول


  • همکاری در فروش یعنی چه؟

    همکاری در فروش یعنی دریافت پورسانت به ازای تبلیغ محصول یا خدمات یک شرکت دیگر. یک بازاریاب همکار که در واقع شما هستید، بر اساس شاخص های مختلف از جمله فروش، تعداد سرنخ ها، دانلودها و موارد دیگر، پول دریافت می کنه.


  • چطور می‌تونم یک بازاریاب همکاری در فروش باشم؟

    پلتفرم و شیوه دلخواهتون رو شناسایی کنین – نیچ و مخاطب موردنظرتون رو انتخاب کنین – محصولاتتون رو مشخص کنین – نیچ و مخاطبتون رو انتخاب کنین


  • چه شبکه‌های همکاری در فروشی جزو بهترین‌ها هستن؟

    Affiliate Future – AvantLink – CJ Affiliate – ClickBank – FlexOffers – LinkConnector – RevenueWire – ShareASale

2 دیدگاه دربارهٔ «همکاری در فروش یا Affiliate Marketing چیست؟»

  1. آرشام نظری

    بسیار مطلب خوب و عالی بود من هی میگفتم این همکاری در فروش چیه که همه میگن
    ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدوارم که کمکتون کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا