لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

Agile چیست؟ مدیریت پروژه ها با رویکرد اجایل

agile چیست

در سال 2001 در تفرجگاه اسکی Snowbird یوتا، 17 توسعه دهنده نرم افزار برای بحث در مورد روش های توسعه نرم افزار چابک و انعطاف پذیر جمع شدند و مانیفست چابک یا Agile را تولید کردند.

اعلام این اصول با هدف ساده سازی فرایند توسعه نرم افزار و قطع فعالیت های ناکارآمد از قبیل مستندات سنگین، جلسات بیش از حد و پایبندی سفت و سخت به فرآیند انجام شد. این توسعه دهندگان به هیچ وجه نمی توانستند آنچه را که جنبش Agile قرار بود به آن تبدیل شود پیش بینی کنند. تقریباً 20 سال بعد، Agile همه جا دیده می شود و تبدیل به یک کلمه رایج و کلیدی در کسب و کارها شده است. امروزه در مشاغل مختلف در سرتاسر جهان، همه افراد از مجموعه های اجرائی گرفته تا صندوق های پستی سعی می کنند از کسب و کار های مشابه چابک تر باشند.

Agile چیست؟

امروزه بسیاری از سازمان‌های فناوری اطلاعات با استفاده از ITIL یا کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و سایر چارچوب‌های ارزشمند صنعت در زمینه ITSM مشاغل IT خود را گسترش می‌دهند. هدف این سازمان‌ها از انجام این کار تمرکز بیشتر بر روی کیفیت خدماتشان می‌باشد. شرکت‌ها با ظهور فناوری‌ها و روش‌های جدید مثل توسعه Agile یا چابک نرم افزار علاوه بر کیفیت سعی میکنند چابکی سازمانشان را هم افزایش دهند.

 

متولوژی اجیال

Agile تنها یک کلمه دهان پر کن نیست

تفاوت بزرگی بین Agile و بقیه کلمات کلیدی مدیریت پروژه و مدیریت خدمات IT پیش از آن وجود دارد. Agile یک رویکرد واقعی برای مدیریت پروژه با تعاریف واقعی است. در واقع تعاریف و مفاهیم Agile کاملا قابل لمس هستند و چیزی بیشتر از مفاهیم گنگی مانند “خارج از باکس فکر کردن” به شما ارائه می دهند. اگر به دنبال موفقیت در کسب و کار خود هستید، باید مدیریت پروژه Agile را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید. اگر شرکت شما از Agile استفاده نمی کند، مطمئن باشید که از رقبای خود عقب خواهید افتاد. بر اساس آمار، پروژه های Agile 28 درصد موفق تر از پروژه های سنتی هستند. با درک معنای واقعی Agile، برای کمک به اجرای شیوه های چابک نرم افزار در سازمان خود و همچنین شناخت موقعیت هایی که با استفاده از Agile بهینه سازی می شوند، مجهز تر خواهید بود.

مدیریت پروژه Agile چیست؟

اولین تعریف و شاید خالص ترین تعریف از مدیریت پروژه Agile از خود مانیفست Agile استخراج می شود که چهار ارزش کلی آن را لیست می کند.

 

4 ارزش Agile کدامند؟

  1. ترجیح افراد و تعاملات بین آنها به فرایند ها و ابزارها
  2. ترجیح نرم افزار کارامد به مستند سازی های گسترده
  3. ترجیح همکاری با مشتری به مذاکره قرارداد
  4. ترجیح پاسخ به تغییرات به پیروی از یک طرح ثابت

تعریف مدیریت پروژه Agile

مدیریت پروژه Agile یک روش توسعه مکرر است که برای ارتباط و بازخورد انسانی، سازگاری با تغییر و تولید نتایج کاری ارزش قائل است. در ادامه به بررسی ارکان مختلف مدیریت پروژه چابک می پردازیم:

  • Agile بر تکرار تاکید دارد و در قسمت های کوچک (اسپرینت ها) انجام می شود و در ساخت هر اسپرینت از درس های آموخته شده در ساختن اسپرینت های قبلی استفاده می شود. اینجاست که اصطلاح اسکرام Scrum) ) وارد می شود. اسکرام چیست؟ متدولوژی اسکرام یک چارچوب گردش کار است که از اسپرینت ها و بررسی هایی ساخته شده که برای ارتقاء مدیریت پروژه Agile مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برخلاف اسکرام، که می تواند به یک فرآیند مرحله به مرحله تبدیل شود، Agile یک رویکرد و طرز فکر است. Agile یک کتاب درسی یا لیست دستورالعمل ها نیست. در حقیقت، تلاش برای تبدیل Agile به یک الگوی سیاه و سفید، بر خلاف اصول اجایل است. مثل این است که سعی کنید یک برنامه گام به گام در مورد نحوه “جذاب بودن” یا “نوازندگی جاز” به دیگران بدهید.
  • مدیریت پروژه Agile در مورد ارتباطات کارآمد است و در مقابل مستند سازی، زنجیره های ایمیل پیچیده یا جلسات بیش از حد موضع گیری می کند. با توجه به 12 اصل مانیفست اجایل، کارآمدترین و موثرترین روش انتقال اطلاعات به تیم توسعه، گفتگو به صورت چهره به چهره است. اگر می توانید بجای ایمیل، ارتباطی را با یک مکالمه 10 ثانیه ای برقرار کنید، حتما این کار را انجام دهید.
  • اجایل به تولید نتایج ملموس و کارآمد در هر تکرار اهمیت می دهد. بر اساس 12 اصل اجایل، تولید یک نرم افزار کارآمد، شاخص اصلی پیشرفت است.

12 اصل Agile کدامند؟

12 اصلAgile، مطابق مانیفست اجایل، به شرح زیر است:

  1. ایجاد رضایت در مشتری از طریق تحویل زودهنگام و مستمر نرم افزارهای ارزشمند.
  2. استقبال از تغییرات
  3. تحویل مکرر نرم افزار کارامد
  4. همکاری هر روزه در طول پروژه
  5. ایجاد پروژه ها پیرامون افراد با انگیزه که برای انجام کار مورد اطمینان هستند
  6. مکالمه حضوری هر زمان که ممکن است
  7. نرم افزار کارامد شاخص اصلی پیشرفت است
  8. حفظ سرعت ثابت
  9. توجه مستمر به تعالی فنی و طراحی خوب
  10. حفظ سادگی – هنر به حداکثر رساندن میزان کار انجام نشده – ضروری است
  11. بهترین معماری ها، الزامات و طرح ها از تیم های دارای سازمان دهی درونی پدیدار می شوند
  12. در مورد چگونگی مؤثرتر شدن تأمل کنید، سپس در فواصل منظم آن را محقق کنید

چطور با تیم های توزیع شده در Agile تعامل داشته باشیم؟

در این سوال دو حالت وجود داره؛ تیم هایی که اعضا به صورت ریموت کار می کنن و تیم های بی نقصی که تمامی اعضا به صورت حضوری اما در موقعیت های مکانی مختلفی مشغول فعالیت هستن.

 

1- تیم های سالم در مناطق جغرافیایی مختلف

مثل هر مشکل دیگه ای، زمینه محدودیت اصلی برای حل این مشکل به حساب میاد. شرکت هایی که از ویژگی های سازمانی مثل اعتماد و تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات استفاده می کنن بهترین نتایج رو به دست میارن. از اونجایی که اطلاعات در دست افرادی هستش که کار رو انجام میدن، بهتره این شرایط رو به تیم ها واگذار کنین تا مسائل حل بشن.

سازمان باید به ایده هایی که از تیم ها در رابطه با این مشکل مطرح میشن اعتماد کنن و تامین مالی و حمایت های لازم رو انجام بدن.

سازمان باید از آزمایش تمام راه حل ها حمایت کنه، چرا که اینطوری امکان شکست در گفتگوها از بین میره. آزمایش ها به یک حالت شناخته شده، حالت مطلوب و فعالیت هایی نیاز دارن که به سمت حالت مطلوب حرکت کنن.

به تیم ها اجازه بدین تا آزمایش و ارزیابی کنن و با یادگیری های جدید حاصل از تجربیات اون آزمایش سازگار بشن. بعد از اون برای حمایت از یک رویکرد متفاوت و آزمایش دیگه آماده بشین.

 

2- تیم های با اعضای ریموت

داشتن اعضای تیم ریموت برای همه بد هستش. اختلال ارتباطی به طور قابل ملاحظه ای در این تیم ها بدتره و همین موضوع باعث میشه آگاهی افراد در مورد ساخت محصولات در سطح خیلی پایینی قرار بگیره.

درست ترین راه برای مقابله با این موضوع، ایجاد تیم هایی هستش که تمام اعضای اون به صورت حضوری فعالیت می کنن. اگر امکان استقرار تمام اعضای تیم در یک محل وجود نداره، بهتره تفکر، فرضیات و محدودیت های خودتون رو به چالش بکشین. به عنوان آخرین راه حل، دنبال کردن مسیری که بالاتر توضیح داده شد (استقرار تیم ها در موقعیت های مکانی مختلف) میتونه بهترین راهکار شما باشه.

 

agile

 

بین Agile و DevOps چه ارتباطی وجود داره؟

اگرچه Agile و DevOps به عنوان جنبش های روش شناختی مستقل معرفی شدن، اما بعضی از ویژگی های متمرکز روی بهبود کارایی و سرعت تیم ها در اونها مشترکه. همونطور که سازمان ها چابک تر میشن و مجموعه مهارت های مدیریت پروژه خودشون رو اصلاح می کنن، وابستگی اونها به تیم های فنی به طور فزاینده ای افزایش پیدا می کنه تا بتونن سرعت و انعطاف پذیری خاص خودشون رو حفظ کنن. اینجاست که DevOps به عنوان یانگ و Agile به عنوان یین شناخته میشن. رویکرد DevOps به گروه های توسعه دهنده کمک می کنه تا از ابزارهای جدید، اتوماسیون و استراتژی های فرهنگی مختلف برای تغییر کار خودشون و همچنین نحوه همکاری با دیگران استفاده کنن. این یک رابطه همزیستی هستش که در اون تیم های محصول دست در دست توسعه دهنده ها، آزمایش کننده ها و موارد مشابه کار می کنن. در چنین شرایطی این اطمینان حاصل میشه که همه از آگاهی زمینه ای بیشتری برخوردارن و این امر کیفیت کلی محصولات قابل تحویل رو در مدت زمان کوتاه تری ارتقا میده.

تفاوت Agile و Scrum در چیست؟

اسکرام و Agile یکی نیستند اما اسکرام یکی از فرآیندهای Agile است. هر دوی آنها بر اساس توسعه مکرر پایه ریزی شده اند. راه حل های Agile با ایجاد ارتباط بین تیم های متقابل و خود سازمانی، در صورت اجرای صحیح می توانند به تیم ها کمک کنند تا با تحویل تدریجی محصولات با بالاترین ارزش و در عین حال کاهش ریسک، مشکلات پیچیده را برطرف سازند. اصول Scrum شامل موارد زیر است: بازرسی و سازگاری سریع، کار تیمی بهبود یافته با فلسفه رهبری، مسئولیت پذیری و خود سازماندهی، بهروش های مهندسی که در ارائه نرم افزار سریع و با کیفیت بالا کمک می کند.

شاخص های اجرای موفق اجایل

شاخص هایی که می توانند برای استفاده موثر از Agile جمع آوری شوند عبارتند از:

1. شاخص پسار

  • ساعت های کاری که به پیشرفت در اسپرینت منجر نمی شوند
  • با کاهش تعداد منابع اشتراکی و کاهش ساعت های کاری غیر مفید می توان شاخص پسار را بهبود بخشید
  • تخمین های جدید را باید براساس درصد ضریب شاخص پسار افزایش داد – برآورد جدید = ( برآورد قدیمی + شاخص پسار )

2. سرعت

  • مقدار کارهای قابل انجام که به اسپرینت تبدیل شده است
  • تعداد بخش های تست اضافه شده
  • زمان مورد نیاز برای تکمیل ساخت روزانه
  • اشکالات شناسایی شده در یک تکرار یا در تکرارهای قبلی
  • نشت نقص تولید

آیا تیم شما به اندازه کافی چابک است؟

مدیریت پروژه Agileهمیشه در حال تحول و تغییر است. از 10 مدیر مختلف پروژه بخواهید Agile را تعریف کنند و احتمالاً 10 جواب متفاوت خواهید گرفت اما اگر توجه داشته باشید که مدیریت پروژه Agile در مورد ارتباط انسان با انسان، سازگاری با شرایط تغییر و تولید نتایج کارآمد است، در مسیر صحیح قرار خواهید گرفت.

 

سوالات متداول


  • agile چیست؟

    امروزه بسیاری از سازمان‌های فناوری اطلاعات با استفاده از ITIL یا کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و سایر چارچوب‌های ارزشمند صنعت در زمینه ITSM مشاغل IT خود را گسترش می‌دهند. هدف این سازمان‌ها از انجام این کار تمرکز بیشتر بر روی کیفیت خدماتشان می‌باشد. شرکت‌ها با ظهور فناوری‌ها و روش‌های جدید مثل توسعه Agile یا چابک نرم افزار علاوه بر کیفیت سعی میکنند چابکی سازمانشان را هم افزایش دهند.


  • تفاوت Agile و Scrum در چیست؟

    اسکرام و Agile یکی نیستند اما اسکرام یکی از فرآیندهای Agile است. هر دوی آنها بر اساس توسعه مکرر پایه ریزی شده اند. راه حل های Agile با ایجاد ارتباط بین تیم های متقابل و خود سازمانی، در صورت اجرای صحیح می توانند به تیم ها کمک کنند تا با تحویل تدریجی محصولات با بالاترین ارزش و در عین حال کاهش ریسک، مشکلات پیچیده را برطرف سازند ….


  • مدیریت پروژه Agile چیست؟

    اولین تعریف و شاید خالص ترین تعریف از مدیریت پروژه Agile از خود مانیفست Agile استخراج می شود که چهار ارزش کلی آن را لیست می کند.

18 دیدگاه دربارهٔ «Agile چیست؟ مدیریت پروژه ها با رویکرد اجایل»

  1. مریم صادقی

    سلام وقتتون بخیر
    چقدر ساده agile چیست را توضیح دادین من خیلی دنبال همچین مطلب ساده و خوبی بودم ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام همچنین وقت شما هم بخیر
      خواهش میکنم امیدواریم که تونسته باشیم کمکی به شما بکنیم

  2. hooman qahremani

    سلام وقتتون بخیر
    خیلی خوب اجایل چیست رو توضیح دادین
    امیدوارم موفق باشین همیشه

  3. amirabbas ebadi

    سلام وقتتون بخیر عالی بود اجایل و مدیریت پروژه agile یکی از مهم ترین چیزهایی هستش که باید بدونیم
    ممنوم که به این خوبی و سادگی توضیح دادین که agile چیست

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقت شما هم بخیر
      بله درسته خیلی مهم هستش
      ممنونم که نظرتون رو ثبت کردین برامون

  4. فرشاد شاملو

    با سلام خدمت اساتید گرامی:
    من در امریکا و در یک شرکت تحقیقاتی کار می‌کنم و در رشته مدیریت پروژه اجایل در مرحله کاردانی مشغول به تحصیل هستم(از طرف شرکت).و با استفاده از مقاله شما خیلی از مطالب برایم قابل هضم و راحت شد….با سپاس از شما سروران گرامی

    1. امیر علی محمودی

      سلام خدمت شما
      خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم ممنونیم از ثبت نظرتون

  5. علی رحمان

    سلام وقتتون بخیر
    خیلی مدیریت پروژه چابک و agile رو توضیح دادین ممنونم

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      تغییرات در Agile به‌صورت مرتب و در اسکرام‌ها یا ایتم‌های کاری مدیریت میشن. تیم در هر دوره از توسعه (اسکرام) میتونه تغییراتی را اعمال کنه و با توجه به بازخوردها و نیازمندی‌های جدید، تصمیمات تغییر را انجام دهد.

  6. سامان رضایی

    از اینکه انقدر ساده و روون توضیح دادید Agile چیه خیلی ممنونم
    فقط کاش توضیحات بیشتری میزاشتین در این رابطه
    باز هم تشکر

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم
      ممنون از ثبت نظرتون

  7. مدیریت پروژه Agile یا همون چابک خیلی کمک میکنه به پیشبرد پروژه ها ما خودمون از این روش استفاده میکنیم

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      درسته روش اجایل خیلی میتونه به پیشبرد پروجه کمک کنه
      ممنون از ثبت نظرتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا