لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هوش مصنوعی چیست؟

به طور خلاصه، هوش یک دستگاه کامپیوتری رو با عنوان هوش مصنوعی یا AI میشناسن. هوش مصنوعی طی چند سال اخیرا پیشرفت قابل توجهی داشته و الان از محبوبیت زیادی برخورداره. در طراحی الگوریتم هایش در واقع تلاش میشه تا هوش طبیعی انسان شبیه سازی بشه.

متخصصان با برنامه نویسی کامپیوترها میتونن این قابلیت رو به دستگاه های مختلف بدن تا رفتار انسانی رو یاد بگیرن و بعدا تقلید کنن. وقتی کامپیوترها به چنین قابلیتی مجهز میشن این امکان رو پیدا می کنن تا خیلی از وظایفی که تا مدتی قبل فقط باید توسط انسان انجام میشد رو به راحتی انجام بدن.

با پیشرفت تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی، کیفیت و راحتی زندگی ما انسان‌ها می‌تونه تا حد چشمگیری افزایش پیدا کنه.

 

هوش مصنوعی

 

جواب هر کسی به سوال «هوش مصنوعی چیست؟» در واقع به حوزه کاری اون شخص بستگی داره. ممکنه یک متخصص IT اون رو با ربات‌های خیلی پیشرفته مثال بزنه یا یک پژوهشگر، به محقق AI اشاره کنه که در مدت زمان به مراتب کمتری، نتایج مورد انتظار رو در اختیار انسان قرار میده.

اما به طور کلی می‌تونیم هوش مصنوعی رو با سه اصل زیر تعریف کنیم:

  • وجودی هوشمند که توسط انسان ها ساخته شده
  • بدون نیاز به دستورات صریح، میتونه وظایف رو انجام بده
  • می‌تونه به صورت منطقی و انسانی فکر و عمل کنه

آشنایی با انواع هوش مصنوعی

Artificial Intelligence برای مقاصد مختلفی طراحی و ساخته میشه و نه تنها همه اونها با هم یکسان نیستن بلکه بعضی وقتها تفاوت های زیادی رو نشون میدن. هوش مصنوعی بر اساس نوع کاربرد و قابلیت هایی که داره به 3 دسته تقسیم بندی بشه و در ادامه توضیح میدهیم که انواع هوش مصنوعی چیست:

 

انواع هوش مصنوعی

 

  • محدود (Artificial Narrow Intelligence) یا (ANI)
  • عمومی (Artificial General Intelligence) یا (AGI)
  • ابر هوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence) یا (ASI)

 

هوش مصنوعی محدود چیست؟

رایج ترین نوع AI که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیره هوش مصنوعی محدود یا ANI هستش. این سیستم ها برای حل یک مشکل مشخص طراحی میشن و میتونن یک وظیفه معین رو خیلی خوب انجام بدن.

در واقع همونطور که از نام این سیستم ها مشخصه، توانمندی های محدودی دارن و مثلا برای پیشنهاد دادن یک محصول به بازدیدکننده فروشگاه اینترنتی یا پیش بینی آب و هوا مناسب هستن. این نوع تکنولوژی هوش مصنوعی امروزه به طور گسترده ای استفاده میشه و در برخی زمینه ها این قابلیت رو دارن تا عملکردی خیلی مشابه یا حتی بهتر از انسان رو ارائه بدن.

 

هوش مصنوعی عمومی چیست؟

هوش مصنوعی عمومی یا AGI یک مفهوم تئوریه که در اون سیستم از نظر قدرت شناخت و ادراک هم سطح با انسان در نظر گرفته میشه. البته این قدرت در زمینه هایی مثل پردازش زبان، پردازش تصویر و سایر حوزه هایی که به پردازش و منطق نیاز داره قابل استفاده هستش.

هنوز تا ساخت یک سیستم AGI جامع فاصله زیادی داریم. یک سیستم AGI در حالت معمول از هزاران سیستم هوش مصنوعی معمولی تشکیل شده که به صورت پیوسته فعالیت می‌ کنن و با برقراری ارتباط با هم تلاش می کنن تا منطق انسانی رو شبیه سازی کنن.

در حال حاضر حتی با پیشرفته ترین سیستم ها و زیرساخت های پردازشی مثل فوجیتسو K یا آی بی ام Watson هم شبیه سازی یک فعالیت عصبی یک ثانیه ای حدودا 40 دقیقه زمان می بره! این موضوع نشون دهنده پیچیدگی فوق العاده و مسیرهای ارتباطی در هم تنیده مغز انسان هستش که شبیه سازی فعالیت های اون رو با توجه به منابع محدودی که داریم، بسیار چالش برانگیز می کنه.

 

ابر هوش مصنوعی چیست؟

وقتی به این مفهوم میرسیم عملا به حوزه علمی تخیلی وارد میشیم! اما از نظر علمی، ابر هوش مصنوعی یا ASI در واقع حاصل پیشرفت منطقیه AGI هستش. یک سیستم ابر هوش مصنوعی میتونه تمام قابلیت های انسان رو پشت سر بذاره. این قابلیت ها میتونه تصمیم گیری، تصمیمات منطقی، خلق آثار هنری و حتی ایجاد روابط عاطفی بهتر باشه!

وقتی بتونیم هوش مصنوعی عمومی رو خیلی خوب توسعه بدیم، سیستم های Artificial Intelligence میتونن توانمندی های خودشون رو بهبود بدن و به سطحی ارتقا پیدا کنن که حتی در رویاها هم قابل تصور نبود.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها چیست؟

شکی نیست که AI یک تکنولوژی انقلابیه و حتی میشه به اون انقلابی ترین تکنولوژی حال حاضر رو لقب داد. خوشبختانه مزایای انقلابی این تکنولوژی فقط به شرکت‌های خیلی بزرگ یا غول‌های تراشه سازی جهان محدود نیست. هوش مصنوعی این توانایی رو داره تا هر کسب و کاری رو متحول کنه.

مثل هر عامل متحول کننده کسب و کار دیگه‌ای، برای کسب بهترین نتایج از Artificial Intelligence قدم اول تعیین استراتژی هستش. استراتژی شما باید روی اهداف اصلی کسب و کار و اولویت دهی به حوزه‌هایی که هوش مصنوعی میتونه عملکرد کسب و کار رو برای رسیدن به اون اهداف بهبود بده، متمرکز باشه.

به طور کلی کسب و کارها به دو روش می‌تونن از هوش مصنوعی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنن:

  • تولید محصولات و خدمات هوشمند
  • طراحی فرآیندهای هوشمند برای کسب و کار

در ادامه این دو روش رو بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

– محصولات و خدمات هوشمند

هسته اصلی Artificial Intelligence، در خصوص هوشمندتر شدن ماشین‌ها هستش تا اونها بتونن شبیه انسان یا حتی بهتر از اون فکر و عمل کنن. اگر به بازار گوشی‌های هوشمند، مچ بندهای هوشمند و ترموستات‌های هوشمند نگاه کنین خیلی راحت متوجه می‌شین که مصرف کننده‌ها چقدر محصولات و خدماتی که زندگی اونها رو آسون تر و هوشمندتر می‌کنه و آسایش و ارتباط بیشتری رو برای اونها به ارمغان میاره، تحسین می‌کنن.

به همین دلیل کسب و کارها هم رفته رفته باید برای هوشمندسازی محصولات و خدماتشون از تکنولوژی AI استفاده کنن. این نوع محصولات و خدمات می‌تونن تجربه بهتری رو برای کاربرها به دنبال داشته باشن که در نهایت عملکرد کسب و کار رو از نظر کسب درآمد بهبود میده.

 

– فرآیندهای هوشمند کسب و کار

هوش مصنوعی به کسب و کارها کمک می‌کنه تا فرآیندهای تمامی بخش‌ها رو بهینه و خودکار کنن. این کار میتونه از طریق معرفی یک محصول یا خدمات مشخص به یک مشتری که قبلا یک محصول مشخص یا مشابه رو خریده انجام بشه یا در حالت پیشرفته تر، با توجه به علایق مشتری بهترین پیشنهاد ارائه بشه.

همچنین AI میتونه به اتوماسیون کامل یک خط تولید کامل کمک کنه. کسب و کارهایی که از هوش مصنوعی بهره میبرن این قابلیت رو دارن تا تعمیرات و نگهداری رو از قبل پیش بینی کنن. کسب و کارها میتونن با نصب سنسورهای ویژه روی ماشین آلات و دستگاه های مختلف، قبل از معیوب شدن، تعمیرات لازم رو انجام بدن.

علاوه بر این به لطف توانایی پردازش زبان طبیعی در هوش مصنوعی، کامپیوترها میتونن وظیفه پاسخگویی و برقراری ارتباط با مشتریان رو برعهده بگیرن. در حال حاضر هر کسب و کاری با هر حوزه فعالیتی باید از توانمندی‌های فوق العاده هوش مصنوعی بهره ببرد.

هوش مصنوعی چندین مزیت حیاتی را در دسترس کسب و کارها قرار می‌دهد که از جمله می‌تونیم به اتوماسیون فرآیندها و وظایف، بهبود محصولات و خدمات به صورت موثر و آنالیز و دقت بالاتر اشاره کنیم. به کمک هوش مصنوعی میشه با دقتی نزدیک یا حتی بهتر از نیروهای انسانی، اطلاعات ثبت شده رو تحلیل کرد. بدین ترتیب هوش مصنوعی می‌تونه وظیفه تصمیم گیری در بعضی از بخش‌ها رو کاملا برعهده بگیره.

اینکه در کدوم بخش از این فناوری استفاده می‌کنین به نوع فعالیت‌ها و اهداف شما بستگی داره، اما به طور کلی استفاده از این تکنولوژی می‌تونه مسیر رسیدن به اهداف سازمانیتون رو تسهیل کنه.

مثال‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار

همانطوری که گفتیم، AI یک تکنولوژی انقلابی و متحول کننده هستش که پتانسیل لازم برای متحول کردن صنایع زیادی رو داره. از هوش مصنوعی میشه در سناریوهای بسیار متنوعی استفاده کرد. به طور کلی صنایع و کسب و کارهایی که از هوش مصنوعی بهره می‌برن یک ویژگی مشترک دارن و اون هم داده محور بودن همه‌ی اونهاست.

هسته‌ی اصلی تکنولوژی هوش مصنوعی در واقع یک سیستم پردازش داده هستش که پتانسیل زیادی رو برای بهبود عملکرد و تصمیم گیری بخش‌های مختلف یک کسب و کار و سازمان ارائه میده.

در ادامه به صنایع و کسب و کارهایی که هوش مصنوعی در بخش‌های مختلفی از اونها مورد استفاده قرار می‌گیره اشاره می‌کنیم.

 

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی چیست؟

  • مدیریت: سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تونن وظایف مدیریتی روتین و روزمره رو با کمترین خطا و حداکثر کارایی انجام بدن. از نوشتن دستورات درمانی از طریق NLP گرفته تا تشکیل شرح حال و اطلاعات اولیه بیمار همگی توسط این تکنولوژی قابل انجام است. بدین ترتیب خستگی و فشار کاری پزشکان و پرستاران تا حد محسوسی کاهش پیدا می‌کنه.
  • درمان از راه دور: در شرایط غیر اورژانسی، بیماران می‌تونن با مراجعه به یک سیستم هوش مصنوعی طراحی شده توسط بیمارستان، علایم و مشکلاتشون رو آنالیز کنن، علایم حیاتی خودشون رو به سیستم اعلام کنن و در صورت نیاز به درمان جدی، به متخصصین ارجاع داده بشن. اینطوری فقط پرونده‌هایی که نیازمند توجه پزشکی ویژه هستش به پزشکان متخصص ارجاع میشه.
  • کمک به تشخیص: با استفاده از دید کامپیوتری و شبکه‌های عصبی کانولوشنال یا پیچشی، هوش مصنوعی می‌تونه اسکن‌های MRI بیماران رو برای تشخیص تومور یا رشد غیرمعمول بافت‌ها اسکن کنه. به لطف بهره گیری از داده‌های کامپیوتری، سرعت تشخیص الگوریتم‌های هوش مصنوعی طبیعتا سریع تر از یک رادیولوژیست هستش و درصد خطا نیز در سطح پایین تری قرار داره.
  • جراحی با کمک ربات: ربات های جراحی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرن ضریب اشتباه بسیار پایینی دارن و می‌تونن تمام مدت و بدون خستگی و افت عملکرد به جراحی بپردازن. به لطف دقت بسیار بالا، شیوه‌های جراحی ایمن تری نسبت به روش‌های سنتی توسعه پیدا کرده که زمان نقاهت بیمار رو تا حد چشمگیری کاهش میده.

 

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه تجارت الکترونیک (E-commerce) چیست؟

  • پیشنهادات بهتر: احتمالا اولین مثالی که از به کارگیری هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک یا ای کامرس زده میشه، ارائه پیشنهادات بهتر به کاربران هستش. دلیلش هم سادست، این یکی از حوزه‌هاییه که هوش مصنوعی نتایج فوق العاده خوبی رو ارائه داده.
    اکثر کسب و کارهای بزرگ دنیا در حوزه‌ E-commerce امروزه برای پیشنهاد محصول و پروموشن‌ها به مشتریانشون از هوش مصنوعی کمک می‌گیرن. به همین دلیل، این کسب و کارها شاهد رشد قابل توجهی در درآمدهاشون هستن.
  • چت بات‌ها: یکی دیگه از مشهورترین مثال‌ها در صنعت‌ای کامرس، چت بات‌ها هستن و امروزه تقریبا به هر وب سایتی مراجعه کنین می‌تونین اثری از اونها رو ببینین. این چت بات‌ها امکان پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان رو در ساعت‌های غیر اداری (مانند نیمه شب) یا خیلی شلوغ فراهم می‌کنن.
  • فیلتر کردن نظرات اسپم و جعلی: سایت‌های بزرگی مثل آمازون روزانه میزبان میلیون‌ها کاربر و مشتری هستن. نظارت روی کامنت‌ها و بررسی‌های ثبت شده توسط این حجم از بازدیدکننده عملا توسط انسان قابل انجام نیست. با بهره گیری از قدرت NLP، تکنولوژی هوش مصنوعی میتونه این نظرات رو اسکن کنه و مواردی که اسپم یا جعلی به نظر میرسه رو فیلتر کنه.
  • بهینه سازی جستجو: تقریبا تمام وب سایت‌های ای کامرس بر اساس جستجوی کاربران و نیازمندی های اونها کار می کنن. هوش مصنوعی میتونه با توجه به هزاران پارامتر، نتایج جستجو رو بهینه سازی کنه و در نتیجه به کاربر برای رسیدن به همان محصول یا خدماتی که نیاز داره کمک کنه.
  • زنجیره تامین: از هوش مصنوعی میشه برای پیش بینی میزان تقاضای محصولات مختلف در بازه های زمانی متفاوت استفاده کرد. اینطوری کسب و کارها می‌تونن میزان موجودی رو بر اساس تقاضا مدیریت کنن.

 

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه منابع انسانی چیست؟

  • ایجاد فرهنگ سازمانی: AI برای آنالیز اطلاعات کارمندان و اختصاص اونها به تیم‌های مناسب، تخصیص پروژه‌ها بر اساس شایستگی تیم‌ها، جمع آوری بازخوردها در مورد محیط کار و حتی پیش بینی نرخ خروج کارمندان یک شرکت مورد استفاده قرار بگیرن.
  • استخدام: با بهره گیری از قدرت NLP، هوش مصنوعی می‌تونه در چند ثانیه هزاران رزومه رو بررسی و بهترین گزینه‌ها رو به واحد منابع انسانی معرفی کنه. علاوه بر سرعت به مراتب بالاتر، در این روش از خطاهای انسانی یا سوگیری های شخصی هم خبری نیست.

موارد استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها و صنایع مختلف بسیار گسترده هستش. در این بخش به چند مثال در حوزه آی تی اشاره می‌کنیم:

  • پیش بینی مبتنی بر Artificial Intelligence (مانند سرویس Google Maps)
  • الگوریتم های جستجوی گوگل
  • دستیار صوتی هوشمند مثل آمازون Alexa یا اپل Siri
  • اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی (مثل اوبر یا لیفت)
  • سیستم اتوپایلوت در هواپیماها
  • فیلتر کردن اسپم در سرویس های ایمیل
  • تشخیص چهره
  • پیشنهادات جستجو
  • تبدیل گفتار به نوشتار
  • تشخیص و جلوگیری از کلاهبرداری

مزایای بهره گیری از هوش مصنوعی در کسب و کار چیست؟

نقش Artificial Intelligence در زندگی روزمره انسان هر روز پر رنگ تر میشه. کسب و کارها هم می‌تونن با به کارگیری راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف، عملیات‌ها رو بهینه کنن و با ایجاد مزایای رقابتی، رشد سریع تری رو تجربه کنن.

چشم انداز نوآوری‌ها و توسعه در AI بسیار وسیع و نوید بخش هستش و می‌تونه جهان کنونی رو در آینده‌ای نزدیک به شیوه‌های مختلف متحول کنه. در ادامه می‌تونین 10 مورد از محبوب ترین مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار رو مشاهده کنین.

 

مزایای بهره گیری از هوش مصنوعی در کسب و کار چیست؟

 

1. اتوماسیون

اتوماسیون یکی از رایج ترین بخش‌هاییه که میشه به مزایای Artificial Intelligence دسترسی پیدا کرد. به کارگیری هوش مصنوعی در این حوزه تاثیرات چشمگیری روی ارتباطات، حمل و نقل، محصولات مصرفی و صنایع خدماتی داشته.

اتوماسیون نه تنها نرخ تولید و بهره وری رو در این بخش‌ها افزایش میده بلکه به مصرف بهینه مواد اولیه، بهبود کیفیت محصول، کاهش زمان تولید و افزایش ایمنی هم کمک می‌کنه. اتوماسیون همچنین به کسب و کارها اجازه میده منابع رو برای مقاصد مهمتری آزاد کنن.

 

2. تصمیم گیری هوشمند

هوش مصنوعی همیشه برای تصمیم گیری هوشمندتر در کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته. این تکنولوژی می‌تونه به ارائه اطلاعات، تحلیل ترندها، ایجاد یکنواختی در داده‌ها، ارائه پیش بینی و کمی سازی عدم قطعیت‌ها کمک کنه تا در نهایت یک شرکت تصمیمات بهتری بگیره.

هوش مصنوعی از احساسات و سوگیری‌ های شناختی انسانی پیروی نمی‌کنه و به همین دلیل، در شرایط مختلف بهترین تصمیمات رو می‌گیره.

 

3. بهبود تجربه مشتری

راهکارهای مبتنی بر AI به کسب و کارها کمک می‌کنن تا به درخواست‌ها و شکایت های مشتری در زمان سریع تری پاسخ بدن و مشکلاتشون رو حل کنن. استفاده از هوش مصنوعی به همراه تکنولوژی NLP در چت بات‌ها امکان تولید پیام های شخصی سازی شده برای مشتریان جهت بهبود تجربه مشتری رو فراهم می‌کنه.

اینطوری به مشتری کمک می کنین تا بهترین راهکار رو با توجه به نیازش پیدا کنه و همچنین فشار کاری سنگین رو از روی نیروهای پشتیبانی برمیدارین.

 

4. پیشرفت‌های پزشکی

استفاده از راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش مراقبت های بهداشتی این روزها بسیار محبوب شده. برای مثال تکنولوژی مانیتورینگ از راه دور بیمار به بیمارستان امکان تشخیص های کلینیکی و توصیه‌های درمانی بدون نیاز به ملاقات حضوری بیمار رو میسر می‌کنه.

هوش مصنوعی همچنین می‌تونه به مانیتورینگ نرخ پیشرفت بیماری‌های مسری و حتی پیش بینی تاثیرات آنها در آینده و بحران‌های ناشی از اون کمک کنه.

 

5. تحقیق و تحلیل داده

تکنولوژی AI و داده کاوی می‌تونن برای تحلیل داده به صورت خیلی بهینه تر مورد استفاده قرار بگیرن. این تکنولوژی امکان ایجاد مدل‌ها و الگوریتم‌های پیش بینی کننده برای پردازش داده و نتایج حاصل از ترندها و سناریوهای مختلف رو در دسترس قرار میده.

علاوه بر این، توانمندی‌های پردازشی پیشرفته هوش مصنوعی روند پردازش و تحلیل داده برای مقاصد تحقیق و توسعه رو به مراتب سریع تر می‌کنه.

 

6. حل مشکلات پیچیده

توسعه‌های صورت گرفته در تکنولوژی‌های Artificial Intelligence از یادگیری ابتدایی ماشین گرفته تا مدل‌های پیشرفته یادگیری عمیق ماشین امکان حل مشکلات پیچیده رو میسر کرده. از تشخیص کلاهبرداری و تعامل شخصی سازی شده با مشتری گرفته تا پیش بینی آب و هوا و تشخیص پزشکی، هوش مصنوعی به کسب و کارهای مختلف در صنایع متفاوت کمک می‌کنه تا خیلی سریع راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و چالش‌ها رو پیدا کنن.

 

7. تداوم کسب و کار

پیش بینی کسب و کار با استفاده از تکنولوژی AI نه تنها به شرکت‌ها در تصمیم گیری‌های حیاتی کمک می‌کنه بلکه اونها رو برای مواجهه با موقعیت‌های اضطراری و تداوم کسب و کار آماده می‌کنه. امروزه مدیریت ریسک تا حد زیادی به مدیریت و تحلیل داده بستگی داره.

ابزارهای مبتنی بر AI به سازمان ها کمک می‌کنن تا در شرایط بحرانی کسب و کار واکنش بهتری داشته باشن. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همچنین با ایجاد سناریوهایی به کسب و کارها کمک می‌کنه تا برای یک تدوین استراتژی ریکاوری پس از بحران برنامه ریزی بهتری داشته باشن.

 

8. مدیریت وظایف تکراری

انجام وظایف تکراری در کسب و کار نه تنها زمان بره بلکه باعث خستگی و یکنواختی میشه و در نتیجه بهره وری پرسنل رو در بلند مدت کاهش میده. ابزارهای رباتیک اتوماسیون فرآیند مبتنی بر AI می‌تونن با خودکار کردن ارتباطات بین سیستم های کسب و کار، وظیفه انجام امور زمان بر و خسته کننده رو برعهده بگیرن.

این وظایف میتونه در سیستم های دیجیتال در بخش هایی مثل منابع انسانی، IT، مارکتینگ یا فروش باشه که این ابزارها در سریع ترین زمان و با کمترین خطا فرآیندهای کسب و کار رو انجام میدن.

 

9. به حداقل رساندن خطاها

یکی دیگه از مزایای بزرگ اتوماسیون وظایف معمول در کسب و کار با استفاده از ابزارهای AI اینه که می‌تونین بروز خطاهای انسانی رو به حداقل برسونین. ابزارهای اتوماسیون رباتیک بدون خستگی روی ورود داده و پردازش اونها نظارت دارن و باعث می‌شن سیستم‌های دیجیتال با بالاترین کارایی و کمترین اشتباهات پردازشی کار کنن.

این موضوع به خصوص در کسب و کارهایی که بروز خطا در اونها به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست، از اهمیت زیادی برخورداره.

 

10. افزایش کارایی کسب و کار

هوش مصنوعی به شما این اطمینان رو میده که خدمات دهی 24 ساعته هستش و در تمام این مدت هم عملکرد و یکپارچگی در بالاترین سطح حفظ میشه. انجام وظایف تکراری کسب و کار چیزی نیست که باعث خستگی ابزارهای AI بشه و اینطوری نیروهای انسانی میتونن روی انجام وظایف پیچیده تر متمرکز بشن و فرسودگی شغلی کمتری رو تجربه کنن.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

بزرگترین چالش‌های هوش مصنوعی

همانطوری که گفتیم هوش مصنوعی و سیستم های مبتنی بر اون مزایای زیادی رو برای یک کسب و کار به دنبال دارن. اما بعضی از این مزایا مثل شمشیر دو لبه هستن و اگر درست و اصولی پیاده سازی نشن می‌تونن به عنوان یک نقطه ضعف یا چالش در نظر گرفته بشن.

 

بزرگترین چالش‌های هوش مصنوعی

 

– سوگیری الگوریتم‌های هوش مصنوعی

اگر توسعه دهنده‌هایی که الگوریتم‌های هوش مصنوعی رو برنامه نویسی می‌کنن نسبت به موضوعات مختلف سوگیری خاصی داشته باشن، این امکان وجود داره که الگوریتم‌ها هم دارای سوگیری باشن. از اونجایی که در خصوص نحوه تصمیم گیری الگوریتم‌ها در پشت صحنه شفافیتی وجود نداره، ممکنه نتایج به دست اومده هم دچار سوگیری باشن.

 

– فقدان حریم خصوصی

اکثر شرکت‌ها به جمع آوری و نگهداری اطلاعات مربوط به کاربران علاقه دارن. حریم خصوصی میلیون‌ها شهروند و مشتری در چنین شرایطی در معرض خطر قرار می‌گیره. جمع آوری اطلاعات بدون اجازه افراد کاریه که خیلی راحت با استفاده از هوش مصنوعی انجام میشه.

 

– عدم شفافیت

هوش مصنوعی شامل برنامه نویسی پیچیده و پیشرفته محصولاته که واقعا نمیشه به افراد معمولی توضیح داد. علاوه بر این، الگوریتم‌های اکثر محصولات یا اپلیکیشن‌ ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور جلوگیری از نفوذهای امنیتی یا تهدیدات مشابه، مخفی نگه داشته میشن.

به همین دلیل، واقعا شفافیتی در خصوص الگوریتم های داخلی محصولات AI وجود نداره و به همین دلیل گاهی اوقات مشتری ها خیلی سخت میتونن به این نوع محصولات اعتماد کنن.

 

– نظارت و مسئولیت پذیری ضعیف

وقتی یک سیستم یا محصول AI اقدامی غیراخلاقی انجام میده، پیدا کردن مقصر یا مسئول چالش برانگیز میشه. برای نظارت روی فرآیندهای داده مبتنی بر هوش مصنوعی به قوانین نظارتی پویا و منعطف نیاز داریم.

 

– نیاز به داده‌های عظیم

اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فعلی نه تنها به داده های کاملا مشخص و علامت گذاری شده نیاز دارن بلکه حجم اطلاعات مورد نیاز هم بسیار وسیعه. مثلا بزرگترین بازیگرهای حوزه AI یعنی آمازون، گوگل و فیسبوک رو در نظر بگیرین. تمام این شرکت ها به این دلیل پیشتازن که به مجموعه‌های وسیعی از داده دسترسی دارن.

 

– کیفیت داده

برای تعیین کیفیت داده پارامترهای مختلفی از جمله یکنواختی، دقت، مداوم و کامل بودن باید در نظر گرفته بشه. سیستم‌های مدرن باید نسبت به کیفیت داده های ورودی/خروجی مطلع بشن. حتی اگر داده‌های نامناسب و ناقص به صورت ناخواسته به سیستم وارد شد، این سیستم‌ها باید قابلیت تشخیص و تصمیم گیری درست رو داشته باشن.

گام های لازم برای پیاده سازی هوش مصنوعی در یک شرکت یا کسب و کار چیست ؟

نمیشه انکار کرد Artificial Intelligence آینده کسب و کارها رو تشکیل میده و دیر یا زود اکثر شرکت ها باید این تکنولوژی رو پیاده سازی کنن تا بتونن در میدان رقابت حضور داشته باشن. در ادامه به 7 گام مهم برای پیاده سازی هوش مصنوعی در یک کسب و کار اشاره می‌کنیم.

 

گام های لازم برای پیاده سازی هوش مصنوعی در یک شرکت

 

1. درک تفاوت بین AI و ML

بهترین نقطه برای شروع درک تفاوت‌های بین هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) هستش. با اینکه گاهی اوقات این دو مفهوم به جای هم به کار میرن اما در واقع تفاوت‌های جزیی اونها باعث میشه تا برای مقاصد خاصی مناسب باشن.

هوش مصنوعی در واقع به قابلیت فکر کردن ماشین‌های برنامه نویسی شده (کامپیوترها یا ربات ها) اشاره می‌کنه. یادگیری ماشین هم یکی از حوزه‌های هوش مصنوعیه که به ماشین‌ها این امکان رو میده تا از طریق داده‌های موجود یاد بگیرن و در نهایت تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشن.

 

2. تعیین نیازهای کسب و کار

بعد از اینکه درک درستی از تفاوت بین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به دست آوردین، وقتشه که اهدافی که به دنبالش هستین رو مشخص کنین. باید ببینین چطور این دو تکنولوژی می‌تونن به شما کمک کنن تا به شیوه بهتری به این اهداف دست پیدا کنین.

قبل از هر چیزی، مشکلاتی که قراره هوش مصنوعی اونها رو حل کنه مشخص کنین. برای این کار بهتره به 5 سوال زیر پاسخ بدین:

  1. چه نتیجه ای رو انتظار دارین ببینین؟
  2. موانع اصلی برای رسیدن به این نتایج چه مواردی هستن؟
  3. هوش مصنوعی چطور قراره کسب و کارتون رو به سمت موفقیت هدایت کنه؟
  4. چطور قراره موفقیت رو اندازه گیری کنین؟
  5. چه اطلاعاتی در حال حاضر موجوده و چه اطلاعاتی رو باید تهیه کنین؟

پاسخگویی به این سوالات می‌تونه به شما در تعیین نیازهای کسب و کارتون کمک کنه و در نتیجه بهترین راهکار رو انتخاب کنین.

 

3. اولویت دهی به عوامل اصلی ارزش آفرین در هوش مصنوعی (Artificial intelligence)

وقتی نیازهای کسب و کار مشخص شد، باید مزایایی که هوش مصنوعی از نظر کسب و کار و مالی برای شرکتتون به ارمغان میاره رو شناسایی کنین. برای کسب نتایج بهتر از پیاده سازی AI در کسب و کار، میتونین روی اهداف کوتاه مدت تمرکز کنین.

 

4. ارزیابی توانمندی‌های داخلی

همیشه بین چیزی که واقعا قصد دارین توسعه بدین و چیزی که در یک بازه زمانی مشخص میشه بهش دست پیدا کرد اختلاف وجود داره. بنابراین، بعد از اولویت بندی اهدافتون، باید بهترین رویکرد رو انتخاب کنین:

  • ایجاد یک راهکار جدید از صفر با استفاده از منابع داخلی
  • خرید یک محصولات آماده از بازار
  • همکاری با یک شریک تجاری برای توسعه پروژه AI خودتون

 

5. دریافت مشاوره

اگر در حال حاضر به یک تیم توسعه دهنده قوی در شرکتتون دسترسی دارین، احتمالا بتونن پروژه AI شما رو انجام بدن. اما در غیر این صورت، بهتره قبل از شروع کار حتما با متخصصین این حوزه مشورت کنین.

توسعه هوش مصنوعی مشابه توسعه یک نرم افزار معمولی نیست. در واقع هوش مصنوعی یک تخصص پیچیده هستش که یادگیری اون خیلی سخته و برای ساخت الگوریتم‌هایی که بتونن به ماشین یاد بدن چطوری فکر کنه، خودش رو بهبود بده و جریان های کاری کسب و کارتون رو بهینه کنه، به تجربه زیادی نیاز هستش.

 

6. آماده سازی داده

هوش مصنوعی قدرتمنده اما الگوریتم های اون فقط وقتی کار می کنن که شما بدونین دقیقا به دنبال چه چیزی هستین و از اون مهمتر، مثال‌های خوبی رو آماده کرده باشین که الگوریتم‌ها بتونن از اونها یاد بگیرن.

به همین دلیل، قبل از اینکه کار رو شروع کنین، باید داده های با کیفیت و تمیز رو آماده کنین. اما داده تمیز به چه معنیه؟ به طور کلی مجموعه داده شما باید دارای شرایط زیر باشه:

  • فاقد اطلاعات غیرهمبسته باشه
  • تا حد ممکن دقیق باشه
  • تمام خصوصیات مورد نیاز الگوریتم ها برای انجام وظایفشون رو داشته باشه
  • شروع محدود

اگر گام های بالا رو به درستی انجام داده باشین شما برای شروع آماده هستین. اما نکته مهم اینه که همون اول تمام داده ها رو در اختیار سیستم AI قرار ندین و انتظار معجزه نداشته باشین! می‌تونین با مجموعه ای از داده های نمونه و کوچک استفاده کنین تا عملکرد سیستم ارزیابی بشه.

اگر به نتایج دلخواهتون رسیدین یا حداقل نزدیک شدین می‌تونین اطلاعات رو در حجم وسیعی در دسترس سیستم قرار بدین و منابع مالی رو از طریق سهامداران تامین کنین.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

آینده هوش مصنوعی

دنیای کسب و کار دست خوش تغییرات زیادی شده و واژه مونوپولی در تجارت دیگه مفهوم سابق رو نداره. کسب و کارهای کوچک هم با اتخاذ استراتژی‌های درست میتونن سهم درآمدی خوبی از بازار رو تجربه کنن.

با اینکه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حال حاضر تا حد زیادی به مجموعه‌های وسیعی از داده نیاز دارن، اما در آینده ای نزدیک این وابستگی کمتر میشه و کسب و کارهای کوچک هم می‌تونن از تمام پتانسیل‌های این دو تکنولوژی بهره ببرن.

بدون شک کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما بیشتر و بیشتر میشه. از Siri گرفته تا ماشین‌های خودران، هوش مصنوعی می‌تونه با شبیه سازی خصوصیات و رفتار انسانی، سبک زندگی انسان‌ها رو به طور چشمگیری متحول کنه.

هوش مصنوعی به شرکت‌های کوچک در صنایع مختلف این امکان رو میده تا روش های تست شده و موفق رو برای دستیابی به اهداف بیزنسی سطح بالاتر پیاده سازی کنن. استارت آپ‌ها می‌تونن با هوش مصنوعی مزیت رقابتی محسوس تری داشته باشن و شرکت های بزرگ هم توانایی ارائه راهکارهای نوآورانه تر رو پیدا کردن.

ما در حال گذار به مرحله‌ای هستیم که در اون کسب و کارها می‌تونن با استفاده از راهکارهای کاملا مبتنی بر تکنولوژی، چالش‌های متعدد رو در زمانی کوتاه و با کارایی بالا حل کنن. تحلیل ابر داده‌ها نقشی اساسی در پیشبرد تکنولوژی هوش مصنوعی داره و در آینده نزدیک صنایع مختلفی مثل تلکام، برق، سیستم‌های خدمات درمانی، کشاورزی و آموزش از مزایای این تکنولوژی بهره مند میشن.

سوالات متداول


  • هوش مصنوعی چیست؟

    هوش مصنوعی در واقع الگوریتم‌هایی هستن که به ماشین‌ها و کامپیوترها امکان فکر کردن میده و در واقع اونها رو به موجوداتی باهوش تبدیل می‌کنه. این دستگاه‌ها می‌تونن با استفاده از داده‌ها، تصمیم گیری کنن و خیلی از کارهای انسان‌ها رو انجام بدن.


  • هوش مصنوعی کجا استفاده میشه؟

    هوش مصنوعی در صنایع مختلف و در سراسر جهان استفاده میشه. خدمات درمانی، ای کامرس، خرده فروشی، امنیت و نظارت، تحلیل ورزشی، تولید و خودروسازی از جمله مواردی هستش که هوش مصنوعی نقش پر رنگی داره.


  • مزایای هوش مصنوعی چیست؟

    هوش مصنوعی مزایای زیادی از جمله عدم خستگی، عملکرد کاملا یکنواخت و مستمر، تصمیم گیری سریع تر، نوآوری‌های جدید، کاهش خطاهای انسانی و انجام وظایف تکراری یا طاقت فرسا رو ارائه میده.


  • آیا آینده متعلق به هوش مصنوعیه؟

    در حال حاضر ما در عصری زندگی می‌کنیم که هوش مصنوعی تا حد زیادی پیشرفت کرده و درهای زیادی رو به روی کسب و کارها باز کرده. میزان تقاضا برای متخصصین AI روز به روز در حال افزایشه و در سال های آینده اکثر کسب و کارها برای بقا باید از این تکنولوژی بهره ببرن.

2 دیدگاه دربارهٔ «هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟»

  1. سلام وقتتون بخیر هوش مصنوعی یکی از بهترین اختراعات تاریخ بشره عالیه

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقت شما هم بخیر باشه
      بله واقعا مخصوصا الان که هوش مصنوعی های متنوعی برای عموم باز شده مثل chat gpt

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا