لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

سیستم کنترل تردد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیستم کنترل تردد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کنترل تردد تعیین می کند چه افرادی می توانند به منابع موجود در یک مکان یا سازمان دسترسی داشته باشند. کنترل تردد یکی از اصول ضروری امنیت است که درصد خطر را برای کسب و کار یا سازمان به حداقل می رساند.

کنترل تردد فیزیکی دسترسی به محوطه ها، ساختمان ها، اتاق ها و دارایی های فیزیکی فناوری اطلاعات را محدود و مشخص می کند.

برای تأمین امنیت دیتا سنتر تجهیزات، سازمان ها از سیستم های کنترل تردد الکترونیکی استفاده می کنند که برای محدود سازی و کنترل تردد و ردیابی داده های تردد، به اسناد هویت کاربر، کارت های کنترل تردد کارکنان، اطلاعات بیومتریک و گزارشات متکی هستند. برخی از این سیستم ها برای کنترل تردد هوشمند به اتاق ها و ساختمان ها، دارای پنل های کنترل تردد و همچنین آلارم هستند و قابلیت اتصال به یک نرم افزار مانیتورینگ را نیز دارا می باشند.

سیستم های کنترل تردد با ارزیابی اطلاعات ورود شامل گذرواژه‌ ها، شماره شناسایی شخصی (PIN)، اسکن های بیومتریک، علائم امنیتی یا سایر عوامل تأیید اعتبار، وظیفه مهم تأیید هویت و کنترل هوشمند تردد را انجام می دهند. سیستم های کنترل تردد چند عاملی، که نیاز به دو یا چند عامل برای تأیید اعتبار دارند، اغلب بخش مهمی از لایه های نظارتی و دفاعی تجهیزات کنترل تردد را تشکیل می دهند.

 

سامانه کنترل تردد چگونه کار می کند؟

سیستم های کنترل تردد متصل به درب با یک دستگاه قفل الکترونیکی کار می کنند. این وسیله را می توان روی درب ورودی اصلی و یا درب های درون مجموعه قرار داد. برای ورود به ساختمان یا اتاق، کاربر باید قادر باشد اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهد – به عنوان مثال یک رمز عبور یا یک کارت. کارت روی یک کارت خوان کشویی کشیده می شود یا روی آن قرار می گیرد. در بعضی موارد ممکن است یک کد لازم باشد، به این معنی که از کاربر خواسته می شود که کد صحیح را روی یک صفحه کلید وارد کند.

سیستم های کنترل تردد متصل به درب از دستگاهی به نام کنترلر استفاده می کنند. هر کنترلر نرم افزار مخصوص به خود را دارد و نرم افزار اصلی روی سرور اجرا می شود. برخی از سرورها ممکن است صدها کنترل کننده را مدیریت کنند.

علاوه بر محدود کردن دسترسی، سیستم های کنترل تردد متصل به درب می توانند با سیستم های ویدیویی و آلارم به طور همزمان استفاده شوند، که به این ترتیب می توانید ببینید چه کسی وارد ساختمان می شود و هر رویدادی را که باعث فعال شدن آلارم شود را مشاهده کنید.

 

انواع مدل های سیستم کنترل تردد

به طور کلی سیستم های کنترل تردد، به دو نوع کلی کنترل تردد پرسنل و افراد و سامانه کنترل تردد خودرو و وسایل نقلیه تقسیم می شوند.

 

کنترل تردد پرسنل و افراد (حضور غیاب)

سیستم های کنترل تردد پرسنل و افراد به طور کلی به سه دسته تجهیزات کنترل تردد کارتی، دستگاه کنترل تردد بیومتریک و سیستم کنترل تردد رمزی تقسیم می شوند.

 

تجهیزات کنترل تردد کارتی

کارت تردد در واقع یک کلید یا نشانه امنیتی است که به شما امکان دسترسی از طریق سیستم های کنترل تردد به عنوان مثال تجهیزات کنترل تردد اتاق سرور را می دهد. این سیستم ها به یک کارت خوان (نصب شده روی درب) نیاز دارند و شما با قرار دادن کارت خود روی کارت خوان، کشیدن آن یا وارد کردن آن می توانید به محل مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

با استفاده از این کارت ها، کاربران دیگر نیازی به استفاده از کلید نخواهند داشت. اگر کد منحصر به فرد روی کارت شما توسط کارت خوان تشخیص داده شود، اجازه دسترسی توسط سیستم کنترل تردد هوشمند داده می شود.

 

دستگاه کنترل تردد رمزی

معمولا وقتی صحبت از احراز هویت می شود همه ما فورا به رمز یا شماره PIN فکر می کنیم که با وارد کردن صحیح آن اجازه دسترسی به هر شخصی داده می شود. استفاده از این روش در سیستم های کنترل تردد و حضور و غیاب کاملا رایج است؛ این روش همچنین در بانکداری و برای تأیید دسترسی به حساب هایی مانند ایمیل یا سایر حساب های آنلاین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به کار گیری این روش تایید بسیار آسان و راحت است اما اگر رمز عبور فراموش شود، ممکن است مشکلات غیر قابل جبرانی به وجود بیایند.

خطر اصلی امنیتی در این روش همین رمز ها هستند. گذرواژه‌ها و PIN ها ممکن است هک یا کرک شده، به اشتراک گذاشته شده (عمداً یا غیر عمدی) یا به بیرون درز داده شوند، که هر یک از این موارد به سادگی به افراد غیر مجاز امکان دسترسی می دهد. برای جلوگیری از این مشکل باید مرتباً گذرواژه ‌ها را تغییر دهید. اما انجام این کار می تواند به یاد آوردن رمزعبور صحیح را از آنچه هست هم دشوارتر کند.

این نوع تجهیزات کنترل تردد بیشتر در راه حل های کنترل تردد برای املاک خصوصی یا شرکت های کوچکتر مشاهده می شود و نه در شرکت ها یا سازمان هایی با تعداد کارمندان و نقاط کنترل تردد زیاد. دلیل این امر این است که اگر از چندین رمز عبور استفاده شود یا از همان رمز عبور برای چندین درب یا پرسنل استفاده شود، این گزینه کنترل تردد می تواند به‌طور فزاینده ای پیچیده و غیر عملی شود و ایمنی کمتری داشته باشد. بنابراین در مقیاس پذیری این راه حل محدودیت هایی وجود دارد.

 

دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی و تشخیص چهره (بیو متریک)

سیستم های کنترل تردد بیومتریک مانند سیستم کنترل تردد اثر انگشتی، سطح امنیتی برتری نسبت به سایر سیستم های کنترل تردد مانند کارت یا رمز عبور دارند زیرا رمز خوان های بیومتریک افراد را شناسایی می کنند، نه کارتها یا رمزهای عبور. در گذشته تنها مؤسسات امنیتی رده بالا قادر به نصب سیستم های کنترل تردد بیومتریک بودند، اما اکنون هزینه سیستم های کنترل تردد بیومتریک با سیستم های کنترل تردد مبتنی بر کارت تقریبا برابر شده است.

سیستم های کنترل تردد بیومتریک از اسکنرهای بیومتریک به عنوان ابزاری برای تأیید اعتبار استفاده می کنند. رایج ترین سیستم های کنترل تردد بیومتریک، دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی، اسکنر عنبیه و اسکنر شبکیه است. این سیستم های کنترل تردد در مقایسه با روش های سنتی بسیار پیشرفته هستند و از امنیت بسیار بالایی برخوردارند. کارت ها و سایر دستگاه های مشابه کنترل تردد در مقایسه با کلیدها مزایای قابل توجهی ارائه می دهند اما ممکن است توسط افراد به سرقت بروند یا گم شوند. اما سیستمهای کنترل تردد بیومتریک برای اجازه دسترسی به ویژگیهای منحصر به فرد و فیزیکی هر کاربر متکی هستند.

 

کنترل تردد خودرو و سایر وسایل نقلیه

سامانه کنترل تردد خودرو به ‌طور خودکار تمام مراحل تصمیم گیری در مورد ورود و خروج خودرو را کنترل می کند، یعنی: تصویربرداری از وسیله نقلیه، مدیریت لیست وسایل نقلیه، تصمیمات دسترسی و کنترل مانع ورود. در ادامه به چگونگی اجرای این مراحل اشاره می شود:

  • یک وسیله نقلیه وارد منطقه تشخیص می شود
  • دوربین تصویری از پلاک خودرو را ضبط می کند
  • دوربین تصویر را به کنترل کننده درب می فرستد
  • کنترل کننده درب لیست وسایل نقلیه خود و همچنین قوانین ورود و خروج را بررسی می کند
  • کنترل کننده درب دستور نهایی را به مانع می فرستد
  • مانع دستور باز / بسته را اجرا می کند

تصمیمات ورود می توانند براساس تأیید پلاک به همراه عواملی از قبیل: روز هفته، ساعت روز، انواع اعتبار نامه ها و غیره اجرا شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا