لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

طوفان فکری (بارش فکری) چیست؟ + جدیدترین متدهای آن

طوفان فکری

آیا دارین برای درک یک مفهوم تلاش می کنین؟ یا در رسیدن به یک برنامه بازاریابی موفق دچار چالش شدین؟ خب طوفان فکری یک ابزار مهمه که می تونه مشکلات شما رو حل کنه. چه دانش آموز باشین و چه حرفه ای، طوفان فکری مفهومی جهانی هستش که می تونه به هر کسی کمک کنه راه حل های خلاقانه ای رو برای مشکلات پیدا کنه.

بارش فکری در کل عالیه اما به شرطی که اون رو درست انجام بدین. وقتی که در یک دو راهی قرار گرفتین یا حتی در فرآیند برنامه ریزی خودتون به یک مانع محکم رسیدین، طوفان فکری می تونه بهتون کمک کنه تا مسیر روشنی رو برای راه حل پیدا کنین.

این روش برای تشویق ایده ها و مفاهیم جدید بدون فیلتر یا قضاوت کردن، عالی هستش و معمولا برای برانگیختن ایده ها و پیشنهادات فی البداهه برای یک مشکل استفاده می شه. در این مقاله جامع می تونین با طوفان فکری (بارش فکری) بیشتر آشنا بشین و ببینین چطور می تونین از اون در حل مسایل مختلف خودتون کمک بگیرین.

 

طوفان فکری (بارش فکری) چیست؟

طوفان فکری (brainstorm) یک روش خلاقانه برای حل مساله هستش که ایجاد ایده های جدید یا توسعه ایده های موجود رو شامل می شه. طوفان فکری که با عنوان بارش فکری هم شناخته می شه می تونه به صورت فردی یا گروهی انجام بشه و هیچ دستورالعمل دقیقی برای این فرآیند وجود نداره.

برای شروع فرآیند طوفان فکری، اول باید هدف یا هدف اصلی رو تعریف کرد. وقتی هدف یا موضوعی ارائه می شه، موانعی که ممکنه پیش بیاد رو بررسی می کنیم. مشکل یا موقعیت از زوایای مختلف تجزیه و تحلیل می شه و راه حل هایی برای رفع چالش ها شناسایی می شه.

در طول جلسات بارش فکری، تمام ایده ها بدون قضاوت یا ساختار مورد توجه قرار می گیرن و یادداشت می شن و بعضی از ایده ها هم ممکنه با هم ترکیب بشن. برای ایجاد یک برنامه بازاریابی برای برند خودتون، می تونین با تعریف هدف و چشم انداز اون شروع کنین.

بعدش روی استراتژی تبلیغاتی، درک مشتری، قیمت گذاری و تحلیل رقبا تمرکز کنین. با در نظر گرفتن این عوامل، می تونین یک برنامه بازاریابی هیجان انگیز جدید رو ایجاد کنین.

 

فرآیند طوفان فکری چه هدفی داره؟

بارش فکری به معنای تولید ایده های جدید هستش. الکس فایکنی آزبورن در سال 1942 در حالی که در شرکت تبلیغاتی خودش BBDO مشغول فعالیت بود، این مفهوم رو ایجاد کرد. اما معرفی رسمی این فرآیند در واقع در سال 1953 اتفاق افتاد.

هدف اصلی طوفان فکری خلق ایده های جدید بود بدون اینکه از هیچ فکر و ایده ای انتقاد بشه. بارش فکری می تونه در دستیابی به چیزهای زیادی به شما کمک کنه.

brainstorm به دنبال اینه که به شیوه ای خلاقانه یا نوآورانه به یک مشکل بپردازیم. بارش فکری تکنیکی هستش که روی تقویت فرآیند تولید ایده و ارتقای خلاقیت در بین افراد تمرکز داره. هدف اصلی طوفان فکری تشویق به جریان آزاد ایده ها بدون قضاوت یا نقد کردن هستش.

یکی از اهداف طوفان فکری تداعی ایده ست که شامل گروه بندی ایده ها با هم یا توسعه ایده های موجود می شه. در نهایت این فرآیند از رویکردی جدید به یک مشکل برای ایجاد انبوهی از ایده های جدید حمایت می کنه.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

چهار قانون اصلی بارش فکری

قوانین طوفان فکری ضروری هستن چون به هدایت بحث کمک می کنن. با رعایت این قوانین می تونین مطمئن بشین که همه در طول جلسه بارش فکری ایده های خودشون رو مطرح کردن. برای اینکه به حداکثر پتانسیل طوفان فکری دست پیدا کنین، بهتره این چهار قانون رو در تمام جلسات رعایت کنین:

  1. روی کمیت تمرکز کنین نه کیفیت
  2. از هیچ ایده بدی انتقاد نکنین تا وقتی که زمان اولویت بندی برسه
  3. ایده های بزرگ رو تشویق کنین
  4. بر اساس ایده های دیگران، به ایده های جدید برسین

این قوانین تضمین می کنه که تیم شما در یک جلسه طوفان فکری موفق می شه. البته از اونجایی که داریم راجع به خلاقیت صحبت می کنیم، احتمالا هیچ کس دوست نداره از قانون صحبت کنیم. بنابراین، می تونین این چهار مورد رو به عنوان راهنما در نظر بگیرین و اجازه بدین ایده های خلاقانه جریان پیدا کنن.

 

چهار قانون اصلی طوفان فکری

 

انواع روش های طوفان فکری

همون طور که گفته شد، طوفان فکری می تونه به صورت فردی یا گروهی انجام بشه. در این بخش هر دو رو توضیح میدیم.

 

– طوفان فکری فردی

طوفان فکری فردی می تونه به صورت گروهی یا به تنهایی انجام بشه. تحقیقات تقسیم بندی می شن که در نتیجه ایده ها با بالاترین کیفیت تولید می شن. بارش فکری فردی، مثل بارش فکری گروهی، مستلزم اینه که فرد از قوانین مشابه اما با استثنائات جزیی پیروی کنه.

تکنیک های تقویت اثر بارش فکری رو می شه در بارش فکری فردی هم به کار برد. طوفان فکری فردی عموما در حل مسایل ساده موثرتر هستش.

 

– طوفان فکری گروهی

طوفان فکری گروهی مزایای آشکاری نسبت به بارش فکری فردی داره. ایده های زیاد رو فقط در گروه ها می شه به دست آورد. علاوه بر این، افراد می تونن از ایده های بقیه الهام بگیرن. گروه ها می تونن یک ایده واحد رو بیشتر بررسی کنن و اون ایده رو گسترش بدن. تنوع تجربه اعضا باعث می شه تا راحت تر به ایده های خلاقانه برسین.

به علاوه، در بارش فکری گروهی ارزش اجتماعی وجود داره. اعضا احساس رفاقت بیشتری می کنن و بیشتر احتمال داره که به بهترین ایده رضایت بدن، چون احساس می کنن در این فرآیند مشارکت داشتن.

اما نقطه ضعف بارش فکری گروهی اینه که بعضی از اعضا ممکنه به دلیل بازداری های اجتماعی یا عدم تمایل به مشارکت کامل، تمرکز خودشون رو از دست بدن. این نوع معمولا در موقعیت های پیچیده حل مساله موثر هستش.

 

در رویداد بر مدار دانایی چه گذشت؟

راهکارهای نوین بازاریابی و فروش برای ورود به سال 1403

 

تکنیک های طوفان فکری

در طول سالیان، تغییرات مختلفی در مدل سنتی طوفان فکری ایجاد شده است. هر چند تعداد روش های بارش فکری خیلی زیاده اما در ادامه می تونین با بعضی از تکنیک های شناخته شده ی brainstorm آشنا بشین.

 

1) مغز نویسی

مغزنویسی یا Brainwriting یک روش طوفان فکری غیرکلامی هستش که در اون همه ی اعضا سه ایده مرتبط با موضوع طوفان فکری رو یادداشت می کنن. حدود چهار تا شش دقیقه برای این فرآیند وقت بگذارین. بعدش همه ایده های خودشون رو به شخص کناری (سمت راست یا چپ) منتقل می کنن که تا از اون ایده ها الهام بگیرن.

اگر تیم شما به صورت ریموت (از راه دور) در جلسه حضور داره، اونها می تونن از یک پلتفرم ارتباطی مثل Slack برای به اشتراک گذاشتن ایده ها استفاده کنن. بعد از چند دقیقه دیگه، همه دوباره کاغذی که ایده ها روی اون نوشته می شه رو به نفر کناری منتقل می کنن تا در نهایت به دست همه رسیده باشه.

وقتی که این فرآیند انجام شد، گروه درباره ایده های نوشته شده بحث می کنه و تصمیم می گیره که کدوم ایده ها بهتر هستن. این تکنیک می تونه با اطمینان از اینکه همه فرصت مشارکت دارن و از بین بردن سوگیری نسبت به ایده اول، دو تا از بزرگترین دام های brainstorm، یعنی گفتگوی نامتعادل و اثر لنگر انداختن رو کاهش بده.

 

2) ایده پردازی سریع

در ایده پردازی سریع، هر کس تا حد امکان ایده های خودش رو در مدت زمان معینی قبل از بحث، نقد یا بررسی هر ایده ای، یادداشت می کنه. برای این تکنیک طوفان فکری، باید یک محدودیت زمانی تعیین کنین و به اون پایبند باشین.

این تمرین بارش فکری می تونه برای جلوگیری از سناریوی خیلی رایج که یک ایده قبل از اینکه برای رشد، تغییر و توسعه، فرصت پیدا کنه کنار گذاشته می شه، خیلی مفید هستش. وقتی به همه اجازه میدین قبل از شروع نقد، ایده های خودشون رو یادداشت کنن، از نابودی ناگزیر و زودهنگام ایده ها جلوگیری می کنین.

محدودیت زمانی همچنین می تونه مانع از این بشه که افراد قبل از اینکه ایده ای رو با گروه به اشتراک بگذارن، در مورد اون با اعضای تیم صحبت کنن. این یکی از اشتباهات رایج در جلسات طوفان فکری به حساب میاد.

 

3) طوفان چهره

در طوفان چهره، گروه یک چهره شناخته شده رو انتخاب می کنه که در اتاق حضور نداره. این چهره می تونه یک رئیس، شخصیت خیالی یا شخصیت عمومی شناخته شده باشه. بعدش گروه درباره نحوه برخورد اون شخص با مشکل یا فکر کردن در مورد اون مشکل با هم بحث می کنن.

مثلا ممکنه بپرسین، استیو جابز چطور با این مشکل برخورد می کنه؟ سوال احمقانه ای به نظر می رسه اما وقتی خودتون رو جای دیگران قرار بدین به شما و تیم کمک می کنه به روشی متفاوت با مشکل برخورد کنین.

گاهی اوقات ممکنه هم تیمی ها در ارائه ایده های خلاقانه خودشون مردد باشن، اما اگر نام شخص دیگه ای به ایده ها ضمیمه بشه (مثلا استیو جابز) به احتمال زیاد ایده خودشون رو به اشتراک می گذارن. همچنین، این روش طوفان فکری بعضی از موانع مثل بودجه و زمان رو که معمولا تفکر خلاق رو محدود می کنه، از بین می برن.

 

4) روش تصویر روشن

این روش مبتنی بر تجسم که توسط نویسنده و روانشناس، ژاکلین ساسمن توصیه شده، از تصاویر واضحی که از تمام تجربیات زندگی در ذهن ما ثبت شده استفاده می کنه. برای انجام این روش از گروه بخواهید چشمان خودشون رو ببندن و روی چیزی که قراره ایجاد کنن متمرکز بشن.

مثلا فرض کنین قراره برای طراحی یک گوشی هوشمند نوآورانه از ایده های تیم استفاده کنین. هر کدوم از این افراد هدف (طراحی یک گوشی نوآورانه) رو در ذهن خودش ایجاد می کنه تا بتونه طراحی جدیدی رو ارائه بده که قبلا به بازار وارد نشده باشه.

وقتی به یک طرح اولیه رسیدین، از گروه بخواهید طرح فعلی رو در رنگ مورد علاقه یا اندازه ایده آل خودشون ترسیم کنن. از اونها بخواهید ویژگی هایی رو که دوست داشتن طرح فعلی از همون اول اونها رو داشت، اضافه کنن. مثلا دوربین بهتر یا نمایشگر بزرگتر یا با کیفیت تر.

بعد از اینکه همه در ذهنشون به تصویری از طراحی تلفن ایده آل خودشون رسیدن، به طور تصادفی از یکی از اعضای تیم بخواهید که دقیقا نسخه پیشرفته تری از طراحی فعلی که در ذهن خودش داره رو به اشتراک بگذاره. ایده ی اون عضو رو ثبت کنین و بعدش از همه بخواهید نسخه جدیدی که در ذهن خودشون دارن رو ترسیم کنن.

در پایان این جلسه می تونین صدها ایده جدید از رنگ گرفته تا ویژگی ها و اندازه ها رو به دست بیارین. این روش وقتی بهترین نتیجه رو میده که هدف، اختراع مجدد یک وسیله تکراری نباشه، بلکه هدف تقویت اون وسیله باشه. با اینکه در این جلسه گروه نباید روی هزینه ها تمرکز کنه، اما به طور کلی ایده های اونها باید برای شرکت امکان پذیر باشه.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

5) بارش فکری آنلاین

این روش که به شبکه مغزی هم معروفه، فقط به یک مکان مرکزی برای نوشتن ایده های اعضای تیم نیاز داره. اگر تمام کارمندان شما در یک منطقه حضور دارن می تونین طوفان های فکری بی درنگ رو روی پلتفرم Slack میزبانی کنین تا با هم ایده های خودتون رو توسع بدین.

اگر اعضای تیم شما در مناطق مختلفی قرار دارن، می تونین یک سند گوگل (Google Doc) ایجاد کنین که به اعضای تیم اجازه میده تا ایده های خودشون رو در هر زمانی که تمایل داشت یادداشت کنن.

بعد از اینکه همه ایده های خودشون رو نوشتن، خیلی مهمه که تصمیم بگیرین کدوم ایده ها رو باید دنبال کنین. بنابراین، این روش بهترین استفاده رو برای جذب ایده، به همراه جلسات جداگانه برای نقد، برنامه ریزی و اجرا داره.

این روش کارمندان دورکار رو به مشارکت تشویق می کنه و همه رو در یک زمین بازی قرار میده. همچنین می تونین هویت همه افراد رو ناشناس نگه دارین تا تیم آزادانه تر ایده های خودش رو به اشتراک بگذاره.

 

6) طوفان فکری دایره ای

در بارش فکری دوره ای یا دایره ای (Round-robin) هر کدوم از اعضای جلسه مشارکت دارن و یک ایده رو در طوفان فکری به اشتراک می گذارن. قانون اول اینه که گروه باید حداقل یکبار در کل اتاق بچرخه تا هر کسی بتونه ایده دومی رو ارائه بده یا هر کدوم از ایده ها رو نقد کنه، توضیح بده و یا درباره اون بحث کنه.

قانون دوم اینه که هیچ کس نمی تونه بگه «من قبلا ایده خودم رو گفتم». می تونین در پایان جلسه، وقتی اون فرد زمان بیشتری برای فکر کردن داشت، دوباره به سراغش برین و ایده جدید رو دریافت کنین. همچنین می تونین قبل از جلسه طوفان فکری به تیم زمان بدین تا ایده های خودشون رو آماده کنن.

درست مثل روش ایده پردازی سریع، این تکنیک همه رو تشویق می کنه و به اعضای تیم اجازه میده تا قبل از رفتن به مرحله نقد، تمام ایده های خودشون رو مطرح کنن.

 

7) تکنیک پله پله

روش پله پله با اینکه یک مقدار پیچیدگی داره، اما برای اطمینان از اینکه گروه به شدت تحت تاثیر چند ایده اولیه یا پر سر و صداترین افراد در اتاق قرار نگرفته، یک روش عالی به حساب میاد.

برای استفاده از تکنیک پله پله، یک مجری اول موضوع بارش فکری رو معرفی می کنه و بعدش همه به جز دو نفر اتاق رو ترک می کنن. اگر اعضای تیم دورکار هستن، می تونین از اتاق های جداگانه در یک اپلیکیشن کنفرانس ویدیویی استفاده کنین. اون دو نفر برای چند دقیقه با هم طوفان فکری می کنن تا اینکه شخص سومی به اتاق وارد می شه.

شخص سوم قبل از اینکه در مورد ایده هایی که دو نفر اول با هم بحث کردن، نظر بده بعضی از ایده های خودش رو به اشتراک می گذاره. به همین ترتیب، بقیه اعضای تیم یک به یک به اتاق برمی گردن و قبل از اینکه بدونن ایده های نفرات دیگه چیه، ایده های خودشون رو به اشتراک می گذارن.

در خارج از اتاق، سایر هم تیمی ها هم می تونن به طوفان فکری و نوشتن ایده ها ادامه بدن یا به کارهای انفرادی خودشون برگردن. اما تا زمانی که در اتاق حضور پیدا نکردن، نباید ایده های خودشون رو با کسی در میان بگذارن.

اگر گروه شما خیلی بزرگ هستش، بهتره از یک تکنیک ساده تر استفاده کنین، چون روش پله پله زمان بر هستش.

 

8) نقشه ذهنی

گاهی اوقات، اولین ایده ای که با گروه به اشتراک گذاشته می شه ایده درستی نیست، اما باعث می شه سه ایده بهتر ایجاد بشن. اینجاست که نقشه ذهنی یا Mind Mapping کارایی خودش رو نشون میده. در این تکنیک، گروه با یک ایده شروع می کنه و بعد خطوطی رو ترسیم می کنه که ایده های فرعی رو به ایده ی اصلی متصل می کنه.

نگاشت ذهنی یک روش بصری حساب می شه و می تونه برای افرادی که به صورت بصری فکر می کنن، خیلی مفید باشه.

 

9) انفجار ستاره

روش انفجار ستاره یا Starbursting یک روش عالیه که باید بعد از اینکه گروه یک ایده ای رو برای توضیح و اجرای احتمالی انتخاب کرده، اجرا بشه. در یک جلسه بارش فکری، تیم شما با یک ایده یا چالش به عنوان نقطه مرکزی کارش رو شروع می کنه و بعدش یک ستاره شش نقطه ای در اطراف اون ایجاد می کنه.

هر نقطه نشون دهنده یک سوال هستش: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چطور؟ مثلا این محصول چه کسانی رو هدف قرار میده؟ چه زمانی برای ارائه ی اون به بازار مناسبه؟ انگیزه ما از ساخت این محصول چیه؟

از اونجایی که در این روش به جای پاسخ، روی سوالات تمرکز می کنیم، انفجار ستاره ها گروه ها رو تشویق می کنه تا یک ایده رو از هر زاویه ای بررسی کنن. ارائه یک ایده به این روش، باعث می شه تا فقط شخصی که ایده رو ایجاد کرده مسئولیت دفاع از اون یا چگونگی اجرای اون رو به دوش نکشه. در این روش، تیم به همکاری هم روی راه حل ها کار می کنن.

 

10) تغییر منظره

اگر اعضای تیم شما همگی در یک فضا هستن، انتقال ایده های خودتون به بیرون مثل یک سالن غذاخوری یا حتی یک طبقه دیگه در ساختمان می تونه به جریان پیدا کردن ایده های جدید کمک کنه. فضای فیزیکی نقش مهمی در نحوه کار، فکر و احساس کارکنان داره.

وقتی که یک تیم به طور مداوم در یک اتاق و با یک گروه از افراد در حال طوفان فکری هستش، ممکنه این فرآیند تکراری و غیرالهام بخش بشه. تغییر منظره ای که حتی برای مدت کوتاهی یک فضای کاملا جدید رو فراهم می کنه، می تونه به افراد کمک کنه تا متفاوت فکر کنن و به ایده های جدیدی برسن.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

مشکلات و اشتباهات در یک جلسه طوفان فکری

یک جلسه بارش فکری گروهی سازنده واقعا می تونه مثل یک پیروزی در نظر گرفته بشه؛ تیم با احساس انرژی، موفقیت و هیجان از جلسه خارج و برای مراحل بعدی آماده می شه. تکنیک های طوفان فکری موثر می تونه کمک کنه تا به این هدف برسین.

اما در نقطه مقابل، وقتی که یک جلسه طوفان فکری بی ثمر، تکراری یا منفی به پایان می رسه، تیم ممکنه در مجموع احساس کنه که الهام بخش و موثر نیست.

عوامل زیادی وجود داره که می تونه بارش فکری رو از مسیر خودش خارج کنه. در اینجا به چند مورد از دلایل رایج اشتباه در یک جلسه طوفان فکری اشاره کردیم.

 

مشکلات و اشتباهات بارش فکری

 

– مکالمه نامتعادل

شخصیت های برون گرا و متفکران سریع، روی گفتگو مسلط هستن و زمانی رو برای بقیه هم تیمی ها باقی نمی گذارن.

 

– اثر لنگر انداختن

شرکت کنندگان در چند ایده اولیه که در طوفان فکری مطرح می شه با همدیگه همگرا می شن. این امر باعث می شه تا ایده های جدید به اصطلاح خفه بشن و از حرکت تیم به سمت ایده های خلاقانه تر جلوگیری می کنه.

 

– سکوت ناخوشایند

شرکت کنندگان آماده نیستن و ساعتی پر از سکوت دردناک رو برای شما به ارمغان میارن یا بدتر از اون، جلسه ای که سریع تر از زمان مشخص شده تموم می شه تا همه رو از این وضعیت نجات بده!

 

– تیم ها غیرمتصل

وقتی تیم ها به صورت از راه دور با هم ارتباط دارن، جذب انرژی خلاقانه ای که معمولا وقتی تمام افراد در یک اتاق حضور دارن رو خیلی سخت می کنه.

 

مزایای استفاده از طوفان فکری

به طور سنتی، از فعالیت های بارش فکری برای تولید و تجسم ایده های جدید استفاده می شه، اما اگر این کار به درستی انجام بشه، مزایای طوفان فکری می تونه فراتر از ایده پردازی باشه.

 

1. روحیه گروه رو تقویت می کنه

طوفان فکری به صورت گروهی، روحیه گروه رو تقویت می کنه چون تیم در یک محیط خلاقانه و حمایتی برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنه. بارش فکری به هم تیمی ها اجازه میده تا یک ملاقات حضوری با هم داشته باشن که برای ارتباط بهتر تیم خیلی مهمه. خودداری از انتقادات در مرحله جذب ایده در فرآیند طوفان فکری برای دستیابی به این مزیت ضروری هستش.

 

2. تفکر خلاق رو ترویج می کنه

اغلب اوقات، مردم در طول روز از کاری به کار دیگه مشغول می شن بدون اینکه حتی لحظه ای برای نفس کشیدن وقت داشته باشن. این موضوع حتی در زمینه های خلاقانه هم صدق می کنه. اختصاص زمان ویژه برای اینکه اجازه بدین جریان آزادانه ایده ها بدون حواس پرتی ایجاد بشه مهم هستش. اینطوری خلاقیت افراد هم تقویت می شه.

همچنین، وقتی افراد رو پیرامون یک موضوع یا ایده مشترک جمع می کنین، می تونه به کارمندان کمک کنه تا احساس انزوای کمتری داشته باشن و در واقع بهره وری اونها رو افزایش میدین.

وقتی مردم به یک جلسه سنتی وارد می شن انتظار میره که آماده باشن و پاسخ سوالات رو داشته باشن. طوفان فکری این فشار رو از بین می بره و به افراد اجازه میده تا ایده های نیمه پخته یا حتی خام رو به اشتراک بگذارن.

حتی اگر این ایده ها کاملا فکر شده نباشن یا راه حلی عالی به حساب نیان، باز هم در این جلسات ارزشمند هستن. چون این ایده ها می تونن به ایجاد ایده های جدید توسط افراد دیگه ای که در اتاق حضور دارن کمک کنن و در واقع ایده ها با کمک ایده های قبلی ساخته می شن.

 

3. ایده های متنوع رو جمع می کنه

همیشه کل یک چیز بهتر از مجموع اجزای اون هستش. طوفان فکری در یک محیط گروهی می تونه نتایج بهتری رو نسبت به بارش فکری انفرادی به همراه داشته باشه، چون هر کسی نقاط قوت و دیدگاه خودش رو داره.

 

4. حجم زیادی از ایده ها رو به همراه داره

تعداد زیاد ایده هایی که در طوفان فکری گروهی تولید می شه، دلیلی قوی برای اثربخشی اون هستش. طبیعتا هر ایده ای برنده نمی شه، اما در میان ایده هایی که تیم مطرح می کنه، تعداد انگشت شماری ارزش دنبال کردن رو داره.

به همین دلیل مهمه که هر طوفان فکری رو با یک جلسه برنامه ریزی دنبال کنین تا اون ایده ها رو به واقعیت تبدیل کنین.

 

5. از سوگیری نسبت به یک دیدگاه خاص جلوگیری می کنه

مسلما حل مساله به صورت انفرادی کارآمدتر هستش. اما وقتی فقط یک نفر ایده ها رو تولید می کنه، همه چیز بر اساس باورها، نظرات و تعصبات همون فرد و نحوه تفکر او هستش.

وقتی از دیگرانی که دنیا و چالش های تجاری سازمان شما رو به گونه ای متفاوت درک می کنن، دعوت می کنین تا ایده های خودشون رو مطرح کنن، شانس دستیابی به یک راه حل پیش بینی نشده رو که احتمالا خودتون نمی تونستین به اون برسین رو افزایش میدین.

با گروه مناسبی از شرکت کنندگان، سوگیری ها هم به خوبی کنترل می شه. در هر صورت، وجود دیدگاه های متفاوت همه رو در معرض فرصت های جدید قرار میده.

 

6. ایجاد رفاقت و تقویت حس مشارکت

شاید یکی از بهترین مزایای طوفان فکری گروهی این باشه که وقتی تیم ها برای حل مشکلات با هم کار می کنن، روابط قوی تری هم ایجاد می کنن.

جلسات ایده پردازی گروهی به افرادی که ممکنه به طور معمول فرصتی برای همکاری روی یک پروژ نداشته باشن اجازه میده با هم همکاری کنن. ایجاد رفاقت از طریق چنین تعاملاتی، سیلوها رو از بین می بره و همه رو وادار می کنه تا خودشون رو به عنوان ذینفعان شرکت ببینن. و به همین دلیل افراد شرکت کننده در جلسه تمام تلاششون رو می کنن تا بهترین خروجی حاصل بشه.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

سوالات متداول


  • طوفان فکری (بارش فکری) چیست؟

    طوفان فکری (brainstorm) یک روش خلاقانه برای حل مساله هستش که ایجاد ایده های جدید یا توسعه ایده های موجود رو شامل می شه. طوفان فکری که با عنوان بارش فکری هم شناخته می شه می تونه به صورت فردی یا گروهی انجام بشه و هیچ دستورالعمل دقیقی برای این فرآیند وجود نداره.


  • فرآیند طوفان فکری چه هدفی داره؟

    هدف اصلی طوفان فکری خلق ایده های جدید بود بدون اینکه از هیچ فکر و ایده ای انتقاد بشه. بارش فکری می تونه در دستیابی به چیزهای زیادی به شما کمک کنه.

12 دیدگاه دربارهٔ «طوفان فکری (بارش فکری) چیست؟ + جدیدترین متدهای آن»

  1. محمدرضا یزدانی

    این مقاله خیلی خوبی درباره طوفان فکریه و توضیح داده که چجوری میشه ازش برای خلق ایده و خلاقیت استفاده کرد. اگه دنبال راهکارهای خوبی برای استفاده بهتر از برینستورم هستید. ممنونم ازتون

  2. مریم شجاعی

    خیلی ممنونم بابت این مقاله . چقدر روون و ساده برین استورم رو توضیح دادین و روش هاشو گفتین
    بسیار عالی بود
    لطفا مقالات مرتبط بیشتری با طوفان فکری منتشر کنین.

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم
      چشم حتما مقالات بیشتری در این باره منتشر میکنیم
      مرسی که همراه ما هستین

  3. چقدر این برین استورم یا همون طوفان فکری چیز کارآمدو خوبیه
    قشنگ میشه ایده ها و طرح های خفنی ایجاد کرد باهاش
    ممنونم ازتون بابت این مقاله خوبتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله کاملا درسته خیلی به ایده ها و طرح های مخصوصا کسب و کار کمک میکنه این طوفان فکری
      ممنونم از ثبت نظرتون

  4. بارش فکری خیلی برای سازمان ها مهمه
    اینجوری میتونن خیلی پیشرفت کنن و ایده های خوبی در بیارن یا حتی مشکلات رو برطرف کنن
    خیلی ممنونم بابت مقاله خوبتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم
      ممنونم از ثبت نظرتون

  5. توضیحات عالی بودن الان قشنگ طوفان فکری یا همون بارش فکرو فهمیدم چیه و چجوریه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا