لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

دواپس (DevOps) چیست و چگونه کار میکند؟ + مزایای آن

Devops چیست

با توجه به تغییرات همیشگی و سرعت بالا در محیط‌های کاری امروزی، تحویل سریع‌تر و انعطاف‌پذیری نسبت به تغییرات ناگهانی در فضای توسعه نرم‌افزار برای رشد یک سازمان ضروری به حساب میاد. در نتیجه، تولید خروجی با کیفیت بالا با حداقل خطا بعد از تولید باعث پیدایش مفهومی تحت عنوان DevOps شد.

در این مقاله در مورد دواپس و متدولوژی‌هایی که داره توضیح می‌دیم و در ادامه با معایب چرخه عمر توسعه نرم‌افزار به روش سنتی و مزایایی که DevOps ارائه می‌ده بیشتر آشنا می‌شیم. همچنین با مطالعه کامل این مقاله می‌تونین با مراحل تغییر فرهنگ سنتی سازمان به فرهنگ دواپس و نکات لازم برای موفقیت در به‌کارگیری دواپس آشنا بشین.

DevOps چیست؟

کلمه DevOps ترکیبی از دو کلمه Development (به معنی توسعه) و Operation (به معنی عملیات) هستش. اما مجموعه‌ای از ایده‌ها و روش‌های خیلی بزرگتر از این دو عبارت به صورت مجزا رو نشون می‌ده. دواپس شامل امنیت، روش‌های کار مشترک، تجزیه و تحلیل داده‌ها و خیلی از چیزهای دیگه هم می‌شه. با این حساب، DevOps واقعا چیه؟

دواپس رویکردهایی رو برای سرعت بخشیدن به فرایندهایی توصیف می‌کنه که به وسیله اونها یک ایده (مانند یک ویژگی نرم‌افزاری جدید، درخواست بهبود یا رفع یک باگ) از مرحله توسعه به مرحله استقرار در یک محیط تولید می‌رسه که در نهایت اون ایده بتونه ارزشی رو برای کاربر فراهم کنه.

این رویکردها مستلزم اینه که تیم‌های توسعه و تیم‌های عملیاتی به طور مکرر با هم در ارتباط باشن و با همدلی با هم‌تیمی‌های خودشون کارها رو انجام بدن. مقیاس‌پذیری و تامین انعطاف‌پذیر هم ضروری هستش. با DevOps، اونهایی که بیشتر از بقیه به قدرت نیاز دارن، این قدرت رو از طریق سلف سرویس و اتوماسیون دریافت می‌کنن.

توسعه‌دهندگان معمولا در یک محیط توسعه استاندارد کدنویسی می‌کنن و با عملیات IT همکاری نزدیکی دارن. اینطوری بدون اینکه قابلیت اطمینان رو به خطر بندازن سرعت ساخت، آزمایش و انتشار نرم‌افزار رو افزایش می‌دن.

البته این به معنای تغییرات مکرر کد و استفاده از یک زیرساخت پویاتر هستش. استراتژی‌های سنتی مدیریت نمی‌تونن این نوع تقاضا رو برآورده کنن. شما باید چند چیز رو تغییر بدین تا به مزایای اصلی دسترسی پیدا کنین.

DevOps چطور کار می‌کند؟

دواپس تیم‌های توسعه و تیم‌های عملیات رو گرد هم میاره و سیلوهای سنتی بین این دو تیم رو از بین می‌بره. به طور سنتی، این دو تیم به صورت مجزا فعالیت می‌کردن. در این شرایط، این دو تیم برای به روز نگه داشتن یکدیگر، زمان و تلاش زیادی رو در جلسات، کنفرانس‌ها و تبادل ایمیل صرف می‌کردن.

اما با اتخاذ DevOps، کسب و کارها می‌تون تمرکز رو از اهداف دپارتمانی به اهداف سازمانی تغییر بدن و یک محیط کاری مشارکتی و فعال رو فراهم کنن. با کمک ابزارهای خودکار و فرایندهای تسریع شده، تیم‌های فعال در این نوع کسب و کارها همکاری نزدیک‌تری با همدیگه دارن و مسائل رو خیلی سریع‌تر شناسایی و حل می‌کنن.

به طور خلاصه، روش DevOps امنیت رو در اولویت قرار می‌ده و در کل فرایند تحویل نرم‌افزار رو از مرحله توسعه تا تولید، خودکار می‌کنه و تحت نظارت قرار می‌ده.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

چرخه حیات DevOps

چرخه حیات DevOps شامل چهار مرحله اصلی هستش که می‌تونه به عنوان یک حلقه بی‌نهایت نمایش در نظر گرفته بشه. این مراحل با همکاری هم یک حلقه بازخورد رو تشکیل می‌دن که سازمان رو قادر می‌سازه تا به سرعت یک راه‌حل تست شده‌ی با کیفیت رو به مشتریان خودش ارائه بده.

 

چرخه حیات دواپس

 

1. طراحی و برنامه‌ریزی

اولین مرحله از چرخه عمر DevOps برنامه‌ریزی هستش. در این مرحله، همه ذینفعان از تیم‌های کسب و کار، توسعه و فناوری اطلاعات گرد هم میان تا فهرست ویژگی‌هایی رو که بخشی از چرخه توسعه بعدی هستش نهایی کنن و ارزشی رو که این ویژگی‌ها برای کسب و کار ایجاد می‌کنه رو ارزیابی کنن.

 

2. یکپارچه‌سازی مداوم

در ادامه، یکپارچه‌سازی مداوم یکی از متدولوژی‌های DevOps هستش که سه مرحله کد (Code)، ساخت (Build) و تست (Test) رو شامل می‌شه. این مراحل برای ارتقای کیفیت محصول و استفاده از اتوماسیون برای ساخت محصول یا ویژگی‌های لازم استفاده می‌شه.

براساس این مدل، تغییرات کد به طور منظم در مخزن مرکزی ادغام می‌شن. سپس با استفاده از یک ابزار خودکار، پایه کد واکشی (Fetch) و برای بررسی کیفیت کد تست می‌شه. بعد از تست کد، یک راه‌حل باینری ساخته شده و به صورت عملکردی تست می‌شه.

تیم‌ها می‌تونن از اقدامات تست دستی و خودکار برای تولید گزارش‌های جامع استفاده کنن که می‌تونه در سراسر سازمان مورد استفاده قرار بگیره.

 

3. استقرار مداوم

استقرار مداوم چرخه دیگه‌ای از مدل DevOps هستش که دو مرحله منتشر کردن (Release) و مستقر کردن (Deploy) رو با هم ترکیب می‌کنه. استقرار مداوم یا Continous Deployment به این معنیه که هر بیلدی که از نظر کیفیت تست شده باشه، به طور خودکار منتشر و در محیط‌های پیش تولید یا تولید مستقر می‌شه. تیم دواپس می‌تونه فرکانس انتشار و استقرار رو متناسب با نیازهای خودش تعریف کنه.

 

4. نظارت مداوم

نظارت مداوم آخرین بخش از چرخه عمر DevOps هستش که از دو مرحله اجرا کردن (Operate) و نظارت کردن (Monitor) تشکیل شده. اساسا این مرحله روی عملکرد نرم‌افزار، جمع‌آوری اطلاعات لازم در مورد امنیت و سلامت اون و همکاری با اعضای تیم برای حل سریع و کارآمد هرگونه مشکل تمرکز داره.

 

در رویداد بر مدار دانایی چه گذشت؟

راهکارهای نوین و کارآمد مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

 

متدولوژی‌های DevOps

دواپس در واقع از نوادگان مستقیم توسعه نرم‌افزار چابک هستش که با توجه به نیازی که برای همگام شدن با سرعت بالای توسعه نرم‌افزار و روش‌های چابک تولید احساس می‌شد به وجود اومد. پیشرفت‌ها در توسعه چابک نیاز به یک رویکرد جامع‌تر به چرخه عمر تحویل نرم‌افزار رو مطرح کرد که در نهایت به پیدایش مفهومی تحت عنوان DevOps منجر شد.

توسعه چابک یک اصطلاح کلی برای چندین متدولوژی تکرارپذیر توسعه نرم‌افزار هستش که خیلی از اونها به DevOps منتقل شدن:

 

متدولوژی‌های DevOps

 

– اسکرام (Scrum)

چارچوبی که در اون افراد می‌تونن در عین ارائه محصولات با بالاترین ارزش ممکن، به مشکلات انطباقی پیچیده رسیدگی کنن.

 

– کانبان (Kanban)

روشی برای مدیریت ایجاد محصولات با تاکید بر تحویل مداوم در حالی که بار کاری شدیدی رو به تیم توسعه تحمیل نمی‌کنه. کانبان هم مثل اسکرام، فرایندی هستش که برای کمک به تیم‌ها برای همکاری موثرتر با همدیگه طراحی شده.

 

– چارچوب‌ چابک مقیاس‌پذیر (SAFe)

مجموعه‌ای از الگوهای سازمانی و گردش کار که برای راهنمایی شرکت‌ها در مقیاس‌بندی شیوه‌های ناب (Lean) و چابک (Agile) طراحی شده. SAFe یکی از چندین چارچوبی هستش که برای رفع مشکلات ایجاد شده موقع مقیاس‌پذیری فراتر از یک تیم توسعه پیدا کردن.

 

– توسعه ناب (Lean)

ترجمه‌ای از اصول و شیوه‌های تولید ناب برای استفاده در حوزه توسعه نرم‌افزار. Lean چارچوب مفهومی، ارزش‌ها و اصول و همچنین بهروش‌های حاصل از تجربه رو ارائه می‌ده که از سازمان‌های چابک حمایت می‌کنه.

 

– برنامه‌نویسی افراطی (XP)

Extreme Programming یک روش توسعه نرم‌افزار با هدف بهبود کیفیت نرم‌افزار و پاسخ‌گویی به نیازهای متغیر مشتری هستش. XP از انتشار مکرر در چرخه‌های توسعه کوتاه حمایت می‌کنه و به دنبال بهبود بهره‌وری و معرفی چک‌پوینت‌هایی برای پذیرش نیازهای مشتری جدید هستش.

سایر عناصر برنامه‌نویسی افراطی شامل برنامه‌نویسی به صورت جفت یا انجام بررسی گسترده کد، یونیت تست تمام کدها، برنامه‌نویسی نکردن ویژگی‌ها تا زمانی که نیاز باشد، ساختار مدیریتی فلت، سادگی و وضوح کد، انتظار تغییرات در نیازهای مشتری با گذشت زمان، درک بهتر مشکل و ارتباط مکرر با مشتری می‌شه.

آشنایی با مزایای DevOps

در زیر می‌تونین با مزایای اصلی و اولیه‌ای که پیاده‌سازی مدل دواپس برای نحوه کار یک شرکت فراهم می‌کنه بیشتر آشنا بشین.

 

آشنایی با مزایای DevOps

 

+ بهبود زمان رسیدن به راه‌حل و کاهش پیچیدگی

هدف بهروش‌های DevOps بهبود سرعت و کیفیت تحویل نرم‌افزار هستش که با خودکارسازی فرایندهای دستی و ساده‌سازی گردش‌های کاری انجام می‌شه. این امر زمان حل مشکلات رو کاهش می‌ده و به بهبود زمان حل و فصل مسائل مختلف منجر می‌شه، چون می‌شه مشکلات رو به طور موثرتری شناسایی و برطرف کرد.

علاوه بر این، دواپس روی همکاری و ارتباط بین تیم‌های توسعه و عملیات و بهبود همکاری متقابل تاکید داره. DevOps همچنین دریافت بازخورد و نظارت مستمر رو ترویج می‌کنه و سازمان‌ها رو قادر می‌سازه تا فعالانه فرصت‌های استفاده نشده رو کشف کرده و مشکلات رو حل کنن.

 

+ مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر

دواپس با وارد کردن ثبات و تکرارپذیری در گردش کار، به سازمان‌ها اجازه می‌ده تا نرم‌افزار رو سریع‌تر و در دفعات بیشتری تحویل بدن که برای دستیابی به نتایج سریع ضروری هستش و به مقیاس‌پذیری منجر می‌شه.

DevOps با نظارت مداوم روی پایپ‌لاین تحویل نرم‌افزار، سازمان‌ها رو قادر می‌سازه تا مسائل نسبتا ساده رو قبل از تبدیل شدن به مشکلات اساسی شناسایی و رفع کنن، این رویکرد به قابلیت اطمینان بیشتر منجر می‌شه. دواپس همچنین فرهنگ همکاری و بهبود مستمر رو ترویج و به سازمان‌ها کمک می‌کنه تا فرایندهای تحویل نرم‌افزار خودشون رو به طور مداوم بهینه کنن. این رویکرد به بهبود کارایی، افزایش نوآوری، مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر منجر می‌شه.

 

+ اتوماسیون فرآیند

DevOps روی خودکارسازی فرایندها و گردش‌های کاری دستی که می‌تونن مانعی برای افزایش سرعت و کیفیت نرم‌افزار سازمان باشن، تمرکز داره. سازگاری و خطر بروز خطاهای انسانی چالش‌‌های اصلی هنگام انجام وظایف پیچیده و تکراری هستش.

دواپس با یکپارچه‌سازی ابزارها و فناوری‌هایی که مراحل مختلف پایپ‌لاین تحویل نرم‌افزار رو خودکار می‌کن، بر این چالش‌ها غلبه می‌کنه. دواپس این کار رو با استفاده از یکپارچه‌سازی مداوم، تحویل مداوم، نظارت و دریافت بازخورد مستمر انجام می‌ده.

اتوماسیون فرایندها، تیم‌ها رو قادر می‌سازه تا زمان‌ بیشتری رو برای کارهای استراتژیک در اختیار داشته باشن و در نهایت نرم‌افزاری با کیفیت بالاتر رو تحویل بدن. پیاده‌سازی دواپس به همراه مفاهیم CI/CD اون به انتشار سریع و با کیفیت نرم‌افزار کمک می‌کنه. این مزیت اصلی دواپس هستش که برای فضای رقابتی امروز ضروری محسوب می‌شه.

 

+ محیط‌های عملیاتی پایدار

دواپس به زیرساخت به عنوان کد (Infrastructure as Code) متکی هستش، جایی که ارائه سرورها و نرم‌افزار/بسته‌ها رو می‌شه از طریق کدهای آزمایش شده انجام داد. علاوه بر این، کد رو می‌شه با نسخه (ورژن) کنترل کرد و در یک سیستم مدیریت کد منبع (مثل Git) قرار داد. از اونجایی که کد رو می‌شه مورد بررسی، ردیابی و ممیزی قرار دارد، این رویکرد مزایای بسیاری زیادی رو ارائه می‌ده.

بنابراین، اگر چیزی که توسط کد ایجاد شده دچار مشکل بشه یا به درستی عمل نکنه، هر کسی که به مخزن دسترسی داره می‌تونه مشکل رو بررسی و اون رو شناسایی کنه. تیم توسعه همچنین می‌تونه به یک نسخه با عملکرد درست برگرده یا اصطلاحا Roll Back کنه. دواپس با پیاده‌سازی تست و توانمندسازی سازمان‌ها برای استقرار نرم‌افزارهایی با خطاهای کمتر، یک محیط عملیاتی پایدار رو تضمین می‌کنه.

 

+ تحویل سریع‌تر و بهتر محصول

یکی از عوامل کلیدی رضایت مشتری، به موقع بودن تحویل هستش. شرکت‌ها می‌تونن پروژه‌های عظیم رو با استفاده از رویکردهای DevOps به اجزای کوچک‌تر که از نظر عملکردی مجزا هستن تقسیم کنن. DevOps این مزیت رو داره که با ترویج دریافت بازخورد از تمام جنبه‌های فرایند توسعه نرم‌افزار (شامل سهام‌داران، توسعه‌دهندگان و عملیات) تحویل محصول سریع‌تر و بهتر رو میسر کنه.

دواپس تمرکز خودش رو روی مشتریان تجدید و تیم‌ها رو متحد می‌کنه تا برنامه‌های خودشون رو سریع‌تر ارسال کنن. این مدل توسعه‌دهندگان رو مجبور می‌کنه تا زنجیره ابزارشون رو به صورت سرتاسری برای توسعه، استقرار و بهره‌برداری از خدمات خودشون در اختیار داشته باشن. این رویکرد به تحویل واقعا مداوم و افزایش چابکی در سراسر تیم منجر می‌شه.

 

+ کاهش هزینه‌ها

دواپس با خودکارسازی فرایندهای دستی، ساده‌سازی گردش‌های کاری و کاهش زمان انجام (Lead Time)، سازمان‌ها رو قادر می‌سازه تا نرم‌افزار رو سریع‌تر و با دفعات بیشتری ارائه کنن و هزینه‌های مرتبط با فرایندهای تحویل نرم‌افزار کند و ناکارآمد رو کاهش بدن.

علاوه بر این، دواپس با حذف پیکربندی مجدد زمان‌بر برای محیط‌های مختلف، مزیت ویژه‌ای در کاهش هزینه پروموشن و انتشار داره. شما یک بار برنامه رو می‌نویسین و با دواپس همه جا اون رو اجرا می‌کنین. با این رویکرد دیگه لازم نیست درگیر چالش‌های ایجاد برنامه‌ای بشین که فقط روی یک دستگاه کار می‌کنه. در واقع برنامه شما به لطف ایجاد اسکریپت‌هایی که می‌تونن در هر محیطی اجرا بشن، در فرایند توسعه، آزمایش و تولید به طور مشابه عمل می‌‌کنه.

علاوه بر این، استخدام اعضای جدید برای تیم و جابجایی افراد بین تیم‌ها به دلیل به‌کارگیری DevOps و اتوماسیون، هزینه‌های کمتری رو به سازمان تحمیل می‌کنه. ساخت پایپ‌لاین‌های قوی CI/CD مهندسان جدید رو تشویق می‌کنه تا از همون روز اول فعالیت‌شون مشارکت داشته باشن، در حالی که در گذشته این امکان وجود نداشت.

 

+ بهبود ارتباطات و همکاری

یک تیم قوی DevOps براساس مسئولیت‌پذیری مشترک، باز بودن و بازخورد سریع ساخته شده است. سیستم‌هایی که توسط DevOps حمایت می‌شن معمولا دارای ساختار سیلویی نیستن و اقدامات شما نه تنها بر تیم شما بلکه روی هر گروه دیگه‌ای که در فرایند انتشار درگیر هستن تاثیر می‌گذاره. فقدان اهداف مشترک و دیده شدن به وابستگی ضعیف، اولویت‌های نامتناسب، مقصر دانستن دیگران و نگرش «تقصیر ما نبوده»، کاهش پیشرفت و کاهش کیفیت منجر می‌شه.

دواپس یک تغییر ذهنیت هستش که سیلوهای موجود بین بخش‌های مختلف رو در فرایند توسعه حذف می‌کنه. تشکیل تیم‌های متقابل رو ترویج می‌کنه و تیم‌ها رو قادر می‌سازه تا با همدیگه نزدیک‌تر و موثرتر کار کنن و از طریق شرکت در جلسات منظم از پیشرفت همدیگه مطلع بمونن.

 

+ بهره‌وری و کارایی بالاتر تیم

توسعه و عملیات دواپس باید از هممون اول هماهنگ باشه. اینطوری به مزیت کمک به تعیین اهداف دقت دسترسی پیدا می‌کنین که می‌تونه هماهنگی بین توسعه، عملیات و سایر بخش‌های سازمان رو تضمین کنه. همچنین خیلی مهمه که یادتون باشه هدف DevOps فراتر از فقط هماهنگ کردن سه گروه در یک مسیر مشخص هستش. در واقع DevOps به دنبال اطمینان از هماهنگی بین توسعه برنامه، عملیات فناوری اطلاعات و بقیه شرکت در عملیات روزانه کسب و کار هستش.

در نتیجه، دواپس می‌تونه به هر سه گروه کمک کنه تا یک تعهد مشترک پایدار نسبت به مجموعه‌ای از اهداف مشترک داشته باشن. ثابت شده که این تعهد باعث سرعت بخشیدن به روند توسعه برنامه، کاهش تاخیر در دریافت بازخوردها و امکان انتشار سریع‌تر برنامه می‌شه.

 

تیم IT شما به یک راهکار مدرن ITSM نیاز داره
همین حالا اقدام کنید.

چالش‌های مدل DevOps

با اینکه اتخاذ مدل DevOps کارایی توسعه و فرایند انتشار رو بهبود می‌ده، اما چالش‌های خاص خودش رو هم داره. در این بخش به چند مورد از این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

 

چالش‌های مدل DevOps

 

– تغییر فرهنگ

دواپس به یک تغییر فرهنگی نیاز داره. برای اینکه تیم توسعه و عملیات با هم کار کنن مستلزم اینه که هر دو تیم مسئولیت‌های مشترک رو درک کنن و برای حل مسائل به وجود اومده با همدیگه همکاری داشته باشن.

اگر تیم‌ها نتونن این چالش‌ها رو در همون مراحل اولیه حل کنن، کارایی کل واحد توسعه و در نتیجه سازمان تحت تاثیر قرار می‌گیره. یکی از راه‌های غلبه بر این چالش، ایجاد یک چشم‌انداز مشترک هستش که از طریق ارتباطات تیمی ایجاد می‌شه.

 

– پذیرش ابزار

مدل DevOps شامل استفاده از ابزارهای جدید هستش، به این معنی که سیستم قدیمی باید با ابزارهای جدیدتر جایگزین بشه و همزمان، ابزارها و فرایندهای جدید هم باید پیاده‌سازی بشه. این کار ممکنه کمی دلهره‌آور به نظر برسه، اما آموزش اعضای تیم برای استفاده از ابزارهای مدرن برای حل این چالش ضروری هستش.

 

– ایجاد فرآیندها و معیارها

کار با مدل دواپس به معنای تغییر فرایندها هستش. این می‌تونه به معنای اقدامات زیادی باشه که از فعال کردن پایپ‌لاین CI/CD تا ایجاد یک استراتژی تست خودکار رو شامل می‌شه. علاوه بر فرایندها، شما باید معیارهای DevOps مربوطه رو هم تعریف و روی اونها نظارت کنین. اما انتخاب و پیاده‌سازی معیارها مستلزم بررسی فرایندها و تعریف معیارهایی هستش که با اهداف کسب و کار شما مرتبط باشن.

قرار دادن همه اینها به طور همزمان ممکنه کار خیلی بزرگی باشه. یک رویکرد برای غلبه بر این چالش، انجام اقدامات کوچک هستش. ایجاد یک برنامه پایلوت کوچک با چارچوب آزمایشی به طور موثر این چالش رو برطرف می‌کنه.

 

– مدیریت تغییر

دواپس به فرهنگ بهبود مداوم و یادگیری مداوم نیاز داره. سازمان‌ها باید درک کنن که با حرکت عمیق‌تر به سمت مدل DevOps یا بالغ شدن محصول، یک فرایند یا یک مجموعه ابزار ممکنه دیگه مرتبط به نظر نرسن. سازمان و تیم DevOps باید بتونه با نیازهای مقطعی خودش به خوبی تطبیق پیدا کنه. سازگاری فقط از طریق مسئولیت‌پذیری، بهبود مداوم و یادگیری مداوم امکان‌پذیر هستش.

گام‌های لازم برای پیاده‌سازی DevOps

هر چی جلوتر می‌ریم، شرکت‌های بیشتری برای غلبه بر چالش‌های موجود در مدل سنتی SDLC به DevOps روی میارن. از اونجایی که دواپس به یک سفر متحول کننده‌ی رایج در دنیای فناوری اطلاعات تبدیل شده، خیلی از شرکت‌های نرم‌افزاری برای برداشتن قدم‌های اولیه به سمت بهره‌مندی از مزایای حداکثری مدل DevOps تلاش می‌کنن.

قبل از شروع تبدیل به DevOps، داشتن یک نقشه راه خیلی مهم هستش. در ادامه به مراحلی اشاره کردیم که باید قبل از شروع به‌روزرسانی DevOps انجام بدین.

 

گام‌های لازم برای پیاده‌سازی DevOps

 

1. ارزیابی نیاز به تغییر به یک مدل جدید

تغییر از یک مدل کلاسیک به یک مدل مدرن اصلا آسون نیست. قبل از اینکه دواپس رو در کسب و کار خودتون پیاده‌سازی کنین، در مورد لزوم تغییر به یک فرایند متفاوت تحقیق کنین. تغییر به یک روش متفاوت صرفا به این دلیل که محبوبیت داره احتمالا نتایج مطلوبی رو به همراه نداره.

برای بعضی از سازمان‌ها، پذیرش دواپس نتایج خوبی رو به همراه داشته، اما برای برخی دیگه، تغییر به استراتژی جدید به همون اندازه موفقیت‌آمیز بوده. موقع انتخاب مدل مناسب برای مدیریت سازمان، هدف تجاری شما باید عامل اصلی در نظر گرفته بشه.

 

2. تایید اینکه همه در مسیر درست قرار دارن

قبل از اینکه تصمیم بگیرین محیط کاری خودتون رو متحول کنین، مطمئن بشین که همه مایل هستن مدل جدید رو بپذیرن و با ساختار فنی و فرهنگی قبلی خداحافظی کنن. با آموزش تیم‌ها در مورد اینکه دواپس چیه و چرا سازمان پیاده‌سازی فرهنگ DevOps رو انتخاب کرده شروع کنین. از اونجایی که دواپس اساسا در مورد شکستن سیلوها و پیاده‌سازی فرهنگ کار مشارکتی هستش، ایجاد یک دیدگاه یکپارچه در بین تیم‌هایی با اولویت‌ها و دیدگاه‌های متفاوت، حیاتی‌ترین مرحله از سفر به دنیای DevOps هستش.

 

3. اندازه‌گیری همه مراحل

برای سنجش موفقیت DevOps، اندازه‌گیری معیارهای فعلی مراحل مختلف چرخه عمر توسعه نرم‌افزار (مثلا زمان صرف شده برای توسعه، آزمایش و غیره) ضروری هستش. مقایسه و تجزیه و تحلیل سناریوهای قبل و بعد به ارزیابی موثر در هر نقطه از سفر کمک می‌کنه.

 

4. تشویق همکاری

همکاری بین بخش‌ها، کلید موفقیت مدل DevOps هستش. سیلوهای سازمانی رو بشکنین و مسیری رو برای ارتباط و دسترسی آسون به اطلاعات هموار کنین. به تفاوت‌های بین تیم‌های مختلف و همینطور ایده‌های همپوشانی تیم‌ها، به یک اندازه توجه کنین. یک محیط سالم و همکاری بین اعضای تیم در تضمین موفقی دواپس خیلی موثر هستش.

 

5. برنامه‌ریزی بودجه‌ی متناسب

عامل مهم دیگه‌ای که باید قبل از سفر به دنیای دواپس به اون توجه بشه، برنامه‌ریزی بودجه هستش. ایجاد یک برآورد تقریبی از هزینه‌هایی که سازمان در حین انتقال و ادغام متحمل می‌شه، مهمه چون روش‌شناسی برنامه‌ریزی نشده به هدر رفتن پول و کاهش بهره‌وری منجر می‌شه.

 

6. شروع از قدم‌های کوچک

تغییرات کوچکی رو در سازمان خودتون ایجاد کنین و به جای اینکه همه بخش‌ها رو یکجا به مدل DevOps تبدیل کنین، در طول زمان و به تدریج این کار رو انجام بدین. همیشه می‌شه با ادغام فرهنگ همکاری در یک تیم کوچک و مشاهده دستاوردها یا پیشرفت‌های اونها و تصمیم‌گیری‌های بعدی در مورد پیاده‌سازی مدل در تیم دیگه و در نهایت اتخاذ بهروش‌های DevOps در مقیاس‌ بزرگ‌تر شروع کرد.

 

7. عدم تلاش برای خودکارسازی همه چیز به صورت یکجا

درک کنین که انتقال از رویکرد سنتی به DevOps یک شبه اتفاق نمیفته و بنابراین عجله کردن برای ایجاد تغییرات خیلی موثر نیست. فریب اصطلاح اتوماسیون رو نخورین و انتظار نداشته باشین که زیرساخت‌ها به یکباره با کد مدیریت بشن. قبل از اینکه مسئولیت اتوماسیون رو به طور کامل برعهده تیم فناوری اطلاعات قرار بدین، می‌تونین یک فرد حرفه‌ای رو استخدام کنین که در زمینه اتوماسیون با تجربه باشه و بتونه تیم رو به سمت کمال هدایت کنه.

 

8. انتخاب ابزارهایی هماهنگ با محیط IT

اگر به دنبال پیاده‌سازی دواپس هستید، مطمئن بشین که ابزارهای اتوماسیون انتخابی شده با همدیگه سازگار هستن و محیط کاری رو بهبود می‌دن. توصیه می‌شه که همه ابزارها رو از یک فروشنده تهیه کنین چون با همدیگه یکپارچگی بیشتری دارن. برای اطمینان از روان بودن عملکرد و مدیریت پیکربندی، تمام ابزارهای لازم باید خریداری بشن.

 

9. اطمینان از یکپارچگی و تحویل مداوم

ایجاد تداوم در یکپارچگی و تحویل باید یکی از اهداف اولیه سازمان قبل از پیاده‌سازی DevOps باشه که بدون این ذهنیت، ایده‌ی عملکرد روان بیهوده هستش. یکپارچه‌سازی مستمر بخشی از فرایند چابک هستش که در اون نرم‌افزار در فازهای کوچک و منظم با شناسایی و اصلاح فوری مشکلات توسعه پیدا می‌کنه.

 

10. ارزیابی عملکرد فردی و تیمی

هنر همکاری یک مفهوم جدید هستش و به همین دلیل ردیابی عملکرد تیم جدید برای بررسی پیشرفت ضروری محسوب می‌شه. نقش تعیین شده و اجرای واقعی یک کار رو مشاهده و ارزیابی کنین.

 

11. توجه به افزایش امنیت

تقویت امنیت یکی دیگه از گام‌های اساسی هستش و سهل‌انگاری در این زمینه می‌تونه تحول به فرهنگ DevOps رو بی‌اثر کنه. از اونجایی که مدل سنتی بیشتر روی توسعه نرم‌افزار و یونیت تست متمرکز بود، شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری منابع و زمان برای تقویت امنیت شکست خوردن.

با DevOps، تعدادی از سازمان‌های تجاری یک سیستم امنیتی یکپارچه رو پیاده‌سازی کردن. به همراه توسعه‌دهندگان و پرسنل عملیاتی، توصیه می‌شه تیم‌های امنیتی ماهر رو هم برای نظارت دقیق بر پیکربندی، زیرساخت و یکپارچگی استخدام کنین.

 

12. تاکید روی رضایت مشتری/کاربر نهایی

یکی از اشکالات اصلی مدل سنتی این هستش که دریافت بازخورد و ایجاد تغییرات و به‌روزرسانی‌های جدید در نرم‌افزار روزها و ماه‌ها طول می‌کشه. علاوه بر این، در مدل سنتی SDLC، نرم‌افزار برای انجام تست در هر فاز کوچک از توسعه با هدف ایجاد یک محصول نهایی رضایت‌بخش ساخته نشده است.

تاخیر در برقراری ارتباط بین دپارتمان و مشتریان باعث می‌شه تا اعتماد مشتریان به محصول از دست بره. در روش‌های DevOps، رضایت کاربر نهایی در اولویت قرار داره. روی تقاضای مشتریان تمرکز کنین و براساس بازخورد اونها تغییرات یا بهبودهای سریع‌تری رو در نرم‌افزار ایجاد کنین.

در چارچوب سیستم یکپارچه، شفافیت بین دپارتمان‌های مختلف و اراده برای کار متحد، مشتریان رو از نتیجه راضی نگه می‌داره و به شکوفایی کسب و کار کمک می‌کنه.

 

با Service Desk دانا پرو
به تیم IT سازمان قدرت بدید و کیفیت خدمات رو بالا ببرید.

جمع‌بندی

دواپس یک رویکرد مشترک برای توسعه و عملیات نرم‌افزار هستش که هدف خودکارسازی فرایندها، بهبود ارتباطات و همکاری، ارائه سریع‌تر و مطمئن‌تر نرم‌افزارهایی با کیفیت بالاتر رو دنبال می‌کنه. روش‌های DevOps مزایای متعددی رو ارائه می‌دن که از جمله می‌شه به زمان سریع‌تر ارائه به بازار، افزایش قابلیت اطمینان و کیفیت، بهبود رضایت مشتری، افزایش چابکی و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

با پیاده‌سازی DevOps، سازمان‌ها می‌تونن فرایند تحویل نرم‌افزار خودشون رو به طور چشم‌گیری بهبود بدن و نیازهای همواره در حال تغییر مشتریان‌شون رو به شکل بهتر و موثرتری برآورده کنن. مزایای دواپس واضح هستن و سازمان‌هایی که به دنبال بقا در این فضای رقابتی و پاسخگویی موثر به نیازهای در حال تغییر کسب و کارشون هستن، با پیاده‌سازی متدولوژی DevOps رو در نظر بگیرن.

20 دیدگاه دربارهٔ «دواپس (DevOps) چیست و چگونه کار میکند؟ + مزایای آن»

  1. سلام وقتتون بخیر
    خیلی خوب واقعا ممنون بابت اطلاعات مفیدی که گذاشتید

  2. سلام وقتتون بخیر
    برای یک مقاله دانشگاهی میتونم بخشی از این مطلب را با ذکر منبع استفاده کنم یا ایرادی داره ؟
    اینم بگم که مقاله واقعا مفید و کاربردی ای بود

    1. امیر علی محمودی

      خواهش می کنم خوشحالیم از اینکه تونسته باشیم کمکی کرده باشیم

  3. شهرام شکوهی

    واقعا مطلب مفیدی بود
    خیلی ساده توضیح دادید که دواپس چیست ممنونم ازتون

  4. خیلی ممنونم بابت مقاله خوبتون در مورد دواپس
    خیلی خسته نباشید
    عالی بود

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که تونسته باشیم DevOps را به خوبی بهتون توضیح داده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا