لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

تجارت الکترونیک چیست؟ راهنمای جامع ecommerce

تجارت الکترونیک چیست؟

اگر فقط چند ساعت در شبکه جهانی اینترنت وقت گذرونده باشین، به احتمال زیاد یا با کلمه تجارت الکترونیک آشنا شدین یا از یکی از سرویس های مبتنی بر اون، استفاده کردین. این تجارت مخصوصا در همه گیری کرونا و شرایطی که امکان فروش حضوری کالا در خیلی از مناطق دنیا وجود نداشت، اهمیت زیادی پیدا کرد.

اگر دوست دارین یک تجارت الکترونیک راه اندازی کنین و نحوه فروش آنلاین رو یاد بگیرین این مقاله می تونه بهتون کمک کنه. در این مقاله ما به طور مفصل در مورد تجارت الکترونیک، انواع اون، مفاهیم مهمی که باید در این حوزه بدونین و مزایا و معایب اون توضیح دادیم.

 

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک مخفف عبارت Electronic Commerce هستش که معمولا به صورت eCommerce نمایش داده می شه. تجارت الکترونیک تمام تراکنش هایی که به صورت الکترونیکی یا آنلاین انجام می شه رو در بر می گیره. این مفهوم ابزارها و فعالیت های مختلف آنلاین، بانکداری اینترنتی، کیف پول الکترونیکی، فروش بلیط و حراجی آنلاین رو شامل می شه.

اما وقتی مردم در مورد آن صحبت می کنن، معمولا به خرید آنلاین (خرید و فروش کالا در اینترنت) اشاره می کنن. یک مثال خوب و شناخته شده از یک پلتفرم تجارت الکترونیک وب سایت دیجی کالا، یکی از بزرگترین بازار آنلاین در ایران هستش. 

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

تجارت الکترونیک (ECommerce) چطور کار می کنه؟

تجارت الکترونیک بر اساس همون اصول فروشگاه های فیزیکی کار می کنه. مشتریان به فروشگاه الکترونیک شما میان، محصولات رو بررسی و در نهایت میخرن. تفاوت بزرگی که بین پلتفرم های ecommerce و فروشگاه های فیزیکی سنتی وجود داره اینه که مشتریان مجبور نیستن برای این کار از خونه یا محل کار خودشون خارج بشن و به همین دلیل پایگاه مشتریان شما به یک منطقه یا محله خاص محدود نیست.

فرقی نداره که کفش های رانینگ می فروشین یا لوازم خانگی؛ موقع راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک باید فرآیند مشابهی رو دنبال کنین:

فرآیند تجارت الکترونیک

– قبول سفارش

مشتری در وب سایت یا پلتفرم تجارت الکترونیک شما سفارش میده. به شما هشدار داده می شه که یک سفارش جدید ثبت شده.

– پردازش سفارش

در مرحله بعد، پرداخت پردازش می شه، فروش ثبت می شه و سفارشی که تکمیل شده علامت گذاری می شه. تراکنش های پرداختی معمولا از طریق چیزی که به عنوان درگاه پرداخت شناخته می شه پردازش می شن. در واقع این درگاه نقش صندوق رو در فروشگاه های فیزیکی بازی می کنه.

– ارسال سفارش

آخرین مرحله در فرآیند تجارت الکترونیک، حمل و نقل هستش. اگر دوست دارین مشتریان شما بارها و بارها از فروشگاه شما خرید کنن، باید مطمئن بشین که سفارشاتشون در سریع ترین زمان به دستشون می رسه.

 

انواع مدل های تجارت الکترونیک

برای دسته بندی کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک روش های زیادی وجود داره. در این مقاله ما وب سایت های تجارت الکترونیک رو بر اساس شرکت کنندگان درگیر در معامله به چهار بخش تقسیم می کنیم. در واقع این چهار مدل جزو رایج ترین انواع آن هستن.

انواع مدل های تجارت الکترونیک

1) کسب و کار به مصرف کننده (B2C)

مدل B2C به شرکت هایی اشاره می کنه که محصولات و خدمات خودشون رو مستقیما به کاربران نهایی می فروشن. این فروش می تونه به اشکال مختلفی انجام بشه که در زیر به چند مورد اون اشاره کردیم:

 

– خرده فروشی

وقتی که یک کسب و کار کالا یا خدماتش رو مستقیما برای استفاده شخصی به مصرف کنندگان می فروشه. مثلا فرض کنین شما یک گوشی آیفون رو مستقیما از اپل بخرین، یک کتونی آدیداس رو مستقیما از آدیداس بخرین و یا یک خدمات رو مستقیما از ارائه دهنده اون خدمات دریافت کنین.

 

– دراپ شیپینگ

کسب و کارها یا مرچنت ها مجبور نیستن کالاها رو در تعداد زیاد در انبارهای خودشون نگهداری کنن. فروشنده کالایی رو از یک تامین کننده ثالث خریداری می کنه و تامین کننده کالا رو مستقیما برای خریدار ارسال می کنه. مدیریت آسون و سرمایه کم از جمله دلایلی هستش که خیلی از کسب و کارهای کوچک این مدل رو انتخاب می کنن.

مثلا وقتی در دیجی کالا محصولی رو انتخاب می کنین که ارسال اون مستقیما توسط تامین کننده انجام می شه در واقع دارین از سرویس دراپ شیپینگ استفاده می کنین.

 

– تامین مالی جمعی

تامین مالی جمعی یا Crowdfunding مردم رو تشویق می کنه تا در ازای دریافت پاداش (معمولا به شکل ارسال سریع تر و قیمت کمتر)، تامین مالی یک کسب و کار یا محصول جدید رو انجام بدن. در بعضی از موارد حتی ممکنه بخشی از سهام شرکت رو هم به حمایت کنندگان واگذار کنن. از معروف ترین پلتفرم های تامین مالی جمعی می شه به GoFundMe و Kickstarter اشاره کرد.

 

2) کسب و کار به کسب و کار (B2B)

در مدل B2B، هر دو طرف درگیر در معامله، نهادهای تجاری هستن. معمولا این معامله وقتی اتفاق میفته که یک کسب و کار برای تولید محصولات خودش به مواد اولیه یا قطعات یک شرکت دیگه نیاز داره.

مثلا صنعت تولید خودرو رو در نظر بگیرین. در این مورد، یک خرده فروش خودرو از تولیدکنندگان خرید می کنه. معاملات B2B ممکنه شامل خرید لاستیک، شیلنگ لاستیکی و برف پاک کن باشه.

در نتیجه، معاملات B2B معمولا شامل خرید و فروش در حجم بالا و تعداد دفعات زیاد هستن. تجارت الکترونیک عمده فروشی در این دسته قرار می گیره؛ در این نوع فروش، کسب و کارها محصولات رو به صورت عمده و با قیمت پایین به خرده فروشان آنلاین می فروشن.

برای اطلاعات بیشتر راجع به بازاریابی B2B ما یک مقاله کامل و جامع داریم که از صفر بازاریابی B2B رو توضیح دادیم. برای ورود به این مقاله وارد لینک زیر شوید.

ورود به صفحه بازاریابی B2B

 

3) مصرف کننده به کسب و کار (C2B)

کسب و کار C2B به افراد اجازه میده تا کالاها و خدمات رو به شرکت ها بفروشن. این رویکرد به مصرف کنندگان اجازه میده تا قیمت ها رو خودشون تعیین کنن. برای درک بهتر این مدل تجارت الکترونیک، برنامه های همکاری در فروش و سایت های فریلنسری در دسته C2B قرار می گیرن.

برنامه همکاری فروش یک سیستم بازاریابی هستش که در اون یک شرکت برای تبلیغ کالاها یا خدمات خودش به یک شخص دیگه پول میده. کسب و کارها حاضرن برای ارتقاء (فروش بیشتر، دیده شدن بیشتر و …) هزینه پرداخت کنن. معمولا این پول به یک فرد شناخته شده (مثلا اینفلوئنسرها) در صنعت که موفق شده طرفداران وفاداری رو جمع کنه، پرداخت می شه.

مثلا یک شرکت فروش محصولات آرایشی می تونه وبلاگ نویسان زیبایی رو به عنوان زیرمجموعه خودش داشته باشه.

این افراد که به نوعی بازاریابان شرکت به حساب میان، لینک های منحصر به فردی رو در وب سایت خودشون قرار میدن. هر بار که خواننده وبلاگ یا مراجعه کننده سایت روی این لینک کلیک می کنه و به وب سایت یا فروشگاه آنلاین شرکت هدایت می شه، کارمزد تعیین شده به بازاریاب پرداخت می شه.

در حالت دوم، یک فریلنسر رو در نظر بگیرین که خدمات خودش رو به شرکت ها می فروشه. فریلنسرها می تونن در هر زمینه ای فعالیت داشته باشن؛ از توسعه وب گرفته تا حسابداری و خدمات مالی.

جریان معاملات ممکنه از یک پلتفرم به پلتفرم دیگه متفاوت باشه. بعضی از پلتفرم ها ممکنه از شرکت ها بخوان که اول با فریلنسرها تماس بگیرن؛ اما بعضی دیگه ممکنه اجازه بدن شرکت ها بلافاصله و بدون مکاتبه قبلی فریلنسرها رو استخدام کنن.

پلتفرم های آپ ورک و فایور در سطح جهانی و پونیشا در ایران جزو محبوب ترین سایت های فریلنسری هستن.

 

4) مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

مدل کسب و کار C2C مشتریان آنلاین رو به هم متصل می کنه و به یک فرد اجازه میده تا محصول یا خدماتش رو به فرد دیگه ای بفروشه. مشابه مدل های دیگه، مدل C2C رو هم می شه برای فروش کالا و هم خدمات استفاده کرد. خیلی از افراد هم از این روش برای فروش محصولات دست ساز یا دست دوم استفاده می کنن.

این فرآیند معمولا در بازارهای آنلاینی انجام می شه که از فروشنده و خریدار یک درصدی رو به عنوان کارمزد دریافت می کنه. مثلا وب سایت دیوار در ایران یا Etsy در سطح جهانی، جزو این دسته از پلتفرم های خرید و فروش کالاهای شخصی به حساب میان.

بعضی از پلتفرم های تجارت الکترونیک مثل eBay حتی به مشتریان اجازه میدن تا به جای فروش معمولی، محصولات رو از طریق مزایده بفروشن. در این سیستم، فروشنده یا مرچنت محصولی رو برای مدت معینی به حراج می گذاره و مردم می تونن برای اون محصول قیمت پیشنهاد بدن.

وقتی که زمان مزایده تموم شد، شخصی که بالاترین پیشنهاد رو ثبت کرده، می تونه محصول رو بخره.

اما علاوه بر سایت های تجارت الکترونیک، تراکنش های C2C می تونه از طریق پلتفرم های انتقال پول مثل آپ یا شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیس بوک هم انجام بشه.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

مزایای تجارت الکترونیک

پیوستن به صنعت در حال رشد تجارت الکترونیک مزایای زیادی داره. در اینجا دلایلی وجود داره که چرا راه اندازی یک فروشگاه آنلاین می تونه بهتر از تجارت سنتی یا فروشگاه های فیزیکی باشه.

 

1. این کار بازار جهانی رو در دسترس قرار میده

تجارت الکترونیک بر موانع جغرافیایی غلبه می کنه. این ویژگی به بازرگانان اجازه میده تا درآمد و فروش خودشون رو با فروش به هر کسی در هر جایی افزایش بدن. خرید آنلاین هم با رواج گوشی های هوشمند آسون تر می شه و به رشد تجارت الکترونیک کمک می کنه.

هم تجارت الکترونیک جهانی و هم تجارت موبایل در طول سال ها به طور پیوسته در حال رشد بودن. پیش بینی می شه فروش جهانی تجارت موبایل تا سال 2024 از 132 میلیارد دلار هم فراتر بره.

 

2. بدون تعطیلی در شبانه روز

داشتن کسب و کار در اینترنت به این معنیه که شما همیشه آماده فروش هستین. یک فروشگاه آنلاین فرصت های فروش رو برای بازرگانان افزایش میده. برخلاف فروشگاه های فیزیکی، درآمد شما به ساعات کاری خاصی محدود نیست.

علاوه بر این، 87 درصد از خریداران، جستجوی محصول رو به صورت آنلاین آغاز می کنن. بنابراین، ایجاد یک فروشگاه آنلاین، کسب و کار شما رو در معرض مخاطبان بیشتری قرار میده.

خرید آنلاین، به خریداران رضایت فوری میده. صرف نظر از زمان، مصرف کنندگان می تونن از طریق کامپیوتر رومیزی یا گوشی موبایل خریدشون رو به صورت آنلاین انجام بدن.

سفارش ممکنه از هر شهر یا روستایی ثبت بشه و شما هرگز نمی دونین که از چه مناطقی ممکنه مشتری جدید داشته باشین. با 24 ساعته باز بودن فروشگاه در طول هفته، شانس شما برای از دست دادن مشتریان کاهش پیدا می کنه.

 

3. هزینه های عملیاتی کم

به غیر از حذف نیاز به ساخت یا اجاره فروشگاه های فیزیکی، راه اندازه فروشگاه تجارت الکترونیک چندین هزینه عملیاتی رو هم کاهش میده.

موقع فروش آنلاین، می تونین با راه اندازی یک مدل کسب و کار دراپ شیپینگ در هزینه های انبار و نگهداری محصول صرفه جویی کنین. اجازه بدین تامین کننده محصولات رو مستقیما برای مشتری ارسال کنه.

بسته به پلتفرمی که شما انتخاب می کنین، هزینه های راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می تونه خیلی پایین و در حد خرید یک هاست مناسب باشه. به علاوه، هزینه های تبلیغات آنلاین در مقایسه با کانال های سنتی مقرون به صرفه تر هستن. پلتفرم های تبلیغاتی زیادی مثل گوگل، اینستاگرام و وب‌ سایت های مختلف در دسترس هستن.

علاوه بر گزینه های تبلیغاتی پولی، روش های رایگانی هم برای بازاریابی محصولات وجود داره. مثلا می تونین پست های وبلاگ یا رسانه های اجتماعی رو به صورت ارگانیک تولید کنین و با رعایت اصول SEO، وضعیت سایت خودتون رو در موتورهای جستجو بهبود بدین.

 

4. مدیریت آسون تر

کسب و کارهای الکترونیک می تونن مدیریت موجودی رو با کمک ابزارها و خدمات خودکار کنن. اونها وظایف عملیاتی مرتبط با اداره یک کسب و کار رو ساده و آسون می کنن. مثلا می تونین در یک صفحه، موجودی محصولات رو اضافه، ردیابی و مدیریت کنین.

ریزه کاری های مربوط به حمل و نقل و تحویل هم با ابزارهای محاسبه بلادرنگ انجام می شه. بنابراین، ایجاد نرخ حمل و نقل به صورت دستی ضرورتی نداره. پلتفرم های تجارت الکترونیک معمولا گزینه های پرداخت متنوعی رو ارائه میدن و مشتریان می تونن مناسب ترین گزینه رو انتخاب کنن.

بعضی از این پلتفرم ها حتی با قالب های از پیش آماده ی حرفه ای ارائه شدن که امکان شخصی سازی و تنظیم قالب ها رو در دسترس کاربر قرار میدن. بنابراین برای شروع به استخدام یک طراح گرافیک نیازی نیست.

با پلتفرم مناسب می تونین خیلی راحت به کارایی و بهره وری مدنظرتون برسین و بیشتر روی رشد کسب و کار خودتون تمرکز کنین. همچنین با استفاده از پلتفرم مناسب مطمئن هستین تجربه کاربری عالی رو برای مشتریانی که به صورت آنلاین خرید می کنن ارائه میدین.

 

5. اطلاعات توصیفی و هدف گذاری شخصی سازی شده

با یک فروشگاه فیزیکی، فقط می تونین اطلاعات محدودی رو در مورد هر محصول نمایش بدین. اما این موضوع در مورد یک فروشگاه الکترونیک صادق نیست. در فروشگاه آنلاین می تونین توضیحات مفصلی رو در مورد محصولات یا خدمات اضافه کنین و انواع مختلفی از محصول رو که میخواین نمایش بدین. صاحبان کسب و کار حتی می تونن برای ایجاد اعتبار و جلب اعتماد مشتریان، اطلاعات کاملی رو در مورد تاریخچه برندها ارائه بدن.

این ویژگی های کوچک شاید ناچیز به نظر برسن، اما می تونن خریداران آنلاین رو به خرید تشویق کنن. بر اساس نتایج یا یک مطالعه، مشتریان آگاه نسبت به تصمیم خرید خود احساس رضایت و اطمینان بیشتری دارن.

داشتن یک کسب و کار تجارت الکترونیک همچنین به شما اجازه میده تا از استراتژی های هدف گیری سرنخ مثل بازاریابی ایمیل شخصی سازی شده یا کمپین های تبلیغاتی هدفمند استفاده کنین. از اونجایی که فروشگاه آنلاین شما می تونه داده های مشتری رو جمع آوری کنه، می تونین بسته به اطلاعات مشتری از جمله سابقه خرید، جنسیت یا سن، بازاریابی شخصی سازی شده رو انجام بدین.

 

6. دسترسی به فناوری های جدید

با پیشرفت های تدریجی پلتفرم ها و فناوری های تجارت الکترونیک، همیشه می تونین راه هایی رو برای تسهیل عملیات خودتون پیدا کنین تا با کمک اونها در زمان و هزینه های خودتون صرفه جویی کنین.

از طرف دیگه، کارهایی که فناوری می تونه برای تسهیل عملیات در فروشگاه های فیزیکی انجام بده محدود هستش. تجارت الکترونیک در توانایی خودش برای استفاده از فناوری برای تسهیل عملیات، بازاریابی محصولات، بهبود همکاری تیمی و ارائه خدمات سریع تر به مشتریان، دست بالا رو داره.

 

معایب تجارت الکترونیک

اگرچه تجارت الکترونیک مزایای زیادی داره، اما بدون چالش هم نیست. در اینجا به هشت مورد از معایب آن اشاره می کنیم تا بتونین قبل از راه اندازی تجارت الکترونیک خودتون، به اونها فکر کنین.

 

1. تعاملات محدود با مشتریان

اگر مشتریان درباره محصولی که خریداری کردن، سوال یا مشکلی دارن، می تونن به یک فروشگاه فیزیکی مراجعه کنن و مستقیما با مدیر فروشگاه یا نماینده خدمات مشتری صحبت کنن تا با بازگرداندن یا تعویض محصول، مشکل خودشون رو برطرف کنن.

کسب و کارهای الکترونیکی نمی تونن خدمات و پشتیبانی مستقیم به مشتریان رو به صورت حضوری ارائه بدن. بعضی از این وبسایت ها از ویژگی هایی مثل چت آنلاین سایت برای دسترسی مشتری به یک فرد زنده استفاده می کنن؛ اما این یک روش استاندارد به حساب نمیاد.

 

2. مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت

یکی از مهمترین معایب استفاده از تجارت الکترونیک، به خطر افتادن حریم خصوصی و امنیت داده های شماست. مصرف کنندگان باید اطلاعات شخصی خودشون مثل آدرس، نام، شماره تلفن، جزئیات کارت اعتباری و غیره رو ارائه بدن.

رایج ترین تهدیدات امنیت سایبری برای اعتبار شما، سرقت داده، حملات فیشینگ، حملات بدافزار، هک و سوء استفاده هستش. بدتر از اون، صنعت تجارت الکترونیک 32.4 درصد از حملات سایبری در اشکال مختلف رو به خودش اختصاص داده و به همین دلیل آسیب پذیرترین صنعت شناخته می شه.

 

3. اتصال و مشکلات وب سایت

تجارت الکترونیک یک صنعت مبتنی بر اینترنته که به طور کامل روی یک اتصال اینترنتی با عملکرد خوب متکی هستش. هر اتفاقی که این ارتباط رو با مصرف کنندگان قطع کنه، می تونه خسارت های زیادی رو به دنبال داشته باشه.

علاوه بر این، مسائلی مثل خرابی سایت، زمان بارگذاری کند، رابط کاربری با طراحی ضعیف و عدم بهینه سازی برای گوشی های موبایل، تا حد زیادی شانس از دست دادن تعامل و تبدیل رو افزایش میده.

 

4. عدم توانایی مصرف کنندگان در آزمایش محصول

یکی دیگه از معایب تجارت الکترونیک از دیدگاه مصرف کننده، اینه که قبل از خرید نمی تونه محصول رو امتحان کنه. در فروشگاه های فیزیکی، مصرف کنندگان می تونن محصول مورد علاقه خودشون رو بردارن، اندازه اون رو بررسی کنن و قبل از خرید از کیفیت ساخت و ظاهر اون مطمئن بشن.

این ملموس بودن باعث ایجاد اعتماد می شه و مصرف کنندگان می تونن به راحتی انتخاب کنن که محصولی رو که انتظارات اونها رو برآورده نمی کنه رو نخرن.

اما در تجارت الکترونیک، مصرف کنندگان قبل از خرید صرفا به چند تصویر، فیلم و بررسی محصول محدود هستن. حتی با وجود اینکه خیلی از فروشگاه ها ضمانت بازگشت پول یا تعویض محصول رو ارائه میدن، اما هنوز هم به طور مکرر اتفاق میفته که کاربر محصولی رو میخره که با انتظاری که داشته مطابقت نداره.

 

5. ترس از ناشناخته بودن

مردم معمولا موقع خرید آنلاین مردد هستن، مگه اینکه یک برند الکترونیکی شناخته شده و مشهور باشین. مصرف کنندگان تا وقتی که هزینه محصول رو پرداخت نکنن امکان امتحان کردن محصول رو ندارن. معاملات تجارت الکترونیک بدون چهره و بدون کاغذ انجام می شه.

خیلی از این کسب و کارها هیچ شعبه فیزیکی ندارن و مشتریان می ترسن موقع خرید آنلاین، پولی که به سختی در آوردن رو به راحتی از دست بدن. داستان سرقت اطلاعات و کلاهبرداری از کارت بانکی باعث می شه تا به خصوص وقتی محصول قیمت بالایی داشته باشه، شک و تردید به سراغ مشتری بیاد.

 

6. رقابت خیلی شدید

صنعت تجارت الکترونیک به سرعت بازار رو تسخیر کرده و این موضوع باعث شده تا رقابت فوق العاده شدیدی رو شاهد باشیم. حتی اگر رقابت رو به صورت کلی مثبت حساب کنیم، کسب و کارهای تجارت الکترونیک در چنین شرایطی برای جذب مشتریان، فشار زیادی رو تجربه می کنن.

برای غلبه بر رقبا، دائما قیمت ها و تخفیف های بیشتری رو برای جذب مشتری ارائه بدن. اگرچه این موضوع ممکنه چیز خوبی به نظر برسه، کاهش شدید هزینه ها برای جلب توجه مصرف کنندگان مستقیما روی کیفیت محصول تاثیر می گذاره یا سود کسب و کار رو به شدت کاهش میده.

بنابراین، بازرگانان تجارت الکترونیکی برای ایجاد تعادل بین قیمت و کیفیت و در عین حال تلاش برای راه اندازی یک کسب و کار سودآور، مسیر سخت تری رو باید طی کنن.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

مفاهیم مهم در تجارت الکترونیک

تصمیم گیری برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین هیجان انگیز هستش. اما قبل از شروع فروش، چیزهای زیادی وجود داره که باید آماده بشن. بعد از اینکه به این نتیجه رسیدین پلتفرم تجارت الکترونیک احتمالا برای راه اندازی کسب و کار آنلاین شما مناسب تر هستش، ممکنه با اصطلاحات و مفاهیم خاصی روبرو بشین که از قبل با اونها آشنایی ندارین.

این مفاهیم برای درک صنعت و فناوری اهمیت خیلی زیادی دارن. در این بخش ما چند مورد از مهمترین مفاهیمی که بعد از راه اندازی سایت الکترونیک خودتون حتما با اونها سر و کار دارین، رو توضیح دادیم.

 

1) تست A/B

این تست که با عنوان اسپلیت تست هم شناخته می شه فرآیندی هستش که در اون دو نسخه از یک صفحه وب (یا یک المان در یک صفحه وب) برای شناسایی نسخه ای که در ایجاد تبدیل موثرتره، آزمایش می شه. دو نسخه از یک المان با نشون دادن نسخه A و B به دو گروه متفاوت از بینندگان و سپس مقایسه تبدیل ها و برای هر کدوم آزمایش می شن.

 

2) ادوردز

خدمات Adwords توسط گوگل ارائه می شه و کسب و کارهایی از اون استفاده می کنن که به دنبال تبلیغات در فضاهایی هستن که نتایج جستجو در اونها اشباع شدن. این سرویس تبلیغاتی به کاربران اجازه میده برای تبلیغاتی که کلمات کلیدی خاصی رو هدف قرار میدن، هزینه پرداخت کنن.

کاربران برای هر تبلیغ بودجه ای رو تعیین می کنن که فقط وقتی استفاده می شه که جستجوگران اینترنتی روی تبلیغ کلیک کنن که به آن جستجوی پولی هم میگن. برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی جامع گوگل ادز روی لینک زیر کلیک کنید.

راهنمای جامع گوگل ادز

 

3) پلتفرم تجارت الکترونیک

پلتفرمی که از طریق اون قراره کسب و کار تجارت الکترونیک خودتون رو مدیریت کنین. این پلتفرم باید به شما در مدیریت موجودی، ارائه اطلاعات فروش و مشتری و مدیریت کامل فروشگاه آنلاین شما کمک کنه. در حال حاضر پلتفرم های مختلف وجود دارن که برای مثال می شه به پرستاشاپ، مجنتو و یا فروشگاه سازهای ایرانی اشاره کرد.

 

4) سئو

بهینه سازی موتور جستجو مجموعه ای از تکنیک ها و تاکتیک هایی هستش که با هدف افزایش رتبه موتور جستجو و در نتیجه ی اون افزایش بازدید آنلاین به کار میره. رتبه بالای سئو برای موفقیت هر کسب و کار آنلاین خیلی مهم هستش اما دستیابی به اون زمان می بره و مستلزم بهینه سازی زیادی هستش.

 

5) گواهینامه SSL

موقع خرید آنلاین، خریدار موظف هستش اطلاعات پرداخت شخصی خودش رو وارد کنه. SSL یک فناوریه که برای ایجاد پیوند رمزگذاری شده بین وب سایت و مرورگر استفاده می شه. وب سایت هایی که از گواهینامه SSL برخوردارن، برای وارد کردن اطلاعات شخصی امن هستن.

 

6) بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو شامل استفاده از تبلیغات پولی به منظور افزایش رتبه در موتورهای جستجو هستش. برای سازمان هایی که تازه شروع به کار کردن، شانس کمی وجود داره که بتونن جریان ثابتی از ترافیک ارگانیک رو جذب کنن.

همین امر باعث می شه که SEM برای دید بیشتر اهمیت پیدا کنه. سازمان ها باید روی تکنیک های SEO و SEM تمرکز کنن تا دید آنلاین رو افزایش بدن.

 

7) طراحی واکنشگرا

یک کاربر معمولی اینترنت از دستگاه های مختلفی به وب دسترسی پیدا می کنه. طراحی وب سایت واکنشگرا یا رسپانسیو رویکردی در طراحی وب هستش که در اون صفحات وب رو می شه در طیف وسیعی از دستگاه هایی که از نمایشگرهای متفاوتی برخوردارن مشاهده و پیمایش کرد.

این دستگاه ها شامل گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها می شن. انجام فعل و انفعالاتی مثل پیمایش و پر کردن فرم ها باید در هر دستگاهی ساده باشه.

 

جمع بندی

به طور خلاصه، اگرچه اصطلاح تجارت الکترونیک می تونه به انواع معاملات الکترونیکی همراه با ابزارها و فعالیت های مرتبط با اونها اشاره کنه، اما عمدتا به خرید آنلاین اشاره داره. پیش بینی می شه که تجارت الکترونیک جهانی به عنوان یک صنعت، همچنان منبعی سودآور برای کسب درآمد آنلاین باشه.

در این مقاله مدل های کسب و کار الکترونیکی رو مورد بحث قرار دادیم که شامل B2C، B2B، C2B و C2C هستش. فروشگاه های آنلاین همچنین می تونن محصولات فیزیکی و دیجیتالی و همین طور خدمات رو بفروشن.

خریداران آنلاین می تونن محصولات و خدمات رو از طریق سیستم خرید یکباره یا اشتراک خریداری کنن. علاوه بر این، راه اندازی فروشگاه اینترنتی به جای یک فروشگاه فیزیکی مزایای زیادی داره که در این مقاله به چند مورد از اون اشاره شد.

در نهایت هر مدلی رو که انتخاب می کنین و هر محصول یا خدماتی که قصد فروش اون رو دارین، فراموش نکنین که پلتفرم تجارت الکترونیک مناسب رو با توجه به نیازهای خودتون انتخاب کنین.

 

سوالات متداول


  • تجارت الکترونیک چیست؟

    تجارت الکترونیک مخفف عبارت Electronic Commerce هستش که معمولا به صورت eCommerce نمایش داده می شه. تجارت الکترونیک تمام تراکنش هایی که به صورت الکترونیکی یا آنلاین انجام می شه رو در بر می گیره. این مفهوم ابزارها و فعالیت های مختلف آنلاین، بانکداری اینترنتی، کیف پول الکترونیکی، فروش بلیط و حراجی آنلاین رو شامل می شه


  • تجارت الکترونیک (ECommerce) چطور کار می کنه؟

    فرآیند تجارت الکترونیک شامل قبول سفارش – پردازش سفارش – ارسال سفارش می شود

6 دیدگاه دربارهٔ «تجارت الکترونیک چیست؟ راهنمای جامع ecommerce»

  1. ارشیا پروین

    سلام خسته نباشین
    موضوعی که صحبت کردین تجارت الکترونیک خیلی عجیب هستش چون همه فکر میکنن میدونن چیه ولی شما نکاتی گفتین که خیلی به درد بخور هستش ممنونم

    1. امیر علی محمودی

      سلام ممنونم شما هم خسته نباشید
      بله درسته همه میدونن تجارت الکترونیک چیه ولی خیلی کم پیش میاد کسی مطالعه عمیقی راجب این موضوع کرده باشه

  2. مژگان صلاحی

    مرسی بابت توضیح تجارت الکترونیک
    من اصل های یک ecommerce و نمیدونستم عالی بود

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا