لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مدیریت دارایی در ITAM – ITIL چیست؟

مدیریت دارایی در ITAM – ITIL چیست؟ | داناپرداز

بعضی اوقات متخصصان فناوری اطلاعات به جای اینکه روی مسائل اصلی تمرکز کنند، بیش از حد به مسائل حاشیه ای می پردازند. مدیریت دارایی (Asset Management) ITAM یکی از مسائلی است که اینگونه اتفاقات در آن رایج است.

مدیریت دارایی اساس هر سازمان مؤثر فناوری اطلاعات است و می تواند به عنوان کاتالیزور مدیریت حوادث، مشکل، تغییر و مدیریت پیکربندی عمل کند. همچنین به طور بالقوه موجب صرفه جویی در هزاران هزینه صدور مجوز و کمک به جلوگیری از “ایجاد سرور زامبی” می شود.

 

ITAM چیست؟

ITAMمجموعه ای از شیوه های کسب و کاری است که به منظور پشتیبانی از مدیریت چرخه زندگی و تصمیم گیری استراتژیک برای محیط IT، به عملکردهای مالی، قراردادی و موجودی می پیوندد. دارایی ها شامل کلیه عناصر نرم افزاری و سخت افزاری هستند که در محیط کسب و کار یافت می شوند. به طور خلاصه و به زبان ساده تر، ITAM افراد، فرایندها و ابزاری هستند که برای مدیریت، کنترل و محافظت از کل دارایی های IT در یک سازمان به مرور زمان ایجاد می شوند.

ITAM باید بخشی اساسی از استراتژی سازمان IT باشد. با جمع آوری اطلاعات در مورد سخت افزار و نرم افزاری که خدمات IT را تشکیل می دهند، ITAM می تواند به عنوان یک ابزار تصمیم گیری در مورد استفاده سخت افزار و نرم افزار و خرید و توزیع مجدد مورد استفاده قرار گیرد.

ITAM همچنین به سازمان کمک می کند تا مدیریت دارایی های IT خود را – با دانستن آنچه که خدمات کلیدی یک سازمان را تشکیل می دهد، زمان و پولی که از طریق اجتناب از خرید دارایی های تکراری و یا غیر ضروری ذخیره می شود و اطمینان از این که مجوز های نرم افزاری در جای مناسب خود مورد استفاده مجدد قرار می گیرند (برداشت مجدد)، موثر تر کند. این نه تنها باعث افزایش راندمان می شود، بلکه به عنوان یک عملکرد ITAM مؤثر می تواند خطرات جریمه و تحریم های مربوط به تحت مجوز بودن را کاهش داده و در حسابرسی های نرم افزاری پشتیبانی ارزشمندی را ارائه دهد.

 

اهمیت ITAM در چیست؟

ITAM فقط یک ابزار نیست، مجموعه ای از فرآیندها هم نیست – مدیریت دارایی یک توانایی کسب و کاری است. داشتن یک عملکرد ITAM مؤثر، مزایای زیر را به شما ارائه می دهد:

 

صرفه جویی در هزینه

با دانستن اینکه چه چیزی خدمات IT شما را تشکیل می دهد، چیزی از بین نرفته و یا گم نمی شود. به این معنی که مجوزها قابل استفاده مجدد هستند و می توان از خریدهای تکراری جلوگیری کرد و سازمان هنگام مذاکره با قراردادهای جدید با تامین کنندگان سخت افزار و نرم افزار موقعیت قوی تری دارد.

با مشاهده و کنترل دارایی های فناوری اطلاعات خود در کل چرخه عمر دارایی – از درخواست تا در دسترس بودن – قادر خواهید بود که استفاده از دارایی را بهینه کرده، هزینه ها را کاهش داده و اطمینان حاصل کنید که کاربران / مشتریان نهایی شما از سرمایه گذاری مالی در IT ارزش بهتری دریافت می کنند.

 

کاهش خطر

کسب و کارهای مدرن پر از خطرات احتمالی بوده و به علاوه نیاز به سازگاری دارند – هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی و هم از طریق نظارتی وپیمانکاری.

 

کاهش خطر در مدیریت دارایی ITAM | داناپرداز

 

وجود افراد، فرایندها و ابزارهای ITAM در جای خود به این معنی است که شما می توانید خطرات خاصی را کاهش دهید. این می تواند خطرات مرتبط با درک عمر دارایی های سخت افزاری شما و این واقعیت که مشاغل در معرض خطر خرابی تجهیزات قرار داشته و تأثیری که این مطلب بر درآمد، اعتبار و حفظ مشتری خواهد داشت، باشد. در برخی از صنایع این خطر می تواند از نوع نظارتی باشد.

 

افزایش کارآیی و اثربخشی

با مدیریت دارایی IT، تصمیم گیری بهتر و نتیجه مطلوب به دست می آید. شما می توانید تصمیمات خود را بر اساس آنچه که می دانید اتخاد کنید و نه آنچه که فکر می کنید و همچنین می توانید هزینه را بر اساس کل چرخه عمر یک دارایی رقم بزنید.

استقرار ITAM همچنین باعث ایجاد محیط پایدار تولید می شود. اگر بدانید چه چیزهایی دارید، می توانید در مورد هماهنگی آنها با هم تصمیم گرفته و وابستگی های مهم را پیدا کنید. به این ترتیب، اطلاعات کلیدی را در مدیریت یک حادثه مهم (اولویت بندی محل مورد نیاز برای تلاش های حمایتی) و مدیریت تغییر (اطمینان از دریافت اثر کسب و کار و اطلاع رسانی صحیح) در اختیار خواهید داشت.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

افزایش رضایت مشتری

با انجام ITAM، شما نسبت به کیفیت تعهد کاملاً واضحی را ایجاد می کنید. شما به کاربران و مشتریان نهایی خود می گویید “ما به شما، دارایی های شما، سطح خدمات ارائه شده و مطابقتمان با الزامات، استانداردهای نظارتی ارائه می دهیم.”

با ایجاد ITAM، فرایندهای مدیریت رخدادها و تحقق درخواست مؤثرتر می شوند – درخواست ها می توانند به صورت کارآمدتری پردازش شوند و ردیابی یک رخداد یا درخواست در مورد یک دارایی می تواند شفاف تر شده و همچنین پتانسیل بهبود مدیریت دانش بالاتر رود. همگی این موارد منجر به کیفیت بهتر خدمات و افزایش رضایت مشتری می شود.

 

شروع کار – کاشت بذر برای ITAM

ITAM چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد – شما باید برنامه، یک کسب و کار خوب و یک هدف کاملاً واضح داشته باشید. اما قبل از رسیدن به آن، می توانید به دنبال برد های سریع باشید.

به فرایندهای میز خدمات IT و تیم های پشتیبانی تان توجه کنید. احتمال این وجود دارد که هر بار که شخصی برای ورود به سایت خدمات اقدام به ثبت تیکت می کند، از آن شخص خواسته شود تا مشخصات خود را در برابر برچسب دارایی تأیید کند تا اطمینان حاصل شود که سوابق میز خدمات از افرادی که از تجهیزات استفاده می کنند، به روز باشد. انجام این کار ممکن است چندان ایده آل نباشد اما به این ترتیب شما ثبت دارایی با جزئیات مربوط به کاربر و برنامه های متداول استفاده شده توسط آنها که پایه ای محکم برای شروع کار است را در اختیار دارید.

رویکرد دیگر صحبت با تیم های پشتیبانی فناوری شما است. آنها اکثر سخت افزارها و نرم افزارهای جدید را نصب کرده و پشتیبانی مداوم ارائه می دهند، بنابراین به احتمال زیاد کسانی هستند که دارای سوابق، قراردادهای تعمیر و نگهداری یا گواهینامه های مجوز هستند. ممکن است این مستندات در کشو یک میز خرد شده و فراموش شده باشند، اما اینجا هم محلی مناسب برای شروع استفاده از مستندات است.

نکته نهایی برای تلاش از منظر راه اندازی نرم و یا پیروزی سریع، گفتگو با تیم های خرید (یا امور مالی) تان است. اگر به کلیه درخواست های خرید بصورت متمرکز رسیدگی شود، از این طریق شما تقریبا به تمام موارد خرید نرم افزاری و سخت افزاری خریداری شده، دسترسی خواهید داشت. بنابراین، می توانید آمار دقیقی در مورد دارایی ها به دست آورید.

نکته اصلی عمل کردن و فعال بودن است. مراحل ذکر شده در بالا دنیا را تغییر نمی دهد اما در صورت شکست خوردن، موقعیتی را برای شروع به شما می دهد، به این معنی که ممکن است از قبل یک بانک اطلاعاتی کوچک از اطلاعات دارایی و یک مکان مرکزی که در آنجا مجوز، قراردادهای تعمیر و نگهداری و ضمانت نامه های جاری ذخیره می شوند، داشته باشید.

این بدان معنی است که برای پیشبرد فرایند مدیریت دارایی همیشه از صفر آغاز نمی کنید، بنابراین باید ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

انجام ITAM باید ساده ترین تصمیمی باشد که تاکنون به عنوان یک متخصص IT گرفته اید. با داشتن درک صحیح از دارایی های خود می توانید کیفیت را در برابر هزینه ها متعادل کنید، رضایت مشتری را بهبود ببخشید و میزان ریسک را کاهش دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا