لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

پرورش سرنخ چیست و چگونه انجام می شود؟

پرورش سرنخ چیست؟

پرورش سرنخ فرآیند توسعه و تقویت روابط با خریداران تو هر مرحله از قیف فروشه. در کمپین های پرورش سرنخ موفق، بازاریابان تلاش می‌کنن که نیازهای مشتریان بالقوه رو بشنون و اطلاعات و پاسخ های مورد نیاز رو بهشون ارائه بدن.

این کار باعث جلب اعتماد، افزایش آگاهی از برند و حفظ ارتباط با مشتری می‌شه تا زمانی که مشتریان برای خرید آماده بشن. به طور متوسط، نیمی از سرنخ‌ها تو هر سیستم هنوز آماده خرید نیستند و تقریباً 80 درصد از سرنخ‌های جدید هرگز خریدی انجام نمی‌دن. به همین دلیله که پرورش روابط با خریداران از طریق یک سیستم امتیازدهی استراتژیک سرنخ بسیار مهمه. علاوه بر این، طولانی شدن قیف‌های فروش باعث تقویت استقلال در مشتریان بالقوه می‌شه و نیاز بیشتری به برنامه‌های پرورش لید (سرنخ) با طراحی مناسب ایجاد می‌کنه.

کمپین پرورش سرنخ چیست؟

کمپین پرورش سرنخ یک کمپین خودکار و شخصی سازی شده است. بازاریابان از این کمپین در طول سفر مشتری استفاده می‌کنن؛ سفری که می‌تونه بر رفتار خرید اونها تأثیر بگذاره. کمپین‌های پرورش لید هدفمند، سفارشی سازی شده و ارزشمند هستن و بینش‌های عملی رو به بازاریابان ارائه میدن. این بینش‌ها ادامه مسیر به شکل صحیح رو برای بازاریاب و کسب و کار مشخص می‌کنن.

 

پرورش سرنخ

اهمیت پروش سرنخ در کسب و کارها

نرم افزار CRM می‌تونه با شکل‌دهی استراتژی پرورش سرنخ، به تیم‌های بازاریابی این امکان رو بده تا ارتباطات انعطاف‌پذیری رو با مشتریان بالقوه ایجاد کنن. شما در واقع با پرورش سرنخ مسیری رو ایجاد می‌کنید که از طریق اون با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار می‌کنید. بعلاوه می‌تونید این روابط رو در حالی که مشتری بالقوه تو مسیر سفر خریدار با سرعت به جلو حرکت می‌کنه هم حفظ کنید.

با ایجاد یک برنامه پرورش سرنخ، روابط پایدار ایجاد می‌کنید، نرخ کلیک (CTR) و میزان تمایل به خرید رو افزایش می‌دید و در عین حال از برندتون حمایت می‌کنید. کمپین‌های پرورش سرنخ نه تنها به شما امکان می‌دن با خریداران تون تعامل داشته باشید. همچنین می‌تونید از داده‌هایی که تو این مسیر جمع آوری می‌کنید، برای سنجش میزان علاقه اونها و نظارت بر رفتارشون استفاده کنید. از نتایج این آنالیز هم می‌تونید برای بهینه سازی هر چه بیشتر کمپین‌های آینده و افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهره ببرید.

هرچقدر که از طریق فناوری بیشتر به هم متصل میشیم، ایجاد یک تجربه موفق بین کانالی برای خریداران ضروری تر می‌شه. مصرف کنندگان امروزی همچنین انتظار دارن سطح شخصی سازی تو کمپین‌های بازاریابی توجه اونها رو جلب کنه. اونها دلشون می‌خواد بدون بمباران تبلیغاتی یا ایمیلی به یک شبکه تعاملی یکپارچه دسترسی داشته باشن.

در واقع خریداران نمی‌خوان چیزی بهشون فروخته بشه، بلکه می‌خوان حرف‌ها و نظرات شون شنیده بشه و به سوالات شون پاسخ داده بشه. وقتی مشتریان بالقوه کسب و کارتون و خواسته‌های اونها رو بشناسید، می‌تونید بهتر بهشون خدمت کنید و حمایت اونها را از طریق درک واقعی نیازهاشون به دست بیارید.

پرورش سرنخ به صورت موثر باید کل تقویم بازاریابی شما را در بر بگیره و شامل کل ارتباطاتی بشه که با سرنخ ها برقرار میشه؛ از جمله خبرنامه‌ها، به روز رسانی‌های محصول، ایمیل‌های پایگاه داده و سایر ارتباطات بین کانالی. با پرورش سرنخ روی ایجاد هماهنگی تو این تعاملات و ارائه بهترین تجربه ممکن به مشتریان تون تمرکز می‌کنید. در عوض وفاداری سرنخ‌هاتون رو به دست خواهید آورد.

 

 

مشکلات رایجی که پرورش سرنخ قادر به حل کردن آنهاست

چرخه‌های فروش طولانی‌ تر و خریداران خودکفا می‌تونن برای بازاریابان کمی دردسرساز باشن، اما شکی نیست که پرورش سرنخ در بالا بردن نرخ تبدیل مشتریان و ایجاد وفاداری به برند به شما کمک خواهد کرد.

  • مشکل: من تعداد زیادی سرنخ غیرفعال تو پایگاه داده خودم دارم.

پرورش سرنخ با حفظ روابط با مشتریان، میزان تمایل اونها به خرید رو افزایش می‌ده. این روابط برای چرخه‌های فروش امروزی حیاتی هستند. با پرورش سرنخ‌ها، شما و کسب و کارتون این رابطه رو در طول زمان حفظ می‌کنید و در عین حال وفاداری و اعتماد به برند رو هم ایجاد می‌کنید.

  • مشکل: چرخه فروش من خیلی طولانیه.

امروزه خریداران نسبت به گذشته زمان بیشتری رو صرف بررسی گزینه‌ها و کسب اطلاعات قبل از تصمیم گیری برای خرید می‌کنن. بنابراین طبیعیه که چرخه‌های فروش امروزی طولانی تر باشن. به همین دلیله که پرورش سرنخ خیلی اهمیت داره. با انجام این کار، نه تنها چرخه فروش خودتون رو کوتاه می‌کنید، بلکه سرنخ‌های بیشتری رو هم به خریدار تبدیل می‌کنید.

  • مشکل: من یک برنامه پرورش سرنخ دارم، اما نرخ مشارکت خوبی نمی‌بینم.

برای داشتن یک برنامه موثر پرورش سرنخ، باید خریداران رو درگیر کنید. هنگامی که ارتباطات خودتون رو با سرنخ‌ها تقویت می‌کنید و محتوا و دانش ارزشمندتون رو باهاشون به اشتراک می‌گذارید، توی افراد اعتماد ایجاد می‌کنید و باعث میشید نرخ مشارکت بالاتری داشته باشن.

  • مشکل: نمی‌دونم چطوری میزان تأثیرگذاری برنامه پرورش سرنخ خودم رو اندازه گیری کنم.

راه اندازی یک برنامه پرورش سرنخ اولین گام از یک فرآیند گسترده تره. وقتی یک کمپین پرورش سرنخ رو راه‌اندازی می‌کنید، قبل از اینکه بتونید به تأثیرگذاریش امیدوار باشید یا میزان این تاثیرگذاری رو اندازه گیری کنید، باید اهدافی رو برای خودتون مشخص کنید. از خودتون بپرسید چه تعداد سرنخ باید ایجاد کنید، چه محصولاتی ارائه می‌دید و چه مخاطبانی رو می‌خواید جذب کنید، و از این اطلاعات به عنوان نقطه پرش یا شروع برای جمع آوری داده‌های مرتبط استفاده کنید.

  • مشکل: من فناوری لازم برای پشتیبانی از استراتژی پرورش سرنخ خودم رو در اختیار ندارم.

نرم افزار CRM برای پیمایش چرخه‌های فروش طولانی‌تر امروزی، امتیازدهی به سرنخ، مدیریت سرنخ ها در نرم افزار CRM، شخصی‌سازی و تجزیه و تحلیل کلیدیه. در واقع امروزه اجرای یک برنامه دستی برای اکثر کسب و کارها بسیار پرهزینه تر و وقت گیرتره.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

مولفه‌های کلیدی پرورش سرنخ

فرایند پرورش سرنخ شامل ارتباطات بین کانالیه. این فرایند، برای ایجاد سیستمی که ارتباط با مشتریان رو ممکن و حفظ کنه، بازاریابی محتوا و اتوماسیون بازاریابی رو با هم ترکیب می‌کنه.

  • ارزیابی سرنخ: تیم فروش و بازاریابی باید با هم تعیین کنن که یک لید مشخص تو مدل خرید برند کجا قرار می‌گیره. انجام این کار برای ایجاد یک استراتژی امتیازدهی یا ارزیابی موفق ضروریه. این زمینه مشترک، ستون فقرات یک سیستم قوی پرورش سرنخه. سیستمی که مشخص می‌کنه که چه زمانی و چطور باید با هر خریدار ارتباط برقرار کنید. سیستم امتیازدهی سرنخ مناسب برای هر برند منحصربه‌فرده. این سیستم معمولا شامل این موارد میشه: تناسب سرنخ، ( BANT اقتدار، بودجه، نیاز، زمان)، علاقه سرنخ (با چه محتوایی درگیر می‌شه؟ چه مدت تو سایت شما می مونه؟)، رفتار (آیا سرنخ در مورد خرید جدیه یا هنوز به دنبال اطلاعاته؟)، مرحله خرید و زمان (سرنخ تو چه مرحله ای از قیف فروش قرار داره؟)
  • بازاریابی محتوا: اگه امتیازدهی و ارزیابی سرنخ ستون فقرات یک استراتژی بازاریابی موفق باشه، بازاریابی محتوا رو میشه به عضلات تشبیه کرد. بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمنده. این می‌تونه شامل محتوای ایمیل‌های شما و همچنین محتوای وب سایت و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی شما از جمله ویدیو، پادکست و موارد دیگه باشه.
  • توزیع چند کاناله: برای اجرای یک کمپین موفق پرورش سرنخ، همه کانال‌های شما باید با هم مرتبط باشن. این طوری می‌تونید ارتباط خودتون رو با سرنخ‌ها همه جا و به صورت یکپارچه حفظ کنید.
  • وب سایت: وب سایت شما یک مکان عالی برای گرفتن آدرس‌های ایمیل جدیده. اما همچنین مکان فوق العاده‌ای برای ادامه و شروع مکالمات با سرنخ‌ها هم هست. تجربه وب سایت باید به صورت پویا شخصی‌سازی بشه تا گفتگوی آغاز شده از طریق ایمیل‌ها رو تقویت کنه و گسترش بده.
  • هدف گذاری مجدد: تبلیغات نمایشی و هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ می‌تونه بخش بزرگی از بودجه بازاریابی شما رو به خودش اختصاص بده. اما باید به این فکر کنید که چطور می‌تونید یک تجربه ثابت برای خریداران تون تو همه این کانال ها ایجاد کنید؟
  • شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از فرایند پرورش سرنخ بین کانالی هستند. اجرای کمپین‌های اجتماعی عالیه، اما اجتماعی کردن همه کمپین‌هاتون از اون هم بهتره. وقتی فرایند پرورش سرنخ رو با تلاش‌های شبکه‌های اجتماعی تون گره می‌زنید، همدیگه رو تقویت می‌کنن.
  • ایمیل مستقیم: حتما به استفاده از پست مستقیم تو کمپین‌های پرورش سرنخ تون توجه داشته باشید. می‌تونید از این فرصت به عنوان راهی برای شخصی‌سازی بیشتر و ایجاد حس انسانی استفاده کنید.
  • اتوماسیون بازاریابی: اتوماسیون بازاریابی یک راه حل فناوریه که به برندها اجازه می ده تا تلاش های بازاریابی شون رو تو کانال های مختلف ساده سازی و خودکارسازی کنن. هدف از انجام این کار هم افزایش میزان کارایی و بهره وری و فروش بیشتره. خودکارسازی گردش کارها، به همسو کردن تمام تلاش‌ها و پیام‌های بازاریابی شما کمک می‌کنه. همچنین اطمینان حاصل می‌کنه که هر سرنخ مرتبط‌ترین پیام‌ها رو در مناسب‌ترین زمان دریافت می‌کنه

بازگشت سرمایه یک برنامه موفق پرورش سرنخ

چرخه‌های فروش امروزی به طور قابل توجهی طولانی‌تر شدن و پرورش سرنخ‌ها برای افزایش نرخ تبدیل و به حداکثر رسوندن میزان سود بسیار مهمه.

  • پرورش سرنخ منجر به فروش بیشتر می‌شه. کسب و کارهایی که تو پرورش سرنخ برتری دارن، با 33 درصد هزینه کمتر، تا 50 درصد سرنخ‌های با کیفیت و آماده خرید بیشتری تولید می‌کنند.
  • پرورش سرنخ برای خریدهای بزرگ تر انگیزه ایجاد می‌کنه. سرنخ‌های پرورش یافته 47 درصد خریدهای بزرگ‌تری در مقایسه با سرنخ‌های غیر پرورش یافته انجام میدن.
  • پرورش سرنخ‌ها به اونها برای خرید انگیزه میده. هفتاد و نه درصد از سرنخ‌های بازاریابی هرگز به خریدار تبدیل نمی‌شن. عدم پرورش سرنخ‌ها، رایج ترین دلیل این عملکرد ضعیفه.

برنامه ریزی، اجرا و بهینه سازی برنامه پرورش سرنخ

راه اندازی یک کمپین پرورش سرنخ برای کسب و کارتون یه چارچوب از اونچه برای تبدیل مشتریان جدید و بازگشتی بهش نیاز دارید ایجاد می‌کنه.

 

فرایند پرورش سرنخ چگونه اجرا می‌شود؟

 

فرایند پرورش سرنخ چگونه اجرا می‌شود؟

 

مرحله 1: سرنخ‌هاتون رو تعریف کنید

همونطور که اشاره شد، پرورش سرنخ به شدت به همکاری فروش و بازاریابی تکیه داره. برای ارائه یک تعریف از یک سرنخ ایده آل برای سازمان تون، باید یک تعریف مشترک از سرنخ بین تیم‌های فروش و بازاریابی ایجاد کنید. بازار خودتون که در حال حاضر تو پایگاه داده شما وجود داره و مشتریان بالقوه فعلی که در حال خرید هستند رو مشخص کنید. از این پارامترها برای تعیین آستانه‌های امتیازدهی سرنخ، تناسب سرنخ و نقاط برقراری ارتباط با سرنخ استفاده کنید.

مرحله 2: لیست‌هاتون رو آماده کنید

کسب و کارها هر ساله تا 25 درصد از مشترکین ایمیل خودشون رو از دست می‌دن و همه مشترکین درگیرشده هم به مرور زمان به خریدار تبدیل نمی‌شن. برای رشد کسب‌وکارتون و راه‌اندازی یک برنامه قوی برای پرورش سرنخ، باید با بهره گیری از تاکتیک‌های تهیه لیست، قسمت بالای پایپ لاین فروش تون رو به صورت مستمر تغذیه کنید. به طور مرتب سرنخ‌هاتون رو بررسی کنید، موارد تکراری رو شناسایی و پاک کنید، و مخاطبین غیرفعال یا ناخواسته رو هم حذف کنید.

مرحله 3: گروه‌های مخاطب تون رو تقسیم بندی کنید.

تقسیم بندی سرنخ‌ها به گروه های مختلف برای موفقیت فعالیت های بازاریابی شما ضروریه – به ویژه در مورد پرورش سرنخ. هرچقدر بیشتر بخش‌بندی کنید، برنامه‌های پرورش سرنخ شما هم مرتبط‌تر خواهند بود. در صورتی که این برنامه ها با فرصت های فروش تون همخونی و تناسب نداشته باشن، مخاطبان شما بهشون توجه نمی کنن. ما توصیه می‌کنیم که برنامه‌های اصلی پرورش لید شما از دو بعد برای تقسیم‌بندی استفاده کنن – مرحله قرار گیری سرنخ در چرخه خرید که با یه متغیر اندازه‌گیری دیگه که برای کسب‌وکار شما مهمه تلاقی پیدا می‌کنه. همین دو جنبه یا بعد می‌تونه برای تقسیم بندی کافی باشه. قطعا توجه به تنها یک بعد کافی نیست و از اون طرف هم فراتر رفتن از دو بعد، ممکنه چارچوب شما رو بیش از حد پیچیده کنه. البته قطعا می‌تونید بخش‌ها و زیربخش‌های متعددی از تقسیم بندی سرنخ‌هاتون داشته باشید.

مرحله 4: کمپین‌هاتون رو آزمایش و بهینه سازی کنید.

برای حفظ سلامت و اثربخشی برنامه، فرایند پرورش سرنخ باید به طور مرتب تحت نظارت و آزمایش قرار بگیره. تست و آزمایش، بینش‌هایی رو در مورد جنبه‌های مختلف یک مسیر پرورش سرنخ در اختیار شما قرار می ده. این بینش‌ها به طور یقین می‌تونن به بهینه سازی فرایندها کمک کنن؛ از جمله تعداد تماس ها در یک بازه زمانی خاص، انواع پیام‌ها، زمان، روز و غیره. شما باید بسامد ارسال، مسیر و محتواتون رو به صورت مستمر با توجه به بینش‌های به دست اومده بهینه سازی کنید.

بهروش‌های پروش سرنخ

اجرای یک استراتژی موثر پرورش سرنخ می‌تونه تأثیر زیادی روی نتایج استراتژی بازاریابی درونگرا، وفاداری مشتری، حفظ مشتری، درآمدزایی و سایر موارد دیگه داشته باشه.

ما چند مورد از موثرترین تاکتیک‌های پرورش سرنخ که می‌تونید تو کسب و کارتون اجراشون کنید رو اینجا پوشش دادیم.

فرآیند پرورش سرنخ‌ها یعنی جذب هدفمند مخاطبان هدف شما. شما این کار رو با ارائه اطلاعات مرتبط، حمایت از مخاطبان به هر شکلی که نیاز دارن و حفظ حس رضایت تو تمام مراحل سفر خریدار عملی می‌کنید.

پرورش سرنخ برای موفقیت کسب و کار شما حیاتیه. این تاکتیک‌ها مستقیماً روی تصمیم سرنخ در مورد اینکه آیا می‌خواد به خریدار تبدیل بشه یا نه، تأثیر می‌گذارن. راه‌های زیادی برای پرورش سرنخ‌ها وجود داره، از جمله بهره گیری از محتوای هدفمند، پرورش چند کاناله، تقاط تماس متعدد، پیگیری‌های به موقع و شخصی‌سازی.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

تکنیک‌های موثر پرورش سرنخ

استراتژی‌های متعددی برای پرورش سرنخ وجود داره. ما اینجا به مؤثرترین اونها، صرف نظر از نوع کسب‌وکار شما اشاره می‌کنیم.

 

تکنیک‌های موثر پرورش سرنخ

 

1- از محتوای هدفمند استفاده کنید.

وقتی صحبت از پرورش سرنخ می‌شه، مطمئناً یک اندازه و معیار برای همه مناسب نیست. همینطور که تحقیقات هم ثابت می‌کنن، پرورش استراتژیک لید ها با محتوای هدفمند می‌تونه نتایج رو به طور قابل توجهی بهبود ببخشه.

با تلاش برای درک هر یک از پرسوناهای خریدار منحصر به فرد خودتون شروع کنید. سپس، مجموعه ای از محتواهای هدفمند رو ایجاد کنید که برای پرورش هر یک از پرسوناهای شما بر اساس ویژگی‌های خاص اونها طراحی شده. ویژگی‌هایی مثل علایق، اهداف و محرک‌های بازاریابی.

همچنین باید یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری داشته باشید. این پلتفرم هنگام مقیاس‌بندی استراتژی به شما کمک می‌کنه پرسونا‌های خریدار منحصربه‌فرد خودتون رو شناسایی و بخش‌بندی کرده و هدف قرار بدید.

 

2- از تکنیک های پرورش سرنخ چند کانالی استفاده کنید.

در گذشته، بیشتر استراتژی‌های پرورش سرنخ شامل راه‌اندازی یک کمپین ایمیل ساده بود. این کمپین ایمیل‌های عمومی رو به فهرستی از مشتریان احتمالی ارسال می‌کرد.

اما امروزه، بازاریابانی مانند شما به دنبال تاکتیک ها و فناوری‌های جدیدی هستند که جامع تر از پرورش ایمیلی باشن. به کمک پلتفرم‌های قدرتمند اتوماسیون بازاریابی، امروزه بازاریاب‌ها در حال اجرای استراتژی‌های چند کاناله پرورش سرنخ هستن.

پرورش سرنخ موثر چند کاناله معمولاً شامل ترکیبی از اتوماسیون بازاریابی، بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، هدف گذاری مجدد پولی، محتوای وب سایت پویا و دسترسی مستقیم به فروشه. تاکتیک‌های زیادی تو فرایند پرورش سرنخ چند کاناله درگیر هستن. برای اجرای صحیح این تاکتیک‌ها، باید مطمئن بشید که تیم‌های فروش و بازاریابی شما به خوبی با هم همسو هستند و به طور منسجم با هم کار می‌کنن.

 

3- روی تماس های متعدد تمرکز کنید.

سفر خریدار برای هر محصول و خدمات می‌تونه کاملاً متفاوت باشه. اما تحقیقات نشون می دن که مشتریان بالقوه از زمانی که از وجود کسب و کار شما آگاه می شن تا زمانی که به مشتری تبدیل بشن، به طور متوسط ده تماس بازاریابی دریافت می‌کنن.

همونطور که می‌تونید تصور کنید، موفق‌ترین استراتژی‌های پرورش سرنخ به مشتریان احتمالی کمک می‌کنن تا توی مسیر سفر خریدار پیشرفت کنن. برای انجام این کار محتوایی رو ارائه می‌دن که به سؤالات و نگرانی‌های رایج مخاطبین می پردازه. علاوه بر تاکتیک‌های ایمیلی، به این فکر کنید که چطور می‌تونید از ترکیبی از انواع محتوا برای پرورش مشتریان بالقوه خودتون استفاده کنید. محتوایی مثل رسانه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ و ماشین‌حساب‌های تعاملی.

 

4- سرنخ ها رو به موقع پیگیری کنید.

مزایای تماس‌های پیگیری فوری کاملا مشهود به نظر می‌رسن. اما بیشتر کسب و کارها تو این زمینه هنوز به اندازه کافی سریع عمل نمی‌کنن.

پرورش خودکار سرنخ‌ها می‌تونه به شما کمک کنه تا به گروه های بزرگی از مشتریان بالقوه دست پیدا کنید. اما یک ایمیل پیگیری به موقع یا یک تماس تلفنی هنوز هم بهترین راه برای تبدیل سرنخ‌های دورنگرا به فرصت‌های فروش واجد شرایطه. در واقع شانس تبدیل یک سرنخ به فرصت فروش زمانی که بلافاصله با سرنخ تماس گرفته می‌شه، به طور تصاعدی بالاتر میره.

یک تماس به موقع و برنامه ریزی شده با یک سرنخ درونگرا، بسیار موثرتر از چندین تماس سرده. تو این حالت شما دقیقاً می‌دونید که مشتری بالقوه بر اساس رفتار اخیرش تو مرورگر، در حال تحقیق در مورد چه چیزیه. به علاوه، اطلاعات کافی در مورد مشتری احتمالی برای انجام تحقیقات اولیه در مورد سازمانی که براش کار می‌کنه و نقش احتمالیش تو این سازمان رو هم در اختیار دارید.

 

5- ایمیل های شخصی سازی شده ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی همچنان یک تاکتیک بسیار مؤثر برای پرورش سرنخ محسوب میشه – و شخصی‌سازی این ایمیل‌ها نتایج بهتری رو هم به همراه داره. نتایج یک مطالعه تو این زمینه نشون داده که 41٪ از مصرف کنندگان به دلیل عدم شخصی سازی تلاش‌های بازاریابی، کسب و کاری که ازش خرید می‌کردن رو تغییر دادن.

راه‌های زیادی برای شخصی‌سازی ایمیل‌ها با هدف پیشرفت استراتژی پرورش سرنخ وجود داره. زمانی که بازدیدکننده اقدام خاصی رو انجام میده، می‌تونید ایمیل‌های شخص سازی شدتون رو براش ارسال کنید. اقداماتی مثل دانلود محتوای شما، کلیک روی پیوندهای موجود تو ایمیل‌های شما، بازدید از صفحات خاصی تو وب‌سایت شما، یا نشون دادن سطح بالایی از تعامل. با ترکیب قدرت شخصی‌سازی بازاریابی با ایمیل‌، می‌تونید پیام‌های بازاریابی مناسب رو دقیقاً در زمان‌های مناسب به افراد مناسب تحویل بدید.

 

6- از تاکتیک های ارزیابی سرنخ استفاده کنید.

از تاکتیک‌های ارزیابی و رتبه بندی سرنخ برای نشون دهنده میزان ارزشی که هر سرنخ برای کسب و کار شما قائله استفاده کنید. امتیازدهی یا ارزیابی سرنخ رو میشه تو اکثر پلتفرم های سی آر ام پیاده کرد. این کار با اختصاص مقادیر عددی به رفتارهای خاص مرور وب سایت، رویدادهای تبدیل یا حتی تعاملات رسانه های اجتماعی انجام میشه. از امتیاز حاصله برای تعیین اینکه کدوم سرنخ ها باید مستقیماً توسط کارشنان فروش پیگیری و کدوم سرنخ ها باید بیشتر پرورش داده بشن، استفاده می شه.

 

7- استراتژی های فروش و بازاریابی رو هماهنگ کنید.

زمانی که فروش و بازاریابی تو یک راستا قرار بگیرن، استراتژی‌های پرورش سرنخ موفق‌تر عمل می کنن و نرخ حفظ مشتری بهبود پیدا می‌کنه.

برای اینکه هم تیم فروش و هم تیم بازاریابی و تلاش های اونها به پرورش سرنخ کمک کنن، نقاط مشخصی رو تو مسیر سفر خریدار شناسایی کنید. این نقاط مشترک باید به صورت بالقوه توسط هر دو تیم‌ بررسی بشن – برای انجام این کار، می‌تونید محرک‌های مختلفی مثل امتیازدهی به سرنخ، ثبت گردش کار و رویدادهای تبدیل رو در نظر بگیرید.

انتظارات، مسئولیت‌ها و اهداف مشترک برای این همکاری بین تیمی باید تو یک توافقنامه سطح خدمات (SLA) فروش و بازاریابی مشخص بشه. ایجاد این SLA به هر دو تیم کمک می‌کنه تا برای پرورش سرنخ‌ها و تبدیل مؤثر اونها به مشتری، عملکرد یکپارچه تر و کارامدتری داشته باشن.

امیدواریم این راهنما تونسته باشه شما رو با مفاهیم اصلی فرایند پرورش سرنخ و اهمیت اون در کسب و کارهای امروزی آشنا کنه. توجه به مزایای واضح پرورش سرنخ، فرصت بزرگی در اختیار بازاریاب‌های باهوش (مثل شما) قرار میده تا استراتژی‌های موثر پرورش سرنخ رو پیاده‌سازی کنید و نسبت به رقباتون برتری پیدا کنید.

 

سوالات متداول


  • تعریف پروش سرنخ چیه؟

    پرورش سرنخ فرآیند توسعه و تقویت روابط با خریداران تو هر مرحله از قیف فروشه.


  • ارکان اصلی یک استراتژی پرورش سرنخ چیه؟

    استراتژی پرورش سرنخ باید مختص با کسب و کار مورد نظر تنظیم بشه. اما مولفه‌های اصلی یه استراتژی پرورش سرنخ موفق عبارتند از: ارزیابی سرنخ، بازاریابی محتوا، توزیع چند کاناله، شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های ایمیلی.


  • ارکان اصلی یک استراتژی پرورش سرنخ چیه؟

    استراتژی پرورش سرنخ باید مختص با کسب و کار مورد نظر تنظیم بشه. اما مولفه‌های اصلی یه استراتژی پرورش سرنخ موفق عبارتند از: ارزیابی سرنخ، بازاریابی محتوا، توزیع چند کاناله، شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های ایمیلی.

4 دیدگاه دربارهٔ «پرورش سرنخ چیست و چگونه انجام می شود؟»

  1. اصول پرورش سرنخ رو خیلی خوب توضیح دادین
    ممنونم از مطلب خوبتون موفق باشید همیشه.

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا