لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

سنسور حرکتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنسور حرکتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنسور حرکتی یک دستگاه است که از تکنولوژی حسگر اپتیکی، مایکروویو یا صوتی برای تشخیص حرکت در اطراف اتاق سرور یا دیتاسنتر استفاده می کند.

سنسور به شما اطلاع می دهد که یک رویداد امنیتی فیزیکی که نباید اتفاق بیافتد در حال رخ دادن است. سنسورهای حرکتی در اتاق سرور به عنوان حسگرهای حرکتی نیز شناخته می شوند.

یک سیستم سنسور حرکتی اتاق سرور دارای چند مؤلفه اصلی است. اولین مورد، یک حسگر حرکتی است که مشهودترین قسمت سنسور است (به همین دلیل است که کل سیستم هشدار دهنده سنسور حرکت گاهی اوقات فقط به عنوان حسگر حرکتی شناخته می شود).

همه حرکت ها و داده ها از طریق یک اپلیکیشن موبایل، تبلت یا یک کامپیوتر دسکتاپ مدیریت می شود. بهترین سیستم های حسگر حرکتی دیتاسنتر مبتنی بر ابر بوده و یا حداقل با یک پلتفرم آنلاین یا نرم افزار مانیتورینگ که هنگام مشاهده داده های سنسور  اتاق سرور با آن تعامل خواهید داشت، یکپارچه شده اند.

یک سنسور حرکتی همچنین می تواند به یک دوربین حسگر حرکت متصل شود. هنگامی که هشدار فعال می شود، دوربین برای ارسال یک پیام بصری روشن می شود. اگرچه هدف اصلی سنسور  هشدار دادن نسبت به “بازدیدکنندگان” ناخواسته مراکز داده است، اما می توان از آن برای تشخیص اتفاقات دیگر که لازمه آنها انجام یک حرکت است نیز استفاده کرد؛ مانند باز شدن درب ها یا روشن کردن چراغ ها و غیره.

مدل های پیشرفته سنسور حرکتی می توانند در خصوص امنیت دارایی هایی با مقیاس بزرگ مانند دیتاسنتر ها و ساختمان‌های تجاری به شما احساس امنیت دهند.

 

اهمیت استفاده از سنسور حرکتی در اتاق سرور

دلیل استفاده از سنسور  چندان پیچیده نیست – هر زمان حرکتی در مجاورت مکانی که در آن زندگی یا کار می کنید وجود داشته باشد، می توانید با استفاده از سنسور نسبت به آنچه اتفاق می افتد آگاه باشید. انواع سنسورهای حرکتی در واقع محافظ اصلی امنیت محیط هستند و لایه بیرونی امنیت اتاق سرور را تشکیل می دهند.

یک سنسور  می تواند به شما هشدار دهد تا قبل از اینکه ابتکار عمل را از دست بدهید، اقدام کنید. به عنوان مثال، قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به دارایی ها در مراکز داده، می توانید با پلیس یا نیروهای امنیتی تماس بگیرید.

در مورد سنسور حرکتی منابع اطلاعاتی بسیار زیادی وجود داشته و نصب آن نیز بسیار آسان است. سنسور  می تواند در نقاط آسیب پذیر اتاق سرور یا دیتاسنتر قرار بگیرد. از آنجا که اندازه یک حسگر حرکتی کوچک است و مانند سیستم های نظارت تصویری به سادگی قابل تشخیص نیست، متجاوزان کمتر توانایی پیدا کردن و غیرفعال کردن یک سنسور  در اتاق سرور را دارند.

یک سنسور  می تواند برای فعال کردن دوربین حسگر حرکتی برنامه ریزی شود. به این ترتیب دوربین، رویداد را ضبط کرده و آن را در تاریخچه خود نگه می دارد. فعال کردن چراغ ها برای ترساندن متجاوزان به اتاق سرور نیز معمولا جزو ویژگی های عمومی یک سنسور است. در حالی که منتظر پلیس هستید، ترکیبی از یک چراغ، آژیر و قفل درب غیرقابل بازگشت می تواند دزدها را با نگه داشتن در پشت درب های بسته اتاق سرور غافلگیر کند.

نصب سنسور حرکتی در اتاق سرور نه تنها به داشتن یک سیستم ایمنی فیزیکی با عملکرد بالا و مدرن مرتبط است، بلکه به بهینه سازی مصرف انرژی نیز کمک می کند. با استفاده از تلفیقی از حسگر حرکتی و سیستم کنترل تردد هوشمند می توانید در اتاق سرور بدون صرف هزینه و انرژی مضاعف، امنیت مراکز داده را کاملا تضمین کنید.

 

نصب سنسور حرکتی

انواع حسگرهای حرکتی مورد استفاده در اتاق سرور کدامند؟

روش های معمول برای طبقه بندی سنسورهای حرکتی، توجه به مکانیسم تشخیص مورد استفاده در حسگر حرکت است.

  •  واکنشی (مادون قرمز): مبتنی بر فناوری مادون قرمز بوده و با تشخیص گرما، حرکات را مشاهده می کند.
  •  فعال (رادار): مبتنی بر فناوری رادار است. این نوع سنسور حرکتی با انتقال و همچنین دریافت امواج رادیویی که هنگام برخورد به یک جسم متحرک باز می گردند کار می کند.
  •  ترکیبی: از چندین فن آوری استفاده می کند، اما معمولا در همه زمینه ها کاربردی نیست.

محل مناسب برای نصب سنسور حرکتی در اتاق سرور

موفقیت در استفاده از سنسور  با نصب آن در محل مناسبی از سرور روم رابطه مستقیم دارد. سنسور حرکت باید به گونه ای جای گذاری شود که مناطق بیشتری از اتاق سرور را تحت پوشش قرار دهد. ممکن است به نظر برسد که قرار دادن سنسور  در نزدیکی درب یا پنجره اتاق سرور ایده خوبی است، اما در واقع این کار باعث محدود شدن دامنه تشخیص سنسور شده و همچنین باعث ایجاد اختلال در کارکرد اشعه مادون قرمز می شود. اکثر سنسور های حرکتی با تشخیص نوسان گرما کار می کنند، بنابراین یک پنجره آفتاب گیر یا نزدیکی به یک عنصر گرمایشی ایده چندان مناسبی نیست.

بهترین محل قرارگیری برای حسگر حرکت در گوشه ای از اتاق سرور یا دیتاسنتر است که از دید مناسبی نسبت به راه ورودی برخوردار بوده و هرگونه تغییر در اتاق از آن نقطه به راحتی قابل تشخیص است.

موقعیت دقیق سنسور حرکتی در اتاق سرور باید به دقت در نظر گرفته شده باشد تا به شما از بابت عملکرد اطمینان داده و مانع هر گونه تحریک ناخواسته سنسور حرکت شود. در ادامه چند نکته برای اطمینان از قرار دادن حسگر حرکتی در محل مناسب ارائه می شود :

 

نحوه استفاده افراد از اتاق سرور و نقاط ورود را در نظر بگیرید

قرار دادن یک سنسور حرکتی بالای درب ورود برای تشخیص افرادی که وارد اتاق می شوند بسیار عالی است، اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سنسور  اتاق سرور باید افراد را هنگامی که از بقیه فضا استفاده می کنند نیز ردیابی کند.

 

اطمینان حاصل کنید که محرک های کاذب باعث فعال شدن سنسور حرکتی نمی شوند

ممکن است سنسور در وسط یک اتاق کوچک توسط کسی که در راهرو قدم می زند، فعال شود. برای جلوگیری از محرک های کاذب از طرف افرادی که از اتاق های مجاور استفاده می کنند، سنسور حرکت را به سمت گوشه اتاق سرور انتقال دهید.

 

در فضاهای بزرگتر، برای پوشش کامل اتاق سرور، از حسگرهای متعدد بهره ببرید

بهتر است برای مراکز داده بزرگتر مناطق ردیابی همپوشانی شده در نظر بگیرید.

 

سنسور حرکتی سقفی یا دیواری؟

جنبه دیگری که قبل از نصب سنسور حرکت باید در نظر بگیرید این است که آیا ترجیح می دهید سنسورها را روی دیوار اتاق سرور نصب کنید یا سقف.

اگر قصد تعویض سوئیچ روشنایی را هم دارید، نصب یک سنسور دیواری می تواند یک ارتقاء هوشمندانه باشد که سوئیچ روشن/ خاموش را هم تنظیم می کند. اما، نصب سنسور حرکت روی دیوار، در صورت وجود موانع چندگانه، دسترسی و پاسخگویی را محدود می کند.

در مقابل، سنسورهای سقفی معمولاً پوشش کامل ۳۶۰ درجه ای را در یک منطقه معین ارائه می دهند. همچنین تعویض دستی آن ها ممکن نیست و به همین دلیل استفاده از این نوع سنسور حرکتی در محل های عمومی و اتاق سرور مناسب تر است.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «سنسور حرکتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟»

    1. امیر علی محمودی

      سنسورهای حرکتی در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله امنیت منزل و ساختمان، روشنایی اتوماتیک، کنترل دستگاه‌های الکترونیکی، سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، بازی‌های ویدئویی و واقعیت مجازی، و حتی در صنایع پزشکی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا